Kalojen ruokinta.

kalojenruokinta

Kaloille myydään nykyää paljon erillaisia ruokia, on omat kultakaloille kirjoahvenille yms.

Minulla on kirjoahvenia ja siellä seassa rihmakaloja yms tetroja. Jos ostaisin kirjoahvenille omat hiutaleet ja tetroille ja rihmiksille omat. miten saan ne syömään niille tarkoitettuja ruokia? vaiko onko nämä ruuat tarkoitettu lajiakvaarioon?

Sitten vielä, ruokin kalat kolmesti päivässä, aamulla, koulun jälkeen ja illalla. eli noin klo: 7:00, 15:00 ja 21:00 kuinka paljon hiutaleita tulisi antaa? olen antanut aina suurin piirtein pikkurillin pään kokoisen annoksen, per ruokintakerta. että onko ok?
Jottei riitaa synny ruokin aina molemmista akvan päistä. onko ok?

Haittaako jos kun annan kirjoahvenille kärpäsen toukkia niin muutama rihmakin syö niitä. Ja voiko pakasste toukkia säilyttää jääkaapissa? (tyhmä kysymys varmaan) Kun siellä me ainakin ollaan pidetty.

7

3919

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fish KING

      Mä oon tehnyt niin että hankin monenlaisia kuivaruokia, teen niistä oman mixin joista eri lajiset kalat akvaarioissani syövät mitä syövät ;)
      - lisänä kerran viikossa jotain semielävää, kuten pakaste surviaista tms. larvaa mitä saa, pakaste mätikin kelpaa joillekin kaloille .. jos ei kelpaa - smetanaa,sipulia,suolaa,pippuria niin se on hyvää paahtoleivän päällä :)

      Kaikkia kalalajejahan ei suositella pidettäväksi samassa akvaariossa, jo niiden asuin ympäristö vaatimusten takia ;)

      Aikas usein ruokit, miten paljon annostelet kerralla, minkä ikäisiä kalasi ovat, mitä lajeja?
      - pääasia ettei ruokaa jää syömättä ja se ei jää mätänemään pohjalle

      Pakasteruoka pilaantuu nopeasti jääkaapissa, jo muutaman päivän päästä esim. pakastersurviaiset ovat syömäkelvotonta tavaraa :(

      Luonnossahan kalat ei saa hiutaleruokaa vaan elävät nimen omaan pien eliöllä ja hyönteisillä :)

      • kalojenruokinta

        Noita surviaisia olen ajatellutkin tarjota mutta maistuukohan kaloille kuivattuina?

        Kaloille annan sen pikkurillinpään verran, ei aika vähän? Nuo kalat on olleet minulla nyt viitisen viikkoa, mutta ei ole ensimmäiset kalani. Sen enempää tietoa ei minulla kalojen iästä ole. Lajiltaan ne on
        2 loistokääpiöahventa
        2 perhoskääpiöahventa.
        3 katinkultamonnia
        8 timanttitetraa. (ovat aika isoja niin ei muut pistä poskeen)
        3 hunarihmakalaa.
        2 kääpiörihmakalaa.

        - olenkin katsonut että näyttävät vähän epämääräisiltä, mutta kaloille on kelvannut. toivottavasti ei ole tullut mitään myskytystä. enpäs anna niitä enää.

        Kiitos tiedoista, ja kumpa vastaisitkin tähänkin viestiin. (tasokkaat kommentit) (;


      • fish KING
        kalojenruokinta kirjoitti:

        Noita surviaisia olen ajatellutkin tarjota mutta maistuukohan kaloille kuivattuina?

        Kaloille annan sen pikkurillinpään verran, ei aika vähän? Nuo kalat on olleet minulla nyt viitisen viikkoa, mutta ei ole ensimmäiset kalani. Sen enempää tietoa ei minulla kalojen iästä ole. Lajiltaan ne on
        2 loistokääpiöahventa
        2 perhoskääpiöahventa.
        3 katinkultamonnia
        8 timanttitetraa. (ovat aika isoja niin ei muut pistä poskeen)
        3 hunarihmakalaa.
        2 kääpiörihmakalaa.

        - olenkin katsonut että näyttävät vähän epämääräisiltä, mutta kaloille on kelvannut. toivottavasti ei ole tullut mitään myskytystä. enpäs anna niitä enää.

        Kiitos tiedoista, ja kumpa vastaisitkin tähänkin viestiin. (tasokkaat kommentit) (;

        No,jos kalat ovat yhtö nuoria kuin akvasi, herää kysymys miten kypsytit akvaariosi. Se näet vaatii oman aikansa jotta veden biologinen toiminta alkaa ja on sitä luokkaa jotta kalat ylipäätänsä pystyvät siellä elämään, pelkkä raanavesi ei ole kalojen elin ympäristö, valitettavasti.
        Vai ostitko akvaarion joltakin "käytettynä"?

        Nuorille kaloille voi antaa noinkin usein ruokaa mutta jo vuoden sisällä voit huoletta tiputtaa yhden ruokinta hetken pois ja pitää jopa paasto päiviäkin.
        Surviastoukkia kannattaa annostella vain kerran pari viikossa, ne ovat niin rasvaista ravintoa että kala ei pysty sitä rasvaa ruumiistasa poistamaan niin tehokkaasti kuin ihminen.
        Sukukypsillä kaloilla 2-10v voit antaa kaloille vain kerran päivässä ruokaa ja pitää jopa viikonlopun paastoa, viikonkin tarvittaessa.

        Kokeilemalla saat selville mistä kalasi pitävät, mihin ne ovat tottuneet, välillä voi kokeilla toista merkkiä tms. erikoisempaa ravintoa.

        Meillä pikkutetrat syö niin hiutaleita kuin kuivattuja äyriäisiä sekä pakaste toukkaakin. Ahvenet niin ikään on kaikki ruokasia mutta voivat äityä krantuiksi sillä niille veden laatu on ensisijaisen tärkeää ja yleensä harrastaja tappaa niitä tahtomattaa sillä pienikin nitriitti määrä tai nitraatin heittely saa kalat sairaiksi.
        Labyrinttikalat taasen ovatr aikas kaikki ruokaisia myös, pohja kaloille omia granulaatti ruokia sekä erilaisia pohjapellettejä. Pakaste ruoan voi itse huljutella suoraan pakkasesta akvaarioon omin käsin.

        Valmistajia, O.S.I., LIfe Spectrum, JBL, SERA .. kaikki halppis/marketti ruoat on melkeimpä pois suljettuja niiden suuren tuhkamäärän takia josta kala ei saa mitään ravitsevaa. Tarkkaile tuotteista tuota ash määrää, mitä vähemmän sen parempi tasoista ruoka on.

        Tuon määrä kalastoa vaatii joa akvaarion tilavuudeltakin jotain, toivottavasti ollaan lähellä 150-200 l ja veden vaihto rutiini se kolmannes tilavuudesta kahdesti viikossa rytmiä ulkosuodatin 600-1000l/h

        JOS akvasi on 150l pienempi on kaloja tuolla aivan liikaa, niin lajeja kuin määrällisestikin !!


    • Kääpiörihmakala

      Voiko Kääpiörihmakala ja tetra syödä samaa ruokaa?

    • Plekonjeese

      Jotkut tetrat eivät pysty syömään suuria hiutalaite. Muuten uskon ton toimivan.
      Sain juuri ison aitotäpläplekon eka kala.

    • Plekonjeese

      Kypsytettiin 3 viikkoa... kaveri on massiivinen.Meni heti lasiin kiinni.
      Siis se pleko ;)

    • Tuukka5

      Kuulostaa kauhealta tuo hiutaleruokinta. Tetran ja kirjoahvenet ovat ainakin kaikkiruokaisia. Itselläni on niitä ja myös partamonneja. Kaikille kelpaa pakastevalikoimat esim. artemia ja punaiset pienet madot, surviastet ym . Ahvenet syövät kovasti mitä isommaksi kasvavat. Ruokin ehkä liikaa, kun 1 jääpala päivässä? Välillä pidän hieman kevyemmän ruokintapäivän ja on ollut myös välipäiviä välillä, jolloin eivät saaneet ruokaa. Minulla on 2 ahventa, nyt n. 20 tetraa ja 3 monnia. Enempää tuonne ei mahtuisi, koko n. 200l vesi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      296
      3148
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1713
    3. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1243
    4. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      81
      1222
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1139
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1138
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      43
      1010
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      954
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      896
    10. Liikennesäännöt

      Uuden ohitustien myötä torkkolantieltä tulevia kuuluu väistää tai ainakin kuuluisi väistää, jos he tulevat ollintielle.
      Pyhäjärvi
      11
      814
    Aihe