Dopamiinin tuotannon mittaus?

Maame26

Asia ei varsinaisesti liity (vain) masennukseen, vaan kaikkeen mihin dopamiinin puutostila vaikuttaa.

Onko kellään tietoa pystytäänkö dopamiinin tuotantoa jotenkin mittaamaan? Miten saadaan selville että dopamiinituotannossa on ongelmia? Lääkitsemälläkö vain, vai onko jotain testejä mistä asia selviää?

Itsellä takana monen vuoden masennus, johon lääkityksenä venlafaksiini. Lääkkeen lopettamisen jälkeen en koe olevani enää masentunut, mutta uupunut, väsynyt ja pakkoliikkeetkin vaivaavat pahasti (esim. levottomat jalat). Tuntuu kuin lääkkeen lopettamisen jälkeen dopamiiniarvot olisivat "romahtaneet". Ehkä dopamiinituotantoni on aina ollut riittämätön, ja sen seurauksena sairastuin myös aikanaan masennukseen? Lääkkeet auttoivat masennuksen kanssa, mutta nyt ilman niitä muunlainen oireilu on alkanut?

Asiallisia vastauksia odotan.

6

6595

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • takakeno.

pitkäaikaiseen käyttöön määrätä ilman kliinisiä kokeita, joten nyt sitten tiedustelet lääkäriltäsi, missä laboratoriossa verinäytteet saa otettua ja kuinka nopeasti vastaukset ovat valmiita. Kyllä kliinisiä kokeita on dopamiinihäiriön selvittämiseen samoin kuin masennuksenkin selvillesaamiseksi. Hoitava lääkärisi kyllä ne tietää ja hänellä on velvollisuus kertoa asia sinulle sekä kirjoittaa lähete tutkimuksiin.

Lääkkeen määrääminen ja juuri spesifi lääke oireeseen on hyvin tärkeä asia. Mikäli sinusta ei tiedetä mitään todellisia pitoisuuksia verestäsi, niin silloin myöskin lääkkeen tarkkaa määrää ei voida määrätä. Seurauksena ovat virheellisen lääkkeen tai lääkepitoisuuden ollessa veressä haittavaikutukset, jolloin lääkkeen positiivinen vaikutus eli hyötyvaikutus jää taka-alalle ja haittavaikutukset tulevat voimakkaammin esille.

Myöskin on olemassa masennukseen sellaisia lääkkeitä ynnä muitakin psyykenläkkeitä kuten neuroleptit, jotka aiheuttavat levottomat jalat- nimetyksi kutsuttua haittavaikutusta. Ynnä on olemassa myöskin epilepsialääkkeitä, joilla haittavaikutuksena on levottomiksi jaloiksi kutsuttuja oireita. Nykyisin levottomat jalat ovat pakko-oireisiin kuuluvaa, mutta niitä esiintyy pääasiassa SSRI- lääkkeiden haittavaikutuksena. Tästä asiasta vaietaan ja niin levottomista jaloista puhutaan ja niihin määrätään lääkettä
      kuin että vaihdettaisiin SSRI- lääke tai vaihdettaisiin masennuslääke johonkin sellaiseen valmisteeseen, jossa tuota levottomat jalat oireistoa haittana ei esiintyisi.

Kuten huomaat niin kirjoitin sinulle vastauksena melko laajan kirjoituksen, jotta sinulle selviäisi ja monelle muullekkin ettei niitä masennuslääkkeitä ja muita ihan haittojen ja ei- sopivan vaikuttavan aineen aiheuttamien elimistöhäiriöiden takia saisi kirjoittaa ennen laboratoriokokeita eikä ennen kunnollisia kliinisiä kokeita.

Psykiatrit vain väittävät ettei ole olemassa mitään testejä. Mutta kun niitä todellakin on. Vaatikaa potilaat testit ja tutkimukset ennen lääkkeiden kirjoittamista.

Ja vielä, niin lääkkeitä ei lääketehtailla voitaisi edes valmistaa mikäli kliinisiä tutkimuksia ja biokemiaa ja biokemian tutkimuksia ja testejä ei lääketutkimuksessa käytettäisi. Kemian ja biokemian ja lääketutkimuskemia on testeineen ja laboratoriokokeiniin hyvin korkealuokkaista maassamme. Tiedoksi vain kaikille potilaille ja heitä hoitaville lääkäreilleen. Jos joku lääkäri väittää ettei ole kokeita, niin hänelle voi altaa siltä istumalta lopputilin.

Testejä ja kokeita ei tehdä siksi, koska kliinisissä kokeissa ei todellisuudessa ole niin paljon patologisia tuloksia kuin on tällä hetkellä masennuslääkkeenkäyttäjiä maailmalla. Mikäli kaikki maailman masennuslääkkeiden käyttäjät testattaisiin kliinisin testein, niin ehkä ( oletus ) yli puolelta lopetettaisiin turha lääkitys.

• pharmakos_

Ei ole olemassa dopamiiniarvoja mittaavia testejä. Pitäisi ottaa näyte suoraan aivoista, ei sellaista tehdä.

• vuotta
        pharmakos_ kirjoitti:

Ei ole olemassa dopamiiniarvoja mittaavia testejä. Pitäisi ottaa näyte suoraan aivoista, ei sellaista tehdä.

Käytin perinteistä neuroleptiä, joka tuntui sopivalta kun muut masennuslääkkeet ei sopineet, mutta sivuoireita tuli vapinaa pakkoliikkeitä ja lopetin lääkkeen hiljalleen, myös jalat meni tönköksi ja kirjoitus kävi hankalaksi, terv. kesk. lääkärille mainitsin , että lääkkeet aiheuttivat dopamiinin vajauksen ja mulla on parkinson oireita, mutta eihän potilas saa itse diaknoosia tehdä niin se meni taas siihen, että korvien välissä se vika on. Kävin yksityisellä neurologilla ja sain ipsatol lääkkeen ja vapina on lähtenyt.
        joten selkeä lääkeparkinson, mutta edelleen jatkuu lääkkeiden aiheuttamat sähköiskut ja epileptiset kouristukset. Tämän opin ettei ikinä mitään masennuslääkettä, koska niillä on arvaamattomat seuraukset.
        Pääsin psykiatrille ja hän oli myös sitä mieltä ettei enää yhtään masennuslääkekokeilua, tällä hetkellä on rivatril kouristuksiin, ipsatol ja yöksi nukahtamislääke, ja fyysisiin kipuihin panacod hermosärkyyn.

vuotta kirjoitti:

Käytin perinteistä neuroleptiä, joka tuntui sopivalta kun muut masennuslääkkeet ei sopineet, mutta sivuoireita tuli vapinaa pakkoliikkeitä ja lopetin lääkkeen hiljalleen, myös jalat meni tönköksi ja kirjoitus kävi hankalaksi, terv. kesk. lääkärille mainitsin , että lääkkeet aiheuttivat dopamiinin vajauksen ja mulla on parkinson oireita, mutta eihän potilas saa itse diaknoosia tehdä niin se meni taas siihen, että korvien välissä se vika on. Kävin yksityisellä neurologilla ja sain ipsatol lääkkeen ja vapina on lähtenyt.
        joten selkeä lääkeparkinson, mutta edelleen jatkuu lääkkeiden aiheuttamat sähköiskut ja epileptiset kouristukset. Tämän opin ettei ikinä mitään masennuslääkettä, koska niillä on arvaamattomat seuraukset.
        Pääsin psykiatrille ja hän oli myös sitä mieltä ettei enää yhtään masennuslääkekokeilua, tällä hetkellä on rivatril kouristuksiin, ipsatol ja yöksi nukahtamislääke, ja fyysisiin kipuihin panacod hermosärkyyn.

neuroleptia sitten käytit?

• dd

Oletko varma, että tuo levottomat jalat -oireilu on vasta nyt ilmennyttä? Sitä esiintyy ilmeisesti paljon myös adhd/add-ihmisillä, ja (diagnosoimattoman) adhd:n tai add:n liitännäissairautena depressio on aika tyypillinen.

Itse olen saanut vaikeaan ja kroonistuneeseen masennukseeni apua masennuslääkkeiden lisäksi metyylifenidaatista. Se kai vaikuttaa juuri dopamiinin tuotannon kautta (en jaksa nyt kaivaa tarkempaa tietoa)... Mutta tätä sinun varmasti kannattaa selvittää enemmänkin.

• PET-scan

Ruotsissa on käytetty PET-skannausta (?) kun on selvitetty aivojen dopamiinitasoja.

En ole varma onko siihen mitään verikokeita kylläkään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      65
      4190
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3969
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3482
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2893
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2719
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2522
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2134
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      12
      1216
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      145
      1157
    10. Mitä ajattelet

Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      1006
    Aihe