muovin paikka

hanski nikkari

Paikalla rakennettavaa puutaloa pitkästä puusta suunnittelen.
Yhteen kerrokseen ns. "tavallinen malli".

Höyrynsulkumuovin paikkaa olen mietiskelyt . eli heti kipsilevyn taakse vai kuten Kastellilla sinne "viiden sentin päähän" sisäpinnasta.

Mitä mieltä olette ?
Entäpä mitä sanoo Rauno Kangas ?

15

1516

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pnwv

      jos jokatapauksessa teet 50x50 koolauksen sisäpuolelle niin laittaisin paremman tiiveyden ja helpomman rakentamisen vuoksi sinne 5 sentin päähän. Se on kuitenkin vielä tarpeeksi "lämpimällä puolella."

      Jos taat toteutat seinän jollain muulla tavalla, niin pelkän muovin takia ei kannata sitä koolausta tehdä vaan se muovi voi hyvin olla kipsin takana.

      Rakennesuunnittelija tuohon sitten varmaan sanoo painavan sanansa.

    • ddsfsf df dsfds

      Viiden sentin päähän.
      - On paljon helpompi laittaa esim. pistorasioita myös ulkoseinälle.
      - Jokainen taulunkoukku ei puhko muovia.
      - kylmäsillat vähenee kahdella eri eristeellä

      • hanski-nikkari

        Elikkä sinne 5cm päähän muovi sijoitetaan.

        Joskus muistan lukeneeni että "kestää olla" ohut villakerros huoneen puolella.

        Vaikka eikös sen höyrynsulun tehtävä liene estää kosteuden pääsy eristeeseen ?


      • hanski-nikkari
        hanski-nikkari kirjoitti:

        Elikkä sinne 5cm päähän muovi sijoitetaan.

        Joskus muistan lukeneeni että "kestää olla" ohut villakerros huoneen puolella.

        Vaikka eikös sen höyrynsulun tehtävä liene estää kosteuden pääsy eristeeseen ?

        Olisiko sellainen ulkoseinärakenne omakotitaloon hyvä että : puuverhous, 25mm huokoinen puukuitulevy, 200mm mineraalivilla, höyrynsulkumuovi, 50mm mineraalivilla, kipsilevy. ?


      • erg3h
        hanski-nikkari kirjoitti:

        Olisiko sellainen ulkoseinärakenne omakotitaloon hyvä että : puuverhous, 25mm huokoinen puukuitulevy, 200mm mineraalivilla, höyrynsulkumuovi, 50mm mineraalivilla, kipsilevy. ?

        puuverhouksen ja tuulensuojan väliin vaan kunnollinen tuuletusrako.

        Tuo 25mm tuulensuoja ei ole pakollinen vaan kipsikin riittää. Meinaan jos säästää haluaa. Toki jäykkä 25mm runkoleijona tms. on aina parempi.


      • hanski-nikkari kirjoitti:

        Elikkä sinne 5cm päähän muovi sijoitetaan.

        Joskus muistan lukeneeni että "kestää olla" ohut villakerros huoneen puolella.

        Vaikka eikös sen höyrynsulun tehtävä liene estää kosteuden pääsy eristeeseen ?

        > eikös sen höyrynsulun tehtävä liene estää kosteuden pääsy eristeeseen ?

        Kyllä. Eristekerroksessa jossain kohdassa lämpötila on niin paljon sisälämpötilaa alempi että kosetus tiivistyisi ja on sinne jäätäkin syntynyt.

        Erityiskiitos Panu Kailalle ja muille hassuheikeille jotka tahtovat päästää kosteutta rakenteiden sisään niitä pilaamaan

        Kunnon muovi vaan villaeristeiden sisäpuolelle


    • rk

      ...mukaan muovi sijoitetaan mahdollisimman lähelle sisäpintaa => sehän tarkottaisi levyn taakse. 5 cm seinän sisässä -vaihtoehdollakin on puoltajansa ja heillä argumenttinsa. Eli noita kumpaakaan paikkaa en pitäisi rakennusvirheenä ja ratkaisun tekee jokainen rakentaja suunnittelijansa kanssa sen perusteella, kuka mitäkin argumenttia painottaa.

      Ja jotta lausunnon puolueettomuus ei vaarantuisi kerrottakoon, että itse olen piirtänyt muovia kumpaankin kohtaan.

      rakentavin terveisin
      rk

    • Taavetti Tattilampi

      muovin ulkona seisovan puupinon suojaksi, sisälle taloon en sitä toisi ollenkaan, vaan käyttäisin paperipohjaisia höyrysulkuja.

      • kysynnytvaan

        MIKSI ?


      • Taavetti taas
        kysynnytvaan kirjoitti:

        MIKSI ?

        ekana talosta pullo, ja sitten koneellinen ilmanvaihto...siinä vasta suuri viisaus.


      • rk
        Taavetti taas kirjoitti:

        ekana talosta pullo, ja sitten koneellinen ilmanvaihto...siinä vasta suuri viisaus.

        ...ole tarkoitus vuotavia taloja tehdä, luulen mä. Ja hengittävyyskin soveltuu paremmin kesäamökkeihin kuin asuintaloihin.


      • Simo Vaatehuoneelta!
        Taavetti taas kirjoitti:

        ekana talosta pullo, ja sitten koneellinen ilmanvaihto...siinä vasta suuri viisaus.

        kailasmiin hurahtanut.


      • vanhaämmä
        Simo Vaatehuoneelta! kirjoitti:

        kailasmiin hurahtanut.

        Olen samaa mieltä,muovit pysyköön halkopinon suojana.

        Papeeri se talon homeettomana pitää. Muovia en laittaisi mistään hinnasta sillä hometalo ei ole kiva idea....


      • 18+18
        vanhaämmä kirjoitti:

        Olen samaa mieltä,muovit pysyköön halkopinon suojana.

        Papeeri se talon homeettomana pitää. Muovia en laittaisi mistään hinnasta sillä hometalo ei ole kiva idea....

        Eikös sekin kuitenkin pidätä kosteuden siinä kuin muovikin? Jos ja kun se höyrynsulku sinne nykypäivänä laitetaan,voidaan miettiä asiaa tarkemmin. Jos sen laitat levyn taakse,josta tuot sähkö yms.läpivientejä,et saa niitä pysymään tiivinä millään konstilla,ja pahin vaihtoehto on muutamat isommat reiät joista oikein vinkka käy ja kosteus tiivistyy.

        Kastellin systeemissä sulku on ehdottomasti pitävä,enkä minä ainakaan ole kuullut homevaurioista,jotka kyseisestä rakennustavasta johtuisivat.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      141
      1478
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      115
      1225
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1043
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      984
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      871
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      833
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      722
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      676
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      644
    Aihe