korvatulpat unta varten.

korvien suojaksi 132

oo, eli olisi tarkoitus ostaa sellaiset korvatulpat jotka eristäisivät mahdollisimman hyvin ihmisen puheen ääntä. Tulppia käyttäisin nukkuessa ja niiden pitäisi olla mahdollisimman mukavat omaan korvakäytävään, ettei tulisi mitään kipuja. Ehdotuksia?

20

12095

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .

      omien mittojen mukaan ne

      • korvien suojaksi 132

        No en nyt viitsisi mitään satoja euroja maksaa korvatulpista... Löytyykö apteekista mitään nukkumiseen sopivia korvatulppia? Itsellä on vissiin aika pienet korvakäytävät, joten tulppienkin pitäisi olla sen mukaiset. Päätarkoitus olisi nimenomaan tuollaisen puheen ja häiritsevän melun vaimentaminen.


      • Korvatulppa
        korvien suojaksi 132 kirjoitti:

        No en nyt viitsisi mitään satoja euroja maksaa korvatulpista... Löytyykö apteekista mitään nukkumiseen sopivia korvatulppia? Itsellä on vissiin aika pienet korvakäytävät, joten tulppienkin pitäisi olla sen mukaiset. Päätarkoitus olisi nimenomaan tuollaisen puheen ja häiritsevän melun vaimentaminen.

        Apteekista saa Bilsom-nimisiä pehmeitä keltaisia tulppia, kahta kokoa. Itse olen pitänyt niistä eniten, käytän säännöllisesti nukkuessa. Kokeilin myös 3M-merkkisiä oransseja, mutta ne olivat aika isokokoiset ja kovat.

        Itselläni on myös teetetyt tulpat musahommia varten, mutta en ole nukkunut niiden kanssa.


      • oranssi.
        Korvatulppa kirjoitti:

        Apteekista saa Bilsom-nimisiä pehmeitä keltaisia tulppia, kahta kokoa. Itse olen pitänyt niistä eniten, käytän säännöllisesti nukkuessa. Kokeilin myös 3M-merkkisiä oransseja, mutta ne olivat aika isokokoiset ja kovat.

        Itselläni on myös teetetyt tulpat musahommia varten, mutta en ole nukkunut niiden kanssa.

        Olen ostanut oransseja tulppia Prismasta, ne eivät hankaa sillä tavalla korvakäytävää kuin apteekin keltaiset. Koska olen pieni myös niin olen leikannut pikku palan tulpasta pois, sillä tavalla se uppoaa kokonaan korvakäytävään ja pysyy paikoillaan.


    • leopardiih

      Ei kannata, tulppien käyttö nukkuessa voi laukaista tinnituksen jos alat säännöllisesti pitämään. Ja bakteerit saa kivat oltavat tulpatussa korvassa.

      • IT-kokki

        Juuri näin, korvatulppia pitäisi käyttää vain vaimentamaan sellaista meteliä josta voi olla haittaa korville. Lyhytaikaisesti voisi ehkä käyttää öisinkin tulppia, mutta vakituiseen nukkumiskäyttöön ei tulppia ei suositella.


      • elliivo
        IT-kokki kirjoitti:

        Juuri näin, korvatulppia pitäisi käyttää vain vaimentamaan sellaista meteliä josta voi olla haittaa korville. Lyhytaikaisesti voisi ehkä käyttää öisinkin tulppia, mutta vakituiseen nukkumiskäyttöön ei tulppia ei suositella.

        Tyttäreni on käyttänyt kymmenen vuotta korvatulppia nukkuessaan. Ei osaa nukkua ilman tulppia.
        Käyttää apteekin keltaisia tulppia eikä ole ollut mitään tulehduksia tai tinnituksia koskaan.
        Hän ei käytä kuin korkeintaan kaksi yötä samoja tulppia kun kuulemma niistä häviää äänen eristämiskyky kun ne pyöritellään suipoksi ennen korvaan työntämistä niin eivät kestä montaa käyttökertaa.
        Itse käytin sairaalassa ollessani sairaalan valkoisia tulppia ja hyvin sain nukuttua vaikka viereisen sängyn potilas voihki ja itki kaiket yöt.


      • 3 4 5 2 3 4
        IT-kokki kirjoitti:

        Juuri näin, korvatulppia pitäisi käyttää vain vaimentamaan sellaista meteliä josta voi olla haittaa korville. Lyhytaikaisesti voisi ehkä käyttää öisinkin tulppia, mutta vakituiseen nukkumiskäyttöön ei tulppia ei suositella.

        Jos korvakäytävä ei oireile tulpista niin ei niistä haittaa ole. Korvakäytävällä on mekanismi joka puhdistaa itse itseään.
        Tulpat ovat tietenkin melkein kertakäyttöisiä.


      • IT-kokki
        elliivo kirjoitti:

        Tyttäreni on käyttänyt kymmenen vuotta korvatulppia nukkuessaan. Ei osaa nukkua ilman tulppia.
        Käyttää apteekin keltaisia tulppia eikä ole ollut mitään tulehduksia tai tinnituksia koskaan.
        Hän ei käytä kuin korkeintaan kaksi yötä samoja tulppia kun kuulemma niistä häviää äänen eristämiskyky kun ne pyöritellään suipoksi ennen korvaan työntämistä niin eivät kestä montaa käyttökertaa.
        Itse käytin sairaalassa ollessani sairaalan valkoisia tulppia ja hyvin sain nukuttua vaikka viereisen sängyn potilas voihki ja itki kaiket yöt.

        Hyvä juttu että tyttärellesi ei ole tullut tinnitusta. Tinnitus on kuitenkin sellainen vaiva, että esim kovaäänisestä konsertista sen saa vain osa kuulijoista, eivät suinkaan kaikki.

        Ihmisillä on erilainen fyysinen sietokyky koville äänille, ja lisäksi tinnituksen syntyminenkin on yksilöllistä, kuten myös jo syntyneen tinnituksen sietäminen.


      • kymppitulos
        3 4 5 2 3 4 kirjoitti:

        Jos korvakäytävä ei oireile tulpista niin ei niistä haittaa ole. Korvakäytävällä on mekanismi joka puhdistaa itse itseään.
        Tulpat ovat tietenkin melkein kertakäyttöisiä.

        Ei korvatulpista voi mitenkään tulla tinnitystä.
        Ihottumaa voi tulla jos on herkästi hankautuva iho ja sitten sitä jos raapii ja kyhnyttää.


      • yksilöllistä
        3 4 5 2 3 4 kirjoitti:

        Jos korvakäytävä ei oireile tulpista niin ei niistä haittaa ole. Korvakäytävällä on mekanismi joka puhdistaa itse itseään.
        Tulpat ovat tietenkin melkein kertakäyttöisiä.

        Minulle on korvalääkäri sanonut, että tulppien käyttö lisää ääniyliherkkyyttä eli niitä ei kannata käyttää jatkuvasti. Ja itsekin nukuin 7 vuotta tulpat päässä kunnes sain tinnituksen ja lääkärin ohjeen mukaan lopetin tulppien käytön nukkumiseen kokonaan.
        Toki käytän tulppia kun on melua.


      • ??????????
        yksilöllistä kirjoitti:

        Minulle on korvalääkäri sanonut, että tulppien käyttö lisää ääniyliherkkyyttä eli niitä ei kannata käyttää jatkuvasti. Ja itsekin nukuin 7 vuotta tulpat päässä kunnes sain tinnituksen ja lääkärin ohjeen mukaan lopetin tulppien käytön nukkumiseen kokonaan.
        Toki käytän tulppia kun on melua.

        Jos olet nukkunut 7 v tulppien kanssa niin olet ollut valmiiksi ääniyliherkkä, ja vaiva on iän myötä pahentunut, tulpat tai ei.


      • Levollinen nukkuja

        Minä olen käyttänyt monta vuotta korvatulppia joka yö ja mitään ongelmia ei ole tullut. Apteekin keltaiset korvatulpat ovat todella hyviä ja pehmeitä ja kun ostaa S kokoiset, niin ne saa puristettua vaikka miten pieneksi. Olen kokeillut niitä oranssin väreisiä tulppia, mutta ne ovat liian kovia ja hiertävät. Kokeilin myös silikoonitulppia ja ne vasta ärsyttäviä olikin.

        Ennen kuin rupesin käyttämään nukkuessa korvatulppia nukuin öisin vain 4 tuntia ja päivisin olin todella väsynyt ja stressi toi liikaa ongelmia.


      • Anttiarabi
        kymppitulos kirjoitti:

        Ei korvatulpista voi mitenkään tulla tinnitystä.
        Ihottumaa voi tulla jos on herkästi hankautuva iho ja sitten sitä jos raapii ja kyhnyttää.

        Vajaan viikon jos käytän kyllä tulee ja kuulo myöskin herkistyy niin, että kuulen sydänäänet / vinkunaakin korvissa. Vitt*maista kun naapurit aina välillä innostuu ryyppäämään päiväkausia - ÖISIN


      • Anonyymi
        IT-kokki kirjoitti:

        Juuri näin, korvatulppia pitäisi käyttää vain vaimentamaan sellaista meteliä josta voi olla haittaa korville. Lyhytaikaisesti voisi ehkä käyttää öisinkin tulppia, mutta vakituiseen nukkumiskäyttöön ei tulppia ei suositella.

        No itse olen 46v ja 15 vuotiaasta lähtien käyttänyt korvatulppia joka ainoa yö. Ja mitään oireita ei ole ollut. Keltaisia ear tulppia käytän ja vaihdan aina kun vaimennus hiipuu n. 2-4 yötä.


    • Ruuttaa Uretaania korviin. Viinipullon kierreruuvi avaajalla saa tulpat sitten kätevästi pois aamulla.

    • haluu nukkua

      En ole ikinä käyttänyt korvatulppia,mutta tinnitus on ollut jo useamman vuoden.
      Nyt yläkerrassani asuu joku 80v. kuuro mummo ja radio on aina hyvin kovalla.

    • Unihilja

      Olen käyttänyt korvatulppia varmaan 12 vuotta joka yö. Tiedän olevani riippuvainen, mutta en ole kokenut, että tästä riippuvuudesta on haittaa. Päinvastoin. Kesäisin en herää lintujen lauluun tai hyttysten ininään, jääkapin jyskytys ei häiritse eikä käytävässä kolisevat ovet. En ole niitä naapureita, jotka valittavat normaalin elämän äänestä.

      Ongelmaksi on muodostunut vain se, että Suomessa myytävät korvatulpat ovat huonoja. Itselläni on ilmeisesti iso korvakäytävä ja siksi useat mallit ovat liian ohuita korviini.

      Silikoni- tai vaahtomuovitulpat eivät eristä tarpeeksi. Materiaali, jota itse suosin, on toisenlaista, kimmoisaa ja hyvin käyttöä kestävää. Käytän yhtä paria useita kuukausia!

      Suosikkivalmistajani on ranskalainen Quies. Näitä korvatulppia myydään ainakin Ranskassa ja Norjassa (mutta ei ilmeisesti Ruotsissa ja Englannissa, ainakaan yleisimmissä apteekkiketjuissa). Quiesilta tuodaan joitain korvatuotteita Suomeen, joten ehkä korvatulpat saattaisiva tulla valikoimiin.

      Suositusta saksalaisesta päivittäiskosmetiikkaketjusta löysin vastaavanlaisen tuotteen. Ketju ei ole Rossman vaan se toinen, D:llä alkava. Korvatulpat myydään läpinäkyvässä muovirasiassa, pareja oli useita. Tämä ketju toimii mm. Unkarissa ja mahdollisesti muissa Itä-Euroopan maissa.

      • Unihilja

        Löysin em. pakkauksen. Valmistaja on Ohropax ja tuotteen nimi Luxus fur die ohren. Ilmeisesti Saksan ja Unkarin lisäksi tuotetta myydään Tsekeissä, Slovakiassa ja Liettuassa. Ehkä Itävallassa ja Sveitsissäkin.


    • Reaalimarket.fi

      Meillä on tarjolla verkkokaupassamme laadukkaita Macksin muotoiltavia silikonikorvatulppia. Keskimääräinen vaimennusarvo näillä 22 dB. Tulpat sopivat kaikkiin meluisiin tilanteisiin mm. metsästykseen, ammuntaan tai vaikka peittämään vieruskaverin kuorsausta.

      https://reaalimarket.fi/korvatulpat

      Valikoimassa myös käärittäviä korvatulppia, jotka kulkevat mukana vaikka lompakossa:

      https://reaalimarket.fi/kaarittavat-korvatulpat

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      37
      1812
    2. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      50
      818
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      69
      786
    4. Miksi sitä miestä tuijotetaan joka paikassa

      Onko maine jonkinlainen?
      Ikävä
      108
      740
    5. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      7
      661
    6. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      33
      639
    7. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      580
    8. Taas on Festarit ohi ja saatu toisten muijia kylläseksi asti

      2 päivää täyttä jytinää ja rytkettä kyllä kelpaa vielä Kaupunkin tukemana.
      Parkano
      15
      559
    9. Olen työtön ilman työnhakuvelvoitetta

      Saan 600e/kk. En voi tehdä töitä. En osaa laittaa ruokaa. En pysty kävelemään tai olemaan jalkeilla tuntia pidempään.
      Ikävä
      141
      471
    10. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      52
      465
    Aihe