Norjan kielen opiskelu

fiske

Voiko norjaa opiskella verkossa, missä? Onko jostain saatavana esim. cd-levyä itseopiskelua varten? Norjaa haluaisin oppia eli miten tässä nyt pitäisi lähteä liikkeelle?

4

1029

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paikan päällä

parhaiten paikan päällä oppii. siellä menet jollekin kunnan tms. järjestämälle kurssille pariksi viikoksi jotta saat kirjat yms. jollei löydy tasokkaampaa vaihtoehtoa.
      huono puoli norjassa on että he pitävät suomalaisia alempiarvoisena rotuna vähän samaan tapaan kuin saksalaiset aikoinaan juutalaisia. jos töitä olet etsimässä, eu:ssa on maita joissa on kohtuu palkat ja suomalaista ei pidetä alempiarvoisena.

tuota että norjalaiset katsovat suomalaiset alempiarvoisiksi! Myönnän että omat kokemukset rajoittuvat lähinnä Pohjois-Norjaan, Finnmarkin ja Tromssan lääneihin, mutta en ole moista ikinä kokenut seitsemän täällä asutun vuoden aikana. Pikemminkin on joskus tuntunut, että minua katsotaan kieroon Suomessa, kun nyt joudun sielläkin edelleen asioitani hoitamaan. Minun kokemus on, että suomalaisia arvostetaan täällä, sekä työntekijöinä että muuten kansana.

No kielikursseista, totta kai paikan päällä oppii parhaiten. Joltain norjalaisilta nettisivuilta luin, että jotain web-kurssia ollaan kyllä tekemässä, mutta niitä ei tosiaan taida siellä netissä vielä olla. Kysy nyt kirjastosta ja kirjakaupasta, mitä heillä on. Silloin vuosia sitten ostin kurssikirjan ja kaksi kasettia, Colloquial Norwegian, eli siinä selitykset oli englanniksi. Ehkä vähän tylsä ja kankea kurssi ja osittain vähän vanhentunutta kieltä, mutta kyllä sillä alkuun pääsee. Täällä on kyllä maahanmuuttajille kirjasarjoja joissa on cd:t mukana, esim. Klar for Norge. Nämä kirjat taitavat olla pelkästään norjankielellä, mutta pienenkin ruotsin kielen taidon ja sanakirjan avulla kyllä voi varmaan itsekin opiskella näistä kirjoista.

Kyllähän Suomessakin alkaa nyt olla norjan kursseja monilla paikkakunnilla, mutta ovatko ne nyt sitten yleensä vain tietylle ammattiryhmille tarkoitettuja, en tiedä...

• riippuu
        *** kirjoitti:

tuota että norjalaiset katsovat suomalaiset alempiarvoisiksi! Myönnän että omat kokemukset rajoittuvat lähinnä Pohjois-Norjaan, Finnmarkin ja Tromssan lääneihin, mutta en ole moista ikinä kokenut seitsemän täällä asutun vuoden aikana. Pikemminkin on joskus tuntunut, että minua katsotaan kieroon Suomessa, kun nyt joudun sielläkin edelleen asioitani hoitamaan. Minun kokemus on, että suomalaisia arvostetaan täällä, sekä työntekijöinä että muuten kansana.

No kielikursseista, totta kai paikan päällä oppii parhaiten. Joltain norjalaisilta nettisivuilta luin, että jotain web-kurssia ollaan kyllä tekemässä, mutta niitä ei tosiaan taida siellä netissä vielä olla. Kysy nyt kirjastosta ja kirjakaupasta, mitä heillä on. Silloin vuosia sitten ostin kurssikirjan ja kaksi kasettia, Colloquial Norwegian, eli siinä selitykset oli englanniksi. Ehkä vähän tylsä ja kankea kurssi ja osittain vähän vanhentunutta kieltä, mutta kyllä sillä alkuun pääsee. Täällä on kyllä maahanmuuttajille kirjasarjoja joissa on cd:t mukana, esim. Klar for Norge. Nämä kirjat taitavat olla pelkästään norjankielellä, mutta pienenkin ruotsin kielen taidon ja sanakirjan avulla kyllä voi varmaan itsekin opiskella näistä kirjoista.

Kyllähän Suomessakin alkaa nyt olla norjan kursseja monilla paikkakunnilla, mutta ovatko ne nyt sitten yleensä vain tietylle ammattiryhmille tarkoitettuja, en tiedä...

Mä olen työskennellyt vain pohjois-norjassa suomen rajakunnissa ja voin sanoa, että ainakin siellä suomalaisia pidetään paskatöiden tekijöinä. Paikalliset ottavat kaikki vakityöt tietysti, mutta jäävät heti sairaslomalle, jolloin suomalainen kelpaa tuuraajaksi. Olen huomannut, että eräissä kylissä suomalaiset ovat lähes ainoita, jotka tekevät siivoustöitä. Kalatehtaillakin suurimmaksi osaksi ulkomaalaisia. Myös rakennus-, ja terveydenhuolto alalla on paljon suomalaisia. Rakentajia arvostetaan, koska suomalaiset ovat ahkeria ja taitavia, mutta esim sairaanhoitajia pidetään rahan perässä kulkijoiksi, joita haukutaan jos eivät osaa täydellistä norjan kieltä.

• fiske

että tahtoisin opiskella täällä suomessa norjan kieltä. Minulla ei ole tarkoitusta mennä sinne asumaan mutta kun kalastelen paljon siellä niin olisi hyvä osata vähän kieltä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      108
      6917
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      4431
    3. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      48
      3826
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      48
      3522
    5. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      51
      3508
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      188
      3455
    7. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      24
      2959
    8. Nainen vinkkinä sulle!

Jos laitat selvän tunnisteen niin kutsun sinut n*ssittavaksi.
      Tunteet
      67
      2664
    9. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      46
      2501
    10. Hei seksikäs

Upottava katse sinulla ja tiedät sen.
      Ikävä
      13