Miten olla kyydissä?

Kyydittäjä

Moi

Tässä taannoin sain kyytiin ensikertalaisen, vaikka kaikesta olennaisesta kerroin kyydissä olemisesta... Otti aikansa ja ottaa vieläkin, vääntää rautalangasta fysiikan lakeja yms.

Mistä pitää kiinni? Kuljettajasta vai pyörän omista tuista? Miten kallistetaa? Muuta Mitä??

Joten jos täällä joku osaa selkeästi tuoda esille mitä kaikkea kyydissä oleminen on ja vaatii, niin laittakaa tähän palstalle viestiä.

Uskon ja luulen, että tämä palvelee aika montaa motoristia!!

Terevein Veksi

19

11420

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kanttaillaan

      niin, on yhtä monta mielipidettä kuin ajajaakin.
      itse opetin kaverini olemaan samaa "puuta" pyörän
      kanssa ettei tule yllätyksiä,eli ei saa kallistella kuljettajan mukana vaan seuraa pyörän liikkeitä. ensin alkuun voi pitää kiinni ohjaajan lanteilta ei siis ympäri asti, ja kun vääntää kahvaa niin muistaa varoittaa kyytiläistä että ny mennään, pysy mukana... kun sitten pikkuhiljaa oppii tähän kyydissäoloon niin takana voi jopa pitkillä matkoilla nukkua!!

    • Wanha kuski

      Ei takana istuvan tehtävä ole ajaa tai kallistella - kuljettaja hoitaa nuo hommat! Varsinkin vasta-alkajamatkustajan on wiisainta olla kuskin kanssa niin yhtä puuta kuin osaa, eli kiinni kuskista ja luottaminen hänen taitoihinsa. Siten kun kyydissäolija on treenaantunut ja kokenut matkustaja voi hän pitää kiinni pyörän tuistakin! Vaarallinen yhdistelmä tuollainen "kahden kallistema" pyörä! HUI!

    • pyöräiliä

      Ei ainakaa kannata alkaa koittaa pyörää pitämään pystyssä, eli lähtä kallistamaan väärää suuntaan.
      EIkä missään tapauksessa saa laskea jalkoja pos tapeilta edes risteyksessä.
      Kiinni pitäminen jakaakin sitten mielipiteitä.
      Mielestäni tulisi pitää kiini pyörän takaanta tai sivuilla olevista paikoista, koska jos kyydissä oleva pitää kuljettajastakiini Äkki jarrutuksessa kyydissä olevan ja kuljettajan paino siirtyy kuljettajan ranteisiin.
      täytyy myöntää että en ole kyydinnyt ketään, olen kyllä kyydissä ollut.

      • kyydittäjä

        Kyydissä istuja pitää kiinni kuljettajan lantiolta. Tämä siksi, että yllättävässä jarrutuksessa kyyditettävällä on lyhyt matka siirtää kädet tankkiin kiinni. Näin kyyditettävä ei "rojahda" kuljettajan selkään vaan tukee itsensä tankkiin.

        Ohjeista kyydissä istujaa katsomaan mutkassa kypäräsi ohi siltä puolelta minne ollaan menossa. Mutka oikealle - katse kypärän ohi oikealle. Ei sen kyydissä istujan tarvitse kallistella minnekään. Pelkkä katseen kääntäminen aiheuttaa painon siirtymisen oikealle puolelle.

        Noilla ohjeilla pääsee kyllä alkuun.


    • annu

      olijalle voi sanoa, ettei ainakaan katsele maahan päin vaan suuntaa tosiaan katsettaan kauas eteenpäin. Itse olen saanut neuvoksi, että istua sen verran "tukevasti" ettei poksauta jarrutuksissakaan kypäräänsä kuljettajan kypärään. Ja ettei ylipäätään rymähtele kuskin niskaan. Jos pyörässä korkea tankki, on matkustajan hyvä ottaa tukea tankista. Kaikissa pyörissä tämä ei ole mahdollista. Jalat aina tapeilla, kallistukset kuskin myötäilyjen mukaan.

    • Kawasakitar

      Itse olen istunut mieheni Kawasaki Ninjan kyydissä aika ajoin,ja pyörän tuntevat kyllä tietävät että ainoat kahvat joista siinä voi ottaa kiinni, ovat kuskin mahdolliset jenkkakahvat ;)

      Ainakin tälläisella rata-ajoon suunnatulla kyykällä olen kokenut seuraavat jutut hyviksi:

      Pitää myötäillä kuskin vartaloa,kädet siinä kuskin lanteilla,jotta nopeammissa jarrutuksissa saa kädet sinne tankkiin kiinni että ei tule selkään loikkausta. Liian lähelle kuskia ei kuitenkaan kannata nojautua (ellei vauhti ole kovin kova) koska jälleen jarrutuksessa kolahtaa kypärät ja taas on se selkään nylkyttäminen edessä.

      Kyydissä istuminen on harjoittelu kysymys,ei se itselläkään ekalla kerralla onnistunut,mutta äkkiä sen oppii. Ja nykyään pysyn ihan keuliessakin kyydissä.:)

    • Pate

      Mulla on toiminut sääntö että katsoo aina sisäkaarteen puolelta kuljettajan olan yli. Se on aika yksinkertainen ja kyydissä olija näkee koko ajan minne mennään.

    • Slipander

      ... eli kyytiläiset ovat kyllä riesa pahimmasta päästä. Siksi omastani olen karsinut koko takapenkin pois varustuksesta... Vain äärettömän säälittävissä tapauksissa saatan taipua asentamaan sen takaisin.

      Osin tämä äärinuiva asenteeni johtuu jokunen vuosi sitten sattuneesta jarrutuksesta. Kesälomaruuhka lipui hiljakseen eteenpäin, edessä pikkuauto ja sen edessä pakettiauto näköesteenä. Ruuhkaa tiestysti edessä ja takana horisonttiin saakka. Vauhdit parhaimmillaankin jotain 60 km/h. Jono lähti ties kuinka monennen kerran kiihdyttämään ja minä perässä, mutta tällä kertaa taisi joku tunkaista sivutieltä eteen tms. koska jostain syystä pakettiauto löi jarrut lukkoon, niin myös se edessäni ollut pikkuauto ja allekirjoittanut. Keula tietysti sukelsi vauhdilla, mutta matkustajapa ei ollutkaan ihan "messissä", vaan tömähti tomerasti selkään ja lähti siitä sitten kiertymään ohitseni kohden asfalttia. Sen verran hyvin kerkesi siinä sitten tarrautumaan viimehetkellä meikäläiseenkin että pyörä meni suoraan, mutta minä ja matkustaja oikealle asfalttiin. Siihen pienen auton peräänkin jäi jotain 5 - 6 metriä pyörän eturenkaasta mitaten kun se pienen n. 40 km/h vauhdista alkaneen liun jälkeen pysähtyi. Itse jäin tarkkailemaan tätä vähän taaempaa ja tietysti gorehousut täynnä reikiä... Vahingot onneksi jäivät kaikinpuolin vähäisiksi.

      Miten sitten pitäisi olla kyydissä? Minun mielestäni ei pitäisi olla ollenkaan, vaan näille innokkaille yleensä femiiniparasiiteille voisi ehdottaa oman pyörän hankintaa. Mutta jos tulevat, niin eivät tosiaankaan yritä tehdä yhtään mitään ylimääräistä siellä kyydissä. Pitävät vaan kiinni kunnolla ja seuraavat mitä tapahtuu. Ja tietysti toivottavaa olisi etteivät hakkaa sitä kypärän leukaosaa kuskin takaraivoon. Se on ärsyttävää.

    • vanhahko herrasmies

      Kevyesti kuskista kiinni ja asento kallistettaesa sellainen,että katsoo kuskin ulkokurvin puoleisen olkapään yli,jos siis ylettyy,muuten siis noin niinkuin sinnepäin!:-))

      Ei siis kallisteta mukana.

      Itse käsken AINA pitää kiinni minusta kyyditessäni kaveria,oli sitten millainen virtuoosi tahansa.
      Silloin tuntuma "taakkaan" säilyy.

      Hyviä kelejä,moikataan kun kohdataan.

    • apuuva

      En ole siis ollut ikinä kyydissä tai ajanut. nyt vain ahdistaa, kun kaveri sano että se vois tulla hakeen mut kotoo, kun mentäis lenkille yhteen paikkaan. en ole ikinä mitenkään hinkunut kenenkään kyyditettäväksi, koska olen painavempi, niin tunnen itseni vain painolastiksi. Luotan kaverini ajotaitoihin ja tiedän, ettei hän aja liian lujaa, mutta en silti ole varma uskaltaisinko mennä kyytiin. Pelkään, että teen jotain väärin ja sitten ollaankin jo jossain ojassa tai metsässä. Tiedän miten kyydissä pitää olla, noin suurinpiirtein ja täältä sain vielä lisää tietoa. Pitää kyllä jutella vielä kaverini kanssa kaikesta, että mitä teen ja mitä en. oli vain pakko avautua johonkin, sillä ahdistus-/paniikkikohtaus tekee tuloaan.

      • Jutustelija1

        Se voi olla rankkaa mennä kyytiin vaikkei itse ajaminen vaivaisikaan, voit myös kertoa kaverillesi jollet halua mennä kyytiin.


    • Motomania

      Hyvää kyytiläistä ei edes huomaa. Kerran vähän pidemmästi ajeltuani hokasin, että " ai niin, mullahan on eukko kyytissä"...

    • Judusdelija1

      Minähän ajan siis kilokyykyllä jossa on paljon voimaa sekä vääntöä! Lisäksi olen kokenut herrasmies enkä mikään kaahari yleisessä liikenteessä. Hiljaiseen aikaan saatan hieman irroitella,mutta kaksipäällä vastuuntuntoinen kuljettaja ! Haluaisiko joku mahd aloittelija tulla kyytiini?

    • Näpistelijä14v

      Mie voin tulla. Saanks pitää sun "kahvasta" kiinni? Voin hankatakki sitä vähäsen suoralla, ei mutkissa.

      • Judusdelija1

        Vanhat vehkeeni ovatkin tuossa ylläolevassa linkissä kaikkien nähtävillä !


    • Pikkuhiljaa

      Totutelkaa vähitellen, ilman suurempia kallistuksia tai kiihdytyksiä/jarrutuksia. Yhteispeli alkaa vähitellen automaattisesti sujumaan. Kunnon turvavälit, niin ei tule äkkitilanteita, muutenkin kannattaa pyöräillessä olla "loivat liikkeet".

    • Kyyditsijä

      Moro!Itse olen ollut yhden kerran moottoripyörän kyydissä junnuna,en tykännyt/osannut.Paljon kuitenkin vaimo kyydissä ajelin myöhemmällä iällä.Neuvoja kyydissä olemiseen en osaa antaa,mutta oli kiva ajaa kun kyytiläistä ei oikein edes huomannut olevan mukana.Joskus asiasta juteltiin ja hän kertoi seuraavansa liikennettä,aivan kuin itse ajaisi,eli osasi varautua erillaisiin liikennetilanteisiin.

    • Ansaittu.Nosto

      Tämä on niin typerä säie, että ansaitsee tulla nostetuksi

    • Anonyymi

      Saako mopon kyydissä oleva olla puhelimella?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2460
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1920
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1459
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1388
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      272
      984
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      861
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      840
    8. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      59
      825
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      50
      802
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      745
    Aihe