Oman jarrukärryn teko

Anterozi

Olikos rekisteröitävän jarrullisen kärryn teko suurinpiirtein tällaista:

Hanki jostakin esim. kumivääntö 1-aks 1800kg, siihen 2000kg aisat ja 2000kg vetopää. Nämä siis niin että saat myyjäliikkeeltä siihen jonkun hyväksyntä paperin.

Sitten hommaat muut romppeet, renkaat, sähköt, lava / laita tarpeet, ym. tarpeelliset.

Sitten kasataan ja pultataan pulttiliitoksella säännösten mukaan lava akseliin / aisoihin kiinni.

Rekisteröinti katsastus (maksanee mitä). Senjälkeen 2v välein katsastelu.

Olinkos unohtanut jotakin tosi oleellista?

9

6725

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teeseitse

      ja mikä todennäköisintä,sitten kun olet saanut tehtyä ja katsastettua sen kärrysi niin myyt sen ja ostat kunnollisen tehdas tekoisen kärryn jonka veto ominaisuudet on paljon paremmat kun sen itsetekemäsi perässä luikertelevan kärryn

      • Omavalmiste on paras

        Kuules poju, myös ne niinsanotut tehdastekoset on ihmisen tekemiä.


    • Tehty on

      tarvi ostaa mistään valmiina, riittää kun aisaputkessa ei ole yhtään hitsausta. Jos tehdä osaa on itse tehty parempi kuin ostokärry, tosin voi tulla kalliimmaksi kuin ostokärry.

    • gergeg

      rakenteen vaatimuksesta ja yksittäishyväksynnän hinta, voi olla että into loppuu siihen.

      peruskärryä ei kannata tehdä, mutta jos tarvii johonkin erityiskäyttöön niin sitten voi olla järkevää.

    • volvon miäts.

      Jarrullisen peräkärryn tekeminen on tehty miltei mahdottomaksi koska osien toimivuudesta yhdessä pitää olla esittää todistus.

      Jos onnistut katsastamaan omavalmiste peräkärryn jossa on kantavuus yli 1200 kg niin pistäpä tietoa muillekin vene-trailerin tekijöille.

      • Tehty on kyllä

        akselit ja vetopään samasta paikasta uusina, mitään ongelmia ei sen jälkeen ole tehdä vaikka 3500kg kokonaispainon kärryä, kun EI hitsaa aisaputkeen mitään. Mitä muuta tietoa tarvit ?


      • xxxxyyyy
        Tehty on kyllä kirjoitti:

        akselit ja vetopään samasta paikasta uusina, mitään ongelmia ei sen jälkeen ole tehdä vaikka 3500kg kokonaispainon kärryä, kun EI hitsaa aisaputkeen mitään. Mitä muuta tietoa tarvit ?

        Kyselin katsastuskonttorilta taannoin myös ko. asiasta ja ymmärsin että lujuuslaskelmat pitäisi olla myös
        runkorakenteesta akselin ja vetoaisan lisäksi. niitä laskelmia tekevät kai jotkut katsastusasemat joissa ovat kyseiset ohjelmat.. maksaa kai n. 300-400e. että sellasta rahastusta keksineet taas. Olisi kiva tietää onko se niin joka paikassa.


      • rungon kantavuus
        xxxxyyyy kirjoitti:

        Kyselin katsastuskonttorilta taannoin myös ko. asiasta ja ymmärsin että lujuuslaskelmat pitäisi olla myös
        runkorakenteesta akselin ja vetoaisan lisäksi. niitä laskelmia tekevät kai jotkut katsastusasemat joissa ovat kyseiset ohjelmat.. maksaa kai n. 300-400e. että sellasta rahastusta keksineet taas. Olisi kiva tietää onko se niin joka paikassa.

        Rungon osaltakin on oltava joku todistus kantavuudesta, eihän se nyt pelkkien vetopäiden, jarrujen, renkaiden yms. tehdsaosien perusteella yksin selviä.


      • alutrailer
        rungon kantavuus kirjoitti:

        Rungon osaltakin on oltava joku todistus kantavuudesta, eihän se nyt pelkkien vetopäiden, jarrujen, renkaiden yms. tehdsaosien perusteella yksin selviä.

        Rungon osalta ei vaadita mitään lujuuslaskelmia, näin ainakin pääkaupunkiseudun konttoreilla.
        Peräkärryn/trailerin valmistaja vastaa siitä että kyseinen tekele kestää sen kuorman jolle se on tarkoitettu.
        Tarvitset yhteensopivuustodistuksen vetopään/työntöjarrun ja akselin/akselien yhteensopivuudesta.
        Jarrujen osalta vaaditaan myös todistus jossa on jotain tietoa jarrujen tehoista ja häipymisistä.
        Kaikki dokumentit on saatavilla komponenttien myyjältä tai valmistajalta. Esim. Teohydrauli on hyvä paikka.
        Eli etsit sellaisen katsastuskonttorin jolla on pätevyydet tehdä peräkärryn yksittäishyväksyntä jarrukomponenttien osalta ja myös valojen/heijastimien osalta, kaikki konttorit eivät tee molempia, soittelemalla selviää.
        Varmistat vielä kyseiseltä konttorilta että mitä papereita vaativat, ettei tule turhia käyntejä.

        Itse valmistan venetrailereita alumiinista, kokonaismassa 1800kg, kantavuus 1500kg.
        Yksittäishyväksyntä, rekisteröinti ja kilvet jäivät maksamaan noin 230 euroa.

        Kun teet kärryn hyvin ja vaatimusten mukaan niin mitään ongelmia ei tule rekisteröinnissä.
        Vetoaisa saa myös olla omavalmisteinen kuten joku jo aikaisemmin totesi, mutta niissä ei saa olla yhtään jatkoa eikä hitsaussaumaa. Kaikki pulttiliitoksin aisaan kiinni.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kysymys muille miehille

      Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      130
      7162
    2. Kaipaisin nyt kosketusta

      jota ei koskaan ole ollut. Saisinpa tuntea kätesi niskallani ja silittelemässä päätäni. Sulaisin varmasti siihen.
      Ikävä
      14
      2519
    3. Imaami kysyy, miksi pojat uivat ilman valvontaa

      Kalajoen särkät ovat usean kilometrin pituiset. Siellä on kylttejä, joissa varoitetaan rannan vaaroista. Siellä ei ole
      Maailman menoa
      263
      1204
    4. Sokea "ystävälle"

      Oletko oikeasti noin sokea?
      Ikävä
      100
      1009
    5. Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia

      Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942
      Maailman menoa
      161
      937
    6. En ymmärrä käytöstäsi

      Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek
      Ikävä
      137
      890
    7. Kerrostaloihin ilmalämpöpumput

      Ulkomailla näkee paljon ilmalämpöpumppuja kerrostalojen ulkoseinissä. Mikä estää taloyhtiötä hankkimasta niitä asuntoih
      Sinkut
      69
      879
    8. Kiitoksia kaikille epäasiallisesta sisällöstä liputtaneille

      Se ylimielisyys ja epäasiallisen julkaisun jakaminen ei sitten kantanut.
      Tuusniemi
      79
      764
    9. Kirkonkylän puliveivarit

      Hieman pistää silmään nuo puliukot ja akat kirkonkylän penkeillä ja S-marketin kulmilla. Tarttis varmaan tehdä asialle j
      Karstula
      13
      723
    10. Persaukinen puolankalainen kävi kerjäämässä paitaa

      Ja lippistä. Nauratti suuresti kun katsoin. Kukahan mahtanee olla? Voipi katsoa täältä jutun. https://www.youtube.com
      Puolanka
      18
      711
    Aihe