Tätäkin foorumia lukiessa huomaa, kuinka kansankirkossamme on sekava tilanne inhimilliseltä kannalta katsottuna.
On monenlaisia "uskoja", joita tyrkytetään. opin tulisi perustua sekä Pyhään Raamattuun että luterilaisiin "Tunnustuskirjoihin".
Minua aina on hämmentänyt sellainen epäjohdonmukaisuus että niin monet kutsuvat itseään/uskoaan "luterilaiseksi" vaikka todellisuudessa voi poiketa huomattavan räikeästikin kirkkomme opista ja tunnustuksesta. Esimerkiksi käy mainiosti ns. "viidesläiset" ja "karismaatikot" sekä kaikenkarvaiset "ratkaisukristityt" jotka uskonnäkemyksiltään vastaavat lähinnä vapaita suuntia. "Luterilaista" heidän näkemyksissään ei ole juuri muuta kuin nimi.
En tiedä mikä itseisarvo on kutsua itseään "luterilaiseksi", -samalla tietäen, ettei yhdy selkeissäkään kohdissa kirkkomme edustamaan tunnustukseen? Monelle "luterilaisuus" merkitsee pelkkää kansankirkon ulkonaista jäsenyyttä. Tässä suhteessa nimiluterilaisten tunnustus ei eroa mitenkään julkijumalattomuudesta jossa kirkon jäseninä ollaan "tavan vuoksi". Nyt on vallalla käsitys että luterilaisuus on monien eri uskonnäkemysten sekamelska, johon voi muka sovittaa ilman ristiriitoja kiliasmia, ratkaisuoppeja, hurmahenkisyyttä ja Sanan sekä Sakramenttien halveksuntaa. Nämä "luterilaisiksi" itseään kutsuvat nimiluterilaiset ovat kirkon sisäinen syöpä. He järsivät kirkkoa sisältäpäin purren ja repien oikeita uskovaisia jotka tunnustuksessa pysyen eivät osallistu esim. papiksi pukeutuneitten pilkkaaja-naisten toimittamiin messuihin. Jos kansankirkossa toimisi oppikuri, kuten kuuluisi, niin siitä perattaisiin ulos teeskentelevät nimiluterilaiset jotka elävät julkisessa oppisynnissä eivätkä taivu parannukseen.
No nyt tietenkin joku viisastelija rientää kertomaan minulle, ettei "Luther ole Jumala" tai jotain muuta yhtä henkevää...
Hänelle minä sanoisin että en sellaista väitäkään, mutta eikö ole epäjohdonmukaista K-kaupan työntekijän kutsua itseään Nokian työntekijäksi? Esim. Kyttyrällä näkyy olevan sellainen käsitys, että kirkkomme tunnustuskirjat esittää epävarmoja näkemyksiä vaikkapa kiliasmista. Kannattaisi Kyttyränkin ensin edes tutustua tunnustuskirjan oppiin, ennenkuin alkaa siitä muita opettamaan:
Augsburgin tunnustus:
XVII Kristuksen tuomiolle tulo
"Edelleen seurakuntamme opettavat, että Kristus on aikojen täyttyessä ilmestyvä tuomiolle ja herättävä kaikki kuolleet; hurskaille ja valituille hän antaa iankaikkisen elämän ja pysyvän ilon, mutta jumalattomat ihmiset ja perkeleet hän tuomitsee ikuiseen piinaan...
...Ne tuomitsevat myös sellaiset, jotka nyt levittävät juutalaisia oppeja, joiden mukaan hurskaat tulevat saamaan herruuden maailmassa ennen kuolleiden ylösnousemusta, sen jälkeen kun jumalattomat on kaikkialla kukistettu."
Pitää olla joko sokea, tyhmä tai sitten tietoisesti vastustaa jos selittää tätä "epävarmaksi" kannaksi! Asiaa ei lievennä vähääkään se, että myös Raamattu itse, varsinkin Matt. 24 kohdissa joissa Kristus itse opettaa maailman lopuun asti kestävistä perkeleentöistä, -tulee kielletyksi kiliastisessa harhaopissa. Kiliastit siis väittävät tietoisesti Herraa Jeesusta valehtelijaksi ja koroittavat omat "teologinsa" pylvään päähän ihasteltaviksi heidän teologisen oppineisuutensa tähden.
