Sairausajanpalkka

liisa87

Kuuluuko sairausajanpalkka maksaa työsopimuksessa olevien tuntimäärien mukaan?
Työsopimuksessa tuntimäärä 40h/vk, mutta todelliuudessa se on ollut vaihteleva.

Eli minulle sattui pieni tapaturma jonka takia jouduin olemaan töistä pois 1kk (viimeinen kuukausi koko työpaikassa, 2.9 oli viimeinen työpäivä). Olin ollut töissä ennen tapaturmaa 2kk. Työnantaja oli tuolloin sitä mieltä, että palkkaa ei makseta koko sairausajalta vaan minun pitäisi hakea kelalta sairauspäivärahaa. Selvitin asian silloin liitosta, että moneltako päivältä minulla on oikeus saada sairausajan palkkaa ja vastaukseski sain, että 28 kalenteripäivältä. Kerroin tästä työnantajalle ja hän suostui.

Palkan maksukausi on kys. paikassa 2vk ja minulle maksettiin kahdelta ensimmäiseltä saisaslomaviikolta normi palkka niinkuin kuuluikin.
Kahdelta viimeiseltä sairaslomaviikolta ei palkkaa ole vieläkään tullut, vaikka työnantaja on pariinkiin otteeseen laittanut viestin, että se maksetaan kyllä. Eilen rupesin asiaa sitten kyselemään kun ei palkkaa vieläkään näkynyt ja käskettiin soittamaan heidän tilitoimistoon ja sieltä sain vastauksesi, että kahdelta viimeisesltä viikolta ei tarvitse palkkaa maksaa, koska mulla ei ole ollut vielä koskaan töitä 40h/vk.

Eli onko minulla oikeus vaatia palkka myös kahdelta viimeiseltä viikolta? Ja entäs korot kun palkka ollut jo yli 2vk myöhässä?

8

5984

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gtsdrhsths

kysy liitolta.Yleensä kylläkin työtapaturmissa on työnantajan vakuutusyhtiö se joka maksaa sairasajan palkan.Työnantajan tarvitsee maksaa muistaakseni sen 2 viikkoa jonka jälkeen se on vakuutusyhtiön maksettava ja jos ne pullikoi niin siinä tilanteessa olet sinä vastaan vakuutusyhtiö eli työnantajalla ei mitään velvollisuuksia maksella enään.

• liisa87

Kyseessä ei ollut työtapaturma. mutta kiitos kuitenkin.

• §-kettu

Sairausajan palkka määräytyy työsuhteeseen sovellettavan työehtosopimuksen mukaan ja ellei mitään työehtosopimusta sovelleta niin työsopimuslain 2 luvun 11§ mukaan.
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055
        Yleensä tuo palkallinen sairausaika määräytyy työsuhteen keston mukaan. Sen jälkeen saa Kelasta sairaspäivärahaa.

"se on vakuutusyhtiön maksettava ja jos ne pullikoi niin siinä tilanteessa olet sinä vastaan vakuutusyhtiö eli työnantajalla ei mitään velvollisuuksia maksella enään."
        Tuo ei pidä paikkaansa. Työnantaja on velvollinen sen palkan maksamaan, ei sairastunut työntekijä ole työsuhteessa vakuutusyhtiöön (TSL 2:11). Jos vakuutusyhtiö pullikoi niin se on täysin työnantajan ja vakuutusyhtiön välinen asia.

• liisa87
        §-kettu kirjoitti:

Sairausajan palkka määräytyy työsuhteeseen sovellettavan työehtosopimuksen mukaan ja ellei mitään työehtosopimusta sovelleta niin työsopimuslain 2 luvun 11§ mukaan.
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055
        Yleensä tuo palkallinen sairausaika määräytyy työsuhteen keston mukaan. Sen jälkeen saa Kelasta sairaspäivärahaa.

"se on vakuutusyhtiön maksettava ja jos ne pullikoi niin siinä tilanteessa olet sinä vastaan vakuutusyhtiö eli työnantajalla ei mitään velvollisuuksia maksella enään."
        Tuo ei pidä paikkaansa. Työnantaja on velvollinen sen palkan maksamaan, ei sairastunut työntekijä ole työsuhteessa vakuutusyhtiöön (TSL 2:11). Jos vakuutusyhtiö pullikoi niin se on täysin työnantajan ja vakuutusyhtiön välinen asia.

Kyseessä rakennusalan tes ja minulla on oikeus saada sairausajan palkka 28 kalenteripäivältä, sen tiedän.
        Mutta jos kerta työsomimukseen on merkitty viikkotunneiksi 40h niin eikö silloin sairausajan palkka pidä maksaa sen mukaan vaikka muullon työaika olisikin ollut vaihteleva?

• 8
        liisa87 kirjoitti:

Kyseessä rakennusalan tes ja minulla on oikeus saada sairausajan palkka 28 kalenteripäivältä, sen tiedän.
        Mutta jos kerta työsomimukseen on merkitty viikkotunneiksi 40h niin eikö silloin sairausajan palkka pidä maksaa sen mukaan vaikka muullon työaika olisikin ollut vaihteleva?

En tunne rakennusalan sopimuksia, eli nyt otan kantaa enempi onnella kuin ymmärryksellä. Uskon sopimuksestanne selviävän pulmasi myös sairausajan palkan työajan osalta. Ellet saa käsiisi sopimusta, niin mene luottamusmiehenne puheille.
        Otsikoin epäileväni hiukan nimellistuntien käyttöä sairausajan palkan perusteena. Pidän todennäköisenä, että sopimuksessanne on keskipalkan/keskityöajan säännökset, eli saisit joltakin aikajaksolta lasketun työssäoloajan keskiarvon mukaan korvausta.

• Liisa87
        8 kirjoitti:

En tunne rakennusalan sopimuksia, eli nyt otan kantaa enempi onnella kuin ymmärryksellä. Uskon sopimuksestanne selviävän pulmasi myös sairausajan palkan työajan osalta. Ellet saa käsiisi sopimusta, niin mene luottamusmiehenne puheille.
        Otsikoin epäileväni hiukan nimellistuntien käyttöä sairausajan palkan perusteena. Pidän todennäköisenä, että sopimuksessanne on keskipalkan/keskityöajan säännökset, eli saisit joltakin aikajaksolta lasketun työssäoloajan keskiarvon mukaan korvausta.

Rakennusalan työehtosopimuksessa lukee, että jos on ollut töissä 1kk-3vuotta on työntekijällä oikeus täyteen palkkaan sairausajalta 28 kalenteripäivältä. Tästä ajattelisin, että palkkana tarkoitetaan sitä mikä on työsopimukseen merkitty.

Kiitos kuitenkin. Onko vielä joillain tietämystä asiasta?

• mmm3

Ymmärtääkseni olet oikeutettu sairausajan palkkaan ( eli täyteen palkkaan, jonka siis työnantajasi maksaa vakuutuksien kautta) 28 päivää. Tämän jälkeen mikäli sairausloma jatkuu, joudut hakemaan kelalta sairauspäivärahaa, joka on puolestaan sitten valtion maksamaa. Kelan sairauspäivärahan päivittäinen summa riippuu muistaakseni edellisvuoden tuloistasi. (tämän takia maksamme sairausvakuutusta valtiolle palkasta)

• mmm3

Vielä hieman lisäystä: Mielestäni olet täysin oikeuttettu vaatimaan myös jälkimmäiseltä 2 vkolta työnantajan vakuutuksien kautta tulevaa sairausajanpalkkaa (täyttä palkkaa). Mikäli työsopimuksessasi lukee viikottaisen työmääräsi olevan 40h/vko, niin sen mukaan yrityskin saa omasta vakuutusyhtiöstään rahaa sinun sairastumisen takia, joten ongelmaa ei mielestäni pitäisi olla. Vielä noista koroista, että itse olisin tyytyväinen kunhan saisin vain kahden viikon saatavani ja harkitsisin vakavasti firman vaihtoa. Rakennusalaltakin löytyy rehtejä, asiansa kunnollisesti hoitavia yrityksiä.

Pahoittelen jos on tullut jommassakummassa viestissä väärää tietoa, sillä siitä on muuta vuosi kun olen näihin intensiivisesti perehtynyt

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      65
      4180
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3969
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3472
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2883
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2719
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2522
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2124
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      12
      1216
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      145
      1157
    10. Mitä ajattelet

Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      1006
    Aihe