Helloouu!! Tarkotus ois lähteä parin kaverin kans Tallinnaan lokakuussa, jos sinne vielä mahtuu vaikka varaa laivaliput yms vasta pariviikkoo ennen matkaa (Mitä luulette??)
Kuitenkin tässä ois pari kysymystä mihin haluisin vastauksia, jos vaan viittisitte vaivautua vastaamaan>)
1.Pärjääko siellä enkulla? Puhuuko siellä kukaan suomea?
2.Pitääko sinne vaihtaa rahaa ja missä voi vaihtaa rahaa? Käyko Tallinnassa Visa Electron?
3.Minkälaista ruokaa siellä on? Voiko kaikissa ravintoloissa käydä ihan hyvällä ruokahalulla syomässä, ettei ne oo mitään epäilyttäviä? xD
4.Paljonko hotellit maksaa siellä? Onko siellä keskustassa motelleja tai hostelleja jotka ois sitten hotelleja halvempia?
5.Onko Tallinnassa varkaita tai paljon jotain juoppoja tai muita häirikoitä joita saa varoa?
6.Onko siellä esim. vaatteet kuinka paljon halvempia kuin suimessa?? Suunnilleen..
7.Paljonko laiva matkat maksaa suunnilleen?
Kiitos tosi paljon jos viititte vaivautua vastaamaan!!
Hyää syksyn jatkoa!!
tallinnaan matka
10
1047
Vastaukset
- Satunnainen matkaaja
Nonni, laivaliput nyt saa vaikka samana aamuna satamasta, jollei laivalla ole mitään väliä. Jos laivalla on väliä ja olette menossa esimerkiksi syyslomaviikolla, liput kannattaa varata etukäteen. Varsinkin, jos haluatte syödä laivalla aamiaisen, niin liput ja aamiaiset pitää varata etukäteen.
1. Suurin ravintoloiden henkilökunnasta puhuu jonkinlaista suomea, yleensä paremmin suomea kuin englantia. Niissä kaiken maailman marketeissa myyjät puhuvat suomea, varsinaisissa myymälöissä vähemmän.
2. No pitäähän sinne vielä vaihtaa rahaa. Helpointa rahaa on vaihtaa jo laivan infossa aivan siedettävällä kurssilla. Vanhan kaupungin valuutanvaihtopisteissä kurssi on yleensä erittäin huono.
3. Ruoka on ravintoloissa parempaa kuin Suomessa. Kaikkea voi syödä, vaikka karhua tai villisikaa. Ruokalistoja ja hintoja voit pällistellä jo etukäteen esimerkiksi Beer HOusen sivuilla: http://www.beerhouse.ee/
4. Hotellit ovat edullisempia kuin Suomessa. Halvimman huoneen saat reilulla parilla kympillä ja reilulla kuudella kympillä jo ihan kunnollisen kahdelle hengelle yhdeltä yöltä. Hotellien hintoja voit etsiä osoitteesta www.booking.com
5. Tallinnassa on varkaita. Lompakkoa ei pidetä takataskussa, ei avoimessa laukussa eikä rahoja lasketa julkisesti: http://www.haaste.om.fi/30735.htm
Juopot ja häiriköt ovat suomalaisia, ruotsalaisia tai tanskalaisia. Kesäaikaan juopot ja häiriköt voivat olla myös brittejä.
6. Tallinnassa on paljon oikeita merkkivaatteita, paljon kalliimpia kuin mitä Suomen pikkukaupungeissa on tarjolla. Feikkejä saat halvalla kaikenmaailman sadamarketeista.
7. Edestakaisen päiväristelyn nyt saa Eckerö Lineltä halvimmillaan alle parilla kympillä, reittimatkat parikymppiä suuntaansa. Tallinkilla päiväristelyt alle kolmestakympistä ja reittimatkat reilulla kolmella kympillä suunta: www.tallink.fi - matkailija...
Englannillakin pärjää mutta osaavat todennäköisesti suomea paremmin kuin englantia. Eestinkieli ja suomenkieli muistuttavat hyvin paljon toisiaan ja monet tosiaan osaavat suomeakin.
Viron virallinen valuutta on kruunu (EEK) monissa paikoissa hinnat myös euroissa ja myös eurot käyvät monissa paikoissa. Kuitenkin esimerkiksi prismassa käy vain kruunut, kuten myös monissa ravintoloissa ym joten kruunujakin kyllä tarvitaan. Yleensä hotelleissa on valuutavahetus, valuutavahetuksia löytyy myös kaduilta, satamasta, laivasta jne. Kuitenkin kannattaa katsoa missä vaihtaa, jos vaihtaa esimerkiksi 400e kruunuiksi niin paikasta riippuen toisesta paikasta voi saada jopa kymmeniä euroja vähemmän kruunuina.
Ruoka on melkolailla samanlaista kuin Suomessa. Virukeskuksessa on Amarillo, löytyy hesvurgeria, mcdonaldsia jne. Pääosin ravintoloissa on hyvä ja halpa ruoka. (Mikäli palvelu on hyvää niin muistattehan jättää tarjoilijalle tippiä.)
Hotellien hinnat vaihtelevat samoin kuin Suomessakin. Huoneen saattaa saada jopa alle 20eurolla tai huneesta voi joutua pulittamaan yli 100e. Riippuu mihin hotelliin menee. Monesti laivayhtiöillä on erittäin hyviä pakettitarjouksia (laiva hotelli) Esimerkiksi Tallinkilla laiva meno-paluu 1yö Tallink expresissä alkaen 54e. Myös linda linellä ja viking linellä on omia hotellipakettitarjouksia.
Kaikissa suurissa kaupungeissa on varkaita. Jos kuljet yöllä kaatokännissä lompakko takataskussa pullottaen niin todennäköisesti sinut ryöstetään. Jos kuitenkin pidät järjen päässäsi etkä heiluttele paksua lompakkoasi kaiken nähtävillä eikä sinulla ole kaulassasi mummun ostamaa 600e kultaketjua ja riipusta ja korvissasi 500e timanttikorviksia niin tuskinpa kukaan on sinua kiinnostunut ryöstämään.
Vaatteet on halvempia, riippuu mistä ostaa. Muistaakseni esimerkiksi Seppälässä hinnat ovat täysin samat kuin Suomessa.
Linda linellä nyt tarjous aikuinen meno-paluu 30e.- ja muutakin
http://www.viroweb.com/linkit/aikataulut.
ja ostokset http://www.viroweb.com/ostos/tallinna.asp
Jos tulette Hesaa kauanpaa kannattaa hakea " bussilla Tallinnaan" tiedoilla nk pakettimatka - pakko kommentoida
Englanti on kovaa vauhtia syrjäyttämässä suomea Viron kolmantena kielenä. Varsinkin parikymppiset (joita hotellien ja ravintoloiden henkilökunta on) puhuvat enkkua paljon useammin kuin suomea - etenkin vironvenäläiset nuoret eivät yleensä suomea puhu sanaankaan. Tämä suomen osaamattomuus yleistyy Tallinnassa mitä kauemmas satamasta tai vanhasta kaupungista menee. Suomen TV:n sijaan taidetaan nykyään katsella amerikkalaisia sarjoja omilta/satelliittikanavilta.
- jwsajhsadiw
1.Pärjääko siellä enkulla? Puhuuko siellä kukaan suomea?
Joissain paikoissa (Tyyliin Merekeskus, Sadamarket) puhutaan Suomea, mutta englanti varmempi.
2.Pitääko sinne vaihtaa rahaa ja missä voi vaihtaa rahaa? Käyko Tallinnassa Visa Electron?
Rahaa pitää vaihtaa, jos käteisellä haluaa maksaa, sillä Viron ainoa oikea valuutta on vuoden loppuun Krooni, Visa electron on myös hyvä vaihtoehto, kurssi on electronilla yleensä tosi hyvä.
3.Minkälaista ruokaa siellä on? Voiko kaikissa ravintoloissa käydä ihan hyvällä ruokahalulla syomässä, ettei ne oo mitään epäilyttäviä? xD
Ruoka on hyvää ja edullista, kunhan et kompastu Vanhan kaupungin turistirysiin.
4.Paljonko hotellit maksaa siellä? Onko siellä keskustassa motelleja tai hostelleja jotka ois sitten hotelleja halvempia?
Hyvän hotellihuoneen saat noin neljällä kympillä (€), katso eBookers.
5.Onko Tallinnassa varkaita tai paljon jotain juoppoja tai muita häirikoitä joita saa varoa?
Taskuvarkaita on, lompakkoa ei kannata miesten pitää takataskussa, juoppojakin tms häiriköitä löytyy, ne on pääosin Suomalaisia.
6.Onko siellä esim. vaatteet kuinka paljon halvempia kuin suimessa?? Suunnilleen..
Jos osaa etsiä ja kulkea, löytyy hyvää vaatetta tosi edullisesti, muotia yli puolet edullisemmin kuin kotomaassamme.
7.Paljonko laiva matkat maksaa suunnilleen?
Edestakaisin Viking linella noin 70 € viikonloppuna ( meno lauantaina, paluu sunnuntaina), tutki laivayhtiöiden hintoja (Tallink, Viking Line, Eckerö Line, Linda Line. - kävijä
Tallinnan ilmapiiri on huonontunut:lankakaupassa tyttö ei olisi antanut tulla hänen jälkeensä jonoon syystä, jota en tiedä,kadulla illansuussa vanhempi nainen alkoi neuvoa, että täällä ei kävellä, niinkuin te, ja Rocca al Maren Gnoom-tai sinnepäin, lounasruokalassa sai jäähdyttää valitut keitot kun tyttö teki kahvia väliin kiilanneille tytöille kesken kaupan! Kyllä sinne kantais rahaa, mutta huonon fiiliksen tekeminen lopettaa kohta siellä käynnin.
Muuten mukava paikka.- maanantaj
Sulle nyt sattui vain huono onni. Ei mikään noista ole kovin tavallinen juttu. Asun nimittäin siellä ja tiedän.
- matkaaja5556666
maanantaj kirjoitti:
Sulle nyt sattui vain huono onni. Ei mikään noista ole kovin tavallinen juttu. Asun nimittäin siellä ja tiedän.
No olipas huono säkä maanantaj24.11.2010 16:21 Sulle nyt sattui vain huono onni. Ei mikään noista ole kovin tavallinen juttu. Asun nimittäin siellä ja tiedän.
---------------------------------------------------------------------------------------
Luin koko ketjun ja kiitän sinua positiivisesta palautteestasi.
Kerron oman kokemukseni:
Olen 60 v nainen , asuin 33 v Göteborgissa ja olen paluumuuttaja
v 2008 lähtien, jolloin palasin entiseen kotikaupunkiini Helsinkiin.
Olen ollut todella järkyttynyt tämän kaupungin ilmapiiristä
ja kaikista niistä negatiivisista ihmisistä, keitä olen pakostakin joutunut
kohtaamaan.
Olen käynyt Tallinnassa viimeisten viiden vuoden aikana
kymmeniä kertoja ja siis jokaisella Helsingin matkallani
ja nyt kun täällä asun, käyn todella usein.
Olen oppinut ymmärtämään virolaisten käyttäymistä
asiakaspalveluksessa.
Itse olen aina ystävällinen ja iloinen heitä kohtaan
ja olen saanut samanlaista palautetta.
Tallinnan ravintoloissa on mahtavaa ruokaa.
Helsingissä en ole missään saanut hyvää ruokaa
En ole koskan tavannut "räkäkänniläisiä"
koska en harrasta yöelämää.
Käyn Tallinnan opperassa ja siinä vastapäätä on mahtava
ja halpa ravintola nimeltä Lido, kannattaa tutustua.
Teen kaikki ostokseni Tallinnan kaupoissa ja aion muuttaakin sinne
ajan mittaan kun eläkkeeni järjestyy sieltä Ruotsin puolelta.
Hyvästi ikävä ja negatiivinen Suomi, olen rakastunut Viroon
ja virolaisiin,
Meelvid tutvuda:) - alkeet opetellut
matkaaja5556666 kirjoitti:
No olipas huono säkä maanantaj24.11.2010 16:21 Sulle nyt sattui vain huono onni. Ei mikään noista ole kovin tavallinen juttu. Asun nimittäin siellä ja tiedän.
---------------------------------------------------------------------------------------
Luin koko ketjun ja kiitän sinua positiivisesta palautteestasi.
Kerron oman kokemukseni:
Olen 60 v nainen , asuin 33 v Göteborgissa ja olen paluumuuttaja
v 2008 lähtien, jolloin palasin entiseen kotikaupunkiini Helsinkiin.
Olen ollut todella järkyttynyt tämän kaupungin ilmapiiristä
ja kaikista niistä negatiivisista ihmisistä, keitä olen pakostakin joutunut
kohtaamaan.
Olen käynyt Tallinnassa viimeisten viiden vuoden aikana
kymmeniä kertoja ja siis jokaisella Helsingin matkallani
ja nyt kun täällä asun, käyn todella usein.
Olen oppinut ymmärtämään virolaisten käyttäymistä
asiakaspalveluksessa.
Itse olen aina ystävällinen ja iloinen heitä kohtaan
ja olen saanut samanlaista palautetta.
Tallinnan ravintoloissa on mahtavaa ruokaa.
Helsingissä en ole missään saanut hyvää ruokaa
En ole koskan tavannut "räkäkänniläisiä"
koska en harrasta yöelämää.
Käyn Tallinnan opperassa ja siinä vastapäätä on mahtava
ja halpa ravintola nimeltä Lido, kannattaa tutustua.
Teen kaikki ostokseni Tallinnan kaupoissa ja aion muuttaakin sinne
ajan mittaan kun eläkkeeni järjestyy sieltä Ruotsin puolelta.
Hyvästi ikävä ja negatiivinen Suomi, olen rakastunut Viroon
ja virolaisiin,
Meelvid tutvuda:)Samaa olen kokenut vuodesta 1992 .
Aina ilolla menen ja tyytyväisenä palaan.
Leegio ystäviä odottaa. Ne olen luonut käyntieni aikana.
Alkukommeluksilleni nauramme makiasti.
Martin markkinoilla halssattiin ja Hesan vastaavasta satuin löytämään kirjasen:
Ulvi Wirén : Huvittavat raamatut eli 2000 Viron ja Suomen riskisanaa
Hän on myös julkaissu Hääd Pulmapäevad ( Hyvää hääpäivää )
Kutkutusta kerrakseen !
Totta muuten, kadulle ei saa roskata ja kaikenikäiset napsakasti siitä huomauttelevat.
Luutamummot poistuneet ja kotomaassa äiti ei ole jokapaikan höylä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1185181- 472849
Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332802Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺302498Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭231879- 1181647
En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä101640- 961389
Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231385Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101348