eli lyhyesti. viime viikon torstaina menin illalla päivystykseen kun oli niin huono kunto. sokeri mitattiin ja oli 30. ei muuta kun kotiin ja perjantai aamuna lääkäriin joka antoi kynän käteen ja sanoi ét pistä tolla... no viikonlopun kokeilin ja tänään kävin taas tkssa ja yritin saada aikaa diapeteshoitsulle mutta sain vasta keskiviikoksi. ongelmahan on siinä et kun mulla ei oo mittaria niin en tiedä paljonko voisin pistää insuliiniä. oon nyt laittanu 5 kertaa päivässä 10-15 napsua. mitä nyt ois järkevää tehä ? tilata mittari,jatkaa summissa pistämistä vai varata aika yksityiselle ?
insuliinin määrä
44
2384
Vastaukset
- huimausta
Toivottavasti saat sokeriarvot kuntoon! Itse tulin juuri lääkäristä ja verensokeri oli 3.3. Siksi varmaan tunnen itseni väsyneeksi ja päätä särkee jatkuvasti. Sain lähetteen jatkotutkimuksiin. Mistähän tällainen alhainen sokeriarvo johtuu?
- kauhajoki
hankalaa tuntuu olevan... en mä ainakaan saa kohilleen millään. äsken kävin naaåurilla mittaas ja oli 23.2 nyt taas kotona kynän kanssa ja mietin paljonko pistän...
- os..
kauhajoki kirjoitti:
hankalaa tuntuu olevan... en mä ainakaan saa kohilleen millään. äsken kävin naaåurilla mittaas ja oli 23.2 nyt taas kotona kynän kanssa ja mietin paljonko pistän...
Siinä voit olla hengenvaarassakin, kun pistelet insuliinia umpimähkään. Mistä muuten olet insuliinia saanut? Sehän on reseptilääke ja sitä saa vain lääkärin määräyksellä.
- kauhajoki
os.. kirjoitti:
Siinä voit olla hengenvaarassakin, kun pistelet insuliinia umpimähkään. Mistä muuten olet insuliinia saanut? Sehän on reseptilääke ja sitä saa vain lääkärin määräyksellä.
tksta sain kynän kun kävin perjantaina sielä. äskön nettiä selailin ja tää on sellanen ruokainsuliini eilis nopee.
- Mustispeppers
kauhajoki kirjoitti:
tksta sain kynän kun kävin perjantaina sielä. äskön nettiä selailin ja tää on sellanen ruokainsuliini eilis nopee.
Eli nimeltään?
- kauhajoki
Mustispeppers kirjoitti:
Eli nimeltään?
novorapid
- olla totta
kauhajoki kirjoitti:
novorapid
että tkk:ssa ei oteta sisään potilasta, jolla sokerit 30!? Sinulla ei siis ole diagnosoitu aikaisemmin sokeritautia? Tarvitsisit tod.näk. pitkävaikutteista insuliinia perusinsuliiniksi (pistetään kerran-kahdesti päivässä) ja tuo novorapid siis ruokailun yhteydessä syödyn hiilihydraattimäärän mukaan. Diabetespolilta pitäisi saada ilmainen mittari ja siihen liuskat (netistäkin aloitussetin saa suht. edullisesti), muutoin insuliinimäärää ei voi mitenkään arvioida kohdalleen. Antoiko lääkäri mitään ohjetta tuon insuliinin annostelun suhteen?
- kauhajoki
olla totta kirjoitti:
että tkk:ssa ei oteta sisään potilasta, jolla sokerit 30!? Sinulla ei siis ole diagnosoitu aikaisemmin sokeritautia? Tarvitsisit tod.näk. pitkävaikutteista insuliinia perusinsuliiniksi (pistetään kerran-kahdesti päivässä) ja tuo novorapid siis ruokailun yhteydessä syödyn hiilihydraattimäärän mukaan. Diabetespolilta pitäisi saada ilmainen mittari ja siihen liuskat (netistäkin aloitussetin saa suht. edullisesti), muutoin insuliinimäärää ei voi mitenkään arvioida kohdalleen. Antoiko lääkäri mitään ohjetta tuon insuliinin annostelun suhteen?
ei lääkäri sanonu mitn hoitaja sen verran et koita pärjätä. oon nyt käyny tos naapuris mittaas välillä. ja se kummailee 13-28 välillä.
- juttujasi!
kauhajoki kirjoitti:
ei lääkäri sanonu mitn hoitaja sen verran et koita pärjätä. oon nyt käyny tos naapuris mittaas välillä. ja se kummailee 13-28 välillä.
Jos todella olet käynyt terveyskeskuslääkärillä ja hän olisi antanut insuliinikynän (mistä olisi antanut, ne saa reseptillä apteekista) olisit taatusti saanut lääkäriltä tai hoitajalta tarkat ohjeet ja verensokerimittarin mukaasi. Minä en ainakaan uskaltaisi summissa pistää insuliinia koska siitä voisi pahimmillaan lähteä henki hetkessä. Seuraan säännöllisesti mittarilla verensokeria ja insuliinimäärää säädellään lääkärin määräyksestä lukemien mukaan.
Epäilen vahvasti ettei nuo juttusi ole edes totta. Noin korkeat verensokeritkin jatkuvasti edellyttäisi välitöntä sairaalahoitoa ja lääkäri olisi lähettänyt päivystykseen suoraan vastaanotolta. - Veijo
juttujasi! kirjoitti:
Jos todella olet käynyt terveyskeskuslääkärillä ja hän olisi antanut insuliinikynän (mistä olisi antanut, ne saa reseptillä apteekista) olisit taatusti saanut lääkäriltä tai hoitajalta tarkat ohjeet ja verensokerimittarin mukaasi. Minä en ainakaan uskaltaisi summissa pistää insuliinia koska siitä voisi pahimmillaan lähteä henki hetkessä. Seuraan säännöllisesti mittarilla verensokeria ja insuliinimäärää säädellään lääkärin määräyksestä lukemien mukaan.
Epäilen vahvasti ettei nuo juttusi ole edes totta. Noin korkeat verensokeritkin jatkuvasti edellyttäisi välitöntä sairaalahoitoa ja lääkäri olisi lähettänyt päivystykseen suoraan vastaanotolta.aloittajan juttu pitää paikkansa on diabeetikon hoito Suomessa todella perseellään.
Itse sain heti mittarin ja tähän mennessä olen mitannut noin 1000 (kertaa). kun tikut tai neulat loppuu menen terveyskeskukseen ja jätän sanoman diabetehoitajalle "lisää tikkuja ja neuloja" ja parhaimmillaan hän on kirjoittanut reseptiin 400 tikkua ja 400 neulaa kerralla. - kauhajoki
juttujasi! kirjoitti:
Epäilen vahvasti ettei nuo juttusi ole edes totta. Noin korkeat verensokeritkin jatkuvasti edellyttäisi välitöntä sairaalahoitoa ja lääkäri olisi lähettänyt päivystykseen suoraan vastaanotolta.kyllä valitettavasti tarina on tosi. kävin kyllä akuutti osastolla ja olin sielä viisi tuntia mutta kun ei ketään näkynyt koko päivänä. sitten tulivat kysymään että kukas sä oot ;) että näin toimitaan kauhajoella. ja siitä mittarista... appiukko asuu naapurissa ja sillä on mittari jossa saan käydä mittaas. mutta enhän mä voi loppuelämää sielä hypätä mittaas ja jos meinaan johkun lähteä otanko appiukon mukaan et voi mitata :)
- sekavaa!
kauhajoki kirjoitti:
kyllä valitettavasti tarina on tosi. kävin kyllä akuutti osastolla ja olin sielä viisi tuntia mutta kun ei ketään näkynyt koko päivänä. sitten tulivat kysymään että kukas sä oot ;) että näin toimitaan kauhajoella. ja siitä mittarista... appiukko asuu naapurissa ja sillä on mittari jossa saan käydä mittaas. mutta enhän mä voi loppuelämää sielä hypätä mittaas ja jos meinaan johkun lähteä otanko appiukon mukaan et voi mitata :)
Aina vaan paranee! ;) Siis menitkö terveyskeskuksen hoito-osastolle istuskelemaan. Yleensä mennään poliklinikalle ja heti sisään mennessä ilmoittaudutaan, joten sen jälkeen ei tulla kyselemään kuka sä oot, vaan pyydetään tutkimuksiin odotusajan (pahimmillaan monen tunnin) jälkeen. Jos sokerit on tuolloin ollut korkealla, kyllä siinä lääkäri ja hoitaja tekee hoitotoimenpiteitä enemmän kuin vain sanomalla että koitahan pärjätä. Onko sinulla ollut ennestään insuliini käytössä? Jos on niin lääkäri olettaa että omistat mittarin ja olet tottunut laskemaan tarvittavan insuliinimäärän ruokien hiilihydraattimäärien perusteella. Jos taas kouraan on lyöty elämän ensimmäinen insuliinikynä ja käsketty pärjätä, on tapahtunut virhe. Virheen on tehnyt lääkäri tai hoitaja kun ei ole opettanut insuliinin käyttöön ja antanut mittaria mukaan. Tai stten olet itse tehnyt virheen kun et nostanut älämölöä ettei sinulla ole koskaan ollut insuliinia käytössä. Onko edes mitään diabeteslääkitystä? Tuollaisia verensokerilukemia ei pitäisi tulla yllättäen tai sitten on puhjennut ykköstyypin diabetes.
- Mustispeppers
kauhajoki kirjoitti:
kyllä valitettavasti tarina on tosi. kävin kyllä akuutti osastolla ja olin sielä viisi tuntia mutta kun ei ketään näkynyt koko päivänä. sitten tulivat kysymään että kukas sä oot ;) että näin toimitaan kauhajoella. ja siitä mittarista... appiukko asuu naapurissa ja sillä on mittari jossa saan käydä mittaas. mutta enhän mä voi loppuelämää sielä hypätä mittaas ja jos meinaan johkun lähteä otanko appiukon mukaan et voi mitata :)
Jos todella haluat hoitaa itseäsi, menet tk:n diabeteshoitajan oven taakse ja pyydät hemmetti soikoon välineet, mittarin, liuskat ja näytteenottimen. Ne diabeteshoitajat jakaa niitä ihan mielinmäärin, mäkin sain toisen mittarin töihin, kun pyysin sitä varalle sinne, että kun ja jos mittari jää kotiin, niin ei tarvi olla ilman mittaria. Sitä en usko, että olisit kynän lekurilta saanut, sillä sehän voi olla esim. näytekynä, joka on lojunut siellä pöydän laatikostossa kuukausi kaupalla ja voipi olla, ettei enää tehot riitä. Ja ennen insuliinin käyttöä, pitää pitää opastus, ei sitä noin vaan aleta käyttämään. Olisit pitänyt pikkasen enemmän huutoa itsestäsi, jotta akuuttiosastolla olisivat tienneet sinusta ja opastaneet insuliinin käyttöön
- Mustispeppers
Mustispeppers kirjoitti:
Jos todella haluat hoitaa itseäsi, menet tk:n diabeteshoitajan oven taakse ja pyydät hemmetti soikoon välineet, mittarin, liuskat ja näytteenottimen. Ne diabeteshoitajat jakaa niitä ihan mielinmäärin, mäkin sain toisen mittarin töihin, kun pyysin sitä varalle sinne, että kun ja jos mittari jää kotiin, niin ei tarvi olla ilman mittaria. Sitä en usko, että olisit kynän lekurilta saanut, sillä sehän voi olla esim. näytekynä, joka on lojunut siellä pöydän laatikostossa kuukausi kaupalla ja voipi olla, ettei enää tehot riitä. Ja ennen insuliinin käyttöä, pitää pitää opastus, ei sitä noin vaan aleta käyttämään. Olisit pitänyt pikkasen enemmän huutoa itsestäsi, jotta akuuttiosastolla olisivat tienneet sinusta ja opastaneet insuliinin käyttöön
Annettiinko mitään ohjeita, kun tuo kynä loppuu, mitä sitten?? Saatko samalta "lääkäriltä" uuden kynän? Insuliini on muuten reseptilääke.
- kauhajoki
sekavaa! kirjoitti:
Aina vaan paranee! ;) Siis menitkö terveyskeskuksen hoito-osastolle istuskelemaan. Yleensä mennään poliklinikalle ja heti sisään mennessä ilmoittaudutaan, joten sen jälkeen ei tulla kyselemään kuka sä oot, vaan pyydetään tutkimuksiin odotusajan (pahimmillaan monen tunnin) jälkeen. Jos sokerit on tuolloin ollut korkealla, kyllä siinä lääkäri ja hoitaja tekee hoitotoimenpiteitä enemmän kuin vain sanomalla että koitahan pärjätä. Onko sinulla ollut ennestään insuliini käytössä? Jos on niin lääkäri olettaa että omistat mittarin ja olet tottunut laskemaan tarvittavan insuliinimäärän ruokien hiilihydraattimäärien perusteella. Jos taas kouraan on lyöty elämän ensimmäinen insuliinikynä ja käsketty pärjätä, on tapahtunut virhe. Virheen on tehnyt lääkäri tai hoitaja kun ei ole opettanut insuliinin käyttöön ja antanut mittaria mukaan. Tai stten olet itse tehnyt virheen kun et nostanut älämölöä ettei sinulla ole koskaan ollut insuliinia käytössä. Onko edes mitään diabeteslääkitystä? Tuollaisia verensokerilukemia ei pitäisi tulla yllättäen tai sitten on puhjennut ykköstyypin diabetes.
siis se lekuri sanoi et mee akuutille ja saadaan sokeri alas. menin sinne ja ilmotin osaston tytöille sinne koppiin. ne anto huoneen ja käski odotella... sielä sit olin sen 5 tuntia kunnes tulivat kysymään kuka oot.ja kyseessä oli elämän ensimmäinen kynä. eikä ole ennemmin mitään sokeri ongelmia diagnisoitu. nyt huomenna saan kuulemma mittarin hakee tk;sta.
- kauhajoki
Mustispeppers kirjoitti:
Annettiinko mitään ohjeita, kun tuo kynä loppuu, mitä sitten?? Saatko samalta "lääkäriltä" uuden kynän? Insuliini on muuten reseptilääke.
ei mitään tietoa kuinka toimitaa. huomenna tk:ssa hoitsulle aika. ensin tarjosivat kuukauden päähän mutta sain "ruokkis" ajan mutta kuulemma sokeri hoitsu syö samalla ;) katotaan nyt mitä sanoo
- Mustispeppers
kauhajoki kirjoitti:
ei mitään tietoa kuinka toimitaa. huomenna tk:ssa hoitsulle aika. ensin tarjosivat kuukauden päähän mutta sain "ruokkis" ajan mutta kuulemma sokeri hoitsu syö samalla ;) katotaan nyt mitä sanoo
Toivottavasti hoitaja on ammattitaitoinen ja teette ks. lääkäristä ilmoituksen ylemmälle taholle. Tuollainen toiminta voi olla potilaalle hengenvaarallista.
- olet?
kauhajoki kirjoitti:
siis se lekuri sanoi et mee akuutille ja saadaan sokeri alas. menin sinne ja ilmotin osaston tytöille sinne koppiin. ne anto huoneen ja käski odotella... sielä sit olin sen 5 tuntia kunnes tulivat kysymään kuka oot.ja kyseessä oli elämän ensimmäinen kynä. eikä ole ennemmin mitään sokeri ongelmia diagnisoitu. nyt huomenna saan kuulemma mittarin hakee tk;sta.
Jotenkin jäi mielikuva että olisit nuorehko. Entä paino? Noin korkeat verensokerit (23-30) ovat jo hälyyttäviä nuorella ja varsinkin hoikalla voisi ennakoida jopa D1:tä. Joka tapauksessa hoito pitäisi olla terveyskeskuksen taholta aktiivista, vaikka ei välttämättä olisikaan sairaalahoitoa. Ellei korkeita verensokereita hoideta alas sairaalassa, seuranta kotona tai terveyskeskuksessa pitäisi olla tässä vaiheessa päivittäistä. Ainakin joka-aamuinen paastosokerimittaus (12 h syömättä ennen mittausta) on tarpeen ja oikein toimiva lääkäri/hoitaja ohjeistaa myös vuorokauden mittaiseen lähemmäs kymmeneen mittaukseen. Vaikka olenkin D2 potilas, minullakin otetaan tuollainen vuorokausimittaus aina ennen terveyskeskuksen vuosikäyntiä.
Toivottavasti olet saanut tänään tarkempia ohjeita terveyskeskuksesta. Ennen kaikkea insuliinia ei saa käyttää sokkona ja ateriainsuliini pitää laskea aterian hiilihydraattien mukaan (siitäkin saa ohjeet hoitajalta). - kauhajoki
olet? kirjoitti:
Jotenkin jäi mielikuva että olisit nuorehko. Entä paino? Noin korkeat verensokerit (23-30) ovat jo hälyyttäviä nuorella ja varsinkin hoikalla voisi ennakoida jopa D1:tä. Joka tapauksessa hoito pitäisi olla terveyskeskuksen taholta aktiivista, vaikka ei välttämättä olisikaan sairaalahoitoa. Ellei korkeita verensokereita hoideta alas sairaalassa, seuranta kotona tai terveyskeskuksessa pitäisi olla tässä vaiheessa päivittäistä. Ainakin joka-aamuinen paastosokerimittaus (12 h syömättä ennen mittausta) on tarpeen ja oikein toimiva lääkäri/hoitaja ohjeistaa myös vuorokauden mittaiseen lähemmäs kymmeneen mittaukseen. Vaikka olenkin D2 potilas, minullakin otetaan tuollainen vuorokausimittaus aina ennen terveyskeskuksen vuosikäyntiä.
Toivottavasti olet saanut tänään tarkempia ohjeita terveyskeskuksesta. Ennen kaikkea insuliinia ei saa käyttää sokkona ja ateriainsuliini pitää laskea aterian hiilihydraattien mukaan (siitäkin saa ohjeet hoitajalta).olen 34v painoa 94 ja mittaa 180. vattaakin hieman mutta ennemmin "lihaksikas" kuin pyöreä. nyt sain pitkää insuliiniä ja papereita kauheen kasan. eiköhän tää ny tästä alkaa selviämään... on vaan niin kummia tuntemuksia kropassa kun sokru seilaa 3-25 välissä koko ajan.
- että..
kauhajoki kirjoitti:
olen 34v painoa 94 ja mittaa 180. vattaakin hieman mutta ennemmin "lihaksikas" kuin pyöreä. nyt sain pitkää insuliiniä ja papereita kauheen kasan. eiköhän tää ny tästä alkaa selviämään... on vaan niin kummia tuntemuksia kropassa kun sokru seilaa 3-25 välissä koko ajan.
sait pitkävaikutteisen insuliinin käyttöön, sillä pitäisi sokerit hiljakseen tasaantua, kun löydät oikeat annokset. Novorapidia (lyhytvaikutteinen) kannattaa käyttää aluksi varoen, niin välttää nopeita vuoristoratoja ylhäältä alhaalle. Tuo sokerin heittely 3 ja 25 välillä kuulostaa aika hurjalta, eikä mikään ihme jos tuntuu kropassa, itselläkin kokemusta on:) Saithan verensokerimittarin mukaan myös ja onko diagnoosisi nyt D1?
- he hee..........
Veijo kirjoitti:
aloittajan juttu pitää paikkansa on diabeetikon hoito Suomessa todella perseellään.
Itse sain heti mittarin ja tähän mennessä olen mitannut noin 1000 (kertaa). kun tikut tai neulat loppuu menen terveyskeskukseen ja jätän sanoman diabetehoitajalle "lisää tikkuja ja neuloja" ja parhaimmillaan hän on kirjoittanut reseptiin 400 tikkua ja 400 neulaa kerralla.saa edes kaltaisesi tollo ?
- vihainen d1
ota yhteyttä esim. Ilta-Sanomiin tai Iltalehteen ja anna haastattelu saamastasi hoidosta. Pyydä TK:sta vielä kopiot papereistasi, että voit kertailla kuka otti vastaan ja mitä määräsi, mitä tutkittiin jne. Lisäksi tietenkin yhteys potilasasiamieheen, yhteystiedot pitäisi olla TK:n ilmoitustaululla isolla. Paikalliset poliitikot ei ole onnellisia oman kunnan surkean hoidon päästessä valtakunnan mediassa otsikoihin. Ja sun saamasi "hoito" on lööppikamaa. Hyvällä tuurilla pääset ihan oikealle lääkärille samalla kertaa.
- kauhajoki
no nyt on mittari ja kovasti mittailen mutta tuntuu kyllä olevan pirun hankalaa saada se kohdilleen. ja kun sen saa johonkin viiden pintaan niin on jo kumma olo, johtuneeko siitä et kroppa ois tottunu jo korkeempaan sokeriin ajan kanssa... mutta kyllä olo on jo parempi kun sen saa pysymään 15 huiteilla jotenkuten. mutta en olisi uskonu miten hankalaa on piikitellä ja mittailla kun olen kaveria vuosia seuraillu ja rymyreissuja tehty. en tosiaan tiedä onko tää ykköstä vai kakkosta mutta kaippa sen joku kertoo joskus :)
- tuloksia
kauhajoki kirjoitti:
no nyt on mittari ja kovasti mittailen mutta tuntuu kyllä olevan pirun hankalaa saada se kohdilleen. ja kun sen saa johonkin viiden pintaan niin on jo kumma olo, johtuneeko siitä et kroppa ois tottunu jo korkeempaan sokeriin ajan kanssa... mutta kyllä olo on jo parempi kun sen saa pysymään 15 huiteilla jotenkuten. mutta en olisi uskonu miten hankalaa on piikitellä ja mittailla kun olen kaveria vuosia seuraillu ja rymyreissuja tehty. en tosiaan tiedä onko tää ykköstä vai kakkosta mutta kaippa sen joku kertoo joskus :)
Eihän näin lyhyessä ajassa (muutamassa päivässä) vielä näe mihin verensokerit asettuu ja millä insuliiniannostuksella. Jos sait pitkävaikutteista insuliinia, se aloitetaan pienillä annoksilla (ehkäpä 10-20 yksikköä kerran vuorokaudessa). Annosta pidetään samana vaikkapa viikon ja seurataan mihin aamun paastostosokerit asettuu. Ellei laske riittävästi, lisätään insuliinia vaikkapa 2 yksikköä ja taas seurataan viikko ja näin jatketaan kunnes on löydetty sellainen insuliiniannos jolla paastosokeri asettuu arvoon 4-5. Koska sinulla on ollut noin korkeat sokeriarvot, ilmeisesti voi olla kyse D1 tai sekamuoto ja avuksi tarvitaan myös pikainsuliinia aterioiden yhteydessä. Tästä minulla ei ole kokemusta, mutta saat varmaankin ohjeet hoitajalta tai lääkäriltä minkä verran tarvitaan insuliinia kun syö jonkin grammamäärän hillihydraattia. Summittain ei kannata käyttää pikainsuliinia, siitä voi seurata vuoristoratailmiö.
- Mustispeppers
tuloksia kirjoitti:
Eihän näin lyhyessä ajassa (muutamassa päivässä) vielä näe mihin verensokerit asettuu ja millä insuliiniannostuksella. Jos sait pitkävaikutteista insuliinia, se aloitetaan pienillä annoksilla (ehkäpä 10-20 yksikköä kerran vuorokaudessa). Annosta pidetään samana vaikkapa viikon ja seurataan mihin aamun paastostosokerit asettuu. Ellei laske riittävästi, lisätään insuliinia vaikkapa 2 yksikköä ja taas seurataan viikko ja näin jatketaan kunnes on löydetty sellainen insuliiniannos jolla paastosokeri asettuu arvoon 4-5. Koska sinulla on ollut noin korkeat sokeriarvot, ilmeisesti voi olla kyse D1 tai sekamuoto ja avuksi tarvitaan myös pikainsuliinia aterioiden yhteydessä. Tästä minulla ei ole kokemusta, mutta saat varmaankin ohjeet hoitajalta tai lääkäriltä minkä verran tarvitaan insuliinia kun syö jonkin grammamäärän hillihydraattia. Summittain ei kannata käyttää pikainsuliinia, siitä voi seurata vuoristoratailmiö.
Niin ja sitä pitkääkin yleensä pistetään joko kerran tai kaksi päivässä, ei summamutikassa.
- harry callahan--
Mustispeppers kirjoitti:
Niin ja sitä pitkääkin yleensä pistetään joko kerran tai kaksi päivässä, ei summamutikassa.
SIIS EI VITTU MITÄ HOITOA!!!
Jos ei ollut vitsi tää aloitus niin lääkäri pitäis viedä kulman taakse IMO. - Mustispeppers
harry callahan-- kirjoitti:
SIIS EI VITTU MITÄ HOITOA!!!
Jos ei ollut vitsi tää aloitus niin lääkäri pitäis viedä kulman taakse IMO.Pitäisköhän ilmoittaa Iltasanomille/-lehdelle, onhan Kauhajoki pieni paikka, niin äkkiäkös ne ks. lääkärin löytää, jne. Ks. lääkäri ei saisi kyllä toimia lääkärinä, jossei tälläistä osaa hoitaa oikein.
- d1+terhikki
kauhajoki kirjoitti:
Soita Iltalehteen ja kerro tarinasi. Tuo ei ole oikeaa hoitoa vaan sen laiminlyöntiä! Teet palveluksen seuraavalle onnettomalle, joka sattuu kunnassasi sairastumaan diabetekseen.
Diabetesliiton sivuilta saat asiallista tietoa diabeteksesta, samoin Käypähoito-suositukset auttavat omahoidon säveltämisessä, kun et näköjään ammattimaista terveydenhoitoa saa. Sinä tarvitset apua, mutta vaikka terveydenhuollossa itsekin teen töitä, en ala ketään nettipalstalla ohjata. Pitäisi potilas naaman edessä tutkittavana vähän labroja apuna, että voi ihan oikeasti jotain järkevää hoito-ohjetta antaa. Jos vain rahavarat antavat myöten, mene yksityiselle edes yhden kerran saamaan kunnon ohjeet.
Myös Diabetesliitto on varmasti kiinnostunut kokemuksistasi julkisen terveydenhuollon kanssa. - kauhajoki
d1+terhikki kirjoitti:
Soita Iltalehteen ja kerro tarinasi. Tuo ei ole oikeaa hoitoa vaan sen laiminlyöntiä! Teet palveluksen seuraavalle onnettomalle, joka sattuu kunnassasi sairastumaan diabetekseen.
Diabetesliiton sivuilta saat asiallista tietoa diabeteksesta, samoin Käypähoito-suositukset auttavat omahoidon säveltämisessä, kun et näköjään ammattimaista terveydenhoitoa saa. Sinä tarvitset apua, mutta vaikka terveydenhuollossa itsekin teen töitä, en ala ketään nettipalstalla ohjata. Pitäisi potilas naaman edessä tutkittavana vähän labroja apuna, että voi ihan oikeasti jotain järkevää hoito-ohjetta antaa. Jos vain rahavarat antavat myöten, mene yksityiselle edes yhden kerran saamaan kunnon ohjeet.
Myös Diabetesliitto on varmasti kiinnostunut kokemuksistasi julkisen terveydenhuollon kanssa.ei tää munkaan mielestä ihan nappiin mennyt.. nyt pistän kymmenen napsua sitä pitkää päivällä ja aamulla on ollu sokru 13-15 ja nyt sit tänään koitetaan 12 taas kolme päivää. tuon nopeen kans on tosiaan hiukka hankaluuksia kun se tahtoo aina karata alas. oon nyt laitellu 4-14 napsua ja ei oikeen löydy oikeaa tasoa millään. kyllä mä sillon koitin soittaa seinäjoellekkin keskussairaalaan mutta ne vaan ilmotti et kyllä kauhajoki hoitaa. en tiiä oisko pitäny vaan mennä sinne sisään ja sanoo et mä oon tässä nyt. katselin kyllä noita diapetesliiton sivuja mutta en oikeen tienny kelle sielä soittaa. täytyy maanantaina soitella ja kysyä sieltä vähän neuvoja.
- eioo todellista
kauhajoki kirjoitti:
ei tää munkaan mielestä ihan nappiin mennyt.. nyt pistän kymmenen napsua sitä pitkää päivällä ja aamulla on ollu sokru 13-15 ja nyt sit tänään koitetaan 12 taas kolme päivää. tuon nopeen kans on tosiaan hiukka hankaluuksia kun se tahtoo aina karata alas. oon nyt laitellu 4-14 napsua ja ei oikeen löydy oikeaa tasoa millään. kyllä mä sillon koitin soittaa seinäjoellekkin keskussairaalaan mutta ne vaan ilmotti et kyllä kauhajoki hoitaa. en tiiä oisko pitäny vaan mennä sinne sisään ja sanoo et mä oon tässä nyt. katselin kyllä noita diapetesliiton sivuja mutta en oikeen tienny kelle sielä soittaa. täytyy maanantaina soitella ja kysyä sieltä vähän neuvoja.
soita niitten neuvontapuhelimeen, tuossa on vielä linkki sinne: http://www.diabetes.fi/diabetesliitto/liiton_toiminta/neuvontapuhelin/
Siihen vastaa aina diabeteshoitaja, saat ainakin perustiedot diabeteksesta ja ne myös postittaa brosyyrejä ym. - 617
eioo todellista kirjoitti:
soita niitten neuvontapuhelimeen, tuossa on vielä linkki sinne: http://www.diabetes.fi/diabetesliitto/liiton_toiminta/neuvontapuhelin/
Siihen vastaa aina diabeteshoitaja, saat ainakin perustiedot diabeteksesta ja ne myös postittaa brosyyrejä ym.Kannattaa huomioida etukäteen puhelun hinta: Puhelun hinta on 0,95 e / min. pvm.
- Mustispeppers
617 kirjoitti:
Kannattaa huomioida etukäteen puhelun hinta: Puhelun hinta on 0,95 e / min. pvm.
Kai nyt tuon verran voi satsata omaan terveyteen, mikäli tk:n palvelu on ala-arvoista ja tappavaa.
- T2D
Mustispeppers kirjoitti:
Kai nyt tuon verran voi satsata omaan terveyteen, mikäli tk:n palvelu on ala-arvoista ja tappavaa.
Aikaisemmin D-liiton neuvontanumero oli 0800-numero eli puhelut ilmaisia. En tiedä, miksi on muutettu erityismaksulliseksi.
Numero voisi olla D-liiton jäsenille normaalin puhelun hintainen ja muille erityismaksullinen. Voisi tarkistaa vaikka jäsenkortin numeron perusteella jäsenyyden.
Olen joskus takavuosina soittanut siihen maksuttomaan. Tuli vähän epämääräinen kokemus, kun henkilöllä tuntui olevan koko ajan muuta tekemistä ja hänen piti vielä kesken asian selvittelyn häipyä muualle. Siis ei selvinnyt mitään. Toivottavasti oma kokemukseni oli vain huonoon tuuriin perustunut. - pumppu-d1
T2D kirjoitti:
Aikaisemmin D-liiton neuvontanumero oli 0800-numero eli puhelut ilmaisia. En tiedä, miksi on muutettu erityismaksulliseksi.
Numero voisi olla D-liiton jäsenille normaalin puhelun hintainen ja muille erityismaksullinen. Voisi tarkistaa vaikka jäsenkortin numeron perusteella jäsenyyden.
Olen joskus takavuosina soittanut siihen maksuttomaan. Tuli vähän epämääräinen kokemus, kun henkilöllä tuntui olevan koko ajan muuta tekemistä ja hänen piti vielä kesken asian selvittelyn häipyä muualle. Siis ei selvinnyt mitään. Toivottavasti oma kokemukseni oli vain huonoon tuuriin perustunut.olet siis ollut ihan koomassa ja sut on passitettu kotiin. tiesitkö sen että, kooma on oikeasti hengenvaarallinen tila? olisit voinut kuolla. tosin voit kyllä hypoonkin menehtyä jos ei sua opastettu ton enempää. nyt leikitään kyllä pikkasen vaarallisella alueella.
- kauhajoki
pumppu-d1 kirjoitti:
olet siis ollut ihan koomassa ja sut on passitettu kotiin. tiesitkö sen että, kooma on oikeasti hengenvaarallinen tila? olisit voinut kuolla. tosin voit kyllä hypoonkin menehtyä jos ei sua opastettu ton enempää. nyt leikitään kyllä pikkasen vaarallisella alueella.
apteekista hain kyniä lisää ja sielä kans se nainen oli ite diapeetikko eikä sekän mun tarinaa meinannu uskoa. ja tosiaankin oon maanviljelijä ja lisäksi kotona on kanoja aika rento määrä ja ei täältä noin vaan pääse lähtee syömään mittaamaan tai muutakaan et kyllä isolla miehellä itku on herkässä useasti kun ei se meinaa stopata millään. kun pistää niin tuntuu et ois tunnin krapulas ja sitte tunnin kännissä. aika erikoisia tuntemuksia. mutta jos tästä julkisesti valittaisin saisinko enää koskaan hoitoa koti tkssa ?
- kdfnskjln
kauhajoki kirjoitti:
apteekista hain kyniä lisää ja sielä kans se nainen oli ite diapeetikko eikä sekän mun tarinaa meinannu uskoa. ja tosiaankin oon maanviljelijä ja lisäksi kotona on kanoja aika rento määrä ja ei täältä noin vaan pääse lähtee syömään mittaamaan tai muutakaan et kyllä isolla miehellä itku on herkässä useasti kun ei se meinaa stopata millään. kun pistää niin tuntuu et ois tunnin krapulas ja sitte tunnin kännissä. aika erikoisia tuntemuksia. mutta jos tästä julkisesti valittaisin saisinko enää koskaan hoitoa koti tkssa ?
Kyllä saisit hoitoa. Tein valituksen neuvolasta, mutta edelleen käyn siellä lasten kanssa. Hyvin hoitavat ja kohtelevat asiallisesti. Kun asiasta valittaa ei siinä ole mitään pahaa. Joskus henkilökunta haluaisi valittaa itsekin jostain kollegastaan, mutta pienessä työyhteisössä kukaan ei uskalla olla ensimmäinen.
Sitä paitsi, etpä näytä sitä hoitoa tälläkään hetkellä saavan, joten ei tilanteesi tuosta ainakaan huonontuisi ;-)
- muorid2
Ei ole tilanne Kauhajoella muuttunut. Omien mittauksien perusteella sain vain vastaanottoapulaiselta tiedon että resepti on apteekissa. Ja monien kyselyjen ja Terveyskeskuksessa kulkemisen jälkeen sain neulat ja ohjeet miten pistetään. itse yritin selviytyä annostuksesta, kunnes meni yksityislääkärille ja sain ohjeet ja uuden reseptin pikavaikutteisesta insuliinista.
- d1.äitee
Tämän tarinan täytyy olla vitsi. Ei diabeteksen hoitoa aloiteta näin, ei missään, edes Kauhajoella.
- Oudolta_tuntuu
Tämä ketju haiskahtaa joko trollilta tai sitten niin potilas kuin hoitohenkilökuntakin on tehnyt virheitä.
Potilas siksi ettei nostanut älämölöä ettei hänellä ole ollut koskaan aikaisemmin diabetestä eikä mitään lääkitystä. Sen perusteella ja noin korkeilla sokeriarvoilla olisi otettu suoraan sisään sairaalaan (D1 todennäköisesti puhjennut).
Hoitohenkilökunta on olettanut potilaan vanhastaan diabeetikoksi ja insuliinit ovat päässeet yllättäen loppumaan. Siksi annettiin ensiavuksi yksi kynä. Tuohon aikaan ei vielä ollut kantapalvelu käytössä, joten lääkäri ei nähnyt potilaan hoitohistoriaa eikä älynnyt kysellä tarkemmin (kiirekö painoi päälle).
Tuo nimimerkki muorid2 on jatkanut linjaa (potilaan oma moka). Muori oletettiin "vanhaksi" diabeetikoksi koska esitti omia mittausarvoja ja palvelun nopeuttamiseksi kirjoitettiin e-resepti eikä jonotetuttu lääkärille. Itse olen ollut jo pitkään perusinsuliinilla ja ilmeisesti sitä kirjoitettiin muorid2:llekin olettaen mittausarvoista ettei muu hoito tehoa. Reseptissä on mainittu tarvittava annostus ja tarvikkeet ohjeineen tulikin sitten terveyskeskuksesta. Perusinsuliinilla yleensä aloitetaan ja yksityislääkäri on näköjään lisännyt siihen vielä ateriainsuliinin. - muorid2
Kortisoni lääkityksen takia joka aloitettiin reuman hoitoon sokerit nousi. Aikaisemmin ei ole ollut insuliini hoitoa. Sen verran tiesin insuliinistä että kysyin apteekissa että onko neulojakin kynä-pakkauksessa, koska olin joskus kuullut joltakin että neuloja tarvitaan ja siitä kyselyketju alkoi. Apteekissa kyllä ihmettelivät kun ei ollut mitään ohjetta määrästä. Reseptissä ei ollut mitään määrää paljonko pistetään. yksityislääkäri poisti tämän pitkävaikutteisen ja määräsi ainoastaan ateria insuliinin. Tämä ei ole vitsi eikä mikään trolli uusi asia ja tapahtunut nyt helmikuulla. Johtuuko sitten iästäni että ei välitetä hoitaa olen kohta 79 v.
- Outoa_juttua
muorid2 kirjoitti:
Kortisoni lääkityksen takia joka aloitettiin reuman hoitoon sokerit nousi. Aikaisemmin ei ole ollut insuliini hoitoa. Sen verran tiesin insuliinistä että kysyin apteekissa että onko neulojakin kynä-pakkauksessa, koska olin joskus kuullut joltakin että neuloja tarvitaan ja siitä kyselyketju alkoi. Apteekissa kyllä ihmettelivät kun ei ollut mitään ohjetta määrästä. Reseptissä ei ollut mitään määrää paljonko pistetään. yksityislääkäri poisti tämän pitkävaikutteisen ja määräsi ainoastaan ateria insuliinin. Tämä ei ole vitsi eikä mikään trolli uusi asia ja tapahtunut nyt helmikuulla. Johtuuko sitten iästäni että ei välitetä hoitaa olen kohta 79 v.
Reseptiin pitäisi AINA merkitä tarvittava annostus tai jos reseptissä lukee 'erillisen ohjeen mukaan' lääkäri on antanut ohjeet. Ohjeet pitää pyytää kirjallisena jos epäilee ettei muista mitä lääkäri on sanonut.
Insuliinikynien neuloja ei yleensä osteta apteekista, ne saadaan terveyskeskuksesta (liittyy diabeetikon hoitoon).
Siis etkö sinäkään saanut suutasi auki ja sanonut lääkärille ettet ole koskaan aikaisemmin käyttänyt insuliinia.
Outoa toimintaa että yksityislääkäri POISTAISI pitkävaikutteisen insuliinin. Yleensä sillä aloitetaan ja ellei se riitä vasta sitten sen LISÄKSI määrätään ateriainsuliini (nopeavaikutteinen insuliini).
Kummallisia lääkäreitä sielläpäin! - muorid2
En tavannut lääkäriä henkilökohtaisesti . Keskustelin vain vastaanottoapulaisen kanssa yrittäessäni varata aikaa lääkärille. Meillä tilataan vastaanottoajat puhelimella. Ja hän soitti jonkin ajan kuluttua ja sanoi ,että resepti on apteekissa.
Ei sen parempia neuvoja. Sain kyllä neulat terveyskeskuksesta kun apteekissa opastivat mistä voi pyytää. Diabeteshoitaja kyllä opasti hyvin pistämisen. Ateriainsuliinilla nyt mukavat sokeri 5-11 välillä . Pistän 3X 7 yksikköä. - d1.äitee
Aivan järkyttävää kohtelua diabeetikolle. Ehdottomasti diabeteslääkärille sinun on päästävä pikapikaa.
- Tietoa_tipoittain
muorid2 kirjoitti:
En tavannut lääkäriä henkilökohtaisesti . Keskustelin vain vastaanottoapulaisen kanssa yrittäessäni varata aikaa lääkärille. Meillä tilataan vastaanottoajat puhelimella. Ja hän soitti jonkin ajan kuluttua ja sanoi ,että resepti on apteekissa.
Ei sen parempia neuvoja. Sain kyllä neulat terveyskeskuksesta kun apteekissa opastivat mistä voi pyytää. Diabeteshoitaja kyllä opasti hyvin pistämisen. Ateriainsuliinilla nyt mukavat sokeri 5-11 välillä . Pistän 3X 7 yksikköä.Tulihan se selostus että mitä todellisuudessa tapahtui. Tuo ensimmäinen viestisi antoi ymmärtää aivan eri tavalla. Lääkäri ei siis ehtinyt ottamaan vastaan, mutta huolehti että insuliinia riittää ja kirjoitti e-reseptin. Luulikohan lääkäri että olet ennenkin käyttänyt insuliinia ja toimi sen perusteella. Toisaalta näkihän lääkäri tietokoneeltaan lääkityksesi.
Sait siis pistostarvikkeet terveyskeskuksesta ja opastuksen diabeteshoitajalta (yksityispuolelta vain terveyskeskuksesta?).
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241556- 291403
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!701242- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18962Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per177865