Hei! Olen varaamassa lentoja Arizonaan, Yhdysvaltoihin muutaman viikon päähän. (Eli vähä kiirusta pukkaa..) Travellink antoi seuraavanlaisen vaihtoehdon: lähtö HKI 9.35 ja Tukholmasta jatkolento Chicagoon lähtisi jo 10.15 ???!!!! Chicagosta oli vielä yksi jatkolento. (Kokonaisaika 16 h 13 min.) Ei kait mikään lento voi ehtiä Helsingistä Tukholmaan 40 minuutissa, ja siinä ajassa pitäisi ehtiä vielä jatkolennollekin? Kuka vastaa jos varaan tämän matkan, ja missaan sitten Yhdysvaltojen lennon Tukholmassa liian kiireen aikataulun takia? Olen ihmeissäni.. :-o
Tarvin äkkiä apua!!
10
1484
Vastaukset
- hömlistynyt edelleen
Onko lentoyhtiöillä edes oikeutta esittää tällaisia kokonaisuuksia, jossa jatkolennolle ehtiminen on enemmän epätodennäköistä kuin todennäköistä.. Pitääköhän nämä nettisivuilla ilmoitetut aikataulut ihan paikkaansa? Vai olenko nyt ymmärtänyt asian jotenkin väärin..? Näin siellä kumminkin seisoo:
09:35 ke Helsinki-Vantaa, Helsinki
09:35 ke Arlanda, Tukholma
10:15 ke Arlanda, Tukholma
12:20 ke O'Hare International, Chicago
jne. Tämä loppupää on selvä.. Amerikan lennot ovat tietysti paikallista aikaa mut HKI-STO?
Voisiko joku enemmän matkustanut valaista keltanokkaa?? :=)- aikaero...
HEL-ARN lento kestää 1 h ja Suomen ja Ruotsin aikaero on 1 h.
- aloittaja_
aikaero... kirjoitti:
HEL-ARN lento kestää 1 h ja Suomen ja Ruotsin aikaero on 1 h.
Voi hyvänen aika, en ottanut huomioon et Suomen ja Ruotsin välilläkin on tunnin aikaero.. :-D Antakaa anteeksi blondille. Ja nyt luikin vähin äänin varaamaan ne lennot.. :o)
- brunettee
aloittaja_ kirjoitti:
Voi hyvänen aika, en ottanut huomioon et Suomen ja Ruotsin välilläkin on tunnin aikaero.. :-D Antakaa anteeksi blondille. Ja nyt luikin vähin äänin varaamaan ne lennot.. :o)
lentojen ajat näytetään AINA paikallista aikaa, eikä mitään aikaeroja tarvi laskea.
- aikalaskija
brunettee kirjoitti:
lentojen ajat näytetään AINA paikallista aikaa, eikä mitään aikaeroja tarvi laskea.
No juuri silloinhan aikaero tarvii laskea kun ajat näytetään paikallista aikaa! Jos esim. lennät helsingistä tukholmaan, lento kestää esim. 50 minuuttia. Lento lähtee helsingistä vaikka 16:00 niin olet tukholmassa 15:50 paikallista aikaa. Jotta voit vertailla lentojen lähtöaikoja, täytyy kaikki ajat olla saman aikavyöhykkeen aikaa. Eli kone onkin tukholmassa 16:50 suomen aikaa. Menikö perille?
- siis häh!?
aikalaskija kirjoitti:
No juuri silloinhan aikaero tarvii laskea kun ajat näytetään paikallista aikaa! Jos esim. lennät helsingistä tukholmaan, lento kestää esim. 50 minuuttia. Lento lähtee helsingistä vaikka 16:00 niin olet tukholmassa 15:50 paikallista aikaa. Jotta voit vertailla lentojen lähtöaikoja, täytyy kaikki ajat olla saman aikavyöhykkeen aikaa. Eli kone onkin tukholmassa 16:50 suomen aikaa. Menikö perille?
No ei menny sun selitykset perille. Miksi mun pitää olla tietoinen moneltako lento laskeutuu Tukholmaan Suomen aikaan? Sehän tieto on aivan toisarvoinen. Jos mulla on jatkolento Tukholmasta seuraan tottakai Ruotsin, siis paikallista aikaa. Paikallinen aika siis tarkoittaa aina sen kyseisen maan ja aikavyöhykkeen aikaa. Ois aikamoinen sekametelisoppa tiedossa jos lentoajat ilmotettaisiin lähtömaan tai asiakkaan asuinmaan mukaan. Siinähän sit laskeskeltaisiin aikaeroja lentoja varatessa.
- Voisitko valaista
aikalaskija kirjoitti:
"Eli kone onkin tukholmassa 16:50 suomen aikaa"
Ja tämä tieto auttaa minua tarkalleen MITEN, jos jatkolento lähtee Tuhkolmasta vaikkapa 17.20?
Ei minun tarvitse tietää mitään muuta kuin että se Helsinki-Tukholma -lento saapuu Tukholmaan 15.50 ja seuraava kone lähtee 17.20. Siitä voi sitten laskea että riittääkö vaihtoaika vai ei.
Se, mitä kello on silloin Suomessa, Sveitsissä tai vaikka Vinkuintiassa on minulle herttaisen yhdentekevää!
- lirutar
Älä yritä monimerkkihörhö olla liian fiksu. Se näet edellyttää toimivaa pääkoppaa.
- Itse en luottaisi
Vaihtoaikaa jää siis 40 minuuttia, joka voi riittää. Tai sitten ei.
Ehdoton edellytys on, että lennot ovat saman lentoyhtiön (tai ainakin samaan allianssiin kuuluvien yhtiöiden) ja laukkusi lähtöselvitetään perille asti jo Helsingissä. Samoin myös jo Helsingissä hoidetaan kaikki USA:n lentoihin liittyvät muodollisuudet, eli vastaillaan niihin kysymyksiin "Oletko itse pakannut laukkusi, onko kukaan antanut sinulle mitään kuljetettavaa" etc.
Mutta selvitä nyt ainakin ehdottomasti, mihin terminaaliin lento Helsingistä tulee, ja mistä lento Chicagoon lähtee. Ovatko kovin kaukana toisistaan?
40 minuutin aika on varsin lyhyt, kun sinun pitää päästä ulos koneesta ja siirtyä portilta toiselle (tai jopa terminaalista toiseen). Kaiken pitää onnistua todella nappiin, että ehdit. Jos Helsingistä tuleva kone on vaivaiset 15 minuuttia myöhässä niin menee jo todella tiukille (jos Chicagon koneen lähtöaika on 10.15 niin eihän se tarkoita että pääset koneeseen vielä 10.15, kyllä se portti suljetaan jo ainakin viisi minuuttia aiemmin).
Itse en lähtisi tuollaisella aikataululla seikkailemaan, mutta minä olenkin mukavuudenhaluinen ja haluan siirtyä rauhallisesti ja hosumatta paikasta toiseen. :-) Toiset taas tykkäävät elää vaarallisesti, joutua koko ajan jännittämään ehtiikö, ja juosta täyttä vauhtia lentokentän käytävillä. Kukin tavallaan.- aloittaja_
Kiitos vastauksista. Todella, tämä hertaainen aikaeroasia sai pääni sekaisin.. :-o Tuossa siis lähtöjen välillä olisi Tukholmassa todella ollut aikaa vain tuo 45 min.. Valitsin loppuviimesissään toisen lennon.. Ensimmäistä kertaa kun lähden yksin matkustamaan. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 427065
- 323968
- 473401
- 412968
- 172746
- 372238
- 162206
- 412173
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons472127- 402088