Mistä rahaa kun vanhemmat ei maksa?

:((

Huonojen kotiolojen takia minun on pakko muuttaa pois kotoa. Olen 16-vuotias ja minulla on myös koira. Muuttaminen ei ollut täysin oma päätökseni vaan mukana on ollut sosiaalialan ihmisiä yms. En voi asua kotona enää pidempään.
Kuitenkin, vanhempani eivät aio maksaa kuukaudessa kuin korkeintaan parikymppiä. Täytän piakkoin 17 ja silloin alan saamaan opintotukea jne mutta suunnilleen noin satasen. Ei sillä makseta vuokraa eikä ruokia.
Käyn lukiota, joten mahdollisuutta töihinkään ei kamalasti ole. Viikonlopputöitä voisin tehdä mutta siitäkään ei saa tarpeeksi rahaa kaikkeen. Sosiaalitoimiston kautta en saa ylimääräisiä tukia.
Miten saisin rahaa elämiseen? Vinkkejä kaipaillaan.

20

2652

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos vaikka tekisit töitä ja unohdat sen lukion, kuten yli 90 % työikiäisistä suomalaisista...?

      • :((

        En haluaisi luopua tulevaisuudensuunnitelmistani ja päätyä jonnekin kaupankassalle 20 vuodeksi vain sen takia, että väkivaltaiset alkoholistivanhemmat haluavat minun muuttavan kotoa. Minulla on mahdollisuus tehdä työtä koulun ohella, mutta näillä näkymin vain viikonloppuisin, sillä kokisin varmasti liian raskaaksi viikolla opiskelujen ohella työskentelemisen.


      • mk
        :(( kirjoitti:

        En haluaisi luopua tulevaisuudensuunnitelmistani ja päätyä jonnekin kaupankassalle 20 vuodeksi vain sen takia, että väkivaltaiset alkoholistivanhemmat haluavat minun muuttavan kotoa. Minulla on mahdollisuus tehdä työtä koulun ohella, mutta näillä näkymin vain viikonloppuisin, sillä kokisin varmasti liian raskaaksi viikolla opiskelujen ohella työskentelemisen.

        Ottaa suoraan vanhempiesi tuloista osan sinun elämieseen koska vanhemmat ovat velvollisia elättämään sinut siihen saakka kun täytät 18v. Kyllä sossu sinulle rahat järjestää jos et kotona pysty asumaan olosuhteiden takia ja vanhempien ongelmien takia ja ei muuta kun tsemppiä.


      • 12+2
        mk kirjoitti:

        Ottaa suoraan vanhempiesi tuloista osan sinun elämieseen koska vanhemmat ovat velvollisia elättämään sinut siihen saakka kun täytät 18v. Kyllä sossu sinulle rahat järjestää jos et kotona pysty asumaan olosuhteiden takia ja vanhempien ongelmien takia ja ei muuta kun tsemppiä.

        ei todellakaan sossu voi ottaa vuokrarahoja vanhemmilta jos kersa haluaa muuttaa pois kotoa.Ei niiden ole missään lakipykälässä pakko maksaa alaikäisen eikä edes yliikäisen vuokria.Jos kotona ei voi asua niin sen kartoittaa sossutantat ei siinä sinun mielipide enään paina silloin kun ne alkaa huseerata.Lapsi otetaan pois holhoukseen kun kyseessä on jokin rikos ei vain sen takia jos vanhemmat kieltää vaikka bailaamisen tai vaatii kotiintuloaikoja.


      • Kisunen33
        12+2 kirjoitti:

        ei todellakaan sossu voi ottaa vuokrarahoja vanhemmilta jos kersa haluaa muuttaa pois kotoa.Ei niiden ole missään lakipykälässä pakko maksaa alaikäisen eikä edes yliikäisen vuokria.Jos kotona ei voi asua niin sen kartoittaa sossutantat ei siinä sinun mielipide enään paina silloin kun ne alkaa huseerata.Lapsi otetaan pois holhoukseen kun kyseessä on jokin rikos ei vain sen takia jos vanhemmat kieltää vaikka bailaamisen tai vaatii kotiintuloaikoja.

        Ota yhteyttä kotipaikkasi sosiaalitoimistoon ja kerro rehellisesti tilanteesi. Saat lakisääteistä apua ja saat elämäsi järjestykseen:)

        Sinä olet vastuussa vain omasta elämästäsi, et vanhempiesi.

        Pärjäät kyllä, onnea matkaan:)


      • aika hankalaa
        Kisunen33 kirjoitti:

        Ota yhteyttä kotipaikkasi sosiaalitoimistoon ja kerro rehellisesti tilanteesi. Saat lakisääteistä apua ja saat elämäsi järjestykseen:)

        Sinä olet vastuussa vain omasta elämästäsi, et vanhempiesi.

        Pärjäät kyllä, onnea matkaan:)

        Lain mukaan vanhemmat ovat elatusvelvollisia, eikä edes sossu voi kävellä lain yli, tukia ei tule. Mielestäni ainoa keino on huostaanotto, mutta tuskin sossu alkaa 17 vuotiasta huostaanottamaan ellei kotona asuminen ole suorastaan vaarallista. Ja sitten jos tehdään huostaanotto, niin sen jälkeen sossutäti päättää mitä tehdään ja missä asutaan.


      • siellä kaupankassall
        :(( kirjoitti:

        En haluaisi luopua tulevaisuudensuunnitelmistani ja päätyä jonnekin kaupankassalle 20 vuodeksi vain sen takia, että väkivaltaiset alkoholistivanhemmat haluavat minun muuttavan kotoa. Minulla on mahdollisuus tehdä työtä koulun ohella, mutta näillä näkymin vain viikonloppuisin, sillä kokisin varmasti liian raskaaksi viikolla opiskelujen ohella työskentelemisen.

        tartte olla kaikkea sitä 20 vuotta vaan ihan pari vuotta riittäisi kunnes täytät 18v. Sitten saat jo asumislisää ja opintotukea mihin ei vaikuta vanhempiesi tulot.


      • g
        siellä kaupankassall kirjoitti:

        tartte olla kaikkea sitä 20 vuotta vaan ihan pari vuotta riittäisi kunnes täytät 18v. Sitten saat jo asumislisää ja opintotukea mihin ei vaikuta vanhempiesi tulot.

        Tarkistapa faktasi. Tuossa meni monta asiaa ihan pieleen.


    • Totuus..

      Tullipuomin Osuuspankista saa luottoa ihan paperilla, eikä tarvi maksaa takaisin.

      • Ja kaikkein parasta on, että sinun ei itse tarvitse hankkia asuntoa, ruokakin tulee valmiina pöytään joten sopii uusavuttomillekin, huonona puolena lienee heikohkot biletysmahdollisuudet (mutta onko sillä väliä?)..

        :p


    • yksinasuja,vielä.

      Jos on kerran niin huonot kotiolot, että kotona et pysty asumaan, niin sossu kyllä auttaa siinä vaiheessa. Sossuille kun menet juttelemaan, niin varmasti tulee apua. Muutat luultavasti ensin perhekotiin ja sieltä sen jälkeen 18-vuotiaana omaan kämppään, jonka sossu sitten maksaa, jos olet vielä silloin lukiossa.
      Itse muutin 16-vuotiaana omaan asuntoon. Lopetin koulun ja menin töihin. Maksan siis itse oman vuokrani ja muut kulut. Minullakin on tosi paska olla kotona vanhempieni kanssa. Mutta sossuille en mennyt puhumaan mitään, koska mulla on kaksi nuorempaa sisarusta, niin hekin olisivat siis joutuneet perhekotiin. Jouduin kiristämään vanhempiani sossuilla, ja lopulta he allekirjoittivat mulle vuokrasopimuksen. Nyt olen asunut omillani miltei vuoden, ja sain häädön. Todennäköisesti joudun muuttamaan takaisin vanhempieni luokse, mutta mielummin menen sitten puhumaan sossuille miten asiat on. Tiedän, että menin mokaamaan pahasti, kun hommasin kolme varoitusta itselleni, enkä siitä muita voi syyttää. Mutta vanhempieni luokse en takaisin muuta, siellä on liian paska olla.

    • wertsukka

      itte oon opiskellu ja tehny töitä ykköseltä asti ja silti opiskelut menny ihan hyvin joten se ei ole mikää este

    • Kaima2..

