hirvet ja peurat riesana

vahingontekijät kuri

Muutamalla peltolohkolla hirvet ja valkohäntäpeurat tekevät joka ainoa vuosi valtavasti vahinkoa. Viljaa syödään, polkuja menee pellolla ristiin rastiin ja puidessa paljastuu elikoitten makuupaikkoja. Suurin syy lienee se, että lohkot ovat osuneet elikoitten kulkureitille.
Sellainen ajatus on tullut mieleen, että laittaisi pahimpiin kohtiin lohkon ympärille jotain kulkuesteeksi. Onko kenelläkään kokemusta, millainen este tarvitaan, että estäisi hirvien ja peurojen liikenteen? Esimerkiksi yksi 100 mm paksu riuku 2 metrin ja toinen samanlainen metrin korkeudella? Ajatuksena tehdä este puusta, kun materiaalia on riittämiin ja soveltuu paremmin maisemaan kuin lankaverkkoaita.

4

1035

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • peltometsästäjä.

Paikallisille metsästäjille asiasta, tai täytät itse pakastimesi ja sukulaistesi pakastimet.

• Pönttö-Einari

...näiden elukoiden kanssa, ellei niitä metsästetä sieltä pellon laitamilta pois. Voihan niitä tietysti nauhoja vedellä sinne metsänreunoihin ja jotain aitoja yrittää asetella, mutta laihaksi jää tulokset. Appiukko taistelee Vesilahden suunnalla peurojen kanssa, pienelle alalle parimetrinen aita auttaa, mutta isolle alalle korkeutta pitää olla lisää ja kustannuksia syntyy...

• suitsumees

Ainakaan sähköaidasta ei ole kauriille suurtakaan haittaa. Langat se vie mennen tullen. Jos paikka on kokoajan rauhaton niin se pitää kauriit pois, mutta heti kun rauhoittuu niin tulevat takaisin. Pahempia paikkoja kannattais ehkä laittaa riistapelloksi, ei tarvi sitten satoa korjata. Varmin konsti on kyllä pakastaminen.

• bt50

ongelmia oli muutama vuosi sitten. Lehmien aidat piti korjata lähes päivittäin. Mutta ongelma ratkesi kun ilmoitin paikalliselle hirviporukalle. Seuraavana kesä aidat pysyivät ehjinä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      77
      4652
    2. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      180
      1957
    3. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      124
      1630
    4. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      134
      1202
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      1121
    6. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      1056
    7. Sunnuntain terveiset kaivatulle

Mitä ajattelet hänestä tänään? Mitä haluaisit sanoa hänelle?
      Ikävä
      78
      953
    8. Miks et tahtonut

Enää nähdä? Haluaisin ymmärtää
      Ikävä
      52
      926
    9. Hyvää huomenta!

Mietin miten suhtaudut minuun, jos kerron tunteista. Voinko enää sen jälkeen olla samassa paikassa kanssasi, jos koet as
      Ikävä
      78
      882
    10. Mulla on tarkat korvat

Kuulin sun äänen ihan selvästi.
      Ikävä
      4
      848
    Aihe