Ilmanvaihto kuntoon

Näinkin menettelee

Asun omakotitalossa, jossa on vain ns.luonnollinen ilmanvaihto:ilmastointiputket saunasta ja WC:stä ulos.Ei muuta.
Olisiko kellään ehdottaa miten saisin ilmanvaihdon paremmaksi. Ainoa tuloilman putki johtaa saunassa kiukaan alle.

6

1210

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ilmaputkimies

      Riippuu minkäsuuruista rahallista panostusta ajattelit käyttää.
      Tässä muutama ehdotus halvimmasta kalliimpaan:
      -Tuuletusta voi tehostaa availemalla ikkunoita esim. suihkun jälkeen pesuhuoneen ikkunan 15 minuutiksi. Etuna ilmainen parannus.
      -Kosteisiin tiloihin voi lisätä puhaltimen, pax-puhallin tai vastaava. Hinta n. 100€/kpl.
      -Yhden huippuimurin asentaminen katolle. Pesutiloihin ja WC:en asennetaan poistoventtiilit joilta vedetään kanavat ja 1kpl äänenvaimennin huippuimurille. Lisäksi kanavat eristetään. Itse tehden hinta 1000 eurosta ylöspäin.
      -Lämmöntalteenotolla varustetun ilmastointikoneen asennus. Tuloilmaventtiilit oleskelutiloihin, makuuhuoneisiin ja saunaan. Poistoventtiilit kosteisiin ja likaisiin tiloihin. Jäteilmaputki katolle, raitisilmaputki ulkoseinältä. Kanavien eristys, 2kpl äänenvaimentimia. Hinta itse tehden 4000 eurosta ylöspäin.

    • Ilmaaja

      Itselläni on huonekohtainen ilmanvaihtokone Ilma-Iita ja kyllä pelittää. Ei tarvi vetää mitään putkia mihinkään vaan se asennetaan seinään tai tuuletusikkunaan.. Helppo ja toimiva ku mikä ja myös suhteellisen edullinen!

      • Harkitsen

        näitä Ilma-Iitoja tarvii varmaankin olla jokahuoneeseen, vai kuinka on?

        Mitä tuo Iita maksaa ja kuluttaa, ja pitääkö laittaa jokahuoneeseen?


    • Roosa T

      Korvausilmaventtiilit joka makuuhuoneeseen ja olohuoneeseen. Ei maksa tosiaankaan tonneja vaan satasia. Rautakaupoissa on valmiita paketteja myynnissä, jossa on kaikki tarpeelliset osat, että voi laittaa itse tai ostaa asennuksen (aikaa menee ammattilaiselta muutama tunti). Yhden venttiilipaketin hinta kieppuu satasen korvilla. On myös sellaisia venttiileitä, joita ei tarvitse säätää itse vaan lämpötilan mukaan itse menevät kiinni ja auki.

      • EpäP

        mäkin sinuna laittaisin. Mikäs "luonnollinen ilmanvaihto" se on, jos vain ulospäin on ilmanvaihto kunnossa. Eihän silloin ole ilmanvaihtoa? Mulla on varmaan nuo Roosa T:n mainitsemat venttiilit, tällaiset:
        http://www.terveysilma.fi/index.php?browser_id=29
        Laitoin ensin tytön huoneeseen, allergian takia, niin sai suodattimen samalla. Ja sitten laitettiin muuallekin, koska luin, että jokaisessa huoneessa pitää olla.


    • Tuttu laittoi Saksasta tänne jalkautuneet . Siinä on hyvä lämmön talteenotto noin 90 % hunajakennon näköisellä lämmön talteenoton kennolla. Toimii näköjään esitteen mukaan synkattuna toisiinsa, joten ali tai ylipainetta ei tule sekä kohtuullinen ilmavirtauskin. Jurgen on tarkka poika:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      78
      1510
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1267
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      120
      1227
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1166
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1024
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      82
      823
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      765
    8. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      762
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      380
      738
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      696
    Aihe