Väkisindiagnosointiako?

nikmuu

5 v. poikamme on saanut passituksen psykologin pakeille, kun puheterapeutti ja päiväkodin erityisopetteja epäilevät jonkin sortin hahmotushäiriötä. Pojalla on ikätyypillisiä ongelmia tiettyjen äänteiden tuottamisen kanssa ja askartelu ei oikein luonnistu, kun siihen ei motivaatiota riitä, poika kun leikkii mieluummin toiminnallisia leikkejä. Motorisessa kehityksessä ei mielestämme ole ongelmia, mutta kun tiettyjen 5 v. neuvolan piirto-, ym. askartelutestien tekeminen ei oikein luonnistu, niin heti ollaan Huolissaan isolla H:lla. Palaveerasimme asiallisesti päiväkodissa. Nyt poika ei kuulemma ymmärrä myöskään annettuja ohjeita, ei tajua yläkäsitteitä eikä vastakohtia. Auditiivisessa ja visuaalisessa hahmottamisessa on ongelmia. Jossain testissä oli saanut pisteitä sen ja sen verran joten... Itse testasimme poikaa kotona tämän jälkeen, emmekä kyllä noissa asioissa ainakana enää mitään hälyttävää huomanneet. Arki sujuu muutenkin oikein hyvin ja älli ja ymmärrys on kohdillaan. Luonteeltaan poika on vain mielestäni vilkas ja pitää mielikuvitusleikeistä ja liikunnallisista asioista, askartelu ja piirtäminen vaan ei jaksa kiinnostaa kovinkaan paljoa, muuten kyllä kykenee keskittymään pitämiinsä asioihin ja leikkeihin. Piirtäminen ja esim. saksien käyttökin on kehittynyt nyt kovaa vauhtia joskin hiukan myöhemmin kuin ikätovereilla. Jotenkin jäi sellainen kuva, että koko tapaamisessa vähän väen vängällä yritettiin saada jokin ongelma / diagnoosi pojasta aikaiseksi. Kysymyksetkin tuntuivat hiukan johdattelevilta, ja koko tapaamisen jälkeen jäi sellainen olo, että itseämme ei oikein kuultu tai ymmärretty ja asia oli ikään kuin ennalta päätetty. Hyvähän se on, että esim. kouluun menon kannalta asioita seurataan, mutta lapsemme hyvin tuntevana ihmettelemme hiukan tätä kuviota. Vähän pelottaa tuo psykologille meno ja palaute taas sieltä. Muilla samantyyppisiä kokemuksia?

13

3660

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • t-33

      Sama juttu täällä...nykypäivänä lapsi ei saa olla lapsi ja tuntuu olevan "sääntö" meilläpäin että terapiat ym on käytävä ennen esikouluunmenoa.

    • Asperger-pojan äiti

      Miksi psykologille meno on pelottavaa? Eiväthän vanhemmat sille mitään voi, jos lapsessa on jotain neurologista vikaa. Omalla pojallani on Aspergerin syndrooma (lievä autismi), joka todettiin viisivuotiaana. Ensimmäisen kerran hän jäi neuvolan testeissä kiinni kolme vuotiaana, kun ei osannut piirtää ympyrää. Nuo neuvolan testit ovat tosiaan sellaisia, että jokainen terve lapsi osaa tehdä ne normi-iässä. Omalle pojallemme tuli myöhemmin muitakin oireita, joten diagnoosin tekeminen oli helppoa.

      Kaikki lapset testataan kouluun menoa varten. Jos lapsella on hahmottamishäiriö, lievä dysfasia tai as hän pääsee ns pienluokkaan, jossa on vain 10 oppilasta, ja jossa luetaan aivan normaalia peruskoulun kurssia. Mukautettua opetussuunnitelmaa opiskelevat taas ovat selvästi jäkeenjääneitä tai lievästi kehitysvammaisia.

      Pienluokkaan joutumista ei pidä pelätä. Pienluokat ovat yleensä rauhallisempia kuin suuret luokat, koska niissä on yleensä ns hyvien perheiden lapsia, joista vanhemmat huolehtivat. Opettajalla on myös enemmän aikaa jokaiselle lapselle, koska lapsia on vähemmän. Lapsistaan huolehtivat perheet huomaavat oireet ajoissa ja toimittavat lapset testeihin ja saavat näille erityisluokkapaikan, jos nämä sitä tarvitsevat. Suurissa luokissa on yleensä levotonta. Niissäkin on ongelmaisia oppilaita joko tunne-elämältään häiriintyneitä tai sellaisia neurologisista ongelmista kärsiviä, joiden vanhemmat eivät ole suostuneet testeihin.

      • Leijonamamma

        Meillä nyt on tuohon kouluun menoon vielä aikaa, lapsi on 5-vuotias, mutta läheltä liippaa kuitenkin.

        Meillä jäi poika "kiinni" 4-vuotis tarkastuksessa (ei osannut kynäotetta kunnolla eikä piirtää mallikuvioita. Ei osannut laikata saksilla suoraa viivaa. keskittyminenkin oli kuulemma vähän niin ja näin) ja sen jälkeen on juostu toimintaterapeutilla ja neurologilla. Viisivuotistesteissä kuviot onnistuivat, mutta toimintaterapiaralli jatkuu. Toimintaterapeutti sanoi kaksi kertaa pojan nähtyään, hänen aloittavan sitten koulunsa starttiluokalla.

        Päiväkodissa poika on ehtivä vekara, jota eivät askartelut ja piirtelyt kiinnosta. Niinpä hänet siirrettiinkin pienryhmään, jossa on nyt 6 lasta ja 1 avustaja.

        Ei siinä mitään, hyvähän se on, että avustetaan, mutta nyt pojalla on ilmennyt yhä useammin puheessa juttuja: "musta ei tuu ikinä mitään", mä en opi koskaan mitään". Kotona poikaa kannustetaan ja kehutaan. Jos joku asia ei onnistu, lohdutetaan, että seuraavalla kerralla menee paremmin.
        Mistähän tämä täysi itsetunnon lyttäys? Ei kai vaan ole asialla nämä kultaiset kasvatus-alan ammattilaiset päiväkodissa? Eli ei ne ammattilaisetkaan aina oikein toimi vaikka niitä niin kehutaan.


    • nikmuu

      No nyt poika kävi 5 v. lääkärintarkastuksessa. Olipa asiallinen mieslääkäri, joka testasi poikaa uudelleen ja jolta sai asiallista tietoa ja palautetta - ja joka kykeni myös keskustelemaan vanhempien kanssa. Lääkäri totesi pojan ihan normaaliksi, ainoastaan luonteeltaan hyvin vilkkaaksi ja poika - yllätys, yllätys - selvisikin neuvolassa tehdyistä motoriikka- ja hahmotustesteistä oikein hyvin. Lääkäri totesi, ettei psykologilla tai toimintaterapeutilla käynti ole tarpeen, vaan on ihan normaalia vielä tässä ikävaiheessa, että tietyt taidot kehittyvät eri tahtiin kuin muilla. Liian aikaisin ollaan kuulemma diagnosoimassa lapsille erilaisia ongelmia. Hyvä näin, sillä itsellämme on ollut koko ajan tämä sama käsitys. Pistää vaan ihmetyttämään, millä asiantuntemuksella nämä em. erityisopettaja ja puheterapeutti toimivat ja tuijottavatko he liikaa tekemiensä testien pistemääriä eivätkä näe ollenkaan metsää puitten takana? Vai onko heillä pienessä kunnassa puute töistä? Asiasta jäi huono maku ennen kaikkea siksi, että meitä vanhempia ei kuunneltu eikä ymmärretty, vaikka viestimme koko ajan, että kotona ei ole ongelmia puheen- tai kuullunymmärtämisessä, keskittymisessä tai muissakaan asioissa ja ongelmaksi koetut askartelutaidot kehittyvät koko ajan. Mutta kun jossain testissä on kerran tietyn rajan rikkovat pisteet saanut, niin ei näitten kukkahattutätien päätä millään käännetty. Tarpeellista ja arvokasta työtä he toki tekevät, mutta tekisivät sellaisten lasten eteen, jotka apua tosissaan tarvitsevat ja yrittäisivät myös kuunnella, mitä välittävilää vanhemmilla on sanottavaa!

      • 27

        tukemista tai puuttumista lapsen kehityksessä ilmenneisiin haasteisiin! Se tuntuu vanhemmista ikävältä ja tulee heille usein puun takaa ja ehkä siksikin niin vaikea hyväksyä. Hienoa, että saitte ymmärtäväisen lääkärin, joka kuunteli myös teitä. Mutta se lääkäri on terveyden ja sairauden ammattilainen, ei oppimisen ja opetuksen asiantuntija. Ei "jonkin sortin hahmotushäiriö" tai "ikätyypilliset ongelmat äänteiden tuottaisessa" ole sairaus, jota lääkäri hoitaisi. Viisivuotiaalla ei ole ikätyypillisiä ongelmia äänteiden kanssa vaan jos ja kun niitä on, on niihin puututtava. Motivaation puute askarteluja kohtaan voi myös kertoa taitojen puutteesta; lapsi toimii mukavuusalueellaan - teidän lapsenne toiminnallisissa leikeissä - koska hienomotoriset tehtävät saattavat vaatia ponnisteluja ja olla näin lapsen mukavuusalueen ulkopuolella. Tätä puoltaisi myöskin toteamuksenne hänen keskittymiskyvystään mieleisiinsä leikkeihin, helpot tehtävät ovat mukavia.

        Kerroit että arki kotona sujuu, se on hieno juttu. Sen sijaan oletko tullut ajatelleeksi, että olette ehkä tiedostamattanne luoneet perheeseenne toimintakulttuurin ja kielen, jota lapsi ymmärtää? Annatteko kotona moniosaisia ohjeita kuten laita kengät kaappiin sitten kun ensi olet vienyt pipon laatikkoon ja takin naulakkoon. Vai pilkkoisitteko tuon kaltisen ohjeen kolmeen osaan ja aloittaisitte siitä, mikä kehoitettiin tekemään ensiksi. Päiväkodin kieli on jo vaikeampaa kuin kenties kotona käytetty. Lisäksi viisivuotiaan oletetaan jo ymmärtävän koko ryhmälle annettuja ohjeita, ei jokaiselle erikseen.

        Enpä vetäisi herneitä nenääni. Viisivuotisarviointi kertoo jo paljon lapsen tulevista kouluvalmiuksista. Kaksi vuotta on toisaalta pitkä aika, sinä aikana voidaan kehittää monenlaisia taitoja, jos vanhemmat ovat lapsensa tukena. Mutta jos vanhemmat laittavat kapuloita rattaisiin eivätkä pysty ottamaan vastaan lapselle tarjottua apua, menee pahimmassa tapauksessa kaksi vuotta hukkaan. Oppimisvaikeudet kun eivät mhinkään kuntouttamatta katoa, jos haittaa on jo viisi vuotiaalla, on sitä vielä enemmän seitsemän, kymmenen tai 13-vuotiaalla.


      • nikmuu
        27 kirjoitti:

        tukemista tai puuttumista lapsen kehityksessä ilmenneisiin haasteisiin! Se tuntuu vanhemmista ikävältä ja tulee heille usein puun takaa ja ehkä siksikin niin vaikea hyväksyä. Hienoa, että saitte ymmärtäväisen lääkärin, joka kuunteli myös teitä. Mutta se lääkäri on terveyden ja sairauden ammattilainen, ei oppimisen ja opetuksen asiantuntija. Ei "jonkin sortin hahmotushäiriö" tai "ikätyypilliset ongelmat äänteiden tuottaisessa" ole sairaus, jota lääkäri hoitaisi. Viisivuotiaalla ei ole ikätyypillisiä ongelmia äänteiden kanssa vaan jos ja kun niitä on, on niihin puututtava. Motivaation puute askarteluja kohtaan voi myös kertoa taitojen puutteesta; lapsi toimii mukavuusalueellaan - teidän lapsenne toiminnallisissa leikeissä - koska hienomotoriset tehtävät saattavat vaatia ponnisteluja ja olla näin lapsen mukavuusalueen ulkopuolella. Tätä puoltaisi myöskin toteamuksenne hänen keskittymiskyvystään mieleisiinsä leikkeihin, helpot tehtävät ovat mukavia.

        Kerroit että arki kotona sujuu, se on hieno juttu. Sen sijaan oletko tullut ajatelleeksi, että olette ehkä tiedostamattanne luoneet perheeseenne toimintakulttuurin ja kielen, jota lapsi ymmärtää? Annatteko kotona moniosaisia ohjeita kuten laita kengät kaappiin sitten kun ensi olet vienyt pipon laatikkoon ja takin naulakkoon. Vai pilkkoisitteko tuon kaltisen ohjeen kolmeen osaan ja aloittaisitte siitä, mikä kehoitettiin tekemään ensiksi. Päiväkodin kieli on jo vaikeampaa kuin kenties kotona käytetty. Lisäksi viisivuotiaan oletetaan jo ymmärtävän koko ryhmälle annettuja ohjeita, ei jokaiselle erikseen.

        Enpä vetäisi herneitä nenääni. Viisivuotisarviointi kertoo jo paljon lapsen tulevista kouluvalmiuksista. Kaksi vuotta on toisaalta pitkä aika, sinä aikana voidaan kehittää monenlaisia taitoja, jos vanhemmat ovat lapsensa tukena. Mutta jos vanhemmat laittavat kapuloita rattaisiin eivätkä pysty ottamaan vastaan lapselle tarjottua apua, menee pahimmassa tapauksessa kaksi vuotta hukkaan. Oppimisvaikeudet kun eivät mhinkään kuntouttamatta katoa, jos haittaa on jo viisi vuotiaalla, on sitä vielä enemmän seitsemän, kymmenen tai 13-vuotiaalla.

        ikävältä se, että lastamme tuetaan ja autetaan mahdollisimman hyvin. Puheterapiassa aiomme jatkaa ja on hyvä, että päiväkodissa ja kotonakin lasta motivoidaan ja tuetaan niissä taidoissa, joissa on kehittymisen varaa. Tässä iässä kehitys vaan on hyvin yksilöllistä, ja esim. oman pojamme kohdalla pari kuukautta sitten tehdyt testit ovat jo auttamatta vanhoja, sen verran olemme myös kotona alkaneet piirtää ja askarrella. Mutta enpä usko, että on lapsenkaan etu se, että häntä raahataan jatkuvasti erilaisissa testeissä ja terapioissa ihan vaan sen tähden, että tietyt pisteet jäi testeissä saavuttamatta. Noihin neuvolatesteihinkään ei nimittäin mielestäni saisi tuijottaa liikaa, vaan vanhempien kanssa keskustelemalla pitäisi nähdä metsä puitten takana. Nelivuotisneuvolassa poikamme esim. oli tuolin takana piilossa ja selvästi vierasti jos ei jopa pelännyt koko tilannetta. Moniosaisia ohjeita poika todellakin kuuntelee, mutta voisiko todellakin olla, että kotona toimintatapamme onkin sen verran erilaista, että neuvolan testit eivät aina mene pojalla jakeluun? Kun kuvasta pitää sanoa: "lumiukko on sillalla." Sanookin poikamme: "lumiukolla on kengät jalassa." Kumpi on oikein? Kumpi on lapsesta kummallisempaa: lumiukko sillalla vai että sillä on kengät jalassa? Tee siinä sitten testiä. Ja vanhempien vastuulla oman lapsen terveys ja kehitys lopulta on, ei viranomaisten, koulun tai erityisopettajien. Ja väitän todellakin oman lapseni tilanteen hyvin tuntevana ja opetuksestakin jotain tietävänä, että tässä tapauksessa ruvettiin liian äkkiä hätäilemään ja etsimällä etsimään ongelmia, joita ei oikeasti ole! Säikähtäähän sitä tietenkin vanhempana, kun aletaan puhumaan hahmotushäiriöistä ja oppimisvaikeuksista. Sehän on selvää. Kysynpähän vaan, miksi toisen ala-asteikäisen poikamme askartelu- tai piirrostaitoihin ei kiinnitetä mitään huomiota, vaikka nekin ovat selvästi ikäisempiiän vaatimattomammat? Ehkä siksi, että hän on hyvin lahjakas matematiikassa ja äidinkielessä? Pitäisikö hänellekin kehittää väenvängällä jokin häiriönimike?


      • näin on

        Omalla pojallani on e.m. ongelmia ilman mitään diagnoosia ja melko lievänä ja me saimme (Huom! saimme) hänelle kuntoutusohjausta kun sitkeästi yritimme lääkärin "vähättelystä" huolimatta. Uskon, että tästä on ollut pojan kehityksen kannalta huomattavasti hyötyä. Usein juuri neuvolantädit ja päiväkodinhoitajat ovat juuri niitä, jotka parhaiten lapsen erityistuen havaitsevat. Ei se ole mikään peikko, mikä pitää lakaista maton alle vaan piirre johon kannattaa hakea tukea jos sellaisen tarvetta lähipiirin mukaan ilmenee. Tällä voidaan ennaltaehkäistä monia ongelmia jatkossa. Tässä tapauksessa mielestäni lääkäri joka kerran pojan tapaa ei voi kumota pojan kanssa säännöllisesti tekemisissä olevien hoitajien mielipidettä.


      • ....
        nikmuu kirjoitti:

        ikävältä se, että lastamme tuetaan ja autetaan mahdollisimman hyvin. Puheterapiassa aiomme jatkaa ja on hyvä, että päiväkodissa ja kotonakin lasta motivoidaan ja tuetaan niissä taidoissa, joissa on kehittymisen varaa. Tässä iässä kehitys vaan on hyvin yksilöllistä, ja esim. oman pojamme kohdalla pari kuukautta sitten tehdyt testit ovat jo auttamatta vanhoja, sen verran olemme myös kotona alkaneet piirtää ja askarrella. Mutta enpä usko, että on lapsenkaan etu se, että häntä raahataan jatkuvasti erilaisissa testeissä ja terapioissa ihan vaan sen tähden, että tietyt pisteet jäi testeissä saavuttamatta. Noihin neuvolatesteihinkään ei nimittäin mielestäni saisi tuijottaa liikaa, vaan vanhempien kanssa keskustelemalla pitäisi nähdä metsä puitten takana. Nelivuotisneuvolassa poikamme esim. oli tuolin takana piilossa ja selvästi vierasti jos ei jopa pelännyt koko tilannetta. Moniosaisia ohjeita poika todellakin kuuntelee, mutta voisiko todellakin olla, että kotona toimintatapamme onkin sen verran erilaista, että neuvolan testit eivät aina mene pojalla jakeluun? Kun kuvasta pitää sanoa: "lumiukko on sillalla." Sanookin poikamme: "lumiukolla on kengät jalassa." Kumpi on oikein? Kumpi on lapsesta kummallisempaa: lumiukko sillalla vai että sillä on kengät jalassa? Tee siinä sitten testiä. Ja vanhempien vastuulla oman lapsen terveys ja kehitys lopulta on, ei viranomaisten, koulun tai erityisopettajien. Ja väitän todellakin oman lapseni tilanteen hyvin tuntevana ja opetuksestakin jotain tietävänä, että tässä tapauksessa ruvettiin liian äkkiä hätäilemään ja etsimällä etsimään ongelmia, joita ei oikeasti ole! Säikähtäähän sitä tietenkin vanhempana, kun aletaan puhumaan hahmotushäiriöistä ja oppimisvaikeuksista. Sehän on selvää. Kysynpähän vaan, miksi toisen ala-asteikäisen poikamme askartelu- tai piirrostaitoihin ei kiinnitetä mitään huomiota, vaikka nekin ovat selvästi ikäisempiiän vaatimattomammat? Ehkä siksi, että hän on hyvin lahjakas matematiikassa ja äidinkielessä? Pitäisikö hänellekin kehittää väenvängällä jokin häiriönimike?

        surullinen asenne. Poikasi voisi hyvinkin viihtyä esim. toimintaterapiassa ja saada siellä reippautta ja taitoja koulua varten. Sinnehän lähdetään leikin varjolla oppimaan. Harkitse vielä kerran, ennenkuin eväät hyvän mahdollisuuden saada lapsellesi mahdollisesti hyvää tukea kehitykseen. Mitään et menetä. Jos käynnit muodostuvat kärsimykseksi mitä suuresti epäilen, keksitään tietenkin toinen ratkaisu. Eihän erityislapsiakaan vasten tahtoisesti kuntoututeta, vaikka he sinunmielestäsi ovatkin päivänselvästi pelottavia kummajaisia.


      • 13
        .... kirjoitti:

        surullinen asenne. Poikasi voisi hyvinkin viihtyä esim. toimintaterapiassa ja saada siellä reippautta ja taitoja koulua varten. Sinnehän lähdetään leikin varjolla oppimaan. Harkitse vielä kerran, ennenkuin eväät hyvän mahdollisuuden saada lapsellesi mahdollisesti hyvää tukea kehitykseen. Mitään et menetä. Jos käynnit muodostuvat kärsimykseksi mitä suuresti epäilen, keksitään tietenkin toinen ratkaisu. Eihän erityislapsiakaan vasten tahtoisesti kuntoututeta, vaikka he sinunmielestäsi ovatkin päivänselvästi pelottavia kummajaisia.

        voisi varmaan poika toimintaterapiassa viihtyäkin, ja minäkin muuten olen tehnyt jopa töitä näitten mainitsemiesi "pelottavien mörköjen" kanssa. Eväämässä en ole pojalta mitään, vaan tarvittavaa apua kehitykseensä hän on saanut ja saa jatkossakin. Kyse on vaan siitä, että minähän en anna vilkkaalle pojalleni tehdä omasta mielestämme väärää diagnoosia vain siksi, että joku on testissä jotain poikkeamaa todennut. On se kumma, kun sellaiset jotka ei poikaa ole edes koskaan tavanneet alkaa tulkuttaan täällä ja haukkumaan huonoksi vanhemmaksi! Ks. "Koulupsykologi Annarilla Ahtola on huomannut, että nyky-yhteiskunnassa etsitään usein jotain nimeä ongelmille, ja ongelma pitäisi saada kuriin lääkityksellä. Ahtolan mukaan diagnoosien etsimisen sijaan pelkkä vanhempien ja koulun välinen vuoropuhelu helpottaisi ongelmien käsittelyä." (http://yle.fi/alueet/turku/2010/09/vilkas_lapsi_ei_ole_aina_sairas_1985765.html) Tämä se vasta surullista on!


      • ...............
        13 kirjoitti:

        voisi varmaan poika toimintaterapiassa viihtyäkin, ja minäkin muuten olen tehnyt jopa töitä näitten mainitsemiesi "pelottavien mörköjen" kanssa. Eväämässä en ole pojalta mitään, vaan tarvittavaa apua kehitykseensä hän on saanut ja saa jatkossakin. Kyse on vaan siitä, että minähän en anna vilkkaalle pojalleni tehdä omasta mielestämme väärää diagnoosia vain siksi, että joku on testissä jotain poikkeamaa todennut. On se kumma, kun sellaiset jotka ei poikaa ole edes koskaan tavanneet alkaa tulkuttaan täällä ja haukkumaan huonoksi vanhemmaksi! Ks. "Koulupsykologi Annarilla Ahtola on huomannut, että nyky-yhteiskunnassa etsitään usein jotain nimeä ongelmille, ja ongelma pitäisi saada kuriin lääkityksellä. Ahtolan mukaan diagnoosien etsimisen sijaan pelkkä vanhempien ja koulun välinen vuoropuhelu helpottaisi ongelmien käsittelyä." (http://yle.fi/alueet/turku/2010/09/vilkas_lapsi_ei_ole_aina_sairas_1985765.html) Tämä se vasta surullista on!

        Niinpä. Tässä kohtaa vaan nyt tää vuoropuhelu ei tunnu onnistuvan vanhempien taholta, koska noin voimakkaasti kartat koko aihetta. Päiväkodista käsin sitä vuorovaikutusta onkin jo yritetty. luultavasti sen takia täällä neuvotaan kun menit kysymään. Et kai olettanut, että nää ihmiset täällä tuntee sun lapsen. Se lääkärikö tuntee? Ei ainakaan paremmin kuin hoitotädit! Mutta eipä ole minun murheeni jos halusit/odotit saavasi täältä vain yhden vastauksen, joka kuuluu: "olet täysin oikeassa, lapsessasi ei ole mitään erityistä tukea tarvitsevaa". No niin nyt lopetan tämän hedelmättömän keskustelun, koska et ole yhtään vastaanottavainen. Toivon silti, että lapsesi kohdalla kaikki menisi mahdollisimman hyvin ilman ulkopuolisten apua. Minä henkilökohtaisesti uskon, että vaikeuksia saattaa tulla koulussa jo pelkästään sen vuoksi, jos vanhemmat eivät kykene ottamaan neuvoja vastaan ulkopuolisilta. lääkkeitäkään sinun ei tarvitse muuten toimintaterapiassa pelätä.


      • Leijonamamma
        27 kirjoitti:

        tukemista tai puuttumista lapsen kehityksessä ilmenneisiin haasteisiin! Se tuntuu vanhemmista ikävältä ja tulee heille usein puun takaa ja ehkä siksikin niin vaikea hyväksyä. Hienoa, että saitte ymmärtäväisen lääkärin, joka kuunteli myös teitä. Mutta se lääkäri on terveyden ja sairauden ammattilainen, ei oppimisen ja opetuksen asiantuntija. Ei "jonkin sortin hahmotushäiriö" tai "ikätyypilliset ongelmat äänteiden tuottaisessa" ole sairaus, jota lääkäri hoitaisi. Viisivuotiaalla ei ole ikätyypillisiä ongelmia äänteiden kanssa vaan jos ja kun niitä on, on niihin puututtava. Motivaation puute askarteluja kohtaan voi myös kertoa taitojen puutteesta; lapsi toimii mukavuusalueellaan - teidän lapsenne toiminnallisissa leikeissä - koska hienomotoriset tehtävät saattavat vaatia ponnisteluja ja olla näin lapsen mukavuusalueen ulkopuolella. Tätä puoltaisi myöskin toteamuksenne hänen keskittymiskyvystään mieleisiinsä leikkeihin, helpot tehtävät ovat mukavia.

        Kerroit että arki kotona sujuu, se on hieno juttu. Sen sijaan oletko tullut ajatelleeksi, että olette ehkä tiedostamattanne luoneet perheeseenne toimintakulttuurin ja kielen, jota lapsi ymmärtää? Annatteko kotona moniosaisia ohjeita kuten laita kengät kaappiin sitten kun ensi olet vienyt pipon laatikkoon ja takin naulakkoon. Vai pilkkoisitteko tuon kaltisen ohjeen kolmeen osaan ja aloittaisitte siitä, mikä kehoitettiin tekemään ensiksi. Päiväkodin kieli on jo vaikeampaa kuin kenties kotona käytetty. Lisäksi viisivuotiaan oletetaan jo ymmärtävän koko ryhmälle annettuja ohjeita, ei jokaiselle erikseen.

        Enpä vetäisi herneitä nenääni. Viisivuotisarviointi kertoo jo paljon lapsen tulevista kouluvalmiuksista. Kaksi vuotta on toisaalta pitkä aika, sinä aikana voidaan kehittää monenlaisia taitoja, jos vanhemmat ovat lapsensa tukena. Mutta jos vanhemmat laittavat kapuloita rattaisiin eivätkä pysty ottamaan vastaan lapselle tarjottua apua, menee pahimmassa tapauksessa kaksi vuotta hukkaan. Oppimisvaikeudet kun eivät mhinkään kuntouttamatta katoa, jos haittaa on jo viisi vuotiaalla, on sitä vielä enemmän seitsemän, kymmenen tai 13-vuotiaalla.

        ..."Sen sijaan oletko tullut ajatelleeksi, että olette ehkä tiedostamattanne luoneet perheeseenne toimintakulttuurin ja kielen, jota lapsi ymmärtää? "...jos vanhemmat laittavat kapuloita rattaisiin eivätkä pysty ottamaan vastaan lapselle tarjottua apua"

        Meillä samankaltaisia ongelmia, kuin nimim. Nikmuulla ja itse tiedän tasan tarkkaan, että meillä ei eletä lapsen ehdoilla eikä häntä suosivalla "toimintakulttuurilla". Säännöt ovat samat kuin päiväkodissa. On myös piirretty ja väritelty, vaikkei se aina sujukaan jouhevasti.

        Lisäksi me olemme saaneet kuulla laittavamme kapuloita rattaisiin, kun emme pääse arkisin työajalla kuljettelemaan poikaa toimintaterapiassa ym. niin usein kuin olisi toimintaterapeutin mukaan tarvis. Olemme kuulemma itsekkäät vanhemmat.Työnantaja kun ei ajattele lapsen vaan omaa rahapussiaan.

        Eli jotain kohtuutta voisi olla ammattiauttajienkin puolelta. Se, että lapsi on jonkinlaisen avun tarpeessa, ei aina ole sen virheellisen kotikasvatuksen tulos.


      • gdgdhg
        näin on kirjoitti:

        Omalla pojallani on e.m. ongelmia ilman mitään diagnoosia ja melko lievänä ja me saimme (Huom! saimme) hänelle kuntoutusohjausta kun sitkeästi yritimme lääkärin "vähättelystä" huolimatta. Uskon, että tästä on ollut pojan kehityksen kannalta huomattavasti hyötyä. Usein juuri neuvolantädit ja päiväkodinhoitajat ovat juuri niitä, jotka parhaiten lapsen erityistuen havaitsevat. Ei se ole mikään peikko, mikä pitää lakaista maton alle vaan piirre johon kannattaa hakea tukea jos sellaisen tarvetta lähipiirin mukaan ilmenee. Tällä voidaan ennaltaehkäistä monia ongelmia jatkossa. Tässä tapauksessa mielestäni lääkäri joka kerran pojan tapaa ei voi kumota pojan kanssa säännöllisesti tekemisissä olevien hoitajien mielipidettä.

