FM+open pedagogiset=pätevä?

Kysymysmerkki?

Hei!

Opiskelin Vaasassa fil.maisteriksi pääaineenani nykysuomi ja laajana sivuaineenani suomen kirjallisuus. Myöhemmin olen opiskellut kasvatustieteen perusopinnot ja nyt kohta aineopinnotkin. Opettajan työ kiinnostaa, olen ollut sijaisenakin. Päteväksi opeksi tarvitsen vielä tietenkin ne open opinnot, joita en ole vielä suorittanut. Olenko lain mukaan pätevä ope tämän jälkeen? Entä kun pätevyysvaatimuksissa vaaditaan "aineenopettajan koulutukseen" sisältyvät opetettavan aineen opinnot. Nykysuomen opintoni eivät minulla sisälly aineenopettajan koulutukseen. Mitä tämä tarkoittaa? Tarvitsenko nyt siis sen vastaavuustodistuksen? mistä kysyn sitä ja minne lähetän? Aiemmin, kun suunnittelin hakevani open pedagogisiin opintoihin muulle paikkakunnalle, olen kysynyt jostain yliopistosta vastaavuustodistusta. En sitä saanut, koska opintoihini ei kuulu tarpeeksi puheopintoja (Vaasan yliopisto ei järjestänyt ainakaan vanhan tutkintojärjestelmän mukaan). Minun olisi pitänyt suorittaa kyseiset puheopinnot kyseisellä paikkakunnalla asuen, jotta olisin ollut pätevä hakemaan open opintoihin.

Mikä on tämä vastaavuustodistus? Kenelle se pitää esittää jos sen joskus saan? Jos en saa sitä olenko ikuisesti "epäpätevä"? Olen yrittänyt selvittää asiaa, mutta jotenkin aina tulee seinä vastaan. Vai unohdanko koko todistuksen ja yritän vain päästä niihin open opintoihin?

Huh! Toivottavasti joku saa selvää, mitä tarkoitan ja kysyn. Olen ilmeisesti valinnut vaikeimman reitin kohti open pätevyyttä.

8

1451

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Opex

      Perusopetuksen aineenopettajan pätevyyteen vaaditaan maisterin tutkinto, johon sisältyvät opetettavan aineen opinnot (vähintään yhdestä syventävät) sekä opettajan pedagogiset opinnot. Jos tavoitteenasi on äidinkielen ja kirjallisuuden opettajan pätevyys, tarvitset lisäksi ns. puheopin tutkinnon (10 op). AI/KI-opettajan aineyhdistelmään täytyy kuulua sekä suomea / suomalais-ugrilaista kielentutkimusta (Turku) että kirjallisuutta, joten oletko tarkistanut, että tuo nykysuomi vastaa tarvittavia suomen kielen opintoja?

      Jos valmistumisestasi on kulunut alle kaksi vuotta, sinulla pitäisi olla oikeus täydentää tutkintoa. Jos valmistumisesta on pidempi aika ja nykysuomi hyväksytään AI/KI-opettajan pääaineeksi, voit (käsittääkseni) hakea erillisiin opettajan pedagogisiin opintoihin mihin tahansa yliopistoon.

      • Kysymysmerkki?

        Kiitos vastauksestasi!

        Oikeus tutkinnon täydentämiseen on jo varmaan mennyt, sillä valmistuin jo 2007. Vastaavuustodistusta hakiessani (josta jo pari vuotta) muistaakseni nykysuomen opintoni suurin piirtein vastasi suomen kielen opintoja. Minua kehotettiin suorittamaan puheopin tutkinto (10 op), joten varmaan pitäisi yrittää keskittyä siihenkin. Voinkohan suorittaa koko puheopin tutkinnon (mitä se sisältää?) tai osia siitä jossain muuallakin kuin Turussa, avoimessa kenties ja lähempänä pohjanmaata? Ilmeisesti avoimessa puheopin tutkinnon kokonaisena suorittaminen ei ole mahdollista. Auttaisi asiaa, jos joku osaisi kertoa puheopin sisällön, mistä kursseista se koostuu? Auttaisiko esim, puheviestinnän perusopintojen suorittaminen vai pitäisikö muuttaa Turkuun (10 op) puheopintojen takia?

        Mitä minun kannattaisi tehdä seuraavaksi? Suuntaanko ensin puheopintoihin vai open pedagogisiin opintoihin (esim. Seinäjoellakin järjestettävät Jyväskylän ammattikorkean open pedagogiset opinnot)?


      • Opex
        Kysymysmerkki? kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi!

        Oikeus tutkinnon täydentämiseen on jo varmaan mennyt, sillä valmistuin jo 2007. Vastaavuustodistusta hakiessani (josta jo pari vuotta) muistaakseni nykysuomen opintoni suurin piirtein vastasi suomen kielen opintoja. Minua kehotettiin suorittamaan puheopin tutkinto (10 op), joten varmaan pitäisi yrittää keskittyä siihenkin. Voinkohan suorittaa koko puheopin tutkinnon (mitä se sisältää?) tai osia siitä jossain muuallakin kuin Turussa, avoimessa kenties ja lähempänä pohjanmaata? Ilmeisesti avoimessa puheopin tutkinnon kokonaisena suorittaminen ei ole mahdollista. Auttaisi asiaa, jos joku osaisi kertoa puheopin sisällön, mistä kursseista se koostuu? Auttaisiko esim, puheviestinnän perusopintojen suorittaminen vai pitäisikö muuttaa Turkuun (10 op) puheopintojen takia?

        Mitä minun kannattaisi tehdä seuraavaksi? Suuntaanko ensin puheopintoihin vai open pedagogisiin opintoihin (esim. Seinäjoellakin järjestettävät Jyväskylän ammattikorkean open pedagogiset opinnot)?

        Turun yliopiston puheopin tutkinnon vaatimukset voi katsoa opinto-oppaasta mediatutkimuksen oppiaineen kohdalta.

        AMK-opettajan pedagogiset opinnot eivät ole sama asia kuin aineenopettajan pedagogiset opinnot, joten valitset opettajaopinnot tietenkin sen mukaan, missä haluat tulevaisuudessa työskennellä. Kasvatustieteen perusopinnot voi hyväksilukea aineenopettajan pedagogisiin opintoihin.


      • kelpaavat...
        Opex kirjoitti:

        Turun yliopiston puheopin tutkinnon vaatimukset voi katsoa opinto-oppaasta mediatutkimuksen oppiaineen kohdalta.

        AMK-opettajan pedagogiset opinnot eivät ole sama asia kuin aineenopettajan pedagogiset opinnot, joten valitset opettajaopinnot tietenkin sen mukaan, missä haluat tulevaisuudessa työskennellä. Kasvatustieteen perusopinnot voi hyväksilukea aineenopettajan pedagogisiin opintoihin.

        Edelliseen korjauksena, että AMK:ssa suoritettavat 60 op:n pedagogiset opinnot antavat kelpoisuuden myös lukioon tai peruskouluun. Sisältö ja painotukset ovat erilaisia, mutta muodollinen kelpoisuus tulee samoin kuin yliopiston puolelta. Tämän voi itse kukin tarkastaa asetuksesta opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista, 22. pykälä.

        Kelpoisuus peruskouluun/lukioon edellyttää tietenkin, että muut vaatimukset (eli maisteritutkinto ja siinä olevat kokonaisuudet) ovat kunnossa - riippumatta siitä onko pedagogiset tehty yliopistossa vai AMK:ssa.


      • an englishman
        Kysymysmerkki? kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi!

        Oikeus tutkinnon täydentämiseen on jo varmaan mennyt, sillä valmistuin jo 2007. Vastaavuustodistusta hakiessani (josta jo pari vuotta) muistaakseni nykysuomen opintoni suurin piirtein vastasi suomen kielen opintoja. Minua kehotettiin suorittamaan puheopin tutkinto (10 op), joten varmaan pitäisi yrittää keskittyä siihenkin. Voinkohan suorittaa koko puheopin tutkinnon (mitä se sisältää?) tai osia siitä jossain muuallakin kuin Turussa, avoimessa kenties ja lähempänä pohjanmaata? Ilmeisesti avoimessa puheopin tutkinnon kokonaisena suorittaminen ei ole mahdollista. Auttaisi asiaa, jos joku osaisi kertoa puheopin sisällön, mistä kursseista se koostuu? Auttaisiko esim, puheviestinnän perusopintojen suorittaminen vai pitäisikö muuttaa Turkuun (10 op) puheopintojen takia?

        Mitä minun kannattaisi tehdä seuraavaksi? Suuntaanko ensin puheopintoihin vai open pedagogisiin opintoihin (esim. Seinäjoellakin järjestettävät Jyväskylän ammattikorkean open pedagogiset opinnot)?

        Kuulostaapa todella omituiselta tuo puheopin vaatimus, mutta kaipa sellainen sitten äidinkielen opettajilta vaaditaan. Vai onko se joku Turun yo:n oma juttu?

        Tosin tällainen pätkä löytyi äidinkielen opettajain liiton jostain artikkelista:

        "Uusin äidinkielen ja kirjallisuuden opettajan kelpoisuuden määrittelevä asetus ei sisällä puhe-opin tutkintoa, eivätkä näin ollen kaikki yliopistot ole sisällyttäneet sitä opintoihin. Puheopin opiskelu on opiskelijan vapaaehtoisuuden varassa."
        http://www.aidinkielenopettajainliitto.fi/paakirjoitus306.html

        Voihan tuo toki olla vanhaa tietoa. Päättelen linkin lopun perusteella, että tuo on vuodelta 2006. Onko sen jälkeen annettu uusi asetus? En jaksa niitä alkaa kaivamaan.

        Itse olen suorittanut Vaasan yo:ssa FM-tutkinnon eräässä kieliaineessa. Pedagogiset opinnot suoritin Jyväskylän ammatillisessa opettajakorkeakoulussa. Täytyy sanoa, että näitä opintoja en välttämättä suosittele, koska vaatimustaso ei ole järin kummoinen verrattuna vaikkapa aikoinaan suorittamaani kasvatustieteen perusopintokokonaisuuteen tai muuten yliopisto-opiskeluun verrattuna. Toisaalta jos tavoitteenasi on vain pätevyys, niin sitten kyseiset opinnot ovat ihan ok valinta.

        Täytynee vielä lisätä, että itse opiskelin kansainvälisessä englanninkielisessä ryhmässä, joten voi toki olla niin, että suomenkielisessä ryhmässä opiskelu on ihan erilaista. Kv. ryhmässä esim. kaikkien tutoreiden tai opiskelijoiden kielitaito ei oikein tahtonut riittää seminaarien vetämiseen tai seuraamiseen, ja tietysti noin muutenkin vieras kieli tuo aina mukanaan omat ongelmansa.
        '
        Mainitaan vielä, että itse toimin amk:ssa kielen tuntiopettajana, mutta käsitykseni mukaan näillä opinnoilla olen pätevä opettamaan myös muille kouluasteille - edellähän joku tästä jo mainittiinkin.


      • an englishman
        kelpaavat... kirjoitti:

        Edelliseen korjauksena, että AMK:ssa suoritettavat 60 op:n pedagogiset opinnot antavat kelpoisuuden myös lukioon tai peruskouluun. Sisältö ja painotukset ovat erilaisia, mutta muodollinen kelpoisuus tulee samoin kuin yliopiston puolelta. Tämän voi itse kukin tarkastaa asetuksesta opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista, 22. pykälä.

        Kelpoisuus peruskouluun/lukioon edellyttää tietenkin, että muut vaatimukset (eli maisteritutkinto ja siinä olevat kokonaisuudet) ovat kunnossa - riippumatta siitä onko pedagogiset tehty yliopistossa vai AMK:ssa.

        Kappas, nuo päteevyysvaatimukset ovat näppärästi äidinkielen opettajain liiton sivulla:
        --------------
        Aineenopettaja (A 986/1998 5 §)

        * ylempi korkeakoulututkinto
        * opetettavassa aineessa perus- ja aineopinnot (lukiossa syventävät opinnot ainakin yhdessä opetettavassa aineessa)
        * opettajan pedagogiset opinnot (väh. 60 op)
        Kielitaitovaatimukset (9 § ja 12 § 18.12.2003/1133)

        Perusopetusta tai esiopetusta antavalla opettajalla tulee olla koulun opetuskielessä erinomainen suullinen ja kirjallinen taito. Lukiokoulutuksessa opettajan tulee hallita opetuksessa käytettävä kieli. Äidinkielen ja kirjallisuuden aineenopetusta antavalla opettajalla tulee olla kyseisen kielen erinomainen suullinen ja kirjallinen taito.


    • wiuwau

      Mä olen myös opiskellut opettajaksi vähän vaikeamman tien kautta. Ekaksi opiskelin nykysuomea ja viestintätieteitä Vaasassa (molemmista cumu) ja myöhemmin informaatiotutkimusta pääaineena Oulussa. Sitten valmistuin maisteriksi.

      Myöhemmin opiskelin vielä Oulussa kirjallisuudesta sivulaudaturin sekä puheviestinnästä opettajalle ainakin tuolloin vaaditut 6 ov. Sitten hain suomen kielen professorilta vastaavuustodistusta. Hän tarkasteli opintojeni sisältöä ja miltä osin sitä pitäisi täydentää. Suoritin suomesta muutaman kurssin ja sain vastaavuustodistuksen. Sitten vielä suoritin opettajan pedagogiset opinnot.
      Valmistuin vihdoin ja viimein 2002.

      Vastaavuustodistus on todella tarpeen! Et ole pätevä ilman sitä. Olen tarvinnut sitä ihan joka kerta, kun olen töitä hakenut (ja saanutkin). Ei mulla ainakaan ollut sinänsä mitään vaikeutta saada sitä, mutta ehkä se johtui siitä, että olin jo kirjoilla siinä yliopistossa, mistä vastaavuustodistusta hain.

      Ehkä sulla ei oo muuta vaihtoehtoa kuin hakeutua johonkin sellaiseen yliopistoon, jossa on mahdollista suorittaa ne puheopin opinnot JA mahdollisesti tarpeelliset suomen lisäopinnot JA opettajan pedagogiset opinnot. Voithan mennä sisälle johonkin sellaiseen oppiaineeseen, johon on helppo p'äästä, vaikka todellinen tavoitteesi on vaan hankkia se virallinen äidinkielen opettajan pätevyys.

    • wiuwau

      Lisään vielä edelliseen viestiini:

      Aikanaan harkitsin myös opettajan pedagogisten opintojen tekemistä ammatillisen opettajakorkeakoulun puolella. Soitin asiasta äidinkielenopettajien liiton toiminnanjohtajalle ja kysyin hänen mielipidettään. Hänen mielestään ammatillisen opettajakorkeakoulun puolella kannattaa auskultoida vain silloin, jos todella aikoo vain ja ainoastaan ammatilliselle puolelle. Mutta jos auskultoi yliopistossa (eli esim. Oulussa Normaalikoulussa), on pätevä opettamaan ihan kaikkialla, peruskoulussa, lukiossa, ammatillisella puolella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      326
      3672
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1679
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1500
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1435
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1300
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1260
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      56
      1243
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      192
      1198
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1157
    Aihe