wirsbo putken varaosat

.,.,.,.

taloa rakentaessa jäi yli rulla wirsbo lattia lämmitysputea 17mm stä.. ajattelin asentaa mökille vesikiertoisen puuhellan ja käyttää tätä putkea verkoston vetämiseen.. ei luulisi olevan ongelma? mutta mietityttää mistä kaikki osat t- kulmat ja liitännät pattereihin? ym... wirsboon tietääkö joku jonkun hyvän nettisivun mistä vois kattella ja vähä suunnitella

20

2186

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pahvit

Miksi ostit tuollaista erikoisen kokoista putkea. Nyt sattuu.

No, www.ebay.de löytyy apuja.

• Joskus asennellut

Koko on 17 mm ettei se sekaannu vesijohtojen kanssa. Tätä putkea käytetään vain lämmitykseen omilla liittimillä asennettuna.

• w23e4r5t6yuhj
        Joskus asennellut kirjoitti:

Koko on 17 mm ettei se sekaannu vesijohtojen kanssa. Tätä putkea käytetään vain lämmitykseen omilla liittimillä asennettuna.

Paskan marjat sillä ole mitään tekemistä vesijohtoon sekoamisen kanssa. Eiköhän eri putkikoolla ole haettu optimaalisia virtauksia, lämmönluovutustehoja yms.

• Putkarin apumies
        w23e4r5t6yuhj kirjoitti:

Paskan marjat sillä ole mitään tekemistä vesijohtoon sekoamisen kanssa. Eiköhän eri putkikoolla ole haettu optimaalisia virtauksia, lämmönluovutustehoja yms.

Virtauksilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Lämmitykseen tarkoitettu putki on suojattu hapelta ja sen paineluokka on toinen kuin vesijohtoputkilla. Ainakin ennen. Et taida olla perillä jutuista. Koko on tosiaan erilainen sen takia, etteivät osat sopisi keskenään vesijohtojen kanssa.

• Putkarin vaimo
        Putkarin apumies kirjoitti:

Virtauksilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Lämmitykseen tarkoitettu putki on suojattu hapelta ja sen paineluokka on toinen kuin vesijohtoputkilla. Ainakin ennen. Et taida olla perillä jutuista. Koko on tosiaan erilainen sen takia, etteivät osat sopisi keskenään vesijohtojen kanssa.

Liittimet
        Wirsbo-pePEX Q&E -putkissa käytetään erikoisliittimiä, joissa tiivistys tehdään
        putken sisäpinnalle. HUOM.! Halkaistua helmeä on käytettävä aina. Putkissa
        voidaan tietysti käyttää myös Q&E-liittimiä.
        Käyttölämpötila ja paine
        Wirsbo-pePEX Q&E -putket on tarkoitettu lämmitysjärjestelmiin, joissa veden
        hetkellinen lämpötila ei nouse yli 95 °C:n, tai jatkuva lämpötila yli 70 °C:n.
        Suurin käyttöpaine on 0,6 MPa Lattialämmitysjärjestelmissä veden
        lämpötila ei yleensä nouse yli 50 °C:n, ja käyttöpaine on harvoin yli 0,15 MPa
        (1,5 bar).

• rsdtjuyhölä

Miksi sitten on olemassa 12,15,18,22, 28...mm putkia, jotka soveltuvat lämmitykseen ja niihin sopii samat liittimet, kuin vesijohtoihinkin? Koko on sen takia erilainen, koska putkesta todellakin tehdään optimaalinen käyttöä varten, eikä osien sekoittamisella ole mitään merkitystä.
        Unipipe-komposiittiputkikin käy lämmitykseen, lattialämmitykseen, jäähdytykseen ja vesijohdoksi. Kaikki osat käyvät samoihin putkiin, mutta osia ei saa silti käyttää väärässä käyttötavassa.

