Talvisuoja

viriviriviri

Kertokaas millaisia kaupallisia ja harjanvarsivirityksiä olette laittaneet day cruiserillenne talvisuojaksi. Onko kokemuksia VA-Varusteen talvisuojista, tekeekö niillä mitään ja montako vuotta ovat kestäneet käytössä.

15

6063

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cruiseriman

myy autotalli/venesuoja 3x6m alle 200e. Oon kattellut vähän josko laittais oman cruiserin tuollasen alle.

• jkko

Halpa HonGong-tuote ei ole kestävä. Hintaa oli 169€ ja kestoa kolme talvea. Viime talvi oli tuhoisa. En ollut mökillä vahtimassa lumimääriä, ja niinhän se se koko viritys meni kasaan ja kierrätykseen.

• homma...

Toimivin ja nopein on väsätä 2kpl A-mallisia pukkeja nojaamaan veneen perää ja keulaa vasten. Materiaaliksi välttää tavallinen nelosen lauta. Pukkien päälle kurkihirreksi kuorittu 3 tuumanen kuusiropsi ja katteeksi kevytpeite tai kaksi. Tällasen teltan pystyttää todella nopsaan ja se kestää kun tekee tarpeeksi korkean, jotta lumi valuu samantien alas. Honkkarin metallikulmilla ja kakkoskakkosilla saa vaan lättäkattosen kopin joka romahtaa lumen painosta ja rikkoo veneen, niitä on nähty monta. Ja kauhee askartelu. Kaupalliset putkihäkkyrät on mielestäni vähän turhan arvokkaita kun vastaavan virityksen väsää liki ilmasista tarpeista.

• viriviriviri

joku tuollainen kävi mielessä, mutta mutta. Jos mä laitan Aat perään ja keulaan niin pressu paukkaa kylkiin puuskissa. Ei hyvä, ellei sitten viritä lepuuttajia urakalla ympäri venettä.

Paljos pressun painon tulis olla jotta silä tekee mitään? Onko 180 g / m2 ok, vai tartteeko järeempää?

Nyt en tarkoittanut Honkkarin metallikulmia puuta vaan 169 e metalliputki pressuviritystä. Taikka sitten halpakaupasta vastaavaa sopivamman kokoista.

• pylvästäjä

Suosittelen tätä mallia. Itselläni on ollut käytössä jo muutaman vuoden.
        Vanhan kuluneen kevytpeitteen laitoin rullalle ja "pehmuusteeksi" harjapuun päälle.
        Tahtoi kulua harjalta, kun mulla oli kantikas puu. Keskellä on lisäksi kanteen tukeutuvat tuet
        ettei jänneväli tule liian pitkäksi. Helppo kyhätä helppo poistaa, niin halvan näköinen,
        jottei kelpaa edes varkaille. Tämä malli on kestänyt kaikki talvimyrskyt hyvin.
        Ei ole tarvinnut käydä talvella korjailemassa. Kustannukset jäivät todella pieniksi
        palttiarallaa 30-70€ sisältäen puut, kevytpeitteen ja narut.

• pylvästäjä
        viriviriviri kirjoitti:

joku tuollainen kävi mielessä, mutta mutta. Jos mä laitan Aat perään ja keulaan niin pressu paukkaa kylkiin puuskissa. Ei hyvä, ellei sitten viritä lepuuttajia urakalla ympäri venettä.

Paljos pressun painon tulis olla jotta silä tekee mitään? Onko 180 g / m2 ok, vai tartteeko järeempää?

Nyt en tarkoittanut Honkkarin metallikulmia puuta vaan 169 e metalliputki pressuviritystä. Taikka sitten halpakaupasta vastaavaa sopivamman kokoista.

