Nyklyään kehotetaan eri yhteyksissä ostamaan kotimaista, jos sitä on saatavilla.
Käytännössä tämä merkitsee sitä, ettei tuoteta ostettaessa pidetä lähtökohtana hintaa ja laatua ja niiden vä'listä suhdetta, vaan ensisijaisesti sitä, että tuote on valmistettu omassa maassa.
Ajatushan on jalo, mutta mitä seuraakaan siitä, että ostamme kotimaisia tuotteita kiinnittämä'ttä huomiota niden laadun ja hinnan väliseen suhteesee?
Saatuaan tällaisen suosituimmuusaseman kotimainen tuotteemme menettää kilpailukykyään ulkomaisilla markkinoilla. Siellä kun ei monikaan noudata periaatetta "suosi suomalaista".
Kotimainen kuluttaja onkin tehnyt noin karhunpalveluksen oman maan tuotteille, jotka on totutettu sellaiseen hintatasoon, ettei sillä enää auta mennä ulkomaisille markkinoille.
Näin ollen jos kotimaista tuotantoa halutaan kuluttajapiireissä suosia, sille ei tule antaaa erityisasemaa edes mainoskampanjoiden muodossa. Sen on itse taisteltava itselleen asemat kotimaisilla markkinoilla.
Itse ostan tuotteita halvimmasta päästä, ottaen kyllä laadun huomioon. Varsin usein ne valitettavasti ovat ulkomailla valmistettuja.
ostatko kotimaista
108
3269
Vastaukset
- oscaro-
Ruotsalaista sähköä ja maitoa, saksalaisia maitotuotteita, juustoja, makkaroita ja leivonnaisia. Laajemmaltikin ostaisin, jos olisi enemmän valikoimaa. Kelpaavathan ne ruotsalaiseille ja saksalaisillekin.
Raha ratkaisee.- Anonyymi
Älä inise
- madeinkotimaa
Täytyy olla hinta/laatu suhde todella suuri ulkomaisen eduksi jos sen ostan.
- Tällä mennään
Sama täällä. Ruokatuotteissa hintaeron pitää olla todella suuri, että ulkolaista ostan. Lihoista ja lihajalosteista kelpuutan vain kotimaisen. Ainoa, missä olen alkanut tehdä syrjähyppyjä, on juusto. Suomalainen juusto on hinnoiteltu yli sietokyvyn. Onneksi venäläiset saa sitä halvemmalla, ainakin Valion tuottamana ;))
- jallu ¨
Ostan sitä, jossa koen hinta-laatu-suhteen edullisimmaksi. Ei ole merkitystä, onko se koti- vai ulkomaista.
Miksi suosia kotimaista, jos se on laadultaan heikompaa?
Tehtäköön kotimaassa tuotteita, jotka ovat ei vain täällä, vaan myös kansainvälisesti kilpailukykyisiä. - Tepposet
Käytännössä ostan ruotsista tuotua (tölkin kupeessa lukee) Arlan maitoa.
Saksalaista sian ja brasilialaista naudan filettä.
Vaimo ostaa hollantilaisia ja saksalaisia juustoja.
Suurin osa vihanneksista ja kaikki hedelmät tuontitavaraa.
Muita emme ole ajatelleetkaan.- näin ikkään
Kotimaista vaikka purkissa lukee Arlaingman, koska entisillä Ingmanin tehtaalla edelleenkin maito käsitellään, vaikkakin Arla on ruotsalainen, Söderkullassa Sipoossa on meijerit.
Perunat ja porkkanat samoin kotimaista Lidlistä!
Tänään näin, huomisesta en vielä tiedä. - Tepposet
näin ikkään kirjoitti:
Kotimaista vaikka purkissa lukee Arlaingman, koska entisillä Ingmanin tehtaalla edelleenkin maito käsitellään, vaikkakin Arla on ruotsalainen, Söderkullassa Sipoossa on meijerit.
Perunat ja porkkanat samoin kotimaista Lidlistä!
Tänään näin, huomisesta en vielä tiedä.Maitotölkin selosteessa ,ravintosisällön alapuolella, lukee suomeksi: Maidon alkuperämaa Ruotsi. Valmistettu ja pakattu Suomessa.
Sama myös ruotsiksi.
Millä perusteella kyseenalaistaisin ko. tekstin sisällön? - *Kukkahame*
Tepposet kirjoitti:
Maitotölkin selosteessa ,ravintosisällön alapuolella, lukee suomeksi: Maidon alkuperämaa Ruotsi. Valmistettu ja pakattu Suomessa.
Sama myös ruotsiksi.
Millä perusteella kyseenalaistaisin ko. tekstin sisällön?Piti oiken käydä tarkistamassa, tänään ostin Lidlistä Arlaingmanin maitoa.
Valmistettu suomalaisesta maidosta
Tillverkad av finskmjölk
Tästä päättelen että on kahta laatua, ruotsalais- ja suomalais lehmästä.! - Tepposet
*Kukkahame* kirjoitti:
Piti oiken käydä tarkistamassa, tänään ostin Lidlistä Arlaingmanin maitoa.
Tillverkad av finskmjölk
Tästä päättelen että on kahta laatua, ruotsalais- ja suomalais lehmästä.!Arla-ingmannin maidosta noin 10% on ( ainakin uutisointiajankohtana oli ) svedualkuperää.
Paikkuntamme toisessa marketissa Arlan maito on suomalaista.
Tämä minun käyttämäni on svedua. - *Kukkahame*
Tepposet kirjoitti:
Arla-ingmannin maidosta noin 10% on ( ainakin uutisointiajankohtana oli ) svedualkuperää.
Paikkuntamme toisessa marketissa Arlan maito on suomalaista.
Tämä minun käyttämäni on svedua.Joskus joku on kertonut että Virostakin tulee tänne maitoa, en tiedä oliko lukenut tölkistä vai tiesikö jostain muusta.
Olikohan se silloin kuljetuslakon aikana, virolaisethan eivät kuuluneet lakon piiriin. - sekä että
*Kukkahame* kirjoitti:
Joskus joku on kertonut että Virostakin tulee tänne maitoa, en tiedä oliko lukenut tölkistä vai tiesikö jostain muusta.
Olikohan se silloin kuljetuslakon aikana, virolaisethan eivät kuuluneet lakon piiriin.Ostan sekä että, kotimaista ja ulkomaista. Riippuu kumpi tulee kilo/litrahinnalta havlemmaksi.
Näin perheellisenä, kotihoidontuella olevana (vaikka mies onki töissä) ei ole rahaa aina ostaa sitä kotimaista. Olen huomannut (ja laskenut), että kun seuraa hiukan niitä kilo/litrahintoja, niin säästää aika hyvin. - Tällä mennään
Tepposet kirjoitti:
Maitotölkin selosteessa ,ravintosisällön alapuolella, lukee suomeksi: Maidon alkuperämaa Ruotsi. Valmistettu ja pakattu Suomessa.
Sama myös ruotsiksi.
Millä perusteella kyseenalaistaisin ko. tekstin sisällön?Olet oikeassa, Arla tuo maitoa myös Ruotsista. Prosenttiosuus kaikesta Arlan maidosta taisi olla n. 7 %. Loppu tuotetaan suomalaisissa meijereissä ja suomalaisen lehmän maidosta. Meilläkin paikalliskaupassa Arlalta saa vain tätä Ruotsissa valmistettua ja muut tuotteet on Valion. Hintaero on kyllä sitä luokkaa, että olen alkanut harkita Arlaan siirtymistä. Tuo Valio, kun ei muutenkaan innosta tuotteidensa hinnoittelulla. Eli juustoissa ole jo siirtynyt ulkolaisiin.
Tällä mennään kirjoitti:
Olet oikeassa, Arla tuo maitoa myös Ruotsista. Prosenttiosuus kaikesta Arlan maidosta taisi olla n. 7 %. Loppu tuotetaan suomalaisissa meijereissä ja suomalaisen lehmän maidosta. Meilläkin paikalliskaupassa Arlalta saa vain tätä Ruotsissa valmistettua ja muut tuotteet on Valion. Hintaero on kyllä sitä luokkaa, että olen alkanut harkita Arlaan siirtymistä. Tuo Valio, kun ei muutenkaan innosta tuotteidensa hinnoittelulla. Eli juustoissa ole jo siirtynyt ulkolaisiin.
Samassa maitohyllyssä on Valion ja Arlan svedumaitoa.
Hintaero Arlan hyväksi 0,20E/l.
Kulutukseni on 1,5l/vrk. -> 0,30E.
Pelkkä maito tekee kuukaudessa säästöä vajaa 10E.
= 13 - 14 litraa "ilmaista" svedumaitoa Valioon verrattuna.- susmorsiin
Tällä mennään kirjoitti:
Olet oikeassa, Arla tuo maitoa myös Ruotsista. Prosenttiosuus kaikesta Arlan maidosta taisi olla n. 7 %. Loppu tuotetaan suomalaisissa meijereissä ja suomalaisen lehmän maidosta. Meilläkin paikalliskaupassa Arlalta saa vain tätä Ruotsissa valmistettua ja muut tuotteet on Valion. Hintaero on kyllä sitä luokkaa, että olen alkanut harkita Arlaan siirtymistä. Tuo Valio, kun ei muutenkaan innosta tuotteidensa hinnoittelulla. Eli juustoissa ole jo siirtynyt ulkolaisiin.
että tässäkin ketjussa vastaillaan sattumanikeillä. Ja taas joku pääsee varmaan tokaisemaan viisauden, etten ole isänmaallinen, kun kerron, että minulle on ihan yhdentekevää, minkämaalaista ruokaa ostan. Hyvin taloudellinen olen oppinut aina olemaan, ennen...no vielä pari vuotta sitten oli kasvimaa, sieltä tavalliset juurekset ja vihannekset, yrttejä kasvatinkin aika paljon, kuivasin ne. Tykkään ruuanlaitosta, kotiruokaa teen usein isomman satsin, laitan osan pakastimeen tai syön parina päivänä peräkkäin. Yksin asuessa ei kyllä paljon tarvitse, mutta aina on varalta, jos onnistun saamaan ruokavieraan, se on kivaa.
Ilmeisesti olen aika terve, kun ruoka kuin ruoka maistuu hyvältä.
Enpä muista, milloin olisin ostanut uusia vaatteita, nekin saan vaikka Sekond Hand Shopista...tai mikä se onkaan. No, kengät joutuu toki ostamaan kenkäkaupasta eikä niitäkään turhanpäiväisesti tarvitse olla.
Ainutta ehkä taatusti suomalaista on kotini viihtyisä sisustus.Kun yhden kapsäkin kanssa tulin Tampereelle, mahtui omaisuuteni silloin siihen. Hankin pikkuhiljaa huonekalut ynnämuun tavaranvaihtotoreilta ja kirpputoreilta. Hyvä on tässä ollaksein. Silloin olin vielä lähdössä sinne sun tänne, joten mitä uusia kalliita ostelemaan.
Oli se hurjaa ennenvanhaan, viimeinen suuri tavaranpaljous kuletettiin Haminasta Polvijärvelle kahdella isolla armeijan rekka-autolla. Ja nyt.....kaikkea on, mutta kuitenkaan ei oikeastaan mitään ns. tarpeetonta.Mitään entistä en kaipaa, mitä ihmettä olisin tehnyt vaikkapa sadoilla, ehkäpä tuhannella kirjallakaan.Elämäntapa-elämistähän tämä, joku rakas muistoesine on kulkenut mukana, mm. se varmasti jo ennenkin mainitsemani venäläisen vangin minulle ihan pikkuruiselle Viipurissa venäläisen vangin tekemä puinen rasia.Kummallisen rakas onkin minulle.
Ai niin, sienet ja marjat ovat kotimaisia, paitsi mustikat ostin Virosta.
Tänään tuntuu olevan tällanen lavertelupäivä, asiasta ja asian vierestä. Mutta suotakoon minulle tänään, kun eilisen silmäleikkauksen jälkeen en vielä ulos ole lähtenyt, päivänvalo kirpaisee vielä silmiin. - mitäs mitäs
*Kukkahame* kirjoitti:
Piti oiken käydä tarkistamassa, tänään ostin Lidlistä Arlaingmanin maitoa.
Tillverkad av finskmjölk
Tästä päättelen että on kahta laatua, ruotsalais- ja suomalais lehmästä.!sitten sana sanalta tarkoittaa? Tuli vaan mieleen kun tässä taannoin oli tuo venäjä-jupakka ja taitaa se vieläkin osittain olla päällä.
"Maidon alkuperämaa Ruotsi" - Ok. Lehmä on lypsetty Ruotsin maaperällä. Ja mitä sen jälkeen tapahtuu?
"Valmistettu ja pakattu Suomessa" - Maito kelkotaan Ruåtsista meille Sipooseen ja tehdään se mitä meijerissä tehdään. Tuoretta? No totta mooses. Ruotsalainen säiliöauto sitä tuskin Sipooseen ajaa, eli käsittelykertoja pelkästään kuljetuksen aikana tulee x-määrä. Ja varmaankin jonkinlainen lämpötila olisi suotava säilyttää tuona aikana.
En halua millään tavalla moittia tässä ketään mutta ajatuksia tuo herätti ainakin omassa päässäni.
Ja sitten kun ei juuri kiinnosta käydä ArlaIngmanin sivuilta katsomassa mitä siellä lukee, tulen siihen lopputulemaan että joku tässä taas soittaa vain suutaan ja alunperin asiallinen keskusteluketju saa taas lisää asiattomuuksia jotka karkaavat jo aloittajan kysymyksestä. Ja kas perkele, syylistynpä tähän itsekin.
Omassa kaapissa on Valion maito. Olut suomalaista ja suomalaisen omistuksessa, käsittääkseni. Tuontiolutkin maistuu, pullo tai kaksi tarttuu silloin tällöin kaupasta matkaan jos joku miellyttää silmää.
Enemmän annan arvoa kotimainen-ulkomainen-asettelussa paikallispalvelulle. Kotimaassa ei tehdä videokameroita eikä juuri mitään muutakaan elektroniikan saralla joka itseäni kiinnostaa. Pyrin nämä ostokset tekemään paikallisten yrittäjien kautta, vaikka meiltä löytyy myös Gigantti sekä Expert ASA ja kaikki muutkin. Erikoisliikkeiden hinta on aavistuksen korkeampi, mutta siihen sisältyy henkilökohtainen asiantunteva palvelu. Pleikkaripelit, sori vaan, tilaan sitten netistä alvittomana Ahvenanmaan varastoista niin kauan kun porsaanreikä on auki. 25€ hintaero ei ole enää selitettävissä vaikka miten yrittäisi.
Ruokakaupassa pyrin kotimaisuuteen olematta kuitenkaan fanaattinen asian suhteen.
Tiesittekö muuten jotta aikanaan kun Saabia tehtiin Uudessakaupungissa, sen voitiin hyvällä omallatunnolla sanoa olevan kotimainen. Kotimaisuusaste oli muistaakseni yli 90% vaikka kyseessä oli ruotsalainen merkki. - oscaro
susmorsiin kirjoitti:
että tässäkin ketjussa vastaillaan sattumanikeillä. Ja taas joku pääsee varmaan tokaisemaan viisauden, etten ole isänmaallinen, kun kerron, että minulle on ihan yhdentekevää, minkämaalaista ruokaa ostan. Hyvin taloudellinen olen oppinut aina olemaan, ennen...no vielä pari vuotta sitten oli kasvimaa, sieltä tavalliset juurekset ja vihannekset, yrttejä kasvatinkin aika paljon, kuivasin ne. Tykkään ruuanlaitosta, kotiruokaa teen usein isomman satsin, laitan osan pakastimeen tai syön parina päivänä peräkkäin. Yksin asuessa ei kyllä paljon tarvitse, mutta aina on varalta, jos onnistun saamaan ruokavieraan, se on kivaa.
Ilmeisesti olen aika terve, kun ruoka kuin ruoka maistuu hyvältä.
Enpä muista, milloin olisin ostanut uusia vaatteita, nekin saan vaikka Sekond Hand Shopista...tai mikä se onkaan. No, kengät joutuu toki ostamaan kenkäkaupasta eikä niitäkään turhanpäiväisesti tarvitse olla.
Ainutta ehkä taatusti suomalaista on kotini viihtyisä sisustus.Kun yhden kapsäkin kanssa tulin Tampereelle, mahtui omaisuuteni silloin siihen. Hankin pikkuhiljaa huonekalut ynnämuun tavaranvaihtotoreilta ja kirpputoreilta. Hyvä on tässä ollaksein. Silloin olin vielä lähdössä sinne sun tänne, joten mitä uusia kalliita ostelemaan.
Oli se hurjaa ennenvanhaan, viimeinen suuri tavaranpaljous kuletettiin Haminasta Polvijärvelle kahdella isolla armeijan rekka-autolla. Ja nyt.....kaikkea on, mutta kuitenkaan ei oikeastaan mitään ns. tarpeetonta.Mitään entistä en kaipaa, mitä ihmettä olisin tehnyt vaikkapa sadoilla, ehkäpä tuhannella kirjallakaan.Elämäntapa-elämistähän tämä, joku rakas muistoesine on kulkenut mukana, mm. se varmasti jo ennenkin mainitsemani venäläisen vangin minulle ihan pikkuruiselle Viipurissa venäläisen vangin tekemä puinen rasia.Kummallisen rakas onkin minulle.
Ai niin, sienet ja marjat ovat kotimaisia, paitsi mustikat ostin Virosta.
Tänään tuntuu olevan tällanen lavertelupäivä, asiasta ja asian vierestä. Mutta suotakoon minulle tänään, kun eilisen silmäleikkauksen jälkeen en vielä ulos ole lähtenyt, päivänvalo kirpaisee vielä silmiin.Tuskinpa tässä keskustelussa "sattumanikeillä" kirjoitellaan tavallista enempää. Enemmänkin niillä kirjoitellaan esimerkiksi monen mielestä häveliäisyyttä vaativissa seksipitoisissa keskusteluissa, joissa kuitenkin lähes jokaisen tekee mieli ilmaista näkemyksensä, ja silloin voi vakionikin käyttö ottaa jo tiukille.
Jos mennään sille linjale, että ulkomaisten tuotteiden ostamaine on epäisänmaallista, niin sitten pitäisi tuomita vaikkapa henkilöauton ostajat puhumattakaan ulkomaanlomamatkoista..
Tuo oli muuten ajatuksia antava puheenvuoro. Ei tosin selvinnyt, oliko kirjoittajlla ollut koko ikänsä samanlainen säästäväinen elämäntyyli vai oliko se syntynyt jossakin elämänvaiheessa, esim. eläkkeelle siirryttäessä, vai onko yksineläminen sen luonut vuosikymmenten kuluessa..
- Siniristilippu!
Monet gallupeissa kauniisti sanoo ostavansa, mutta sitten ostotilantessa valitsevat kuitenkin sen halvemman tuontitavaran. Kokemukseni mukaan suomalainen laatu on pääsääntöisesti hyvää, ja hakkaa useimmiten ulkomaiset.
Itse pidän kiinni sitä, että ostan suomalaista aina kun sellainen vaihtoehto on. Mutta esim. vaatteissa vaihtoehdot alkavat olla vähissä. Monet kotimaiset nimetkin pitävät sisällään, että ainakin ompelutyö on teetetty jossain halvemmassa maassa. Pöh. Ja suomalainen autonrengaskin oli valmistettu Venäjällä. Pöh. Ja onko sitä maitoakin pakko tuoda tänne rajojen takaa? Tai elintarvikkeita Saksasta?
Mutta toivotaan että kaikkia suomalaisia yrityksiä ei viedä Kiinaan, niin että kotimaisuutta voi suosia jatkossakin. - Miksi Kutimaista
Niin kauan kun viljelijät ajelee pelloillaan Ulkomaisilla Koneilla, eihän hekään suosi Suomalaista.
- punasilmä
Mitenkähän hyvinvoinnin käy jos siirrytään kaikki kotimaiseen, kauppa käy ja rahat tuulettuu.
Miten esimerkiksi olemme kahvin, teen ja hedelmien suhteen omavaraisia, talviaikana vihannekset?
Sekalaista on minun ostokseni, kyllä se esillepano ja vihanneksissa raikkaus on mitä valitaan.
Mikään maa ei tässä ajassa pärjää omillaan. - :=s
Näin kaupunkilaisena kysyisin, tehdäänkö niitä viljelijöiden tarvitsemia koneita kotimaassa ?
- tarkkana
kyllähän kotimaista täytyisi suosia, mutta kun en oikeasti herkisty sille, se on kallista ja tätä en käsitä.
Eikös Suomessa kaikki pitäisi olla halvempaa, eli ostan kyllä ulkomailta tuotua koska kukkaroni sen sanelee, ihan oikeesti,- tyhmyyttä tulvillaan
Kotimaisella työllä, tuotteilla, ja palveluilla maksetaan myös teidän eläkkeet, kelakorvaukset yms, julkisesta rahoituksesta maksettavat palvelut. Jokainen ulkomaiseen tuotteeseen sijoitettu euro lisää työttömyyttä, ja heikentää julkista taloutta, ja näin ollen nostavat veroja. Lisäksi työttömyyttä suosiva elämäntyyli, (ulkomaalaisiin tuotteisiin sijoittaminen) lisää suomessa pahoinvointia. Kun työttömät eivät pääse töihin. Ajanmittaan tämä tulee vääjäämättä ajamaan suomen anargiaan.
Itse en kehtaisi kantaa sakasalaisromaanin omistaman kauppaketjun räikeää muovikassia.
Itse yritän ostaa lähituotteita mahdollisuuksien mukaan, koska se pitkässä juoksussa lisää omaa hyvintvointianikin. En edes käytä maaseutu-osuuskauppaa, vaan valitsen kaupan jossa on paikallinen kauppias.
En suinkaan halua että minusta tuleva tuottoni siirtyy muihin kaupunkeihin, ulkomaista puhumattakaan.
Paikallinen kauppias kun varmaankin käyttää rahansa vaikka parturiin, huoltamoihin yms, josta taas jooku paikallinen saa leipänsä,, joka taas käyttää rahansa toivoakseni paikallisesti mahdollisimman paljon, näin torjutaan tai poistetaan työttömyyttä, ehkä jopa omasta lähipiiristäkin. Kuitenkin 1/10 työikäisestä on suomessa työtävaille, ihmisten typeryyden takia.
On todella kapeakatsantaista ja vastuun pakoilua ostaa ulkomaista, ja jättää oma palvelut toisten maksettaviksi.
Tämä asia vaan tuntuu olevan käsittämättömän vaikea ymmärtää suomessa. Aika epäisänmaallista porukkaa. - reppumies-3
tyhmyyttä tulvillaan kirjoitti:
Kotimaisella työllä, tuotteilla, ja palveluilla maksetaan myös teidän eläkkeet, kelakorvaukset yms, julkisesta rahoituksesta maksettavat palvelut. Jokainen ulkomaiseen tuotteeseen sijoitettu euro lisää työttömyyttä, ja heikentää julkista taloutta, ja näin ollen nostavat veroja. Lisäksi työttömyyttä suosiva elämäntyyli, (ulkomaalaisiin tuotteisiin sijoittaminen) lisää suomessa pahoinvointia. Kun työttömät eivät pääse töihin. Ajanmittaan tämä tulee vääjäämättä ajamaan suomen anargiaan.
Itse en kehtaisi kantaa sakasalaisromaanin omistaman kauppaketjun räikeää muovikassia.
Itse yritän ostaa lähituotteita mahdollisuuksien mukaan, koska se pitkässä juoksussa lisää omaa hyvintvointianikin. En edes käytä maaseutu-osuuskauppaa, vaan valitsen kaupan jossa on paikallinen kauppias.
En suinkaan halua että minusta tuleva tuottoni siirtyy muihin kaupunkeihin, ulkomaista puhumattakaan.
Paikallinen kauppias kun varmaankin käyttää rahansa vaikka parturiin, huoltamoihin yms, josta taas jooku paikallinen saa leipänsä,, joka taas käyttää rahansa toivoakseni paikallisesti mahdollisimman paljon, näin torjutaan tai poistetaan työttömyyttä, ehkä jopa omasta lähipiiristäkin. Kuitenkin 1/10 työikäisestä on suomessa työtävaille, ihmisten typeryyden takia.
On todella kapeakatsantaista ja vastuun pakoilua ostaa ulkomaista, ja jättää oma palvelut toisten maksettaviksi.
Tämä asia vaan tuntuu olevan käsittämättömän vaikea ymmärtää suomessa. Aika epäisänmaallista porukkaa.Oletetaanpa nyt, että täällä ryhdyttäisiin ostamaan kotimaista niin paljon kuin tarvitaan ja on mahdollista. Ostettaisiin ulkomaista vain siinä määrin, kuin sopivaa kotimaista ei ole.
Kyllähän siinä työtä tulisi, mutta tulisi muutakin. Kun ei olisi kotimaisille tuotteille ulkomaista hintakilpailua, hinnat nousisivat lisää seurauksena tuotannon keinotekoisesta tukemisesta.
Elämisen edellyttämän hintatason noustessa nousisivat maassa myös muiden tavaroiden hinnat, luonnollisesti myös sellaisten, joita viedään ulkomaille. Siinäpä tulisikin jo hintakilpailu vastaan. Toisissa maissa tehtäisiin samanlaisia tuotteita edullisemmin. Niinpä vientimme rupeaisi kärsimään, tuotantoa olisi vähennettävä ja senhän tietää, että työttömiä tulisi lisää. Olisikin menty ojasta allikkoon.
Lähituotantoa on paikallaan ostaa jo vaihtelunkin vuoksi. Lähikauppoihin kannattaa mennä ostoksille jo tunnelmankin takia. Sitä paitsi nekin myyvät ulkomaista valmistetta olevia tuotteita.
Tärkeää on se, että suomalainen tuotanto pysyy kilpailukykyisenä niine etuineen, jotka sillä on ja jotka kuluttajan tulee tietää. Hinta on yksi niistä, mutta ei ainoa. - *Kukkahame*
Tämä asia vaan tuntuu olevan käsittämättömän vaikea ymmärtää suomessa. Aika epäisänmaallista porukkaa.Ei se ulkolaisenkaan tavara ostaminen aivan nollatuottoa ole valtiolla, osta mitä vaan kaikissa on alv, joka tilitetään kuukausittain.
Miksi pitäisi ostajan olla valpas jos instanssit antavat tuontiluvan ja maahantuoja tekee sitä elääkseen?
Tietty juurekset ja lähiruoka on se jota minäkin osaltani kannatan ja ostan, torilta sitä saa tietty aina, mutta kaupanhyllyltä ostettuna sama peruna/porkkana maksaa vähemmän.
Kun on elämänsä juoksussa oppinut miten vaikeaa on rahan hankkiminen osaa nyt jarruttaa sen antamisessa, hinta laatu suhde pitää olla kaikilla ostoksilla.
On paljon asioita joita on tosivaikea ymmärtää saatikka toteuttaa. - aatu ab
Tämä asia vaan tuntuu olevan käsittämättömän vaikea ymmärtää suomessa. Aika epäisänmaallista porukkaa.Nimimerkki "tyhmyyttä tulvillaan" näkyy asettavan velvoitteita ainakin itselleen kuluttajana ja vähän muillekin kuluttajille.
Asettaisi mieluummin velvoitteita taroiden tuottajille, että niiltä saataisiin hinnaltaan kilpailukykyisiä tuotteita. Silloin ei tarvitsisi toitottaa kotimaisen tuotannon ostamista. - uskomatonta!
Tämä asia vaan tuntuu olevan käsittämättömän vaikea ymmärtää suomessa. Aika epäisänmaallista porukkaa.Että kehtaat syyllistää taloudelisissa vaikeuksissa olevia ihmisiä, jotka syövät sitä mitä sentellään saavat.
Loistavaa, että Sinä voit tukea suomalaista työllisyyttä valöinnoillasi. Suuri osa ihmisistä nimittäin ei voi.
Tämä virallisen köyhyysrajan alapuolella elävä epäisänmaallinen ja "kehtaamaton" rupusakki, joista - edelleen - suurelle osalle ei yksinkertaisesti ole töitä, tulee siis "valinnoillaan" pitäneeksi yllä rakenteellista työttömyyttä Suomessa?
Tavallaan niinkin, mutta mietipä asioiden alkujuuria ja niitä rakenteita ja käytäntöjä, jotka tämän ovat saaneet aikaan ja sitä pitävät kierteenomaisesti yllä.
Ota selvää, ja lue enemmän, luulet vähemmän.
Kuka mahtaa olla mainitsemasi kapeakatseinen ihminen?
Tervemenoa leipäjonoon katselemaan inhoten niitä kaikille niin tasapuolista ja ihanaa isänmaatamme. - suomenpuolesta
aatu ab kirjoitti:
Nimimerkki "tyhmyyttä tulvillaan" näkyy asettavan velvoitteita ainakin itselleen kuluttajana ja vähän muillekin kuluttajille.
Asettaisi mieluummin velvoitteita taroiden tuottajille, että niiltä saataisiin hinnaltaan kilpailukykyisiä tuotteita. Silloin ei tarvitsisi toitottaa kotimaisen tuotannon ostamista.Kyllä kotimaisella tuotteella on kilpailua, yllinkyllin, joten se on ihan paskapuhetta että kotimaiset hinnat nousisi, jos ostettaisiin enempi suomalaista. Sen sijaan verot pienenisi tai ainakin niitä voitaisiin kohdentaa vaikka terveydenhuoltoon yms järkevämmin, jos suomesta saataisiin vaikka työttömyys puolitettua. On todella typerää, pistää päänsä pensaseen, noilla arkumenteilla,, että kustannukset nousisi. Päin vastoin tuotannon kasvaessa, se muuttuu tehokkaammaksi. Suomessa on kalliit kustannukset joka alalla, ja se on meistä suomalaisista kiinni haluammeko virolaisten rakentamia taloja, romanien kauppaamaa tavaraa, vai ihan itsekkäästi ajatella kotimaisuuden puolesta. Ei sakasalaiset ostaisi sivasta, he ovat sen verran isänmaallisia.. Suomalaiset vaan ovat niitä kuuluisia pässejä joita vedetään narusta. Teetpä mitä tahansa työksesi, sen taatusti joku muu tekee halvemmalla, joten jos suosit ulkolaisia tuotteita, luovuta työpaikkasi suomalaista suosivalle, ja mene itse kortistoon :)
Kaikille ulkolaisia tuotteita suosiville: HÄVETKÄÄ
Itse olen työtön perupäivärahalla, ja kotimainen ruoka siltikin ainoa vaihtoehto, joten se ei ole edes kustannuskysymys, vaan isänmaallisuus kysymys. - tahtokysymys
uskomatonta! kirjoitti:
Että kehtaat syyllistää taloudelisissa vaikeuksissa olevia ihmisiä, jotka syövät sitä mitä sentellään saavat.
Loistavaa, että Sinä voit tukea suomalaista työllisyyttä valöinnoillasi. Suuri osa ihmisistä nimittäin ei voi.
Tämä virallisen köyhyysrajan alapuolella elävä epäisänmaallinen ja "kehtaamaton" rupusakki, joista - edelleen - suurelle osalle ei yksinkertaisesti ole töitä, tulee siis "valinnoillaan" pitäneeksi yllä rakenteellista työttömyyttä Suomessa?
Tavallaan niinkin, mutta mietipä asioiden alkujuuria ja niitä rakenteita ja käytäntöjä, jotka tämän ovat saaneet aikaan ja sitä pitävät kierteenomaisesti yllä.
Tervemenoa leipäjonoon katselemaan inhoten niitä kaikille niin tasapuolista ja ihanaa isänmaatamme.Mä itse olen työtön , peruspäivärahalla. Mut kotimaiset perunat yms ovat edullista ruokaa. tomaatteja kasvaa itsellä, ja talvella niitä syödään vain yksi viikossa, porkkanoita senkin edestä. ruokaa myöskin voi tehdä itse juureksista, jotka ovat lähes ilmaisia, lantut, porkkanat, valkokaalit, yms. yhdellä keittojuurespussinhinnalla saa tuplasti kotimaistavihannesta jos säästää haluaa. Maku monin kertainen. Peruna on halvinta ruokaa, jota saa myös säkeittäin vaikka suoraan maalta.
halpa ruoka on elämäntapakysymys, ei rahakysymys. Pakkaspäivään kyllä sattuu hyvin joku ihan oikeista juureksista tehty keitto, johon voi lisäksi laittaa vaikka vähän jauhelihaa, ja 400g jauhelihapaketista 4henkinen perhe syö lihakeittona ainakin 3 kertaa, hintaa tälle herkulle tulee n. 4euroa, joten aterian hinnaksi jää 30 senttiä, minusta ei ole kallista. tyhmyyttä tulvillaan kirjoitti:
Tämä asia vaan tuntuu olevan käsittämättömän vaikea ymmärtää suomessa. Aika epäisänmaallista porukkaa.Penskojen kotona ollessa vasta tyhmyytemme tulvikin.
Hintaerojen ollessa huimat ostimme Keski-Euroopasta lasten vaatteet ja kengät.
Vaimo osti osan räteistään.
Stereot, Al-runkoinen maastopyörä, Kiloittain kaakaota 1/3 hintaan, samoin hunajaa.
Lapset ostivat karkkeja kassilliset. Osa myyntiin.
Lihasäilykkeitä toimme kymmeniä kiloja. Hyviä ja todella halpoja.
Yhden kylmäsavukinkun ja kestomakkaroita.
Yms.
Useina vuosina peräkkäin.
Nyt ovat hintaerot tasoittuneet ja kulutus vähentynyt joten tuontitarvetta ei oikeastaan ole.
Keväisin ja syksyisin tuomme ilmakuivattua kinkkua sekä lampaan- vuohen- ja sekajuustoja lähinnä laatujen vuoksi.
Kulutamme myös huomattavan osan eläkkeistämme kotimaamme ulkopuolella.
Maksamme jopa kahta verotyyppiä muualle.
Eikä omatunto kolkuttele!- KERANKIN ASIAA
uskomatonta! kirjoitti:
Että kehtaat syyllistää taloudelisissa vaikeuksissa olevia ihmisiä, jotka syövät sitä mitä sentellään saavat.
Tervemenoa leipäjonoon katselemaan inhoten niitä kaikille niin tasapuolista ja ihanaa isänmaatamme.ELI LYHYKÄISESTI, KOKOOMUS HALUAISI ETTÄ DUUNARIT(SUURI OSA MATALAPALKKAISIA) EIVÄT RYHTYISI PALKANKOROTUS VAATIMUKSIIN, MUTTA SIINÄ OHELLA OMISTAJA PUOLI KOROTTAA HINTAA HINNAN JÄLKEEN, SÄHKÖÖ, POLTTOAINA, RUOKA, VUOKRA, KAIKKI NOUSEE, MUTTA JOS DUUNARI PYYTÄÄ PIKKUSEN LISÄÄ PALKKAA ETTÄ KYKENEE HOITUUN ARJESTA, HETI SYYLLISTETÄÄN DUUNARI, VITTU, MÄ TEKISIN EUROLLA TUNTI TÖITÄ JOS OMISTAJA PUOLI PITÄS SELLASET HINNAT ETTÄ NIILLÄ ELÄISI.
NIINKAUAN KUN ELINKUSTANNUKSET NOUSEE, NIIN KAUAN DUUNARIKIN HALUAA LISÄÄCENTTEJÄ - 2+10
KERANKIN ASIAA kirjoitti:
ELI LYHYKÄISESTI, KOKOOMUS HALUAISI ETTÄ DUUNARIT(SUURI OSA MATALAPALKKAISIA) EIVÄT RYHTYISI PALKANKOROTUS VAATIMUKSIIN, MUTTA SIINÄ OHELLA OMISTAJA PUOLI KOROTTAA HINTAA HINNAN JÄLKEEN, SÄHKÖÖ, POLTTOAINA, RUOKA, VUOKRA, KAIKKI NOUSEE, MUTTA JOS DUUNARI PYYTÄÄ PIKKUSEN LISÄÄ PALKKAA ETTÄ KYKENEE HOITUUN ARJESTA, HETI SYYLLISTETÄÄN DUUNARI, VITTU, MÄ TEKISIN EUROLLA TUNTI TÖITÄ JOS OMISTAJA PUOLI PITÄS SELLASET HINNAT ETTÄ NIILLÄ ELÄISI.
NIINKAUAN KUN ELINKUSTANNUKSET NOUSEE, NIIN KAUAN DUUNARIKIN HALUAA LISÄÄCENTTEJÄPakko kysyä edelliseltä huutajalta....H E L P O T T I K O ???
- tampereen miäs
Tämä asia vaan tuntuu olevan käsittämättömän vaikea ymmärtää suomessa. Aika epäisänmaallista porukkaa.Tuon luettuaan voisi tekaista iskulauseen:
Ostetaan kotimaista edes säälistä! - oscaro .
uskomatonta! kirjoitti:
Tervemenoa leipäjonoon katselemaan inhoten niitä kaikille niin tasapuolista ja ihanaa isänmaatamme.Ulkomaista, jos mahdollista. Ei luoteta kotimaisen tuotteen laatuun.
- oscaro.
suomenpuolesta kirjoitti:
Kyllä kotimaisella tuotteella on kilpailua, yllinkyllin, joten se on ihan paskapuhetta että kotimaiset hinnat nousisi, jos ostettaisiin enempi suomalaista. Sen sijaan verot pienenisi tai ainakin niitä voitaisiin kohdentaa vaikka terveydenhuoltoon yms järkevämmin, jos suomesta saataisiin vaikka työttömyys puolitettua. On todella typerää, pistää päänsä pensaseen, noilla arkumenteilla,, että kustannukset nousisi. Päin vastoin tuotannon kasvaessa, se muuttuu tehokkaammaksi. Suomessa on kalliit kustannukset joka alalla, ja se on meistä suomalaisista kiinni haluammeko virolaisten rakentamia taloja, romanien kauppaamaa tavaraa, vai ihan itsekkäästi ajatella kotimaisuuden puolesta. Ei sakasalaiset ostaisi sivasta, he ovat sen verran isänmaallisia.. Suomalaiset vaan ovat niitä kuuluisia pässejä joita vedetään narusta. Teetpä mitä tahansa työksesi, sen taatusti joku muu tekee halvemmalla, joten jos suosit ulkolaisia tuotteita, luovuta työpaikkasi suomalaista suosivalle, ja mene itse kortistoon :)
Kaikille ulkolaisia tuotteita suosiville: HÄVETKÄÄ
Itse olen työtön perupäivärahalla, ja kotimainen ruoka siltikin ainoa vaihtoehto, joten se ei ole edes kustannuskysymys, vaan isänmaallisuus kysymys.En osta isänmaallisuusperusteella tavaraa, vaan pitäen pohjana hinta-laatu-suhdetta.
Jos suomalainen ei tässä tilanteessa pysty tekemään kilpailukelpoista tavaraa, tehköön muuta työtä.
Suomalainen työntekijä vain ei tunnu olleen yhtä isänmaallinen kuin edellinen kirjoittaja. Palkkavaatimuksillaan se on siirtänyt kotimaisa teollisuutta toimimaan ulkomaille ja onkin työttömäksi joutuneena jäänyt nuolemaan näppejään.
Vastausta vailla on kysymys, miksi ruotsalaiset maitotuotteet ovat selvästi halvempia kuin kotimaiset täällä, vaikka kuljetuskulut ovat ensin mainituilla suuremmat. - entinen kommari@
oscaro. kirjoitti:
En osta isänmaallisuusperusteella tavaraa, vaan pitäen pohjana hinta-laatu-suhdetta.
Jos suomalainen ei tässä tilanteessa pysty tekemään kilpailukelpoista tavaraa, tehköön muuta työtä.
Suomalainen työntekijä vain ei tunnu olleen yhtä isänmaallinen kuin edellinen kirjoittaja. Palkkavaatimuksillaan se on siirtänyt kotimaisa teollisuutta toimimaan ulkomaille ja onkin työttömäksi joutuneena jäänyt nuolemaan näppejään.
Vastausta vailla on kysymys, miksi ruotsalaiset maitotuotteet ovat selvästi halvempia kuin kotimaiset täällä, vaikka kuljetuskulut ovat ensin mainituilla suuremmat.Totta on huomiosi. Meillä Ay-liikket on saanut työntekijän asettamaan riman turhan korkealle. Aikanaan se oli tarpeellistakin, mutta ihminen on siitä kummallinen, että jos se hyötyy jostakin, se yrittää vaikka lakoilla saada etuja itselleen, piittamatta kansallisesta menetyksestä.
Aikansa elänyttä menettelyä. - topi .
uskomatonta! kirjoitti:
Tervemenoa leipäjonoon katselemaan inhoten niitä kaikille niin tasapuolista ja ihanaa isänmaatamme.Valtaosa siitä "köyhyysrajan alapuolella olevasta rupusakista" on sellaisia, jotka eivät viitsi tehdä töitä, vaan elävät yhteiskunnan runsaiden tukien varassa. He kuuluvat siis tuohon joukkoon omasta vapaasta tahdostaan ja yrittämisen puutteesta.
Yhteiskunnan heille maksamasta tuesta taas menee melkoinen osa viinaan tai ainakin olueeseen, jonka avulla päivät menevät mukavammin. Kun olut on kotimaassa valmistettu, asianomaiset tukevat silloin kotimaista tuotantoa.
Tässä on niin paljon isänmaallisuutta, että sitten voi hyväksyäkin jonkin ulkomaisen tuotteen ostamisen! - Makriina ek
Tämä asia vaan tuntuu olevan käsittämättömän vaikea ymmärtää suomessa. Aika epäisänmaallista porukkaa.Tänään Hesarissa puhutaan suomalaisista kengidtä. MInkä maalaiset patiinit sinulla on jalassasi?
Mikset ole ostanut suomalaisia? - Hammasta purren
KERANKIN ASIAA kirjoitti:
ELI LYHYKÄISESTI, KOKOOMUS HALUAISI ETTÄ DUUNARIT(SUURI OSA MATALAPALKKAISIA) EIVÄT RYHTYISI PALKANKOROTUS VAATIMUKSIIN, MUTTA SIINÄ OHELLA OMISTAJA PUOLI KOROTTAA HINTAA HINNAN JÄLKEEN, SÄHKÖÖ, POLTTOAINA, RUOKA, VUOKRA, KAIKKI NOUSEE, MUTTA JOS DUUNARI PYYTÄÄ PIKKUSEN LISÄÄ PALKKAA ETTÄ KYKENEE HOITUUN ARJESTA, HETI SYYLLISTETÄÄN DUUNARI, VITTU, MÄ TEKISIN EUROLLA TUNTI TÖITÄ JOS OMISTAJA PUOLI PITÄS SELLASET HINNAT ETTÄ NIILLÄ ELÄISI.
NIINKAUAN KUN ELINKUSTANNUKSET NOUSEE, NIIN KAUAN DUUNARIKIN HALUAA LISÄÄCENTTEJÄMitä siinä huudat. Sen kuin alat kannattaa suomalaista ydinvoimaa ja tuulivoimaa, etsit omat öljylähteet, kannatat turvevoimaa, hyväksyt avohakkuut, huolehdit siitä, että ammattiliitot todella huolehtivat, ettei rakennuksilla työskentele alipalkatut ulkomaalaiset jne. niin asiasi paranevat.
Kannattaa myös ottaa vastaan se työ mitä on tarjolla, etteivät ulkomailta pestatut vierastyöläiset vie leipää hampaistasi.
Ostat vain suomalaista. - Jeppsan
Tämä asia vaan tuntuu olevan käsittämättömän vaikea ymmärtää suomessa. Aika epäisänmaallista porukkaa.Minne se osuuskaupan palveluksessa oleva vie rahansa? Eikö hänelle kelpaa kotimainen parturi?
Kun kirkolla on vain osuuskauppa, niin ajelet 30 km yksityiseen liikkeeseen, joka siis ei kuulu mihinkään ketjuun, ja ostat limppusi sieltä. (Jauhojen kotimaisuusaste?) Sitten taas kotiin toiset 30 km. Onko bensa kotimaista?
Onko osuuskauppa mielestäsi ulkomaalaisten omistuksessa? Et oikein taida tietää osuuskauppa-aatteesta mitään.
- maailmanparantaja 1
Usein ostan ainakin kurkun ja tomaatit mieluummin suomalaisina, jos on suomalainen vaihtoehto tarjolla. Kannattaa suosia suomalaista, sillä siinä tukee suomalaisia viljelijöitä. Toinen, jota kannattaa alkaa suosimaan enemmän on luomu. Luomu tuotteissa ei ole käytetty myrkyllisiä ja haitallisia kemikaaleja ja torjunta-aineita ja ovat terveellisempi vaihtoehto, usein myös maistuvat paremmalle ja tässäkin: Ostamalla tuet luomu viljelijöitä. Kun ihmiset ostavat enemmän ja enemmän luomua, on se koko maan laajuuisestikin ajateltuna parempi kaikille.
Luomu ja kotimaisuus kunniaan! 70-luvulla oli jatkuvaa toitotusta että OSTA SUOMALAISTA. Asia oli ihan oikea. Nyt suomi on myyty
ulkomaille joten jos ostat "suomalaista" ostat siis ulkomaista.
Valtiovallale tiedoksi: HAISTAKAA PASKA- HALPISTA PÖYTÄÄN
ostopäätökseni täysin. Opiskelijan rahoilla ei ostella ulkomaista kalliimpaa (ja usein maukkaampaa) suomalaista ruokaa, vaikka sen kuinka eettisesti oikeaksi ajattelisi.
'
Kesällä tilannne on siinä mielessä toinen, että kotimaiset vihannekset ja juurekset ovat edullisia - ja maukkaita!
Muuten jpudun tyytymään enimmäseen aika valjuun ulkomaiseen ruokaan. Hinta ratkaisee, ikävä kyllä, vaikken mitään suurta rikosta katsokaan tekeväni. Kotimaisten pienyritysten ja lähikauppojen tuotteita ostaisin kyllä mielelläni, mutta eivätköhän nämä "suuret suomalaiset" pärjäile oikein hyvin ilman minun roposianikin. Kun vielä niiden "työllistävä vaikutus" Suomessa tuppaa sekin olemaan nykyään hiukan sitä ja tätä: XX-määrää yt-neuvotteluissa, sanottu irti yms.
Mutta ehkä valmistuttuani (akateemiseksi työttömäksi?) mieli muuttuu. Sitten kun itsekin nautin huikeaa kuukausipalkkaa, muista eduista puhumattakaan.
- poiuoölkjlöjljklöj
Meikäläisellä ratkaisee maku ja sitten hinta-laatusuhde.
Useimmiten ostotilanteessa se kallistuu ulkomaisen puolelle. Elovena-kauraryynitkin tuodaan nykyään Saksasta, näin vain esimerkkinä sanottakoon.
Maksan jo suomalaisille viljelijöille niin paljon verorahojani tukien muodossa, että ottaa jo päähän koko suomalainen maanviljely. Omassa perheessä ollut työttömyyttä ja jouduttu kouluttautumaan uudelleen työpaikkojen poistumisen vuoksi, eikä mitään tukieuroja ole näykynyt. Joten itse ainakin suhtaudun niin, että tästä huushollista ei suomalaista viljelyä tueta senttiäkään, eipä sieltä ole niitä senttejä tullut meikäläisillekkään. Päinvastoin hinnat kaupassa ovat tähtitieteellisiä.
Ostetaan sieltä mistä halvimmalla saadaan. Ranskalaiset juustot ovat muuten parhaimman makuisia ja saksalaiset makkarat. Suomalaiset tahtovat tehdä mauttomia mössöjä.
Eikähän tuo suosi suomalaista -teesi ole jo aikansa elänyt. Luulen että suurin osa ihmisistä nauraa koko lauseelle.- suosin
suomalaisia banaaneja,citrushedelmiä,tonnikalaa,autoja,moottoripyöriä.mopoja ymm
en yleensä tujota onko tuote suomalainen vai ulkomaalainen. osta tuoteet lähinnä lidl:stä ja minimanista.
- possuäiti
Ennen olin hyvinkin tarkka tuotteiden kotimaisuudesta, mutta nykyään on jotenkin mennyt maku. Kun tunnetut suomalaisena pidetyt merkit valmistetaankin ulkomailla, Reimatecit Virossa, Luhta Japanissa, Marimekko (osa) Puolassa jne. Ruuastakaan et voi olla varma, vaikka ostat kuinka kotimaista. Sillä suurinosa kotimaisena pidetyistä lihataloista käyttää Saksalaista ja Brassi lihaa ja kanaa.
Mulla on jopa noussut tälläinen pieni kapina. En käytä enään reimateckiä enkä luhtaa, Marimekonkin vaihdoin Pentikkiin. Valitettava tosi asia on, että laadusta usein huomaa valmistusmaan. Reimateckien laatu ainakin romahti, kun tuotanto siirrettiin Viroon. Ennemmin sit ostan rehdisti ulkolaista laatua kuten Moloa tai tickettii, kun "kotimaista" huonolaatuista.
Minusta on surullista, että kaikki pitää tehdä ulkomailla. Kai se on tää tän ajan kertakäyttöisyys trendi, made in china ilmiö. Mutta ketä se oikeasti kiinnostaa, ei ainakaan meidän päättäjiä.- takaa...
takaa sen, että liha on täysin kotimaista tai maitotuottet, joissa opn hyvää Suomesta-merkki.
Jos tuotteessa on avain, missä on Suomen lippu, niin tuote on silloin tehty suomalaisella työvoimalla.
- Rehellinen suomi?
Tässä teille asiaa!!!!!!!!!
http://www.youtube.com/watch?v=UGtig2gaaCk- 9+1
Käytti pelkästään Ruotsalaista näkkileipää. Eli en osta Suomalaista periaatteessa
- ehkäpä -
9+1 kirjoitti:
Käytti pelkästään Ruotsalaista näkkileipää. Eli en osta Suomalaista periaatteessa
on melko vaikeaa tehdä ostoksia, kun ei heti välttämättä tiedä, onko tuote tehty kotimaassa vai ulkomailla. Hyvin tunnetutkin merkit valmistuttavat ulkomailla keksiä, leipiä ym. Siksipä tarvitsenkin silmälasit, jotta varmistuisin tuotteen olevan kotimainen. Näin osaltani vaikutan, että suomalaiset saisivat pitää työpaikkansa ja onhan lähiruoka aina lähiruokaa. Etenkin maito- ja lihatuotteiden täytyy olla ehdottomasti kotimaisia. Nykyisin suosin myös kotimaisia omenia, koska ne ovat aivan maukkaita.
Leivistäkin valitsen lähileipomon tuotteita ja leivonhan itsekin jonkin verran. Jauhot ovat todella halpoja kaupoissa. Maun vuoksi valitsen kotimaiset tomaatit ja kurkut samoin kuin mansikat.
Eikäpä olla koskaan saatu salmonellaa suomalaisista tuotteista. Myöskään mitään hiirenpäitä tai vastaavia ei ole löytynyt käyttämistäni pakasteista. - susmorsiin
ehkäpä - kirjoitti:
on melko vaikeaa tehdä ostoksia, kun ei heti välttämättä tiedä, onko tuote tehty kotimaassa vai ulkomailla. Hyvin tunnetutkin merkit valmistuttavat ulkomailla keksiä, leipiä ym. Siksipä tarvitsenkin silmälasit, jotta varmistuisin tuotteen olevan kotimainen. Näin osaltani vaikutan, että suomalaiset saisivat pitää työpaikkansa ja onhan lähiruoka aina lähiruokaa. Etenkin maito- ja lihatuotteiden täytyy olla ehdottomasti kotimaisia. Nykyisin suosin myös kotimaisia omenia, koska ne ovat aivan maukkaita.
Leivistäkin valitsen lähileipomon tuotteita ja leivonhan itsekin jonkin verran. Jauhot ovat todella halpoja kaupoissa. Maun vuoksi valitsen kotimaiset tomaatit ja kurkut samoin kuin mansikat.
Eikäpä olla koskaan saatu salmonellaa suomalaisista tuotteista. Myöskään mitään hiirenpäitä tai vastaavia ei ole löytynyt käyttämistäni pakasteista.tuonne keskustaan kirjoituksein, ei millään tarkoituksella kylläkään.
- aatu ab
9+1 kirjoitti:
Niin tässä meikäläinenkin juuri edullista ruotsalaista knäckebrödiä pureskeli. Ostettu on saksalaisperäisesä nimeltään L-alkuisesta liikkeestä, josta muukin ruoka suurimmaksi osaksi on peräisin.
Onhan siinä kaupassa muuten pääosin suomalaisia tuotteita. - *Kukkahame*
aatu ab kirjoitti:
Niin tässä meikäläinenkin juuri edullista ruotsalaista knäckebrödiä pureskeli. Ostettu on saksalaisperäisesä nimeltään L-alkuisesta liikkeestä, josta muukin ruoka suurimmaksi osaksi on peräisin.
Onhan siinä kaupassa muuten pääosin suomalaisia tuotteita.Vaasan ruispalaa tässä saunapalvin, tomaattien ja kahvin kanssa aamunälkääni hyvällä ruokahalulla mutustelen ja kaikki ostettu L-stä, ovat kaikki suomalaisia tuotteita ja myydään jatkuvasti edullisesti.
Tässä lähelläni on 4 isoa ostoskeskusta ja tarjouksia tulee 2x viikossa, käytän niistä parhaat hyväkseni, eikä se sitä tarkoita että tuotteet ovat huonoja.
Joskus valmistan pakkaseen ruokia, siitäkin tulee edullista koska 2 annosta saa melkein yhden hinnalla!
Tosin käyn kyllä myös 'ulkona' usein ruokailemassa, nautinto siinäkin.
Ei se raha mutta siitä kiinnipitäminen.
- bb
Tee vertailuja..Olen vain kyselly ihmisiltä ja tullu siihen johtohommaan,jottä muualla on halvempaa..Olen ollu niin suivaantunu(kyrpiintynyt) ..!Meitä Suomalaisia pidetään idiootteina, kun me maksetaan näin paljon ravinnosta. Ostan kaupasta vain joko kaalia tai porkkanaa ja voita..Ja tänään huippupäivä-silakkafileitä 10 kpl 1e..Goljattia vastaan pitää olla aina!!
- ostaa...
raaka-aineet ja valmistaa ruoan itse, saa todella edullisesti ruokaa ja todella hyvää kotiruokaa. Perunoitakin saa kolmellakymmenellä sentillä kilon, mutta jos ostaa kermaperunoita, niin hinta onkin jo eritoista.
25 sentillä saa kilon vehnäjauhoja, joista voi tehdä kahvipullaa tai kuivakakkuja ja vaikkapa ohukaisia.
Puuroainekset ovat edullisia, samoin kuin herneet ja makaronit. Lihapalankin saa muutamalla eurolla samoin kuin kalaa, joista voi valmistaa keittoja. Marjoista voi mehustaa talveksi juotavaa ja eikä tarvitse laittaa lisäaineita. Vihannekset ovat hyviä ja niistä saa makoisaa purtavaa. Suomalaiset omenat ovat hyviä ja niistä saa mainion hillon. Ostankin valikoiden hyviä suomalaisia elintarvikkeita. Ilokseni huomasin, että suomalainen maito on laadultaan parasta ja samaan yltävät ainoastaan Norja ja Sveitsi.
Hienoa suomalaiset tuottajat!!! - dsadasdada
ostaa... kirjoitti:
raaka-aineet ja valmistaa ruoan itse, saa todella edullisesti ruokaa ja todella hyvää kotiruokaa. Perunoitakin saa kolmellakymmenellä sentillä kilon, mutta jos ostaa kermaperunoita, niin hinta onkin jo eritoista.
25 sentillä saa kilon vehnäjauhoja, joista voi tehdä kahvipullaa tai kuivakakkuja ja vaikkapa ohukaisia.
Puuroainekset ovat edullisia, samoin kuin herneet ja makaronit. Lihapalankin saa muutamalla eurolla samoin kuin kalaa, joista voi valmistaa keittoja. Marjoista voi mehustaa talveksi juotavaa ja eikä tarvitse laittaa lisäaineita. Vihannekset ovat hyviä ja niistä saa makoisaa purtavaa. Suomalaiset omenat ovat hyviä ja niistä saa mainion hillon. Ostankin valikoiden hyviä suomalaisia elintarvikkeita. Ilokseni huomasin, että suomalainen maito on laadultaan parasta ja samaan yltävät ainoastaan Norja ja Sveitsi.
Hienoa suomalaiset tuottajat!!! - hui hae
ostaa... kirjoitti:
Hienoa suomalaiset tuottajat!!!Halvallakin pystyy elämään, kun valitsee ostamansa tuotteet huolella hinnan perusteella. Tarjouksessa on usein iltaisin hyviä tuotteita.
Se nyt tuntuu oudolta, että tämä edellyttää kortimaisten tuotteiden ostamista. Kyllä'joukossa on kotimaisia ja ulkomaisia.
Oudolta tuntuu väite,etää suomalainen maito olisi parasta. Onko jollakulla on noin herkkäö makuaisti. Meikäläiselle ainakin riittävät hyvin ruotsalaiset, saksalaiset ja virolaiset maitoalan tuotteet . Säästää siinäkin mukavasti.
Lähtökohtana ei tietenkään ole, että kotimaista tuotetta pitäisi hyljeksiä. Sen pitää olla vain kilpailukykyinen ulkomailta tuotaviin tuotteetisiin verrattuna.
- suomessa en
olen noin 1/2 vuodesta euroopassa ja skandnavian maissa, olen huomannut että suomen ulkopuolella saa suomalaisia tuotteita jostain syystä (ehkä eu vääristyneet vientituet) suomalaisia tuotteita paljonkin halvemmalla, eli reisussa suosin, mutta suomessa taas olen huomannut että mitä kauempaa tuotetuttuotteet, sitä halvemmalla saan, joten suomessa vain ulkolaista, ps norjalainen lohi kasvatetaan chilessä asti, joten siksi niin halpaa(vienti tukee eu)lisäksi antibiootti ja hormoni)
muistelen jotain timo soinin kommentoivan että eu vienti tuki pitäisi tervehdyttää ja tukea mieluummin paikallista tuotantoa, olisihan se ilmasto ystävällisempääkin, tosin, eu ilmasto politiikka ja demokratiahan on vain , en tiedä onko perus suomalaiset itse oivaltaneet että heidän puolueensa on paljon vihreämpi kun vihreät. vihreitähän tanssitttaa kokoomus ja 3 ydinvoimalan päätökset joiden tuen antoi myös vihreät.- ......
oikeinhan se olisi jos paikallis tuotantoa tukisi, mutta suomalaisen tuottajan tuntien, se nostaisi tukiaiset, sitten jotain porua kuluista ja kylmistä kausista eikä hinnat laskisi centtiäkään, toteamus vain että nämä tuethan ovat vain se mitä he olisivat ansainneet jo aikoja suiten, ma partureiden alvin lasku, hinnat halpa alvi piti viedä hintoihin, kävi niin että hinnat eivät laskeneet yhtään, häikäilemättömät jopa nostivat niitä, eli suomalaiset kusee aina omaan pesään ellei säädetä lakeja ja sanktioita, niin kauan ahneus voittaa, HYVÄ SUOMI!
- sitten...
...... kirjoitti:
oikeinhan se olisi jos paikallis tuotantoa tukisi, mutta suomalaisen tuottajan tuntien, se nostaisi tukiaiset, sitten jotain porua kuluista ja kylmistä kausista eikä hinnat laskisi centtiäkään, toteamus vain että nämä tuethan ovat vain se mitä he olisivat ansainneet jo aikoja suiten, ma partureiden alvin lasku, hinnat halpa alvi piti viedä hintoihin, kävi niin että hinnat eivät laskeneet yhtään, häikäilemättömät jopa nostivat niitä, eli suomalaiset kusee aina omaan pesään ellei säädetä lakeja ja sanktioita, niin kauan ahneus voittaa, HYVÄ SUOMI!
tule ostettua muita kuin suomlaisia tuotteita ja nimenomaan sellaisia, joissa lukee valmistusmaa Suomi. Näin osaltani suomalaiset saavat pitää työpaikkansa. Lihan täytyy olla ehdottomasti suomalaista sekä myös maitotaloustuotteet. Joutsenmerkistä tunnistan suomalaisuuden.
Ostan toki ulkomailta tuotuja kuten kahvia, riisiä, suolaa ja joskus hedelmiä. Hedelmistä suosin kotimaisia omenia, jotka ovat aivan maukkaita. - 1+15
sitten... kirjoitti:
tule ostettua muita kuin suomlaisia tuotteita ja nimenomaan sellaisia, joissa lukee valmistusmaa Suomi. Näin osaltani suomalaiset saavat pitää työpaikkansa. Lihan täytyy olla ehdottomasti suomalaista sekä myös maitotaloustuotteet. Joutsenmerkistä tunnistan suomalaisuuden.
Ostan toki ulkomailta tuotuja kuten kahvia, riisiä, suolaa ja joskus hedelmiä. Hedelmistä suosin kotimaisia omenia, jotka ovat aivan maukkaita.Kotimaista viinaakin on ostettava, sitä missä on suomenlippu sen tuntee siitä, niin säilyy suomenkieli käyttökielenä...
- tietysti...
1+15 kirjoitti:
Kotimaista viinaakin on ostettava, sitä missä on suomenlippu sen tuntee siitä, niin säilyy suomenkieli käyttökielenä...
kotimaisia viinejä ja tietenkin suomalaista hunajaa...
- Löytyy jotain vielä
tietysti... kirjoitti:
kotimaisia viinejä ja tietenkin suomalaista hunajaa...
Ei vain kotimaista ruokaa, vaan vaateostoksillakin pyrin suosimaan kotimaista monestakin syystä.
Mitoitus on minulle parempi monissa kotimaisissa vaatteissa, niisä harvoissa joita vielä tehdään Suomessa. Sitten pyrin kyllä ajattelemaan tuota työllisyyysasiaakin - aina joskus.
Farkkujakin löytyy vielä jopa kotimaisiakin esim. Lee Cooperit tehdään valtaosin Suomessa, samoin muistaakseni Very NIce, Basic jne. MASI JEANS illa on vielä tuotantoa Suomessa
Miesten kenkiä esim Umberto on muistaaksen vielä kotimainen Samoin Sievin Jalkine. - tampereen miäs
Löytyy jotain vielä kirjoitti:
Ei vain kotimaista ruokaa, vaan vaateostoksillakin pyrin suosimaan kotimaista monestakin syystä.
Mitoitus on minulle parempi monissa kotimaisissa vaatteissa, niisä harvoissa joita vielä tehdään Suomessa. Sitten pyrin kyllä ajattelemaan tuota työllisyyysasiaakin - aina joskus.
Farkkujakin löytyy vielä jopa kotimaisiakin esim. Lee Cooperit tehdään valtaosin Suomessa, samoin muistaakseni Very NIce, Basic jne. MASI JEANS illa on vielä tuotantoa Suomessa
Miesten kenkiä esim Umberto on muistaaksen vielä kotimainen Samoin Sievin Jalkine.Ulkomailta ei tuoda sellaista tavaraa tänne, joka arvion mukaan pystyy kilpailemaan täkäläisillä markkinoilla. Tämä tarkoittaa myös sitä, ettei ole kotimaista tuotetta, joka selvästi voittaisi sen hinta-laatu-suhteessa.
Mistä tämä on osoitus? Se osoittaa, ettei kotimaisessa tuotteessa ole hinta-laatu-suhde ainakaan parempi kuin tuontitavarassa. Käytännössä se on useimmiten heikompi, eli kotimainen tuote ei ole kilpailukykyinen.
Olemme hinnoittaneet itsemme ulos kilpailusta. Sitten on vedottava kotimaisen tuotteen valitsemiseen yhteiskunnallisista syistä, mikä on nurinkurista. - keskikokoa M
tampereen miäs kirjoitti:
Ulkomailta ei tuoda sellaista tavaraa tänne, joka arvion mukaan pystyy kilpailemaan täkäläisillä markkinoilla. Tämä tarkoittaa myös sitä, ettei ole kotimaista tuotetta, joka selvästi voittaisi sen hinta-laatu-suhteessa.
Mistä tämä on osoitus? Se osoittaa, ettei kotimaisessa tuotteessa ole hinta-laatu-suhde ainakaan parempi kuin tuontitavarassa. Käytännössä se on useimmiten heikompi, eli kotimainen tuote ei ole kilpailukykyinen.
Olemme hinnoittaneet itsemme ulos kilpailusta. Sitten on vedottava kotimaisen tuotteen valitsemiseen yhteiskunnallisista syistä, mikä on nurinkurista.Eilen ostin kotimaista, löysin nätin yöpaidan Nanson valmistama.
Nyt voin vasta että kyllä ostan. - taloudellisten...
keskikokoa M kirjoitti:
Eilen ostin kotimaista, löysin nätin yöpaidan Nanson valmistama.
Nyt voin vasta että kyllä ostan.mainosmiesten mukaan Suomi on noussut taantumasta. Tämä toivotaan kannustavan suomalaisia kuluttamaan reilusti ja ottamaan lisää velkaa.
- aleksandrovits
tampereen miäs kirjoitti:
Ulkomailta ei tuoda sellaista tavaraa tänne, joka arvion mukaan pystyy kilpailemaan täkäläisillä markkinoilla. Tämä tarkoittaa myös sitä, ettei ole kotimaista tuotetta, joka selvästi voittaisi sen hinta-laatu-suhteessa.
Olemme hinnoittaneet itsemme ulos kilpailusta. Sitten on vedottava kotimaisen tuotteen valitsemiseen yhteiskunnallisista syistä, mikä on nurinkurista.Toisaalta kotimaisen työn ja tuotteiden arvostus ja työntekijän taito ovat laskeneet. Siitähän ovat osoituksena mm. rakennustyössä tehdyt vakavat virheet ja niiden korjaaminen.
Jos nyt ruokatavaroihin mennään, mikä mahtaisi olla todisteena siitä, että vaikkapa kotimainen makkara tai täällä kasvihuoneessa keinovalolla kasvatettu tomaatti olisi parempi ulkomaista, saksalaista tai espanjalaista? - sinisirkku-ek
aleksandrovits kirjoitti:
Toisaalta kotimaisen työn ja tuotteiden arvostus ja työntekijän taito ovat laskeneet. Siitähän ovat osoituksena mm. rakennustyössä tehdyt vakavat virheet ja niiden korjaaminen.
Jos nyt ruokatavaroihin mennään, mikä mahtaisi olla todisteena siitä, että vaikkapa kotimainen makkara tai täällä kasvihuoneessa keinovalolla kasvatettu tomaatti olisi parempi ulkomaista, saksalaista tai espanjalaista?pakoitettuja hankimaan sivuelikeinoja täällä pohjoisimmassa viljelysmaassa EU:n myötä.
Pidän sitä ihan terveellisenä suuntauksena, jos ajatellaan kuin valtio joutui tukemaan, ja katovuosina korvaamaan sadonmenetyksen.
Ei ole mielekästä jäädä pelkästään hyvien kesien varaan, ja nuo kasvihuoneessa kasvatetut tomaatit ja kurkut tulevat suhteettoman kalliksi lämpökustannusten vuoksi talvella.
Puhumattakaan muista vihanneksista, joita saamme nyt ympäri vuoden.Paljon on noussutkin nuorilla yrittäjillä juustoloita, ja leipomoita rintarinnan maidontuotannon kanssa. Viinitiloja on myös ihan laa´dukkaita kotimaisista marjoista valmistettua.
Suoramyynti tiloilta ei ehkä ole niinkään yleistä, luomutuotanto sitävastoin on vallanut enemmän alaa. Kuluttajien kysynnästä sekin riippuu. Itse ostan kotimaista lihaa, mutta myös ulkomailta tuotettua joiltakin osin. Vaatehankinnoissa on tavattoman vaikeaa tietää, mikä on täällä valmistettua.
Ostin syystakin alennusmyynnistä, koska ihastuin malliin ja villakankaaseen (myös hintaan) ja
kotona huomasin sen valmistetun Kiinassa. Hyvää työtä ovat tehneet, se on myönnettävä. - 88v
sinisirkku-ek kirjoitti:
pakoitettuja hankimaan sivuelikeinoja täällä pohjoisimmassa viljelysmaassa EU:n myötä.
Pidän sitä ihan terveellisenä suuntauksena, jos ajatellaan kuin valtio joutui tukemaan, ja katovuosina korvaamaan sadonmenetyksen.
Ei ole mielekästä jäädä pelkästään hyvien kesien varaan, ja nuo kasvihuoneessa kasvatetut tomaatit ja kurkut tulevat suhteettoman kalliksi lämpökustannusten vuoksi talvella.
Puhumattakaan muista vihanneksista, joita saamme nyt ympäri vuoden.Paljon on noussutkin nuorilla yrittäjillä juustoloita, ja leipomoita rintarinnan maidontuotannon kanssa. Viinitiloja on myös ihan laa´dukkaita kotimaisista marjoista valmistettua.
Suoramyynti tiloilta ei ehkä ole niinkään yleistä, luomutuotanto sitävastoin on vallanut enemmän alaa. Kuluttajien kysynnästä sekin riippuu. Itse ostan kotimaista lihaa, mutta myös ulkomailta tuotettua joiltakin osin. Vaatehankinnoissa on tavattoman vaikeaa tietää, mikä on täällä valmistettua.
Ostin syystakin alennusmyynnistä, koska ihastuin malliin ja villakankaaseen (myös hintaan) ja
kotona huomasin sen valmistetun Kiinassa. Hyvää työtä ovat tehneet, se on myönnettävä.Kotimaista, mikä tänne on rahdattu, sanoo meitin vaari. Ei sen päätä mikään käännä.
- oscaro-
sinisirkku-ek kirjoitti:
pakoitettuja hankimaan sivuelikeinoja täällä pohjoisimmassa viljelysmaassa EU:n myötä.
kotona huomasin sen valmistetun Kiinassa. Hyvää työtä ovat tehneet, se on myönnettävä.Suoramyynnistä voisin ostaa,mutta en siksi, että tuote on kotimaista, vaan siksi, että saan sen suoramyynnistä.
- Katleija neljä
oscaro- kirjoitti:
Suoramyynnistä voisin ostaa,mutta en siksi, että tuote on kotimaista, vaan siksi, että saan sen suoramyynnistä.
Trikoisissa t-paidoissa ja yöpaidoissa ym. luotan kotimaiseen laatuun. Kankaat ovat omaa tuotantoa, laadukkaat. Vaatteet on leikattu niin, että langansuunta on suorassa, josta seuraa että pesun jälkeen puserot ja paidat pysyvät mallissaan venyttelemättä. Hihat on istutettu niin, että kankaan löysyys on hihan eikä hiha-aukon puolella.
Mikään ei ole inhottavampaa kuin että vaatekappaletta ei meinaa saada silitysalustalle kuosiinsa aseteltua.
- taavi ihan taallinen
Maitotuotteita virosta, leipää Ruotsista, makkaraa Saksasta, vihanneksia Espanjasta, olutta Tshekistä,purkkiruokia Thaimaasta, hedelmiä Italiasta ja Etelä-Amerikasta.
Ulkomaisilla ruuilla tulee siis hyvin toimeen. Siinä säästää.
Autokin on Aasiasta, ei sentään Japanista. - Laritsa M
Tanskalaisessa halvassa joulukinkussa ei ole mitään vikaa. Luulen ostavani sellaisen ensi joulunakin. Käsittämätöntä valittamista on, jos torikauppias valehtelee, että kanttarellit ovat kotimaisia. Torikauppias voisi laittaa kojunsa etupuolelle, että kanttarellit ovat suomalaisia tai virolaisia.
- katleija neljä
Torilla myydään saarenmaalaisia kanttarelleja. Viron kielen opettaja kertoi, että hän ei ole ikinä löytänyt Saarenmaalta kanttarelleja. Onko se myyvämpää sanoa saarenmaalaisia kuin virolaisia. Ei virolaisissa kanttarelleissa varmaan mitään vikaa ole. Eihän siellä ole paljon teitä eikä teollisuuttakaan maaseudulla. Varmaan yhtä puhtaita vähintään kuin nämä kotimaisetkin.
- eann
Niin tanskalainen kuin suomalainen joulukinkku ovat epäterveellisiä. Jos pitäisi ostaa, niin jäisi ostamatta ainakin se, joka on kalliimpi.
Aivan turhaa on virolaisten tuotteiden kammoksuminen. ASamoin menetelmin ne tehdään kuin kotimaisetkin.
Meikäläinen ostaa sitä, mikä on halvempaa ja käyttä ylimenevän summan johonkin kannattavaan kotimaiseen tuotteeseen. - jätkämies ´
Minkähän takia monet katsovat, että virolaiset tuotteet, jopa siellä kasvaneet kantarellit ovat huonompia kuin täkäläiset kotimaiset?
Mistähän mahtaa johtaa, ettei täkäläisiin kauppoihin tuoda vaikkapa virolaista leipää?
- havumetsien mies
Muistelkaahan 50-lukua!
Silloin ei puhuttu kotimaisten tuotteiden suosimisesta. Ei tarvinnut puhua, sillä lähinnä niitä oli myynnissä. Jos ulkomaisia tuotteita oli myynnissä, ne kilpailivat varsin harvoin kotimaisten kanssa.
Oli esim. kotimaisia polkupyöriä. Usein niistä katkesi runko, polkusin alkoi löystyä jne.
Tuli venäläisiä ja itäsaksalaisia polkupyöriä ja ne olivat jo parempia. Ruotsalaiset tuotteet olivat jo huippua. - havumetsien mies
Niillä jotkas ostavat uusia autoja, ei ole mitään syytä moitiia jotakuta ulkomaisen ruokatavaran ostamisesta.
Meillä on varastot täynnä käytettyjä autoja, jotka on kertaalleen tuotu maahan. Jos niitä ostettiasiin ja korjautettaisiin tarpeen vaatiessa ja pidettäisiin kunnossa, saisi suuri määrä autonkorjaajia töitä ja työllistyisi. Edistettäsiin kotimaista työtä. Ikävä kyllä näin ei ole.
Niin kauan kuin ostetaan hulvattomasti ulkomaisia uusia ajoneuvoja yksityisille,toisten ei ole mitään syytä kitsastella muutaman euron hintaisten ulkomaisten elintarvikkeiden ostamisessa.- hi-li.pa-ti
Auton hinnassa on niin paljon 'hyvää' valtiolle ,että pakko niitä vain on ostaa!
Lähemmäs puolet on meidän autojen hinnoissa veroa valtiolle, siksi kannattaa hakea Saksasta kun vaan on autoa tunteva ihminen mukana.
- topi'
Niin on, että raha ratkaisee tässäkin asiassa. Euroilla ei ole kotimaata.
Ostetaan sitä, mikä on edullisinta. Ulkomainen kelpaa, sillä kelpaahan se ulkomaan ostajillekin. - oscaro
Yleinen näkemyshän on, etä kotimaista pitäisi ostaa, VAIKKA ulkomainen olisi edullisempaa. Kotimainen olisi siis ylihinnoitettua.
Miten kävisikään, jos kuluttaja tulisi hintatietoisemmaksi? Laskisiko silloin kotiaisen tuotteen tai palvelun hinta?- miel. paidaton
halpavaatteiden tekoa intiassa? 200 paitaa pakko tehdä päivässä. Nukutaan yö tehtaanlattialla,ruoka tehdään rojukasassa lattialla ja sitten jatketaan taas. Minulle ei kiitos yhtään halpispaitaa.
- aleksandrovits
miel. paidaton kirjoitti:
halpavaatteiden tekoa intiassa? 200 paitaa pakko tehdä päivässä. Nukutaan yö tehtaanlattialla,ruoka tehdään rojukasassa lattialla ja sitten jatketaan taas. Minulle ei kiitos yhtään halpispaitaa.
Juuri tuollaisia paitoja pitää ostaa. Ajatella että nuokin ihmiset voivat sillä ansaita toimeentulon. Jos kukaan ei postaisi niiden tekemiä paitoja, olisi niiltä pian työ lopussa ja nälkä vaaninmassa koko perhettä.
- &&&&&&&& 4
aleksandrovits kirjoitti:
Juuri tuollaisia paitoja pitää ostaa. Ajatella että nuokin ihmiset voivat sillä ansaita toimeentulon. Jos kukaan ei postaisi niiden tekemiä paitoja, olisi niiltä pian työ lopussa ja nälkä vaaninmassa koko perhettä.
Kengissä turvaudun saksalaiseen Gaboriin. Siinä on kolme lestimallia, joista yksi on juuri kun minun jalkaani varten. Hintavat ovat, mutta laadukkaat. Vanhat jalat ovat kovin vaativat kenkien suhteen. On minulla yhdet kotimaiset avokkaat, jotka ovat kestäneet monta vuotta. Laatua on niissäkin.
- eann
miel. paidaton kirjoitti:
Niiden paitojen valmistaminen on monelle perheelle toimeentulon lähde ja sen ansiosta perheessäei olla kaikkein huono-osaisimpia. Paitlojen valmistaminen on todella elämän tilaisuus monelle.
Se seikka, että lopettaisimme noiden paitojen oston, vähentäisi niiden tuotannon tarvetta, ja moni joutuisi pois kyseisestä työstä, mistä kärsisi moni perhe. Se olisi suuri karhunpalvelus noille työntekijöille ja tuskin heistä kukaan sellaista toivoisi.
Täällä kotimaassakin moni lämmitti ruokaa työpaikalla työpäivän kuluessa ja itse söin työhuoneessa, Ei siinä mitään erikoista ole. Paidat ommellaan nykyaikaisilla koneilla, joten parinsadan paidan urakka päivässä ei line mitenkään kohtuuton, kun oppii ammstin.
Lähetyksessä onkin ilmeisesti kärjistetty asioita hyväuskoisten hyönäyttämiseksi
- topi '
Ympäristäön arvot ja ympäristön tulevaisuuden huomioonottavaa ei jätä välinpitämättömäksi se ekologinen jalanjälki, jonka hän aiheuttaa hankkimalla talvisin kotimaisessa kasvihuoneessa kasvatettuja vihanneksia.
Siinä vasta energiaa kuluukin. Asiaan ei näy vihreä liikekään puuttuvan.- *Kukkahame*
Suurissa kauppapuutarhoissa käytetään jäteöljyä, osittain puhdistettua, sehän on parempi että sitäkin voidaan käyttää uusiona, kuten paperia.
Siitäkin huolimatta ostan mikä on tarpeen, salaatti tomaatti ja kurkku ovat no1 listalla.
Mausteyrtit kuivattuna.
- havumetsien mies
Kotimaisen leivän tai vihannesten ostolle ostolla tietysti tuetaan kotimaista tuotantoa.
Jos tuollainen kotimaisten tuotteiden suosija menee lomamatkalle vaikka Espanjaan, Thaimaasta nyt puhumattakaan, niin kyllä siihen matkaan uppoavat monen vuoden salaattirahat. Käyttäisipä nekin rahat kotimaan matkailuun, kävisi Lapissa tai Savossa, maksaisi viinanjuonnistaan veroa kotimaalle.- *Kukkahame*
Olen matkustellut jos mahdollista sinivalkoisin siivin, on ollut matkoja joihin Finnair ei lennä silloin mennään 'naapurin' siivillä.
Ei kai sitä pidä noin ahdasmielisesti ajatella ja vielä elää jotenkin.
Matkoilla saa uusia kokemuksia ja elämyksiä jotka siivittävät tavallista arkea.
Sama on Helsingin kaupunki varmaan ajatellut kun ottaa selville kuka liikennöin kaupunkikuvassa?
Kaupunkimatkailu omassa kotikaupungissa nyt ei niin avarra laajasti, mutta ainakin koulujen toiminta-aikana saa kuulla koululaisten nuorison käyttämää kieltä..., eikä tarvitse edes kuulolaitetta äänet ovat kuuluvia.
Kyllä yksittäistä kuluttajaa opastetaan ja neuvotaan, toista on yleisen sektorin päätökset ja teot monessakin isossa kaupungissa.
- jallu '
Siinä tietoa kotimaisesta elintarviketeollisuudesta: http://www.taloussanomat.fi/markkinointi/2010/10/16/kohukirja-paljastaa-nain-ruokateollisuus-vedattaa/201014362/135?rss=t96
Antaako ajattelemsien aihetta?- katleija4
Koska me tän ikäiset naisihmiset olemme tuon ymmärtäneet ja nyt kun on eläkeläisenä aikaa riittämiin, valmistamme ruokamme alkutuotteista ihan itse. Silloin tietää mitä suuhunsa pistää. Ilimankos myös jälkopolvi antaa suuren arvon mammojen ruoille.
Katsokaas marketeissa mitä nuoret parit kärrykaupalla koteihinsa kuskaavat. Tämä on se joukko joka ei kohta hyvästä ja terveelliseestä ruoasta mitään tiedä ellei ala oikeasti kiinnostumaan ruoanlaitosta ja hyvästä ruoasta. Siihen kuluva aika on sitten otettava muusta ajankäytöstä pois.
Mieluummin ostetaan aasialaista pangasusta valmiina fileinä kuin osattaisi perata torilta ostettua tuoretta kotimaista kalaa. Aina kun olen kalaa torilta ostanut, en ole nuorempaa väkeä siinä touhussa nähnyt. - hilema ´
Liekin helppoa höynäyttää kotimaista kuluttajaa.
- aleksandrovits
Kun on joulukin edessä,niin on paikallaan muistuttaa kotimaisuusasiasta. Meitähän kehotetaan ostamaan kotimaista, vaikka se kuinka kallista olisi.
Toisaalta kuitenkin markkinat tulvivat ulkomaisia tuotteita. Ne ovat kaiken lisäksi edullsempia kukn kotimaiset.
Itse en tällaisessan tilanteessa liikoja kotimaista suosi. Ulkomianen kelpaa, jos se edullisempaa. Oppikoot omanmaalaisetkin tekemään tuotteita halvemmalla, niin hinnatkin laskisivat ja tuotteet menisivä tkaupan. - Jokahainen
Oletko nyt ryhtynyt taloustieteilijäksi ? kukin hankkii tarpeidensa mukaan. Parasta aina laadusta tikimättä.
- Jjokunen,
nostelee näitä vanhoja ketjuja. Kaivakoot vaikka nenäänsä jos aika käy pitkäksi. Ei näitä kukaan jaksa uudelleen käydä lävitse
- aleksadrovits
Siinä on taas se sama arvailija, joka aina silloin tällöin osoittaa jonkin alan tuntemustaan, kun ei pysty asiasta kirjoittamaan.
Onhan se selvää, että jos joku ostaa parasta, hän ei tingi laadusta.. Ei sellaisessa virkkeessä ole mitään uutta.
Toinen tilanne on, jos hän ostaa parasta tunkimättä hinnasta
- Enkelparvi
Heinillä Härkien Lyrics
Heinillä härkien kaukalon
Nukkuu lapsi viaton.
Enkelparven tie
Kohta luokse vie
Rakkautta suurinta katsomaan.
Helmassa äitinsä armahan
Nukkuu Poika Jumalan.
Enkelparven tie
Kohta luokse vie
Keskellä liljain ja ruusujen
Nukkuu Herra ihmisten.
Enkelparven tie
Kohta luokse vie
Ristillä rinnalla ryövärin
Nukkuu uhri puhtahin.
Enkelparven tie
Kohta luokse vie
Rakkautta suurinta katsomaan.- nouseva kuu
Varmaan hajupojan ihan itse kirjoittamaa lyriikkaa?
Sehän on niin pätevä ja hauska ha ha haaa - ean-n
nouseva kuu kirjoitti:
Varmaan hajupojan ihan itse kirjoittamaa lyriikkaa?
Sehän on niin pätevä ja hauska ha ha haaaSiinä ei totta vie kehotettu ostamaan kotimaista, eipä kyllä paljon ulkomaistakaan.
Liekö sitten ollut jotakin piilomainontaa.
Ei tullut mieleenkään, että runo olisi jonkun täkäläisen tekemä. - just,just,
ean-n kirjoitti:
Siinä ei totta vie kehotettu ostamaan kotimaista, eipä kyllä paljon ulkomaistakaan.
Liekö sitten ollut jotakin piilomainontaa.
Ei tullut mieleenkään, että runo olisi jonkun täkäläisen tekemä.Paska haisee ja banjot soi !
- ean-n
just,just, kirjoitti:
Paska haisee ja banjot soi !
Kirjoittaja todella nauttii ympäristöstään. Banjot lienevät kuitenkin ulkomailla valmistettuja..
- oscaro
Kun tuollainen runo on tuotu tällaiseen yhteyteen, niin on syytä olettaam että kirjoittaja tarkoittaa ilmaisulla "lapsi viaton" kotimaista tuotetta , "ryöväri"-sanan viitatessa taas ulkomaiseen aikaansaannokseen.
Runoutta ymmärtävä lukija on tämän epäilemättä jo huomannutkin.
- wiiwidear*
luullakseni Suomessa tehtyä lankaa, novitan. Sitä en tiedä, mikä on alkuperäis maa, josta on villat ja muut akryllit tuotu tai muut aineet ja kuinka paljon on langan valmistaminen vienyt aikaa ja kuinka monen ketjun läpi se on kulkenut, ennekuin on valmiina marketin hyllyllä, ostajan käsien ulottuvilla. Luulen, että monta kiertoa on kulkenut niinkuin moni muukin kotimainen tuote ja etenkin ulkolainen.
- Anonyymi
Ne ostaa joilla iso eläke ja elämässä on apuna ollut perintörahat kuin mukana nyt miehen rahat tai lesken eläkeet.Minä elän työnteolla ansaitulla eläke. Naisen eläke on ja aina pienempi kuin miehen.Joten mitä ostan katson hintaa.esim. Ulkolaiset tomatit halvempia kuin suomalaiset jne,ymm.Nainen pian 70v.Jolla ei pesämunana perintörahoja. Ei miestä ja miehen rahoja,oma valinta sekin.
- Anonyymi
Ikäryhmissä joku nostaa 10-15 vuotta vanhoja läpikoluttuja aloituksia
taas näkyville.- Anonyymi
Niinpä, monet ovat jo 90 v. Mutta kuitenkin mielenkiinnosta aloitukseen. Ostan kotimaista omasta isosta lähikaupasta. Hedelmät ja vihannekset ja juurikkaat ovat olleet hyvälaatuisia. Samoin lihatuotteet, mielestäni kaikki mitä ostan on hyvää. Ostan vain tarpeeseen en heitä roskiin. Kaikki ei voi olla kotimaista, mutta pyrin siihen, vaikka maksaakin enemmän. Samoihin se menee, kun ostaa ulkolaista halvemmalla ja enemmän jotakin muuta, vaikka ei tarttis.
- Anonyymi
Ostan halvinta jos tuote on muuten hyvä tai maukasta..Mun iässä ei tarvitse ajatella toisten hyvinvointia tai tulevaisuutta..Aika ajatella vain itseänsä
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1333373Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen382653Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302485Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631192376Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .322150- 1151800
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1741458Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3141452Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.3121341- 661198