• Putkarin apumies
        rsdtjuyhölä kirjoitti:

Miksi sitten on olemassa 12,15,18,22, 28...mm putkia, jotka soveltuvat lämmitykseen ja niihin sopii samat liittimet, kuin vesijohtoihinkin? Koko on sen takia erilainen, koska putkesta todellakin tehdään optimaalinen käyttöä varten, eikä osien sekoittamisella ole mitään merkitystä.
        Unipipe-komposiittiputkikin käy lämmitykseen, lattialämmitykseen, jäähdytykseen ja vesijohdoksi. Kaikki osat käyvät samoihin putkiin, mutta osia ei saa silti käyttää väärässä käyttötavassa.

Mitat Wirsbo-pePEX Q&E -putket
        Putken mitat
        de x e
        mm
        Di
        mm
        Paino
        kg/100 m
        Tilavuus
        l/100 m
        Toimituspituudet*2)
        m
        17 x 2,0*1) 13,0 11,30 13,00 60, 120, 240, 640
        20 x 2,0 16,0 11,70 19,70 60, 80, 120, 100, 240, 480, 1000
        *1) Mitat ovat perusputken mittoja ilman kerrosta.
        *2) Suomen vakiotoimituspituudet tummalla värillä.
        Liittimet

• myös löytyy

Mitat Wirsbo-pePEX Q&E -putket
        Putken mitat
        de x e
        mm
        Di
        mm
        Paino
        kg/100 m
        Tilavuus
        l/100 m
        Toimituspituudet*2)
        m
        17 x 2,0*1) 13,0 11,30 13,00 60, 120, 240, 640
        20 x 2,0 16,0 11,70 19,70 60, 80, 120, 100, 240, 480, 1000
        *1) Mitat ovat perusputken mittoja ilman kerrosta.
        *2) Suomen vakiotoimituspituudet tummalla värillä.
        Liittimet

Putket
        551315 2012 614 15 x 2,5 – 25 / 20 sin. 50 m
        551316 2012 617 15 x 2,5 – 25 / 20 sin. 200 m
        551313 2012 616 15 x 2,5 – 25 / 20 pun. 200 m
        551318 2012 618 18 x 2,5 – 28 / 23 mu. 50 m
        551320 2012 609 18 x 2,5 – 28 / 23 sin. 150 m
        551322 2012 619 22 x 3,0 – 34 / 29 sin. 50 m

• iuytgfrdghjk
        myös löytyy kirjoitti:

Putket
        551316 2012 617 15 x 2,5 – 25 / 20 sin. 200 m
        551313 2012 616 15 x 2,5 – 25 / 20 pun. 200 m
        551318 2012 618 18 x 2,5 – 28 / 23 mu. 50 m
        551320 2012 609 18 x 2,5 – 28 / 23 sin. 150 m
        551322 2012 619 22 x 3,0 – 34 / 29 sin. 50 m

Mitä haet takaa kirjoittelemalla eri putkikokoja?

• Sormi suussa
        iuytgfrdghjk kirjoitti:

Mitä haet takaa kirjoittelemalla eri putkikokoja?

17 ja 20 mm lämmitykseen (omat liittimet) 15, 18, 22, 25, 28 ja 34 mm käyttöveteen (kaikki puserrusliittimet ja tukiholkit käyvät jotka on tarkoitetu noille putkille) Otin tiedot netistä koska on epäselvyyttä miksi Wirsbo lämmitysputket ovat eri kokoa kuin käyttövesiputket.

• wsftguyhjko
        Sormi suussa kirjoitti:

17 ja 20 mm lämmitykseen (omat liittimet) 15, 18, 22, 25, 28 ja 34 mm käyttöveteen (kaikki puserrusliittimet ja tukiholkit käyvät jotka on tarkoitetu noille putkille) Otin tiedot netistä koska on epäselvyyttä miksi Wirsbo lämmitysputket ovat eri kokoa kuin käyttövesiputket.

Anteeksi vain, mutta en näe missään 28 tai 34 (jollaista kokoa ei ole edes olemassa) kokoja..?

