Ole kiltti ja kerros jos tiedät

selviäisipä syy...

Olen saanut kohtauksia, joissa huulet ja kieli turpoaa. Olen saanut myös nokkosrokkoreaktion, iholla tulee isoja kutiavia vaaleampia paukamia. Allergiatesteissä ei löytynyt syytä. Nyt olen yhdistänyt sen siihen, että se tulee sen jälkeen jos olen käyttänyt asperiiniä! Mutta näitä on tullut myös niin että en ole ko. lääkettä käyttänyt. Luin jotain salisyylihappoallergiasta. Pitää varmaan tilata aika allergialääkärille, mutta sitä saa aina odottaa tosi kauan ennen kuin pääsee. Jäin miettimään tuota salisyylihappoallerigaa eli sitäkö on sitten muissakin kuin aspiriinissa, esim. vihanneksissa ja hedelmissä??? AInakin olen ollut huomaavinani, että selleristä, puolukasta, kurkusta, tomaatista, salaatista tulisi, mutta en ole varma.

Tietääkö kukaan missä kaikissa ruoka-aineissa on salisyylihappoa? Mitä sille allergisen tulee välttää?

Jos on allerginen salisyylihapolle niin onko usein myös bentsoehapoilla jota on ruokien lisäaineena? Jotain sellaista olen ollut myös huomaavinani että niistä tulisi oireita.

Voi kun joku asiasta tietävä vastaisi.....

2

841

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei allerginen astmaa

Itselläni oli nuorena astman lisäksi yliherkkyyksiä, joita 70-luvulla ei saatu selville - tai saatiin ihokokeilla, mistä johtuvat, muttei osattu täsmentää niin, että provokaatiokokeessa olisi antanut oireita. Nyt ollaan viisaampia. Minä en sitä viisautta enää tarvinnut, kun ne oireet olivat ja menivät kymmenen vuoden sisällä.

Mutta kovin kummallisia, epäilin tomaattia kun sylkirauhaset turposivat ja/tai tuli nuha ja tunnin päästä rupesi turvotus laskemaan ja poistui. Välillä suklaa, jokin mauste tai oudompi vihannes ta täytekakku tai pulla tai.....
      Sitten 70-luvun lääkäriin, ihokokeissa saatiin tuloksia, vastaavia tippoja nenään, ei mitään oireita, lääkkeeksi tarvittaessa antihistamiinia. Kivaa, sitä sai vahvanpuoleisena lääkkeenä käyttää joskus kuukaudenkin.

Rupesin kokeilemaan aiheuttajilla. Jos esim. söin suklaata, aivastelin ja sylikirauhaset turposivat. suussa, korvien alla, kielen alla, posket turvoksissa.... Sitten kun se meni ohi, kokeilin saman annoksen perään, ei mitään oireita! Kävin sitä lääkärille ihmettelemässä. Ihmettelimme yhdessä, ei mitään apua. Sillälailla pärjäsin, kunnes vaiva häipyi melkein olemattomiin.

Mutta se tärkein asia: nyt kyllä uskoisin selviävän vaikka minkä aiheuttajan. Sukulaiseni, nuorempi, potee vakavaa allergiaa, onkohan mausteita ja ruoka-aineita lähes sata, sitten vielä ympäristövaikutukset. Hänellä kaikki on tutkittu Allergiasairaalassa Helsingissä, on lääkkeet, mutta silti saattaa saada hengenvaarallisen kohtauksen, anaflyktisen shokin, verenpaine laskee jne... kaikki ruoka-aineet purkit ja pakkaukset on luettava tarkkaan jo kaupassa. Hiljattain hän sai kiinni jonkin sveitsiläisen purkin, jossa oli pähkinää, ´kirjoitti tehtaalle ja sai selvityksen.

Vielä tärkeämpi asia; taqrkoitus ei ole pelotella vaan kehottaa olemaan tarkka ja hakeutua tutkimuksiin huomatessaan uusia allergioiden ja yliherkkyyksien aiheuttajia, ne tutkitaan ja saadaan selville.

Toivotan sinulle onnea noiden aiheuttajien tunnistamiseksi.

• Anonyymi

Kyseessä lienee ASA-yliherkkyys eli englanniksi Samter’s triad. Aiheuttaa yleensä kyllä astmaoireita, että en sitten tiedä noista sinun oireista. Jos on ASA-yliherkkyys, niin ainakin banaaneja, ibuprofeenia ja aspiriinia olis hyvä välttää, sekä bentsoepohjaisia lisäaineita (helpointa lienee yrittää ylipäänsä välttää lisäaineita). Muitakin ruoka-aineita löytyy joissa on tuota, mutta listoja vaikea löytää. Auttaisko fimea?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      11
      3475
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      68
      1878
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      541
      1566
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      80
      1188
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      61
      992
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      958
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      209
      872
    8. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      170
      823
    9. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      59
      816
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      768
    Aihe