Jos esim. hyvin tuntemani naapurin isäntä tekisi jonkin rikoksen ja minulla olisi tarkat tiedot tapahtuneesta, niin kuinka paljon yksityiskohtia saisin laillisesti kertoa tällaisella keskustelupalstalla? Jos vaikka oletetaan, että naapuri olisi jo tuomittu ja tapaus olisi ollut julkisuudessakin. Missä vaiheessa poliisi-sedät saapuisivat takavarikoimaan tietokoneeni.
Rikoskeskustelut
7
382
Vastaukset
- ...........
Nyt kyllä isopyörä heittää. Kuvitteletko, että se mikä on sallittua Alibille, ei ole sallittua kenellekään muulle.
Sen jälkeen, kun syyte on käräjäoikeudessa luettu, niin asia on julkinen.
Jos kirjoittelu sisältää kunnianloukkauksen, tai yksityiselämää loukkaavan tiedon levittämistä, niin poliisi reagoisi siihen vain, jos ´loukattu´ tekisi siitä rikosilmoituksen. Silloinkaan ei tietokonettasi takavarikoitaisi.- %%%%%%%%%%
Mikä sitten on yksityiselämää loukkaavaa tietoa? Ei kai Alibiinkaan voi mitä tahansa kirjoittaa...
- ...
%%%%%%%%%% kirjoitti:
Mikä sitten on yksityiselämää loukkaavaa tietoa? Ei kai Alibiinkaan voi mitä tahansa kirjoittaa...
Se riippuu ihan henkilöstä. Julkisuuden henkilöllä ja vakavasta rikoksesta tuomitulla on muita kapeampi yksityisyyden ja kunnian suoja.
Mitään yksiselitteistä tietoa siitä mikä on liian suuri ja ranagaistava loukkaus kussakin tapauksessa on vaikea antaa. Pitää esim. itse miettiä, että jos olisi syyllinen, niin olisiko julkistettu tieto pahempi kuin se jo mitä muuten on julkisuudessa, tai pahempi kuin tuomittu rangaistus. - tietokoneet
"Silloinkaan ei tietokonettasi takavarikoitaisi."
Tottakai poliisi takavarikoi epäillyn tietokoneet jos kunnianloukkaus on tapahtunut
esim. netissä tai muuten siinä on mahdollisesti käytetty kyseistä tietokonetta,
kirjoittamalla herjaus vaikkapa Wordilla. Myös tulostin takavarikoidaan jos on syytä
epäillä että viesti on sillä tulostettu. Usein poliisi takavarikoi jostain syystä myös
näytön mitä en kyllä ymmärrä että miksi.
Konettasi et saa takaisin mikäli sinut tuomitaan rikoksesta,
vaan kone määrätään valtiolle, tietysti edellyttäen että olet käyttänyt
konetta rikoksen tekovälineenä. - epätietoinen..
tietokoneet kirjoitti:
"Silloinkaan ei tietokonettasi takavarikoitaisi."
Tottakai poliisi takavarikoi epäillyn tietokoneet jos kunnianloukkaus on tapahtunut
esim. netissä tai muuten siinä on mahdollisesti käytetty kyseistä tietokonetta,
kirjoittamalla herjaus vaikkapa Wordilla. Myös tulostin takavarikoidaan jos on syytä
epäillä että viesti on sillä tulostettu. Usein poliisi takavarikoi jostain syystä myös
näytön mitä en kyllä ymmärrä että miksi.
Konettasi et saa takaisin mikäli sinut tuomitaan rikoksesta,
vaan kone määrätään valtiolle, tietysti edellyttäen että olet käyttänyt
konetta rikoksen tekovälineenä.ajan kännissä jonkun päälle niin otetaanko auto multa pois ja auto määrätään valitolle jos minut todetaan syylliseksi.
- )==
... kirjoitti:
Se riippuu ihan henkilöstä. Julkisuuden henkilöllä ja vakavasta rikoksesta tuomitulla on muita kapeampi yksityisyyden ja kunnian suoja.
Mitään yksiselitteistä tietoa siitä mikä on liian suuri ja ranagaistava loukkaus kussakin tapauksessa on vaikea antaa. Pitää esim. itse miettiä, että jos olisi syyllinen, niin olisiko julkistettu tieto pahempi kuin se jo mitä muuten on julkisuudessa, tai pahempi kuin tuomittu rangaistus.Eikö lakien pitäisi olla sen verran yksiselitteisiä, että kansalainen voisi tietää etukäteen, onko teko rangaistava vai ei? Saahan sen tietää siinä vaiheessa, kun oikeus lätkäisee tuomion, mutta se ei paljon lohduta.
- kotietsintä
"Missä vaiheessa poliisi-sedät saapuisivat takavarikoimaan tietokoneeni."
Kunnianloukkaustapauksissa poliisi tulee n. 3-4 kuukauden sisällä suorittamaan kotietsinnän,
todennäköisesti siksi että IP-numerosi säilytetään tällähetkellä vain 3 kuukautta operaattorilla.
Uusi laki vaatii että se säilytetään vähintään vuosi, tai jopa vuosikausia (ikuisesti?),
jotta rikoksia pystytään selvittämään useita vuosiakin taaksepäin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 844562
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺854411Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭433759Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli163483Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle402977Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102764En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä212701IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm392083Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1581748Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?
Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli1031291