Ei jaksa kohta enää tätä vatsaa!

Mitätehdä

En tiiä kohta mitä tässä pitäis tehä..tuntuu että vatsa ei oo melkein ikinä "normaali".Yhtenä pvänä suoli ei meinaa toimia ollenkaan toisena sitte liiankin kanssa. Vatsa on myös ollu nyt yli 2 vkoa ripulilla..Noloohan tästä on tänne kirjotella mutta tuntuu että tää ongelma vie liian paljon aikaa koko mun elämästä. sosiaaline elämä on kuihtunu melkosesti ja ei edes kannata puhua että menis ulos syömään. Kaikelisäks jos on ulkona jossain ni tulee melkein jotain paniikki tiloja kun vatsassa rupee vääntämään ja vessaa ei oo missään..Kaikki testit on mulle tehty ja mitään ruumillista vikaa ei pitäis olla. Kait se ärtyny suoli sitte on syypää. Melkeen toivoisin että olis jotain "oikeeta" vikaa ni pääsis tästä kurjuudesta...

45

43637

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyttönen18

      Mulla on sama ongelma. Mulla mahavaivat alko ku menin ysille. Nyt oon jo kohta 19, eikä loppua näy, mielumminkin pahenemaan päin. En ole vuoteen käynyt etes missään synttäreillä, tai muutenkaan kyläilemässä, koska "pelkään" mahaoireitani. Maha toimii miten sattuu ja ilmavaivoja on paljon. Mullekkin tulee jonkinlaisia paniikin omaisia oireita, kun mahaani alkaa vääntämään ja muutenkin tulee inhottava olo. Itse en ole etes lääkäriin uskaltautunut, koska jännitän niin paljon varmasti tulevia mahavaivojani, että maha menee ihan kuralle. itse kokeilin vasta olla pari viikkoa laktoosittomalla ruokavaliolla. Eihän sillä ollut mitään vaikutusta oireisiini. Kiva tietää, että jollain muullakin on sama ongelma.

      • k19

        mullakin on! oon 19 vuotias tyttö kans. tosi ikävä kun ei tiedä mitä uskaltaa syödä vai uskaltaako. turvotusta ja kuplia, ilmavaivoja ja ikäviä oloja. yleensä teenkin niin että jos pitää illalla lähteä jonnekin, niin oon kko päivän melkein syömättä. okei, ei aina loistava olo, mutta kun haluttaa mässätä niin oon sit yksin kotona koko yön kun tiedän ettei musta ole miellyttäväksi seuraksi. nolo ongelma tosiaan ja karsii sosiaalista elämää. en tiedä mitä tekis.. jos keksitte keinon niin kertokaa ihmeessä.


      • tyttönen18
        k19 kirjoitti:

        mullakin on! oon 19 vuotias tyttö kans. tosi ikävä kun ei tiedä mitä uskaltaa syödä vai uskaltaako. turvotusta ja kuplia, ilmavaivoja ja ikäviä oloja. yleensä teenkin niin että jos pitää illalla lähteä jonnekin, niin oon kko päivän melkein syömättä. okei, ei aina loistava olo, mutta kun haluttaa mässätä niin oon sit yksin kotona koko yön kun tiedän ettei musta ole miellyttäväksi seuraksi. nolo ongelma tosiaan ja karsii sosiaalista elämää. en tiedä mitä tekis.. jos keksitte keinon niin kertokaa ihmeessä.

        ois kiva vaikka mailailla kuulumisia ja muutenkin oppia tuntemaan toisia? mulle voi mailailla: [email protected]


      • Tyttö84
        tyttönen18 kirjoitti:

        ois kiva vaikka mailailla kuulumisia ja muutenkin oppia tuntemaan toisia? mulle voi mailailla: [email protected]

        "kiva" tietää etten oo ainut joka kärsii. Pahemmaksi vaivan tekee myös se että oon tosi häveliäs mitä tulee vessassa käymisen suhteen ja sitte ku on jatkuvasti vatsa ihan outo ni ei kiva ei..mutta joo kyllä mailaileminen käy!:)


      • kromi
        Tyttö84 kirjoitti:

        "kiva" tietää etten oo ainut joka kärsii. Pahemmaksi vaivan tekee myös se että oon tosi häveliäs mitä tulee vessassa käymisen suhteen ja sitte ku on jatkuvasti vatsa ihan outo ni ei kiva ei..mutta joo kyllä mailaileminen käy!:)

        Lääkärini selitti minulle, kun toivuin mahahaavsta ja edellä mainittuja oireita alkoi tulla, että kun alkaa pelkäämään et suoli alkaa toimimaan väärässä paikassa väärään aikaan ja potilas ei enää mieluiten halua lähtemään mihinkään. Silloin kyse on jo somaattisista vaivoista eli itse mahassa ei ole mitään vikaa. Oli suomeksi sanottuna päässä on vikaa. Alkaa pelkäämään aiheetta ja se ajattelu tapa pinttyy. Itse olen taistellut asian kanssa 4 w ja olen päässyt jo talosta aika pitkälle....en vielä ravintolaan syömään. Itselläni tämä paranee koko ajan ja uskon että päivä koittaa milloin oireilu jää pois kokonaan.


      • kromi
        kromi kirjoitti:

        Lääkärini selitti minulle, kun toivuin mahahaavsta ja edellä mainittuja oireita alkoi tulla, että kun alkaa pelkäämään et suoli alkaa toimimaan väärässä paikassa väärään aikaan ja potilas ei enää mieluiten halua lähtemään mihinkään. Silloin kyse on jo somaattisista vaivoista eli itse mahassa ei ole mitään vikaa. Oli suomeksi sanottuna päässä on vikaa. Alkaa pelkäämään aiheetta ja se ajattelu tapa pinttyy. Itse olen taistellut asian kanssa 4 w ja olen päässyt jo talosta aika pitkälle....en vielä ravintolaan syömään. Itselläni tämä paranee koko ajan ja uskon että päivä koittaa milloin oireilu jää pois kokonaan.

        Jatkan vielä....itseltäni ennen psykiatrille saatua lähetettä otettiin kaiken maailman ulostetestit, tähystykset, verikokeet jne..... ja mitään ei löytynyt. Itselläni on todettu ärtynyt paksusuoli, mutta en voi syyttää sitä, koska en usko että se alkaisi oirehtimaan aina kun lähden johonkin. Miksi se ei oirehtisi kovasti kun olen kotona(oirehtii kotona lievästi). Eli syyt ovat jotkut muut.


      • Sirpa

        Onko kukaan puhunut teille hyvät vatsavaivoista kärsivät että voisitte tutkituttaa onko joku ruoka-aine allergia taustalla? Toinen mahdollinen syy voisi olla bakteeri-epätasapaino suolistossa antibioottikuurin jälkeen, tiedetään että kuurin jälkeen parhaimmassa tapauksessa se voi sekoittaa suoliston bakteerikannan ½- ksi vuodeksi ja pahimmillaan 2½-vuodeksi!Maitohappobakteerituotteet ja prepiootit ovat hyvä bakteerikannan tasapainottajia.


      • jamppa

        no mulla on yleensä et syönnin jälkee kuuluu aina jotai ääniä masusta...en oo jaksanu miettiä mistä johtuu ku muuta vaivaa ei oo ku noi äänet
        ja ne on vaivannu jo kauan...
        mut jos mailaillaa kuulumisia??
        ja voidaan joskus tavata ja miettiä yhdes näitä juttui....mun ossa on tosin [email protected]


      • S86
        tyttönen18 kirjoitti:

        ois kiva vaikka mailailla kuulumisia ja muutenkin oppia tuntemaan toisia? mulle voi mailailla: [email protected]

        Täällä samanlaista menoa ollut melkeen vuoden, kotoa en uskaltanut mihinkään. Kesken syömisenkin sai juosta vessaan, kun sitä pelkäsi jo etukäteen. Olen ravannut lääkärissä, sain lääkityksen jännittämiseen ja nyt alkaa jo hieman helpottaa.. :) Laitan tähän sähköpostini, jos joku haluaa kirjoitella.. [email protected]


      • Anonyymi

        Oletko kokeillut apteekista niitä reseptivapaita ripuli lääkkeitä, toisille ne auttaa ihan hyvin.Niitä,voi kokeilla ensin , j
        Mene vaan. Lääkäriin vaivastasi , sillä ihon käymässä niin monta muuta samasta vaivasta etti tartte pelätä . Parempi saada vatsa kuntoon koska niihin on kyllä lääkkeitäkin .
        Ja lääkärille nämä asiat ovat joka päiväistä työtä .


      • Anonyymi
        kromi kirjoitti:

        Lääkärini selitti minulle, kun toivuin mahahaavsta ja edellä mainittuja oireita alkoi tulla, että kun alkaa pelkäämään et suoli alkaa toimimaan väärässä paikassa väärään aikaan ja potilas ei enää mieluiten halua lähtemään mihinkään. Silloin kyse on jo somaattisista vaivoista eli itse mahassa ei ole mitään vikaa. Oli suomeksi sanottuna päässä on vikaa. Alkaa pelkäämään aiheetta ja se ajattelu tapa pinttyy. Itse olen taistellut asian kanssa 4 w ja olen päässyt jo talosta aika pitkälle....en vielä ravintolaan syömään. Itselläni tämä paranee koko ajan ja uskon että päivä koittaa milloin oireilu jää pois kokonaan.

        Somaattisesti vaivat ovat aina ruumiillisia siis elimistössä olevia vikoja esim vatsahaavat

        Mutta psyykkiset vaivat ovat niitä jolloin alkaa pelkäämään jo etukäteen että tulee vessahätä
        Joten usein nämäkin asiat ovat juuri stressistä kun alkaa pelkäämään lähteä ulos


    • Tinna
      • Sippe

        Tuo ei oikeasti pidä paikkaansa!!!


      • Tinna
        Sippe kirjoitti:

        Tuo ei oikeasti pidä paikkaansa!!!

        Mikä kohta siinä ei pidä paikkaansa? Etkö siis usko yliherkkyyteen vai siihen, että luku on joidenkin arvioiden mukaan noin suuri?

        Käy tuolla nettisivuilla, niin siellä Raija Tukkinen arvelee luvun olevan noin suuri. En missään nimessä sanonut kyseessä olevan faktatiedon, vaan pelkän arvion.

        Minun oireeni helpottuivat, kun jätin homogenoidun maidon pois ruokavaliosta. Jos on ties kuinka kauan kärsinyt mahavaivoista, eikä lääkäri löydä ihmisestä mitään vikaa, niin miksei kannattaisi kokeilla pari viikkoa olla täysin ilman maitotuotteita? Keltä se on pois?


      • Sippe
        Tinna kirjoitti:

        Mikä kohta siinä ei pidä paikkaansa? Etkö siis usko yliherkkyyteen vai siihen, että luku on joidenkin arvioiden mukaan noin suuri?

        Käy tuolla nettisivuilla, niin siellä Raija Tukkinen arvelee luvun olevan noin suuri. En missään nimessä sanonut kyseessä olevan faktatiedon, vaan pelkän arvion.

        Minun oireeni helpottuivat, kun jätin homogenoidun maidon pois ruokavaliosta. Jos on ties kuinka kauan kärsinyt mahavaivoista, eikä lääkäri löydä ihmisestä mitään vikaa, niin miksei kannattaisi kokeilla pari viikkoa olla täysin ilman maitotuotteita? Keltä se on pois?

        Olen käynyt siellä sivuilla, ja koko juttu tuntuu enemmänkin kiihkoilulta, aatteelta. Tuota on tutkittu ja tutkittu, eikä mikään tue kyseisen allergian olemassaoloa.

        Ei olekaan keltään pois kokeilla tuota, mutta jos taustalla onkin jotain vakavampaa ja aletaan uskotella kyseessä olevan maitotaudin, voi itse ongelma jäädä hoitamatta.


      • Tinna
        Sippe kirjoitti:

        Olen käynyt siellä sivuilla, ja koko juttu tuntuu enemmänkin kiihkoilulta, aatteelta. Tuota on tutkittu ja tutkittu, eikä mikään tue kyseisen allergian olemassaoloa.

        Ei olekaan keltään pois kokeilla tuota, mutta jos taustalla onkin jotain vakavampaa ja aletaan uskotella kyseessä olevan maitotaudin, voi itse ongelma jäädä hoitamatta.

        Siinähän se pointti onkin, kun sitä ei ole tutkittu. Tai on, mutta liian pienellä määrällä ihmisiä ja sitten on tämä Valion tekemä tutkimus. Ihan sama kuin Microsoft tekisi tutkimuksen siitä, onko Microsoftin käyttäjärjestelmä hyvä vai huono. :)

        Allergia ja yliherkkyys on muuten eri juttuja.


    • Raija

      Itselläni todettiin kans pari vuotta sitten ärtyvän suolen oireyhtymä. En kuunnellut lääkärin lääkevinkkejä, koska arvasin ettei niistä ole mihinkään.

      Aloitin ihan kotikonstein; jätin kahvin, tupakan, kaljan ja lonkeron, vahvat mausteet, sipsit, uppopaistetut roskaruoat jne. Silti ei tulos ollut toivottu. no miksikö? siksi että suoliston limakalvot olivat jo ehtineet hiukan rappeutua, ja mikä tahansa normaali ruoka saattaa aiheuttaa silloin oireilua.

      Meninpä sitten luontaistuotekauppaan ihan muissa asioissa, ja tuli juttua myyjän kanssa tästäkin. Hän suositteli minulle tyrniöljykapseleita, mitä tuolla luont.tuote-palstallakin on kehuttu. Tyrniöljy uudistaa ihoa ja limakalvoja, myös siis kehon sisältä. Ja minulla oli myös alapäässä limakalvo-ongelmia, hoitui sekin pois. Kolmen kuukauden päästä tunsin olevani kuin uusi ihminen! Nykyisin voin syödä oikeastaan mitä vaan vailla huolta vessan läheisyydestä. Toki ei kannata vetää sellaista, mistä tietää ehkä koituvan takapakkia. Esim tupakkaa en enää polta kuin huppelissa joskus, ja alkoholinkäyttöä olen vähentänyt. viini sopii parhaiten.
      uudistakaa myös aamupalaanne, alkakaa syödä puuroa, täysjyväleipää..Kokeikaapa näitä konsteja. Lisäksi aktiivinen liikunta tekee hyvää ja ennen kaikkea RENTOUTUMINEN. Stressissä saattaa maha mennä taas sekaisin, mutta palautuu kyllä.. Muistan itse nuo samat ongelmat, ei voinut mennä mihinkään jne..se oli kauheaa, myös seksin laatu kärsi ja tuli masennus. Toivottavasti onnistutte voittamaan tuon inhottavan mahavaivan!

      • Laura

        Mäkin olen nyt yli 2 kuukautta syönyt Omega-7 -tyrniöljykapseleita suolistovaivoihin, ja on muuten alkanut auttaa. Ruokavaliohoidon lisänä toki.

        Vatsa ihan kunnossa tällä hetkellä, samaa ei voi sanoa tilanteestani pari kuukautta taaksepäin, kun en uskaltanut syödä mitään enkä mennä ulos kodistani, koska vessan oli oltava aina lähellä.


      • hei

        Monilla oiret voivat juuri johtua viljatuotteista, joten niitä ei kannata suositella vatsavaivoista kärsiville. Esim. keliakia on yleistynyt valtavasti. Itse olen nyt ollut 4 päivää syömättä viljatuotteita ja ilmavaivat loppuivat siihen. Monille viljatuotteet, etenkin ruis saa aikaan turvotusta vatsaan ja ilmavaivoja, niin hyvää ja muuten ravinteikasta kuin tumma leipä olisikin. Yksi yleinen syy on myös helikobakteeri, joka saa vatsaoiretita aikaan.


      • Kamilla

        Viitaten tuohon kirjoitukseesi, oliko sinulla
        myös pahoja ilmavaivoja ja hävisivätkö ne myös tyrniöljykapseleilla ja muuttamallasi ruokavaliolla?
        Kiitos vastauksestasi!


    • sama ongelma

      Minullakin oli joku vuosi sitten ylämahavaivoja sekä ripulia. Tuntui, ettei mihinkään uskalla lähteä ja aina täytyi miettiä, onko vessa lähellä. Minulta tutkittiin Helico-bakteeri niin sellainen löytyi. Helico-bakteeri aiheuttaa mahavaivoja. Oletko tutkituttanut sen?
      Sen jälkeen sain häätöhoidon, jonka jälkeen vaivat paranivat. Mutta edelleenkin mietin, jos jonnekin lähden sitä vessaa..se on jäänyt niiltä ajoilta.

      • Sinttu

        Eli millasilla kokeilla se löydettiin se helico? Mulla ei sit varmaan ainakaan sitä ole, kun ulostetestit näyttää negaa kaikkien bakteerien sun muiden loisten kohdalla. Vai pitääkö toi helico tähystää?


      • -nainen-
        Sinttu kirjoitti:

        Eli millasilla kokeilla se löydettiin se helico? Mulla ei sit varmaan ainakaan sitä ole, kun ulostetestit näyttää negaa kaikkien bakteerien sun muiden loisten kohdalla. Vai pitääkö toi helico tähystää?

        Yleensä helicobakteeri löydetään tähystyksen yhteydessä otetusta koepalasta. Nykyisin on kyllä helpompikin tapa todeta se jos sitä epäillään elikkä hengitystesti. Helicobakteeri on suurin vatsahaavan aiheuttaja.


      • sama ongelma
        Sinttu kirjoitti:

        Eli millasilla kokeilla se löydettiin se helico? Mulla ei sit varmaan ainakaan sitä ole, kun ulostetestit näyttää negaa kaikkien bakteerien sun muiden loisten kohdalla. Vai pitääkö toi helico tähystää?

        Mulla otettiin aikoinaan verikoe, josta Helico-bakteeri todettiin. Mutta puhallustestiä käytetään tänä päivänä sen toteamiseksi. Helico-bakteerivaiva on aika yleinen ja aiheuttaa kiusallisia oireita. Kuitenkaan moni lääkäri ei sitä ensimmäiseksi tee. Työkaverillani se testattiin vasta 5 kk:n päästä ja löydös oli positiivinen ja vaivat parani.Pyydä lääkäriä testaamaan se.


      • jane

        Voiko helico aiheuttaa ilmavaivoja? Mulla on todettu ärtynyt paksusuoli, mut jos se kuitenkin olis jotain muuta... Voiko kyseessä olla siis helico kun yläatsa ei pahemmin oireile?


    • ,,,,,

      Itselläni on tutkittu kaikki keliakiat helicot maidot sun muut.. Diagnoosina ärtynyt paksusuoli. Kaikki herkkuruoat kieltolistalle, eli muastetut, rasvaiset ym.. Avun löysin aamuisesta kaurapuurosta jonka joukkoon sekoitan vehnäleseitä. (Yksikin aamu kun jää välistä alkaa vatsa heti valittaa!) Ei ole enää löysällä eikä ummeta. Väärää ruokaa syödessä kuitenkin vatsa kiukustuu. Eli jos haluan pitsalle teen sen illalla jonka jälkeen kotiin loppuillaksi "haisemaan" :) Nykyisin saa vessaan hyviä ilmanraikastimia. Ei poikaystäväkään kärsi!

    • Lilli

      mulla kans sama juttu...tuntuu ettei vatsa ole ikinä normaali...tai en kyllä edes muista mitä se normaali on! jos vatsa ei ole kovalla niin sit aivan ruikulilla ja just silloin kun on kaupassa tai jossain yleisellä paikalla niin aina just silloin pitää alkaa vatsaa vääntämään ja tuntuu et lasti tulee housuun...mut ehkä se just johtuu siit paniikista mikä siit tulee ku sitä liikaa miettii...ehkä! Nytki vatsa on kipee ja kiertää vatsassa. Mulla kans sosiaalinen elämä kärsii ja koko elämä oikeastaan pyörii tän ympärillä...ja kaupaanki ku menee niin pitää katsoo etukäteen et onko siel vessaa...jos joku keksii keinon päästä tästä eroon niin kertokaa ihmeessä!!!

    • Minäkin vatsavaivainen

      Lohduttavaa tietää ettei ole ainut jonka vatsa määrää elämästä. Jotain jännitystähän se on kun kaupungilla täytyy koko ajan miettiä milloin pitää vessaan rynnätä. Lähti minne tahansa, niin vatsa oireilee. Otan välillä rauhoittavia, niin vatsassakaan ei kierrä.

      • miki

        mullakin vatsa alkaa heti oireilla kun on johonkin meno.kirkkoon ei ollenkaan .linja autoon ei ym.mitä pitäisi tehdä,mitkä lääkkeet auttaa .kohta menee hermot!täytyykö joka paikasta jäädeä paitsi m elämässa.ei juhliin eikä tilaisuuksiin voi mennä?vastatkaa pliis !!!!!


      • MIKI

        MITÄ OTAT VATSASI HYVINVOINTIIN,KUN SANOIT OTTAVASI RAUHOITTAVAA ?


    • Mitätehdä

      No on helpottavaa nähä että muitakin vatsavaivasia löytyy! Mä itte oon nyt saanu vähän helpotusta ruokavalion kautta. Ainakin nyt tuntuu että vatsa toimii säännöllisemmin kun oon ruvennu syömään enemmän puuroa, tummaa leipää yms. mutta pitää ns. koputtaa puuta! myös kahvin vähentäminen on auttanu. Jos joku haluaa mailailla ni ilmotelkaa..

      • kuu muu

        Tumma leipä ei yleensä kuin pahenna tilannetta, koska se on hapanta ja aiheuttaa monelle "normaalin" mahan omistavalle ilmavaivoja ja mohd. ripulia. Itse en huonomahaisena suosittele kellekkään muulle huonomahaiselle ruisleipää


      • Mitätehdä
        kuu muu kirjoitti:

        Tumma leipä ei yleensä kuin pahenna tilannetta, koska se on hapanta ja aiheuttaa monelle "normaalin" mahan omistavalle ilmavaivoja ja mohd. ripulia. Itse en huonomahaisena suosittele kellekkään muulle huonomahaiselle ruisleipää

        Se riippuu kovasti ihmisestä, todella herkkä vatsainen oon mutta ruisleipä ei oo tuottanu mitään ongelmia, se on vaan kokeiltava ja huomaa mitä syödä ja mitkä jättää väliin.


      • Anonyymi

        Ihan niin ja luulen että näitä vaivoja in todella monilla ihmisillä . Ei ole yksin niiden kanssa .mutta juuri se että pitää aina olla verossa lähellä aiheuttaa stressiä ja stressi taas puolestaan aiheuttaa että se vessa hätä on välittömästi.


    • voiko lähteä

      helpottavaa huomata että meitä on muitakin!!tänä aamuna jäi taas lähtemättä kun piti istua pöntöllä!maha oli jo parempi,nyt viimoset 3vkoa on meinannut taas mennä totaallisesti hermot!olen pikkuhiljaa muuttanut ruokavaliota ja nyt syön pienen maitohappokuurin jos ne toisivat helpotusta!päässähän se suurin vika sitten on kun jännittää jo etukäteen vatsaa ja kas kumma vatsa oireilee!itsekkin pitäis päästä to pääsykokeisiin jotka kestää koko päivän...

    • vessa fani

      no kylläpä on kohtalotovereita. joskus vaan tuntuu että oon ainoo näitten ongelmieni kans. löysin paljon hyviä vinkkejä itselleni. toivottavasti myös sinä. mutta onko kukaan kokeillut hypnoosia. ite olen aatellut kokeilla. laittakaa kokemuksia!!

      • Teillä...

        Näihin vatsavaivoihin päänsärkyä, huonovointisuutta ja tokkuraisuutta?

        Minulla samanlaisia vatsan toiminnan ongelmia, kuin teilläkin kohtalotoverit.
        Tuntuu, että nuo yllämainitut oireet liittyisivät myös jotenkin noihin vatsavaivoihin.

        Aiheuttaako vatsavaiva kellään muulla päänsärkyä, huonovointisuutta ja tokkuraisuutta?


      • haza
        Teillä... kirjoitti:

        Näihin vatsavaivoihin päänsärkyä, huonovointisuutta ja tokkuraisuutta?

        Minulla samanlaisia vatsan toiminnan ongelmia, kuin teilläkin kohtalotoverit.
        Tuntuu, että nuo yllämainitut oireet liittyisivät myös jotenkin noihin vatsavaivoihin.

        Aiheuttaako vatsavaiva kellään muulla päänsärkyä, huonovointisuutta ja tokkuraisuutta?

        Kyllä liittyy kaikkia noita kuvaamiasi juttuja.2006 pääsiäisenä minulla oli infarkti,josta selvisin koska tätä kirjoittelen.Sitten alkoi lääkitys johon kuuluu tietysti esim.kolesteroolilääke(Lipitor).Ylävatsavaivoja olen kärsinyt heinäkuusta saakka,lokak.todettiin tähystyksessä krooninen vatsakatarri,ja pari viikkoa sitten sain tietää että samalla löytyi myös heliko bakteeri.Nyt on ko.pöpöön viikon kova kuuri.Vatsa on välillä ollut niin kipeä,että olen joutunut olemaan sairaslomalla.Kun paha olo on tullut,se on todella ottanut lujille,ja ehdin jo epäillä onko pääni enää terve.Kivut ylävatsalla ja vatsan alueella oli todella kovia,eikä aina tiennyt ottaako "pumpusta" vai mahasta!


    • pate89

      Vaivani johtuvat koulukiusaamisestani yläasteen alusta, jota kesti noin 1 1/2 vuotta, ja kärsin edelleen jokam päivä siitä. Jännitän joka aamu kun pitää lähteä johonkin, koska minun alitajunnassani on se, että jännitän. Jännitän juuri niinkuin yläasteella jossa minua nkiusattiin henkisesti ja en ole päässyt siitä vieläkään irti. Tämän jännityksen vuoksi minulla on paino tippunut reilut 10 kiloa parin vuoden aikana, ja kohta pitäisi mennä armeijaankin. En pääse edes A-mieheksi vatsani takia. Ruokavcaliosta apua ollut vain hiukan. Auttaako psykiatri todella näihin ongelmiin. Tiedän että vaiva on alitajunnassani. En aloita syömään ripulilääkkeitä kuten imodiumia, josta saan sivuoireita. Tämä jännitys johtuu lukemattomilla "herkillä" ihmisillä monesti koulukiusaamisesta, tai vastaavasta, joka sitten vaivaa koko elämää pitkin, ellei saa pelkoaan voitettua. Myös nykyäänkin opiskeluaikana jännitä joka ikinen aamu, mutta kun pääsen koulun sisälle, niin jännitys niinsanotusti laukeaa pois. Se on mulla päässä alitajunnassani,jota en voi muuttaa. Vaikka tiedän ettei munua kiusata siellä , niin jännitän silti kouluun menemistä jatkuvasti!

      • Arja2

        Hei

        Voisit kokeilla suggestoterapiaa. Se on terpiaa, missä aivot opetetaan ajattelemaan uudella tavalla pelkotilanteessa. Toiseksi luontaistuote twinlab b6 vitamiini auttoi minua hallitsemaan jännitysvatsaani. Jännitysvatsan kanssa täytyy myös opetella elämään niin, että ei syö rasvaisia ruokia ennen "h-hetkeä" yms, mutta yleensä kasvamisen huolet helpottaa kun tulee aikuisemmaksi ja saa esim. omia lapsia. Sain apua myös joogasta. Tsemppiä sinulle ja aivan varmasti elämäsi helpottaa. En usko, että joudut elämään jännitysvatsasi kanssa loputtomiin.


    • Apua saanut

      Hei, noi vatsan toimintahäiriöt on takavuosilta minullekin tosi tuttua. Ne todella rajoittavat nimenomaan sosiaalista elämää. Ei asiaa elokuviin, teatteriin eikä mihinkään mistä on pitkä taikka hankala matka vessaan. Löysin aikanaan oivallisen avun vatsani toimintahäiriöihin joita lääkärit olivat nimitelleet vaikka millä nimillä. Lääkitys oli vaihdellut Tannoponista Diapamiin.
      Ravintorengas Oy valmistaa Havupuu-uutejuomaa joka on erinomainen vatsan toiminnan stabiloija. Aamulla ensimmäiseksi join kunnon lasillisen tuota ihmelientä usen vielä vähän lämmitettynä. Vatsani rauhoittui ja nuo kaikenkirjavat diagnoosit ja pilleripurkit sai heittää menemään. Miehekkäät pierut jäivät sitten myös aikanaan historiaan kun tajusin aloittaa lenkkeilyn. Ensimmäiset pari viikkoa kuljin "usvassa" kanssaihmisten iloksi lenkkipolkuja. Kunnon kasvaessa myös paukut vähenivät.Tsemppiä !

    • Anonyymi

      Lue ruoka-aine intoleransseista ja teetätä satasella testi netistä, itsellä auttoi diagnoosi tilanteeseen vuodessa.

    • Anonyymi

      Aika yleisiä nuo vatsavaivat sinänsä nykyään , monella tutulla niitä on ,
      Janinhan niihin aika monenlaisia lääkkeitäkin , apteekista saa reseptivapaita kun niille selittää vaivan niin neuvovat mikä olisi sopiva lääke. Ja jos ne ei auta lääkäriin ja resepti lääkkeitä saa jotka ovat hieman voimakkaampia .äse on todella kurjaa kun vaiva alkaa rajoittamaan ihmisen arkipäivää niin ettei uskalleta enää minnekään lähteä edes .

    • Anonyymi

      Voin suositella Vi-Sibliniä. Se toimii minulla kaikenlaiseen vatsavaivaan.

    • Anonyymi

      Nykyajan ihmiset ovat vieraantuneet niin paljon alkuperäisestä ravinnosta, että ei ole ihmekään, että on ongelmia.

      Esimerkiksi saa ilmavaivoja aina vehnäleivästä, jossa on maitoa ja sokeria, sama on kakkujen kanssa.

      Aloita päiväsi syömällä sokeroimatona myslisekoitusta, joko keittämällä 5 minuuttia vedessä, tai jugurtin kanssa. Syö lisäksi tuoreita hedelmiä, ja vaikka portkkanoita, joissa on paljon kuituja ja vitamiineja.

      Jätä kahvileivät väliin. Syö perunaa tai kokojyväriisiä vihannesten kanssa. Voit myös mixata marjoja jugurttiin.

      Syö illalla vain vähän, niin vatsasi saa levätä. Unohda kaikki karamellit, jos tahdot makeaa, syö rusinoita tai taateleja. Ja kokojyväleipää.

      Kun sinulla on tarpeeksi kuituja suolistossasi, ruoka kulkee tasaista vauhtia eteenpäin ja voit tyhjentää itsesi vessaan ilman ongelmia.

      Jos taas kuituja on vähän, paksusuolen sisältö voi kulkeutua taaksepäin ja aiheuttaa ärsytystä ohutsuolessa, eikä ainoastaan paksusuolessa. Seurauksena on mb Chroon tai ulcerous colit. Niitä sairauksia ei juuri ole alkuasukkaiden keskuudessa ennenkuin valkoinen mies tulee hienoine ruokatapoineen, ja turmelee ihmisten ruoansulatuksen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 127
      3467
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      94
      3189
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2378
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1831
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1688
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1559
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1534
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1476
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1441
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1390
    Aihe