Glykolia veteen

Ajattele ympäristöä

Taas on se aika kun sisämoottorit täytetään glykolilla pakkasvaurioiden estämiseksi. Vaan mitä tapahtuu keväällä? Suurin osa laskee paattinsa veteen ja täräyttää käyntiin jolloin ympäristölle vaarallinen glykoli pääsee veteen. Ottakaa hyvät ihmiset (harvat huoltoliikkeistäkään tekee näin) se myrkky talteen! Helpompi ja kalliimpi tapa on sitten käyttää propyleeniglykolia, joka ei ole yhtä haitallista ympäristölle. Sitähän käytetään lentoasemilla lentokoneiden siipien sulttamiseen.

45

4612

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kippari9

      Älä nyt jauha paskaa!! mitäs se aine on joka nyt on valunu sinne helsinki vantaan tunneliin ja työt on keskeytyneet!!

    • Vm-1973 omistaja

      miksi pitäisi joka syksy "sisämoottorit täytetään glykolilla pakkasvaurioiden estämiseksi" ??? aika typerää touhua.

      Ole itse ajanut yli 25 vuotta ja alkujaankin vanhalla moottorilla eikä ole mitään ongelmia ollut vaikka ei ole kertaakaan täytetty glykoolilla, vain merivesi laskettu pois ettei jäädy ja keväällä pumppu hoitaa uutta merivettä tilalle jäähdytykseen.

      Näin toimii kun on kunnollinen ja alkujaankin hyvin tehty moottori eikä joku nykyajan kertakäyttövehje.

      • präks

        Halkeaa se vanhempikin mylly jos on huono tuuri. Tapaus tiedossa.


      • Ystävällisesti

        Että kaikilla ei ole hienoja vanhoja moottoreita vaan upo uusia kurjimuksia. Se kun ei ole varmaa, että kaikki vesi tulisi pois vaikka kuinka avaisit merivesikierron proput. Ajan silti omalla uudella meridieselilläni mielummin kuin 25 v vanhalla ympäristöystävän loistomoottorilla. Minullakin oli edellinen kone 29 v. vanha ja kun vaihdoin uuteen, sai veneily ihan uusia ulottuvuuksia, savutus pieneni, polttaineen kulutus laski samalla marssivauhdilla 10 l/t, öljynkulutus loppui ja ilkeän jopa käynnistää moottorin missä ja milloin vain. Suluissakaan en enää meinaa tukehtua.
        En myöskään jauha paskaa, vaan kokemusperäisiä havaintoja, jotka näet joka kevät ja syksy minkä tahansa talvisäilytyspaikan/ vesillelaskupaikan luona. Hesan tunneleista en osaa kertoa sinulle mitään kun en ole niitä edes nähnyt.


    • Sivistynyt veneiliä

      Ämpäri vaan pakoputken tai vetolaitteen alle ja kuivakäynnistys ennen laskua. Oksennukset voi viedä sataman ongelmajätteisiin tai järjestää venekerholle jonkin yhteisen keräyssäiliön. Espoossa ei ainakaan saa sääntöjen mukaan päästää glykolia maahan eikä varsinkaan veteen.

      • Not-real

        Ne mitä saa keväällä talteen, kannattaa säilyttää koska ne voi ensi talvena käyttää uudestaan...


      • Not-real kirjoitti:

        Ne mitä saa keväällä talteen, kannattaa säilyttää koska ne voi ensi talvena käyttää uudestaan...

        Ainakin minä aravostan ironiaa!

        Ja muille kirjoittajille tiedoksi, maatalous tuhoaa järviveden, sekä matalat merenlahdet. Itäisellä suomenlahdella ei oikeasti tarvitse välittää yhdestäkään "ympärinsuojelulaista", ennen kuin Pietari on ja sen asukkaat ovat siirtyneet menneisyyteen...

        Joten ne muutamat litrat glykoliseosta voi huoletta laskea mereen/järveen, todellista tuhoa aiheuttavat aivan muut tekijät :(


      • Myrkyt talteen
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Ainakin minä aravostan ironiaa!

        Ja muille kirjoittajille tiedoksi, maatalous tuhoaa järviveden, sekä matalat merenlahdet. Itäisellä suomenlahdella ei oikeasti tarvitse välittää yhdestäkään "ympärinsuojelulaista", ennen kuin Pietari on ja sen asukkaat ovat siirtyneet menneisyyteen...

        Joten ne muutamat litrat glykoliseosta voi huoletta laskea mereen/järveen, todellista tuhoa aiheuttavat aivan muut tekijät :(

        Ihminen kuolee glykoliin sitä puoli desiä juotuaan...Ei se siis ihan myrkytöntä ainetta ole! Ja kissat tykkäävät myös lipittää glykolia, kun se tuoksuu ja maistuu niin makoisalta. Saattaa siinä kotimirri heittää henkensä, jos pihaansa glykolia lasettaa.

        http://finnish-wikipedia.wiki-site.com/g/l/y/Glykoli.html


      • LuomuV
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Ainakin minä aravostan ironiaa!

        Ja muille kirjoittajille tiedoksi, maatalous tuhoaa järviveden, sekä matalat merenlahdet. Itäisellä suomenlahdella ei oikeasti tarvitse välittää yhdestäkään "ympärinsuojelulaista", ennen kuin Pietari on ja sen asukkaat ovat siirtyneet menneisyyteen...

        Joten ne muutamat litrat glykoliseosta voi huoletta laskea mereen/järveen, todellista tuhoa aiheuttavat aivan muut tekijät :(

        Melkoinen pohjanoteeraus. Pienistä puroista se paska-allaskin kasvaa.


      • poiuytredfghjkl
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Ainakin minä aravostan ironiaa!

        Ja muille kirjoittajille tiedoksi, maatalous tuhoaa järviveden, sekä matalat merenlahdet. Itäisellä suomenlahdella ei oikeasti tarvitse välittää yhdestäkään "ympärinsuojelulaista", ennen kuin Pietari on ja sen asukkaat ovat siirtyneet menneisyyteen...

        Joten ne muutamat litrat glykoliseosta voi huoletta laskea mereen/järveen, todellista tuhoa aiheuttavat aivan muut tekijät :(

        Välittäjä osaa kerta toisensa jälkeen tuoda esille uskomattoman kapasiteettinsa!


      • 19
        poiuytredfghjkl kirjoitti:

        Välittäjä osaa kerta toisensa jälkeen tuoda esille uskomattoman kapasiteettinsa!

        kuitenkin aivan oikeassa ! Mutta kuten suomessa yleensäkin, rutinat ja valitukset kohdistetaan mitättömimpiin ja sivuseikkoihin unohtaen pääasia ;)


      • 22
        LuomuV kirjoitti:

        Melkoinen pohjanoteeraus. Pienistä puroista se paska-allaskin kasvaa.

        pienistä puroista, tähän lirinään ei kannata paljoa kapasiteettia tuhlata. Hyöty kun jää aivan mitättömäksi siellä paskavirrassa ;)


      • 21
        Myrkyt talteen kirjoitti:

        Ihminen kuolee glykoliin sitä puoli desiä juotuaan...Ei se siis ihan myrkytöntä ainetta ole! Ja kissat tykkäävät myös lipittää glykolia, kun se tuoksuu ja maistuu niin makoisalta. Saattaa siinä kotimirri heittää henkensä, jos pihaansa glykolia lasettaa.

        http://finnish-wikipedia.wiki-site.com/g/l/y/Glykoli.html

        glykoolin pihalleen "lasettaa", ja taitaapi sellaiselle typerykselle sattua paljon kaikenlaista muutakin "kissaa tappavaa".


    • lololololo

      onks toi siipiensulatus versio se sama aine mikä keskeytti ne kaivuutyöt lentoaseman kupeessa, kun oli niin saatanalliset bakteerikasvustot?

      • 20

        Pari asiaa on siipien sulatuksessa muuttunut. Glykolit on enimmältään vaihdettu muihin aineisiin ja sulatuspaikkojen vedet kerätään nykyään talteen. Näin on tehty jo ainakin yli 10v, ehkä parikin kymmentä vuotta. Ne tunnelin mikrobit kasvaa männävuosien liemissä.


    • 29

      "saastuttamaan", enkä oikein jaksa murehtia sitä - saavat ensin vaikka kieltää ylimääräiset ja turhat lentelyt pitkin maailmaa - sitten voin alkaa keskittymaään "omaan saastuttamiseeni".

      • 2345676543

        Aivan! Minäkin jätän kaiken paskan laineille niin kauan kuin maailmassa on muitakin saastuttajia. Ja komppaan myös otsikkoa 21, paskoa saa kunhan ei omalle pihalle!


      • turhaa höpinää
        2345676543 kirjoitti:

        Aivan! Minäkin jätän kaiken paskan laineille niin kauan kuin maailmassa on muitakin saastuttajia. Ja komppaan myös otsikkoa 21, paskoa saa kunhan ei omalle pihalle!

        näkynyt minkään sorttista vahinkoa, vaikka pari litraa pakkasnestettä menikin keväällä maahan. Turhaa vouhotusta. Yhtälailla kasvaa nokkonen ja ohdake.


      • 29
        2345676543 kirjoitti:

        Aivan! Minäkin jätän kaiken paskan laineille niin kauan kuin maailmassa on muitakin saastuttajia. Ja komppaan myös otsikkoa 21, paskoa saa kunhan ei omalle pihalle!

        Eihän tuossa ollut kyse kuin ongelmien asettamisesta oikeisiin mittasuhteisiin. Minun ja kaltaisteni glykoolit eivät taatusti ole se ongelma ;) Jättensä pitää tietysti korjata, ja huolehtia etteivät ne kuormita tarpeettomasti luontoa - mutta pienveneiden "huoltoglykoolit" eivät tosiaan taida se ongelma.


      • Glyko Gun
        turhaa höpinää kirjoitti:

        näkynyt minkään sorttista vahinkoa, vaikka pari litraa pakkasnestettä menikin keväällä maahan. Turhaa vouhotusta. Yhtälailla kasvaa nokkonen ja ohdake.

        Minä pyörin kotipihalla 3 l glykolin (50 %) kanssa ja päätin lopulta kaataa ne nurmikolle. Puolen metrin halkaisijalta olevalla alueella ei kasvanut kahteen kesään mikään, kolmantena alkoi jo vihertää. Kyllä se on myrkkyä! Jos kaikki perustelee sotkemisensa sillä että joku sotkee enmmän, niin eihän tästä planeetasta pitkälle ole. (Ja minäkin tei osuuteni)


      • Dyvika
        29 kirjoitti:

        Eihän tuossa ollut kyse kuin ongelmien asettamisesta oikeisiin mittasuhteisiin. Minun ja kaltaisteni glykoolit eivät taatusti ole se ongelma ;) Jättensä pitää tietysti korjata, ja huolehtia etteivät ne kuormita tarpeettomasti luontoa - mutta pienveneiden "huoltoglykoolit" eivät tosiaan taida se ongelma.

        arvioiden sitä menee pelkästään uudellaamaalla n. 150 000 l mereen joka kevät veneiden vesillelaskun ja käynnistyksen yhteydessä.


      • öööööö90523
        29 kirjoitti:

        Eihän tuossa ollut kyse kuin ongelmien asettamisesta oikeisiin mittasuhteisiin. Minun ja kaltaisteni glykoolit eivät taatusti ole se ongelma ;) Jättensä pitää tietysti korjata, ja huolehtia etteivät ne kuormita tarpeettomasti luontoa - mutta pienveneiden "huoltoglykoolit" eivät tosiaan taida se ongelma.

        Ei ole ihmisen laiskuudella ja tyhmyydellä rajaa! Ollaan vaan niin vätyksiä, ettei hoksata miten helppoa olisi toimia järkevästi (ja ottaa omat paskat talteen). Mutta vähintään 75% jengistä on että öööö...


      • Dyvika kirjoitti:

        arvioiden sitä menee pelkästään uudellaamaalla n. 150 000 l mereen joka kevät veneiden vesillelaskun ja käynnistyksen yhteydessä.

        Se tarkoittaa 300.000 litraa 50/50 sekoitusta (jos et aiemmin tiennyt, niin raaka glykoli jäätyy), ja jos oletetaan että keskimääräinen raakavesitilavuus on 10 litraa (tämä koskee kuitenkin lähinnä sisä- ja sisäperämootoreita, koska perämoottoriin ei yleensä ajeta glykoliseosta), niin uudellamaalla on, sinun näkemyksesi mukaan, 30.000 venettä jotka täyttävät nämä kriteerit....

        Suurimman osan pitäisi olla rekisterissä.


      • 29
        öööööö90523 kirjoitti:

        Ei ole ihmisen laiskuudella ja tyhmyydellä rajaa! Ollaan vaan niin vätyksiä, ettei hoksata miten helppoa olisi toimia järkevästi (ja ottaa omat paskat talteen). Mutta vähintään 75% jengistä on että öööö...

        jotka ottavat omat jätteet talteen ja toimivat järkevästi. Siltikään tuo pienveneiden glykoolihuuhtelu ei ole mikään ongelma.


      • Dyvika
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Se tarkoittaa 300.000 litraa 50/50 sekoitusta (jos et aiemmin tiennyt, niin raaka glykoli jäätyy), ja jos oletetaan että keskimääräinen raakavesitilavuus on 10 litraa (tämä koskee kuitenkin lähinnä sisä- ja sisäperämootoreita, koska perämoottoriin ei yleensä ajeta glykoliseosta), niin uudellamaalla on, sinun näkemyksesi mukaan, 30.000 venettä jotka täyttävät nämä kriteerit....

        Suurimman osan pitäisi olla rekisterissä.

        Otin huomioon vielä septijärjestelmät ym. laitteistot. Tilastoa löytyy vuosittain myydystä irtotavarasta ja palautetusta jätetavarasta.


      • Dyvika kirjoitti:

        Otin huomioon vielä septijärjestelmät ym. laitteistot. Tilastoa löytyy vuosittain myydystä irtotavarasta ja palautetusta jätetavarasta.

        Septitankit tyhjennetään nykyisin imemällä (tosin silloin glykolit kylläkin joutuvat viemäriverkostoon).

        Suurin erhe on ajatella että kaikki palauttamatta jäänyt glykoli olisi päästetty veneiden toimesta veteen. Eiköhän tieliikenne ole suurempi syyllinen kuin veneilijät. Tee-se-itse miehet kaatavat vanhat nesteet suoraan viemäriin, ja lisäksi nestettä kuluu jonkin verran ihan terveessäkin moottorissa, puhumattakaan noista viimeisiään vetävistä "käyttöautoista".

        Voit toki huomioida ihan mitä haluat, koska tilastoa voi aina vääristää omiin mielipiteisiin sopivaksi ;)


      • -Mika-
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Septitankit tyhjennetään nykyisin imemällä (tosin silloin glykolit kylläkin joutuvat viemäriverkostoon).

        Suurin erhe on ajatella että kaikki palauttamatta jäänyt glykoli olisi päästetty veneiden toimesta veteen. Eiköhän tieliikenne ole suurempi syyllinen kuin veneilijät. Tee-se-itse miehet kaatavat vanhat nesteet suoraan viemäriin, ja lisäksi nestettä kuluu jonkin verran ihan terveessäkin moottorissa, puhumattakaan noista viimeisiään vetävistä "käyttöautoista".

        Voit toki huomioida ihan mitä haluat, koska tilastoa voi aina vääristää omiin mielipiteisiin sopivaksi ;)

        Kyllä mullakin enemmän menee glykolia kahdessa autossa, kuin purkkarissa ja hiihtoveneessä yhteensä. Ja hiihtoveneen perämoottoriinkin ajetaan muuten glykolit aina syksyllä...
        Ja purkkarissa vessaan sen koneen lisäksi. Septiä en sentään glykolilla täytä.


    • -Mika-

      Kun mä teen syyshuollossa näin: Irrotan termostaatin, irroita imuletkun pohjaläpiviennistä ja poistoletkun pakosarjasta. Työnnnän molemmat kanisteriin, jossa glykoliseos. Kone käyntiin ja ootellaan, kunnes myös paluuletkusta tulee samanväristä kamaa kuin imuletkuun menee. Kone seis ja letkut jää talveksi siihen kanisteriin.

      Keväällä vaan otan imuletkun pois siitä kanisterista ja siirrän sen ämpäriin, jossa on pelkkää vettä. Kun paluuletkusta tulee kirkasta, sammutan koneen. Ja tuon lvain hieman laimentuneen glykoliseoksen käytän autoissani, kun niihin pitää välillä lisätä jäähdytysnestettä. Tai jopa seuraavana syksynä taas veneen moottorissa, jos ei vuoden aikana mennyt autoissa kaikki.

      Tuo käy ihan automaattisesti ja helposti noin, ei mitään ongelmaa. Joutsenkaula täytyy vaan muistaa tyhjentää tai se voi myös haljeta jäätyessään, mutta siihen joutsenakulaan pääsen helposti käsiksi ja siinä on tyhjennysruuvi ja se tyhjenee myös kokonaan, onhan se vaan muovinen "välisäiliö" siinä pakoputkessa.

      En tee tuota hommaa noin luontoa säästääkseni, vaan ihan pihiyttäni. Se on kallistunut suhteettoman paljon se glykoli parissa vuosikymmenessä. Mitä sitä kallista ja hyvää tavaraa mereen pumppaamaan...

      • Rami.

        Vaikka se nyt ei tälle palstalle kuulukkaan, niin veneilijänä saatan sanani sanoa.

        Glykolit, öljypäästöt, maanviljelys jne. ei tätä maailmaa lopeta, vaan ylikansoittuminen sekä jatkuva kasvun tavoittelu - miten voi olla mahdollista kenenkään aivoilla kuvitella että ns. "jatkuva kasvu" olisi mahdollista?

        Ihmettelen esim. että poliitikot tai muut, jotka asiasta ymmärtävät eivät puutu asiaan.

        Itse kun olen Itämerta n. vuodesta -68 kulkenut eri veneillä, niin näen mihin mennään, mutta nykykeinoilla ei vaihtoehtoa ole....lapsemme tulevat vielä kokemaan kovia sotia jne...näin on jos yhtään osaatte ajatella.

        niin. mistä se "jatkuva kasvu" otetaan?

        Jos kasvua jatkuu vielä vaikka 10 vuotta, niin mistä sitten 100 vuotta?

        nim. Rami


      • Rami. kirjoitti:

        Vaikka se nyt ei tälle palstalle kuulukkaan, niin veneilijänä saatan sanani sanoa.

        Glykolit, öljypäästöt, maanviljelys jne. ei tätä maailmaa lopeta, vaan ylikansoittuminen sekä jatkuva kasvun tavoittelu - miten voi olla mahdollista kenenkään aivoilla kuvitella että ns. "jatkuva kasvu" olisi mahdollista?

        Ihmettelen esim. että poliitikot tai muut, jotka asiasta ymmärtävät eivät puutu asiaan.

        Itse kun olen Itämerta n. vuodesta -68 kulkenut eri veneillä, niin näen mihin mennään, mutta nykykeinoilla ei vaihtoehtoa ole....lapsemme tulevat vielä kokemaan kovia sotia jne...näin on jos yhtään osaatte ajatella.

        niin. mistä se "jatkuva kasvu" otetaan?

        Jos kasvua jatkuu vielä vaikka 10 vuotta, niin mistä sitten 100 vuotta?

        nim. Rami

        Maapallon resurssit riittävät vain määrätyn ihmismäärän elossapitoon, eikä se ole koskaan aiemmin ole ollut ongelma. Nyt on valoillaan joku ihmeellinen, ja samalla luonnonvastainen, näkemys joka edellyttää että jokainen ihminen on pakko pitää hengissä. Seuraus: pandemiat pahenevat, ja joku päivä tulee se koko ihmiskunnan tuhoava "lintuinfluenssa".


      • YxJille
        Rami. kirjoitti:

        Vaikka se nyt ei tälle palstalle kuulukkaan, niin veneilijänä saatan sanani sanoa.

        Glykolit, öljypäästöt, maanviljelys jne. ei tätä maailmaa lopeta, vaan ylikansoittuminen sekä jatkuva kasvun tavoittelu - miten voi olla mahdollista kenenkään aivoilla kuvitella että ns. "jatkuva kasvu" olisi mahdollista?

        Ihmettelen esim. että poliitikot tai muut, jotka asiasta ymmärtävät eivät puutu asiaan.

        Itse kun olen Itämerta n. vuodesta -68 kulkenut eri veneillä, niin näen mihin mennään, mutta nykykeinoilla ei vaihtoehtoa ole....lapsemme tulevat vielä kokemaan kovia sotia jne...näin on jos yhtään osaatte ajatella.

        niin. mistä se "jatkuva kasvu" otetaan?

        Jos kasvua jatkuu vielä vaikka 10 vuotta, niin mistä sitten 100 vuotta?

        nim. Rami

        edellinen "kasvukausi". Omituista porukkaa, joka kuvittelee velkaantumisen olevan kasvua.


      • -Mika-
        Rami. kirjoitti:

        Vaikka se nyt ei tälle palstalle kuulukkaan, niin veneilijänä saatan sanani sanoa.

        Glykolit, öljypäästöt, maanviljelys jne. ei tätä maailmaa lopeta, vaan ylikansoittuminen sekä jatkuva kasvun tavoittelu - miten voi olla mahdollista kenenkään aivoilla kuvitella että ns. "jatkuva kasvu" olisi mahdollista?

        Ihmettelen esim. että poliitikot tai muut, jotka asiasta ymmärtävät eivät puutu asiaan.

        Itse kun olen Itämerta n. vuodesta -68 kulkenut eri veneillä, niin näen mihin mennään, mutta nykykeinoilla ei vaihtoehtoa ole....lapsemme tulevat vielä kokemaan kovia sotia jne...näin on jos yhtään osaatte ajatella.

        niin. mistä se "jatkuva kasvu" otetaan?

        Jos kasvua jatkuu vielä vaikka 10 vuotta, niin mistä sitten 100 vuotta?

        nim. Rami

        Kukaan ei kommentoinut tuota ilmoittamaani helppoa tapaa ottaa joka pisara glykolia talteen, epäolennaisuuksia vaan jauhetaan.


      • 9876543
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Maapallon resurssit riittävät vain määrätyn ihmismäärän elossapitoon, eikä se ole koskaan aiemmin ole ollut ongelma. Nyt on valoillaan joku ihmeellinen, ja samalla luonnonvastainen, näkemys joka edellyttää että jokainen ihminen on pakko pitää hengissä. Seuraus: pandemiat pahenevat, ja joku päivä tulee se koko ihmiskunnan tuhoava "lintuinfluenssa".

        klykolit ämpäriin --- pandemia tappaa kaikki ihmiset


    • antisaivartelija

      Minä teen täsmälleen kuten Mercruiserin ohje kertoo. Vaikeata ????????????

      • Lin. Gola

        Liika on aina liikaa: Lykölin pitäs olla juotavaa(Hig) niin sitä ei menis hukkaan.


    • viinaa...

      Muutama litra vahvaa viinaa ajaa saman asian. Se haihtuu kyllä sitten merivedestä, eikä jätä mitään myrkkyjä jäljelle.

      • Vähän älyä

        Glygoolia on meressä liian vähän:
        Sinilevistä päästään kätevästi eroon.
        Sameus poistu humuksen poistuessa.
        Koneita ei tarvitse erikseen käytellä talven takia kunhan glygolia on riittävästi.
        Myrkkymaalaus jää tarpeetomaksi.
        Pilkkiät pääse venellä pilkille.
        Kaupallisesta merenkulusta en viitsi tälle palstalle kirloitella mutta voin kertoa etteivät vaikutukset silläpuolella ole vähäiset.


    • fsjei3

      Sanosin että lukekaa moottorinne ohjekirja talvi säilytyksestä. Esim. vanhassa AD41'ssä on kaksi mahdollisuutta, glykoolin imeminen järjestelmään taikka meriveden poistaminen muutaman tyhjennys venttiilin kautta.

      • Tee se itse

        Halkesi vaikka kaikka ohjekirjan proput oli auki. Siitä lähtien glykolit koneeseen. Talteen otto vaikeeta kun pakari on evän muotoinen ja korkealla. Tulee sellasella vauhdilla että aina räiskyy. Konevalmistajat saisivat ajatella enemmän tätäkin. Mistä pirusta sitä propyleeniglykolia saa?


      • pakkasukkona

        Glygolin tarkoitus on suojata konetta jäätymiseltä ja hapettumiselta. jos koneen vaan tyhjennät merivedestä, niin suolakakkaa jää silti koneeseen(vaikka huuhtelisit makealla) ja yhdessä hapen kanssa se tekee pahaa.
        Järvivehkeissä riittää tyhjennys(laittaisin silti glygolia), merivehkeisiin aina glygoli. Sen glygolin voi sitten kevään tullen tyhjentää tyhjennys propuista ja täräyttää kuivakäynnillä ämpäriin jos haluaa olla EKO.


      • pakkasukkona kirjoitti:

        Glygolin tarkoitus on suojata konetta jäätymiseltä ja hapettumiselta. jos koneen vaan tyhjennät merivedestä, niin suolakakkaa jää silti koneeseen(vaikka huuhtelisit makealla) ja yhdessä hapen kanssa se tekee pahaa.
        Järvivehkeissä riittää tyhjennys(laittaisin silti glygolia), merivehkeisiin aina glygoli. Sen glygolin voi sitten kevään tullen tyhjentää tyhjennys propuista ja täräyttää kuivakäynnillä ämpäriin jos haluaa olla EKO.

        Järviemme vedessä on runsaasti humusta, joka on lähes yhtä syövyttävää kuin suomen merivesialueiden vähäsuolainen merivesi, joten syöpymisen suhteen ei ole väliä millä vesialueella venettä käytetään. Ja samankaltaisuus tämä koskee erityisesti raakavesijäähdytteisiä moottoreita, koska kattilakiven muodostuminen on samalla tasolla vaikka käytettäisiin vesijohtovettä.

        Eli jos unohdettaisiin ihan suosiolla nuo puheet "vain järvikäytössä" olleiden moottoreiden paremmuudesta.


      • ittooidi
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Järviemme vedessä on runsaasti humusta, joka on lähes yhtä syövyttävää kuin suomen merivesialueiden vähäsuolainen merivesi, joten syöpymisen suhteen ei ole väliä millä vesialueella venettä käytetään. Ja samankaltaisuus tämä koskee erityisesti raakavesijäähdytteisiä moottoreita, koska kattilakiven muodostuminen on samalla tasolla vaikka käytettäisiin vesijohtovettä.

        Eli jos unohdettaisiin ihan suosiolla nuo puheet "vain järvikäytössä" olleiden moottoreiden paremmuudesta.

        Ei Suomen isoissa vesissä niin paljon humusta ole että veden syövyttävää vaikutusta voisi edes murtoveteen verrata. Se mitä voit verrata on sinkkien syöpyminen järvi vs. Itämeri, oikeasta merivedestä puhumattakaan! Sisävesillä sinkkejä ei tarvitse moottorin koko elinkaaren aikana. Sinkin sijaan voisikin käyttää uhrimetallina sisävesillä alumiinia. Vai ei ole syöpymisellä eroa, voi herran jestas!


      • 31
        ittooidi kirjoitti:

        Ei Suomen isoissa vesissä niin paljon humusta ole että veden syövyttävää vaikutusta voisi edes murtoveteen verrata. Se mitä voit verrata on sinkkien syöpyminen järvi vs. Itämeri, oikeasta merivedestä puhumattakaan! Sisävesillä sinkkejä ei tarvitse moottorin koko elinkaaren aikana. Sinkin sijaan voisikin käyttää uhrimetallina sisävesillä alumiinia. Vai ei ole syöpymisellä eroa, voi herran jestas!

        Makeassa vedessä pitääkin käyttää makean veden sinkkejä, jotta ne toimisivat. Sinkkianodin koostumus on erilainen makeassa, murto- ja suolavedessä.


      • Tee se itse kirjoitti:

        Halkesi vaikka kaikka ohjekirjan proput oli auki. Siitä lähtien glykolit koneeseen. Talteen otto vaikeeta kun pakari on evän muotoinen ja korkealla. Tulee sellasella vauhdilla että aina räiskyy. Konevalmistajat saisivat ajatella enemmän tätäkin. Mistä pirusta sitä propyleeniglykolia saa?

        Propyleeniglykolia myydään Motonetissa.


    • Uhrimetalleista

      Järvivedessä pitää käyttää magneesiumia uhrimetallina, ei sinkkiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

      Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      185
      1354
    2. Miettimisen aihetta.

      Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1158
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

      sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      874
    4. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      870
    5. Just nyt mä

      En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      790
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

      Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      49
      753
    7. Hakeudu hoitoon.

      En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      53
      722
    8. Kuinka hyvin tunnet mut?

      Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      692
    9. Piristä mua ystävä

      Hyvä💫...
      Ikävä
      60
      689
    10. Nainen, mitä ajattelet minusta?

      Mitä tuntemuksia saan aikaan sinussa? :/
      Ikävä
      47
      670
    Aihe