Olikos rekisteröitävän jarrullisen kärryn teko suurinpiirtein tällaista:
Hanki jostakin esim. kumivääntö 1-aks 1800kg, siihen 2000kg aisat ja 2000kg vetopää. Nämä siis niin että saat myyjäliikkeeltä siihen jonkun hyväksyntä paperin.
Sitten hommaat muut romppeet, renkaat, sähköt, lava / laita tarpeet, ym. tarpeelliset.
Sitten kasataan ja pultataan pulttiliitoksella säännösten mukaan lava akseliin / aisoihin kiinni.
Rekisteröinti katsastus (maksanee mitä). Senjälkeen 2v välein katsastelu.
Olinkos unohtanut jotakin tosi oleellista?
Oman jarrukärryn teko
9
6725
Vastaukset
- teeseitse
ja mikä todennäköisintä,sitten kun olet saanut tehtyä ja katsastettua sen kärrysi niin myyt sen ja ostat kunnollisen tehdas tekoisen kärryn jonka veto ominaisuudet on paljon paremmat kun sen itsetekemäsi perässä luikertelevan kärryn
- Omavalmiste on paras
Kuules poju, myös ne niinsanotut tehdastekoset on ihmisen tekemiä.
- Tehty on
tarvi ostaa mistään valmiina, riittää kun aisaputkessa ei ole yhtään hitsausta. Jos tehdä osaa on itse tehty parempi kuin ostokärry, tosin voi tulla kalliimmaksi kuin ostokärry.
- gergeg
rakenteen vaatimuksesta ja yksittäishyväksynnän hinta, voi olla että into loppuu siihen.
peruskärryä ei kannata tehdä, mutta jos tarvii johonkin erityiskäyttöön niin sitten voi olla järkevää. - volvon miäts.
Jarrullisen peräkärryn tekeminen on tehty miltei mahdottomaksi koska osien toimivuudesta yhdessä pitää olla esittää todistus.
Jos onnistut katsastamaan omavalmiste peräkärryn jossa on kantavuus yli 1200 kg niin pistäpä tietoa muillekin vene-trailerin tekijöille.- Tehty on kyllä
akselit ja vetopään samasta paikasta uusina, mitään ongelmia ei sen jälkeen ole tehdä vaikka 3500kg kokonaispainon kärryä, kun EI hitsaa aisaputkeen mitään. Mitä muuta tietoa tarvit ?
- xxxxyyyy
Tehty on kyllä kirjoitti:
akselit ja vetopään samasta paikasta uusina, mitään ongelmia ei sen jälkeen ole tehdä vaikka 3500kg kokonaispainon kärryä, kun EI hitsaa aisaputkeen mitään. Mitä muuta tietoa tarvit ?
Kyselin katsastuskonttorilta taannoin myös ko. asiasta ja ymmärsin että lujuuslaskelmat pitäisi olla myös
runkorakenteesta akselin ja vetoaisan lisäksi. niitä laskelmia tekevät kai jotkut katsastusasemat joissa ovat kyseiset ohjelmat.. maksaa kai n. 300-400e. että sellasta rahastusta keksineet taas. Olisi kiva tietää onko se niin joka paikassa. - rungon kantavuus
xxxxyyyy kirjoitti:
Kyselin katsastuskonttorilta taannoin myös ko. asiasta ja ymmärsin että lujuuslaskelmat pitäisi olla myös
runkorakenteesta akselin ja vetoaisan lisäksi. niitä laskelmia tekevät kai jotkut katsastusasemat joissa ovat kyseiset ohjelmat.. maksaa kai n. 300-400e. että sellasta rahastusta keksineet taas. Olisi kiva tietää onko se niin joka paikassa.Rungon osaltakin on oltava joku todistus kantavuudesta, eihän se nyt pelkkien vetopäiden, jarrujen, renkaiden yms. tehdsaosien perusteella yksin selviä.
- alutrailer
rungon kantavuus kirjoitti:
Rungon osaltakin on oltava joku todistus kantavuudesta, eihän se nyt pelkkien vetopäiden, jarrujen, renkaiden yms. tehdsaosien perusteella yksin selviä.
Rungon osalta ei vaadita mitään lujuuslaskelmia, näin ainakin pääkaupunkiseudun konttoreilla.
Peräkärryn/trailerin valmistaja vastaa siitä että kyseinen tekele kestää sen kuorman jolle se on tarkoitettu.
Tarvitset yhteensopivuustodistuksen vetopään/työntöjarrun ja akselin/akselien yhteensopivuudesta.
Jarrujen osalta vaaditaan myös todistus jossa on jotain tietoa jarrujen tehoista ja häipymisistä.
Kaikki dokumentit on saatavilla komponenttien myyjältä tai valmistajalta. Esim. Teohydrauli on hyvä paikka.
Eli etsit sellaisen katsastuskonttorin jolla on pätevyydet tehdä peräkärryn yksittäishyväksyntä jarrukomponenttien osalta ja myös valojen/heijastimien osalta, kaikki konttorit eivät tee molempia, soittelemalla selviää.
Varmistat vielä kyseiseltä konttorilta että mitä papereita vaativat, ettei tule turhia käyntejä.
Itse valmistan venetrailereita alumiinista, kokonaismassa 1800kg, kantavuus 1500kg.
Yksittäishyväksyntä, rekisteröinti ja kilvet jäivät maksamaan noin 230 euroa.
Kun teet kärryn hyvin ja vaatimusten mukaan niin mitään ongelmia ei tule rekisteröinnissä.
Vetoaisa saa myös olla omavalmisteinen kuten joku jo aikaisemmin totesi, mutta niissä ei saa olla yhtään jatkoa eikä hitsaussaumaa. Kaikki pulttiliitoksin aisaan kiinni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kysymys muille miehille
Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss1307162Kaipaisin nyt kosketusta
jota ei koskaan ole ollut. Saisinpa tuntea kätesi niskallani ja silittelemässä päätäni. Sulaisin varmasti siihen.142519Imaami kysyy, miksi pojat uivat ilman valvontaa
Kalajoen särkät ovat usean kilometrin pituiset. Siellä on kylttejä, joissa varoitetaan rannan vaaroista. Siellä ei ole2631204- 1001009
Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia
Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942161937En ymmärrä käytöstäsi
Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek137890Kerrostaloihin ilmalämpöpumput
Ulkomailla näkee paljon ilmalämpöpumppuja kerrostalojen ulkoseinissä. Mikä estää taloyhtiötä hankkimasta niitä asuntoih69879Kiitoksia kaikille epäasiallisesta sisällöstä liputtaneille
Se ylimielisyys ja epäasiallisen julkaisun jakaminen ei sitten kantanut.79764Kirkonkylän puliveivarit
Hieman pistää silmään nuo puliukot ja akat kirkonkylän penkeillä ja S-marketin kulmilla. Tarttis varmaan tehdä asialle j13723Persaukinen puolankalainen kävi kerjäämässä paitaa
Ja lippistä. Nauratti suuresti kun katsoin. Kukahan mahtanee olla? Voipi katsoa täältä jutun. https://www.youtube.com18711