Haluaisin kuulla teidän kommentteja, joiden vauva on ollut loppuun saakka perätilassa. Synnytitkö alateitse vai päädyttiinkö sektioon? Ja MIKSI? Varsinkin jos sait itse valita synnytystavan, mikä vaikutti päätökseen?
Itselläni vauva pysyttelee sinnikkäästi perätilassa ja ensi viikolla on tarkoitus keskustella lääkärin kanssa synnytystavasta. Tähän mennessä hän on kommentoinut asiaa vain sillä tavalla, että saan synnyttää miten itse haluan. Enhän minä osaa sitä päättää, varsinkin kun olen ensikertalainen! Tällä hetkellä tuntuu, että haluaisin välttää sektiota viimeiseen asti, mutta perätilasynnytys kauhistuttaa vieläkin enemmän! Eikös siinä joudu tuo alapääkin venymään paljon enemmän kuin norm. synnytyksessä? Puhumattakaan lisääntyneistä riskeistä vauvalle...
Niin ja lääkäri sanoi, että jos päädyn sektioon, se tehdään n. viikko lasketun ajan jälkeen. Miten niin JÄLKEEN? Mitä jos synnytys käynnistyy sitä ennen?
Perätila ja synnytys
12
2307
Vastaukset
- Mam
On kyllä ihmeellistä, jos sektio tehdään peräti viikko lasketun ajan jälkeen. Minulla ne on tehty perätilan takia ennen laskettua aikaa, toinen viikko ja toinen kaksi viikkoa ennen. Minä en saanut itse päättää synnytystapaa. Luotin ammattilaisten arvioon, että perätilasynnytys ei kohdallani tule onnistumaan, koska lantion sisämitat olivat liian pienet. Sen sijaan normaalisynnytykset ovat sujuneet mallikkaasti. Minulta otettiin lantioröntgen. Ehkäpä se otetaan sinultakin? Entä ulkokäännös, joko sitä on kokeiltu? Itsekin olisin mieluummin synnyttänyt kuin mennyt sektioon, sen verran karmeita kokemuksia sektiot minulle ovat olleet. Mutta kyllä niistäkin hengissä selvisin.
Tunnen äidin, joka hiljattain synnytti perätilassa olevan vauvan. Häneltä se sujui hyvin, ja lapsi syntyi terveenä. Lääkäri oli koko ajan synnytyksessä mukana. Perätilasynnytykseen liittyy kuitenkin enemmän riskejä kuin normaalisynnytykseen, joten kyllä totisesti ihmmetelen, jos sinun tarkemmin tutkimatta annetaan itse asiasta päättää. - Hanne
Joku vois antaa sulle sen linkin missä näytetään perätilasynnytys ja siinä leikataan lihaa peräreikään asti ja ei tosiaan oo kivannäköistä, en usko että kukaan tuolla tavalla synnyttänyt istuu 2 kuukauteen.
- äiti1111
Säälittävä kommentti.
Tiedän ammatti ihmisenä että repeämisriski ei ole YHTÄÄN suurempi perätilassa synnyttävälle.
Tiedonpuute sinua vaivaa.
- esikoinen
Minä päädyin esikoiseni kohdalla sektioon. Lapsi syntyy tavallisesti pää edellä, pää on suurin osa, jos se mahtuu, loputkin mahtuu ulos. Perätilassa asia on toinen; pää tulee viimeisenä, jos se ei mahdukkaan ulos, kumpaan suuntaan kiskotaan? Asia saattaa mutkistua aika lailla ja lapsen vaurioitumisen riski on suuri. Sinuna suostuisin synnyttämään perätilassa olevan esikoisen ainoastaan Helsingin naistenklinikalla, jossa toimenpidevalmius on suomen paras. Itse halusin juuri lapsen etua ajatellen ehdottomasti sektion ja kaikki meni hyvin. Suunniteltu sektio tehdään noin viikko ennen laskettua aikaa.
- asiantuntija
Voi noita huhuja ja luuloja...
Ei ole yksikään jäänyt päästänsä kiinni, pää syntyy aivan samalla tavalla kuin ekanakin. Vartalo on jo perätilassa tilaa päälle. Ja perätilassa lääkäri vielä avustaa pään synnyttämistä. Se on aivan luonnollista kummin päin vain.
- kokemus
Toinen lapseni oli loppuun asti perätilassa, tämä "loppu" tosin tuli seitsämän viikkoa ennen laskettua aikaa, kun lapsivesi meni.
Halusin synnyttää alakautta, mutta päivystävä lääkäri yöllä vaati leikkausta ja niinpä minut siihen valmisteltiin. Onneksi lääkäri joutui sitten hätäsektioon ja sinä aikana tuli aamu ja tavallinen osastonlääkäri, joka suostui siihen, että saan synnyttää alakautta.
Homma meni muutamassa tunnissa aivan loistavasti. Ja jo neljän päivän päästä, kun itse läksin kotiin (vauva jäi sairaalaan), istuin ihan normaalisti.- utelias
miksi vauva jäi sairaalaan?
- Mam
utelias kirjoitti:
miksi vauva jäi sairaalaan?
Minulta et asiaa kysynyt, mutta vastaan kuitenkin: kyllä 7 viikkoa ennen laskettua aikaa syntynyt on keskonen ja tarvitsee vielä sairaalahoitoa.
- kokemus
Mam kirjoitti:
Minulta et asiaa kysynyt, mutta vastaan kuitenkin: kyllä 7 viikkoa ennen laskettua aikaa syntynyt on keskonen ja tarvitsee vielä sairaalahoitoa.
Juuri näin. Vauvalle tehtiin lisäksi verenvaihto liiallisen kellastumisen (eli siis bilirubiinin liian suuren ja nopeasti nousseen määrän) takia.
- essi
7 viikkoa liian aikaisin syntynyt ei ole täysikasvuinen vauva joten se on helpompi synnyttää kuin nelikiloinen möhkäle!
- kokemus
essi kirjoitti:
7 viikkoa liian aikaisin syntynyt ei ole täysikasvuinen vauva joten se on helpompi synnyttää kuin nelikiloinen möhkäle!
Mihin perustat näkemyksesi?
Ihan samalla tavalla ennenaikaisen lapsen synnyttämiseen kohdunsuun pitää aueta 10 senttiin ja kaulakanavan hävitä, joihin tarvitaan supistuksia. Ei tämä homma ollenkaan riipu syntyvän vauvan koosta. Ja useimmat kuitenkin kokevat nimenomaan supistukset pahoina ja pelottavina.
Ja tässä nimenomaisessa perätilasynnytyksessäni kersa syntyi täydellisesti "kaksinkerroin" olevana eli pylly ensin ja pää ja jalat viimeisinä, joten aika iso massa kulki synnytyskanavaa pitkin.
Mutta siitä huolimatta se oli hyvä kokemus. Ja vertailukohtana oli täysiaikaisen esikoisen synnyttäminen normaalisti raivotarjonnassa, mikä sekin oli hyvä kokemus.
- High
Synnytin perätilassa kolmannen lapseni. Homma kesti kaksi tuntia ja paikalla oli kaksi lääkäriä ja kätilö. Mitään leikkauksia ei tehty ja kaikki sujui todella hyvin. Lantionpohjan kuvauksella lääkäri totesi, että alatiesynnytys onnistuu.
Kaikkein eniten pelotti tuossa nämä keskustelupalstojen kauhutarinat, joilla useinkaan ei ole mitään pohjaa todellisuuden kanssa. Keskustele mieluummin asiasta lääkärisi kanssa ja tee päätös hänen antamiensa faktojen perusteella.
Perätilasynnytys ei paljoa poikkea tavallisesta synnytyksessä, siinä vaan lääkäri joutuu tekemään vähän suuremman työn eli synnyttämään vauvan pään oikeassa asennossa maailmaan. Vauvan pään jäämistä sisälle ei tarvitse pelätä, koska lantionpohjankuvauksilla pystytään näkemään mahtuuko pää tulemaan vaiko eikö. Sektiossakin on omat riskinsä ja toipuminen on paljon hitaampaa.
Onnea synnytykseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 773174
- 492400
- 322107
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812102- 1371869
- 311735
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313291691Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne91536Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51240Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61234