      Luulisi, että sossu tulisi sinua vastaan asiassa. Esim; myöntäisivät rahaa, uuden kodin hankintoihin(esim; 300e).
      Tiedän tuttaviani ketkä ovat muuttaneet alaikäisinä pois.. Mutta laitoksista, kun sieltä muuttaa alaikänen omilleen sosiaalivirasto kyllä tukee. Luulisi, että sosiaalivirasto tulisi sinua vastaan ja antaisivat kuukausittaista tukea ja rahaa ensiasuntoon muuttaessa, tilanteesi huomioon ottaen. Itse olen muuttanut 17.v pois kotoa. Itse katsoisin sinussa viikonlopputöitä kuten; aamuhyllyjen täyttäjä päivittäistavarataloon, kassa myyjä, siivooja ja vastaavia. Työtä ei kannata kaihtaa kaikki työ on hyvästä, kokemus pohjalta ja itseä se kasvattavaa ja jostakin se on lähdettävä. Niin olen itsekkin tehnyt enkä kadu yhtään. En ole suhteilla saanut yhtään työpaikkaani. Vaan ottanut opintolainan ja tehnyt parina päivänä viikossa töitä. Kaikki on itse hommattu ja maksettu. (Muutaman vuoden kun elin ja olin, niin pian minulle kävi niin että ikäisekseni tienaan kyllä todella hyvinkin, vaikka itse sanonkin.. Täytyy vain jaksaa yrittää.
      Enkä itsestäni olisi koskaan uskonut, että pääsisin näin hyville ansioille. Jaksavaisuus ja yritteliäisyys palkitaan. Mutta olen kyllä ansainnutkin sen:) Ei ole koskaan tarvinnut kenenkään siivellä elellä, eikä o suhteilla saatua..Vaan ihan itse) Minulle itselleni on ihan sama olenko makaroonia vai ravintolassa syönyt, kunhan olen syönyt..Eise pointti ole se vaan onnellisuus..Siitä kaikki lähtee.
      Itse muuttaisin sinussa pois..Niinkuin teinkin vastaavanlaisessa tilanteessa. Et kadu, saat itse vaikuttaa kaikkeen.
      Jos sossu ei halua tukea, niin sitten ei. Joskus silti vain uhkailevatkin;) Olisi silti heiltä fiksua antaa nuorille eväät parempaan elämään. Ja minimoida mahdollisuutta, että et olisi heidän asiakkaansa enään parinvuoden päästä.. Muuten riski on "densuuntua" ja olla aina heidän asiakkaansa on suurempi. Niinkuin suurin osa heidän asiakaista ovatkin. Tuollaisessa tilanteessa olevia ihmisiä kuin sinä juuri pitäisikin mielestä auttaa alkuun. Eikä niitä alkoholisteja, tai muuten vain olevia ihmisiä jotka eivät viitsi tehdä mitään vuodesta toiseen..vaan ainoa tulevaisuus on joka kuukausi elää sossunrahoilla. Että ärsyttää maksaa itse veroja sen vuoksi. Tuollaisessa tilanteessa olevien ihmisten takia maksaisin itse mielummin veroa.
      Tsemppiä!! ja onnea tiedän, että pärjäät jos "olet sitä itse".

    • siitä saa rahaa

      Jos ja kun olet tukien ulkopuolla, eikä vanhemmat avusta, niin sitten jää jäljelle työnteko, perseenmyynti ja sponsorin etsiminen, joku setä ottaa sinut kyllä tietyin edellytyksin luokseen asumaan.

      Käytännössä sun on aika vaikea muuttaa alle 18 vuotiaana, elleivät holhooja ole asiaan suosiollinen, et saa edes vuokrakämppää ilman heidän apuaan.

    • ....

      Jos ne kerran on katsonu paremmaks roudata sut valtion kustannuksella pois kotoo niin kai ne myös tietää kuka sut elättää?

      Muussa tapauksessa:
      - Kela
      - Sossu
      - Mene töihin

      Siinä vaihtoehdot.

    • BeerIsGood

      siinä ei auta itku. On ollut oikeudessa ja isä velvoitettiin maksamaan "elatusapua" jo aikuiselle tyttärelle, joten varmasti alle 18v. kuluja joutuvat maksamaan.

    • "Jokaisella on oikeus saada toimeentulotukea, jos hän on tuen tarpeessa eikä voi saada toimeentuloa ansiotyöllään, yrittäjätoiminnallaan, toimeentuloa turvaavien muiden etuuksien avulla, muista tuloistaan tai varoistaan, häneen nähden elatusvelvollisen henkilön huolenpidolla tai muulla tavalla."
      (www.finlex.fi, Laki toimeentulotuesta 30.12.1997/1412, 2 §)

      "Toimeentulotuen määrä on tämän lain mukaan määriteltyjen menojen sekä käytettävissä olevien tulojen ja varojen erotus. Tulot ja varat otetaan huomioon ensin 7 §:ssä tarkoitettua perustoimeentulotukea myönnettäessä." (
      www.finlex.fi, 7 § (29.12.2005/1218) )

      "Toimeentulotuen perusosa kuukautta kohti on:
      1) yksin asuvalla henkilöllä ja yksinhuoltajalla 361,86 euroa; (11.5.2007/583) "
      (www.finlex.fi, 9 §)
      (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1997/19971412?search[type]=pika&search[pika]=toimeentulotuki)

      Lastensuojelulaki 13.4.2007/417
      " 6 §
      Tässä laissa pidetään lapsena alle 18-vuotiasta ja nuorena 18–20-vuotiasta."
      (www.finlex.fi)

      "Kun lastensuojelun tarve oleelliselta osin johtuu riittämättömästä toimeentulosta, puutteellisista asumisoloista tai asunnon puuttumisesta tai kun mainitut seikat ovat oleellisena esteenä lapsen ja perheen kuntoutumiselle, kunnan on viivytyksettä järjestettävä riittävä taloudellinen tuki sekä korjattava asumisoloihin liittyvät puutteet tai järjestettävä tarpeen mukainen asunto."
      (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070417?search[type]=pika&search[pika]=lastensuojelu)
      Laki pykälät ovat kokonaisuudessaan sivulla www.finlex.fi

      Toivottavasti näistä on jotain apua. Eli lain mukaan olet oikeutettu toimeentulotukeen, ja toimeentulotuella turvataan sinun asuminen, ja tietysti asumiskulut, ruoka ym.

      LÄHDE: http://www.finlex.fi/

      • Sossun ongelma!

        "Toimeentulotuen perusosa kuukautta kohti on:
        1) yksin asuvalla henkilöllä ja yksinhuoltajalla 361,86 euroa; (11.5.2007/583) "
        (www.finlex.fi, 9 §)"

        Nykyisin siis elämiseen jäävä osuus on 417e eli tuo vuokran ja sähkön ja veden jälkeen.

        Tottakai sossun täytyy varmistaa toimeentulo, jos kerta katsovat ettei kotona voi asua!!!


      • Harkinnanvaraisia

        On varmaan vähän eri tulkintoja noista lakipykälistä. Itse muutin pois kotoa 16-vuotiaana. Olin aluksi pari vuotta töissä ja iltalukiossa. Oli hyvin köyhä, mutta en saanut mitään tukia, en edes asumistukea, koska äiti nosti minusta asumistuet omaan asuntoonsa, johon jäi äiti ja kaksi nuorempaa sisarusta. Kun sitten lukion kolmosella oli pakko vähentää työntekoa ja keskittyä kirjoituksiin, niin vaadin, että muuttoilmoitus on pakko saada tehdä, jotta saan opintotuet ja asumislisät. Kun sitten olin jo 18 enkä enää tarvinnut äidin nimeä muuttoilmoitukseen, tein itse sen virallisen muuttoilmotuksen. Äiti menetti tuen minun osalta, ja äiti ja nuoremmat sisarukset joutuivat muuttamaan kun äidin rahat ei enää riittäneet vuokran maksuun siinä asunnossa missä olivat. Tästä olen saanut kuulla, että olin niin itsekäs, ja että he joutuivat muuttamaan pois kotoa. - No, tästäkin voi vähän päätellä, että miksi alun perin halusin pois sieltä :-)

        Mistään toimeentulotuista ei kyllä kukaan maininnut mitään. Ei sellaisten saamiseen olisi oikeasti ollut mitään mahdollisuuksia, jos muutenkin pystyy tulemaan toimeen. Vaan hyvinpä olen oppinut pärjäämään ilman tukiakin. Aina on töitäkin löytynyt, kun niitä on halunnut tehdä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2635
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2233
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      87
      1971
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1695
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1681
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1636
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1626
    8. 91
      1563
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      128
      1437
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe