Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Montako puolaa?

cha-chinggg!

Autona on 1.6 Megane vm. 1996 jossa epätasainen tyhjäkäynti sekä muutenkin jokin ihme "säksättävä" sivuääni ja muutaman kerran jotain ihme nykimistä maantienopeuksissa . Vein auton huoltoon ja kysyin hintaa puolien ja tulppien vaihdolle. Hintaa tuli hieman alle 150e töineen johon ajattelin että onpa halpaa. Joutuivat kuitenkin vaihtamaan myös sytytyspuolen piuhat jostain syystä (120e) mutta ei voi mitään. Vilkaisin laskua myöhemmin ja siinä oli eriteltynä 4 tulppaa, 2 puolaa ja sytytyspuolen piuhat. Olin kuvitellut että niitä puolia on 4 eikä 2? Nyt huollon jälkeen tyhjäkäynti on lämpimänä tasaisempi (säksätys kuuluu edelleen) mutta kylmänä käynnistettäessä moottori ei alkuun meinaa ottaa kierroksia ja käynti on rumpsuttavaa ja jopa sammuu toisinaan (käynnistyy hyvin heti uudelleen yritettäessä ja kierroksiakin ottaa helpommin). Jos niitä puolia ei vaihdettukaan kaikkia jostain syystä niin voisiko ongelma korjaantua loppujen vaihtamisella vai minkälaisia neuvoja antaisitte? Hirvittää ajatella että autoon pitäisi tehdä taas jotain hintavia toimenpiteitä kun jakohihnakin vaihdettiin juuri äskettäin (430e).

6

3182

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 6pytty

      niitä on 6. Joka pytylle.

      • Mexman

        Kaksi puolaa on tuossa mallissa. Kumpaankin puolaan tulee kaksi sytytys johtoa. Kun omistaa noin iäkkään auton, niin ei saisi olla aivan kädetön, muuten auton pitäminen tulee kalliiksi. Sytytystulpat on aivan äärettömän helppo vaihtaa samoin sytytyspuolat on vielä helpompi vaihtaa, ovat vain kahdella ruuvilla kiinni. Sytytysjohdot osaa vaihtaa lapsikin. Nosta joskus se kone pelti ylös ja tutustu siihen Meganen moottoriin.
        Itse vaihdoin Meganeen kesällä jakohihnan kiristimen vesipumpun. Tässä on hieman haastetta, mutta tämänkin pystyy tekemään, koska kone on 8 venttiilinen. Osat Motonetista muutamalla kympillä ja kireysmittari Biltemasta ja halvaksi tulee.


      • Perk
        Mexman kirjoitti:

        Kaksi puolaa on tuossa mallissa. Kumpaankin puolaan tulee kaksi sytytys johtoa. Kun omistaa noin iäkkään auton, niin ei saisi olla aivan kädetön, muuten auton pitäminen tulee kalliiksi. Sytytystulpat on aivan äärettömän helppo vaihtaa samoin sytytyspuolat on vielä helpompi vaihtaa, ovat vain kahdella ruuvilla kiinni. Sytytysjohdot osaa vaihtaa lapsikin. Nosta joskus se kone pelti ylös ja tutustu siihen Meganen moottoriin.
        Itse vaihdoin Meganeen kesällä jakohihnan kiristimen vesipumpun. Tässä on hieman haastetta, mutta tämänkin pystyy tekemään, koska kone on 8 venttiilinen. Osat Motonetista muutamalla kympillä ja kireysmittari Biltemasta ja halvaksi tulee.

        EI luultavasti ole vikaa vaikka kaikki niin puhuvat. 8 venttiilisessä koneessa rintapellissä sähkö/pneumaattinen (alipaine) venttiili, jonka letku vuotaa.


      • joopasjuupas
        Mexman kirjoitti:

        Kaksi puolaa on tuossa mallissa. Kumpaankin puolaan tulee kaksi sytytys johtoa. Kun omistaa noin iäkkään auton, niin ei saisi olla aivan kädetön, muuten auton pitäminen tulee kalliiksi. Sytytystulpat on aivan äärettömän helppo vaihtaa samoin sytytyspuolat on vielä helpompi vaihtaa, ovat vain kahdella ruuvilla kiinni. Sytytysjohdot osaa vaihtaa lapsikin. Nosta joskus se kone pelti ylös ja tutustu siihen Meganen moottoriin.
        Itse vaihdoin Meganeen kesällä jakohihnan kiristimen vesipumpun. Tässä on hieman haastetta, mutta tämänkin pystyy tekemään, koska kone on 8 venttiilinen. Osat Motonetista muutamalla kympillä ja kireysmittari Biltemasta ja halvaksi tulee.

        ,,minulla -97 megane ja siinä on kyllä puolat 4:llä ruuvilla / per puola kii.Ja kaiken lisäksi sellaisella tähtipää ruuveilla,johon käypästä avainta ai ole juuri kellään kyydissä mukana.


      • mieti nyt itsekin
        joopasjuupas kirjoitti:

        ,,minulla -97 megane ja siinä on kyllä puolat 4:llä ruuvilla / per puola kii.Ja kaiken lisäksi sellaisella tähtipää ruuveilla,johon käypästä avainta ai ole juuri kellään kyydissä mukana.

        Mitä sellainen tähtipää mahtaa maksaa? Euron? Käy sossun luukulla.

        Ihme kädettömiä . . . Pitäisi Renaultien hinnat kolminkertaistaa persk...


      • Juker76
        Mexman kirjoitti:

        Kaksi puolaa on tuossa mallissa. Kumpaankin puolaan tulee kaksi sytytys johtoa. Kun omistaa noin iäkkään auton, niin ei saisi olla aivan kädetön, muuten auton pitäminen tulee kalliiksi. Sytytystulpat on aivan äärettömän helppo vaihtaa samoin sytytyspuolat on vielä helpompi vaihtaa, ovat vain kahdella ruuvilla kiinni. Sytytysjohdot osaa vaihtaa lapsikin. Nosta joskus se kone pelti ylös ja tutustu siihen Meganen moottoriin.
        Itse vaihdoin Meganeen kesällä jakohihnan kiristimen vesipumpun. Tässä on hieman haastetta, mutta tämänkin pystyy tekemään, koska kone on 8 venttiilinen. Osat Motonetista muutamalla kympillä ja kireysmittari Biltemasta ja halvaksi tulee.

        Eipäs syytellä auton omistajaa siitä, että hän ei ole yhtä fiksu, kuin sinä autojen kanssa. (ei pahalla mexman)
        Lähinnä syyttäisin huoltoa, kun eivät osaa diagnosoida vikaa vaan vaihtavat osia osan perään ja maksattavat osaamisensa (sen huonon sellaisen) asiakkaalla!
        Tätä samaa asiaa tapahtuu kaikkien merkkien "valtuutettujen" huoltojen kanssa (ei siis rellun pelkästään).
        Meitä jokapaikanhöyliä (mexman) on tuvat ja taajamat täynnä, mutta kunnioitetaan myös sitä, että jotkut muut ovat hyviä vaikka näpytteleen tietokonetta tai vaikka vaan pelaamaan taskubiljaria (naiseilla vaan on ne pussit..:-) ..
        Pääasia on, että osataan kysyä nätisti neuvoa täältä netistä, kun ei ruuvari pysy itellä kädessä ja pelätään paljoko joudutaan sen takia kusetukseen syytämään rahaa.

        Pitkien huoltojen ohjelmiin kuuluu mm. sytytystulppien vaihtaminen, Niistä on maksettu! Isot firmat alipalkkaa osaajia ja ne "osaajat" ruksaa paperit täyteen, vaikka mitään ei oli tehtykkään kyseiselle asialle.
        Taustalla on siis välinpitämättömyys, tyhmyys ja käsienhieroskelu, kuinka helpolla rahaa tulee tilille, tekemättä mitään. Ottakaa siis ihmeessä 5 vuoden soppari ja luottakaa siihen rehellisen näköseen autokauppiaaseen. Jep joo.,. Edellinen kirjoittaja on oikeassa siinä asiassa, että ottakaa asioista selvää. Esim.. MITÄ HUOLTO SISÄLTÄÄ! Onko ne tehty? Onko huolto tarkoittanut sitä, että tarkistetaan onko pyyhkimien sulat kuluneet.. onko valot toimineet... ( eli maksatetaanko asiakkaalla polttimoiden vaihdosta tunteja!) Onko pissapojassa nestettä jne..
        Jos ette itse ymmärrä asiasta mitään niin pyytäkää jotain ystävää / kaveria hoitamaan tuo huoltoon vieminen ja tarjotkaa hänelle sitten olut ja ehkä jopa saunakin, mutta älkää maksako "perus" huollosta satasia!
        Joo niin..
        Itse huollan autot ja rakennan prätkäni ruhoista plus pikkusen virittelen, mutta en mitään lapio harrikkoja vaan kunnon japsipyöriä, missä on ilmastointia lukuunottamatta sama tekniikka, kuin autoissa.
        Älkää maksako turhasta.. kysykää mielipiteitä tutuilta ja muista korjaamoista.

        Ihan vaan sen takia kirjoitan, kun motonet, biltema ja vaikka ad on olemassa kilpailun vuoksi.

        Joku osaa ja toiset maksaa.. mutta älkää maksako turhasta.
        Tähän pakko sanoa, että olen itse vaihtanut mm. sytytystulppia ison huollon jälkeen. Mitähän muuta huollot eivät ole tehneet, kun huolto-ohjelma on niin sanonut? Nenäketju (Nokkahihna)? Jarrupalat? Tuulettimen ja ilmastoinnin -hihnat? Raitisilmasuodati? Ilmansuodatin?, Öljyt???, Tulpat??? Venttiilit pitää joskus tarkistaa.. joskus jopa säätää..???
        Pyytäkää faktaa siitä mitä rahoillenna maksoite! !! !!! !!!!
        Kun ns, merkkihuolto vapautui on ne vanhat (isot) merkkihuoltamot kusettaneet kympilä.
        By the way.. odb2 mittaus mistä maksatte katsastaessa on yksi niistä valtion kusetuksista mistä maksatte katsastuksessa. Mittajohto ja anturi maksaa alle satasen,,, mutta pitää olla lupa antaa lausunto. Toinen katsastuskusetus on nelivedot,.. Tällä kusettaa taas katsastus konttorit valtiota. Yhdelläkään! (voin olla väärässä) siis yhdelläkään katsastuskonttorilla ei ole tarvittavia välineitä testaamaan näiden alustaa ja jarruja. Olenko väärässä?
        Ja siihen päälle vielä ns. iskaritesti.... iskunvaimennin. Onko iskarit vaan tasaisessa kunnossa vai toimiiko ne juurikin niin, kuin autossasi pitää toimia...!!!!??? V*tustako se katsastastaja sitä tietää!!? Laite näyttää % ARVOJA!
        Onko sun autossa kaikki ok? NO ON SE VÄHÄ VAIKEETA SANOQ PROSENTEISSA! Ookko ottanu paljo vai vähä viinaa kysyy poliisi! Se voidaan sanoa promilleissa! Ainoa asia autoiluun liittyen millä on merkitystä! Mitä jos katsastaja sanois, että näillä iskareilla ja jarruilla on, niinkuin ajaisit 0.4 promillen pienissä kaikenaikaa.. .mutta jos omistaisit 30t€ hienon auto niin kukaan ei kuolisi.. Wau!

        Ehkä olisi tuo liikenneturvallisuus eli katsastus olisi aika palauttaa takaisin valtiolle ja vaatia niiltä "vehkeitä" maahantuojilta kunnon raportit, mitä, missä ja milloin ne vehkeet noudattaa lakia! Vapautetaan kilpailu, mutta tapetaan ihmisiä. Mun nähden näin on käynyt! Jos ei saa rakennettua moottorin vaihdoksen jälkeistä tuning autoa kotikylässä läpi niin sitte käydään naapurikylässä hakemassa leima. Ketut uusintakatsastuksen hinnasta. Tulee se halvemmaksi, kuin vaihtaa orggis kone takaisin vain katsatuksen ajaksi!



        Että tällästä... Juker kiittää ja kumartaa!
        p.s meni hermot ku oma uus (käytettry) auto on ninkuin olisi meressä kastettu!

        ps.s. kaikkihan meistä tietää, että vie autosi vakio "korjaajalle" niin katsastus hoituu ihan vaan leima käänteessä :-D :-) :-| :-(


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2247
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2083
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1688
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1510
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1506
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1397
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1364
    8. 52
      1258
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1200
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe