Mikä helvetin järki on viedä räkänenä kera silmätulehduksen hoitoon!??
Että ottaa päähän!!!
Tartuttaa muita lapsia..
Sairaan lapsen paikka on KOTONA!
Ja kuumeen jälkeen kotona vietetään vielä vähintään
1 kuumeeton päivä.Nämä samat neropatit tuskin sitäkään noudattavat..
Ei ihme että virukset tarttuvat kun ei yhtään ajatella toisia!
Eikä siinä kyllä ajatella omankaan lapsen parasta,
väsyneinä yrittävät jaksaa muiden mukana nämä sairastavat..
HOITOON VAAN
25
1573
Vastaukset
- Perkule =)
Joo uskon että ärsyttää, niin ärsyttää muakin! Ja eniten ärsyttää se että jos on täitä tai matoja niin tuodaan vaan hoitoon =( Ensin hoidetaan loiset pois ja sit vasta hoitoon ettei muihin tartu! Just viime viikolla yks äiti haki lastaan päikystä ja isosisko siinä äidin mukana ja kauhee stoori kun oikein kuhisee päät täitä!! Katsoin varmaan huuli pyöreenä ja yks päikkytätikin vähän minulle siinä vieressä kommentoi kummastuneena.
- alk.per.ÄiPPÄ
helppoa noiden hoitajienkaan varmaan kommentoida vanhemmille ettei lapsi
ole hoitokunnossa,vaikka pitäisi sanoa!
Uskon että ovat myös vähän hämmentyneitä vanhempien tyhmyydestä.
Ihan sama kun sanoisi että "pakkasella pipo on välttämätön".
Siis vihjailla kauniisti että onko lapsi nyt varmasti hoitokuntoinen..
Toivottavasti tämä kyseinen äiti lähti hoitamaan täiongelmaa kotiin siitä päiväkodin
pihalta.Jospa oli juuri samana päivänä havaittu täitartunta tällä isosiskolla..
Toivotaan että asia oli näin.Ei kai nyt kukaan niin tyhmä ole että toisi hoitamattoman
täipään hoitoon! - Perkule =)
alk.per.ÄiPPÄ kirjoitti:
helppoa noiden hoitajienkaan varmaan kommentoida vanhemmille ettei lapsi
ole hoitokunnossa,vaikka pitäisi sanoa!
Uskon että ovat myös vähän hämmentyneitä vanhempien tyhmyydestä.
Ihan sama kun sanoisi että "pakkasella pipo on välttämätön".
Siis vihjailla kauniisti että onko lapsi nyt varmasti hoitokuntoinen..
Toivottavasti tämä kyseinen äiti lähti hoitamaan täiongelmaa kotiin siitä päiväkodin
pihalta.Jospa oli juuri samana päivänä havaittu täitartunta tällä isosiskolla..
Toivotaan että asia oli näin.Ei kai nyt kukaan niin tyhmä ole että toisi hoitamattoman
täipään hoitoon!Ystäväni sai täitartunnan kaveriperheestä jossa ei hoidettu kunnolla täiongelmaa. Niitä täitä on ollut siinä huushollissa varmaan kolmatta kuukautta eikä häätöä tehdä koskaan kunnolla. Täitä on siis edelleen ja lapsi aina vaan kouluun =O Ja samassa perheessä matoja ja silti lapsi leikki muiden kanssa vaikka ei oltu edes lääkitystä aloitettu vielä! Ystäväni lähti sisään aina kun näki että tämä lapsi jolla matoja tuli ulos ja teki sitä niin monta päivää kunnes lääkitys oli annettu! Että kyllä näitä vanhempia on jotka tuo hoitoon tai vie kouluun lapsen jolla loisia =/
Ja yksi kaverini vei juuri kipeän lapsensa päikkyyn kun oli itsekkin kipeä. Ymmärrän että ei jaksa hoitaa jos on tosi kipeä mutta just se että miten se lapsi jaksaa muiden kanssa olla ja tartuttaa samalla toiset. Kysyinkin että mitä ne oli päikyssä sanoneet kun veit kipeänä niin siellä oli vaan sanottu että tätä on nyt liikkeellä että tänne vaan. Ei olleet ilmeisesti kehdanneet sanoa muuta.
- väsynyt pph..
