Laserleikkaus ja toipuminen

FemtoLasikissa ollut

Hei!
Kyselisin teiltä kohtalotoverit kauanko teillä on leikkauksesta aikaa kulunut, kun ns. haittavaikutukset on ohi ja näkö on tarkka, hyvä ja kirkas?
Silmäni operoitiin kesällä ja vieläkin tuntuu, että pitäsi likaisia piilolinssejä päässä. Näen kyllä kauas, mutta "sumuverhon" läpi. Kotosalla se ei häiritse, mutta ulos mentäessä asia häiritsee, koska kauas en näe selvästi ja kirkkaasti. Mielestäni näin laseilla paremmin.

Tiedän toki, että paranemisprosessiin kuluu aikaa ja se on yksilöllistä, mutta kiinnostaisi kuulla onko muut leikatut kokeneet eniten häiritsevänä tuon sumuverhon ja missä vaiheessa se mahdollisesti korjaantuu tai jos ei ole korjaantunut, mitä sitten? Uusintaleikkausko?

Onko silmätippojen merkillä jotain merkitystä? Itse laitan tippoja edelleen neljä kertaa päivässä, mutteivät ne taida muutakuin kostuttaa.

Halo yms. haitoista en kärsi, mutta huomaan päivittäin ihmetteleväni tätä sumeutta, kun se tuntuu lisääntyvän eikä auta vaikka olis juuri tipat laittanut.
Muutaman viikon päästä on toinen jälkitarkastus, jossa tämäkin asia selviää, mutta nyt haluaisin kokemuksianne asiasta joka tällähetkellä mietityttää.

Kiitos!

36

17090

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näkö kirkas

      oikeastaan jo seuraavana päivänä leikkauksesta. pientä roskantunnetta ehkä kuivumisesta oli noin vajaan kuukauden. voihan olla että sinun silmäsi ovat ehkä ylikorjaantuneet ja palautunevat ajan myötä.leikkauksesta toipuminen on kaiketi yksilöllistä,ja riippuu kait siitä kuinka suuri on korjaustarve ollut,henkilön iästä ja ennenkaikkea lääkärin ammattitaidosta.

    • quantoo

      No meinasin kysyä että käytätkö silätippoja vai silmägeeliä, mutta kaipa itse tiedät mitä käytät. Geeli voisi periaattessa samentaa vaikka minulla ei sitä teekkään. Koska et kertonut tippojen merkkiä niin myöskään siihen et kommentteja saa.

      Ja vaikka minulla onkin välillä tarkennusongelmia väsyneillä silmillä niin samantien leikkauksen jälkeen olen kyllä nähnyt sekä lähelle että kauas selkeästi. Eli ei mitään "sumuverhoja" täällä.

    • Lasikissa ollut

      Toista viikkoa on leikkauksesta ja sumuista on ollut kauas katsominen koko ajan. Just niinkuin olisi likaiset piilolasit päässä. Tippoja olen kokeillut montaa eri tyyppistä, ei vaikutusta. Lähinäkö selvempi. Vaikeuksia on kun näkö on huono.

    • samanalista on

      samanlaista ilmiötä on edelleen, ja toukokuussa leikattu. kyllä se osittaista haloa on.

      kovalla auringonpaisteella kaukonäkö on leikatulla silmällä sumuisempi kuin pimeällä ilmalla. eli valo aiheuttaa jonkinlaista haloa, mikä näkyy sumuisuutena.

      • FemtoLasikissa ollut

        Hei,
        Toisaalta lohdullista kuulla että kohtalotovereita on, kuitenkin ikävä juttu. Te jotka olette jo olleet jälkitarkastuksessa, mikä oli lääkärin kommentti? Onko normaalia? Vieläkö sumuisuus voi korjaantua teräväksi?

        Käytän päivisin Artelac-tippoja ja yöksi laitan Oftagel-geeliä. Vaihdoin Optive-tippoihin, jotka hiukan kirkastavat katsetta...hetkeksi. Eli tippa merkeillä on merkitystä huomaan.


      • ei sanonut
        FemtoLasikissa ollut kirjoitti:

        Hei,
        Toisaalta lohdullista kuulla että kohtalotovereita on, kuitenkin ikävä juttu. Te jotka olette jo olleet jälkitarkastuksessa, mikä oli lääkärin kommentti? Onko normaalia? Vieläkö sumuisuus voi korjaantua teräväksi?

        Käytän päivisin Artelac-tippoja ja yöksi laitan Oftagel-geeliä. Vaihdoin Optive-tippoihin, jotka hiukan kirkastavat katsetta...hetkeksi. Eli tippa merkeillä on merkitystä huomaan.

        ei lääkäri ole suoranaisesti sanonut sen korjaantumisesta mitään.

        kostutustipoilla ei oo parin kuukauden jälkeen enää niin suurta merkitystä. jos silmä ei ole kuiva, turhaan niitä laittaa.

        ollaan kuitenkin optimistisia, että ajan kanssa sumuisuus hälvenee. jos ei, niin onhan näissä 2v takuuaika.


      • lisäys
        ei sanonut kirjoitti:

        ei lääkäri ole suoranaisesti sanonut sen korjaantumisesta mitään.

        kostutustipoilla ei oo parin kuukauden jälkeen enää niin suurta merkitystä. jos silmä ei ole kuiva, turhaan niitä laittaa.

        ollaan kuitenkin optimistisia, että ajan kanssa sumuisuus hälvenee. jos ei, niin onhan näissä 2v takuuaika.

        unohdin mainita että itselläni on siis nyk. monovision näkö, eli laikkaamaton silmä miinuksella ja leikattu hieman plussalla. vaikuttaako sitten tuon kehityksen pidemmällä ajalla...


      • NÖnnö
        ei sanonut kirjoitti:

        ei lääkäri ole suoranaisesti sanonut sen korjaantumisesta mitään.

        kostutustipoilla ei oo parin kuukauden jälkeen enää niin suurta merkitystä. jos silmä ei ole kuiva, turhaan niitä laittaa.

        ollaan kuitenkin optimistisia, että ajan kanssa sumuisuus hälvenee. jos ei, niin onhan näissä 2v takuuaika.

        Sorry, Tallinassa on KOLMEN VUODEN TAKUU.


    • femtoleikattu

      Itse kävin femtolasikissa toukokuussa, ainoastaan silmien kuivumista oli jonkun aikaa, muuten ei mitään sivuoireita. Sumentumaa en ole havainnut kertaakaan enkä siis mitään muutakaan ikävää. Silmien kuivuminenkin loppui muutamassa kuukaudessa. Oftagelistä muuten tuli roskan tunne silmään, olivat todella huono vaihtoehto ainakin minulle, käytin Oculac-tippoja jotka koin parhaimmaksi.

      • Tietoa-tietoa???

        leikautit silmäsi. Minkälainen menetelmä/laitteet siellä oli?. (esim. intralasik: Terveystalo, visumax : helsingin yksit. silmäsairaala jne..)


    • Lasikissa ollut

      Kerrotko FemtoLasikissa ollut kuulumisia kun olet käynyt tarkastuksessa? Olen se toinen sumuisesta näöstä kärsivä tavallisessa Lasikissa ollut. Minulle sanottiin klinikalla että antibioottitippakuurin jälkeen alkaa kirkastua mutta näin ei ole tapahtunut. Koko ajan kaipaa laseja että näkisi paremmin, mutta eihän entisillä laseilla näe enää ollenkaan.

      • FemtoLasikissa ollut

        Joo tulen kertomaan jälkitarkastuksen jälkeen mitä lääkäri sanoi. Tarkastus on viikon päästä.


      • FemtoLasikissa ollut
        FemtoLasikissa ollut kirjoitti:

        Joo tulen kertomaan jälkitarkastuksen jälkeen mitä lääkäri sanoi. Tarkastus on viikon päästä.

        Tänään sitten kävin kauan odotetussa jälkitarkastuksessa. Näkö oli erittäin hyvä. Näin jopa sen alimman rivin numerot, joita en olisi laseillakaan nähnyt.

        Sumeutta on, mutta näkö vielä terävöityy ja kirkastuu, lupasi lääkäri. Ei kuulemma huolta. Pitäisi olla vuoden sisällä jo ok. Silloin on kolmas ja viimeinen jälkitarkastus. Toinen silmä oli jo ok eli 0 ja toisessa ns."lukusilmässä" oli ylikorjausta. Oli nyt 0.5 ja se tulee vielä korjaantumaan 0.

        Kostutustippoja pitää edelleen laittaa niin usein kun itsestä tuntuu. Näkö tulee olemaan täydellinen kunhan jaksan odottaa.

        Luotan siihen:)


      • Lasikissa ollut
        FemtoLasikissa ollut kirjoitti:

        Tänään sitten kävin kauan odotetussa jälkitarkastuksessa. Näkö oli erittäin hyvä. Näin jopa sen alimman rivin numerot, joita en olisi laseillakaan nähnyt.

        Sumeutta on, mutta näkö vielä terävöityy ja kirkastuu, lupasi lääkäri. Ei kuulemma huolta. Pitäisi olla vuoden sisällä jo ok. Silloin on kolmas ja viimeinen jälkitarkastus. Toinen silmä oli jo ok eli 0 ja toisessa ns."lukusilmässä" oli ylikorjausta. Oli nyt 0.5 ja se tulee vielä korjaantumaan 0.

        Kostutustippoja pitää edelleen laittaa niin usein kun itsestä tuntuu. Näkö tulee olemaan täydellinen kunhan jaksan odottaa.

        Luotan siihen:)

        Hyvä että kaikki hyvin kuitenkin FemtoLasikissa ollut. Todella vaihtelevaa ja yksilöllistä on näön paraneminen. Toiset näkee leikkauksen jälkeisenä päivänä jo todella hyvin ja jollakin voi kestää vuodenkin näön tarkentuminen. Voisiko johtua iästä, jos nuoremmat silmät toipuu nopeammin? Minulla on tällä hetkellä eripariset silmät vaikka se ei ollut leikkauksessa tarkoitus. Vasen on likinäköinen ja oikea kaukonäköinen, se tekee sumeutta kauas katsomiseen, olen huomannut. Ehkä tilanne vielä korjaantuu. Nyt on lähes kuukausi leikkauksesta aikaa. Menen viikon päästä ensimmäiseen tarkastukseen. Silmät ei kovinkaan paljon enää kuivu onneksi. Laitan tippoja aamuin illoin varmuuden vuoksi, ilmankin pärjäisi.


    • p

      Itselläni kesti noin viikon tai kaksi että silmät tottuivat "uusiin laseihin". Nyt n. kuukauden jälkeen leikkauksesta silmät ovat vielä hieman kuivat. Aamulla on joskus melkein vaikea saada silmää auki:) Jos näin on ollut menee muutama tunti ennen kuin silmä siitä toipuu eli näkö ei aaumlla ole ihan huipussaan.

      Lukeminen on ollut hassua, ei ole nähnyt ihan täysin, teksti ollut vähän hassua. Pienen pientä tekstiä en oikein näe.

      Näkö on kuitenkin kirkas, ei sumua. Mitä nyt aamulla ei näkö ole ihan tarkin.

      • sartsamartsa

        Kävin Femto-Zyoptix-lasik-leikkauksessa ODL:ssä noin viikko sitten ja näkö on vielä aika sumea. Mietin jo että pitäisikö soittaa klinikalle ja kysyä onko kaikki ok mutta ajattelin odottaa vielä ensi viikkoon. Nyt on vielä nuo antibioottitipat käytössä jotka tuntuu sumentavan näköä entisestään. Olen lueskellut paljon muiden leikattujen kokemuksista netissä ja näyttää siltä että toipuminen ja näön kirkastuminen ja "tasoittuminen" on niin yksilöllistä etten vielä ainakaan ole kovin huolissani.

        Tänään tuntui että näin jo vähän paremmin kuin eilen. Töissä on niin pölyistä ja kaikenlaista katkua ilmassa että siellä näin jo ennen leikkausta aina huonommin kuin muualla joten en yhtään ihmettele jos siellä en saa kaikesta pikkupräntistä selvää. Silmien kuivuminen ja väsyminen vaikuttaa kyllä näköön paljon mutta niin minulla oli jo ennen leikkausta. Seuraava tarkastus mulla on kolmen viikon kuluttua, siis kuukausi leikkauksen jälkeen. Sittenpähän tuo näkö tarkistetaan kunnolla ja kuulee lääkärin mielipiteen. Uusintaleikkaukseenkin olen valmis menemään jos on tarvis ja se on mahdollista turvallisesti toteuttaa. Mutta päivä kerrallaan tässä mennään enkä kadu leikkausta vaikka vähän jänskättääkin että kirkastuuko näkö kunnolla.


      • minttumaaria7
        sartsamartsa kirjoitti:

        Kävin Femto-Zyoptix-lasik-leikkauksessa ODL:ssä noin viikko sitten ja näkö on vielä aika sumea. Mietin jo että pitäisikö soittaa klinikalle ja kysyä onko kaikki ok mutta ajattelin odottaa vielä ensi viikkoon. Nyt on vielä nuo antibioottitipat käytössä jotka tuntuu sumentavan näköä entisestään. Olen lueskellut paljon muiden leikattujen kokemuksista netissä ja näyttää siltä että toipuminen ja näön kirkastuminen ja "tasoittuminen" on niin yksilöllistä etten vielä ainakaan ole kovin huolissani.

        Tänään tuntui että näin jo vähän paremmin kuin eilen. Töissä on niin pölyistä ja kaikenlaista katkua ilmassa että siellä näin jo ennen leikkausta aina huonommin kuin muualla joten en yhtään ihmettele jos siellä en saa kaikesta pikkupräntistä selvää. Silmien kuivuminen ja väsyminen vaikuttaa kyllä näköön paljon mutta niin minulla oli jo ennen leikkausta. Seuraava tarkastus mulla on kolmen viikon kuluttua, siis kuukausi leikkauksen jälkeen. Sittenpähän tuo näkö tarkistetaan kunnolla ja kuulee lääkärin mielipiteen. Uusintaleikkaukseenkin olen valmis menemään jos on tarvis ja se on mahdollista turvallisesti toteuttaa. Mutta päivä kerrallaan tässä mennään enkä kadu leikkausta vaikka vähän jänskättääkin että kirkastuuko näkö kunnolla.

        Mikä oli sun lähtötilanne? Minulla - 10 ja -10,5 ja leikkaus tehtiin 24.11. Uusintaleikkausta ei varmaan minulle pystytä tekemään ja pikkumiinukset jäävät käyttöön ihan niinkuin lääkäri sanoi esitutkimuksessa.


    • "särki"

      Itselleni tehtiin laserleikkaus (silmäasemalla) helmikuun lopussa ja tuota päätöstä kadun koko sydämestäni. Näkö sumea, silmät aamusta iltaan todella väsyneet ja punaiset. Kirvelee ja tunne, kuin niissä olisi koko ajan saippuaa tai karhuntaljaa. Näytän aivan yliväsyneelta ja silmän aluset tummuvat ja olo on aivan kamala. Silmät olisivat valmiit nukkumaan jo viimeistään alkuillasta. Lääkäri ei muka huomaa silmissäni mitään erikoista ja määrää vain pikaisesti lisää erillaisia kostutustippoja yms. ja syyttää kuivuutta ja siitepölyä, mutta nuokaan tipat eivät auta edes hetkeksikään. Kärsin näistä silmistäni suunnattomasti ja toivoisin, etten olisi ollut noin "sinisilmäinen" ja uskonut sokeasti ko. operaatioon. Onko muita vastaavassa tilanteessa olevia tai olleita?? Auttakaa!!!!

      • Leikkauksen riskit

        Alla on silmäleikkauksen riskejä (lista ei ole täydellinen). Suurimmalla osalla silmäleikkaus onnistuu hyvin, mutta joillakin se epäonnistuu täysin. Pahimmillaan leikatulle voi tulla useita näistä ongelmista. Yleisimmät riskit ovat pysyvästi kuivat silmät ja halo- ja starburst-ilmiöt.

