Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Joko 16v. voi muuttaa pois kotoa

tiinaXtypo

Joko 16v. voi muuttaa pois kotoa, omalla päätöksellä, esim. isoäidin luokse kun ei tule toimeen äidin uuden avopuolison kanssa? Jos ei niin miknkä ikäisenä sitten...?

7

1851

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 12+3

      vanhempien lupaa.18v vapaa vaikka ulkomaille lähteen eikä vanhemmat voi sanoa mitään.Suostuisiko isoäiti ottaan sinut niin miksipä ei äitisi antaisi mennä sinne asumaan.Ja mitä on vialla isukkipuolen kanssa oletko katkera siitä kun otti uuden ukon äiti vai onko alkanut lääppiin sinua.Muista jotta mutsillakin on oikeus elämään sinä et sitä määrää saako ukon kanssa olla ja kunhan tulee itselle sama vastaan ja ukko jättänyt niin tuskin sinäkään selibaatissa istut sitten loppuelämän.

      • teknomaagi

        mutta itselleni tuli tilaisuus muuttaa pois kotoa kun olin täyttänyt 15 ja silloin kysyttiin että haluatko takaisin kotiin vai muutatko tänne (laitokseen)
        koska sain itse valita niin toki muutin parempaan paikkaan pois väkivallasta ja muusta sonnasta

        sanoisin että siinä kun täyttää 15 saa jo aikalailla valita mitä tekee ja myös kantaa vastuunsa

        yksin asuminen ei ole helppoa, ellei sitten satu olemaan jotain pesämunaa kuten miljoonaa koska vuokrat on kalliita ja ruokakin maksaa sähkö netti ym ym
        eli stressiä tiedossa

        mielestäni ja kokemuksestani voin sanoa että nykyään tai miksei ennenkin ovat nuoret jo aika älyttömän fiksuja joten suosittelen itsenäistymistäsi lämpimästi mikäli vain tarkkaan mietit mihin olet ryhtymässä

        pidä kiinni omista tavoitteistasi ja pyri toteuttamaan unelmasi

        että sellasta juu - hyvää syksyn jatkoa


    • teknomaagi

      kannattaa toki kysyä isoäidiltä ensin :D

    • guioh

      Mikään laki ei kiellä muuttamasta. Vuokrasopimusta et voi tehdä alaikäisenä (etkä muitakaan laillisesti sitovia sopimuksia) ja tarpeen mukaan sosiaalihuolto voi puuttua asiaan, jos näyttää siltä, että sinut on jätetty heitteille. Isoäidin luokse voit muuttaa jos se sopii kaikille osapuolille.

      • että näin

        alle 18-vuotias tehdä vuokrasopimuksen. muutimme silloisen tyttö-ystävän kanssa yksityiseen vuokra-asuntoon. hän oli 17-vuotias ja itse 24-vuotta. molemmat allekirjoitettiin vuokrasopimus.


      • että näin kirjoitti:

        alle 18-vuotias tehdä vuokrasopimuksen. muutimme silloisen tyttö-ystävän kanssa yksityiseen vuokra-asuntoon. hän oli 17-vuotias ja itse 24-vuotta. molemmat allekirjoitettiin vuokrasopimus.

        Tosiallisesti sinä olit yksin vastuussa kaikista sopimuksen velvotteista siihen saakka kunnes tyttöystäväsi täytti 18. Yksin hän ei olisi voinut vuokrata, vaan silloin hänen vanhempien olisi pitänyt allekirjoittaa sopimus.


    • tssssissa

      Itse ainakin lähdin kotua kuudentoista vanhana, tilanteeseesi en osaa/jaksa ottaa sen kummemmin kantaa, mutta periaatteessa se kyllä onnistuu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      93
      2464
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2163
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1818
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1611
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1576
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1545
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1498
    8. 54
      1360
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      89
      1309
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1244
    Aihe