Siis, onko jollain kokemusta, kuinka kova homma on tehdä moottoriremontti harrasteautolle ihan itse ja onnistuuko se ensikertalaiselta?
Pitäisi siis nostaa moottori ulos, purkaa, kenties porata, asentaa uudet sisuskalut ja koota taas toimivaksi ja asentaa takaisin.
Onko joku tehnyt?
Kuinka vaikea on moottoriremontin
15
5138
Vastaukset
- chevy-41
edelleen tietyissä piireissä moottoriremontit tehdään itse ja ainakin tossa koneistamossa jota olen käyttänyt on lattialla aina muutama lohko joko menossa koneistukseen tai tulossa koneistuksesta.
veikkaan että tossa itse tehdyssä moottoriremontissa vaikeinta on se lohkon poraaminen,joten sen olen ainakin itse jättänyt paikallisen moottorikoneistamon tehtäväksi samoin kun hoonamisen ja tasopintojen oikaisun.ihminen ne moottorit on alunperin kasannut,tai ainakin noihin vanhoihin autoihin,joten eiköhän moottorin pysty purkamaan ja kasaamaan ihan hyvin.
homman "kovuutta" on paha määritellä,joillekin kun jo jarrupalojen vaihto on ylivoimainen tehtävä.- kyllähän
se onnistuu hyvinki,niinkuin edellinen sanoi kannattaa poraukset ja hiomiset jättää koneistamolle.olen itse tehnyt useamman konerempan,viimeisin oli volkkarin turbodiedel,joka onnistui hyvin,sitä edelliset olivat vanhoja sivuventtiilikoneita.nykyisiä suihku ja tietokoneohjattuja moniventtiilikoneita en lähtisi enään ropeloimaan.Moottorihan kasataan päinvastaisessa järjestyksessä kuin se on purettu ei siinä sen kummenpaa.Työn iloa.
- moottoriasentaja1970
Kyllä onnistuu, mutta aloittelijoille suosittelen myös ko. auton korjaus oppaita ja joitakin erikoistyökaluja. Ja aikaa huolellisuutta. Alfamerin kirjallisuus on aika hyvää. Koneistukset kyllä kannattaa jättää koneistamoille !
- Auto Masentaja 2
Ja lisäksi vielä kannattaisi käydä se ammattikoulun autopuoli, että olisi edes teoria jotenkin hallinnassa. Muuten tulee takuulla sutta ja kallista sutta! Olen minä niin monta "itsetehtyä" moottoriremonttia nähnyt...
- koppalakki
Auto Masentaja 2 kirjoitti:
Ja lisäksi vielä kannattaisi käydä se ammattikoulun autopuoli, että olisi edes teoria jotenkin hallinnassa. Muuten tulee takuulla sutta ja kallista sutta! Olen minä niin monta "itsetehtyä" moottoriremonttia nähnyt...
Auto Masentaja 2 on aivan oikeassa. Minäkin olen nähnyt moottoreita jotka on ilman ammattitaitoa korjattu. Pahimmat ovat paukahtaneet hajalle ensimmäisessä käynnistysyrityksessä. Vaikka on kyseessä vanhempi auto, jonka moottori on yksinkertainen ei sen kunnostaminen onnistu ilman tietotaitoa. Jotkut kirjoittelevat: vaikeinta on itse tehdä porauksia ja muita tarvittavia koneistuksia. Kysympä vaan mitenkä niitä voi itse tehdä ilman kampiakselin hiomakonetta, sylinterin pora- ja hoonauskonetta, venttiilien hiomakonetta, istukoiden hionta tai jyrsinlaitetta. Kiertokankien mittauslaitetta. Männäntappien helojen hoonauslaitetta. Vanhojen autojen moottorit ovat yleensä niin kuluneita, jotta kaikki kuluvat osat tulee uusia tai koneistaa uusiin mittoihin. Lisäksi tarvitaan prässi ja lukematon määrä käsityökaluja. Jos ammattitaidotonta kiinnostaa vielä moottoriremontin teko, kannattaisi aloittaa purkamalla jonkin romuauton moottori ja harjoitella sillä. Ei tulisi taloudellista vahinkoa.
