Kyrenia ja Korenium

zatzat

Kyrenian kaupunki on siis Turkin puolella Kyprosta ja Korenium on golfklubi hotelleineen lähellä tuota kaupunkia. Lento Istanbuliin ja sieltä sisäinen lento Ercanin lentokentälle (?). Website näyttää hyvältä. Mahtaisiko kenelläkään olla kokemuksia yleisesti Turkin puolen Kyproksesta ja meiningistä siellä? Kaikki kiinnostaa: hintataso, ravintolat, ostokset etc. Matka-ajankohta olisi nyt lokakuun lopulla. Jos löytyy tietoja ja mielipiteitä niin kaikki luetaan innolla. Kiitos.

3

3487

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • A-TR

      Tietoa kohteesta on kaivettu tilatun kirjallisuuden ja netin kautta, sekä paikanpäällä jo käyneiden kertomusten pohjalta. Yleisesti Pohjois-Kyprosta pidetään ystävällisempänä ja aidompana kuin rajan toisella puolella olevaa Kyprosta. Hintataso vaihtelee, mutta siellä pitäisi olla ainakin noin kolmanneksen halvempaa pitäisi olla kuin Kyproksella, missä on kutakuinkin Suomen hintataso. Pohjois-Kypros on hieman kehittymättömpää, mutta ystävällisyys ja aitous korvannee sen.
      Britit suosivat paikkaa pää-asiassa vanhasta historiasta johtuen.
      Suomenkielistä matkailutietoa löytyy todella vähän, joten netistä kannattaa kaivella, ja erityisesti brittimatkatoimistojen sivuilta. Itse surffailin netissä, niin Pohjois-Kyproksen vastaista matkailu propagandaa tuntuu olevan jonkin verran liikkeellä. Tämä johtunee Kreikan/Turkin, Islamin/Ortodoksien Idän/lännen yms. yms. ristiriidoista. Siihen ei kannata sortua. Pohjoinen on uskonnoltaan varsin maallistunut ja olot ovat hyvin tasapainoiset. Näkyvää rikollisuutta siellä on vähän, joten siellä pitäisi olla varsin turvallistakin.
      Siellähän on juuri saatu kahden vuoden mittaiset alustavat saarta koskevat yhdistymisneuvottelut päätökseen ja tiedä vaikka joskus tulevaisuudessa löytäisivät yhteisen sävelen. (Oma mielipide on, että niin kauan kuin Etelä on Kreikan ja Venäjän talutusnuorassa ja Pohjoinen osa Turkin talutusnuorassa, niin vaikeaa on... Toivottavasti joskus Kyproslaiset voisivat itse ratkaista tilanteensa)...

      Pohjois-Kyproksella Kyrenia on matkailijalle vilkkaampi paikka ostosten ja ilta-elämän tiimoilta.
      Tuttavani on asustellut molemmilla puolilla ja piti saaren Pohjois-osaa matkailijalle miellyttävämpänä paikkana, mutta nämähän on maku asioita.

      Autonvuokra on noin 20 euroa per päivä ja jopa halvemmallakin. Liikenne on tosin vasemmanpuoleinen. Kannattaa ehdottamasti ottaa auto, jos majoitus on Korineumissa niin matkaa Kyreniaan tulee noin 20 minuuttia.

      Ravintola hintataso vaihtelee, mutta paremmassa ravintolassa syö illallisen ruokajuomineen kaksi henkilöä 20-30 eurolla ja siitä tietysti ylöspäin.. Toki paikoissa on paljon eroja. Lounaan syö alkaen 5-6 eurosta juomineen...

      Lentää voi Larnaakaan, Pafokselle tai Ercaniin. Etelä-Kyproksen puolelta pääseen rajan yli ja takaisinkin ja hotellit järjestävät helposti kuljetuksen sopuhintaan. Käytännössä on ihan sama kummalle puolelle saarta lennät.

      Ohessa jotain nettisivustoja, mistä voisi olla hyötyä...
      www.northcyprusfreepress.com
      www.cyprus44.com/
      www.cypnet.co.uk/
      www.northcyprus.org/
      www.turkishairlines.com

      Oikein hauskaa reissua Kyreniaan.

      Tässä oli hätäinen pintaraapaisu...

      • zatzat

        Kiva kun vastasit. Näistä opitaan paljon.


      • Moi, olen itse menossa 12.10 Kyreniaan viikon lomalle. Onko fiksuinta vaihtaa rahaa liiroiksi vai pärjääkö euroilla? Jotain muita vinkkejä matkustamiseen/nähtävyyksiin ym? :)


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      121
      2843
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      83
      2612
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2141
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1747
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1489
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1459
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe