harjoittelu mosinilla

pentti kakkonen

isävainaalta jäi perinnöksi tuommonen 91/30 mosinnagantti, joka sitten päätyi mutkien ja luparallin kautta minulle. ase ihan hienossa neukkuajan kunnossa, ja tuntuu käyvän ampumaradalla höyläpenkistä pamautellessa ihan kohtuullista kasaa sellierin panoksilla. eri asia sitten on ampuminen ilman vankkaa tukea.
makuulta ei tahdo osua mihinkään ja seisaalta vielä vähempi vaikka ampumamatkat ole pitänyt 100 metrissä tai alle. eikun vaan pyssyn piippu vispaa ja vispaa 1x1 metrin taulun reunalta toiselle ja reunasta yli, vaikka kuinka koittaisi saada keskellä pysymään. onhan toi hirveän kolho ja etupainonen, ja muutenkin ihan erilainen pyssy kun oma tikka m65, mutta kai sillä nyt johonkin pitäisi raavaan miehen saada sattumaan.

teenkö jotain väärin? onko jotain niksejä miten vanhalla mosinilla saisi laakit käymään edes siihen kasirinkiin? en millään raatsis asetta sepällekään vieä fiilattavaksi, mutta olishan se komeeta joskus käydä vaikka hirvimettillä toisen maailmansodan aikasella aseella. löytyykö neuvoja makuu-ammuntaan tai pystystä ammuntaan?

9

674

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaukoukuo

      Harjotusta harjotusta harjotusta! Siitä se lähtee!

      • Hillbergmounting.

        Tässä ja näin aika vaikea alkaa opetaa näkemättä suoritustasi. Ehkä lakajaisiksi vain: Älkä nykäise liipasimesta äläkä sulje silmiä. Myös jälkipito tärkeää.


    • ressu.

      Hanki aluksi kirjallisuutta. PV.n Kivääriammunnan koulutusopas/Unto Kurkinen 1971 on erittäin hyvä, jos satut sellaisen jostain saamaan. Hämeenlinnan varikolla myytiin viimeisiä toissa kesänä, mutta jostain divareista tai asemessuilta saattaa löytyä. Huutonetissä on joskus näkynyt.
      Kannattaa myös liittyä reserviläisiin. Sotilaskivääreillä ammutaan perinneammuntoja ja kilpaillaan suomenmestaruuksista ja joka seurasta löytyy lajia harrastavia.

    • kokmuston

      Hanki aseeseen kunnollinen ja riittävän pitkä hihna, jonka itten ammunnassa (makuulta) pujautat tukikäden kyynärpää n takaa, ja kiristät sillä tavalla että se antaa lisätukea ammuntaan. kannattaa kokeilla!

      • ressu.

        Minusta ampuminen kannattaa aloittaa ilman hihnaa. Hihnalla kiristää helposti aseeseen jännityksen, jolloin rekyyli vääntää aseen kieroon ja osumat samantien sinne tänne. Kun on oppinut oikean ampumasuorituksen eri vaiheet voi kokeilla hihnan käyttöä. Kokemus neuvoo hihnatuen käytön ilman ylimääräisiä jännityksiä. Itse en ole koskaan oppinut hihnan käyttöä vaikka jonkin verran sitä harjoitellut.


      • Hihnatuki
        ressu. kirjoitti:

        Minusta ampuminen kannattaa aloittaa ilman hihnaa. Hihnalla kiristää helposti aseeseen jännityksen, jolloin rekyyli vääntää aseen kieroon ja osumat samantien sinne tänne. Kun on oppinut oikean ampumasuorituksen eri vaiheet voi kokeilla hihnan käyttöä. Kokemus neuvoo hihnatuen käytön ilman ylimääräisiä jännityksiä. Itse en ole koskaan oppinut hihnan käyttöä vaikka jonkin verran sitä harjoitellut.

        Suomen armeija koulutti minut ja kaikki muut siihen aikaan ampumaan sotilaskiväärillä makuulta hihnatukea käytäen. Hyvin se pelitti ja tuo juttu jännityksistä on utopiaa. Oleellista oli oikea liipaisu. Pakkasi meillä alokkailla mennä siihen "silmät kiinni ja kauhea nykäisy" laukaisuun, joka kyllä vei osumat sinne sun tänne. Harjottelemalla lähes kaikki oppi ampumaan ja opit sinäkin sillä mosarilla.


      • ei ase-seppa
        Hihnatuki kirjoitti:

        Suomen armeija koulutti minut ja kaikki muut siihen aikaan ampumaan sotilaskiväärillä makuulta hihnatukea käytäen. Hyvin se pelitti ja tuo juttu jännityksistä on utopiaa. Oleellista oli oikea liipaisu. Pakkasi meillä alokkailla mennä siihen "silmät kiinni ja kauhea nykäisy" laukaisuun, joka kyllä vei osumat sinne sun tänne. Harjottelemalla lähes kaikki oppi ampumaan ja opit sinäkin sillä mosarilla.

        laukaisuun tarvittava herkkyys... jos laukaisu on liian jaykka..ei tahdo tulla hyvaa jalkea..
        kaske ase-seppa asialle


      • hihnatuki
        ei ase-seppa kirjoitti:

        laukaisuun tarvittava herkkyys... jos laukaisu on liian jaykka..ei tahdo tulla hyvaa jalkea..
        kaske ase-seppa asialle

        Voisihan ne ruuvitkin tutkia ja kiristellä puut kiinni rautoihin. Ne voi hölskyä miten sattuu vanhassa sotapyssyssä ja osumat sen mukaisesti. Ei siihen mitään epoksipetausta kannata unelmoida, mutta aseseppä voisi vilkaista kuitenkin, että raudat on asianmukaisesti kiinni.

        Muutenkin olen sitä mieltä, että aseseppä on ammattimies korjailemaan pyssyköitä. Turhaa niitä on putkimiehen vehkeillä pilata, jos ammattimies on kohtuudella saatavilla. Pakkaa olemaan se itse tehty = huonosti tehty.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      125
      1948
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      207
      1611
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      54
      1286
    4. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1208
    5. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      108
      1184
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      102
      1025
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      920
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      65
      866
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      45
      827
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      781
    Aihe