- Hölö hölö..
koppalakki kirjoitti:
Auto Masentaja 2 on aivan oikeassa. Minäkin olen nähnyt moottoreita jotka on ilman ammattitaitoa korjattu. Pahimmat ovat paukahtaneet hajalle ensimmäisessä käynnistysyrityksessä. Vaikka on kyseessä vanhempi auto, jonka moottori on yksinkertainen ei sen kunnostaminen onnistu ilman tietotaitoa. Jotkut kirjoittelevat: vaikeinta on itse tehdä porauksia ja muita tarvittavia koneistuksia. Kysympä vaan mitenkä niitä voi itse tehdä ilman kampiakselin hiomakonetta, sylinterin pora- ja hoonauskonetta, venttiilien hiomakonetta, istukoiden hionta tai jyrsinlaitetta. Kiertokankien mittauslaitetta. Männäntappien helojen hoonauslaitetta. Vanhojen autojen moottorit ovat yleensä niin kuluneita, jotta kaikki kuluvat osat tulee uusia tai koneistaa uusiin mittoihin. Lisäksi tarvitaan prässi ja lukematon määrä käsityökaluja. Jos ammattitaidotonta kiinnostaa vielä moottoriremontin teko, kannattaisi aloittaa purkamalla jonkin romuauton moottori ja harjoitella sillä. Ei tulisi taloudellista vahinkoa.
Ei niitä kaikkia hommia sentään tarvitse itse ruveta tekemään, ei niitä tehdä varsinaisissa korjaamoissakaan.
Kuluneet tai vialliset osat vaihdetaan uusiin ja ne jotka halutaan korjata, korjautetaan niihin erikoistuneilla pajoilla (moottorikoneistamot).
Koneremontit henkilöautoihin on vanhaa perua ja nykyisin niitä tekee harrastajat erikoisautoihinsa ja vähän toisella kymmenellä olevat kakarat mielenkiinnosta peltoautoihinsa.
Ammattitaitovaatimuksista sen verran että jos itse purkaa koneen, ei sen kasaaminen normaaliälyä enenpää vaadi eikä se amiksen autolinja näköjään paljon viisasta, ainakaan jos seurailee näiden "ammattilaisten" tekosia.
Käyttöautoihin rempan teko on hullun hommaa, käytettyjä vaihtokoneita löytyy paljon halvemmalla.
- tuutori
kun sen osaa, mutta kysyjästä päättellen näyttäisi olevan lähes mahdoton homma.
- pp
olen aina halunnut myös tehdä, mutta tähän asti olen ollut vain muutaman kerran apuna ja siitä on aikaa. Lieviä kansiremonteja olenkin tehnyt muutaman. Tuohon minkä itse olen pannut merkille niin nokka-/kampiakselin laakerit ovat joillakin aiheuttaneet rikkoontumisen(liian kireällä?) ja muistaakseni serkkupoikakin asiasta varoitteli esen konetta kun tehtiin minulle ja kampiakselin hän taisi käyttää jossakin koneistamolla. Liekö syy ollut hionta(uusille laakereille) vai tasapainotus vai molemmat.
- KONEASENTAJA
kylläpäs taat on urpoja liikkeellä. "kuinka kova homma on tehdä koneremontti" riippuu varmaan siittä sun omasta tiedoista /taidoista aika paljon mitä osaat tehä!! "onko joku tehnyt" no kyllä niitä muutama sata on tullut tehtyä,ja varmaan tulee viellä muutama sata tehtyä. mitenkäs kun mulla ois kanssa yks kysymys,kuinka kova homma on tehdä kylppäri remontti? onko joku tehnyt?
TERVEISIN KONEASENTAJA- itse korjattu
Sattui joskus töissä ollessa korjaamolla. Kauan kauan sitten. Tulipa pajaan maastoauto hinurilla. Omistaja siinä virkkoi että katsaksusessa särkivät auton, diiseli vehje. Oli ukko pahainen talven mittaan autostaan koneen laittanut Oli porattu ja pelattu. Akseli hiottu, kansi remontoitu. Viimeisen päälle kaikki koneistamolla. Purku ja kasaus sitten omana hommana. Helppo nakki tuollainen mekaaninen työ.
Pakokaasuja mitatessa oli sitten alkanut kolinaa kuulumaan koneesta, olipa äkin pysähtynyt koko laite.
Särkivät saatana uuden koneen, noitui ukko synkästi.
Minä sitä tutkimaan. Jakopään hihna oli ok. Ei kone pyöri ei. Jumissa kuin Venskin ruuna. Otin venttilikopan pois ja nokka-akseli oli kolmesta kohti poikki, alusta ja lopusta pitääkin olla. Mutta mutta, siitä väliltä ei tarvii olla. Muutama na:n laakerikansikin oli möyhynä. No. uusi tai toinen kansi siihen silloin pitää laittaa ja katsoa josko on mäntiin tullut vaurioita. Saattaa siinä leikissä viattomasti niittautua männän pää niin ettei rangas urassaan enää liiku. Ja upouudet männät.
Ukko pahanen tästä uutisesta tuimistuu ja synkkänä soittamaan konttorille. Sopivat että tavarantarkastaja kutsutaan katsomaan ja arvoimaan tapahtuman syy.
Öljyä koneessa oli normaali määrä. Samoin vettä. Minä siinä sitten öljypojaa päästelin irti ja paikalle tuli tämä tavarantarkastaja joka lausunnon antaa sitten vaurion syystä. Näinkö katsastuksessa ylikierroksilla särettiin unelmien täyttymys.
Oljypohjasta löytyi laakerimetallia kohtuudella ja kiertokangan alapäät oli palaneen näköiset. Eipä sieltä laakereita enää löytynyt. Palanut kuin paskanliekki. Vika löytyi mutta entäpä syy....... Öljypumppu oli ok.
Minulle tuli ajatus (harvinaista asentalla) Sanoin että katsotaan nyt runkolaakerit samalla. Ja kuinka ollakkaan, Kahteen laakerikanteen oli laitettu laakeriliuska jossa on öljyreikä nehän yleensä käy puolin jos toisinkin. Runkolaakeritkin olivat vaurioituneet.
Öljy kiertää kampiakselille lohkonpuolella olevista porauksista mutta sinneppä oli laitettu reiättömät laakeriliuskat, varmasti leikkaa kiinni silloin laakerit.
Tallista kesti konttorille ajella, mutta testatessa moottorin pitää olla käyttölämmin ja sitten kun kierroksia tarjotaan niin lopputulos on varma noin korjatulle laitteelle.
Tarkastaja kirjoitti lausunnon:
Asennusvirheestä johtuen kampiakseli ja kiertokanget eivät ole saaneet voitelua jolloin laakerit ovat vaurioituneet. Tästä johtuen männät ovat päässet lyömään venttiileihin jolloin nokka-akselin laakerointi on särkynyt ja akseli katkennut.
Ukko pahanen siinä sitten katseli ja kuunteli kun hänelle selitettiin ja näytettiin vaurioita sekä selitettiin mistä kaikki johtuu. Oli muuten naama ja niska punaisena. Näki päällepäin että nyt vituttaa oikeesti.
Uusittavia osia tuon vuoksi. Kampiakseli, sylinterikansi, venttilit, keinuvivut. kiertokanget. Mahdollisesti männät mikäli on hittiä tullut liikaa. Tiivisteet. Mikä pahinta kadonnut itsetunto.
Tämä on aivan tosijuttu, vaikka hivenen leikkisänä olen kirjoitus tyyliä pyrkinyt pitämään.
Kannattaa oikeasti miettiä näitä suuria remontteja tehdessään pystyykö varmasti hommista suoriutumaan. Tässäkin pari mitätöntä liuskaa oli väärin laitettu ja siksi tuli kallis lasku, remontti aj vielä palkka tavarantarkastajalle. - Ihan kiva tarina
itse korjattu kirjoitti:
Sattui joskus töissä ollessa korjaamolla. Kauan kauan sitten. Tulipa pajaan maastoauto hinurilla. Omistaja siinä virkkoi että katsaksusessa särkivät auton, diiseli vehje. Oli ukko pahainen talven mittaan autostaan koneen laittanut Oli porattu ja pelattu. Akseli hiottu, kansi remontoitu. Viimeisen päälle kaikki koneistamolla. Purku ja kasaus sitten omana hommana. Helppo nakki tuollainen mekaaninen työ.
Pakokaasuja mitatessa oli sitten alkanut kolinaa kuulumaan koneesta, olipa äkin pysähtynyt koko laite.
Särkivät saatana uuden koneen, noitui ukko synkästi.
Minä sitä tutkimaan. Jakopään hihna oli ok. Ei kone pyöri ei. Jumissa kuin Venskin ruuna. Otin venttilikopan pois ja nokka-akseli oli kolmesta kohti poikki, alusta ja lopusta pitääkin olla. Mutta mutta, siitä väliltä ei tarvii olla. Muutama na:n laakerikansikin oli möyhynä. No. uusi tai toinen kansi siihen silloin pitää laittaa ja katsoa josko on mäntiin tullut vaurioita. Saattaa siinä leikissä viattomasti niittautua männän pää niin ettei rangas urassaan enää liiku. Ja upouudet männät.