Ei paukkaa mihinkään. Mulla pressu on purkkarin päällä. Tuuli pääsee
        edestä ja takaa läpi. narut menee venee mahan alitse ja pressu on kyljistä aivan kiinni
        veneessä. Ei paukkaa yhtään ja purkkini on melkoisen tuulisella paikalla.
        Peite ei saa olla liian leveä

• tsuoja

Olen harkinnut VA-Varusteen veneeseen kiinnitettävää talvisuojaa AMT:lle. Onko kellään kokemuksia suojasta, kallis se tosin on. Kestääkö kaiteet tuulen rasitusta kun suoja on kaiteissa kiinni? Onko kellään kuvaa miten suoja asettuu käytännössä veneeseen, esim. hankaako pressu tuulilasin kohdalta venettä? Mitä muita kokemuksia aiheesta?

• kyllä toimii

Tuota VA-varusteenkin myymää putkea saa Etrasta eli entisestä Etolasta. On muistaakseni exel-system 30.
        Itse hain putket Etrasta ja väsäsin katoksen itse.
        Hintakin oli mielestäni kohtuullinen alle 200 €. Tuohon toki pressu päälle. Olisko hinta noin puolet siitä millä va-varuste samaa tavaraa myy. Veneenä reilu 5 metrinen pulppari.

Systeemissä on valmiiksi erilaisia liitoskappaleita, joilla kehikon saa kiinni kaiteisiin tai maahan seisomaan. On kestänyt hyvin nyt kolme talvea. Pitää vain tehdä katoksesta tarpeeksi jyrkkä, että lumi ja vesi valuu pois. Ei ongelmia edes runsaslumisena viime talvena. Helppo kasata ja kevyt käsitellä.

Putkea myydään 6 metrin pätkissä, josta sahaamalla saa sovitella millaisen haluaa.

Nimimerkillä "jokasyksyiseen märkään koolinkitalkoisiin kyllästynyt"

• es30
        kyllä toimii kirjoitti:

Tuota VA-varusteenkin myymää putkea saa Etrasta eli entisestä Etolasta. On muistaakseni exel-system 30.
        Itse hain putket Etrasta ja väsäsin katoksen itse.
        Hintakin oli mielestäni kohtuullinen alle 200 €. Tuohon toki pressu päälle. Olisko hinta noin puolet siitä millä va-varuste samaa tavaraa myy. Veneenä reilu 5 metrinen pulppari.

Systeemissä on valmiiksi erilaisia liitoskappaleita, joilla kehikon saa kiinni kaiteisiin tai maahan seisomaan. On kestänyt hyvin nyt kolme talvea. Pitää vain tehdä katoksesta tarpeeksi jyrkkä, että lumi ja vesi valuu pois. Ei ongelmia edes runsaslumisena viime talvena. Helppo kasata ja kevyt käsitellä.

Putkea myydään 6 metrin pätkissä, josta sahaamalla saa sovitella millaisen haluaa.

Nimimerkillä "jokasyksyiseen märkään koolinkitalkoisiin kyllästynyt"

Jep, itse väsäsin Exel System 30 tsydeemin ja ihan hyvältä vaikuttaa. Tosin ei halvalta. Putkea ja nippeliä kuluu yllättävän paljon kunnollisen systeemin tekemistä varten 6m day cruiserille, kun haluaa kestävän jossa pressu ei hakkaa veneen kylkeen.

• Ryskistä!

Venepukit pitää olla todella kunnolliset, jos tukee pressuvirityksen veneeseen. 20 m/s tuulessa tulee noin (0,5*1,1*20^2)/9,81 eli noin 23 kg voimaa per neliö, jos tuulee suoraan sivulta. Se rasittaa venettä "jonkin verran", kuten kuvitella voi. Kyllähän nuita veneitä lähtee joskus lentoonkin kunnon myräköissä. Niti nati pauk pauk...

• 24
        Ryskistä! kirjoitti:

Venepukit pitää olla todella kunnolliset, jos tukee pressuvirityksen veneeseen. 20 m/s tuulessa tulee noin (0,5*1,1*20^2)/9,81 eli noin 23 kg voimaa per neliö, jos tuulee suoraan sivulta. Se rasittaa venettä "jonkin verran", kuten kuvitella voi. Kyllähän nuita veneitä lähtee joskus lentoonkin kunnon myräköissä. Niti nati pauk pauk...

kerro yksikin tapaus suomesta kun vene on lähtenyt suomessa lentoon tuulesta (ei kaatunut). kumiveneitä ei lasketa mukaan.

• Kehvelinper
        24 kirjoitti:

kerro yksikin tapaus suomesta kun vene on lähtenyt suomessa lentoon tuulesta (ei kaatunut). kumiveneitä ei lasketa mukaan.

Oli ainakin espoossa viime vuonna muutama bella tyyppinen alle 400 kiloinen joissa oli pressukatteet ja veneet olivat siirtyneet usita metrejä, ei vain kaatuneet. Tuulta oli puuskissa yli 25 m/s.

• 26

Omassa veneessäni VA:n kehikko on kestänyt nyt kuusi talvea. Tosin ensimmäinen talvi oli sille vaikein, kun silloin oli Panu ja Raafael-myrskyt ja pari pienempää lisäksi. Silloin kurkihirsi katkesi, mutta onneksi sen verran päästä, ettei haitannut. Sittemmin teline on kestänyt. Koska vinotukia ei lukita kurkihirteen, olen käyttänyt siihen jeesusteipinpaloja. Ei kätevää, mutta toimii. Teline on kevyt kantaa ja helppo säilyttää pussissa.

• 18

vielä kun ymmärtää kiristää vaikka narulla noille kehikon omille, niin ei paska hajoa. nythän jos toisestäpäästä työntää vähän, niin nitkahtaa paskaksi.

• AriT
        18 kirjoitti:

vielä kun ymmärtää kiristää vaikka narulla noille kehikon omille, niin ei paska hajoa. nythän jos toisestäpäästä työntää vähän, niin nitkahtaa paskaksi.

Itselläni tuollainen Excel-kehikko oli edellisessä n. 8 m veneessä ja se säilyi ensimmäisen talven vaurioiden jälkeen ehjänä kiristämällä kehikko liikkumattomaksi. Käytännössä tein tämän siten, että ostin pari kappaletta 6 m n. 20 mm räikällistä kuormaliinaa, joista toisen laitoin etummaisen sivutukiparin etupuolelle kurkihirsiputken ympäri ja veto knaapeista molemmilta puolilta takaviistoon. Sama takapäähän ja liina etuviistoon eli liinojen kiristys vastakkaisiin suuntiin. Nyt kehikko ei pääse nitkumaan edestakaisin ja muoviset liitoskappaleet kestävät paremmin. Kuormaliinan räikällä kiristyksen saa tehtyä aika topakaksi ja rakenteen tukevoituminen on merkittävää. Tämä siis toimii niissä ainakin niissä tapauksissa, joissa kehikko tukeutuu alapäästä veneen rakenteisiin.

Nykyisessä 10 m veneessäni on NOA-alumiiniputkikehikko, joka kestävyydeltään on kyllä ihan eri luokkaa kuin nuo lasikuituputket, tosin hintakin on aika paljon korkeampi. Siinäkin olen käyttänyt tuota samaa liinapatenttia, jolla pitkittäisuuntaisen liikkeen kehikosta saa hyvin eliminoitua.

Excel-putkia ja liitososia saa muuten metri- ja kappaletavarana Etolasta. Oman kehikkoni tein aikoinaan ilman teleskooppiputkia sahaamalla 6 m perusputkisaloista määrämittaisiset osat oman veneeni mittojen mukaan. Omien kokemusteni perusteella en ostaisi muoviosilla koottavaa kehikkoa >6 m veneelle vaan valitsisin kerralla kunnoliset alumiiniosat. NOA:n kanssa ei viimeiseen kymmeneen vuoteen ole ollut ainoatakaan ongelmaa tai tarkemmin muistellen uusin yhden edellisellä omistajalla rikkoutuneen kaidekiinnityksen sisäosan...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      93
      1851
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1292
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1027
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      113
      961
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      853
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      772
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      771
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      731
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe