Nälkäkuurille?

Jäin kuukauden päivät sitten työttömäksi. Uutta työtä ei ole näköpiirissä... Onneksi olen ansiosidonnaisella päivärahalla. Lisäksi olen yhden lapsen yksinhuoltaja. Laskeskelin tässä tuloja ja menoja. Kun tuloista poistetaan kuukausittaiset menot, niin ruokaan ja muuhun elämiseen jää n. 30 €/viikko. Miten tällä rahalla saisi ravitsevaa ja täysipainoista ruokaa koko viikolle??? Lapsi saa eskarissa yhden lämpimän aterian, itse täytyy se skipata. Kertokaa ihmeessä edullisia ja hyviä ruokavinkkejä!!

43

3578

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • piipulipaapuli

      Ihan ensin miettisin itse, saisinko millään ilveellä nipistettyä jostain muusta "pakollisesta" niin, että ruokaan riittäisi hitusen enemmän. Jos ei mitenkään onnistu, niin kyllä tuonkin saa riittämään. Edellyttäen ettei ole mitään erityisruokavalioita tai muuta.

      Puuro on hyvä aamupala ja hiutaleet edullisia. Hedelmiä ja vihanneksia on usein hyvissä tarjouksissa, hyödynnä ne ehdottomasti. Kun kerran olet työtön, niin on sinulla varmastikin aikaa tehdä ruokaa itse. Keitot ovat halpoja ja riittoisia. Ihan perus perunamuusi ja lihamureke (pakaste)vihanneksilla on myöskin helppo ja halpa. Jos sinulla on pakastin, niin osta tarjouksessa olevia leipiä, leikkeleitä ja lihoja pakkaseen. Annostelet vaan sopiviin eriin että tulevat syödyksi lyhyessä ajassa sulatuksen jälkeen.

      Valmisruuat tulevat suhteessa melko kalliiksi eikä niiden ravintoarvo yllä millekään tasolle. Suosi siis ihan kotiruokaa. Jos lapsi saa eskarissa lämpöisen ruuan, mielestäni kotona riittää kevytkin lämmin ruoka (keitto). Juustojen kilohinnat vaihtelevat melkoisesti, joten ole tarkkana niissä mikäli olet juuston suurkuluttaja. Jogurtit ovat usein punaisella päiväyksellä, mutta eivät kuitenkaan kovin pian pilaannu.

      Hernekeittokin on kohtuullisen edullinen, mikäli ei käytä kovin kallista lihaa.
      Tässä nyt oli näin äkkiseltään mieleen tulevia neuvoja :)

      • Nikke12

        Jos rahat loppuvat niin kannattaa vertailla vipit osoitteessa http://pikavippisivut.com . En kyllä suosittele. Koita vähentää menoja vaikka käymällä Lidlissä.


      • Jussiboy34
        Nikke12 kirjoitti:

        Jos rahat loppuvat niin kannattaa vertailla vipit osoitteessa http://pikavippisivut.com . En kyllä suosittele. Koita vähentää menoja vaikka käymällä Lidlissä.

        Ei MISSÄÄN nimessä pikavippejä. Se on törkeän kallista rahaa. Yritä vaikka sopia laskujen eräpäivien siirrosta.

        Edullisen elämän vinkkejä saa Marttaliiton sivustolta!

        Tsemppiä elämään!


    • aödklgjaoepgijl

      hyödyntää tähteet ruoanlaitossa.Esim jos meillä on tavallinen jauhelihakastike, sitä jää hieman yli, tuunaan siitä ruokaa samalla viikolla laittamalla kastike perunasipulisekotuksen uuniin.Muistakin ruokalajeista saa oivallista jatkettua ruokaa.Käytä siinä mielikuvitusta, oletan että ruokaa olet kuitenkin jonkun vuoden joutunut laittamaan.Sämpylät iltapalaksi itsetehtynä on halpoja jos sulla on vaan ainekset kaapissa.Yks kestosuosikki meillä on seuraavanlainen ruoka, jota tulee kerralla 5henkiselle perheelle reilusti.
      Nauhapastaa, tonnikalaa 2-3prk, tomaattimurskaa, 1pkt lihapullia ja sipulia.Keitä pasta, kuullota sipuli, heitä sekaan lihapullat ja tomaattimurska, mausta ja kaikki ainekset vuokaan ja uuniin 200c noin 20min.

    • muu____

      leikkaa muista pakollisista jos voit. Jos et voi, niin käy pyytämässä kelasta tukiaisia ja sossusta apua. Asumistuet ja mahdolliset muut mitä voisit ehkä hakea ;) Jos ei auta, niin leipäjonoon vaan ja edullisempaa kämppää tai jotain töitä pikavauhtia.

    • apuvapa

      riippuu missäpäin asustat. asuin -ja elinkustannukset alas jotta ruoan osuus lisääntyisi. lisätietoja textiv. 0404729704

      • köyh

        Käyppä katsomassa mm. seuraava sivusto. Siellä on paljon säästövinkkejä ruokaan ja muihinkin askareisiin.

        www.saasto.fi


      • bvhz.-n nk-.x

        Leipä kannatta leipoa itse. Silloin se on edullista ja paljon ravinteikkaampaa kuin kaupan leipä. Tarkoitan ennenkaikkea ruisleipää, sillä kaupan leivät eivät ole missään tapauksessa kokojyväleipää, vaikka siten mainostetaan.
        Itse leipoessa täysjyväruisleipää, tulee yhdelle leivälle hintaa vain muutamia kymmeniä senttejä. Jos olet kiinnostunut ja et ole itse ennen ruisleipää leiponut, pistän tänne ohjeen, mikäli olet kiinnostunut. On todella hyvää ja edullista. Ja valmistaminen on tosi helppoa.
        Kannattaa ehdottomasti hakea asumistukea. Pienituloiset voivat saada sitä omistusasuntoonkin.
        Ruoka on tärkeä, mutta pitää ottaa myös huomioon henkinen hyvinvointi, joten kaikkea ei voi heittää pois säästääkseen ruokamenoissa.
        Perheessämme on kaksi aikuista henkilöä. Ruokamenot ovat todella pienet, kun valmistamme kaiken itse. Emme edes kaipaa mitään sipsejä, limsaa ym. todella epäterveellistä.
        Jos käytät kevyttuotteita, niin maitoa ei kannata ostaa vähärasvaisena, sillä se on aivan turhaa. Maidon voi ostaa täysmaitona ja laimentaa sitten vedellä.
        Tässä hiukan alkuun apua!


      • öljasdflökj
        bvhz.-n nk-.x kirjoitti:

        Leipä kannatta leipoa itse. Silloin se on edullista ja paljon ravinteikkaampaa kuin kaupan leipä. Tarkoitan ennenkaikkea ruisleipää, sillä kaupan leivät eivät ole missään tapauksessa kokojyväleipää, vaikka siten mainostetaan.
        Itse leipoessa täysjyväruisleipää, tulee yhdelle leivälle hintaa vain muutamia kymmeniä senttejä. Jos olet kiinnostunut ja et ole itse ennen ruisleipää leiponut, pistän tänne ohjeen, mikäli olet kiinnostunut. On todella hyvää ja edullista. Ja valmistaminen on tosi helppoa.
        Kannattaa ehdottomasti hakea asumistukea. Pienituloiset voivat saada sitä omistusasuntoonkin.
        Ruoka on tärkeä, mutta pitää ottaa myös huomioon henkinen hyvinvointi, joten kaikkea ei voi heittää pois säästääkseen ruokamenoissa.
        Perheessämme on kaksi aikuista henkilöä. Ruokamenot ovat todella pienet, kun valmistamme kaiken itse. Emme edes kaipaa mitään sipsejä, limsaa ym. todella epäterveellistä.
        Jos käytät kevyttuotteita, niin maitoa ei kannata ostaa vähärasvaisena, sillä se on aivan turhaa. Maidon voi ostaa täysmaitona ja laimentaa sitten vedellä.
        Tässä hiukan alkuun apua!

        en ole aloittaja, mutta syön niin paljon leipää, että itse leipomalla voisi säästää. Suomessa leipä on kyllä hävyttömän kallista, varsinkin kun raaka-ainekulut leipomoille ovat olemattomat.


      • ölkjasdfgfds
        öljasdflökj kirjoitti:

        en ole aloittaja, mutta syön niin paljon leipää, että itse leipomalla voisi säästää. Suomessa leipä on kyllä hävyttömän kallista, varsinkin kun raaka-ainekulut leipomoille ovat olemattomat.

        plus, että kauppa vielä enemmän kuin tuplaa hinnan -.-'


      • iloinen saituri
        ölkjasdfgfds kirjoitti:

        plus, että kauppa vielä enemmän kuin tuplaa hinnan -.-'

        Ensiksi opettele suhtautumaan asioihin niin, että olet arjen sankari etkä mikään kituuttaja olosuhteittten pakosta.
        Tervellistä ja edullista: pakastesei-- vaikka siitä kalakeittoa, erilaiset keitot: jauhelihakeitto, nakkikeitto, lihakeitto. Osta lihatuotteet (kana, liha, jauheliha yms.) 30 % tarjouksista jääkaappisi pakasteeseen. Työttömänä Sinulla on nyt aikaa käydä parissa kaupassakin tarjouksia katsomassa.
        Peruna on halpaa ja terveellistä! Pastaruokien päälle minä en ymmärrä.
        Kalaa pitäisi kyllä syödä sen terveellisyyden takia.
        Ja kyllä suosittelen tuossa vaiheessa ihan menemään ns. ruokajonoonkin. Ei siinä mitään noloa ole!
        Ja nyt syksyllä esim. kaalikeittoa.
        Ja katsopa vaikka kirjastosta Penninvenyttäjän keittokirjaa; siinä on edullisia ruokia.
        Ja ruoanlaittotaitokin kasvaa tässä prosesissa!
        Ja vaatteet ym. kirppareilta; UFFlta silloin kun siellä on alennusmyynnit.

        Kyllä Sinä pärjäät!


      • bakare
        bvhz.-n nk-.x kirjoitti:

        Leipä kannatta leipoa itse. Silloin se on edullista ja paljon ravinteikkaampaa kuin kaupan leipä. Tarkoitan ennenkaikkea ruisleipää, sillä kaupan leivät eivät ole missään tapauksessa kokojyväleipää, vaikka siten mainostetaan.
        Itse leipoessa täysjyväruisleipää, tulee yhdelle leivälle hintaa vain muutamia kymmeniä senttejä. Jos olet kiinnostunut ja et ole itse ennen ruisleipää leiponut, pistän tänne ohjeen, mikäli olet kiinnostunut. On todella hyvää ja edullista. Ja valmistaminen on tosi helppoa.
        Kannattaa ehdottomasti hakea asumistukea. Pienituloiset voivat saada sitä omistusasuntoonkin.
        Ruoka on tärkeä, mutta pitää ottaa myös huomioon henkinen hyvinvointi, joten kaikkea ei voi heittää pois säästääkseen ruokamenoissa.
        Perheessämme on kaksi aikuista henkilöä. Ruokamenot ovat todella pienet, kun valmistamme kaiken itse. Emme edes kaipaa mitään sipsejä, limsaa ym. todella epäterveellistä.
        Jos käytät kevyttuotteita, niin maitoa ei kannata ostaa vähärasvaisena, sillä se on aivan turhaa. Maidon voi ostaa täysmaitona ja laimentaa sitten vedellä.
        Tässä hiukan alkuun apua!

        Mua kiinnostais tuo resepti vaikken ketjun aloittaja olekaan :)


      • suuttunut´
        ölkjasdfgfds kirjoitti:

        plus, että kauppa vielä enemmän kuin tuplaa hinnan -.-'

        Leipomoleipä maksaa meidän kaupassa 2,00 kaupalle se maksaa 1,80 molemmat hinnat on alvillisia eli ei nyt ihan tuplat oman laskuopin mukaan. Kun ottaa huomioon vielä että jos yksi leipä jää myymättä pitää myydä 5 leipää jotta olisi edes omillaan. Leipää kun pitää olla illallakin.
        Kyllä suututtaa kaltaisesi typerykset, jotka levittävät totuutena pelkkää paskaa. Toivottavasti ymmärrät edes hävetä.


    • joo!

      Parempaa hinta/ravitsemus -suhdetta ei ole.

      • puuroton

        puuro on hyvää ja terveellistä, mut se ei pidä nälkää


      • LAPIN KULTA
        puuroton kirjoitti:

        puuro on hyvää ja terveellistä, mut se ei pidä nälkää

        JANOA TAITAA PITÄÄ PAREMMIN VESI, OHRA JA HUMALAPITOINEN ENERGIAJUOMA...


    • The_Evil_Of_Silence

      Tee kotitekoisia ruokia ja leivonnaisia. Lidl-niminen ruokakauppa pitäisi olla melko halpa jopa pienituloisillekin ihmisilleen. Osta siis ruuat ja ainekset sieltä!

      • SHEIKKI, SHEIKKI EI

        LIDL:STÄ AROMIKASTA KAHVIA...


    • hilloa

      Sosiaalitoimi jakaa harkinnanvaraista avustusta. Heillä on tätä rahaa jaettu jopa toisten viihde-elektroniikkaan (tv) sekä puhelimeen, joten kyllä perustarve ruoka pitää heidän toimesta järjestyä.

      Eikä kannata häpeillä tällaisen avun hakemista! Sen voi hyvin mieltää omien veromaksujen tilapäiseksi ja osittaiseksi palautukseksi. Voimia kerättyään jaksaa taas tahkota valtiolle rahaa lisää. Varsinkin, kun muistat, että osa näitä rahoja nostavista ei ole koskaan osallistunut ko. rahamassin lihottamiseen ja osa ei koskaan osallistukaan.

      • lökjasdfölkj

        Meitä on moneen junaan, ja vahvemmilla on velvollisuus pitää huolta heikommistaan. Kommenttina siis tuohon, kuinka osa ei ikinä osallistu verokassan kartuttamiseen. Kaikista nimittäin ei ole siihen. Työhaluttomat sitten erikseen; En usko, että heitä voi oikeasti olla kovin isoa osaa porukasta.


      • ENERGIATALOUS

        PÄIVITTÄINEN ENERGIANTARVESAANTISUOSITUS, PITÄÄHÄN SITÄ SYÖDÄ, ETTÄ JAKSAA..."RUOKAPÖMPELIN" AHTAAJAT!


    • kasvissyöjä

      Aamupalaksi puuroa ja hedelmiä.

      Kuten tässä on jo mainittu, leivät ja leivonnaiset kannattaa ehdottomasti tehdä itse. Yleiskone monipuolistaa ja parantaa noita leiväntekomahdollisuuksia huomattavasti, mutta myös käsin saa tehtyä helposti esimerkiksi sämpylöitä. Ideoita vaikkapa täältä - http://www.ruokala.net/reseptit/selaa/21136

      Tonnikala on kallista, sitä ei kyllä kannata käyttää ja lihaa yleensä kannattaa ostaa -30% ja -50% tarroilla pakkaseen. Näitä tarjoustuotteita voi suosia muutenkin ja löytää kaupoista paremmin aamuisin. Lisäksi soijarouheella voi korvata jauhelihan oikeastaan missä tahansa ruuissa eikä se maksa juuri mitään.

      Peruinoita kannattaa suosia ehkä pastaa enemmän, mutta eipä soijamakaronilaatikossa leivän ja salaatin kera ole mitään vikaa. Kotimaisia juurekset ovat yleensä halpoja ja niistä kannattaa laittaa sose ja tavallisia keittoja. Kaali on halpaa ja säilyy erittäin hyvin - passaa kaalilaatikkoon, keittoon, kasvispihveihin ja salaatin pohjaksi esim. perus lehtisalaatin, kurkun ja tomaatin kanssa - salaatinkastikkeeksi öljyä ja pippuria.

      Valmisruoat, limsat, sipsit ja karkit kannattaa jättää hyllyyn ja suosia hedelmiä välipalaksi. Joskus harvoin sitten noita muita makeita.

      • Pula-aika.

        On syksyisin erikoisherkku ja halpa. Kuori ja keitä lanttupalat. Siivuta lantut ja rantuliha. Käristä liha. Laita kerroksittain teräs - tai muuhun astiaan. Kuumenna liedellä.Pane uuniin kannen alle asialliseksi ajaksi. Tämän kertoi 84vuotias kaverini. On hyvää.


    • Nuuka venyttää

      venyttää kun noin vähän jää viikolle. Tee hieman isompi satsi puuroa aamusella, ylijäämän käytät jatkeeksi sämpylöihin. Ei tarvi syödä kuin yksi sämpylä niin vatsa on jo täyttynyt . Kananmuna on hyvä lisäke, osta aina iso pakkaus, parisenkymmentä keskikokoista tarjouksesta.
      Jos teet lihasoppaa siihen käy erinomaisesti halvat luuliha palaset. Jos maito tarjouksessa sitä voi pakastaa.
      Riisillä pääsee pitkälle. Jos jää yli keittoriisiä niin pakasta ja laitaa seuraavalla kerralla pyttipannuun jatkeeksi Tai makkarakastikkeen seuraksi.Älä heitä pois mitään vaan aina pienetkin jämät pakasteeseen. Ne ovat suureen tarpeeseeen.
      Ruoka ei pilaannu jääkaapissa vaikka siinä on viimeinen käyttöpäivä Pari päivää ylimenneestä maidosta tulee erinomaista pannukakkua tai lättyjä tai pullaa. Kun menet kauppaan niin syö kaikki maistiaiset mitä siellä on tarjolla, ei ole niinnälkä eikä osta turhaa. Esim kaikki limskat pois ruokaostoksista. Älä osta pakasteruokaa ja-vihanneksia. Tuoreet vihannekset tulevat paljon edullisemmiksi ja niitä on nyt saatavilla vaikka kuinka paljon. Ota vastaan kaikki mitä sinulle kaverit ja sukulaiset antavat. Vihjaise vaikka että leipoisit vaan jauhot pääsi loppumaan.

    • 25

      Tässä muutamia säästövinkkejä:

      1. Sinun asemassasi on ihan ansaittua turvautua leipäjonoihin. Käy katselemassa, mitä löytyy. Ei ole mitenkään noloa, jos on työtön ja joutuu niissä käymään. Ei Suomi pysty takaamaan töitä kaikille.

      2. Leivo leivät todellakin itse. Kaupan leipä on törkeän kallista ja sen hinta on noussut viime vuosina merkittävästi.

      3. Vähennä lihansyöntiä ja korvaa jauheliha tummalla soijarouheella. Tulee huomattavasti halvemmaksi. Keitä soijarouhe kasvisliemikuutiossa ennen käyttöä. Ei-luomu-soija on tutkimusten mukaan liikaa käytettynä epäterveellistä, koska sitä ei osata länsimaissa valmistaa oikein. Soija on kuitenkin yhtä turvallinen kuin mikä tahansa muukin ruoka-aine, kunhan sitä nyt ei ihan ylettömiä määriä syö (esim. monta kertaa päivässä).

      4. Nyt ovat halpoja kotimaiset juurekset. Käytä niitä.

      5. Seuraa tarjouksia. http://www.ruokamenot.fi/ on sivu, johon on koottu eri kauppojen tarjouksia joka päivältä.

      6. Tee ruokasi itse. Opit samalla hyväksi kokiksi!

    • Jesseeeeeee
      • ElisaHaa

      • Muumimmi
        ElisaHaa kirjoitti:

        http://thenichoosenotto.blogspot.com/

        Etsi ystävä tai kuka vaan jolla on tänä syksynä yleinen omenaongelma, eli aivan liikaa omenoita omaan käyttöön. Keitä soseeksi pakkaseen tai lasipurkeissa jääkaappiin, niin saat helposti loppuvuodelle tai koko talvelle ilmaiset puurohillot. Kaurapuuro on loistavaa ruokaa ravintoarvoiltaa. Sitä reilu ammus aamuisin ja loppukuusta tilin tyhjennyttyä uudestaan illalla. Pihlajanmarjoja ja puolukoitakin on vielä, Niistäkin saa hyvää hilloa. Nyt voi myös kerätä nokkosia ja suppilovahveroita kuivattavaksi. Niitä voi sitten talvenmittaan murustella vaikka minne. Nokkosletut puolukkahillolla ja alennusraejuustolla on oma suosikki. Vaihtelun vuoksi välillä porkkanaraastelettuja. Ja porkkanaa on muutenkin hyvä syödä talvella kun hedelmät on kalliita.

        Niin ja ensiksi vaan reippaasti sossuun hakemaan tukia niin ruoakbudjettikin kasvaa.


      • Muumimmi kirjoitti:

        Etsi ystävä tai kuka vaan jolla on tänä syksynä yleinen omenaongelma, eli aivan liikaa omenoita omaan käyttöön. Keitä soseeksi pakkaseen tai lasipurkeissa jääkaappiin, niin saat helposti loppuvuodelle tai koko talvelle ilmaiset puurohillot. Kaurapuuro on loistavaa ruokaa ravintoarvoiltaa. Sitä reilu ammus aamuisin ja loppukuusta tilin tyhjennyttyä uudestaan illalla. Pihlajanmarjoja ja puolukoitakin on vielä, Niistäkin saa hyvää hilloa. Nyt voi myös kerätä nokkosia ja suppilovahveroita kuivattavaksi. Niitä voi sitten talvenmittaan murustella vaikka minne. Nokkosletut puolukkahillolla ja alennusraejuustolla on oma suosikki. Vaihtelun vuoksi välillä porkkanaraastelettuja. Ja porkkanaa on muutenkin hyvä syödä talvella kun hedelmät on kalliita.

        Niin ja ensiksi vaan reippaasti sossuun hakemaan tukia niin ruoakbudjettikin kasvaa.

        Kiitos kaikille neuvoista ja vinkeistä!! Menoja olen karsinut esim. peruuttamalla lehdet joita meille tuli. Onneksi meillä kummallakaan ei ole mitään erikoisruokavaliota. Valmisruokia en ole ikinä suosinut, nehän ovat vain pelkkää lisäainetta. :) Ruuanlaitto onnistuu itseltäkin. Asumistukihakemus on laitettu menemään, kelan laskurin mukaan sitä pitäisi jonkinverran saada. Kyllä tämä tästä suttaantuu. Pitää vaan ottaa tavaksi kaupassa vertailla hintoja ja seurata tarjouksia. Ja tietysti mol.fi sivusto on päivittäisessä käytössä ;D


    • toivottavastimaistuu

      vaikka tätä reseptiä: 1 paketti ( 500g) pastaa, 2 suurta parsakaalia ( niitä on usein tarjouksessa), 1 karvisliemikuutio, 3-4 valkosipulin kynttä, ruokaöljyä, suolaa, halutessasi juustoraastetta.
      pilko parsakaalin latvat ja kiehauta ne runsaassa suolatussa vedessä ( suolaa saman verran kuin normaalisti puoleen kiloon pastaa...koska sitten keität pastan parsakaalin keitinvedessä...saa makua pastakin!)
      lämmitä ruokaäljyä isossa pannussa (esim wokpannu) tai kattilassa, lisää sinne litistetyt vaskosipulinkynnet
      ja anna niiden saada vähän väriä. Lisää pannuun t. kattilaan kiehautetut parsakaalinlatvat ja anna poristä. Lisää vähän keitinvettä etteivät pala pohjaan. kiehauta 500g pastaa parsan keitinvedessä jättäen sen vähän kovaksi. valuta pasta ja lisää se pannuun/kattilaan parsakaalin joukkoon ( jos haluat, voit poistaa valkosipulinkynnet kun ovat antaneet makunsa parsakastikkeelle).Sekoita pasta ja parsakaali ja halutessasi lisää juustoraastetta. Tästä tulee 6-8 kerta-annosta, jotka voi annostella pakkaseen ja lämmittää uudelleen. Terveellistä ja edullistakin. Parsakaalin sijaan voit vaihdella muitakin vihanneksia, kukkakaalia, kesäkurpitsää kuutioina tai renkaina jne...

    • toivottavasti maistu

      jauhelihakastinke:
      ainekset: 2 pdss keittojuureksia tai suikalejuureksia pakastinaltaasta ( edullinen sekoitus). 300-400g jauhelihaa ( osta sitä mikä menossa umpeen ja saat halvemmalla),
      1 kasvisliemikuutio, ruokaöljyä. mausteita ( itse laitan esim inkivääriä, ripauksen kanelia, kuivattua valkosipulirouhetta). kaada isolle pannulle tai kattilaan ruokaöljyä ja pakastevjuurekset. lisää tilkka vettä,
      liemikuutio ja mausteet. Anna porista kunnes juurekset kypsiä. Siirrä juurekset pannulta ( voit sekoittaa myös tomaattimurskaa tai puretta vihanneksiin) ja paista jauheli9ha ja sen jälkeen sekoita ne keskenään. Tämä on "jatkettu versio" jauhelihakastikkeesta, satsista saat pakkaseen monta kerta-annosta! nauti perunan tai pastan tai riisinkin kanssa! ( ps. sekaan voi lisätä proteiiniksi purkin papuja ja lihan voi krovata soijarouheella)

      • A

        Lapsen kanssa kannattaa lähteä kalaan ja marjaan ja sieneen. Samalla kun saa ruokaa, lapsi saa olla vanhempansa kanssa ja molemmilla on kivaa.

        Jos asut kaupungissa, niin kaupasta kannattaa ostaa paljon perunaa, sipulia ja kaalia. Lisäksi isoissa erissä ruis-, ohra- ja kaurahiutaleita. Viiliä osta yksi purkki ja laita siitä kippoon siemeneksi ja maitoa päälle. Saat valmista viiliä 24 tunnissa maidon hinnalla tekemättä mitään muuta. Kysele kavereilta mausteista ja opettele itsekin maustamaan ruokia ja laita aina mahdollisimman paljon tietysti itse. Einekset on pelkkä hätävara.

        Juo vettä. Sitruuna tai tee sopii sen kanssa, kylmänä tai kuumana. Jättämällä kahvin, oluen ja limut säästät paljon.


      • Harri Vasama
        A kirjoitti:

        Lapsen kanssa kannattaa lähteä kalaan ja marjaan ja sieneen. Samalla kun saa ruokaa, lapsi saa olla vanhempansa kanssa ja molemmilla on kivaa.

        Jos asut kaupungissa, niin kaupasta kannattaa ostaa paljon perunaa, sipulia ja kaalia. Lisäksi isoissa erissä ruis-, ohra- ja kaurahiutaleita. Viiliä osta yksi purkki ja laita siitä kippoon siemeneksi ja maitoa päälle. Saat valmista viiliä 24 tunnissa maidon hinnalla tekemättä mitään muuta. Kysele kavereilta mausteista ja opettele itsekin maustamaan ruokia ja laita aina mahdollisimman paljon tietysti itse. Einekset on pelkkä hätävara.

        Juo vettä. Sitruuna tai tee sopii sen kanssa, kylmänä tai kuumana. Jättämällä kahvin, oluen ja limut säästät paljon.

        Leivo oka päivä niin saat semmosen sähkölaskun,että mietit olisiko sittenkin pitänyt ostaa se leipä.Ihme meininki noin yleensäkään tuo että kaikki tee sitä tee tätä jos ei ole rahaa elää niin silloin kuolee.Ps.Lasta käy sääliksi.


      • MULLAN ALLA

        KEITTOJUUREKSET, KASVISLIEMIKUUTIO SEKÄ PERUNA POIS, KUULLOSTAA IHAN HYVÄLTÄ, MILLAINEN MAUSTEKASVI ON INKIVÄÄRI?


    • vermo v5

      Olet ilmeisesti yksinhuoltajanainen, joten hanki hulppea kansallispukuhame, johon ompelet sisälle suuret taskut, niihin voi mättää kilokaupalla tavaraa vaikkapa Käpylän ärrältä, kavereidesi pitäessä myyjää kiireisenä.

      • rgh

        Kasvata salaattia, tililä, persiljaa yms. vaikkapa pienessä ruukussa. Onnistuu talvellakin.


      • Bongi gangsta
        rgh kirjoitti:

        Kasvata salaattia, tililä, persiljaa yms. vaikkapa pienessä ruukussa. Onnistuu talvellakin.

        Kasvata cannabista ja myy sitä saat "leveämmänleivän",kun myyt sitä älä pistä alussa isolleen niin et jää kiinni.Ps.Tuskin olet ikinä tienannut niin paljon kuin tällä keinolla se on mahdollista.


    • Heluna*

      Olen juuri pohdiskellut samoja asioita, kun aloin opiskelijaksi.
      -panosta säännöllisiiin ruoka-aikoihin - ei tarvitse turhia, kalliita välipaloja
      -kuten jo mainittu, syö aamuisin puuroa (laitan itse leseitä sekaan, täyttää enemmän)
      -leivo leivät itse

      Monien ruokien ei tarvitse olla askeettisia ja teollisen makuisia. Ostamalla jauhoja, kananmunia, oivariinia/voita pääsee jo perusruokien makuun. Lihaa voi ostaa punaisilla lapuilla. Ei ole pakko aina käyttää liemikuutioita (=kaikki ruoat maistuvat aina liemikuutiolle). Esim. karjalanpaisti: käristä hiukan lihoja, lanttuja ja porkkanaa ja pari tuntia uunissa, maut tulevat esiin muhiessa.
      En tiedä, asutko vaikkapa Helsingissä. Täällä etnisissä kaupoissa on edullisempia raaka-aineita kuten vaikkapa riisiä, kuskusia tai linssejä. Samoin edullisempia mausteita. Eli voi edullisesti laittaa ruokaa, jossa on vaihtelua normaaleihin suomalaisiin ruokiin. Esimerkki:
      http://www.ruokala.net/resepti/dhanna-dal-eli-kikhernemuhennos

      • ji

        Silakka on todella halpaa. Vielä halvempaa kalaa saat jos käyt itse ongella ja otat vaikka lapset mukaan.


    • Yksinkertaista

      Ite luotan Minimalistin (http://minimalistisuus.blogspot.com/2011/10/shaolin-kung-fu-ja-kasvisruokavalio.html) ruokaneuvoihin (kasvikset, hedelmät ja täysjyvätuotteet)..

      Tulee halvaksi ja terveelliseksi kun saat kalorit hiilihydraateista kuten peruna, riisi, leipä ja lisäksi kasviksia esim. 250g pakasteesta herne, porkkana, kukkakaali, papu sekotusta lähtee hintaan 0.3e.. Pystyt helposti syömään jopa alle eurolla päivässä terveellisesti.

      Aamupala esim. puuro veteen ja vähän hedelmiä sekaan.
      Päivällä riisiä, kasviksia ja hedelmä
      Illalla leipää ja päälle vähän tomaattia ja kurkkua.

      Mut lue tuolta Minimalistin sivuilta enemmän ruokaan liittyviä ohjeita.. Halpaa mutta silti erittäin ravitsevaa. Eikä noi Shaolinin munkit tolla videolla näyttäny kauheen huonovointisilta vaikka söi pelkästään riisiä ja kasviksia ;)

    • ihmettelenpä vain

      Miksi Minimalistin sivulla on niin paljon kaupallisia mainoksia? Ei ole kovin vakuuttavaa lukea hidastamisesta, downshiftaamisesta, tavaroiden karsimisesta yms., jos samanaikaisesti sivulla on ilmoituksia, jotka pyrkivät lisäämään kuluttamista.

      • ihmettelenpä vain

        Luinpa tarkemmin noita Minimalistin juttuja, eikä olisi kannattanut. Harvinaisen typerä ja tietämätön kirjoittaja.


    • t11nuska

      "Luinpa tarkemmin noita Minimalistin juttuja, eikä olisi kannattanut. Harvinaisen typerä ja tietämätön kirjoittaja."

      Terveellinen elämäntapa, ei alkoholia, ei tupakkaa, mahdollisimman vähän tuhlausta, luonnon kunnioittaminen, yleisesti hyväksyttyjen asioiden kyseenalaistaminen, kuntoilu, taloudellinen riippumattomuus, palkkaorjuudesta eroon pääseminen, hyvät ihmissuhteet, ajanhallinta..

      Vaikuttaa erittäin typerälle ja tietämättömälle? :)

      Kaupallisia mainoksia on lähes kaikilla sivustoilla ja ilmaiseksi hyvien ajatuksien lukemisesta muutamien mainoksien näkeminen ei ainakaan minua ole haitannut.

      Miksi muuten tietyistä aiheista bloggaavat eivät saisi tienata kirjoittamisellaan?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      134
      3599
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      110
      1409
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      271
      1320
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      69
      1239
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      17
      1134
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1081
    7. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      45
      1028
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      1019
    9. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1016
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      53
      938
    Aihe