Ketään asunut Cebussa?

suomiperhe

Eli oisko jollain antaa mielipidettä millaista on asua siellä suomalaisena? Ja uskaltaako sinne muuttaa lapsiperhe? Kaikki ja - olisi mukavaa kuulla.:) Ja ihan oma "stoorit" ovat myös tervetulleita:)

12

1231

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hannu62

      Minulla on yksi dokumentti jossa suomalainen mies laittoi "sauna" firman sinne, hänellä on suomalaisia ja filippiiniläisiä työntekijöitä siellä sekä myös perhe. He ovat ainakin olleet hyvin tyytyväisiä paikkaan.

      • Nyypiö

        kerrotko lisää tuosta "sauna" firmasta? Hain saunafirmaan duuniin sinne, eikai sama paikka.


      • Sushi Lover
        Nyypiö kirjoitti:

        kerrotko lisää tuosta "sauna" firmasta? Hain saunafirmaan duuniin sinne, eikai sama paikka.

        Näin saman "Ulkosuomalaisen tarina" dokumentin. Omistaja oli armeijassa samassa paikassa samaan aikaan. Emme tosin olleet missään tekemisissä.


    • Punta Engano

      Olen asunut, mutta siitä on reilut 10 vuotta. Paljon on varmaan sen jälkeen muuttunut ja kaupunki kasvanut. Pidin paikasta paljon asuntoni oli Mactanilla. Kyllä varmaan uskaltaa, ei muuta kuin menoksi

    • cebuman

      Kyllä jos kolme viikkoa voi sanoa asumiseksi. Sinne jäi vielä tilava vuokrakämppäkin vaimon asuttavaksi vähintään puoleksi vuodeksi. Tämä asunto on (omasta mielestä ainakin) rauhallisella seudulla Felina villagessa. Ainoa miinuspuoli oli että on kuuma paikka asua suomalaiselle ilman tuulettimia tai ilmastointia, tosin koko muu kaupungin alue on trooppisen kuuma. Vuoristossa olisi viileämpää ainakin iltaisin.
      Enempikin ois juttua mutta nyt on kiire muihin askareisiin.. myöhemmin ehkä lisää jos on tarvista..

    • Mä olen muuttamassa sinne reilun viikon päästä, olis kiva jos ois ees yksi suomalaisperhe johon pitää yhteyttä, jos koti-ikävä alkaa vaivaamaan:), siellä kun ei ole pahemmin suomalaisia, niin kuin ei koko filippiineillä, joten ottakaahan yhteyttä? koska aiotte muuttaa, vai oletteko jo muuttaneet? Tässä mun meiliosoite [email protected] Mulla on siellä tuleva vaimo ja hän vakuuttaa, että on turvallinen paikka, tiedä häntä, en ole käynyt ennen, mutta uskon häntä (rakastunut sinisilmä) heh... Käsittääkseni vain eteläiset filippiiniläisalueet ovat vaarallisia? tiedä tuota? Olen muuttamassa sinne pysyvästi, siis cebuun, olis kiva jos ottaisitte yhteyttä, myös kaikki muut , ottakaa ihmeessä yhteyttä jos täällä päin liikutte, kaikki ovat tervetulleita kylään.....

      Timo

      • sebuano

        Kerrohan Timo vahan kokemuksiasi sieltä suurten toiveiden kaupungista Cebusta? Kuinka hyvin olet kotiutunut, onko koti-ikava vaivannut. Vastasivatko sinun mielikuvasi todellisuutta siella?
        Taalla Suomessa on nyt mita ihanin kesa menossa.
        Viihtymisin ja terveisia myös vaimollesi/tyttoystavallesi (joko olette ehtineet naimisiin)


      • sebuano kirjoitti:

        Kerrohan Timo vahan kokemuksiasi sieltä suurten toiveiden kaupungista Cebusta? Kuinka hyvin olet kotiutunut, onko koti-ikava vaivannut. Vastasivatko sinun mielikuvasi todellisuutta siella?
        Taalla Suomessa on nyt mita ihanin kesa menossa.
        Viihtymisin ja terveisia myös vaimollesi/tyttoystavallesi (joko olette ehtineet naimisiin)

        no kerron lyhyesti jotain... no ei kyllä sinänsä vastannut mielikuviani, olin kyllä ihmeissäni alkuaikoina, likaista, rähjäistä,köyhää jne. , ton cebulaisen kommentit kyllä paikkaansa pitäviä, MUTTA cebu on todella iso provinssi, täältä löytyy paikkoja joka lähtöön... muutin eräänä tiistaina (12.4) ja jo perjantaina muutettiin uuteen taloon, vaimokkeella kun ei ollut mitään, vain huone, ei ilmastointia, ei vessaa, sateella tuli vesi sisään jne. jouduin käymään hänen veljen luona, jos tuli hätä... no vaimoke löysi heti meille asunnon ja eiku menoksi.. paikkana sudtungan, lapu lapu.. oli ihan kiva asunto sinänsä, 3 makkarii yläkerrassa ja alakerrassa OH ja K , MUTTA ei tullut vesi asuntoon kunnolla, haussin omistaja kun vakuutti että tulee mutta kun talossa ei ole asunut kukaan pitkään aikaan niin siksi ei kuulemma tule vielä....seli seli... asuttiin siinä 2,5 kuukautta ja sit riitti, vesi kun on vanhin voitehista... siinä asunnossa ei ollut vettä ku lattialla sateella, mutta ei hanassa.. yrittivät vähän paikkailla kattoa, mutta yhtä tyhjän kanssa... menetettiin 2 kuukauden vuokratakuu koska oli vuoden vuokrasopimus, jota rikottiin ku lähettiin lätkimään, vaimoke ehkä kerto sen mulle mutta ku mun englanti on mitä on, niin en tiennyt tuosta vuoden sopimuksesta.. No, ei auttanut ku etsiä uusi asunto, heti löyty tää , mihin muutettiin , omakotitalo, 3 makkaria taas, OH ja K ja 2 wessaa ja suihkuu...ja VESI tulee paineella sisään, testasin ensimmäisenä ku käytiin katsomassa tätä että tuleeko... talo on uusi, ei kovin hieno päältäpäin, mutta sisältä ihan hieno, ainakin filippiiniläismittapuun mukaan laskettuna todella hieno... Talo on cordovassa joka on osa tätä lapulapun saarta... anoppikin asuu hitto vie cordovassa ja käy meillä usein... heh ei vainkaan, hän on ihan kiva ihminen, on ottanut mut hyvin vastaan ja se on tärkeetä täällä, että perhe sut hyväksyy... ei vain osaa oikein englantia, mutta kyl me toimeen tullaan ihan hyvin.. olen kokkaillut täällä paljon ja syöttänyt vaimokkeelle ja hänen pojalleen länsimaista ruokaa, sanoo tykkäävänsä mun ruoista, mutta tiedä häntä, kehuis varmaan jos syöttäsin sille kilon nauloja soijakastikkeessa...heh , sitä ku se rakkaus teettää..no, oon mä ammatiltani kokki, kai mä vielä jotain osaan tehdä, vaikkakin siitä on vuosikymmeniä ku niitä hommia tehny, koulun jälkeen en juurikaan kokkina ollut vaan hakeuduin muuhun ammattiin..
        Ei, ei ehditty naimisiin, paperit kun meni vanhaksi, kun pyysivät lisää dokumentteja, nimittäin halusivat avioeropäätöksen englanniksi käännettynä ja se ei olis ehtinyt tulla tänne ajoissa, joten se siitä toistaiseksi.. toisaalta ei olis kyllä ollut oikein varaakaan mennä naimisiin, joten tilataan uudet paperit suomesta ja hyväksytetään ne 3ssa eri instanssissa suomessa ja sit uusi yritys, taitaa vaan mennä ens vuoteen se naimisiinmeno, ei mulla niin kiire ois , mutta vaimoke haluais heti ja anoppi ja appiukko aina jaksaa kysellä koska mennään...
        Ei ole koti-ikävä vaivannut vielä , enkä usko että kovin helpolla vaivaakaan, teidän kesä kun loppuu siellä kuitenkin liian lyhyeen ja mä kun vihaan kylmää ja suomen talvea, niin ei tuu koti-ikävä helposti, lämpöä ja kaunista vaimoa kun tulin täältä hakemaan ja ne sain kun tänne muutin... ja edullista asumista ja myös edullista ruokaa jne. jota suomesta ei löydy!!! olis kyllä kiva vierailla vanhempien mökillä nyt kesällä, mutta ku ei oikeen pienestä mun eläkkeestä oikein liikene rahaa matkustaa ja vaimokkeen viisumin saanti on todella kiven alla, no, ehkä muutaman vuoden päästä päästään käymään, toivottavasti mun vanhemmat vielä ovat elossa, toi vaimoke kun niin haluais tavata ne.. niiden on lähes mahdotonta tulla tänne, mun vanhemmat kun ei osaa sanaakaan englantia, eikä tänne järjestetä seuramatkoja lainkaan..
        mut nyt täytyy mennä kokkaan, palaillaan taas...


      • sebuano
        stimorol100 kirjoitti:

        no kerron lyhyesti jotain... no ei kyllä sinänsä vastannut mielikuviani, olin kyllä ihmeissäni alkuaikoina, likaista, rähjäistä,köyhää jne. , ton cebulaisen kommentit kyllä paikkaansa pitäviä, MUTTA cebu on todella iso provinssi, täältä löytyy paikkoja joka lähtöön... muutin eräänä tiistaina (12.4) ja jo perjantaina muutettiin uuteen taloon, vaimokkeella kun ei ollut mitään, vain huone, ei ilmastointia, ei vessaa, sateella tuli vesi sisään jne. jouduin käymään hänen veljen luona, jos tuli hätä... no vaimoke löysi heti meille asunnon ja eiku menoksi.. paikkana sudtungan, lapu lapu.. oli ihan kiva asunto sinänsä, 3 makkarii yläkerrassa ja alakerrassa OH ja K , MUTTA ei tullut vesi asuntoon kunnolla, haussin omistaja kun vakuutti että tulee mutta kun talossa ei ole asunut kukaan pitkään aikaan niin siksi ei kuulemma tule vielä....seli seli... asuttiin siinä 2,5 kuukautta ja sit riitti, vesi kun on vanhin voitehista... siinä asunnossa ei ollut vettä ku lattialla sateella, mutta ei hanassa.. yrittivät vähän paikkailla kattoa, mutta yhtä tyhjän kanssa... menetettiin 2 kuukauden vuokratakuu koska oli vuoden vuokrasopimus, jota rikottiin ku lähettiin lätkimään, vaimoke ehkä kerto sen mulle mutta ku mun englanti on mitä on, niin en tiennyt tuosta vuoden sopimuksesta.. No, ei auttanut ku etsiä uusi asunto, heti löyty tää , mihin muutettiin , omakotitalo, 3 makkaria taas, OH ja K ja 2 wessaa ja suihkuu...ja VESI tulee paineella sisään, testasin ensimmäisenä ku käytiin katsomassa tätä että tuleeko... talo on uusi, ei kovin hieno päältäpäin, mutta sisältä ihan hieno, ainakin filippiiniläismittapuun mukaan laskettuna todella hieno... Talo on cordovassa joka on osa tätä lapulapun saarta... anoppikin asuu hitto vie cordovassa ja käy meillä usein... heh ei vainkaan, hän on ihan kiva ihminen, on ottanut mut hyvin vastaan ja se on tärkeetä täällä, että perhe sut hyväksyy... ei vain osaa oikein englantia, mutta kyl me toimeen tullaan ihan hyvin.. olen kokkaillut täällä paljon ja syöttänyt vaimokkeelle ja hänen pojalleen länsimaista ruokaa, sanoo tykkäävänsä mun ruoista, mutta tiedä häntä, kehuis varmaan jos syöttäsin sille kilon nauloja soijakastikkeessa...heh , sitä ku se rakkaus teettää..no, oon mä ammatiltani kokki, kai mä vielä jotain osaan tehdä, vaikkakin siitä on vuosikymmeniä ku niitä hommia tehny, koulun jälkeen en juurikaan kokkina ollut vaan hakeuduin muuhun ammattiin..
        Ei, ei ehditty naimisiin, paperit kun meni vanhaksi, kun pyysivät lisää dokumentteja, nimittäin halusivat avioeropäätöksen englanniksi käännettynä ja se ei olis ehtinyt tulla tänne ajoissa, joten se siitä toistaiseksi.. toisaalta ei olis kyllä ollut oikein varaakaan mennä naimisiin, joten tilataan uudet paperit suomesta ja hyväksytetään ne 3ssa eri instanssissa suomessa ja sit uusi yritys, taitaa vaan mennä ens vuoteen se naimisiinmeno, ei mulla niin kiire ois , mutta vaimoke haluais heti ja anoppi ja appiukko aina jaksaa kysellä koska mennään...
        Ei ole koti-ikävä vaivannut vielä , enkä usko että kovin helpolla vaivaakaan, teidän kesä kun loppuu siellä kuitenkin liian lyhyeen ja mä kun vihaan kylmää ja suomen talvea, niin ei tuu koti-ikävä helposti, lämpöä ja kaunista vaimoa kun tulin täältä hakemaan ja ne sain kun tänne muutin... ja edullista asumista ja myös edullista ruokaa jne. jota suomesta ei löydy!!! olis kyllä kiva vierailla vanhempien mökillä nyt kesällä, mutta ku ei oikeen pienestä mun eläkkeestä oikein liikene rahaa matkustaa ja vaimokkeen viisumin saanti on todella kiven alla, no, ehkä muutaman vuoden päästä päästään käymään, toivottavasti mun vanhemmat vielä ovat elossa, toi vaimoke kun niin haluais tavata ne.. niiden on lähes mahdotonta tulla tänne, mun vanhemmat kun ei osaa sanaakaan englantia, eikä tänne järjestetä seuramatkoja lainkaan..
        mut nyt täytyy mennä kokkaan, palaillaan taas...

        No hyvinhän se sinun kotoutuminen sinne Filsuihin on edennyt. Mitä nyt pieniä vastoinkäymisiä, niitähän on elämässä toisinaan, mutta sinulla on hyvää huumoria pärjäät kyllä, hyvä Timo!
        Joo, tiedän ne talot, kun vaimoni asuu siellä Cebun ulkopuolella. Katto on kuin tähtitaivas, kun katselee sisäpuolelta ja kun aurinko paistaa sisällä on kuuma, kuin saunassa, kun ei ole välikattoa.
        Justiin tulin sieltä reissusta ja ehkä syyskuulla uudestaan.
        Joo, ne paprut minulla meinas takuta viime kesänä kanssa. Yhteensä neljä erilaista ja yksi oli virallisen kielenkääntäjän tekemä erostani, muut saat maistraatista. Ensin Suomen ulkoministeriöön ja sitten Phil embassy Hki, sitten Filsuihin. Ihme ja kumma justiin kaikki paprut kerkes ennen häitä. Onneksi siellä suku on laaja, se auttoi asiaa.
        Vaimoni kertoi, ettei ollut muka koskaan keittänyt ruokaa (mukamas aina isä kotona) voi ollakin, mutta kun ostimme 1l ricecookedin, niin sillä hän keittää vaikka mitä, ei muuta tarvi. Tietysti riisiä joka päivä (oon joskus kyllästynyt ja kaipaan perunaa), mutta erilaisia keittoja, kuten tonnikalaa ja sitä saa halvalla torilta.
        Olen katsellut lentokoneesta sitä Lapu-Lapu saarta ja sitä merta: mangrevoa, onko se kuollutta, onko siellä liskoja tms?


      • sebuano kirjoitti:

        No hyvinhän se sinun kotoutuminen sinne Filsuihin on edennyt. Mitä nyt pieniä vastoinkäymisiä, niitähän on elämässä toisinaan, mutta sinulla on hyvää huumoria pärjäät kyllä, hyvä Timo!
        Joo, tiedän ne talot, kun vaimoni asuu siellä Cebun ulkopuolella. Katto on kuin tähtitaivas, kun katselee sisäpuolelta ja kun aurinko paistaa sisällä on kuuma, kuin saunassa, kun ei ole välikattoa.
        Justiin tulin sieltä reissusta ja ehkä syyskuulla uudestaan.
        Joo, ne paprut minulla meinas takuta viime kesänä kanssa. Yhteensä neljä erilaista ja yksi oli virallisen kielenkääntäjän tekemä erostani, muut saat maistraatista. Ensin Suomen ulkoministeriöön ja sitten Phil embassy Hki, sitten Filsuihin. Ihme ja kumma justiin kaikki paprut kerkes ennen häitä. Onneksi siellä suku on laaja, se auttoi asiaa.
        Vaimoni kertoi, ettei ollut muka koskaan keittänyt ruokaa (mukamas aina isä kotona) voi ollakin, mutta kun ostimme 1l ricecookedin, niin sillä hän keittää vaikka mitä, ei muuta tarvi. Tietysti riisiä joka päivä (oon joskus kyllästynyt ja kaipaan perunaa), mutta erilaisia keittoja, kuten tonnikalaa ja sitä saa halvalla torilta.
        Olen katsellut lentokoneesta sitä Lapu-Lapu saarta ja sitä merta: mangrevoa, onko se kuollutta, onko siellä liskoja tms?

        no, miksi et sit syö perunaa? heheh, sitä saa monesta storesta ja marketista... on vaan hiukkasen kalliimpaa kuin suomessa, n. euron kilo... Missä sun vaimosii asuu täällä? Torilta en ole kyllä uskaltanut ostaa mitään, ainakin lapu-lapun tori haisee ja hygienia on mitä on.. jäitä ei kalojen alla tai ovat jo sulaneet... no marketista saa kyllä tuoretta lihaa ja kalaa, ei tarvi mennä torille, meillä tori on sitäpaitsi kaukana, mutta voidaan ostaa täällä kalaa ja rapuja suoraan kalastajalta, ja on todella halpaa, ostettiin rapuja , tosin pieniä, maksoi n. 90 centtii kilo ja saa varmasti tuoreena.. vaimoke keitti ne ja teki sen väärin, laittoi ensin ravut kattilaan ja sit vasta veden, no, nehän meinas tulla kattilasta väkisin ylös, rapuparat, no, nyt tietää miten ravut oikeesti keitetään...
        vaimokkeella oli kans ricecookkeri ja vedenkeitin ja pieni uuni, tai paremminkin grilli omassa huoneessaan, kun muutettiin ostettiin 2 levynen kaasuhella ja ilmastointi ja jääkaappi.. pikkuhiljaa ostelen sit mitä tarvii, kuten sohvan, uuden sängyn, telkkarin yms.kuhan rahat vaan pikkuhiljaa antavat periksi...
        mä ja vaimokkeeni ei tiedetä tosta mangrove suosta mitään, ite en oo nähnyt , eikä vaimonikaan vaikka asunut tällä saarella koko ikänsä, kaikki 26vuotta :)))))
        Minkä ikänen oot? ja sun vaimosi? aattelin vaan, että sulla jo ikää kun pystyt reissaileen edestakas? eläkkeellä?
        Kun tulet tänneppäin, niin tulkaa ihmeessä kylään!!!! on kiva puhua suomea, eikä tuota englantia jota en ees kunnolla osaa..
        Mun s.posti osoite on tässä ketjussa tuolla ylempänä, kirjoittele!!!


    • Cebulainen

      Kylla taalla Cebussa suomalaisia on jonkin verran, ehka paalle 10 mita itse tunnen/tiedan.

      Mutta joo, te jotka tanne nyt mietitte muuttoo niin suomeks sanottuna taa paikkahan on ihan hirvee persereika. Jatteita, kulkukoira, kerjalaisia, puolivalmiita rakennuksia, slummeja ja hokkelikylia joka paikassa.

      Kylla taalta hienojakin paikkoja loytyy, mutta ei niita tallain arkisessa elamassa juuri nae. Ihmiset on useimmiten todella mukavia, ja melko rehellisia ja auttavaisia, mutta samalla myos hyvin yksinkertasia. Semmonen suoraselkasyys ja asioiden hoitaminen loppuun puuttuu naiden kulttuurista ihan kokonaan.

    • Toinen cebulainen

      Joo komppaan tota cebulaisen kommenttia. Paikka on juurikin sellainen kun cebulainen kuvaili. Mielestäni Cebuun ei välttämättä kannata suunnitella pitkää reissua asumisesta puhumattakaan. Muutaman päivän läpikulkumatkalle Cebu on varsin soveltuva. Hyviä vierailupaikkoja ovat esimerkiksi Bohol Island, Malapasqua Island ja Camotes Island. Itse Cebun saarella ei ole juuri muuta kuin Moalboal ja Mactanin saarella ShangriLa ja Hilton resortit. Tosiaankan tänne ei kannata tulla persaukisena. Eurooppalaiseen elämäntyyliin tottunut joutuu maksamaan tottumuksistaan saman hinnan kuin Suomessa. Pitää myös muistaa, että Filippiinit on kehitysmaa. Ilmaista hymyä tai tekoa ei ole. Sairainta täällä on ne kaikki vanhat ja irstaat sedät, jotka ovat tulleet hakemaan itselleen vaimoa täältä. Tarkoitan nyt niitä kaikkia yli viisikymppisiä herrasmiehiä, joilla on paikallinen kuusitoista vuotias vaimoehdokas. Niin ja unohdinkin sanoa myös sen, että Cebu on loistava paikka seksituristeille! Vinkkinä kaikille irstaille sedille! Täällä prostituutio on yleistä. Kaikki on kaupan kun hinta vain on kohdallaan. Myös korruptio on yksi Filippiinien ja Cebun kirouksista, minkä saakin tuntea kaikki maassa vierailevat. Yhteenvetona Cebusta voidaan cebulaisen kirjoittamaa kommenttia pitää varsin paikkansa pitävänä.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1757
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      71
      1567
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1273
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      68
      1102
    5. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      745
    6. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      739
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      727
    8. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      705
    9. Plösö ja synttäriruusut

      Joko Plösö sai hommattua ne 100 ruusua sankarille vai vieläkö sankarin odotus jatkuu?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      692
    10. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      688
    Aihe