Itse olen pph, ja törmännyt usein tähän samaan ongelmaan. Minulle tuodaan jatkuvasti räkäisiä lapsia, ja sitten vihastellaan minulle kun olen itse poissa kipeänä tai hoidan omaa lastani, jonka räkäiset hoitolapset ovat tartuttaneet.
Paras oli, kun tuotiin edellisen päivän kovassa vatsataudissa ollut lapsi pikkusisaruksineen hoitoon kertomatta minulle taudista. No, lapsi ripuloi koko sängyn ja vessan, jonka jälkeen soitin isän hakemaan ja hän "lipsautti" taudista minulle. Kahden päivän päästä sisarukset tuotiin uudestaan, nyt toinen naama vihreänä ja posket lommolla, sanottiin, ettei ollut tarttunut häneen ollenkaan se vatsatauti. Epäilin mutta minkäs teet kun äiti niin sanoo. Sama ripulisirkus toistui hänen kanssaan ja isompi kertoi pikkusisaruksen oksennelleen kotona eilen. Tästä saldona koko perheeni noroviruksessa, lapseni sairaalassa asti tiputuksessa päivän.
Tässä yksi syy, miksi haen toisen alani töitä kokoajan. Lapsista tykkään, mutta idiootit vanhemmat pilaavat tämän työn ilon. Haluan työn, jossa tautipesäkkeitä ei tuoda kotiini tartuttamaan omaa perhettäni, itse vielä kestäisin sairastelut. - äääiiittii
Töistä ei saa vapaata lapsen hoitoon kuin 3 päivää. Silmätulehdukseen ja muutamaan muuhun virustautiin ei yhtään päivää.
Olisiko kompromissi että jos vanhempi jää palkattomalle vapaalle, niin hoitomaksuista hyvitetään poissolo päivät?
Me ainakin joudumme maksamaan täydet hinnat, vaikka mummo hakisi lapset viikoksi mummolaan hoitoon. (siis esim. ihan muuten vaan ei kipeinä)
Monesti olen joutunut kutsumaan oman äitini monen sadan kilometrin päästä hoitmaan lapsia jos tauti ei tokene kolmessa päivässä.- Hoidettava.
Lapsi hoidetaan kuntoon kotona. Vaikka sitten palkatta.
Monella meistä ei ole mitään mummo-korttia edes käytettävissä vaan on pärjättävä omillaan.
Hoitopäivien hyvittäminen olisi toki hyvä juttu, mutta jos siitä sen parikymppiä päivältä saa, niin eipä se paljoa lämmitä. - alk.per.ÄiPPÄ
ei saa sairaslomaa?? Kuka niin on sanonut?
Kyllä meidän paikkakunnalla ainakin saa silmätulehduksesta sairaslomaa.
Ja usein silmätulehduksessa oleva lapsi on lisäksi flunssainen.
Kyllä niistä palkattomista vapaista maksetaan meilläkin.
Mutta kuka ihme voi ajatella RAHAA siinä tilanteessa jos lapsi on kipeä!
Meillä on onni saada järjestettyä lapsen sairastuessa (esim.viikon flunssa) niin että
sekä isä että äiti käyttää sairaslomaa vuorotellen.
Ymmärrän toki että jollakin voi olla tosi vaikeaa saada hoitajaa kolmen päivän
sairastamisen jälkeen mutta kyllä se on VÄÄRIN että sairaita lapsia
tuodaan hoitopaikalle!
Kodinhoitajaa voi paikkakunnalta kysellä kotiin hoitamaan kipeää lasta.
Ja mml:n lastenhoitajia.
Onneksi voit tarvittaessa saada apua äidiltäsi. - väsynyt pph
alk.per.ÄiPPÄ kirjoitti:
ei saa sairaslomaa?? Kuka niin on sanonut?
Kyllä meidän paikkakunnalla ainakin saa silmätulehduksesta sairaslomaa.
Ja usein silmätulehduksessa oleva lapsi on lisäksi flunssainen.
Kyllä niistä palkattomista vapaista maksetaan meilläkin.
Mutta kuka ihme voi ajatella RAHAA siinä tilanteessa jos lapsi on kipeä!
Meillä on onni saada järjestettyä lapsen sairastuessa (esim.viikon flunssa) niin että
sekä isä että äiti käyttää sairaslomaa vuorotellen.
