Platy ja miljoonakala, apua!

Uusi akvaario

Nyt olisi aloittelevalle akvaarion omistajalle neuvot hyväksi.

Akvaario on ollut vanhemmillani jo monta vuotta ja heillä oli miljoonakaloja jotka tulivat mukana kun kolme viikkoa sitten tuotiin akvaario meille kotiin. Miljoonakalat eivät kaikki pitäneet muutosta ja osa kuoli ikävästi vaikka tein kuten liikkeessä neuvottiin. Samalla tuotiin 4 platya ja miljoonakala poikaa kaupasta.

Nyt tänään yksi noista platyistä (tyttö) on vääntynyt selästään kaarelle!!! Mistä tuollainen mahtaa johtua?

Viime viikolla hain toisesta kaupasta 2 miljoonakala tyttöä, 5 kirsikkabarbia, 2 platya ja 2 piikkisilmää,

Seuraavana päivänä siitä eli melkein viikko sitten huomasin toisella miljoonakala tytöllä peräaukon edessä vatsan takana sellaisen punaisen jäljen joku 4mm pitkä ja 1mm leveä!!! Mikä se mahtaa olla kun ei eilen syönyt kun annoin ruokaa vaikka muut söivät.

Kiitoksia kovasti jos joku voi neuvoa ja auttaa minua! =)

5

945

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bbbbbbbbbbbbbbb

      mitä ne ovat sielä liikkeessä neuvoneet tekemään / mitä tehty?

      • Uusi akvaario

        Eipä siellä liikkeessä paljon mitään neuvottu kuin että laittaa safestartia ja mineraalikivi.

        Nyt tänään huomasin että toinen miljoonakala tyttö piilottelee yön jälkeen. Ja kun se tuli esiin niin siltä on pyrstöä syöty. Huomasin että tämän liikkeen suosittelemat kirsikkabarbit jahtasia ja näykki sitä ja kun katsoin muita miljoonakaloja niin niiltäkin on hieman napsittu pyrstöstä.

        Sopivatko nuo kalat yhteen vai ei?


      • NNiin
        Uusi akvaario kirjoitti:

        Eipä siellä liikkeessä paljon mitään neuvottu kuin että laittaa safestartia ja mineraalikivi.

        Nyt tänään huomasin että toinen miljoonakala tyttö piilottelee yön jälkeen. Ja kun se tuli esiin niin siltä on pyrstöä syöty. Huomasin että tämän liikkeen suosittelemat kirsikkabarbit jahtasia ja näykki sitä ja kun katsoin muita miljoonakaloja niin niiltäkin on hieman napsittu pyrstöstä.

        Sopivatko nuo kalat yhteen vai ei?

        Minulla on myös suhteellisen uutukainen akvaario, kalat olleet kodissaaan vähän päälle viikon. allas on 60l ja tällähetkellä siellä on 6 miljoonakalaa (2 poikaa ja 4 tyttöä) sekä 3 platyä (1 poika ja 2 tyttöä). Yksi miljoonakala tyttö kuoli n.viikko oston jälkeen. oirehti n. 3h jonka jäljeen kuoli. Kala hakeutui ensin yksikseen suodattimen päälle josta poika miljoonakala sen ajoi poissa. Sitten se meni värjöttelemään kasvien läheisyyteen ja lopulta aivan reunan viereen paikallan. Ei syönyt. Lopulta alkoi spurttailemaan ees taas altaassa eikä pystynyt hallitsemaan uintiaan, pysäthyi välillä pohjaan jolloin luulin aina sen kuolleen kunnes se taas jatkoi spurttia. viimeisen kerran vajosi vain pohjaan eikä enää liikuttanut eviä ja kellui puoleksi, pää pohjassa kiinni. Kuolema oli äkillinen ja en osaa ollenkaan sanoa mistä se johtui! muuta kalat käyttäytyneet tasaisesti kokoajan. Kellään tietoa?

        Toinen asia on. Platyistä toinen tyttö viihtyy KOKOAJAN poika platyn kanssa, kun taas toinen on välillä omissaoloissaan koloissa tai suodattimen alla piilossa.. Kaikki platyni viihtyvät kyllä onkalossa suurimman osan ajasta mutta miski kaksi kalaa eivät ala kolmatta? hankkisinko lisä platyjä "kaveriksi" tytölle?


      • NNiin kirjoitti:

        Minulla on myös suhteellisen uutukainen akvaario, kalat olleet kodissaaan vähän päälle viikon. allas on 60l ja tällähetkellä siellä on 6 miljoonakalaa (2 poikaa ja 4 tyttöä) sekä 3 platyä (1 poika ja 2 tyttöä). Yksi miljoonakala tyttö kuoli n.viikko oston jälkeen. oirehti n. 3h jonka jäljeen kuoli. Kala hakeutui ensin yksikseen suodattimen päälle josta poika miljoonakala sen ajoi poissa. Sitten se meni värjöttelemään kasvien läheisyyteen ja lopulta aivan reunan viereen paikallan. Ei syönyt. Lopulta alkoi spurttailemaan ees taas altaassa eikä pystynyt hallitsemaan uintiaan, pysäthyi välillä pohjaan jolloin luulin aina sen kuolleen kunnes se taas jatkoi spurttia. viimeisen kerran vajosi vain pohjaan eikä enää liikuttanut eviä ja kellui puoleksi, pää pohjassa kiinni. Kuolema oli äkillinen ja en osaa ollenkaan sanoa mistä se johtui! muuta kalat käyttäytyneet tasaisesti kokoajan. Kellään tietoa?

        Toinen asia on. Platyistä toinen tyttö viihtyy KOKOAJAN poika platyn kanssa, kun taas toinen on välillä omissaoloissaan koloissa tai suodattimen alla piilossa.. Kaikki platyni viihtyvät kyllä onkalossa suurimman osan ajasta mutta miski kaksi kalaa eivät ala kolmatta? hankkisinko lisä platyjä "kaveriksi" tytölle?

        Miten akvaario on kypsytetty?


    • Vaikuttaa vääristä vesiolosta johtuvalta. Oletko mitannut vesiarvoja? Millaiset vedenvaihdot (kuinka usein ja kuinka paljon?)? Barbit ei yleisestiottaen sovi ollenkaan platyjen kanssa erilaisten vesivaatimustenkin takia! Mikä idea tuossa mineraalikivessä on? Kovuuden nosto? Ota hyvä ihminen se pois sieltä ja nosta kovuutta jollain luotettavammalla tavalla tai luovu platyista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1694
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1219
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1015
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe