Volvo Penta 2002 syyshuolto

M.D.

Muutamia perusasioita olisin kysynyt Volvo Penta 2002:n syyshuollosta:
1. Millaista öljyä kannattaa käyttää? Laitoin nyt ihan perus Nesteen dieselmoottoriöljyä (10W-30 mineraaliöljy). Onko tuo riittävän hyvää myös ensi kesäksi ja voiko sitä laittaa myös 120S vetolaitteeseen?
2. Onko näiden moottorien yhdeydessä yleensä erillinen vedenerotin? Vanhassa Yanmarissani oli, mutta tästä olen löytänyt vain suuren polttoainesuodattimen. Se lienee tarpeen vaihtaa syksyllä ohjeiden mukaisesti, vaikka jossain onkin suositeltu vaihtoa mikrobien vuoksi vasta keväällä?
3. Kannattaako konetta käyttää ennen glykolien sisäänajoa pelkällä makealla vedellä ja kuinka paljon vettä on hyvä ajaa läpi?
4. Paljonko kone imee sisäänsä vesi-glykoliseosta (ettei tule laitettua ämpäriin liikaa)?
5. Hajoavatko näistä termostaatit kuinka herkästi, eli kannattaisiko 22v vanhaan koneeseen vaihtaa termostaatti varmuuden vuoksi samalla kun sen ottaa pois makeavesihuutelua varten?
6. Onko moottorille olemassa joku oma paikkamaali? Parissa kohtaa on maali lähtenyt ja kukkii jo aika mukavasti.

Kiitos asiallisista vastauksista!

17

4777

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • perusjuttuja

      1. ok. Sopivan jäykkää kannattaa olla. Vetolaitteen öljystä en tiedä.
      2. Ei ole. Jollei ole erikseen polttoainelinjaan asennettu. Hyvä olisi jos on.
      3. Ämpäri läpi vettä ja sitten toinen (vajaakin riittää) glygoliseoksella. Näet, kun pakoputkesta tulee glygolia.
      4. Muutaman litran.
      5. Miksi termostaatti pois? Itse en ainakaan ole koskaan pois ottanut...

      • M.D.

        5. Käyttöohjeen mukaan merivesijäähdytteisessä pitää ottaa termostaatti pois, että vesi kiertää kylmän koneen läpi. On sitten eri asia jos on käyttänyt koneen ensin lämpimäksi, mutta kuivalla maalla se on vähän haasteellista.


      • md2002120sb
        M.D. kirjoitti:

        5. Käyttöohjeen mukaan merivesijäähdytteisessä pitää ottaa termostaatti pois, että vesi kiertää kylmän koneen läpi. On sitten eri asia jos on käyttänyt koneen ensin lämpimäksi, mutta kuivalla maalla se on vähän haasteellista.

        1. 15W40 samaa öljyä myös s-vetolaitteeseen.
        Manuaalin löydät volvo pentan sivuilta.


      • M.D.
        md2002120sb kirjoitti:

        1. 15W40 samaa öljyä myös s-vetolaitteeseen.
        Manuaalin löydät volvo pentan sivuilta.

        Huomasin tosiaan manuaalin netissä, ja siinä oli eri öljysuositus kuin koneen alkuperäisessä manuaalissa, jossa taisi olla 20W tai kylmemmissä olosuhteissa 10W. Uskaltaako tuota 10W30 mineraaliöljyä nyt sitten käyttää vetolaitteessa?


      • Volvon tj
        M.D. kirjoitti:

        Huomasin tosiaan manuaalin netissä, ja siinä oli eri öljysuositus kuin koneen alkuperäisessä manuaalissa, jossa taisi olla 20W tai kylmemmissä olosuhteissa 10W. Uskaltaako tuota 10W30 mineraaliöljyä nyt sitten käyttää vetolaitteessa?

        kone paukahtaa laakista, jos ei volvon omaa öljyä!!!!!!!!!!!!!!


      • Joakim_
        M.D. kirjoitti:

        5. Käyttöohjeen mukaan merivesijäähdytteisessä pitää ottaa termostaatti pois, että vesi kiertää kylmän koneen läpi. On sitten eri asia jos on käyttänyt koneen ensin lämpimäksi, mutta kuivalla maalla se on vähän haasteellista.

        Kuivalla maalla raakavesikoneen saa nopeasti lämpimäksi kierrättämällä vettä. Ota irti pakoputkeen menevä letku ja työnnä se ämpäriin tai vesisuodattimeen, josta otat veden. Kone on lämmin parissa minuutissa. Varo kuitenkin polttamasta pakoputkea, joka ei näin saa jäähdytysvettä.

        Näin tehden vettä tarvitsee muutaman litran. Koneen lämmettyä letku takaisin pakoputkeen ja muutama litra glykoliseosta koneeseen/pakoputkeen.


      • perusjuttuja
        M.D. kirjoitti:

        5. Käyttöohjeen mukaan merivesijäähdytteisessä pitää ottaa termostaatti pois, että vesi kiertää kylmän koneen läpi. On sitten eri asia jos on käyttänyt koneen ensin lämpimäksi, mutta kuivalla maalla se on vähän haasteellista.

        oliko kyseessä vp 2002 vai volvon md malli ?


      • -7-
        Joakim_ kirjoitti:

        Kuivalla maalla raakavesikoneen saa nopeasti lämpimäksi kierrättämällä vettä. Ota irti pakoputkeen menevä letku ja työnnä se ämpäriin tai vesisuodattimeen, josta otat veden. Kone on lämmin parissa minuutissa. Varo kuitenkin polttamasta pakoputkea, joka ei näin saa jäähdytysvettä.

        Näin tehden vettä tarvitsee muutaman litran. Koneen lämmettyä letku takaisin pakoputkeen ja muutama litra glykoliseosta koneeseen/pakoputkeen.

        Näin minäkin olen toiminut vuosikaudet. Yllättävän pitkään saa konetta tyhjkäynnillä käyttää pakoputken pahasti lämpeämättä, pakoputken mutka pakosarjan jälkeen kertoo hyvin kämmentuntumalla, ettei kumikaan ole vielä vaarassa. Avonainen reikä pakoputkessa kaipaa tulpan, muuten tulee pakokaasua sisään. Korkkinen korkki kelpaa.


      • M.D.
        perusjuttuja kirjoitti:

        oliko kyseessä vp 2002 vai volvon md malli ?

        Ihan perus merivesijäähdytteinen 2002 kyseessä. Muistinkin juuri, että S-vetolaitteen läpivientikumi täytyy talvella vaihtaa, joten taidan jättää öljyt vetolaitteeseen nyt syyshuollon yhteydessä vaihtamatta ja jätän odottamaan läpivientikumin vaihtoa. Vai onko vetolaitteen öjynvaihto ehdoton ennen pakkasia?


      • vetolaitemies

        Muistan jostain lukeneeni että vetolaitteen öljyt voi vaihtaa ihan hyvin perus dieseliin.


      • Erno K.
        vetolaitemies kirjoitti:

        Muistan jostain lukeneeni että vetolaitteen öljyt voi vaihtaa ihan hyvin perus dieseliin.

        Tarviiko olla dieseliä vai käykö polttoöljy jos siihen sekoittaa hiukan vesivaseliinia?


      • Bjärne
        Erno K. kirjoitti:

        Tarviiko olla dieseliä vai käykö polttoöljy jos siihen sekoittaa hiukan vesivaseliinia?

        Löpö käy ihan hyvin, sitä vaan ei saa enään nykyään joka kulmalta.
        Diisseliä suosittelen kuitenkin alkuperäiselle kysyjälle. Kaiken maailman öljy yrittäjät keksii erilaisia seoksia jotta saa hyvää bisnestä, mutta saaristossa on käytetty pelkkää löpöä, tai nykyään diisseliä myös vetolaitteissa ja vaihteistoissa. Hyvin on pelannut.


      • jadhjkha
        vetolaitemies kirjoitti:

        Muistan jostain lukeneeni että vetolaitteen öljyt voi vaihtaa ihan hyvin perus dieseliin.

        Mistä olet tuollaista kuullut? Vähän epäillyttää miten vetolaite kestää?


      • petskuteemu
        M.D. kirjoitti:

        Ihan perus merivesijäähdytteinen 2002 kyseessä. Muistinkin juuri, että S-vetolaitteen läpivientikumi täytyy talvella vaihtaa, joten taidan jättää öljyt vetolaitteeseen nyt syyshuollon yhteydessä vaihtamatta ja jätän odottamaan läpivientikumin vaihtoa. Vai onko vetolaitteen öjynvaihto ehdoton ennen pakkasia?

        öljy on kirkasta, eli ei sisällä vettä voit hyvin jättää talven yli.


      • dieseloilman
        vetolaitemies kirjoitti:

        Muistan jostain lukeneeni että vetolaitteen öljyt voi vaihtaa ihan hyvin perus dieseliin.

        Pojanklopit tälle naureskelee, mutta totta se on, niin hassulta kuin kuulostaakin. Vanhat venemiehet sen tietää, että Suomen oloissa löpö on paras voiteluaine vetolaitteessa. Vetolaitteen kulmavaihteessa on hypoidipyörästö, jonka hammasten pintapaine ei ole kovin suuri. Löpön voitelufilmi on silloin riittävä ja tunkeuma parempi kuin jäykällä öljyllä.
        Kysykää vaikka Pencentrasta, jos ette muuten usko!


      • meri-urpo
        dieseloilman kirjoitti:

        Pojanklopit tälle naureskelee, mutta totta se on, niin hassulta kuin kuulostaakin. Vanhat venemiehet sen tietää, että Suomen oloissa löpö on paras voiteluaine vetolaitteessa. Vetolaitteen kulmavaihteessa on hypoidipyörästö, jonka hammasten pintapaine ei ole kovin suuri. Löpön voitelufilmi on silloin riittävä ja tunkeuma parempi kuin jäykällä öljyllä.
        Kysykää vaikka Pencentrasta, jos ette muuten usko!

        toi diesel on vanha juttu vaihteissa, jo jatkosodassa ilmavoimat käytti brewsterien tähtimoottoreissa ahtopaineöljynä dieseliä kun se oli sopivan juoksevaa kovassakin pakkasessa. yhden tutun huoltomekaanikon mukaan tuo tapa opittiin kun tutkittiin alasammuttuja venäläistä jakolevia. Ite kun olin it-tykistössä 60 luvulla niin sergein piippuöljynä käytettiin löpöä tosta samasta jäätymisominaisuudesta johtuen.


      • _hankkija_
        meri-urpo kirjoitti:

        toi diesel on vanha juttu vaihteissa, jo jatkosodassa ilmavoimat käytti brewsterien tähtimoottoreissa ahtopaineöljynä dieseliä kun se oli sopivan juoksevaa kovassakin pakkasessa. yhden tutun huoltomekaanikon mukaan tuo tapa opittiin kun tutkittiin alasammuttuja venäläistä jakolevia. Ite kun olin it-tykistössä 60 luvulla niin sergein piippuöljynä käytettiin löpöä tosta samasta jäätymisominaisuudesta johtuen.

        Elikkä huoltoasemalta kun ihan perus dieseliä laittaa niin toimii? Puhuit tuosta jäätymisominaisuudesta, niin että olisiko talvilaatu vielä parempaa vai voiko käyttää ihan tavallista?
        Voisin kuvitella että vetolaitteen aiheuttama tehohäviö vähenee ja näin ollen myös moottorin kulutus pienenee jos käyttää vaihteistossa juoksevampaa tavaraa. Vai kuinka on?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      72
      2698
    2. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      2672
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      107
      2322
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      34
      1619
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

      https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      239
      1553
    6. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1537
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

      IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      40
      1475
    8. Mitä haluat oikeasti

      Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1270
    9. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1216
    10. Mitä uskot sinun

      Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1181
    Aihe