Ymmärrän toki että jollakin voi olla tosi vaikeaa saada hoitajaa kolmen päivän
sairastamisen jälkeen mutta kyllä se on VÄÄRIN että sairaita lapsia
tuodaan hoitopaikalle!
Kodinhoitajaa voi paikkakunnalta kysellä kotiin hoitamaan kipeää lasta.
Ja mml:n lastenhoitajia.
Onneksi voit tarvittaessa saada apua äidiltäsi."Mutta kuka ihme voi ajatella RAHAA siinä tilanteessa jos lapsi on kipeä!"
Veit sanat suustani. Surullista lukea tuota edellistä viestiä. Joku siis jäisi lastaan hoitamaan kotiin, kunhan saisi siitä hyvitystä sen about 15 euroa per päivä. :( Katsoo, että on "oikeus" viedä sairas lapsi päivähoitoon, kun kerran maksaa siitä eikä saa palkkaa niiltä päiviltä. Ei mene jakeluun. Missä lapsen oikeus sairastaa rauhassa kotona? Entä muiden päivähoitolasten oikeus mahdollisimman tautivapaaseen ympäristöön? Vihastuttaa. - alk.per.ÄiPPÄ
väsynyt pph kirjoitti:
"Mutta kuka ihme voi ajatella RAHAA siinä tilanteessa jos lapsi on kipeä!"
Veit sanat suustani. Surullista lukea tuota edellistä viestiä. Joku siis jäisi lastaan hoitamaan kotiin, kunhan saisi siitä hyvitystä sen about 15 euroa per päivä. :( Katsoo, että on "oikeus" viedä sairas lapsi päivähoitoon, kun kerran maksaa siitä eikä saa palkkaa niiltä päiviltä. Ei mene jakeluun. Missä lapsen oikeus sairastaa rauhassa kotona? Entä muiden päivähoitolasten oikeus mahdollisimman tautivapaaseen ympäristöön? Vihastuttaa.jotain muutakin vihastuttaa:)
Veit sanat suustani.
Oli kyllä surullista luettavaa sinunkin kirjoitus.
Todella harmi että vanhemmat voivat käyttäytyä noin typerästi että
hoitaja harkitsee alan vaihtoa sen takia.
Eikö auta jos esimiehesi vähän valaisisi näitä perheitä jotka eivät
kertakaikkiaan tunnu tajuavan yhtään!? - ääääiitii
väsynyt pph kirjoitti:
"Mutta kuka ihme voi ajatella RAHAA siinä tilanteessa jos lapsi on kipeä!"
Veit sanat suustani. Surullista lukea tuota edellistä viestiä. Joku siis jäisi lastaan hoitamaan kotiin, kunhan saisi siitä hyvitystä sen about 15 euroa per päivä. :( Katsoo, että on "oikeus" viedä sairas lapsi päivähoitoon, kun kerran maksaa siitä eikä saa palkkaa niiltä päiviltä. Ei mene jakeluun. Missä lapsen oikeus sairastaa rauhassa kotona? Entä muiden päivähoitolasten oikeus mahdollisimman tautivapaaseen ympäristöön? Vihastuttaa.Älä vaihda alaa, ainakaan minnekaään missä tarvitaan sisälukutaitoa.
Enhän minä sanonutkaan ajattelevani rahaa, lue uudestaa jos et ymmärrä. Minun lapsiani hoitaa mummo.
Tiedoksi kuitenkin että 15e ON iso raha vähätuloisessa lapsiperheessä.
JA jos lääkäri sanoo että hoitoon vaan, niin hoitoonhan sitä sitten.
Vai luuletko että kaikki työnantajat ovet ihan ok jos äiti/isä jää kotiin hoitamaan "sairasta lasta" eikä ole mitään tosidteita sen sairaudesta?
Hyvä on niiden perheiden tosiaan joissa isä ja äiti voivat vuorotella, mutta siinäkin on TES:in mukaan sellainen pykälä että vanhemmat eivät voi olla samasta työpaikasta poissa saman lapsen saman sairauden vuoksi enempää kuin sen 3 palkallista päivää.
Töitähän menkin tehdään, et vain sinä ja saat uskoa että kyllä välillä väsyttää. On käynyt alanvaihto itse kullakin mielessä, mutta yhteiskunta on tällainen.
Äänestäkää paremmin seuraavissa vaaleissa.
Turha se on täällä ruikuttaa, tehkää asioille jotain. Vaatikaa muutosta jos tunnette että teitä kohdellaa epäoikeudenmukaisesti. - alk.per.ÄiPPÄ
ääääiitii kirjoitti:
Älä vaihda alaa, ainakaan minnekaään missä tarvitaan sisälukutaitoa.
Enhän minä sanonutkaan ajattelevani rahaa, lue uudestaa jos et ymmärrä. Minun lapsiani hoitaa mummo.
Vai luuletko että kaikki työnantajat ovet ihan ok jos äiti/isä jää kotiin hoitamaan "sairasta lasta" eikä ole mitään tosidteita sen sairaudesta?
Hyvä on niiden perheiden tosiaan joissa isä ja äiti voivat vuorotella, mutta siinäkin on TES:in mukaan sellainen pykälä että vanhemmat eivät voi olla samasta työpaikasta poissa saman lapsen saman sairauden vuoksi enempää kuin sen 3 palkallista päivää.
Töitähän menkin tehdään, et vain sinä ja saat uskoa että kyllä välillä väsyttää. On käynyt alanvaihto itse kullakin mielessä, mutta yhteiskunta on tällainen.
Turha se on täällä ruikuttaa, tehkää asioille jotain. Vaatikaa muutosta jos tunnette että teitä kohdellaa epäoikeudenmukaisesti.käsityksen että sulla oli SYY se ettei voi olla kolmea päivää enempää pois.
Ja RATKAISU se että hoitopäivät (maksu) palautettaisiin.
Ja kyllä sen sairaslomalapun lääkäriltä saa,
älä nyt viitsi että lääkäri sulle sanonut että hoitoon vaan,
minkälaisesta taudista niin sanonut?!
Minkä takia menisitte lääkäriin jos lapsi ei ole sairas?
Joo,ei ne työpaikalla ehkä tykkää mutta ei tykkää kyllä
hoitopaikalla hoitajat,muut vanhemmat ja lapset!!
Pakkohan sairasta lasta on kotona hoitaa.
Ruikutan täällä asiasta koska on näköjään äitejä jotka raahaavat
näitä sairastuneita hoitoon! Tärkeä keskustelun paikka mun mielestä.Toki annoin palautteen heti päivähoitopaikkaan hoitajille
ja johtajalle. - väsynyt pph
ääääiitii kirjoitti:
Älä vaihda alaa, ainakaan minnekaään missä tarvitaan sisälukutaitoa.
Turha se on täällä ruikuttaa, tehkää asioille jotain. Vaatikaa muutosta jos tunnette että teitä kohdellaa epäoikeudenmukaisesti.Itsehän kirjoittit, että olisi hyvä kompromissi, jos saisi niiltä päiviltä hoitomaksun hyvitettyä. Eli siis jollain olisi 15 euroa hintana, että suostuisi hoitamaan lapsen terveeksi asti kotona. Se on mielestäni surullista. Millaisella ihmeen lääkärillä käytte, jos hän sanoo, että kipeänä hoitoon vaan? Suosittelen hankkimaan lapselle vakuutuksen, jotta pääsette kunnolliselle erikoislääkärille aina. Lastenlääkäri ei varmasti jätä kirjoittamatta kipeälle lapselle sairauslomaa, se on 100% varmaa.
Ja minä olen väsynyt vanhempiin, jotka tuovat lapsia ripuloimaan kotiini, niinkuin edellä kirjoitin, en työntekoon. Onneksi tämä perhe jää pois ja saan tilalle fiksut ja mukavat perheet. :) Voi siis olla että jatkan vielä ja saan uutta energiaa toimivista hoitosuhteista! - väsynyt pph
alk.per.ÄiPPÄ kirjoitti:
jotain muutakin vihastuttaa:)
Veit sanat suustani.
Oli kyllä surullista luettavaa sinunkin kirjoitus.
Todella harmi että vanhemmat voivat käyttäytyä noin typerästi että
hoitaja harkitsee alan vaihtoa sen takia.
Eikö auta jos esimiehesi vähän valaisisi näitä perheitä jotka eivät
kertakaikkiaan tunnu tajuavan yhtään!?Hei!
Kirjotinkin tuossa alempana, että pääsen tästä perheestä eroon ja saan tilalle uudet lapset. Joten uskon saavani energiaa jatkaa, se on kumma miten yksi perhe voi pilata työnilon, nyt uskon että asiat muuttuvat! :) - Rahaa rahaa
Töistä saa vapaata sairaan lasen hoitoon niin paljon kuin haluaa, mutta palkan saa vain kolmelta päivältä.
Eli raha on lapsen tärkeyttä suurempi asia tässäkin.
Tarttuvaan silmätulehdukseenkin saa ainakin se yhden päivä, kunnes lääkekuuri alkaa tehota.
- Neljän äiti
Olen kanssasi aivan samaa mieltä, ei sairaan lapsen paikka ole hoidossa. Sille ei vain kuitenkaan voi mitään, jos lääkäri ei kirjoita sairauslomaa ja lääkärien kanta on, että silmätulehduksesta ei sitä saa. Tämä on ihan neuvolassa minulle sanottu, en tiedä, jos jossain muualla paremmin saa. Meillä ei ainakaan ole olemassa mitään mummoa tai muuta vastaavaa käytettävissä ja töistä ei voi olla pois ilman sairauslomapaperia. Pakko sitä rahaakin on sikäli ajatella, että jos kauheasti tulee luvattomia poissaoloja, niin alkaa koko työpaikka olla vaarassa. Ja meilläpäin ei muuten ole edes MLL:n hoitajia, joten sekään ei ole vaihtoehto.
Toki mieluiten lasten kanssa olisi kotona, jos se vain olisi mahdollista ja etenkin silloin kun ovat kipeinä.- alk.per.ÄiTI
jos toisella paikkakunnalla saa tarttuvasta silmätulehduksesta
sairaslomaa ja toisella ei.. - äääiitii
Aivan näin!
Toivottavasti tämä sama asia sinun kirjoittamanasi selvesi muillekin asiaa. Itse en näköjään osaa kirjoittaa sitä oikein.
Tässä muutama nyky käytännön esimerkki ihan netistä sivuilta http://www.sairaslapsi.com/frame.cfm/cms/sprog=4/grp=2/menu=1/
Enterorokosta:
"Lapsen on oltava kotona kunnes hän on kuumeeton ja kunnes hän voi osallistua hoitopaikan toimintaan ilman erikoishuomiota."
Tauti nostaa kuumetta harvoin.
Silmätulehduksesta:
"Siksi vanhemmille ilmoitetaan usein, että lapsi saa mennä päivähoitoon vasta, kun silmiä on alettu hoitaa silmätipoilla. Tämä on kuitenkin vain harvoin tarpeen."
Kihomadoista:
"Ei erityisiä määräyksiä. Lapsi voidaan viedä päivähoitoon, mutta kihomatotartunnasta on syytä kertoa päiväkodin henkilökunnalle, koska munat leviävät ja tarttuvat helposti päiväkodissa. Kaikki päiväkodissa tartunnan saaneet on syytä hoitaa yhtäaikaa, että munista päästään eroon."
Kurkunpään tulehdus:
"Lapsi voi mennä päivähoitoon, kun lämpö on normaali ja kun hän voi leikkiä ja olla mukana hoitopaikan päivärytmissä tarvitsematta erityishuomiota."
Tauti nostaa harvoin kuumeen.
jne jne.... - alk.per.ÄiTI
äääiitii kirjoitti:
Aivan näin!
Toivottavasti tämä sama asia sinun kirjoittamanasi selvesi muillekin asiaa. Itse en näköjään osaa kirjoittaa sitä oikein.
Tässä muutama nyky käytännön esimerkki ihan netistä sivuilta http://www.sairaslapsi.com/frame.cfm/cms/sprog=4/grp=2/menu=1/
Enterorokosta:
"Lapsen on oltava kotona kunnes hän on kuumeeton ja kunnes hän voi osallistua hoitopaikan toimintaan ilman erikoishuomiota."
Silmätulehduksesta:
"Siksi vanhemmille ilmoitetaan usein, että lapsi saa mennä päivähoitoon vasta, kun silmiä on alettu hoitaa silmätipoilla. Tämä on kuitenkin vain harvoin tarpeen."
Kihomadoista:
"Ei erityisiä määräyksiä. Lapsi voidaan viedä päivähoitoon, mutta kihomatotartunnasta on syytä kertoa päiväkodin henkilökunnalle, koska munat leviävät ja tarttuvat helposti päiväkodissa. Kaikki päiväkodissa tartunnan saaneet on syytä hoitaa yhtäaikaa, että munista päästään eroon."
Kurkunpään tulehdus:
"Lapsi voi mennä päivähoitoon, kun lämpö on normaali ja kun hän voi leikkiä ja olla mukana hoitopaikan päivärytmissä tarvitsematta erityishuomiota."
jne jne....lapsen sairastuessa käytetty eniten ihan terveyskeskuksen neuvolaa.
Joskus harvoin yksityistä (vaikka vakuutus onkin pahemman varalta).
Sairastettu silmätulehdus ja kurkunpääntulehdus (mainitsemista taudeistasi) ja
niihin saatu neuvolan kautta sairaslomaa.Tiedän että myös enterorokosta on sairasloma-
lappu myönnetty tuttavaperheille.
En ole rehellisesti sanoen koskaan ajatellutkaan että lääkäri tai neuvolatäti sanoisi
meille että sairaslomaa ei myönnetä.Saatika että "hoitoon vaan"!Kyllä mulla palaisi käämit,enhän
koskaan raahaisi lastani turhaan lääkärille!
Ollaan sairastettu kuumeetonta räkätautiakin kotona kun lapsi ei mielestämme ole
ollut hoitokuntoinen,esim. nukkunut yöt tosi huonosti ja päivällä sitten aivan väsynyt.
Ja tässäkin tapauksessa ollaan saatu sairaslomaa.
Erikoiselta kuulostaa jos lääkärit eivät luota vanhempien oloon lapsen
hoitokunnosta vaan määräävät hoitoon.Onneksi kohdallemme näköjään osuneet fiksuja
ja ymmärtäväisiä ammattilaisia.
Toisaalta monet aikuiset tuntuvat valittavan sitä että lääkärit kysyvät ekaksi
että "paljonko saikkua laitetaan";) Eli oletetaan että haetaan sairaslomaa vaan vaikka haetaan
apua että paranisi nopeasti työkuntoon!
Ja samaan aikaan määrätään kipeitä,väsyneitä lapsia hoitoon.
Eli saattaapa olla että turhaan ärähdin hoitopaikkaan ja perheelle..
Pitäisi ilmeisesti ärähtää lääkäreille? - Lääkäri päättää
alk.per.ÄiTI kirjoitti:
lapsen sairastuessa käytetty eniten ihan terveyskeskuksen neuvolaa.
Joskus harvoin yksityistä (vaikka vakuutus onkin pahemman varalta).
Sairastettu silmätulehdus ja kurkunpääntulehdus (mainitsemista taudeistasi) ja
niihin saatu neuvolan kautta sairaslomaa.Tiedän että myös enterorokosta on sairasloma-
lappu myönnetty tuttavaperheille.
En ole rehellisesti sanoen koskaan ajatellutkaan että lääkäri tai neuvolatäti sanoisi
meille että sairaslomaa ei myönnetä.Saatika että "hoitoon vaan"!Kyllä mulla palaisi käämit,enhän
koskaan raahaisi lastani turhaan lääkärille!
Ollaan sairastettu kuumeetonta räkätautiakin kotona kun lapsi ei mielestämme ole
ollut hoitokuntoinen,esim. nukkunut yöt tosi huonosti ja päivällä sitten aivan väsynyt.
Ja tässäkin tapauksessa ollaan saatu sairaslomaa.
Erikoiselta kuulostaa jos lääkärit eivät luota vanhempien oloon lapsen
hoitokunnosta vaan määräävät hoitoon.Onneksi kohdallemme näköjään osuneet fiksuja
ja ymmärtäväisiä ammattilaisia.
Toisaalta monet aikuiset tuntuvat valittavan sitä että lääkärit kysyvät ekaksi
että "paljonko saikkua laitetaan";) Eli oletetaan että haetaan sairaslomaa vaan vaikka haetaan
apua että paranisi nopeasti työkuntoon!
Ja samaan aikaan määrätään kipeitä,väsyneitä lapsia hoitoon.
Eli saattaapa olla että turhaan ärähdin hoitopaikkaan ja perheelle..
Pitäisi ilmeisesti ärähtää lääkäreille?Meillä kerran useampi vuosi sitten eräs ärsyttävä terveyskeskuslääkäri kävi saarnaamaan että "kun sinne työelämään on lähdetty niin on hyväksyttävä että lapsi joutuu sitten vaikka vähän puolikuntoisena hoitoon." Hänen mielestään lähinnä jos flunssaan liittyy kuume on lapsen syytä olla pois. Kyllä otti päähän, lapsella oli pitkittynyt yskä ja päivähoidosta saimme taas kehoituksia viedä lapsi lääkäriin. No sitten kun veimme niin lääkäri diagnosoi että ihan tavallinen flunssa yskä ja antoi ymmärtää että syytä sairaslomaan ei oikeastaan ole. Kun mainitsin päiväkodin hoitajien huolen kovasta yskästä kirjoitti sitten muistaakseni pari päivää. Että näin.
Aina ei ole todellakaan vanhemmista itsestä kiinni haluaako viedä lasta hoitoon vai ei! Moneen työpaikkaan tarvitaan sairastodistus ja ei sitä kaikki lääkärit ihan suosiolla kirjoita vaan tavalliseen flunssaan tai yskään. Kiva olla puun ja kuoren välissä. Päiväkodista kauhistellaan kun "kipeä" lapsi tuodaan hoitoon ja lääkärin mielestä lapsi ei ole edes sairasloman tarpeessa. - Auki jäänyt kysymys
äääiitii kirjoitti:
Aivan näin!
Enterorokosta:
Silmätulehduksesta:
Kihomadoista:
Kurkunpään tulehdus:
jne jne....Kysyin esimeheltäni että kuka maksaa kihomatolääkkeet, kun hoitoon saa tulla kihomadollinen lapsi? Ei osannut sanoa muuta kuin että ei ainakaan työnantaja.
Maksaako perhe mikä tartunnan tuo hoitoon? No ei varmasti maksa.
- Ex-lestadiolainen..
Meidän piti lapsena mennä kouluun, jos ei ollut aivan mahdottomassa kuumeessa tai vatsataudissa. Kunhan vain pysyti pyöräilemään tai kävelemään muutaman kilometrin.
Ihmettelin aina kuinka kipeitä luokkakaverini ovat, koska heitä käytettiin lääkärissä ja olivat pois koulusta.
Vanhempani eivät halunneet viedä minua lääkäriin, koska se maksoi eikä lääkäri vissiin tee muuta kuin kirjoittaa todistuksen. Koulussa sai lisäksi kunno ruokaa mikä auttoi paranemaan.
Nyt lestadiolaisuudesta eronneena ja vanhempana toimin toisin. - Nykypäivänä
Helsingissä liikkeellä täitä,nuorimies seurustellut tytön kanssa 10 viikkoa täitä joka kerta kun tapaa tyttöä.Olemme laittaneet 200e edestä täisampoota pojan päähän parikin kertaa viikossa,vastenmielistä.Tyttö ei tule enään sisälla vaan tapaa poikaamme muualla.Perheessä on neljä naisihmistä tuntuu että tyttö salaa kotona koko asian.Mitä tehdä kun en ennestään tunne tytön perhettä.Tartuttanut varmaan monia eli täitä täytyy olla paljon kun herkästi tarttuu.Tuntuu oudolta että perheessä äiti ie huomaa asiaa.Pojan perhe hysterian partaalla ,poikakin kampaa usita kertoja päivässä tarkistuksia ,löytöinö 1-2 kpl kävelevä täi.
- d:tä pötsiin
Tiedän yhden perheen, jossa joku kolmesta lapsesta on aina sairaana. Kun toinen kaksosista paranee niin toinen sairastuu ja sitten kolmasjoka on jo koululainen, ja sitten koululainen saa jonkin pöpön ja se tarttuu ehkä koko porukkaan. Sitten taas päiväkodista tulee jotain jne. Tätä kierrettä kestääkin alkusyksystä loppukevääseen asti.
Jos pitäisi viettää vielä kuumeeton päivä kotona, niin eihän niiden äiti (joka on se joka lapsista pääasiassa vastaa perheen isän reissutyön takia) pääsisi ikinä töihin. Nykyiselläänkin on melkein joka viikko töistä poissaoloa jonkin lapsen sairauden takia. Mummolat ovat niin kaukana ettei niistä ole apua noissa tilanteissa.
Että joidenkin on vähän pakko laittaa lapset päiväkotiin heti kun vain mahdollista. Ja tarttuu ne flunssat jo ennen kuin on edes oireita. Flunssan itämisaika on muutama vuorokausi ja tartunnan saanut voi tartuttaa muita jo ennen kuin hänellä itsellään alkaa tulla oireita, joiden takia sitten älytään jättää lapsi kotiin sairastamaan. Vaikea estää tautikierteitä vaikka yrittäisikin, koska ei kukana ole selvänäkijä, että kenellä pukkaa huomenna tautia ja tartuttaako se jo toisia.
Antakaa lapsille enemmän d-vitamiinia kuin se virallinen suositus 10 mikrogrammaa. Se ehkäisee ennalta infektioita. Arvo Ylpön aikaan annettiin lapsille peräti 100n mikrogrammaa. Myöhemmin se puolitettiin 50 mikrpgrammaan, muistaakseni 1970- tai 1980-luvulla taas 25 mikrogrammaan ja 1990-luvulla edelleen 10 mikrogrammaan, mikä estää riisitaudin mutta ei tee mitään muuta. Ainakaan se 50 mikrogrammaa päivässä ei ole vaarallista.
Omat lapset ovat saaneet 50 mikrogrammaa eikä ole ollut mitään infektiokierteitä. Kaksi lyhyttä flunssaa yhteensä kolmen vuoden aikana eikä yhtään korvatulehdusta koko ikänään. - retyytt
Naapuri tuossa juuri kertoi, että oli soittanut terveyskeskukseen lisää sairaslomaa lapsen takia, kun oli kuumeessa. Tk-avustaja oli selittänyt, ettei työnantajan tarvitse hyväksyä sitä enää sen ensimmäisen lupalapun jälkeen jne. Naapurini oli kysynyt, että miten ihmeessä tämä sitten järjestetään muissa perheissä (heille ei ollut työnantajan puolelta ongelma), jos saa olla vain sen kolme päivää lapsen kanssa kotona. Tk-avustaja oli kertonut, että no osa vie sukulaisille lapsen hoitoon tai onhan niitä sellaisiakin, että antavat lapselle lääkettä ja vievät hoitoon. WHAT? Että semmoisia ohjeita saa terveyskeskuksesta.
- pakko viedä hoitoon
Jep, näin se valitettavasti menee joskus.
Eikä kaikilla ole edes niitä sukulaisia, joita voisi vaivata tuollaisessa tilanteessa. Meillä oli isovanhemmat jo kuolleet kun saatiin omat lapset vähän yli kolmekymppisinä, joten mummola-apua ei ollut olemassakaan. Muut sukulaiset asuivat todella kaukana. Ystävät olivat enimmäkseen lapsettomia ja kiireisiä työelämässä, joten heistäkään ei lapsenhoitoapua ole saanut.
Joten jos ei ole varaa palkata kotiin jatkuvasti vierasta lastenhoitajaa, niin pakkohan se on tehdä niin kuin terveyskeskuksesta sanotaan eli lääkettä lapselle ja hoitoon. Tämä yhteiskunta nyt vain toimii niin että sairauslomaa ei aina irtoa kun sitä tarvitsisi, eikä kaikilla ole käytettävissä mittavaa turvaverkkoa, josta valita lapselle kotiin hoitaja.
Olisi jälkeenpäin ajatellen kannattanut hankkia lapset 10 vuotta aikaisemmin, jolloin olisi vielä ollut ainakin omat vanhemmat hengissä ja tarvittaessa apuna. Ei tämä nykyinen trendi hankkia lapset vasta 30-40-vuoden välillä ole aina niin ihanteellinen, koska se tarkoittaa monilla että juuri ne monille ensimmäisenä mieleen tulevat apulaiset eli isovanhemmat ovat jo poissa pelistä joko kuolemansa tai korkean iän ja sairauksien takia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236935Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401231Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271032- 75891
Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61827Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47824Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38781Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14746- 43723