evinrude/johnson 4hv

eeevikka

hei!

Tietääkö kukaan vinkkiä ongelmaani johnson/evinrude 4hv vm.-82 moottoriini. Kone ei käy kuin vain isoilla kierroksilla ja käynnistyykin vain puolella kaasulla. kone sammuu heti kun kaasua vähentää alle puoleen. ja samalla kun kaasua laittaa vielä lisää kone saattaa yhtäkkiä hyökäistä eli ottaa yhtäkkiä isoja kierroksia ja taas palautuu normaali käyntiin. kun koneen sammuttaa vuotaa bensaa pakoputkesta vähän. onko joku stefa rikki ?, kone väljä?, vesikanavat halki? , kaasarissa en usko olevan vian sillä putsasin sen jo.

kiitos neuvoista jo etukäteen

34

7457

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eevikka

      tarkennus kone ei vuoda bensaa veden ottoaukoista, mutta pakoputkesta tulee bensaa, siis ei valu ulkopuolelta. Voisiko joku auttaa mikä koneessa voisi olla vikana?

      • vikaaa-1

        polttoainepumpun kalvo! Voipi olla reikä??? Noin teoriassa voisi imeä rikkinäisen kalvon läpi kampikammioon bensaa ja siitä palamattomana liika huuhtoutuisi pakokanavaan? selittäisi myös huonon käynnin. Jos nyt ei todellakaan ole kaasarissa vikaa, eikä bensavuotoja missään letkussa eikä liittimessä???


    • onpi justiinsa

      kaasarissa kohon neulan välissä roska tai muuten lopussa, eli kaasari jokatapauksessa tulvii ja saa liikaa pensaa. Faktatieto.

    • 285673

      Jos kaasari ei tulvi, niin sitten veikkaisin sytytysjohtojen tai tappokytkimen (jos edes on) oikkaria/katkos kaasun asennosta riippuen. Pakoputken bensa selittyisi sytytysongelmissa siten, että kone imee kyllä bensaa sytytyksen pimetessä ja se tulee ulos pakoputkesta.
      Kuitenkin ensisijaisesti kaasari tulvii. Jos koneessa on polttoainepumppu niin pumpun kalvon rikkoutuminen antaa myös bensaa koneeseen väärästä kohtaa ja paljon.
      Mikäli kone tosiaan saa tolkuttomasti bensaa kaasarin tulvimisen seurauksena, on tapaus taas todiste siitä kuinka mielettömästi nämä vanhat poikittaishuuhdellut koneet kestää liikaa bensaa tukehtumatta ja likaamatta tulppiaan niin pahasti, ettei saa käymään kuin putsaten tulpat.

      • eevikka

        Kyseisessä koneessa ei ole polttoainepumppua vaan kiinteä tankki. kiitos neuvoista katson vielä uudestaan tuon kaasarin neulan ja yritän saada tulvimisen loppumaan. mutta vielä yksi kysymys, eivätkö koneen oireet viittaa millään tavalla konepuolen vikaan?


      • 285673
        eevikka kirjoitti:

        Kyseisessä koneessa ei ole polttoainepumppua vaan kiinteä tankki. kiitos neuvoista katson vielä uudestaan tuon kaasarin neulan ja yritän saada tulvimisen loppumaan. mutta vielä yksi kysymys, eivätkö koneen oireet viittaa millään tavalla konepuolen vikaan?

        No kun väkisin haet vikaa siltä puolelta, niin sellainen mahdollisuus tulee mieleen, että läppäventtiilit vuotaa, eli kummankin sylinterin osalta ainakin yksi lehti on poikki tai jotain välissä. Tämä mahdollisuus voisi syntyä kun joku on yrittänyt virittää konetta aukaisemalla läppien rajoittimia liikaa. Seurauksena yleensä läpän väsyminen ja katkeaminen, joutuminen joko männän ja sylinterin väliin, junttaantuminen kanteen/mäntään tai hyvällä tuurilla poistuminen pakoaukosta ulos veteen... Toisaalta se bensan vuoto pakoputkesta ei tätä tue. Mikäli kone olisi leikannut pahasti kiinni, se olisi voimaton, mutta saattaisi käydä hiljaa lähes normaalisti. Et mainitse mitään onko koneen teho normaali vai onko konit kateissa. Myös mahdollisuus että hidaskäyntisuutin on tukossa tuottaa tuollaisen käyntioireen, mutta ei aiheuta bensan vuotoa.. Jos taas hidaskäyntisuutin on täysin selällään tai joku tiiviste puuttuu jolloin kone saisi sitä kautta ylimääräistä bensaa, voisi moinen olla mahdollista, mutta, mutta..... Etädiagnosointi ei ole helpoimpia lajeja.


      • yks pytty
        285673 kirjoitti:

        No kun väkisin haet vikaa siltä puolelta, niin sellainen mahdollisuus tulee mieleen, että läppäventtiilit vuotaa, eli kummankin sylinterin osalta ainakin yksi lehti on poikki tai jotain välissä. Tämä mahdollisuus voisi syntyä kun joku on yrittänyt virittää konetta aukaisemalla läppien rajoittimia liikaa. Seurauksena yleensä läpän väsyminen ja katkeaminen, joutuminen joko männän ja sylinterin väliin, junttaantuminen kanteen/mäntään tai hyvällä tuurilla poistuminen pakoaukosta ulos veteen... Toisaalta se bensan vuoto pakoputkesta ei tätä tue. Mikäli kone olisi leikannut pahasti kiinni, se olisi voimaton, mutta saattaisi käydä hiljaa lähes normaalisti. Et mainitse mitään onko koneen teho normaali vai onko konit kateissa. Myös mahdollisuus että hidaskäyntisuutin on tukossa tuottaa tuollaisen käyntioireen, mutta ei aiheuta bensan vuotoa.. Jos taas hidaskäyntisuutin on täysin selällään tai joku tiiviste puuttuu jolloin kone saisi sitä kautta ylimääräistä bensaa, voisi moinen olla mahdollista, mutta, mutta..... Etädiagnosointi ei ole helpoimpia lajeja.

        2 pyttyinen, muistaakseni kyllä??? Jos niin on, käypi vain yhdellä, aika ajoin kahdella (avaajan kertomana yhtäkkiä kierrokset nousee).


      • yyyy
        yks pytty kirjoitti:

        2 pyttyinen, muistaakseni kyllä??? Jos niin on, käypi vain yhdellä, aika ajoin kahdella (avaajan kertomana yhtäkkiä kierrokset nousee).

        kampiakselin alastefa vuotaa.


      • muovievinrude
        eevikka kirjoitti:

        Kyseisessä koneessa ei ole polttoainepumppua vaan kiinteä tankki. kiitos neuvoista katson vielä uudestaan tuon kaasarin neulan ja yritän saada tulvimisen loppumaan. mutta vielä yksi kysymys, eivätkö koneen oireet viittaa millään tavalla konepuolen vikaan?

        Voisiko tuossa olla samanlainen systeemi kuin n. vm 90 3-heppasessa 2-pyttysessä kiintotankillisessa? Vaikka siinä onkin kiinteä tankki, jonkinlaista bensapumpun virkaa toimittaa pieni muovinen mokkula, johon tulee letkut tankilta, kampikammiosta ja kaasuttimesta. Tuon mokkulan sisällä on pieni kuminen "tutti", johon oli tullut reikä ja aiheutti käymisongelmia. Uusi "tutti" auttoi.


      • uteliasitse
        muovievinrude kirjoitti:

        Voisiko tuossa olla samanlainen systeemi kuin n. vm 90 3-heppasessa 2-pyttysessä kiintotankillisessa? Vaikka siinä onkin kiinteä tankki, jonkinlaista bensapumpun virkaa toimittaa pieni muovinen mokkula, johon tulee letkut tankilta, kampikammiosta ja kaasuttimesta. Tuon mokkulan sisällä on pieni kuminen "tutti", johon oli tullut reikä ja aiheutti käymisongelmia. Uusi "tutti" auttoi.

        tuo malli tarkoitettu myös erilliselle tankille, ehkä siksi siinä on se pumppu?, ei tuossa 80 luvun mallissa varmaankaan ole? Jos tankki on kaasaria ylempänä ninkuin ne nyt on noissa vehkeissä niin bensa virtaa siitä "pumpusta" läpi ellei tukoksia ole. Toisaalta se reikä mikä sinulla on ollut siinä kalvossa? on aiheuttanut tod näköisesti bensan virtausta kampikammioon siitä alipaineletkusta, kaasariin ei ole mennyt riittävästi bensaa ja kampikammioon ylimääräistä. Ono siinä pumppumallissa siis irtotankille pikaliitin ja letku sille "pumpulle"?


      • Besc-ehr-Wisher
        uteliasitse kirjoitti:

        tuo malli tarkoitettu myös erilliselle tankille, ehkä siksi siinä on se pumppu?, ei tuossa 80 luvun mallissa varmaankaan ole? Jos tankki on kaasaria ylempänä ninkuin ne nyt on noissa vehkeissä niin bensa virtaa siitä "pumpusta" läpi ellei tukoksia ole. Toisaalta se reikä mikä sinulla on ollut siinä kalvossa? on aiheuttanut tod näköisesti bensan virtausta kampikammioon siitä alipaineletkusta, kaasariin ei ole mennyt riittävästi bensaa ja kampikammioon ylimääräistä. Ono siinä pumppumallissa siis irtotankille pikaliitin ja letku sille "pumpulle"?

        Minulla on ollut 2 samanlaista konetta ja toinen on edelleen "naftaliinissa" ja jotakin noiden käyntihäiriöistä tiedän.

        Olen täysin varma, että kiintotankillisessa, pumputtomassa koneessasi on koho jumissa. Joko se ei pääse liikkumaan, neula jumittaa tai kohossa on reikä. Veikkaan paskaa neulan ja suuttimen välissä. CTC Carburator cleaneria ja PAINEILMAA ja luupilla tarkastelua.

        Joku "diodi" ehdotti viaksi kampuran stefoja. Tällöin seos käy laihalla, eikä suinkaan ruiki mitään ulos.

        Tämä on ihan persepalsta kysyä ja neuvoa, mutta tee mitä teet, aina löytyy se vitun hattupää jolla on sukulaisen maamoottorista kipinä kadonnut pula-aikana ja tietoa riittää...


      • uteliasitse
        Besc-ehr-Wisher kirjoitti:

        Minulla on ollut 2 samanlaista konetta ja toinen on edelleen "naftaliinissa" ja jotakin noiden käyntihäiriöistä tiedän.

        Olen täysin varma, että kiintotankillisessa, pumputtomassa koneessasi on koho jumissa. Joko se ei pääse liikkumaan, neula jumittaa tai kohossa on reikä. Veikkaan paskaa neulan ja suuttimen välissä. CTC Carburator cleaneria ja PAINEILMAA ja luupilla tarkastelua.

        Joku "diodi" ehdotti viaksi kampuran stefoja. Tällöin seos käy laihalla, eikä suinkaan ruiki mitään ulos.

        Tämä on ihan persepalsta kysyä ja neuvoa, mutta tee mitä teet, aina löytyy se vitun hattupää jolla on sukulaisen maamoottorista kipinä kadonnut pula-aikana ja tietoa riittää...

        on 90 TLDI sadan litran kiintotankilla ja hyvin on pelittänyt, toisaalta ihan sama minullle mitä sinulla on naftalinissa, ei se minun kommenteihini vaikuta. Tosin on minulakin "airoina" veneessäni noin ½ tuntia käytetty 3,5 hepan tossu,siis reservissä mikäli tarvitaan, ei ole tarvittu kolmeen vuoteen.


      • kalalle on päästävä
        Besc-ehr-Wisher kirjoitti:

        Minulla on ollut 2 samanlaista konetta ja toinen on edelleen "naftaliinissa" ja jotakin noiden käyntihäiriöistä tiedän.

        Olen täysin varma, että kiintotankillisessa, pumputtomassa koneessasi on koho jumissa. Joko se ei pääse liikkumaan, neula jumittaa tai kohossa on reikä. Veikkaan paskaa neulan ja suuttimen välissä. CTC Carburator cleaneria ja PAINEILMAA ja luupilla tarkastelua.

        Joku "diodi" ehdotti viaksi kampuran stefoja. Tällöin seos käy laihalla, eikä suinkaan ruiki mitään ulos.

        Tämä on ihan persepalsta kysyä ja neuvoa, mutta tee mitä teet, aina löytyy se vitun hattupää jolla on sukulaisen maamoottorista kipinä kadonnut pula-aikana ja tietoa riittää...

        Näissä uusissa systeemeissä näyttää menevän vastaus aina väärälle kirjoittajalle, on se vaan ihme, vaikka nettitekniikkakin pitäisi kehittyä, ja ennen vastaus osui oikealle tekstaajalle, niin nykyään aina osuu taatusti väärään. Mistä helevetistä tämäkin sivusto tilasi uudistuksen. Vissiin joka asian sotkijalta !-saatana!

        Mutta asiaan,- elähän anna ollakkaa, ku se kansan kokemushan on sitä elämää, joka elämän tekee elämisen arvoiseksi. Siis jutustelu jonkin veneilijä kaverin propleemasta on sitä elämää, ja tietämättömillä on sentään oikea asenne, joka on iso apu kuitenkin, kun joku kone aina, ja iankaikkisesti tulee rassautumaan kesken matkan, olipa kyseessä mikä merkki tahansa.

        Muuten oomme ajelleet keverin 4 heppasella Evarilla ainakin kymmenen vuotta joka kesä, eikä mitään vikaa, toisella nykäsyllä käyntiin, ja työntää melkein pintaan kahen hengen kuormalla tasaperäisen veneen, ja minäkin painan 95 kg, ja kaveri ainakin 80kg. Ihan on ruvennu ihmetyttämään sen Evarin työhalut, vikkelä on kokoisekseen. Imuääntähän siitä löytyy, mutta mitäpä tuo haittaa, pääasia, että toimii.

        tarkoititko "naftaliinissa" olevalla moottorilla, että se on uusi edelleen ?


      • 1+1=3.5
        Besc-ehr-Wisher kirjoitti:

        Minulla on ollut 2 samanlaista konetta ja toinen on edelleen "naftaliinissa" ja jotakin noiden käyntihäiriöistä tiedän.

        Olen täysin varma, että kiintotankillisessa, pumputtomassa koneessasi on koho jumissa. Joko se ei pääse liikkumaan, neula jumittaa tai kohossa on reikä. Veikkaan paskaa neulan ja suuttimen välissä. CTC Carburator cleaneria ja PAINEILMAA ja luupilla tarkastelua.

        Joku "diodi" ehdotti viaksi kampuran stefoja. Tällöin seos käy laihalla, eikä suinkaan ruiki mitään ulos.

        Tämä on ihan persepalsta kysyä ja neuvoa, mutta tee mitä teet, aina löytyy se vitun hattupää jolla on sukulaisen maamoottorista kipinä kadonnut pula-aikana ja tietoa riittää...

        Helvatan hyvin sanottu ja pitää täysin paikkansa!


      • "NAURRRRRAAAAAA"
        1+1=3.5 kirjoitti:

        Helvatan hyvin sanottu ja pitää täysin paikkansa!

        sitä enää, riittää että kaveri on ostanut uuden samanlaisen kun edellisestä on koho jumittunut, kantapään kautta oppiminen on nääs henkisesti raskasta (luuli varmaan että kone leikkasi kiinni). Nyt se retostelee että kyllä minä näistä jotakin tiedän kun on kone naftaliinissa, hehheee!


      • muovievinrude
        uteliasitse kirjoitti:

        tuo malli tarkoitettu myös erilliselle tankille, ehkä siksi siinä on se pumppu?, ei tuossa 80 luvun mallissa varmaankaan ole? Jos tankki on kaasaria ylempänä ninkuin ne nyt on noissa vehkeissä niin bensa virtaa siitä "pumpusta" läpi ellei tukoksia ole. Toisaalta se reikä mikä sinulla on ollut siinä kalvossa? on aiheuttanut tod näköisesti bensan virtausta kampikammioon siitä alipaineletkusta, kaasariin ei ole mennyt riittävästi bensaa ja kampikammioon ylimääräistä. Ono siinä pumppumallissa siis irtotankille pikaliitin ja letku sille "pumpulle"?

        Tuohon 90-luvun alun 3-heppaseeni ei saa irtotankkia. Ei ole liitintä. Tuolla "tutilla" toteutetussa bensapumpussa ei varmaan tehokaan riitä imemään bensaa irtotankista. Muistin sen verran väärin, että tuon mokkulan ja kaasarin välissä ei ole letkua, vaan bensapumppu on kaasarin kohokammion kyljessä bensahanan yhteydessä. Se "tutti" (Evinrude varaosanro 0324661) on kampikammiosta tulevan letkun kaasuttimen puoleisessa päässä. Niissä malleissa, joissa sisäinen tankki on sen muotoinen että pumppua ei tarvita - tai pumppu on erillinen kalvollinen malli - tuon letkun ja "tutin" tilalla on vain tulppa.

        Mainittakoon muuten, että täytyy ihan ihmetellä mitä ovat OMC:n insinöörit tuumineet suunnitellessaan noita rikki rapsahtelevia muoviosia kyseisen Evinruden kopan sisälle (kaasuvaijerin nippa, kaasuvaijerin säätöruuvi, ryyppy-besahana-yhdistelmä).


      • aiaiaiaiaiaia
        muovievinrude kirjoitti:

        Tuohon 90-luvun alun 3-heppaseeni ei saa irtotankkia. Ei ole liitintä. Tuolla "tutilla" toteutetussa bensapumpussa ei varmaan tehokaan riitä imemään bensaa irtotankista. Muistin sen verran väärin, että tuon mokkulan ja kaasarin välissä ei ole letkua, vaan bensapumppu on kaasarin kohokammion kyljessä bensahanan yhteydessä. Se "tutti" (Evinrude varaosanro 0324661) on kampikammiosta tulevan letkun kaasuttimen puoleisessa päässä. Niissä malleissa, joissa sisäinen tankki on sen muotoinen että pumppua ei tarvita - tai pumppu on erillinen kalvollinen malli - tuon letkun ja "tutin" tilalla on vain tulppa.

        Mainittakoon muuten, että täytyy ihan ihmetellä mitä ovat OMC:n insinöörit tuumineet suunnitellessaan noita rikki rapsahtelevia muoviosia kyseisen Evinruden kopan sisälle (kaasuvaijerin nippa, kaasuvaijerin säätöruuvi, ryyppy-besahana-yhdistelmä).

        voi naita juttuja


      • muovievinrude
        aiaiaiaiaiaia kirjoitti:

        voi naita juttuja

        No mikä ihmetyttää?


      • vm 41
        Besc-ehr-Wisher kirjoitti:

        Minulla on ollut 2 samanlaista konetta ja toinen on edelleen "naftaliinissa" ja jotakin noiden käyntihäiriöistä tiedän.

        Olen täysin varma, että kiintotankillisessa, pumputtomassa koneessasi on koho jumissa. Joko se ei pääse liikkumaan, neula jumittaa tai kohossa on reikä. Veikkaan paskaa neulan ja suuttimen välissä. CTC Carburator cleaneria ja PAINEILMAA ja luupilla tarkastelua.

        Joku "diodi" ehdotti viaksi kampuran stefoja. Tällöin seos käy laihalla, eikä suinkaan ruiki mitään ulos.

        Tämä on ihan persepalsta kysyä ja neuvoa, mutta tee mitä teet, aina löytyy se vitun hattupää jolla on sukulaisen maamoottorista kipinä kadonnut pula-aikana ja tietoa riittää...

        On se kumma kun noita itseoppineita "nurmikkoasentajia" riittää aina
        "täysin varmoine" tietoinee palstalle sekoileen,ja vähän päästä alkaa "veikkailee".
        Mikään ei ole niin varma kuin "epävarma", kun laitteista on kysymys.
        On valmis toisia arvostelemaan,eikä tajua kuinka naurettavilta omansa kommentit (kaikkitietävänä) vaikuttaa.
        Toivottavasti nämä ehdottomasti kaiken tietävät eivät perusta omaa korjaamoaan.


      • Anonyymi
        yks pytty kirjoitti:

        2 pyttyinen, muistaakseni kyllä??? Jos niin on, käypi vain yhdellä, aika ajoin kahdella (avaajan kertomana yhtäkkiä kierrokset nousee).

        Vaihda kondensaattorit.


    • karilas

      Uimurikammiosta ei ilma pääse pois, minulla oli sama vika,syvä reikä kaasuttimen takaosassa ,oli joku ötökän pesä!

    • evikka4

      Itse 4hv evikka ja oireet samat kuin aloittajalla. Täydellä kaasulla toimii mutta vajaata kaasua ei niin sanotusti ole.

      Tehot tallella ja kaasaikin kaksi kertaa jo aukaistu ja carburator cleanerillä ja paineilmalla putsattu?

      Sammuu kun yritän pudottaa kierroksia. Ryypyllä nykäisy, toiisella ilman ja taas käyntiin...

      Neulan ei pitäisi vuotaa mutta mistä tiedän et toimiiko silti oikein? Miten koho tulisi säätää, sitä kun hieman vääntämällä voi sen pinnan korkeuden säätää, kai?

      • vm 41

        Tutki olisiko ilmavuotoa missään.Tulpista näkee saako liikaa vai vähän.
        Voi olla, että ei jaksa antaa kunnon imua pienillä kierroksilla,joten sammuu.
        Tuli joskus tavaran vaihdossa 4hp evikka kiintotankilla,Ihmettelin kun en saanut passattu kärkiä,aikani tutkittuani huomasin että kampiakselin laakerit
        (oli pronssipuslat) olivat kuluneet soikeiksi reijiltään.Avasin lohkon ja pohjan erilleen,hioin lohkoa ja pohjaa vuorotellen lasilevyyn teipattua hiontapaperia vasten,välillä kokeillen välystä,muutaman tunnin ja kaljan jälkeen oli soikeus poistunut ja kasasin sitten koneen,on vielä kaverillani tänäpäivänä käytössä.
        Koho oli muistaakseni jotain korkkimaista ainetta,jos en sekoita johonkin muuhun koneeseen,kohon säätö on tehtaalla säädetty oikeaksi,joten sen säätely itse ei ole suotavaa.Kun avaat pensahanan,ei kaasari saisi tulvia jos neula on ehjä ( eli ei ole kulunut "olkapäille").Uusi neuloja voi saada huollon kautta,jos ei,niin sen voi hioa/hiotuttaa niin että olkapäät poistuu,kumminkin että kulma on entinen.kun neula lyhenee,joutuu (ei aina välttämättä)kohon vastinetta mikä neulaan osuu,nostamaan.


    • evikka4

      Läpät nyt tuossa pöydällä ja näyttäisivät ehjiltä silmämääräisesti.
      Voiko ne kuitenkin jotenkin vuotaa aiheuttaisiko se edes moista ongelmaa?

      Männät kurkattu, ei naarmuilla ja renkaat ehjät?

      Kaasari ei tulvi ainakaan hana auki et kai se koho ja neula systeemi toimii??
      Pitäs sen olla puhdas ja nyt rupee olemaan niksit iteltä jo loppu...

      Mitenkäs ne stefat et jos sieltä ottaisi ilmaa niin miten se voisi todeta muuten kun avaamalla ja vaihtamalla?
      Olisiko jollain helppoja stefojen vaihto ohjeita?
      Onko yleiskoon stefat et löytyykö alan liikeistä? Jos ei kauhean työläs vaihtaa niin sama ne olisi vaihtaa... kauheasti en meinaa koneeseen sijoittaa aikaa enkä rahaa.

      • vm 41

        Eihän niitä stefoja voi muuten vaihtaa,kuin koneen purkamalla.
        Pura kone palasiksi,ja jätä se kaasarin räplääminen,vaihda stefat ylö ja alas,
        kyllä sen keksit kuinka ne vaihdetaan kun olet koneen palastellut,tuleepa tutuksi.
        Jos menee sormi suuhun,tai taito ja vehkeet loppuu,niin hilut kassiin, ja jonnekkin pajalle,vaikka auto pajalle.
        Originellit stefat ovat aina turvallisimmat. Oikeat tiivisteet ja osat oikeaan paikkaan.
        Vastaavia koneita on myynnissä usein parillasataa,joten haarukoi kustannukset sen myöten.Mutta, kun nyt korjaat, tai edes yrität korjata nykyistä konetta omin avuin,olet varmasti viisaampi kone asioissa kuin ennen,voit jopa antaa neuvoja tietämättömille.
        Se voi jopa olla mielenkiintoista,asenteesta riippuen. "Jatkoja"


      • Alertti

        Mistä saisi ryyppy/polttoainehanan 2-tahti 4 hv:n Evinrude- perämoottoriin. Entisen minulta varastetun tilalle ostin eräältä vanhalta rouvalta varastossa seisoneen koneen. vm 1985. Hyvä peli mutta edellinen edesmennyt isäntä oli korjannut puutappivirityksin sen vivun. Liikkestä ei löytynyt enää tuota näppärää kaksisosaista vipusysteemiä. Olisko jollain hyllyssä tai purkuosana tuollaista ?


    • evikka4

      Niin kai se pitää ruveta sitten purkamaan...

      ...mutta hieman jotenkin sain toivoa että vika olisi kuitenkin bensa puolella kun hoksasin et koneen saa pyörimään pienillä kierroksilla kun ryypynläppä on vaan hieman auki.

      Seos ruuvin asennolla ei mitn. merkitystä mutta jos ottaa koko ruuvin irti niin sitten pyörii tyhjäkäyntiä hetken mutta raskaasti. Ne seosruuvin pohjassa olevat pienet reiät jotka menee kaasarin läppien väliin 3kpl on putsattu.
      Onko sieltä jokin kanava muuallekin?

      • vm 41

        Kyllä se näköjään vaikuttaa pensan saanti oireilta,mutta mikä sen aiheuttaa,sehän tässä varmaan suurin kysymys on.
        Yritä nyt vain tutkailla kaikki mahdolliset viat,täältä saat neuvoja kyllä runsaasti, mutta valitettavasti melkein kaikilta erilaisia,läheltä ja kaukaa haettuja.
        Koneen kyllä pitäisi amerikkalaisittain olla yksinkertainen ja selkeä toiminnoiltaan,joten lähde nyt rauhassa järjestelmäisesti eliminoimaan mahdollisia vikoja pienemmästä päästä.Lopuksi on jäljellä SE vika,korjaa se.
        Tämä kaikki vaatii rauhallista ja järkevää ajatus tapaa,sekä muutenkin johdonmukaista ajattelua.
        Jos nyt kuitenkin menisit vielä sen kaasarin läpi,se kuitenkin on kaikkein yksinkertaisin apulaite huollettavaksi,ja korjattavaksi.Pura osiin puhtaalle alustalle,kuparijohtojen karvoilla rassat joka suuttimet auki,ei niitä pitäisi olla kuin pääsuutin ja tyhjäkäynti suutin. Seosruuvilla säädetään polttoaineen määrää kun läppä on auki,ja imu käynnissä "poveria" varten.Seosruuvin alkuasetus on yleensä kierros tai karvan päälle auki,jolloin tyhjäkäynti pitäisi toimia jos muut paikat on kunnossa.Ei pitäisi muita kanavia pahemmin olla. Koneen pitäisi normaalisti saada pensaa, jos missään ei ole ilmavuotoja jotka heikentävät imua
        Myös sytytys ajoitus on oltava paikallaan.Kärkiväli oikea.sitten ei paljon muuta vikaa oikein keksi,kuin koneen väljyys tai mahdolliset ilmavuodot.


    • Tällainen tapaus

      Vika yksinkertainen, mutta mahdolliset syyt moninaiset.

      Itellä aikoinaan Mercury 6 hp ja sillä ajettiin keväällä jäälauttojen seassa aina syksyyn jääriitteen tuloon saakka.

      Sitten kerran kesällä kone alkoi oikutella. Ihan tyhjäkäynnillä ei oikein tahtonut käydä ja lähdettäessä siinä 1500 - 3000 r/min kone ei pyörinyt, vaan hyppäsi itsekseen suuremmille kierroksille ja vastaavasti täysiltä kierroksia hiljennettäessä pudotti tuon samaisen alueen väliin jättäen. Pikkasen hankaloitti satama-ajoa ja rautautumista.

      Vikakin löytyi. Sytytystulpat olivat kuluneet. Kärkiväli oli kasvanut huimasti ja oli toisessa tulpassa noin viisi milliä eli keskielektrodi oli kulunut jo tulpan sisään.

      Oli kyllä ainakin magneetto kunnossa. Muutenkin ihme moottori. Toimi kuin enkeli ja lähti aina hyvin käyntiin.

      • vm 41

        Siinäpä se! Vika on sitten helppo korjata/korjauttaa,kunhan sen ensin löytää.
        Nämä epämääräiset käyntihäiriöt ovat niitä hankalimpia,varsinkin jos kysyjä ei ole koneiden kanssa pelannut,eikä osaa oireita selkeästi ilmaista.Vielä kun mukaan tulee meitä "kokkeja" makuelämyksineen,on soppa kyllä niin sekavaksi mennyt,että tilaaja ei tiedä miten sen söisi,lusikoisko,ryystäisikö vai kippaisiko suoraan rinnuksilleen.
        Pelin on parasta jossain vaiheessa puhaltaa poikki,aloittaa alusta paremmalla harkinnalla, mahdollisen vian paikantamisella.
        Polttoaine viat on vielä suht koht helppo eliminoida uusilla elementeillä, sekä puhdistuksilla,mutta kun mukaan tulee sitten herra "Virtanen" vaimoineen,muuttuu homma paljon sekavammaksi eri logiikkojen myötä,joten.............


    • evikka4

      Vika olikin helpompi kun kukaan osasi edes arvata...

      Kohokammion tiiviste on hieman iso ja tulee ulos sieltä välistä...
      Kun kaasarin laipan kiinnittää läppärunkoon jää tiiviste hieman nojaamaan ja laippa jää alhaalta hiuksen hienosti irti vaikka kuinka laipan kiristäisi.

      Otti siis ilmaa "kurkusta" ja korjaantui kun vuoli ylimääräisen kohokammion tiivisteen pois.

      Ja eikun matka jatkuu.

      • vm 41

        Hieno homma!
        Makee tunne kun on itse löytänyt vian,ja vielä saa sen itse korjattua.
        Tästä huomaamme kuinka joku "pirullinen" vika loppujen lopuksi onkin ihan yksinkertainen perusvika, joka on syntynyt kun laitetta on käytetty.
        Vian löytäminen vain vaatii salapoliisimaista ajattelua,ja mielikuvitusta sekä hermojen hallintaa..


    • Palle-Hermanni

      L&T tai Kuusakoski hoitaa viime vuosituhannen peräprutkut mielellään

      • Anonyymi

        Kuka nyt toimivan moottorinsa sinne vie muutkun sinä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      59
      5869
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3717
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1988
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1799
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1236
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1219
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      1027
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      53
      970
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      899
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      858
    Aihe