Lojaalisuus

lottamari_1

Lojaalisuus on tärkeä arvo. Lojaalisuus on uskollisuutta ja luotettavuutta sen puute on johtanut juonitteluun ja selkäänpuukottajien maailmaan. Uskollisuuden puute luo kateteutta ja epäluuloa. Kun uskollisuus ja rehtiys (lojaalisuus) ihmissuhteista katoaa tilalle astuu usein itsekkyys ja katkeruus.

Lojaali ihminen ei puhu selän takana pahaa kenestäkään. Lojaali ihminen osaa suhtautua luontevasti myös kanssaihmisten virheisiin ja puutteisiin, eikä käytä niitä heti omaksi edukseen. Lojaali ihminen on uskollinen, eikä jätä ystävää tai toveria vastoinkäymisten ja hädän hetkellä.

Lojaalisuus on epäitsekyyttä, joka ei ole hyvä-veli järjestelmä tai vapaamuurari-veljeskunta. Se ei ole hyvä-veli kauppaa tyyliin "nyt sinulle, huomenna minulle".

Ilman luottamusta toisiin ihmisiin on vaikea saada mitään merkittävää aikaan. Lojaalisuuden puute on ennen kaikkea ihmisten välisissä suhteissa ilman lojaalisuutta ei synny luottamusta. Ilman luottamusta ihmisten välinen toiminta on vaikeaa.

Lojaalin vastakohta on illojaali, mutta käytännön kielessä ja elämässä vastakohta on välistävetäjä.

Nykymaailman arvottomassa maailmassa lojaalisuudelle on käymässä huonosti. Nykypäivän ihminen on enemmän välistävetäjä kuin lojaali niin työantajalleen, puolisolleen, ystävälleen kuin kanssaihmiselleen.

Jokaisen oma etu on olla lojaali ja lojaalisuus on edelleen välttämätön arkipäivän arvo. Se on perusta, joka luo pohjan kaikelle yhdessätoimimiselle ja sen onnistumiselle.

Tässä otteita Risto Kuisman kirjoituksesta v.2001 Lojaalisuus - kadonnut arvo?

Luulen, että ihmisen elämässä lojaalisuus on kaikkein vaikein arvo käytännössä toteuttaa. Vaikka kuinka hauaisi olla uskollinen, luotettava ja kuuliainen, niin kuka lopulta yltää tuon arvonmukaiseen käytökseen siten, ettei koskaan lankeaisi ja pettäisi toisen luottamusta tai toimisi välistävetäjänä ajatellen itsekkäästi vain itseään? Minusta hyvä kohta tuossa kirjoituksessa on se, että lojaali ihminen osaa ottaa huomioon myöskin toisen ihmisen puutteet ja virheet. Minusta lojaali ihminen ymmärtää ihmisenä olemisen vaikeuden ja sen, että itsekään ei yllä olemaan täydellisesti koskaan lojaali, tai ihminen joka ei voisi pettää toisen luottamuksen heikkona hetkenä.

26

12265

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 9u8u7u6u5u4r3e

Hyvin kirjoitettu Lottamari.

• Pekka_K

Muuten hyvin, mutta se seikka unohtui, että lojaalius jotakuta (esim. kuningasta) kohtaan merkitsee säännönmukaisesti jotakuta toista (esim. kansaa) kohtaan jonkinasteista epälojaaliutta.

• Mörrö

Lojaalisuuden loppuminen jotakin ihmistä kohtaan avaa pelottavia ovia. Sellaista ihmistä ei käytetä hyväksi, eikä kiristetä, jota kohtaan ollaan lojaaleja. Jos lojaalius jotakin kohtaan romahtaa ei pahan tekemiselle tahdo löytyä rajoja.

Kun ihminen huomaa, että toinen, pitkäaikainen luotettu, ei olekaan enään lojaali, niin luottamus toiseen menee totaalisesti. Jos lojaali ystävä tai kumppani lakkaa olemasta lojaali, niin voiko tähän enään luottaa edes vähän? Millaista on 25% luottamus?

Lojaalisuuden loppuminen johtaa ihmisten välillä täydelliseen välirikkoon. Väistämättä. Siitä taas seuraa pahaa verta, vihaa ja katkeruutta.

• minä itte

Narsistihan osaa taitavasti käyttää myös lojaliteettia hyväkseen. Eipä paljon hetkauttanut sun sanahelinäsi. Tärkeintä on olla lojaali itselleen.

• Tärkeintä on selvittää itselleen omat arvot ja olla lojaali niille.

• Mörrö

Minä ymmärrän lojaalisuuden pitkälti tekoina. Lojaalisuus ei ole pelkkää sanahelinää. Lojaali ihminen ei missään tilanteessa hyväksikäytä toista laskelmoiden. Apuahan tietenkin pyydetään ja myös annetaan. Jos olet jollekin ihmiselle, tai porukalle lojaali, niin sitten olet. Siinä ei muiden mielipiteet vaikuta. Toisinaan jopa Suomen laki jää toiseksi.

Narsisti minusta nimenomaan paljastuu helposti ollessaan illojaali. Kasvokkain saat mielistelevää sanahelinää, mutta seläntakana narsisti käyttää sinua hyväkseen, mikäli tilaisuuden saa. Huomaat olevasi talonmies, autokuski, tavaranlainaaja, elättäjä tai vaikkapa siittäjä. Milloin mitäkin. Ja tukea et saa takaisinpäin koskaan.

Jos ihminen on lojaali eikä käytä sinua hyväksen, hän ei ole narsisti. Oli sitten kuinka vittumainen hyvänsä.

• henna...

Narsisti vaatii suureen ääneen olemaan lojaali itseään kohtaan mutta ei vaadi sitä itseltään. Narsistin mielestä sellainen ihminen, joka puuttuu siihen että narsisti kiusaa toisia ihmisiä, valehtelee jne. ei ole lojaali häntä kohtaan.

• henna...
        henna... kirjoitti:

Narsisti vaatii suureen ääneen olemaan lojaali itseään kohtaan mutta ei vaadi sitä itseltään. Narsistin mielestä sellainen ihminen, joka puuttuu siihen että narsisti kiusaa toisia ihmisiä, valehtelee jne. ei ole lojaali häntä kohtaan.

Narsisti on jopa sitä mieltä, että jos uhri paljastaa narsistin häntä kohtaan harjoittaman henkisen ja fyysisen väkivallan ym. ulkopuolisille, niin uhri ei ole silloin lojaali häntä kohtaan.

• lottamari_1
        Mörrö kirjoitti:

Minä ymmärrän lojaalisuuden pitkälti tekoina. Lojaalisuus ei ole pelkkää sanahelinää. Lojaali ihminen ei missään tilanteessa hyväksikäytä toista laskelmoiden. Apuahan tietenkin pyydetään ja myös annetaan. Jos olet jollekin ihmiselle, tai porukalle lojaali, niin sitten olet. Siinä ei muiden mielipiteet vaikuta. Toisinaan jopa Suomen laki jää toiseksi.

Narsisti minusta nimenomaan paljastuu helposti ollessaan illojaali. Kasvokkain saat mielistelevää sanahelinää, mutta seläntakana narsisti käyttää sinua hyväkseen, mikäli tilaisuuden saa. Huomaat olevasi talonmies, autokuski, tavaranlainaaja, elättäjä tai vaikkapa siittäjä. Milloin mitäkin. Ja tukea et saa takaisinpäin koskaan.

Jos ihminen on lojaali eikä käytä sinua hyväksen, hän ei ole narsisti. Oli sitten kuinka vittumainen hyvänsä.

Uskollisuus ja lojaalisuus, voiko se olla vain sanoja ilman tekoja tai tekojen tekemättä jättämistä? Ei kai? Kuinkahan moni luottaa hyvän ystävän olevan esim salaisuuksien kertomisen arvoinen? Kertomalla ystävälle jotain sellaista, jonka olettaa toisen pitävän omana tietonaan, koska luottaa ja uskoo tämän olevan niin lojaali, ettei koskaan veisi asiaa eteenpäin voi arvioida toisen uskollisuuden väärin. Kun ystävyys jostain syystä alkaa rakoilla kaivetaan kaikki toista haavoittavat asiat esiin. Naiset etenkin käyttävät tätä taktiikkaa halutessaan kostaa, en tiedä onko miehillä tämä sama kiero menetelmä käytössä?

• Titanic-tarina oli kaunis ja surullinen tarina rakkaudesta, luottamuksesta ja lojaalisuudesta, uppoavassa laivassa. ja lopulta irtipäästämisen tuskasta.

Jippu taas kertoo lojaalisuudesta omalla tavallaan, joskus sitoutuminen toiseen voi olla niin vahvaa että se kestää useita iskuja ja huonoja piirteitä.

"Sä olet huono mies
        Mulle maailman rakkain
        Sä olet huono mies
        En päästä sua koskaan
        Mä kuolen sun vuoteesi viereen.."

Lojaalisuus kuitenkin katoaa pikkuhiljaa jos suhde ei ole positiivinen jatkumo, jos kumpikin osapuoli ei kunnioita ja arvosta toistaan. Ihannetapauksessa olisi helppoa olla oma viallinen/hyveinen itsensä kun puoliso sanoisi Jipun tavoin, 'mulle maailman rakkain'. Sellaiseen lojaalisuuteen vastaisi mielellään syvällä rakkaudella.

• lottamari_1
        yxex kirjoitti:

Titanic-tarina oli kaunis ja surullinen tarina rakkaudesta, luottamuksesta ja lojaalisuudesta, uppoavassa laivassa. ja lopulta irtipäästämisen tuskasta.

Jippu taas kertoo lojaalisuudesta omalla tavallaan, joskus sitoutuminen toiseen voi olla niin vahvaa että se kestää useita iskuja ja huonoja piirteitä.

"Sä olet huono mies
        Mulle maailman rakkain
        Sä olet huono mies
        En päästä sua koskaan

Lojaalisuus kuitenkin katoaa pikkuhiljaa jos suhde ei ole positiivinen jatkumo, jos kumpikin osapuoli ei kunnioita ja arvosta toistaan. Ihannetapauksessa olisi helppoa olla oma viallinen/hyveinen itsensä kun puoliso sanoisi Jipun tavoin, 'mulle maailman rakkain'. Sellaiseen lojaalisuuteen vastaisi mielellään syvällä rakkaudella.

Sä olet mulle maailman rakkain, uskollisin ja lojaalein ihminen ja mä rakastan sinua syvällä rakkaudella ;)

I will follow you :D

http://www.youtube.com/watch?v=Kq8BUb2ixHs&feature=related

• joku vaan
        yxex kirjoitti:

Titanic-tarina oli kaunis ja surullinen tarina rakkaudesta, luottamuksesta ja lojaalisuudesta, uppoavassa laivassa. ja lopulta irtipäästämisen tuskasta.

"Sä olet huono mies
        Mulle maailman rakkain
        Sä olet huono mies
        En päästä sua koskaan

Saisinko ehdottaa et laitatte näkyviin noi biisien / videoiden nimet ja esittäjät, kun ei viitsi kaikkia availla.

Tähän tyyliin..

Matti & Teppo Peruskallio

http://www.youtube.com/watch?v=doFA2ne1rSI

• lottamari_1 kirjoitti:

Sä olet mulle maailman rakkain, uskollisin ja lojaalein ihminen ja mä rakastan sinua syvällä rakkaudella ;)

I will follow you :D

http://www.youtube.com/watch?v=Kq8BUb2ixHs&feature=related

(ihana laulu johon en kyllästy koskaan)

Seison rinnallasi enkä hylkää sinua koskaan. Tuen ja rakastan sua vaikeinakin hetkinä.

Seuraatko mua, vaikkapa rakkaus-lojaalisuus-leffaan? Jos ei heti, niin hetken päästä.. ;-D

http://www.fin-tv.com/avatar-2009/avatar-2009-video_fac524b15.html

• joku vaan kirjoitti:

Saisinko ehdottaa et laitatte näkyviin noi biisien / videoiden nimet ja esittäjät, kun ei viitsi kaikkia availla.

Tähän tyyliin..

Matti & Teppo Peruskallio

http://www.youtube.com/watch?v=doFA2ne1rSI

Joo, sopii mulle. Hyvä kehitys-idea itseasiassa. Kumpa nyt muistaisin noudattaa sitä :)

• lottamari_1
        yxex kirjoitti:

(ihana laulu johon en kyllästy koskaan)

Seison rinnallasi enkä hylkää sinua koskaan. Tuen ja rakastan sua vaikeinakin hetkinä.

Seuraatko mua, vaikkapa rakkaus-lojaalisuus-leffaan? Jos ei heti, niin hetken päästä.. ;-D

http://www.fin-tv.com/avatar-2009/avatar-2009-video_fac524b15.html

Ihana kappale, klassikko johon tosiaan ei kyllästy,..aivan kuin meille tehty :DD

Ihanasti sanottu. Samat sanat sinulle, olet minulle arvokas ja tärkeä, enkä halua luopua sinusta koskaan, jos se minusta riippuu,. jos sä tahdot niin.

Seuraan sinua, minne ikänä tahdot ja milloin vain ;-D

Leevi and the Leavings- Ihanasti sanottu,...

http://www.youtube.com/watch?v=-zWM5-wrHzI

rakastan sinua

• lottamari_1 kirjoitti:

Ihana kappale, klassikko johon tosiaan ei kyllästy,..aivan kuin meille tehty :DD

Ihanasti sanottu. Samat sanat sinulle, olet minulle arvokas ja tärkeä, enkä halua luopua sinusta koskaan, jos se minusta riippuu,. jos sä tahdot niin.

Seuraan sinua, minne ikänä tahdot ja milloin vain ;-D

Leevi and the Leavings- Ihanasti sanottu,...

http://www.youtube.com/watch?v=-zWM5-wrHzI

rakastan sinua

'Elämä on pitkä puutelista, se sillointällöin täyttyy suudelmista..'

Siispä, suudelma sinulle rakkaani, 'tuntemattomalta' mieheltä ;-)

• lottamari_1
        yxex kirjoitti:

'Elämä on pitkä puutelista, se sillointällöin täyttyy suudelmista..'

Siispä, suudelma sinulle rakkaani, 'tuntemattomalta' mieheltä ;-)

Kiitos lämpimästä ja hellästä suudelmasta muru,...

Jani Wickholm

olen langennut sinuun,...http://www.youtube.com/watch?v=0TopwoewMtk&feature=related

• lottamari_1

Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6975
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1249
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1052
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe