M*lkut merillä

nexttimeyousuffer

Jaahas, taas on tänä kautena saanut todistaa lisääntyvää sadismia vesillämme. Mitä muutakaan se on, jos venettä käytetään tahalliseen maksimaalisen mielipahan ja vahingon aiheuttamiseen?

Tapaus 1) Olen peinellä moottoriveneelläni 500 m väylän sivussa katselemassa ilmoja ja kahvittelemssa. Toinen väylä risteää noin kilsan päässä ko. väylälle. Noin. 9,5-10m flaikkari, ilmeisesti Beneteau, ottaa kurssin viitalta suoraan venettäni päin, ei aiettakaan väistää. Kahvihetki loppuu siihen, äkkiä kone päällle. Huitomalla flaikkari kuitenkin korjaa kurssia siten että 1. peräaalto osuu paikallaan olevaan veneeseen. Ilmeisesti tätä ky*pää vitutti niin että hänen oikoreitillään olikin vene, että piti antaa opetus. Lähellä oli etten ajanut jätkää kiinni ja antanut itse opetusta.

Tapaus 2) kilsan levyinen väylä, jonka styyran puolelle väylän ULKOPUOLELLE olen hidastanut 5 solmuun, ja alkanut kahvittelemaan taaskin. Tihkusadetta, pilvistä , ei muuta liikennettä. yhtäkkiä kuulen kohinaa vasemmalta, pllaanissa ohittaa noin 9m vene taas 5-6 metrin päässä, 1. peräaalto kuohahtaa veneen kylkeen. Vene näkui jo kauempaa tulevan väylää pitkin, en millään arvannut että se ojaakin melkein päin.

Nämä siis 2 viimeistä tapausta elokuun lopun jälkeen. Kukaan tämän kokoluokan liukuvan veneen omistaja ei ole niin kokematon, että tällainen käytös olisi vahinko. Siinä on kuolemantuottamus lähelllä, veneethän tunnetutsti eivät kulje kiskoja pitkin.

Koska näitä tapauksia on niin paljon, että olen jo miettinyt lopettaa koko veneilyhomman ja jättää sadistit viihdyttämään toisiaan, pyydänkin täällä nyt jonkun p*rsreiän kommenttia siihen, miksi pitää kiusata muita vesillä?

37

2746

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 21

      Ihanaa, taas saatiin yksi kusipää pois vesiltä!

      • 35

        lopetit veneilyn?


    • Käsittämätöntä. Jotenkin luulisi, että ei kukaan k*sipääkään haluaisi tuolla lailla kiusata ja aiheuttaa vaaratilanteita...
      Voiko olla kysymys täydestä ymmärtämättömyydestä..?
      Vai onko plotterin viiva sattumoisin juuri sijaintisi kohdalla..?
      Vai onko turvallista ajaa jonkun veneen läheltä (tuossa ei ainakaan ole kiviä)..?
      Ottaisin itse tunnukset ylös ja olisin yhteydessä veneen omistajaan, seuraan tai viranomaiseen asian selvittämiseksi.
      Omat kokemukseni viime vuosilta osoittavat uusavuttomuuden lisääntyneen vesillä ja hyvien merimiestapojen olevan pahasti hukassa valitettavan monelta.

      • Mökkiveneilijä

        Olemme tehneet tänä kesänä vastaavanlaisesta tilanteesta rikosilmoituksen poliisille. Muuten sama, mutta ajetaan laiturin edestä niin kovaa, että rannalle vedetty veneemme heittelehti niin, että perämoottori tuhoutui vieressä olevia rantakiviä vasten.

        Onneksi veneissä on nykyään rekisterinumerot.


      • fdsfdsdd
        Mökkiveneilijä kirjoitti:

        Olemme tehneet tänä kesänä vastaavanlaisesta tilanteesta rikosilmoituksen poliisille. Muuten sama, mutta ajetaan laiturin edestä niin kovaa, että rannalle vedetty veneemme heittelehti niin, että perämoottori tuhoutui vieressä olevia rantakiviä vasten.

        Onneksi veneissä on nykyään rekisterinumerot.

        Kyse lienee ymmärtämättömyydestä. Yhtenä esimerkkinä elokuun alussa ajoin saaristomerellä leveän laivaväylän vasenta reunaa vajaa 6 m pitkällä venelläni n. 20 solmun nopeudella. Takaa huomasin väylän oikeaa reunaa lähestyvän isohkon moottorijahdin hieman minua kovemmalla vauhdilla. Jostain syystä em. paatin kippari päätti vaihtaa samalle ajolinjalle kanssani ja tuli ns. takapuskuriin roikkumaan hetkeksi. Seuraavaksi tämä väylien ritari lähti ohittamaan minua oikealta puolelta. Ei siinä mitään, minut saa ohittaa mutta miksi helvatussa ohitus on tehtävä 300 m leveällä väylällä 5 m etäisyydeltä?!?!? Kippari vielä morjesti minulle, vastasin nyrkin heilutuksella ja käsimerkeillä viestitin "MITÄ HELVETTIÄ PUUHAAT?" Tyyppi oli hölmistyneen näköinen ja jotenkin tuntui että hän ei todellakaan ymmärtänyt aiheuttaneensa harmia ennen kuin oli jo liian myöhäistä. No, minulle ei sattunut mitään muuta kuin julmettu kallistuma moottorijahdin peräaallosta.


      • Anonyymi
        Mökkiveneilijä kirjoitti:

        Olemme tehneet tänä kesänä vastaavanlaisesta tilanteesta rikosilmoituksen poliisille. Muuten sama, mutta ajetaan laiturin edestä niin kovaa, että rannalle vedetty veneemme heittelehti niin, että perämoottori tuhoutui vieressä olevia rantakiviä vasten.

        Onneksi veneissä on nykyään rekisterinumerot.

        Ei rikosilmoitukset mitään auta, kun on kysymys noista vajaaällyisistä.


    • Veneilijäpohjoisesta

      Perämerellä ole juurikaan tuontyyppisiä kusipäitä. Noita ei tapaa täällä pohjoisessa kuinehkä kerran kesässä jos niinkään usein.

    • 16

      tais olla heikelä ruorissa. se sähläs kerran jotain vastaantullessa.

      • Miljonääriisä

        On näitä Hangon Itämerenportissa paatteejaan koko kesän lilluttavia teemuselänteitä&Co. Pojilla ei ole minkäänlaista isältä opittua venekulttuuria, vaan taalamiljoonilla ollaan heti hankittu itselle aivan liian isot ja vaikeasti hallittavat "laivat", joita ei osata käyttää. Veneilyn säännöistä ja merimiestaidoista puhumattakaan.

        Onneksi nämä mainitut selänteet ajavat yleensä paattinsa juhannuksena Hankooseen, ja sitten elokuussa palauttavat ne nurtsi pohjassa takaisin pääkaupúnkiin.

        Oletteko muuten katsoneet ökyselänteen auto-ohjelmaa? Hänhän on kertonut että raha ei merkitse hänelle mitään. Ei totisesti.

        Hyviä syysveneilyjä


      • -Mika-
        Miljonääriisä kirjoitti:

        On näitä Hangon Itämerenportissa paatteejaan koko kesän lilluttavia teemuselänteitä&Co. Pojilla ei ole minkäänlaista isältä opittua venekulttuuria, vaan taalamiljoonilla ollaan heti hankittu itselle aivan liian isot ja vaikeasti hallittavat "laivat", joita ei osata käyttää. Veneilyn säännöistä ja merimiestaidoista puhumattakaan.

        Onneksi nämä mainitut selänteet ajavat yleensä paattinsa juhannuksena Hankooseen, ja sitten elokuussa palauttavat ne nurtsi pohjassa takaisin pääkaupúnkiin.

        Oletteko muuten katsoneet ökyselänteen auto-ohjelmaa? Hänhän on kertonut että raha ei merkitse hänelle mitään. Ei totisesti.

        Hyviä syysveneilyjä

        Teemu on aloittanut veneilyn purjeveneessä alle kouluikäisenä.
        Ja veneillyt koko ikänsä, purjein ja moottoriveneillä. Hänen isänsä teki jopa telkkariin opetusohjelmaa veneilystä 70 luvulla, koko perhe oli mukana, Teemu myös....
        Taisipa ohjelman nimikin olla "Selänteen perhe veneilee" tai jotain sinnepäin...


      • Minäkin sanon
        -Mika- kirjoitti:

        Teemu on aloittanut veneilyn purjeveneessä alle kouluikäisenä.
        Ja veneillyt koko ikänsä, purjein ja moottoriveneillä. Hänen isänsä teki jopa telkkariin opetusohjelmaa veneilystä 70 luvulla, koko perhe oli mukana, Teemu myös....
        Taisipa ohjelman nimikin olla "Selänteen perhe veneilee" tai jotain sinnepäin...

        Olen tavannut Teemu Selänteen isän Ilmari Selänteen kerran, ja perhettä sen enempää tuntematta minun on helppo uskoa Teemun saaneen kunnon tuntuman veneilyyn pienestä pitäen.

        Ilmari Selänne on tietääkseni toiminut eturivin veneilylehden toimittajana (päätoimittajana?) ja pitkäaikaisena avustajana. Myös ainakin Välimerelle saakka matkannut purjehtija (S/Y Kwaheri). Joitakin hänen kirjoittamiaan juttuja olen lukenut.

        Muutaman vuoden takainen haveri Pihlajasaaren edustalla tapahtui aivan toisen kipparin ollessa puikoissa. Teemu itse ei ollut edes veneensä kyydissä.

        Teemu Selänteen nimen lokaan vetäminen tässä yhteydessä kuvastaa vähintäänkin tietämättömyttä.


      • Aloittajax
        Minäkin sanon kirjoitti:

        Olen tavannut Teemu Selänteen isän Ilmari Selänteen kerran, ja perhettä sen enempää tuntematta minun on helppo uskoa Teemun saaneen kunnon tuntuman veneilyyn pienestä pitäen.

        Ilmari Selänne on tietääkseni toiminut eturivin veneilylehden toimittajana (päätoimittajana?) ja pitkäaikaisena avustajana. Myös ainakin Välimerelle saakka matkannut purjehtija (S/Y Kwaheri). Joitakin hänen kirjoittamiaan juttuja olen lukenut.

        Muutaman vuoden takainen haveri Pihlajasaaren edustalla tapahtui aivan toisen kipparin ollessa puikoissa. Teemu itse ei ollut edes veneensä kyydissä.

        Teemu Selänteen nimen lokaan vetäminen tässä yhteydessä kuvastaa vähintäänkin tietämättömyttä.

        Tässä etelärannikolla kaikkein isoimmat veneet sanotaan nyt alkaen 16 metrisistä ovat käyttäytyneet pääosin ihan hyvvin. Kai isoimmat joutuvat pääosin käyttämään väyliä, ja kyllä sellainen Sunseeker 80 tarvitsee jo havaintojeni mukaan merimailin kiitoradan plaaniin pääsemiseksi. Ei sellaisella vehkeellä kurvailla miten sattuu. Laitoin rajan tuohon 16 metriin, kun männä kesänä noin 50 jalkainen Galeon yritti upottaa kanssaveneilijöitä välittämättä mitään väistämissäännöistä ja ohjaamalla suoraan päälle Lauttasaaren ja Ruoholahden välisellä ruuhkaisella vesialueella.


      • Anonyymi
        Minäkin sanon kirjoitti:

        Olen tavannut Teemu Selänteen isän Ilmari Selänteen kerran, ja perhettä sen enempää tuntematta minun on helppo uskoa Teemun saaneen kunnon tuntuman veneilyyn pienestä pitäen.

        Ilmari Selänne on tietääkseni toiminut eturivin veneilylehden toimittajana (päätoimittajana?) ja pitkäaikaisena avustajana. Myös ainakin Välimerelle saakka matkannut purjehtija (S/Y Kwaheri). Joitakin hänen kirjoittamiaan juttuja olen lukenut.

        Muutaman vuoden takainen haveri Pihlajasaaren edustalla tapahtui aivan toisen kipparin ollessa puikoissa. Teemu itse ei ollut edes veneensä kyydissä.

        Teemu Selänteen nimen lokaan vetäminen tässä yhteydessä kuvastaa vähintäänkin tietämättömyttä.

        Onko sama Kwaheri, joka nyt Porvoon joessa keskustassa kylkipaikalla? Kukalie omistaa nykyisin? Jytky vene, toi Porvoon Kwaheri.


      • Anonyymi
        Minäkin sanon kirjoitti:

        Olen tavannut Teemu Selänteen isän Ilmari Selänteen kerran, ja perhettä sen enempää tuntematta minun on helppo uskoa Teemun saaneen kunnon tuntuman veneilyyn pienestä pitäen.

        Ilmari Selänne on tietääkseni toiminut eturivin veneilylehden toimittajana (päätoimittajana?) ja pitkäaikaisena avustajana. Myös ainakin Välimerelle saakka matkannut purjehtija (S/Y Kwaheri). Joitakin hänen kirjoittamiaan juttuja olen lukenut.

        Muutaman vuoden takainen haveri Pihlajasaaren edustalla tapahtui aivan toisen kipparin ollessa puikoissa. Teemu itse ei ollut edes veneensä kyydissä.

        Teemu Selänteen nimen lokaan vetäminen tässä yhteydessä kuvastaa vähintäänkin tietämättömyttä.

        Selänteen olen täältä luullut ajavan räkäplaanissa, mutta ei ole näköhavaintoja itselläni. Yksi vieläkin epäkiinnostavampi ratinpyörittäjäpersoona on bongattu Helsingin vesillä. Ajeli sitten kuitenkin sangen maltillisesti väylällä, ei formulameininkiä.


      • Anonyymi
        Aloittajax kirjoitti:

        Tässä etelärannikolla kaikkein isoimmat veneet sanotaan nyt alkaen 16 metrisistä ovat käyttäytyneet pääosin ihan hyvvin. Kai isoimmat joutuvat pääosin käyttämään väyliä, ja kyllä sellainen Sunseeker 80 tarvitsee jo havaintojeni mukaan merimailin kiitoradan plaaniin pääsemiseksi. Ei sellaisella vehkeellä kurvailla miten sattuu. Laitoin rajan tuohon 16 metriin, kun männä kesänä noin 50 jalkainen Galeon yritti upottaa kanssaveneilijöitä välittämättä mitään väistämissäännöistä ja ohjaamalla suoraan päälle Lauttasaaren ja Ruoholahden välisellä ruuhkaisella vesialueella.

        Eikös ne väistämissäännöt mene niin että pienemmät väistää? Helpompi sillä 5 metrisellä Busterilla on kikkailla sivuun kuin 16 metrisellä Galeonilla, varsinkin jos matalikkoja väylän sivulla.


    • poijuvene paskana

      Nämä M*lkut ovat niitä samoja tyyppejä, jotka maantie liikenteessä ajelevat kankituntumassa takapuskurissa kiinni. Ja suorittavat älyttömiä ohituksia. Noh on se hyvä, kun tuli tuo venerekisteri. Ilmoitus vaan näistä kuspäitten pelleilystä.

      • sattu kans

        samanlainen tapaus kuin aloittajalla, eli helvetin iso huonosti liukuva laiva poikkesi väylältä kauas sivuun, ajoi viiden metrin päästä kurvaten ohi ja nenä lasissa irvisti vielä meille, jotka olimme kaverin kanssa pienessä puuveneessä. Jatkoi sitten takaisin väylälle. Juttu varmaan tuntuu uskomattomalta, mutta valitettavasti se on totta. Ihmeteltiin siinä että voiko olla totta. Tähänkö ollaan menty vesillä, merimistavoista ei ole tietoakaan ja liikkuminen alkaa jo olla hengenvaarallista tahallisen häiriköinnin takia.


      • Pikkunassi
        sattu kans kirjoitti:

        samanlainen tapaus kuin aloittajalla, eli helvetin iso huonosti liukuva laiva poikkesi väylältä kauas sivuun, ajoi viiden metrin päästä kurvaten ohi ja nenä lasissa irvisti vielä meille, jotka olimme kaverin kanssa pienessä puuveneessä. Jatkoi sitten takaisin väylälle. Juttu varmaan tuntuu uskomattomalta, mutta valitettavasti se on totta. Ihmeteltiin siinä että voiko olla totta. Tähänkö ollaan menty vesillä, merimistavoista ei ole tietoakaan ja liikkuminen alkaa jo olla hengenvaarallista tahallisen häiriköinnin takia.

        Kaveri tulee moikkaamaan ja te sosiaaliköyhät vedätte kahvinne väärään kurkkuun.
        Määkin pikkunassina noita rekkareita ongailin, onnea vaan!


      • jäi sanomatta
        sattu kans kirjoitti:

        samanlainen tapaus kuin aloittajalla, eli helvetin iso huonosti liukuva laiva poikkesi väylältä kauas sivuun, ajoi viiden metrin päästä kurvaten ohi ja nenä lasissa irvisti vielä meille, jotka olimme kaverin kanssa pienessä puuveneessä. Jatkoi sitten takaisin väylälle. Juttu varmaan tuntuu uskomattomalta, mutta valitettavasti se on totta. Ihmeteltiin siinä että voiko olla totta. Tähänkö ollaan menty vesillä, merimistavoista ei ole tietoakaan ja liikkuminen alkaa jo olla hengenvaarallista tahallisen häiriköinnin takia.

        että kaikki tunnukset oli poistettu ko. laivasta. Siis ei näkynyt minkäänlaisia rekkarinumeroita kun yritettiin siinä tutkia oikein vartavasten.


    • ???

      Jos joku kertoo joutuneensa samanlaiseen purjeveneellä, tulee heti iso kuoro huutamaan, että suotta valitat, ei sellaista ole tapahtunut ja itsehän siellä tien tukkeena olet ja ansaitsetkin sen. Päälle päätteksi joku vielä uhoaa seuraavalla kerralla ajavansa suoraan päälle.

      • 21

        kuvasta sitä, kuinka vituiksi on mennyt veneily. Valitettavan paljon osaamattomia ja välinpitämättömiä vesillä.


      • helppoa

        Joko reimarilta reimarille tai niiden puutteessa muulta kepiltä kepille. Kai niillä on paremmin aikaa tihrustella karttaa kuin meillä vauhdissa.


    • Onko näin

      Eiköhän nyt vaan sovita ettei joogailla turhanpäiten siellä väylillä/vierustoilla, ne on tarkoitettu ihan muuhun käyttöön.
      Onnea vaan koneensa rikkoneelle. Meinaatko tosissasi että se on meidän muiden vika jos veneesi on jätetty telakoimatta/kiinnittämättä kunnolla ja nyt jonkun muun pitäisi maksaa !?

      Hyvä että lopetit/lopeta.

      A.P. Laine

      • Kari-setä

        Pankaapas joskus kokeeksi parkkiin väylän lähellä olevan kiven taakse...


    • stormwindsim

      Onhan näitä. Omalla kohdallani sattui aika paha pari kesää sitten:

      Tankkaamassa Barösundetin asemalla (pohjoispuoleinen, jossa tuo kallio-kahvila). Laitureissa muutama tusina venettä. Idästä päin tulee iso ökyjahti, ei tunnuksia, tummennetut lasit. Liekö noin vajaat 20 metriä pitkä. Ohittaa tankkauslaiturin jättäen noin 15-20 metriä välimatkaa. Puoliplaanissa. 17 solmua.

      Nopeusrajoitus alueella on muistaakseni 10 km/h. Tai alle.

      Kävi sekä haulikko että uretaani mielessä, mutta avunpyyntö viranomaisilta on paras konsti :-).

      • SanniSanni

        Istut kahvilla väylän vierellä jollain soutujämällä!?


        TErv; Finnsport 8500 MerCruisER 320hp (ja 2metrin peräaallot ;)(()


      • Anonyymi

        Millä mittasit nopeuden :)


    • Anonyymi

      Väylän vieressä istumassa kahvikuppi kädessä pienessä jollassa???
      Näitä näkee usein. En tiedä hakeeko nää syytä suuttumiselle tarkoituksella.
      Mä en venettäni hidasta väylällä jos joku urpelo on heittelemässä uistinta kun on niin hyvä matalikko väylän vieressä tai joku kahvittelee jollassa. Kahvittelian pitää opetella herrasmiessäänöt ja kahvitella paikoissa mikä ei häiritse veneiliöitä.

    • Anonyymi

      Olisit vaan ajanut jätkän kiinni ja opettanut vähän tapoja. Se on nähty, että tommoset huligaanit ei puhetta ymmärrä. Itse olen harkinnut hankkia valopistoolin, voisi olla pätevä kun iholle tunkevat. Jollain keinoilla ne pitää saada ruotuun, eikö niin

    • Anonyymi

      Onneksi ollaan EU:ssa. Polttoaineen hinta suhteessa elintasoon tulee tekemään sen, että nuo ökypaatit pysyvät rannoilla.

      • Anonyymi

        Ennen ökypaattien pysähtymistä pysähtyy kaikki muu. Siitä pitää elintasoerot huolen. Köyhä valittaa polttoaineen hinnoista.


      • Anonyymi

        Ennen sulta loppuu leipä, kun multa rahat polttoaineeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennen sulta loppuu leipä, kun multa rahat polttoaineeseen.

        Eihän sinulla ole venettä ja rahasi ovat edunvalvojan valvonnassa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän sinulla ole venettä ja rahasi ovat edunvalvojan valvonnassa

        Siksipä niitä riittääkin polttoaineeseen hinnasta riippumatta, kun ei polttoainetta ostele.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän sinulla ole venettä ja rahasi ovat edunvalvojan valvonnassa

        Ai sulla on edunvalvoja.


    • Anonyymi

      Kyllä nuo öykkärit kuriin saadaan, jos ei muuten, niin sitten kotikonstein

      • Anonyymi

        No ala sitten toimiin. Katellaan parin viikon päästä, onko susta mihinkään :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2833
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2400
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2170
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      1982
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1826
    6. 166
      1820
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1777
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1726
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      132
      1513
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe