Minua on jo kauan mietityttänyt, että miten kuvata järkkärillä hämärässä? Kun yritän ottaa kuvan hämärässä kamera ottaa sen joko salamalla (jolloi se näyttää tyhmän valoisalta) tai hitaalla suljinajalla (jolloin se on tärähtänyt ja tosi valoisa kuva).Miten sasin otettua kuvan siten, että kuvasta erottaisi illan päivästä? Runkona minulla on Canon 500D.
Kiitos jo etukätenen!
Hämärässä kuvaaminen
7
1585
Vastaukset
- KIOxxx
käyttää jalustaa, on välttämätön koska valoitus ajat on liian pitkijä. Toinen vaihtoehto on iso arvon muuttaminen rajusti herkämpää suuntaan.
- 450D
Alä kuvaa täysautomaatiikalla, vaan esim. P-ohjelmalla, niin salama ei ponnahda ylös automaattisesti.
Säädä herkkyyttä niin, että valotusaika on luokkaa 1/30 s.
Säädä valotusta esim. 2 aukon alivalotukselle.
Lue ohjekirjasta mitä edellä sanottu tarkoittaa. - canonEOS
Helppo tapa:
1. Laita kamera jalustalle tai muuten vaan tukevalle alustalle.
2. Laita kamera manuaalisetuksille "M"
3. LiveView päälle
3. Tarkenna joko AF tai käsin
5. Katsele näytöstä miltä näyttää
6. Säädä valotusaikaa, aukkoa ja ISO arvoa sellaiseksi että kuvaruutu näyttää halutulta
7. Sitten kun näytössä näyttää siltä mitä halusit niin paina laukaisin pohjaan..
On sitä tietysti muitakin tapoja. Mutta tuolla em. konstilla saat helposti haluamasi tuloksen. Siinä sitä hiljalleen oppii tekemään tarvittavat säädöt ilman näyttöäkin.- vitkalaukaisin
"7. Sitten kun näytössä näyttää siltä mitä halusit niin paina laukaisin pohjaan.."
parempi tapa: käytä itselaukaisijaa, säädä se muutamaan sekunttiin. sitten kun näytössä näyttää jne. paina laukaisijaa.
vältät mahdollisella pitkällä valotusajalla kameran laukaisemisesta johtuvan tärähdyksen.
- otettua kuva
siten, että kuvasta erottaisi illan päivästä?”
—oletko huomannut kamerassasi ns. EV korjainta.
Jos sellaisen löydät, niin kokeileppa arvoja –2EV ja sitä pienempiä, toimii myös salamalla - Lue manuaali
Hämärässä kuvataan samalla tavalla kuin kirkkaassa valossa. Erona on se, kun et halua käytää salamaa, että histogramissa pikselit ovat asettuneet enimmäkseen vasemmalla, jopa niin, että osa pikseleistä "kiipeää" vasenta reunaa ylös. Periaatteessa hyvin valotetussa digikuvassa eivät (ei oikeassa eikä vasemmassa) histogramin reunassa pikselit ulotu reunolle. Histogramin välialue on sitten mitä on.
Hämärässä ja hyvässä valossa kuvattaaessa pääkohde valotetaan aina oikein. Sitä tarkoittaa oikea valotus. Pääkohde määrittää valotuksen. Voi olla poikeuksia, mutta ei puututa nyt siihen. Kun pääkohde valotetaan oikein, voi huippuvalot pala puhki tai tummapää mennä tukkoon. Molemmat on sallittu, vaikka monet on eri mieltä. Tämä juttu riippuu siitä, mitä kuva esittää. Sävytömiä ääripäitä, kiipeeviä pikseleitä, tulee tietysti olla mahdollisimman vähän. Valokuvassa on suotavaa vähintään jonkun kohdan olla terävä, ja mieluiten se on pääkohde, muttei sekään aina.
Tarvitset kolmijalan tms. (myös päivällä kuvaukseen). Varsinkin kun kuvaa kolmijalalla, käytä M-esivalintaa eli manuaalisäätöjä. Vaihtoehtoja ovat A- ja T-esivalinnat. Unohda automatit ja P:t. Ihan ekaksi kuvaajan pitää kuitenkin tietää, miten aika - aukko ja ISO-luku ovat toisistaan riippuvia. Sitten lue hyvin tarkasti kameran käyttöohje ja pidä se aina mukana kameralaukussa. Jos kamerassa on kiinteä salama, lue manuaalista miten salaman saa päältä pois. Opettele käyttämän vitkalaukaisinta. Hämäräkuvauksessa pistemittaus on hieno ominaisuus, sillä saat mitattua valotuksen pääkohteesta ( M-esivalinta), mikä se sitten onkin.
Muita temppuja on vaikka kuinka, mutta tässä perusasiat. Sitten vaan kuvaamaan useita laukauksia eri asetuksilla. Yritä ja erehdy. Joku niistä onnistuu.- valot on
Tuollaon muutama vinkki huonossa valossa kuvaamiseen. Suurin osa niistä on tosin täällä jo ansiokkaasti mainittu.
www.avuton.com/kuvaaminen-hamarassa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1141259
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1221143- 1381013
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä45975- 99853
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten317802Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82704Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54636Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist49619Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64592