Mutta kun katsotaan tuota listaasi, niin Wirsbolta löytyy täysin samat putkikoot, jotka käyvät lämmitykseen, eli Combipex, joihin käyvät tasan samat liittimet ja tukiholkit kuin vesijohtoihinkin. Eli edelleen, mitä haet takaa?

• Pusertelija
        wsftguyhjko kirjoitti:

Anteeksi vain, mutta en näe missään 28 tai 34 (jollaista kokoa ei ole edes olemassa) kokoja..?

Mutta kun katsotaan tuota listaasi, niin Wirsbolta löytyy täysin samat putkikoot, jotka käyvät lämmitykseen, eli Combipex, joihin käyvät tasan samat liittimet ja tukiholkit kuin vesijohtoihinkin. Eli edelleen, mitä haet takaa?

28 / 23 mu. 50 m 28 / 23 sin. 150 m ja 34 / 29 sin. 50 m Wirsbo vesijohtoputkia. On kyllä paljon eri vaihtoehtoja, niissähän menee "ulalle" ammattiputkarikin, luulen. Siten osien mononaisuus vielä. Pitää olla Uponorinorin tuotekansio ja asennusopas aina mukana kun tälläinen harrastelijaputkari lähtee ostoksille putkikauppaan. Muuten menee asiat päin h...iä. Vesijohtomuoviputkia ei pidä asennella lämmitykseen ja päinvastoin. Lattialämmitysputkiakin taitaa olla useilta valmistajilta ? Niihin on omat liittimet. Mitään mustanvesijohtomuoviputken (siniraita) ei voi käyttää. Tavallisia puserusliittimiä taas voi käyttää vesijohdoissa tukiholkein. Kuten kupariputkissakin. Sekava on "kenttä" ainakin minulle.

• Putkarin vaimo
        Pusertelija kirjoitti:

28 / 23 mu. 50 m 28 / 23 sin. 150 m ja 34 / 29 sin. 50 m Wirsbo vesijohtoputkia. On kyllä paljon eri vaihtoehtoja, niissähän menee "ulalle" ammattiputkarikin, luulen. Siten osien mononaisuus vielä. Pitää olla Uponorinorin tuotekansio ja asennusopas aina mukana kun tälläinen harrastelijaputkari lähtee ostoksille putkikauppaan. Muuten menee asiat päin h...iä. Vesijohtomuoviputkia ei pidä asennella lämmitykseen ja päinvastoin. Lattialämmitysputkiakin taitaa olla useilta valmistajilta ? Niihin on omat liittimet. Mitään mustanvesijohtomuoviputken (siniraita) ei voi käyttää. Tavallisia puserusliittimiä taas voi käyttää vesijohdoissa tukiholkein. Kuten kupariputkissakin. Sekava on "kenttä" ainakin minulle.

käyvät sekä käyttövesi- että lämmitysjärjestelmiin. Käyttökohteet: käyttövesi- ja patteriputkijärjestelmät. Katso Uponor Pex-putket. PEX-putkituotteet ja niiden ominaisuudet.

• LVI-mies
        Putkarin vaimo kirjoitti:

käyvät sekä käyttövesi- että lämmitysjärjestelmiin. Käyttökohteet: käyttövesi- ja patteriputkijärjestelmät. Katso Uponor Pex-putket. PEX-putkituotteet ja niiden ominaisuudet.

"putkarin vaimo" minulle osapäivätöihin ? Jos kerta sinulla aikaa on. Minulla taas ei ole koskaan aikaa, vai enkö sitten osaa sitä oikein käyttää. Minulla on velaton yritys ja mustasukkainen vaimo. (hän on oikea -noomi)

• Putkarin vaimo
        LVI-mies kirjoitti:

"putkarin vaimo" minulle osapäivätöihin ? Jos kerta sinulla aikaa on. Minulla taas ei ole koskaan aikaa, vai enkö sitten osaa sitä oikein käyttää. Minulla on velaton yritys ja mustasukkainen vaimo. (hän on oikea -noomi)

on vaan olevinaan kiireitä. Sellaista se on eläkeläisellä tänä päivänä. Varmaan syy on siinä, että tulee hitaaksi ja asiat eivät mene aina niin juohevasti kuin ennen. No koko ajan kuitenkin on mielenkiintoista puurtamista, jos vaan terveyttä riittää. Menestystä vain sinulle toimissasi.

• Evp putkisomistaja
        Putkarin vaimo kirjoitti:

on vaan olevinaan kiireitä. Sellaista se on eläkeläisellä tänä päivänä. Varmaan syy on siinä, että tulee hitaaksi ja asiat eivät mene aina niin juohevasti kuin ennen. No koko ajan kuitenkin on mielenkiintoista puurtamista, jos vaan terveyttä riittää. Menestystä vain sinulle toimissasi.

on hieno juttu, mutta kallis. Unohda muoviputki kokonaan ja tee putkitus salkokuparista, ja ohjeiden mukaan. Kai sinulla sellaiset on ?

• 16+14
        Pusertelija kirjoitti:

"28 / 23 mu. 50 m 28 / 23 sin. 150 m ja 34 / 29 sin. 50 m Wirsbo vesijohtoputkia."

Ovat kylläkin suojaputken kokoja.

• Meninkö "lankaan" ?
        16+14 kirjoitti:

"28 / 23 mu. 50 m 28 / 23 sin. 150 m ja 34 / 29 sin. 50 m Wirsbo vesijohtoputkia."

Ovat kylläkin suojaputken kokoja.

Uponorin katalogissa ei puhuta suojaputkista tässä yhteydessä. Tutkitaan asia. Mistä tiesit, että kyse onkin suojaputkista ? Väristäkö ? Luin varmaan hätäisesti, kun otsikkona oli Wirsbo vesijohdot !

• 6+14
        Meninkö "lankaan" ? kirjoitti:

Uponorin katalogissa ei puhuta suojaputkista tässä yhteydessä. Tutkitaan asia. Mistä tiesit, että kyse onkin suojaputkista ? Väristäkö ? Luin varmaan hätäisesti, kun otsikkona oli Wirsbo vesijohdot !

551315 Uponor nro
        2012 614 Lvi nro
        15 x 2,5 Vesiputken halkaisija 15mm, seinämä 2,5mm
        25 / 20 Suojaputken ulkohalkaisija / sisähalkaisija
        sin. 50 m Suojaputken väri, kiepin pituus

• Lainaus Pex-putket
        6+14 kirjoitti:

551315 Uponor nro
        2012 614 Lvi nro
        15 x 2,5 Vesiputken halkaisija 15mm, seinämä 2,5mm
        25 / 20 Suojaputken ulkohalkaisija / sisähalkaisija
        sin. 50 m Suojaputken väri, kiepin pituus

10, 12. 15. 18. 22. 28. 32. 40. 50. 63. 75. 90.110 mm. Wirsbo-PEX- putkia vamistetaan kahtena putkisarjana, joissa on kolme erimitoitussarjaa. Pohjoismaissa käytettävää putkisarjaa kutsutaan NKP-sarjaksi, ja se on sovitettu kupariputkimitoille. Pohjoismaiden ulkopuolella käytetään usein ISO-standardin mukaista mitoitusta. Käytä vain Uponorin suosittelemia liittimiä. Käytä aina tukiholkkia. Koot 32 mm:iin asti toimitetaan kiepillä laatikkoon pakattuna. Koosta 32 mm ylöspäin kiepit toimitetaan muoviin käärittyinä. Jokaisen pakkauksen mukana on asennusohjeet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olit niin lähellä

Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      118
      5131
    2. Kun me näemme taas

Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      33
      2792
    3. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      34
      2629
    4. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      30
      2418
    5. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      22
      1660
    6. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      118
      1637
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      10
      1560
    8. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      23
      1314
    9. Hukkuu hukkuu

Mitä houdiineja nämä kun ajaa veteen
      Laitila
      96
      1177
    10. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      9
      1154
    Aihe