Vai pelkkiä PMS-oireita?

PMSPMSPMS

Mistä voin tietää onko kyseessä kaksisuuntainen mielialahäiriö vai korostuneet PMS-oireet?

Mä olen lähes poikkeuksetta aina ennen kuukautisia todella maaninen - siis todella. Mä katson itseäni peilistä ja nään huipputyypin, joka pystyy kaikkeen, mä olen jotenkin korostuneen itsetietoinen, hoen koko aika mielessäni vain kuinka vitun mahtava tyyppi olen, mun kävely on reipasta ja itsevarmaa, juttelen niitä näitä vaikka ventovieraille, nauran helposti, tunnen itseni supermahtavaksi. Itsetuntoni on taivaissa.

Mun kuukautiset on epäsäännölliset, en koskaan tiedä milloin tulee, mutta aina ennen kuukautisia nuo samat oireet kuitenkin tulevat, toi vaihe kestää siis about kaksi viikkoa.

Menkkojen jälkeen on tasainen vaihe - nothing. EN oo hyvä enkä huono. Sen jälkeen tulee tiputus ja olen taas pohjalla. Olen maailman hirvein rumin ja paskin. Kukaan ei tykkää musta. EN voi katsoa peiliin. Itken koko aika ja kaikesta. En välitä ulkonäöstäni. Laahustan ja mietin itsemurhaa. Itken. Olen passiivinen. Itsetuntoni on nollissa. En halua tavata ihmisiä tai jutella muille.

Sit ehkä hivenen kohoten niin taas pian huomaan olevani tuossa ensimmäisessä kuvaamassani kohdassa eli totaalisen maanisessa vaiheessa. Sen jälkeen tiedän, että menkat taas alkaa.
Mulla on menkat siis about 5kertaa vuodessa ja toi on niin säännöllinen toi mielialajuttu noiden aikana, että pakko oli kirjoittaa.

Mä tahtoisin ikuisesti sen tunteen ja tilan mikä on mulla ennen menkkoja.

Ei tää varmaan kaksisuuntainen mielialahäiriö ole?

Niin ja lääkäri sanoi et on ok, vaikka mun menkat tulee noin harvoin, koska olen sinkku ja en yritä lapsia ja ei oo muutenkaan haittaa mulle, koska ne kuitenkin tulee sen viidesti vuodessa

4

1641

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .

mitään bipoa

• ap.

Mitä hittoa toi sitten on?!

Mä pelästyin oikeesti tota mun viime kertaista kuinka maaninen olin. Mä leijailin jossain pilvissä, ei mitään murheita, pystyin jutella mitä vaan ja kelle tahansa... koin itseni voittamattomaksi ja parhaaksi ja helvetin hyvännäköseks ja kaikki tietty katso vaan mua ja mun ylivoimaisuutta.

Miten saan ton olotilan takaisin?

• Bipoa jo pitkään
        ap. kirjoitti:

Mitä hittoa toi sitten on?!

Mä pelästyin oikeesti tota mun viime kertaista kuinka maaninen olin. Mä leijailin jossain pilvissä, ei mitään murheita, pystyin jutella mitä vaan ja kelle tahansa... koin itseni voittamattomaksi ja parhaaksi ja helvetin hyvännäköseks ja kaikki tietty katso vaan mua ja mun ylivoimaisuutta.

Miten saan ton olotilan takaisin?

Oletpa onnekas. Itsellä oli aina ennen kuukautisia tosi kurja olo nuo 2 viikkoa, ahdisti, olin tosi kiukkuinen ja pää oli räjähtää välillä. SSRI -lääkitys vaikutti näihin premenstruaalioireisiin ja jäivät pois.

Pari viikkoa ennen kuukautisvuodon alkamista on keltarauhashormonin määrä korkea, johtuisiko olotilasi tästä. Tulee mieleen minipillerit, joissa on progesteronia, jos söisit niitä niin olisiko ehkä olosi tasaisempi, ja pidempään tuo miellyttävä olotila?

Hypomaniasta ja maniasta olosi eroaa siinä, että pysyt ilmeisesti ns.järjissäsi, etkä tee mitään sellaista, jota saat katua sitten, kun olo tasaantuu ja/tai muuttuu alavireiseksi. Minäkin haluaisin sellaisen hypon, valitettavasti tekemiseni menevät aina överiksi, ja saan jälkeenpäin yrittää korjata asioita taas parhain päin, ja selvitä syyllisyydentunteideni kanssa.

• Varmasti pätee
        Bipoa jo pitkään kirjoitti:

Oletpa onnekas. Itsellä oli aina ennen kuukautisia tosi kurja olo nuo 2 viikkoa, ahdisti, olin tosi kiukkuinen ja pää oli räjähtää välillä. SSRI -lääkitys vaikutti näihin premenstruaalioireisiin ja jäivät pois.

Pari viikkoa ennen kuukautisvuodon alkamista on keltarauhashormonin määrä korkea, johtuisiko olotilasi tästä. Tulee mieleen minipillerit, joissa on progesteronia, jos söisit niitä niin olisiko ehkä olosi tasaisempi, ja pidempään tuo miellyttävä olotila?

Hypomaniasta ja maniasta olosi eroaa siinä, että pysyt ilmeisesti ns.järjissäsi, etkä tee mitään sellaista, jota saat katua sitten, kun olo tasaantuu ja/tai muuttuu alavireiseksi. Minäkin haluaisin sellaisen hypon, valitettavasti tekemiseni menevät aina överiksi, ja saan jälkeenpäin yrittää korjata asioita taas parhain päin, ja selvitä syyllisyydentunteideni kanssa.

2 viikkoa ennen kuukautisia syötynä rauhoittaa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      30
      5740
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      34
      5203
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      2954
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2424
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2108
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2058
    7. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      35
      1842
    8. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1677
    9. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1661
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      35
      1594
    Aihe