Myös muualla, kauttaaltaan läpi koko Pyhän Raamatun, opetetaan Israelin paatumuksen kestävän hamaan loppuun asti. Siihen saakka että pakanain täysi luku on sisälle tullut. Tätä kohtaa kiliastit yrittävät epätoivoisesti kierrellä, selittämällä, ettei Raamatussa mainittu "pakanoiden täysi luku" tarkoitakaan täyttä lukua, kuten siinä on luettavana, -heidän mielestään täysi ei olekaan täysi, vaan yhä vajaa! Voi tätä sulaa hulluutta!
Voisinhan minäkin muodostaa peräti oman kielioppini, jolla sitten koettaisin "perustella" uususkoisia oppeja, väittämällä esim. että sana "täysi" ei itseasiassa merkitsekään täyttää vaan vasta puolinaista! Näin ollen, kun puhuisin täydestä bensatankista, tarkoittaisinkin puolinaista. Jos taas puhuisin puolinaisesta, tarkoittaisinkin täyttä...
Kiliastien pää näkyy olevan siinä määrin harhaoppien sekoittama, että normaali kielioppi ei enää heillä pidä paikkaansa vaan sanat saavat uusia mielivaltaisesti keksittyjä merkityksiä. Kuka voisi koskaan saada selvää hurmahenkien opeista, kun ei voida milloinkaan tietää mikä sana tarkoittaa mitäkin? Tämähän on samaa kuin jos pappi jumalanpalveluksessa puhuisi seurakunnalle pelkkää siansaksaa ja seurakuntalaiset vastaisivat kontinkielellä, koska eivät ymmärtäneet sanojen merkitystä?
On julkeaa pilkkaamista kiliasteilta väittää että itse Pyhä Henki puhuisi Raamatussa käsittämättömiä sanoja joiden merkityksestä "ei koskaan voida olla varmoja".
Kun Raamatussa Herra Jeesus opettaa:
" Silloin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä.
Sillä monta tulee minun nimessäni sanoen: 'Minä olen Kristus', ja he eksyttävät monta.
Ja te saatte kuulla sotien melskettä ja sanomia sodista; katsokaa, ettette peljästy. Sillä näin täytyy tapahtua, mutta tämä ei ole vielä loppu.
Sillä kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan, ja nälänhätää ja maanjäristyksiä tulee monin paikoin.
Mutta kaikki tämä on synnytystuskien alkua.
Silloin teidät annetaan vaivaan, ja teitä tapetaan, ja te joudutte kaikkien kansojen vihattaviksi minun nimeni tähden.
Ja silloin monet lankeavat pois, ja he antavat toisensa alttiiksi ja vihaavat toinen toistaan.
Ja monta väärää profeettaa nousee, ja he eksyttävät monta.
Ja sentähden, että laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus.
Mutta joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu.
Ja tämä valtakunnan evankeliumi pitää saarnattaman kaikessa maailmassa, todistukseksi kaikille kansoille; ja sitten tulee loppu." Matteus 24. luku
=> Mihin väliin tässä sopii kiliastinen tuhat vuotta kestävä hekuman aika maan päällä?
Kun Jeesus toisaalla opettaa, ettei lopun päivää voi tietää kukaan, eivät edes enkelit taivaassa, niin kuinka voisi olla mahdollista että maan päälle tulisi kiliastinen tuhat vuotta kestävä hekuman aika, jolloin jokaikinen voisi laskea ja nähdä, ettei vielä ainakaan tuhanteen vuoteen tule tuomiopäivää?
Yhteistä kiliasteille ja muille sekaoppisille onkin se, etteivät he kykene RAAMATULLA perustelemaan näkemyksiään, vaan vetoavat mikä mihinkin "näkemykseen" tai "teologiin", sekä kääntävät keskustelun pois Raamatusta joka on heille kiusallinen, alkamalla syyttelemään Raamatun opista kiinni pitäviä "tuomitsemisesta" "jaoittelusta" "kysymyksen tekemisestä soteriologiseksi" yms. Kun olen koettanut kysellä esim. Kyttyrältä, mistä tekstistäni hän osoittaa minun toimineen mainitulla tavalla, on vastaukseksi tullut pelkkää hiljaisuutta ja hän on koettanut kääntää puheenaihetta toiseen suuntaan... Olen siis turhaan saanut odotella sekä Raamattu-argumentteja, että faktoja siitä miten hän näyttää toteen mainitun "tuomitsemisen", "jaoittelun uskovaisiin ja ei-uskovaisiin", sekä "kysymyksen tekemiseksi soteriologiseksi".
Henkilökohtaisen parjaamisen/valehtelun/mustamaalaamisen tapa on ikävä keino "puolustaa näkemyksiään", mutta ymmärrän tämän siinä valossa ettei todellisia perusteluita Raamatussa kiliastiselle harhaopille yksinkertaisesti ole!
Jos hyväksymme kiliasmin, joudumme väistämättä mainitsemieni kohtien kanssa jyrkkään ja sovittamattomaan ristiriitaan, jolloin joudumme kysymään kumpiko puhuu totta: Eilen syntynyt Matti Väisänen, vaiko Pyhä Raamattu?
Kiliasmi.
2
562
Vastaukset
- Luterilainen
Raamattu opettaa tosiaan, kauttaaltaan yhdellä tavallalopun ajoista ja opetus on sekä selkeää että johdonmukaista ja harmonista.
Jeesus opetti että niin kauan kuin maa seisoo, ei lakkaa kylväminen, niittäminen, rakentaminen yms. normaali elämänmeno:
" Silloin on kaksi miestä pellolla; toinen korjataan talteen, ja toinen jätetään.
Kaksi naista on jauhamassa käsikivillä; toinen korjataan talteen, ja toinen jätetään.
Valvokaa siis, sillä ette tiedä, minä päivänä teidän Herranne tulee.
Mutta se tietäkää: jos perheenisäntä tietäisi, millä yövartiolla varas tulee, totta hän valvoisi, eikä sallisi taloonsa murtauduttavan.
Sentähden olkaa tekin valmiit, sillä sinä hetkenä, jona ette luule, Ihmisen Poika tulee." Matt. 24
On aivan sanomattaakin selvää että tämä tarkoittaa sitä ettei yksikään ihminen voi maailmassa tapahtuvista ULKONAISISTA merkeistä olla varma että "nyt ainakaan ei tule tuomiopäivää vielä pitkään aikaan"!
Jos kiliastien sekavat päiväunetlmat olisivat totta, niin miten ihmeessä silloin sopisi tämän kohdan kanssa yhteen?
Silloinhan voitaisiin epäämättömistä ulkonaisista merkeistä päätellä, että tuomiopäivän aika ei tule vielä ainakaan tuhanteen vuoteen...?
Mutta kun ihminen on sokea niin silloin hän ei yksinkertaisesti NÄE YHTÄÄN MITÄÄN! Tämä pätee erittäin hyvin hurmahenkiin ja kiliasteihin, jotka väittävät ja väittävät, pää punaisena mutta ensimmäisenkään ristiriidan kohdalla, jonka heidän sekava oppinsa aiheuttaa Raamatussa, he eivät pysähdy tarkastelemaan kriittisesti, ovatko kenties menneet harhaan?
Näyttää siltä että syvälle harhaoppisuuteen langennut ihminen on paholaisen villiinnyttämä ja saanut huomenlahjaksi valheen isältä paksun umpiluukallon ja ison lauman korppeja nokkimaan kylvettyjä Sanan siemeniä korvista ettei hän kuulevin korvin kuulisi eikä näkevin silmin näkisi, vaan pysyisi iankaikkisesti vastustamassa Jumalan Pyhää Raamattuun kirjoitettua Sanaa, jotta lopulta hänet vieteltäisiin uskoa ja vanhurskauttamistakin koskevissa opinkohdissa ja hänen sielunsa lankeaisi iankaikkisesti hukkaan. Harhaoppiset eivät näe koskaan tyydy olemaan hiljaa harhaoppisina, vaan heidän koko olemisensa perustuu vain siihen etteivät sulje suutaan, sillä heidän sisällään polttaa paha omatunto hyljätyn Jumalan Sanan tähden jota he eivät suostu tunnustamaan ihmisten edessä. Heille ihmisten kunnia onkin rakkaampaa kuin Jumalan Sanan totuus, etteivät milloinkaan voisi nöyrtyä parannukseen vaikka näkevät selvät ja vastaansanomattomat todistukset silmiensä edessä eivätkä voi niihin mitään vastata. - Noora
Puhut papeiksi pukeutuneista pilkkaajanaisista ja vastustat ilmeisesti siten naispappeutta. Vastustatko myös sitä, että naiset opettavat, sillä eikö sekin ole Raamatun kirjaimellisen tulkinnan mukaan kiellettyä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053141Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803