        Asialla on niin monta eri puolta että tässä ketjussa kirjotetut mielipiteet on kaikki oikeita jollain tavalla. Toisaalta tuntuu että diagnooseja jaellaan todella helposti ja varsinkin pojilla niitä alkaa olemaan kohta jo jokatoisella. Eräskin erityisopettaja kirjoitti lääkärilehdessä että nykyään on poikia erittyisryhmät täys ja jonot on hirmuset ja syynä on usein vain se että ovat poikia joilta odotetaan kuin tytön käytöstä vaikka kautta aikojen pojat ovat olleet enempi keskittymisongelmaisempia ja vilkkaampia kuin tytöt. Opetus metodeja muuttamalla saataisin pojat opetukseen mukaan ilman että jokanen laitetaan jonoon erityisluokalle. Tämä on varmasti täysin totta.
        Itselläni on 4 vuotias poika joka puhua pälpättää ja on erittäin kiltti ja touhukas poika. Ei mikään villi. Osaa keskittyä todella hienosti pitkiäkin aikoja ja on todella innokas oppimaan uutta. Sukulaiset kehuu aina kuinka voi olla noin kiltti ja ihana lapsi. Muualla häntä kuitenkin pidetään kehitysviiveisenä ja kaikkia hänen juttujaan pidetään erityispiirteinä. Itse olen huomannut tämän että kotona hän on kuin kuka tahansa 4 vuotias ja niinkuin monet sanoo tuntuu joissain asioissa jopa vanhemmalta. Kuitenkin päiväkotiympäristössä lapsi erottuu. Olen itse todennyt myös tämän että päiväkodissa huomaa että pojan ymmärrys ei ole aivan yhtä terävää kuin ikäisiensä vaikka kotona tuntuu että hän ymmärtää kaiken hyvin. Eli nyt on toimintaterpiaa ja puheterpiaa joista olen vain onnellinen koska en usko että niistä voi haittaakaan olla ja poika tykkää niistä paljon.
        Kuitenkin huvittaa ihan kun joakista liikettä analysoidaan jos on vähän jotain. Jos poika naurahtaa niin se tulkitaan että on itekseen naurahtelua ja jos ei kato silmiin niin on autistinen ja sitten kun katsoo niin nyt sanotaan että katsoo liikaa silmiin ja oppi 3 vuotiaana täysin kuivaksi eikä ole vaippaa käyttämyt edes yöllä täytettyään 3 vuotta niin pidetään että on oppinut liian myöhään kuivaksi mikä on aivan täyttä soopaa. Pojaksi on aivan sopiva hyvä ikä oppia täysin kuivaksi.
        Tämä teksti oli muuten ihan naurettava kun joku kirjoitti tuolla näin että "Kaikki lapset testataan kouluun menoa varten. Jos lapsella on hahmottamishäiriö, lievä dysfasia tai as hän pääsee ns pienluokkaan, jossa on vain 10 oppilasta, ja jossa luetaan aivan normaalia peruskoulun kurssia. Mukautettua opetussuunnitelmaa opiskelevat taas ovat selvästi jäkeenjääneitä tai lievästi kehitysvammaisia. Pienluokkaan joutumista ei pidä pelätä. Pienluokat ovat yleensä rauhallisempia kuin suuret luokat, koska niissä on yleensä ns hyvien perheiden lapsia, joista vanhemmat huolehtivat. Opettajalla on myös enemmän aikaa jokaiselle lapselle, koska lapsia on vähemmän. Lapsistaan huolehtivat perheet huomaavat oireet ajoissa ja toimittavat lapset testeihin ja saavat näille erityisluokkapaikan "

        Ei pienluokissa ola sen enempää hyvien perheiden lapsia vaan usein juuri toisinpäin. Yleensä huonoista kotiloista johtuen tulee ongelmia jonka vuoksi siirrtetään pienluokkaan. Mukautetussa opetussuunnitelmassa on juuri näitä dysfasia, as-lapsia jotka eivät ole mitään jälkeenjääneitä vaan monesti keskivertoa älykkä. Pienluokkia ei ole ainakaan täällä eteläsuomessa juuri ollenkaan että kyllä ne ovat kaikki erityisluokkia joissa on ihan kaikenlaiten perheiden lapsia kuten on norm. luokissakin


      • kummeksija
        gdgdhg kirjoitti:

        Asialla on niin monta eri puolta että tässä ketjussa kirjotetut mielipiteet on kaikki oikeita jollain tavalla. Toisaalta tuntuu että diagnooseja jaellaan todella helposti ja varsinkin pojilla niitä alkaa olemaan kohta jo jokatoisella. Eräskin erityisopettaja kirjoitti lääkärilehdessä että nykyään on poikia erittyisryhmät täys ja jonot on hirmuset ja syynä on usein vain se että ovat poikia joilta odotetaan kuin tytön käytöstä vaikka kautta aikojen pojat ovat olleet enempi keskittymisongelmaisempia ja vilkkaampia kuin tytöt. Opetus metodeja muuttamalla saataisin pojat opetukseen mukaan ilman että jokanen laitetaan jonoon erityisluokalle. Tämä on varmasti täysin totta.
        Itselläni on 4 vuotias poika joka puhua pälpättää ja on erittäin kiltti ja touhukas poika. Ei mikään villi. Osaa keskittyä todella hienosti pitkiäkin aikoja ja on todella innokas oppimaan uutta. Sukulaiset kehuu aina kuinka voi olla noin kiltti ja ihana lapsi. Muualla häntä kuitenkin pidetään kehitysviiveisenä ja kaikkia hänen juttujaan pidetään erityispiirteinä. Itse olen huomannut tämän että kotona hän on kuin kuka tahansa 4 vuotias ja niinkuin monet sanoo tuntuu joissain asioissa jopa vanhemmalta. Kuitenkin päiväkotiympäristössä lapsi erottuu. Olen itse todennyt myös tämän että päiväkodissa huomaa että pojan ymmärrys ei ole aivan yhtä terävää kuin ikäisiensä vaikka kotona tuntuu että hän ymmärtää kaiken hyvin. Eli nyt on toimintaterpiaa ja puheterpiaa joista olen vain onnellinen koska en usko että niistä voi haittaakaan olla ja poika tykkää niistä paljon.
        Kuitenkin huvittaa ihan kun joakista liikettä analysoidaan jos on vähän jotain. Jos poika naurahtaa niin se tulkitaan että on itekseen naurahtelua ja jos ei kato silmiin niin on autistinen ja sitten kun katsoo niin nyt sanotaan että katsoo liikaa silmiin ja oppi 3 vuotiaana täysin kuivaksi eikä ole vaippaa käyttämyt edes yöllä täytettyään 3 vuotta niin pidetään että on oppinut liian myöhään kuivaksi mikä on aivan täyttä soopaa. Pojaksi on aivan sopiva hyvä ikä oppia täysin kuivaksi.
        Tämä teksti oli muuten ihan naurettava kun joku kirjoitti tuolla näin että "Kaikki lapset testataan kouluun menoa varten. Jos lapsella on hahmottamishäiriö, lievä dysfasia tai as hän pääsee ns pienluokkaan, jossa on vain 10 oppilasta, ja jossa luetaan aivan normaalia peruskoulun kurssia. Mukautettua opetussuunnitelmaa opiskelevat taas ovat selvästi jäkeenjääneitä tai lievästi kehitysvammaisia. Pienluokkaan joutumista ei pidä pelätä. Pienluokat ovat yleensä rauhallisempia kuin suuret luokat, koska niissä on yleensä ns hyvien perheiden lapsia, joista vanhemmat huolehtivat. Opettajalla on myös enemmän aikaa jokaiselle lapselle, koska lapsia on vähemmän. Lapsistaan huolehtivat perheet huomaavat oireet ajoissa ja toimittavat lapset testeihin ja saavat näille erityisluokkapaikan "

        Ei pienluokissa ola sen enempää hyvien perheiden lapsia vaan usein juuri toisinpäin. Yleensä huonoista kotiloista johtuen tulee ongelmia jonka vuoksi siirrtetään pienluokkaan. Mukautetussa opetussuunnitelmassa on juuri näitä dysfasia, as-lapsia jotka eivät ole mitään jälkeenjääneitä vaan monesti keskivertoa älykkä. Pienluokkia ei ole ainakaan täällä eteläsuomessa juuri ollenkaan että kyllä ne ovat kaikki erityisluokkia joissa on ihan kaikenlaiten perheiden lapsia kuten on norm. luokissakin

        Huh huh. Tuntuu aivan ihmeelliseltä, että jossain neuvoloissa vaaditaan lapsilta paljon enemmän kuin toisissa neuvoloissa. Olimme juuri 2,5 vuotis neuvolassa ja seuraavaksi on 3 vuotis neuvola. Kysyin varta vasten, mitä taitoja 3 vuotiaan pitäisi sitten osata. Ei kuulemma mitään erityistä, vasta 4 vuoden iässä on laajempi arviointi. Kuivaksi opettelun kausi on kuulemma 2-4 vuotta, joten kuulostaa uskomattomalta että 3 vuotiaana kuivaksi oppimista pidetään jossain poikkeavana...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      146
      2521
    2. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      412
      2174
    3. Pimahdan kohta ihan kunnolla

      Entä, jos otan sitten yhteyttä sinuun? 🫨🫥🥴
      Ikävä
      43
      2043
    4. Toivottavasti vielä kohdataan mies

      Ja aloitetaan juttelu. Nyt olisin valmis.
      Ikävä
      119
      1334
    5. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      233
      1320
    6. Nainen, minkä kappaleen laittaisit nyt miehelle

      kuunneltavaksi tietäen, että hän ikävöi sinua ja kipuilee päästäkseen yhteyteen kanssasi. Jotain, joka kertoo...
      Ikävä
      119
      1169
    7. Vanhemmalle naiselle

      Aikataulu muutos. Ensi viikolla pistetään asia vireille. Ei juhannukseen asti aikaa. Kannatti valehdella!
      Ikävä
      56
      1123
    8. Jos et kaipaakaan minua täällä

      Niin miksi sinua ehkä häiritsee se, että minä kaipaan sinua? Miehelle.
      Ikävä
      11
      1097
    9. Koen, että minua tavallaan vainotaan

      Kyllä minä vain satun tietämään, että täälläkin on joitain serkun kaiman kummeja jotka kiusaavat minua. Lisäksi sairas n
      Ikävä
      124
      1064
    10. Morning has broken

      Simmut aukaistaan. Ja noustaan päivään valkeaan. Hyvää huomenta. 😊☀️🍳☕❤️
      Ikävä
      66
      988
    Aihe