Ukko pahanen tästä uutisesta tuimistuu ja synkkänä soittamaan konttorille. Sopivat että tavarantarkastaja kutsutaan katsomaan ja arvoimaan tapahtuman syy.
Öljyä koneessa oli normaali määrä. Samoin vettä. Minä siinä sitten öljypojaa päästelin irti ja paikalle tuli tämä tavarantarkastaja joka lausunnon antaa sitten vaurion syystä. Näinkö katsastuksessa ylikierroksilla särettiin unelmien täyttymys.
Oljypohjasta löytyi laakerimetallia kohtuudella ja kiertokangan alapäät oli palaneen näköiset. Eipä sieltä laakereita enää löytynyt. Palanut kuin paskanliekki. Vika löytyi mutta entäpä syy....... Öljypumppu oli ok.
Minulle tuli ajatus (harvinaista asentalla) Sanoin että katsotaan nyt runkolaakerit samalla. Ja kuinka ollakkaan, Kahteen laakerikanteen oli laitettu laakeriliuska jossa on öljyreikä nehän yleensä käy puolin jos toisinkin. Runkolaakeritkin olivat vaurioituneet.
Öljy kiertää kampiakselille lohkonpuolella olevista porauksista mutta sinneppä oli laitettu reiättömät laakeriliuskat, varmasti leikkaa kiinni silloin laakerit.
Tallista kesti konttorille ajella, mutta testatessa moottorin pitää olla käyttölämmin ja sitten kun kierroksia tarjotaan niin lopputulos on varma noin korjatulle laitteelle.
Tarkastaja kirjoitti lausunnon:
Asennusvirheestä johtuen kampiakseli ja kiertokanget eivät ole saaneet voitelua jolloin laakerit ovat vaurioituneet. Tästä johtuen männät ovat päässet lyömään venttiileihin jolloin nokka-akselin laakerointi on särkynyt ja akseli katkennut.
Ukko pahanen siinä sitten katseli ja kuunteli kun hänelle selitettiin ja näytettiin vaurioita sekä selitettiin mistä kaikki johtuu. Oli muuten naama ja niska punaisena. Näki päällepäin että nyt vituttaa oikeesti.
Uusittavia osia tuon vuoksi. Kampiakseli, sylinterikansi, venttilit, keinuvivut. kiertokanget. Mahdollisesti männät mikäli on hittiä tullut liikaa. Tiivisteet. Mikä pahinta kadonnut itsetunto.
Tämä on aivan tosijuttu, vaikka hivenen leikkisänä olen kirjoitus tyyliä pyrkinyt pitämään.
Kannattaa oikeasti miettiä näitä suuria remontteja tehdessään pystyykö varmasti hommista suoriutumaan. Tässäkin pari mitätöntä liuskaa oli väärin laitettu ja siksi tuli kallis lasku, remontti aj vielä palkka tavarantarkastajalle.Samanlaisia juttuja on lukemattomia ns. ammattimiesten jäljiltäkin ja on vain osoitus että ihminen on asialla.
Tässä kuten yleensä muissakin tämäntapaisissa ei kyse ole osaamattomuudesta tai tietämättömyydestä, vaan huolimattomuudesta (vain yksi liuska sattu menee vikaan), joka ominaisuutena voi johtua monista eri syistä, eikä ole suhteessa koulutukseen tai kokemukseen.
Täytyy tosiaan olla poikkeuksellisen vajaaälyinen, ellei näin yksinkertaista mekaanista laitetta, jonka purkaa ja toiminnan näkee selkeästi, osaisi myös kasata. - jkko
Ihan kiva tarina kirjoitti:
Samanlaisia juttuja on lukemattomia ns. ammattimiesten jäljiltäkin ja on vain osoitus että ihminen on asialla.
Tässä kuten yleensä muissakin tämäntapaisissa ei kyse ole osaamattomuudesta tai tietämättömyydestä, vaan huolimattomuudesta (vain yksi liuska sattu menee vikaan), joka ominaisuutena voi johtua monista eri syistä, eikä ole suhteessa koulutukseen tai kokemukseen.
Täytyy tosiaan olla poikkeuksellisen vajaaälyinen, ellei näin yksinkertaista mekaanista laitetta, jonka purkaa ja toiminnan näkee selkeästi, osaisi myös kasata.Avasin viikko sitten yhden pikku-dieselin. Se oli tupruttanut puristuskaasuja jäähdytysjärjestelmään. Tietenkin kannentiiviste tai peräti koko kansi. Onneksi nyt vaan tiiviste.
Oli ammattiasentaja tehnyt kansiremppaa. Oli muka hionut venttiilitkin (ja paskat). Tulipahan nyt hiottua. Vanhan venttiilikopan tiivisteen oli pannut takaisin, samoin oli jättänyt yhden ruiskupesän kiinnitysmutterin alta jousiprikan pois. Tästä seurauksena, että jengan loputtua ruisku ei painunut tarpeeksi kupariprikkaan, ja suuttimen sivusta tuli pieni painevuoto suoraan avaruuteen. Momenttiavain oli ollut tuntematon. Kannenpulteista osa oli oikein hyvin kiinni - siis osa. Että näin. - qoweoqkowqe
jkko kirjoitti:
Avasin viikko sitten yhden pikku-dieselin. Se oli tupruttanut puristuskaasuja jäähdytysjärjestelmään. Tietenkin kannentiiviste tai peräti koko kansi. Onneksi nyt vaan tiiviste.
Oli ammattiasentaja tehnyt kansiremppaa. Oli muka hionut venttiilitkin (ja paskat). Tulipahan nyt hiottua. Vanhan venttiilikopan tiivisteen oli pannut takaisin, samoin oli jättänyt yhden ruiskupesän kiinnitysmutterin alta jousiprikan pois. Tästä seurauksena, että jengan loputtua ruisku ei painunut tarpeeksi kupariprikkaan, ja suuttimen sivusta tuli pieni painevuoto suoraan avaruuteen. Momenttiavain oli ollut tuntematon. Kannenpulteista osa oli oikein hyvin kiinni - siis osa. Että näin.muistaa että ne auton asentajat on juuri ne peruskoulun häirikkö oppilaat jotka saivat kaikista aineista 5:sen kun opet halusi päästä niistä eroon mahdollisimman nopeasti eikä antaneet 4:sta koska olisivat sitten jääneet luokalle. Jopa ihan normaali huollot teen itse huolellisemmin, kuin merkkiliikkeen asentajat, siksi kun takuuaika loppuu teen kaiken sen jälkeen itse.
esim lohkolämmittimen sisäpiuhan asensin itse puolessa tunnissa ja merkkikorjaamo olisi veloittanut tunnista, joten ei siellä ihan älykästä poriukkaa ole töissä. Samoin vetokukun asensin itse n. puolessa tunnissa, 4 pulttia irti ja kuunni takaisin sekä yksi plugi takavalooon kiinni, suurin aika menikin tuossa verhoilun avaamisessa peräkontissa, jotta löysi blugin johon tuo valmis liitinntyönnettiin. - waler
qoweoqkowqe kirjoitti:
muistaa että ne auton asentajat on juuri ne peruskoulun häirikkö oppilaat jotka saivat kaikista aineista 5:sen kun opet halusi päästä niistä eroon mahdollisimman nopeasti eikä antaneet 4:sta koska olisivat sitten jääneet luokalle. Jopa ihan normaali huollot teen itse huolellisemmin, kuin merkkiliikkeen asentajat, siksi kun takuuaika loppuu teen kaiken sen jälkeen itse.
esim lohkolämmittimen sisäpiuhan asensin itse puolessa tunnissa ja merkkikorjaamo olisi veloittanut tunnista, joten ei siellä ihan älykästä poriukkaa ole töissä. Samoin vetokukun asensin itse n. puolessa tunnissa, 4 pulttia irti ja kuunni takaisin sekä yksi plugi takavalooon kiinni, suurin aika menikin tuossa verhoilun avaamisessa peräkontissa, jotta löysi blugin johon tuo valmis liitinntyönnettiin.onnea kokemattomalle koneremonttiin.Eiköhän jokainen ammattimies,joka täällä kommentoi,
ole sitä mieltä ,että kokematon ei pysty tällaista remppaa suorittaa ilman asiantuntevaa
opastusta.Tosin,jos kone viedään koneistamolle,JA SE VIELÄ KASATAAN SIELLÄ,eihän siihen
muuta tarvitse kun irroittaa ja kiinnittää kone autosta.Ennenkuin edes harkitsee koneremonttia,
pitäis olla jonkin asteinen tietopohja autoista,jos haluaa itse tehdä.
olis taas kiva tietää mikä auto on kyseessä,ja millä koneella?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po1506478- 322322
- 1872099
Mitä tämä on
Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut101343Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?
gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.891286- 731077
Hyvää yötä kaivatulleni
En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä241047Nyt on konstit vähänä.
Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,25987Tilinpäätösvaltuusto 27.5
Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty44951Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.
Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke10858