Omista lapsista

Mites on, kun lapsille valehteleminen jeesussadusta, seimestä ja muusta kamelikuskien mytologioista ei ole sopivaa, niin onko sopivaa huijata joulupukkisadulla?

On tai ei, niin perustele näkökantasi. (ja vajakit voi loikata jonkkaa, passe)

24

263

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bevot1

joulupukki on mytologian tuotos, eikä siitä tule kertoa kenellekään yhtään mitään. Varsinkin lapsi voi uskoa täysin kertomukset joulupukista, ja jos hän lapsuudessaan menehtyy, jää hän pelastuksen ulkopuolelle, koska on pitänyt itsellään epäjumalia, mikä koituu suurimmaksi synniksi - tämä vain omien vanhempien pahantahtoisuuden johdosta! On ateisteilta vastuutonta lukea lapsille satuja joulupukista yms mielikuvitusolennoista. Ehdotankin, että lapsenne otetaan pikimmiten huostaan ja sijoitetaan rakastaviin kristillisiin perheisiin.

• Joulupukki = epäjumala. :DD Päivän parhaimmistoa. Missä välissä lapset "palvoo" joulupukkia? Palvooko lapset muumipeikkoakin, kun sitä niin haltioituneena katselee?

• Jostain syystä en oo koskaan ajatellu tätä. :D Se on vaan sellanen, että "lasten täytyy saada uskoa rehellisesti joulupukkiin ja keijuihin". Kun sen ajattelee nyt uudelleen, niin ei se sinällään oo sopivaa väittää, että joulupukki ois totta. Mut sitten taas jos lapsi uskois, niin en varmaan vois mennä yhellekään natiaiselle totuutta sanomaan. Onhan siinä osa joulun taikaa, kun se joulupukki tulee tuomaan lahjoja - eikä se varmasti ois yhtä jännittävä episodi, jos lapsi tietäis jo ennalta että siellä parran alla keikkuu eno tai joku toinen mies. Vaikka meillä ei pukki käyny kun kerran, kun pelkäsin sitä niin hirvittävästi...

Sitten taas, en kyllä vois mennä kristinuskon jumalaan uskovalle lapselle sanomaan totuutta myöskään. Jotenkin kieroa, kun raamattu opettaa niin sairaita asioita. Ehkä omalle lapselle, jos sellasia joskus ilmaantuu, voisin sanoa suoraan, ettei jumalaa ole olemassa, että elä rauhassa - joulupukkia en kyllä silti kieltäis.

• Kössönöm

huijata joulupukin olevan totta. Minusta se on julmuutta lasta kohtaan, koska kun asia hänelle lopulta selviää, se on nöyryyttävää, että hänen omat vanhempansa ovat hänelle valehdelleet ja jopa naureskelleet hänen herkkäuskoisuudelleen.

• Koska he kyllä selviävät siitä, vaikka saavatkin tietää ettei joulupukkia oikeasti olekaan ja hymyllä muistelevat varhaislapsuuksiensa jouluja. Ero on siinä että joulupukki satu loppuu aikanaan, mutta jeesus satua yritetään jatkaa ja jatkaa vielä aikuisenakin.

• Kössönöm

lapsille pitäisi valehdella? On aivan eri asia lukea iltasatuja ja kertoa kertomuksia, joista lapset tietävät, että ne ovat tarinoita, kuin valehdella, että joulupukki on totta.

• Kössönöm kirjoitti:

lapsille pitäisi valehdella? On aivan eri asia lukea iltasatuja ja kertoa kertomuksia, joista lapset tietävät, että ne ovat tarinoita, kuin valehdella, että joulupukki on totta.

On ihan mukava juhla ihan näin maallisessakin mielessä. Pitää lapsilla jotain pientä jännitystä olla elämässään. En tiedä onko sinulla omia lapsia? Minulla on (toki nyt jo aikuisia) Joulut ja joulunalus ajat olivat kivoja aikoja Pukille kirjoitettiin, joulujuttuja askarreltiin, pukkia odotettiin ja joulukalenteria availtiin. Ei helkkari, minä en millään ottaisi noita aikoja pois. Vielä näin kun lapset ovat jo aikuisia ja vietetään yhteistä joulua, niin lapset ehdottavat hymyssä suin että tilataan joulupukki antamaan ne vähäiset lahjat mitä nykyään annetaan.
        Kyllä.. Minä olen ehdottomasti joulupukin kannalla. En osaa tämän paremmin asiaa selittää. Vaikka on ateisti, se ei tarkoita että pitäisi olla tylsä.

• Kössönöm
        weccu kirjoitti:

On ihan mukava juhla ihan näin maallisessakin mielessä. Pitää lapsilla jotain pientä jännitystä olla elämässään. En tiedä onko sinulla omia lapsia? Minulla on (toki nyt jo aikuisia) Joulut ja joulunalus ajat olivat kivoja aikoja Pukille kirjoitettiin, joulujuttuja askarreltiin, pukkia odotettiin ja joulukalenteria availtiin. Ei helkkari, minä en millään ottaisi noita aikoja pois. Vielä näin kun lapset ovat jo aikuisia ja vietetään yhteistä joulua, niin lapset ehdottavat hymyssä suin että tilataan joulupukki antamaan ne vähäiset lahjat mitä nykyään annetaan.
        Kyllä.. Minä olen ehdottomasti joulupukin kannalla. En osaa tämän paremmin asiaa selittää. Vaikka on ateisti, se ei tarkoita että pitäisi olla tylsä.

tosin nyt jo aikuinen, enkä hänelle koskaan valehdellut tontuista tai joulupukeista. Kertomukset ovat eri asia kuin valehtelu. Iltasadut luettiin, kirjoja hän on aina lukenut, mutta on myös osannut erottaa tarinat valheista. Tai onko osannut, vaikea sanoa, mutta en ole koskaan väittänyt, että Haisuli tai Nuuskamuikkunen ovat oikeasti olemassa. Niitä ollaan luettu ja telkusta katseltu, kuten mitä tahansa tarinoita.

• weccu kirjoitti:

Minun mielihommia on olla pukkina nykyään :) Mikä sen hienompaa kuin nähdä lapsien innosta hehkuvat posket kun koko päivä on odotettu sitä lahjaa.

• rehti äiti
        weccu kirjoitti:

Viimeinen lause ei oikein avaudu, että mistä tuo käsitys on peräisin. Ennemminkin kokemukseni mukaan on juuri toisinpäin, että uskovaiset tylsiä tosikkoja ovat.

Ei joulupukkia ja muita joulujuttuja ole tarkoitus kieltää. Lapsilla on joulunaikaan kivempaa, kun ei tarvitse pelätä ja jännittää paskat housussa satuhahmojen väijymistä, ja ahdistuneena miettiä jokaista liikettään. Joulu on iloa ja riemua, joka voi muuttua pelottavaksi ja ahdistavaksi aikuisten valheista. Sadut satuina, sillä lapset pitävät ja osaavat nauttia saduista täysin rinnoin ilman valehtelua.

• Rami Bar-Amin

Jos minulla on joskus kersoja, luulisin että jäsentelisin hommelin jotenkin seuraavasti. Perheessäni vietettäisi "perinteistä" joulua kuusineen, pukkeineen, lahjoineen ja kirkkokonsertteineen. Selittäisin lapsilleni, että sekä pukit että evankeliumit ovat vanhoihin uskomuksiin perustuvia traditioita, eikä siis oikeita asioita (enkä tarkoita uskomuksilla mitään vähättelyä; emmehän voi pilkata mennyttä ihmiskuntaa siitä millainen maailmankuva on ennen ollut, mutta voimme vaikuttaa nykyiseen -kuvaamme).

Enpä usko, että ns. joulun taika tai jännittävyys olisi lasten mielestä yhtään laimeampi tällä tavoin esitettynä, kuin esimerkiksi omanikaan, jossa luovuin joulupukkiuskosta joskus hyvin paljon ennen kouluikää. Käsittääkseni lapsi ei vielä n. 4-vuotiaana ymmärrä käsitteitä huijaus, valehtelu tms... (tästä muistan nähneeni dokumentinkin joskus), joten olisi todennäköisesti se ja sama kerronko lapselle joulupukin olevan satua vai totta kun hän on alle 4-5 v. Ja tuon iän jälkeen lapsi alkaa jo itsekin ajattelemaan ja kyseenalaistamaan asioita, joten jos vanhemmat eivät ole joulupukkisadussa mukana lapsensa teini-ikään asti, en näkisi siinä mitään lisäarvoa kenenkään kannalta että kertoisin pukin olevan oikeasti sen näköinen gubbe (eikä naapurin Masa) ja tulevan *ihan oikeasti* poroilla Korvatunturilta.

Joulu olisi siis, yhtä kaikki, perheessäni edelleen yhtä hämmentävä juhla kuin mitä se oli minunkin lapsuudessani. Yhtäkkiä taloon tupsahtava pelottavan näköinen ja homeiselta vintiltä haiseva vanhus jakaisi havittelemiani tavaroita, illalla syödään hyvää ruokaa, kuunnellaan joululauluja, käydään katselemassa hautausmaan kynttilämerta vittumaisessa pakkasessa ja avataan kärsimättömänä haisevalta vanhukselta saatuja kalsaripaketteja.

• chris_hitchens

No niin,
        meillä homma on tapahtunut silleesti, että joulupukki on ollut osa joulunaikaan liittyvää juttua. Ei sitä mystiikkaa ole erikoisemmin korostettu mutta ei nyt ihan tyystin kiellettykään.
        Minusta joulupukki tuo konseptina sellaisen kivan säväyksen odotukseen - en usko yhdenkään lapsen maailmankuvan romahtavan kun käy ilmi, että satuhahmosta olikin kyse. Oma kokemukseni pohjaa kahteen :)

Tuostapa kerkeästi voisinkin todeta, ettei kenenkään maailmankuva romahda myös siinä vaiheessa kun kerrotaan että Ziisus oli muuten kanssa sellainen satuhahmo... :)

• Nasse.
        chris_hitchens kirjoitti:

No niin,
        meillä homma on tapahtunut silleesti, että joulupukki on ollut osa joulunaikaan liittyvää juttua. Ei sitä mystiikkaa ole erikoisemmin korostettu mutta ei nyt ihan tyystin kiellettykään.
        Minusta joulupukki tuo konseptina sellaisen kivan säväyksen odotukseen - en usko yhdenkään lapsen maailmankuvan romahtavan kun käy ilmi, että satuhahmosta olikin kyse. Oma kokemukseni pohjaa kahteen :)

Tuostapa kerkeästi voisinkin todeta, ettei kenenkään maailmankuva romahda myös siinä vaiheessa kun kerrotaan että Ziisus oli muuten kanssa sellainen satuhahmo... :)

"Tuostapa kerkeästi voisinkin todeta, ettei kenenkään maailmankuva romahda myös siinä vaiheessa kun kerrotaan että Ziisus oli muuten kanssa sellainen satuhahmo... :) "

..jolle ei tosin tuota "salaisuutta" kerrottu, vaan hän tajusi sen itse, väitti Jumalan tappamisen olevan isän tappoa kovemman jutun.

Hän tappoi vain Jumalan, ei isäänsä.

• chris_hitchens kirjoitti:

No niin,

Muistan itselläni uskon romahtaneen joulupukkiin kun menin parvekkeelle katsomaan joskus 6 vuotiaana ja joulupukki tuli 600 fiatilla ja veti kessun pihassa..

• GummiAivo

Olet ehdottomasti oikeilla jäljillä. Joulupukki on pannassa ja hyvä niin. Samaa sarjaa ovat esimerkiksi Muumit (huom. ison alkukirjaimen käyttö) koska ovatten satuhahmoja. Muumit on erittäin todennäköisesti muunneltu jostain muinaisesta jumal/myyttihahmosta, kuten Joulupukki vanha ukki.

• Kössönöm

Muumilaakson tarinoita? Mitään jumalallista ei niissä ole.

• en valehtele

En ole huijannut lapsiani joulupukilla enkä muillakaan satuhahmoilla. Joulupukki on ihminen, jolla on hauska naamiaisasu, ja joka esittää roolia. Ei muuta. Lapsilla on hauskaa, vaikka eivät uskokaan mielikuvituksen olevan totta.

Jotkut sukulaiset ovat olleet jopa vihaisia, kun en ole ryhtynyt valehtelemaan lapsilleni joulupukista, ja juuri nämä sukulaiset ovat uskovaisia (ainakin kuuluvat kirkkoon, ja harjoittavat muita uskonnollisia juttua..), joilla valehtelu ja huijaaminen kuuluvat luonnostaan ns. kristilliseen elämänmenoon.

• Kössönöm

Meillä ei edes näytelty joulupukkinäytelmää, vaan lahjoissa oli antajan nimi. Tai eihän meillä koskaan mitään perinteistä joulua ole edes vietetty. Tarkoitan omaa kotiani, en lapsuudenkotiani.

• .

jos lapsella on kaksi isää tai äitiä,miksi valehtelisitte heille luonnottomuudesta?

• beenthere

Mitenkäs tämä liitty aloittajan aiheeseen? Ja mistä luonnottomuudesta valehdellaan ja miten?

• Uskovainen isä

meillä, mutta Nassea en laskisi talooni.

• Kössönöm

lapsillesi tuplaten. On jumala ja on joulupukki. just just.

• beenthere

Minusta asia riippuu hyvin paljon siitä, mitä joulupukki-tarinalla ajetaan takaa. Jos keskitytään siihen, että tontut vakoilevat lapsia ja merkitsevät muistiin heidän tuhmia tekojaan ym. Käytetään siis joulupukkia kiristys välineenä. Silloin joulupukki on huono tarina. Muistuttaa kovin kristinoppia. Jumala (joulupukki) tietää, jos olet tehnyt pahaa ja rankaisee siitä.
      Jos joulupukki taas on se lahjan tuoja ja jouluaaton ohjelmanumero, en näe asiaa niin pahana. Se on enemmänkin teatteria.

• cfd

j perustelen sen sillä, että lasten pitäisi voida luottaa siihen, että vanhemmat ovat rehellisiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      22
      5822
    2. Taposta murhaksi

Mitä tästä tapauksesta tiedetään?
      Kajaani
      60
      1987
    3. Grilli lopettaa?

Pitääkö huhu paikkaansa että grilli lopettaa lähiaikoina?
      Suomussalmi
      25
      1419
    4. Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa

Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom
      Kotimaiset julkkisjuorut
      230
      1215
    5. Pitääkö luovuttaa?

Sano nyt edes jotain 👾
      Ikävä
      74
      1125
    6. Mitä teet nainen

Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,
      Ikävä
      53
      1087
    7. Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?

Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️
      Ikävä
      67
      1062
    8. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      143
      1046
    9. Olet nuorempi nainen aivan ihana

Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      51
      1042
    10. Mitä vastaisit

Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      58
      985
    Aihe