Moro. Vaivoja jatkunut reilut 2 vuotta, alussa lähinää kipua, paineentunnetta ja vihlauksia päässä, oikealla puolella. N. puoli vuotta tästä pistelyä vasemmalla puolella poskessa, kämmenessä ja jalkapohjassa. Lievää lihasheikkouttakin jalassa ja kädessä. Pelkään aivokasvainta jne. ct-puhdas - parempi mieli, oireet siedettäviä, ei pahene, en hakeudu tutkimuksiin. Myöskään hieronta/venyttely ei auta.
Noin vuosi tästä lihasheikkous kasvaa parin päivän aikana. Havaittavissa myös oikealla puolellakin. Tavarat putoilevat käsistä, silmän takana kipua katsetta kääntäessä, käsien puutumista öisin - pelko ms-taudista. Lähete neurologille, varpaillakävely jne. sujuu, tosin epäilen että johtuu vahvasta pohjakunnosta. Enmg ja pään magneettikuva ok. Pitäisi sulkea pois ms:n ja ALSin.
Viime viikkojen aikana lihasnykayksiä ympäri kehoa, palan tunnetta kurkussa välillä, ihmeellisiä vihlaisuja/"juilimista" ympäri kroppaa vanhat oireet. Enmg:stä siis vasta pari viikkoa, mutta pelkään silti ALSia. Nyt henkisistä syistä sairaslomalla.
Vielä pari tyhmää kysymystä ALSista: Mihin plakki taudissa kertyy ja mitä kokoluokkaa ovat nämä "kertymät"? Onko niitä mahdollista tuntea konkreettisesti itse? Jännittäessäni niskan ja kääntäessäni päätä tietyllä tavalla, tuntuu jossain takaraivon ja aivojen välillä outoa "rusahtelua/muljahtelua".
Eli eli, elämästä on tullut siis melkosta selviytymistaistelua ja välillä "helvettikin" on lievä sana ilmaisemaan olotilaa. Ja en varmaan kirjottelis suomi 24:n jos ois jotain hajua mitä seuraavaksi tulisi tehdä. Jos siis jollakulla on joitain omakohtasia kokemuksia tai vinkkejä tulevaan olisin kiitollinen jos kirjoittaisit niistä tänne.
T: mies 22v
ei ms:sää
7
1005
Vastaukset 7
- ...................
likvor on otettu? Ja sen tulokset...
- 8891vm
oo otettu. Sain pari pvää sitten tulokset mri:stä ja enmg:stä ja samassa kirjeessä luki, että mua ei määrätä jatkotutkimuksiin. Menin eilen varaamaan yksityiseltä ajan, jospa sitä kautta sais jonkunlaisen diagnoosin.
- nainen701
8891vm kirjoitti:
oo otettu. Sain pari pvää sitten tulokset mri:stä ja enmg:stä ja samassa kirjeessä luki, että mua ei määrätä jatkotutkimuksiin. Menin eilen varaamaan yksityiseltä ajan, jospa sitä kautta sais jonkunlaisen diagnoosin.
Olisko mahdollista että vika olisi korvienvälissä? Mulla samat oireet olleet jo 20v. Jos olisi vaikka als,
niin kyllä olosi olisi huonontunut huomattavasti. - 8891vm
nainen701 kirjoitti:
Olisko mahdollista että vika olisi korvienvälissä? Mulla samat oireet olleet jo 20v. Jos olisi vaikka als,
niin kyllä olosi olisi huonontunut huomattavasti.Oon kyllä vahvasti sitä mieltä, että ei oo korvienvälistä kiinni tai hankala kuvitella ainakin, että aiheuttais näin selkeitä fyysisiä oireita.
- JepjepJeppe
8891vm kirjoitti:
Oon kyllä vahvasti sitä mieltä, että ei oo korvienvälistä kiinni tai hankala kuvitella ainakin, että aiheuttais näin selkeitä fyysisiä oireita.
Ongelma tässä on se, että ALS on meille ms-diagnoosin saaneille silleen vieras, ettei siitä ole kokemusta. Oisko toi Neurolgia-osio oikeampi osoite ALSia koskeviin kyselyihin.
Tuli vaan mieleen noista rusahteluista/muljahteluista ihan perinteiset niska/hartiaseudun vaivat. Voiskohan syy löytyä sieltä kyseisiin tuntemuksiin? - 8891vm
JepjepJeppe kirjoitti:
Ongelma tässä on se, että ALS on meille ms-diagnoosin saaneille silleen vieras, ettei siitä ole kokemusta. Oisko toi Neurolgia-osio oikeampi osoite ALSia koskeviin kyselyihin.
Tuli vaan mieleen noista rusahteluista/muljahteluista ihan perinteiset niska/hartiaseudun vaivat. Voiskohan syy löytyä sieltä kyseisiin tuntemuksiin?Joo en huomannu ku nuo 6 ekaa aihealuetta niin tää tuli vähä väärään osotteeseen.
Oireet kuitenkin hyvinkin samankaltaisia kuin ms:ssä. Kuulin, että myöskään mri ei takaa 100%sesti etteikö ois ms:sää. Onko toi likvor siis varmin/ehdoton tapa ms-diagnoosin tekemiseksi? - JepjepJeppe
8891vm kirjoitti:
Joo en huomannu ku nuo 6 ekaa aihealuetta niin tää tuli vähä väärään osotteeseen.
Oireet kuitenkin hyvinkin samankaltaisia kuin ms:ssä. Kuulin, että myöskään mri ei takaa 100%sesti etteikö ois ms:sää. Onko toi likvor siis varmin/ehdoton tapa ms-diagnoosin tekemiseksi?Ms-tautidiagnoosin varmistamiseksi/poissulkemiseksi tehdään selkäydinpunktio, Enpä muista kuulleeni koskaan, että diagnoosi olisi tehty ilman sitä. Tässä tietoa, jos et oo tätä jo sattunut lukaisemaan:
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/etusivu/naytaartikkeli/tunnus/khp00090
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa1012230Kemijärvellä vesionnettomuus
Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as411498Hei, voitko kuunnella
Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu1381094Joku porukka lähtenyt täältä
Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.2321048- 99970
- 82866
- 80777
Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä
Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,53767Olipa yllätys
Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo215754- 93739
- 52714
Costa Rica on tympeän makuinen kahvi
Ostin kahvin hinnan romahduksen kunniaksi Costa Rican "Premium Blendiä". Piti olla sataprosenttista arabialaista. No ain43711- 40676
On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit79648Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?
Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.28546- 55527
Hämmentävä hetki: TTK:sta pudonnut Johanna Puhakka lataa pettyneenä: "Sitä ei voi kieltää"
Johanna Puhakka ja Jurijs Jurza Trosenko tippuivat Tanssii Tähtien Kanssa -kisasta. Suositussa viihdeohjelmassa nähtiin14490- 35474
Kai sä mies ymmärrät..
..ettet jättänyt vaihtoahtoa. Tottakai toivon vielä, että pystyisit toimimaan niin että asiat korjaantuisivat. Vahvast28472- 33443