ei ms:sää

8891vm

Moro. Vaivoja jatkunut reilut 2 vuotta, alussa lähinää kipua, paineentunnetta ja vihlauksia päässä, oikealla puolella. N. puoli vuotta tästä pistelyä vasemmalla puolella poskessa, kämmenessä ja jalkapohjassa. Lievää lihasheikkouttakin jalassa ja kädessä. Pelkään aivokasvainta jne. ct-puhdas - parempi mieli, oireet siedettäviä, ei pahene, en hakeudu tutkimuksiin. Myöskään hieronta/venyttely ei auta.

Noin vuosi tästä lihasheikkous kasvaa parin päivän aikana. Havaittavissa myös oikealla puolellakin. Tavarat putoilevat käsistä, silmän takana kipua katsetta kääntäessä, käsien puutumista öisin - pelko ms-taudista. Lähete neurologille, varpaillakävely jne. sujuu, tosin epäilen että johtuu vahvasta pohjakunnosta. Enmg ja pään magneettikuva ok. Pitäisi sulkea pois ms:n ja ALSin.

Viime viikkojen aikana lihasnykayksiä ympäri kehoa, palan tunnetta kurkussa välillä, ihmeellisiä vihlaisuja/"juilimista" ympäri kroppaa vanhat oireet. Enmg:stä siis vasta pari viikkoa, mutta pelkään silti ALSia. Nyt henkisistä syistä sairaslomalla.

Vielä pari tyhmää kysymystä ALSista: Mihin plakki taudissa kertyy ja mitä kokoluokkaa ovat nämä "kertymät"? Onko niitä mahdollista tuntea konkreettisesti itse? Jännittäessäni niskan ja kääntäessäni päätä tietyllä tavalla, tuntuu jossain takaraivon ja aivojen välillä outoa "rusahtelua/muljahtelua".

Eli eli, elämästä on tullut siis melkosta selviytymistaistelua ja välillä "helvettikin" on lievä sana ilmaisemaan olotilaa. Ja en varmaan kirjottelis suomi 24:n jos ois jotain hajua mitä seuraavaksi tulisi tehdä. Jos siis jollakulla on joitain omakohtasia kokemuksia tai vinkkejä tulevaan olisin kiitollinen jos kirjoittaisit niistä tänne.

T: mies 22v

7

892

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...................

      likvor on otettu? Ja sen tulokset...

      • 8891vm

        oo otettu. Sain pari pvää sitten tulokset mri:stä ja enmg:stä ja samassa kirjeessä luki, että mua ei määrätä jatkotutkimuksiin. Menin eilen varaamaan yksityiseltä ajan, jospa sitä kautta sais jonkunlaisen diagnoosin.


      • nainen701
        8891vm kirjoitti:

        oo otettu. Sain pari pvää sitten tulokset mri:stä ja enmg:stä ja samassa kirjeessä luki, että mua ei määrätä jatkotutkimuksiin. Menin eilen varaamaan yksityiseltä ajan, jospa sitä kautta sais jonkunlaisen diagnoosin.

        Olisko mahdollista että vika olisi korvienvälissä? Mulla samat oireet olleet jo 20v. Jos olisi vaikka als,
        niin kyllä olosi olisi huonontunut huomattavasti.


      • 8891vm
        nainen701 kirjoitti:

        Olisko mahdollista että vika olisi korvienvälissä? Mulla samat oireet olleet jo 20v. Jos olisi vaikka als,
        niin kyllä olosi olisi huonontunut huomattavasti.

        Oon kyllä vahvasti sitä mieltä, että ei oo korvienvälistä kiinni tai hankala kuvitella ainakin, että aiheuttais näin selkeitä fyysisiä oireita.


      • JepjepJeppe
        8891vm kirjoitti:

        Oon kyllä vahvasti sitä mieltä, että ei oo korvienvälistä kiinni tai hankala kuvitella ainakin, että aiheuttais näin selkeitä fyysisiä oireita.

        Ongelma tässä on se, että ALS on meille ms-diagnoosin saaneille silleen vieras, ettei siitä ole kokemusta. Oisko toi Neurolgia-osio oikeampi osoite ALSia koskeviin kyselyihin.

        Tuli vaan mieleen noista rusahteluista/muljahteluista ihan perinteiset niska/hartiaseudun vaivat. Voiskohan syy löytyä sieltä kyseisiin tuntemuksiin?


      • 8891vm
        JepjepJeppe kirjoitti:

        Ongelma tässä on se, että ALS on meille ms-diagnoosin saaneille silleen vieras, ettei siitä ole kokemusta. Oisko toi Neurolgia-osio oikeampi osoite ALSia koskeviin kyselyihin.

        Tuli vaan mieleen noista rusahteluista/muljahteluista ihan perinteiset niska/hartiaseudun vaivat. Voiskohan syy löytyä sieltä kyseisiin tuntemuksiin?

        Joo en huomannu ku nuo 6 ekaa aihealuetta niin tää tuli vähä väärään osotteeseen.

        Oireet kuitenkin hyvinkin samankaltaisia kuin ms:ssä. Kuulin, että myöskään mri ei takaa 100%sesti etteikö ois ms:sää. Onko toi likvor siis varmin/ehdoton tapa ms-diagnoosin tekemiseksi?


      • JepjepJeppe
        8891vm kirjoitti:

        Joo en huomannu ku nuo 6 ekaa aihealuetta niin tää tuli vähä väärään osotteeseen.

        Oireet kuitenkin hyvinkin samankaltaisia kuin ms:ssä. Kuulin, että myöskään mri ei takaa 100%sesti etteikö ois ms:sää. Onko toi likvor siis varmin/ehdoton tapa ms-diagnoosin tekemiseksi?

        Ms-tautidiagnoosin varmistamiseksi/poissulkemiseksi tehdään selkäydinpunktio, Enpä muista kuulleeni koskaan, että diagnoosi olisi tehty ilman sitä. Tässä tietoa, jos et oo tätä jo sattunut lukaisemaan:

        http://www.kaypahoito.fi/web/kh/etusivu/naytaartikkeli/tunnus/khp00090


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 127
      3387
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      92
      3120
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2328
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      27
      1814
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1688
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1549
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1514
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1466
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1431
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1365
    Aihe