        Silmäleikkauksen riskit:
        - pysyvästi kuivat ja epämiellyttävän tuntuiset silmät
        - pysyvät valonvääristymät (halo, glare, starburst)
        - näköä ei saa hyväksi edes laseilla
        - epäsäännöllinen hajataitto tai hajataiton lisääntyminen
        - kaksois- tai haamukuvat
        - huono kontrastinäkö / huono näkö hämärässä tai valoa vasten
        - yli- tai alikorjaus
        - leikkaus väärillä vahvuuksilla
        - regressio eli näön palautuminen leikkausta edeltäneeseen tilanteeseen
        - entistä pahempi riippuvaisuus laseista / ei voi käyttää piilolinssejä
        - lähinäön huononeminen / hankaluudet lähinäössä
        - päänsärky (migreenin paheneminen)
        - silmäkipu (pahoinvointi, huimaus)
        - karsastuksen paheneminen
        - lasiaisen samentumat
        - pysyvä valonarkuus
        - huono tottuminen monovisioniin
        - jälkikaihi
        - yliherkkyys silmätipoille
        - sarveiskalvon oheneminen
        - sarveiskalvon pullistuma (keratoconus)
        - verkkokalvon vaurioituminen
        - läppäongelmat
        - epiteelin kasvu
        - tulehdukset
        - masennus


      • Kuivat silmät?

        Oireesi kuulostavat siltä, että silmäsi ovat erittäin kuivat. Myös jotkut tipat voivat ärsyttää silmiä. Oletko kokeillut erimerkkisiä tippoja? Joillekin sopii vain säilöntäaineettomat tipat tosin nekin voivat ärsyttää silmiä. Jopa säilöntäaineettomalle Artelacille voi tulla yliherkäksi.

        Minulle tuli joistakin tipoista hirveitä oireita (kirvely, polttelu), joiden luulin johtuvan silmien kuivuudesta. Iltaisin en enää pystynyt pitää silmiä auki. Kun vaihdoin tipat, oireet paranivat hiukan.

        Jos silmäsi leikannut lääkäri ei halua auttaa sinua, mene toiselle silmälääkärille. Minä sain parempaa apua ongelmiini kun vaihdoin lääkäriä. Uusi lääkäri otti kuivat silmät tosissaan. Valitettavasti niille ei vain voi tehdä juuri mitään. Vain silmätipat ja kyyneltietulpat voivat auttaa eivätkä nekään auta aina.

        Olen pahoillani, että kadut leikkaustasi. Minäkin kadun omaani suunnattomasti. Hyvä uutinen on, että leikkauksestasi on vain kolme kuukautta ja sinun kohdallasi tilanne voi vielä parantua huomattavasti.


    • Kokenut78

      Tsemppiä kaikille leikkauksen jälkeisestä ajasta kärsiville! Lohdutukseksenne todettakoon, että itsellä kesti noin 1,5 vuotta ennen kuin silmät toipuivat Femtolasikin jäljiltä. Kyse ei ole aina edes kuivasilmäisyydestä, vaan ihan neuropaattisesta kivusta, joka johtuu hermojen tuhoutumisesta. Tämä "unohdetaan" monesti mainita siinä kiireessä, jolla leikkaustoimenpidettä mainostetaan.

      Parjattu antilasik-sivusto on kyllä siinä mielessä hyvinkin oikeassa, että leikkaustulosta mitataan ainoastaan näkökyvyllä, eikä millään muulla tunnu asiassa olevan merkitystä.

      Taittovirhekirurgian riskeistä ja epäonnistumisista tulisi puhua paljon nykyistä enemmän.

    • Intralasik

      Tsemppii kaikille. Itsellä just 4 päivää sit leikattu intralasikilla (femptolasik), näkö samantein leikkauksen jälkeen hyvä. Arat ja kuivat silmät olivat leikkauspäivän. Seuraavina päivinä tuntuu siltä ettei tarvii edes kosteutustippoja, mutta laitan niitä varmuuden vuoksi. Kirkkaus vähän erilaista, ei häiritse. Näkö hyvä, niinkuin oli aikaisemmin piilareilla (-3.0 molemmat). Ainoana "isona haittana" toisessa silmässä pikkasen sumea "vähän niinkuin likaiset piilarit". Kosteutustipat ei ota sumusuutta pois, tekisi mieli pestä silmä vedellä, niin et lähtisi sumusuus pois, mut ei saa ensimmäiseen viikkoon. Ihan kuin olisi "likainen silmä". Jos ei sumusuus lähde pois viikon sisää soitan lääkärille. Muuten mitää muita haittavaikutuksii ei ole oikeestaa ollut..

      Onko muilla ollut tuollaista sumusuutta? Onko lähtenyt kuinka nopeesti pois ja miten?

      • timppa781

        Se sumusuus on hajataittoa!! Itselläni myös vasen silmä sumea leikkauksen jälkeen ja 1kk tarkastuksessa selvisi että on -1 hajataittoa. Pitää tässä odotella 4kk että pääsee uusintaleikkaukseen...


      • Uusintaleikkaus?
        timppa781 kirjoitti:

        Se sumusuus on hajataittoa!! Itselläni myös vasen silmä sumea leikkauksen jälkeen ja 1kk tarkastuksessa selvisi että on -1 hajataittoa. Pitää tässä odotella 4kk että pääsee uusintaleikkaukseen...

        Tiedäthän että uusintaleikkauksen riskit ovat suuremmat kuin ensimmäisen leikkauksen. Jos silmäsi tuntuvat vielä kuivilta, älä mene missään nimessä uusintaleikkaukseen.

        Lisätietoa asiasta:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/11617885

        Femtolasikista toipuminen kestää itse asiassa viitisen vuotta ja kuivasimäisyydestäkin usein jopa kaksi vuotta.


    • peruisin

      Minulle tehtiin femtolasikleikkaus. Nyt molemmissa silmissä lasiaisen irtauma.

    • Intralasik

      Päivitys. Kuukausi menny ja aamusin tosi kuivat silmät. Katse about yhtä tarkka kuin leikkauksen jälkeen. Oikean silmän sumeus vähentynyt, mutta välillä palaa takaisin. Lääkäri tarkasti, kaikki ok kuullema. Sumeus voi johtua kuivuudesta. Voi olla että tuli vähän plussaa tai pikkasen hajataittoa, mutta ei ainakaa tässä vaiheessa ei mitään järkeä uusintaleikata, sillä näkö tosi hyvä (tarkka). Muita oireita ei käytännössä ole, eikä rinkulointa kirkkaiden valojen edessä. Kontrasti näyttää kirkkaammalta (erilaiselta).

      Myöh. lisää päivityksiä..

    • Lasiaisveto

      Nyt keski-iän silmäongelmien kanssa kamppaillessani kiitän onneani, että nuoruudessani Suomessa ei vielä tehty taittovirheleikkauksia. Nuoruuden hyväuskoisuudessa olisin hyvinkin saattanut eksyä leikkaukseen.

      Omasta kokemuksestani kehotan ottamaan huomioon, että useimmille tulee aikanaan kaihi, joka edellyttää leikkausta, toisin sanoen silmiin kajoamista. Joillekuille kaihi tulee jo keski-iässä. Leikkaukset onnistuvat valtaosin hyvin, mutta niillä saattaa olla silmän rakenteisiin vaikutuksia, joista ei kovinkaan seikkaperäisesti kerrota etukäteen. Erityinen riskiryhmä ovat voimakkaasti likitaitteiset.

      Haluan tällä vain tuoda mietittäväksi sen, että kaikki tarpeettomat kirurgiset kajoamiset silmiin nuoruusiässä voivat olla lisäkantona kaskessa siinä vaiheessa, kun silmien vanheneminen alkaa tuottaa ongelmia, joista kaikki eivät ole vähäisiä.

      Taittovirheleikkaukset ovat bisnestä, eikä niiden riskeistä kerrota laaja-alaisesti.

    • Suosittelen.

      Vuonna 2015 ei ole mitään riskiä että laserleikkaus epäonnistuisi. Asiakas ei tarvitse leikkauksen jälkeen enään silmälaseja ja kaikki ovat tyytyväisiä.

      Tervetuloa Tallinaan.

      • Katuva

        Minun silmäleikkaukseni epäonnistui täysin, mutta vuosi olikin 2013. Tarvitsen silmälaseja enemmän nyt kuin ennen leikkausta enkä ole tyytyväinen. Sain femtolasikin seurauksena paljon silmäongelmia, joita ei ollut ennen leikkausta.

        Kadun laserleikkausta enemmän kuin mitään muuta elämässäni.


      • Katuva
        Katuva kirjoitti:

        Minun silmäleikkaukseni epäonnistui täysin, mutta vuosi olikin 2013. Tarvitsen silmälaseja enemmän nyt kuin ennen leikkausta enkä ole tyytyväinen. Sain femtolasikin seurauksena paljon silmäongelmia, joita ei ollut ennen leikkausta.

        Kadun laserleikkausta enemmän kuin mitään muuta elämässäni.

        On muuten aika vastuutonta väittää ettei laserleikkaus voisi epäonnistua. Kaikissa leikkauksissa on riskinsä eikä kaikkien silmiä pitäisi missään nimessä leikata. Laserleikkauksen riskit ovat suuremmat kuin useimmat ymmärtävät. Lue yläpuolelta leikkauksen riskien lista.


    • Sumukatse

      Minulle on tehty laserleikkaus noin kolme vuotta sitten. Vasemman silmän leikkaus meni totaalisesti pieleen, oikea on kohtuullisen hyvä. Vasemmassa silmässä on koko ajan roskan tunne, näkö on samea, silmä kuiva ja herkistynyt kaikille silmätipoille!!! Vain keittosuolaa voin käyttää, mutta se ei riitä kosteutusteholtaan. Silmällä näkee kaiken monena ja jotenkin "kuperana/ylikirkkaana"... (vaikea kuvailla millaisena). Hankin kaksitehosilmälasit, mutta ne eivät auttaneet ollenkaan, vaan päinvastoin korostivat näköongelmaa. Leikannut lääkäri väittää, ettei silmässä ole mitään vikaa. Lopulta tajusin käydä kokonaan eri silmälääkärillä. Hän löysi leikkauksessa syntyneen arven vasemman silmän näköalueelta. Lisäksi hän totesi erittäin kuivat silmät ja turvonneen sarveiskalvon. Myös molempien silmien "läppä" oli jäänyt leikkauksen jälkeen kurtulle. Tutkimukset ovat nyt kesken, saa nähdä, onko silmälle mitään tehtävissä.

      • Silmärikko

        Hei, minullakin todettiin juuri, että toiseen silmään on jäänyt läpästä ruttu. Päivittäinen roskantunne vaivana. Onko sinun silmille voitu tehdä mitään, mikä auttaisi?


    • Tyyppi88

      Kävin syksyllä leikkauksessa ja täydellinen paraneminen vei noin kaksi viikkoa, ellei vähän pidempäänkin. Oli sumuisuutta, roskantunnetta ja kuivuutta. Käytin tuona aikana antibioottia ja kortisonia sisältävää tippaa sekä kostutukseen Oftageliä. Olivat muuten jees paitsi Oftagel sumentaa näköä vähäksi aikaa ja siitä muodostuu ripsiin ja silmän ympäristöön limaisia kokkareita ja luulinkin niitä tulehduksen aiheuttamaksi rähmäksi. Paranemisajan jälkeen olen silloin tällöin kostuttanut Oculacilla eikä mitään ongelmia ole ollut.

      Kostutustipoissa on eroja eikä kaikki sovi kaikille! Mulle Oftagel on jees, Oculac samoin, mutta Artelac ei, se vain ärsyttää auttamatta pätkääkään. Joskus kokeilin sitä kun oli niin halpaa, mutta roskiin lensivät muutaman kokeilun jälkeen.

      Kaiken kaikkiaan operaation jälkeinen parantelu oli melko työlästä ja kettumaista, mutta jälkikäteen olen ollut enemmän kuin tyytyväinen :) Elämä on luksusta ilman rillien ja piilareiden kanssa säätämistä.

    • Silmäpuoli

      Paraneminen kestää vähintään useita kuukausia. Näkö saattaa tarkentua seuraavana päivänä tai vasta kuukauden kahden päästä. Esim, jos femtolla tehty läppä 9mm, niin hermot kasvavat n. 1mm/kk. Pelkästään hermojen palautumiseen menee useita kuukausia tai yli vuoden.

    • Antilasik3

      Onnea vaan kaikille, jotka leikkiin lähtevät. On hyvä tiedostaa asian hyvät ja huonot puolet. Riskeistä ei puhuta tarpeeksi. Ei näitä leikkauksia tehdä sen takia, että ihmiset pääsisivät eroon silmälaseista, vaan sen takia, että siitä maksetaan. Jokainen voi miettiä, että jos suomessa tehdään vuositasolla noin. 20000 laserleikkausta ja ne keskimäärin maksavat n. 2500e, niin aikamoiset rahat pyörivät bisneksessä. Terveitä silmiä ei kannata leikata.

      Laserleikkauksen riskejä:
      -sokeutumisenkin vaara on, mutta tosin epätodennäköinen (johtuu silmän paineistuksesta, jossa silmän verenkierto lakkaa, silmä voi mennä kuolioon)
      -onnistumista mitataan vain näkökyvyllä taululle
      -läppä 9mm (hermot kasvavat n.1mm/kk, jos ikinä palautuvat normaaliksi enään)
      -pitkä toipuminen
      -tiedosta, että leikkausfirmojen mainokset muutaman päivän sairausloman tarpeesta saattavat osoittautua täydeksi pupuksi
      -mitä suurempi lähtötaittovirhe, uusinan tarve lisääntyy
      -näkö heittelee useita kuukausia -> laseja ei voida määrittää
      -simän tarkennus ongelmat (joutuu räpäyttelemään tarkentuakseen)
      -lopputulosta ei kukaan voi ennustaa
      -kun ongelmia toipumisessa ilmenee, ihminen jää huolineen yksin
      -optikko ei saa määrätä leikatuille silmille laseja
      - pysyvästi kuivat ja epämiellyttävän tuntuiset silmät, roskantunne
      - pysyvät valonvääristymät (halo, starburst, glare, näitä ei voi laseilla korjata)
      - näköä ei saa hyväksi edes laseilla (korkeamman asteen taittovirheet)
      - epäsäännöllinen hajataitto tai hajataiton lisääntyminen
      - kaksois, haamu, varjokuvat (mustaa tekstiä valkoisella taustalla, television teksitys)
      - huono kontrastinäkö / huono näkö hämärässä tai valoa vasten
      - yli- tai alikorjaus (erään yrityksen takuu on -0,75D. Esim on täysin eri jääkö jäännöstaittovirheeksi -0,75 vai 0,75
      - leikkaus väärillä vahvuuksilla (jätetään käyttämättä akkomodaatio lamauttavat tipat ”sykloplegia” )
      - uusintaleikkaus (smile leikkausta ei voida enään korjata smilellä, vaan pitää tehdä läppä -> LASIK, silmän rakenne heikkenee uusintaleikkausen seurauksena
      - taittoisuuden regressio
      - entistä pahempi riippuvaisuus laseista / ei voi käyttää piilolinssejä
      - lähinäön huononeminen / hankaluudet lähinäössä
      - päänsärky (migreenin paheneminen, pahimmassa tapauksessa laukaiseen kroonisen päänsäryn
      - silmäkipu, pahoinvointi, huimaus, punaiset silmät, turvonnut silmä, kolmoishermokipu
      - karsastuksen paheneminen (tiesitkö, että piilokarsastus voi pahentua ilmikarastukseksi)
      - lasiaisen samentumat
      - lasiaisen irtauma (verkkokalvon repeytyminen)
      - pysyvä valonarkuus (Saat alennusta aurinkolaseista, kuuluu osana bisnekseen)
      - huono tottuminen monovisioniin
      - jälkikaihi
      - yliherkkyys silmätipoille (loppuelämän riesana silmätipat ja nekin muuten maksavat n. 7-15e pullo)
      - sarveiskalvon oheneminen ( tervettä sarveiskalvoa hiotaan pois, hermot katkeaa)
      - sarveiskalvon pullistuma (keratoconus, vaatii erikoispiilolinssit)
      - verkkokalvon vaurioituminen
      - läppäongelmat
      - epiteelin kasvu
      - tulehdukset
      - masennus, ahdistus, unettomuus
      - Jälkikontrollissa kerrotaan silmän olevan aina kunnossa ” ei näytä enään kuivilta”, vaikka itse kyllä tiedostat ongelman



      Terveisiä alkuperäiselle antilasikille.

      -Antilasik3-

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1515
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1247
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1228
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      3
      1225
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe