ei-myrkyllisiä, sisäilmaa raikastavia huonekasveja?

Osaamaton opiskelija

Onko niitä. Mulla on kissa, ja haluan huoneilmaa huomattavan hyvin puhdistavia kasveja, helppohoitoisia, ei kovin voimakashajuisia kauniita kasveja. Asun siis kerrostalossa jonne aurinko ei paljoa paista. Auttakaa onnetonta! En yhtään tiedä vaihtoehtoja. Mulla on ollu vaan kaktuksia.

Kiitos etukäteen vinkeistä :)

11

2220

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tilli-Pilli Night

Rönsylilja sopii kuvaukseesi: helppohoitoinen, puhdistaa ilmaa, sopii kissalle pureksittavaksi, ei tuoksu millekään. Niitä on olemassa sekä täysin vihreinä että valkoisen kirjavina. Kannattaa kysellä tuttavilta, josko heiltä saisi kasvatettavaksi rönsyliljan alkuja. Varmaankin myös kukkakaupoissa myytävänä.

• O-mukulakiurunkannus

Rönsylilja minullekin tuli ekana mieleen. Näistä kahdesta väriversiosta se kokonaan vihreä on parempi kasvamaan ja tekemään rönsyjä, joista sitä sitten on helppo lisätä vaikka koko huusholli täyteen. Ainakin minulla kokovihreä on ollut parempi kasvamaan. Rönsyliljan ikävä puoli on, että siihen tulee aika helposti vihannespunkkeja, jolloin se lakkaa kasvamasta ja alkaa näyttää huonokuntoiselta. Jos näin käy, voi kasvit hävittää ja ottaa vain muutamasta rönsystä pistokkaan, pestä ne huolellisesti ja juurruttaa.

Toinen aika hyvä pärjäämään on liisankukka. Siihen ei vihannespunkkikaan iske. Meillä Mirri kerran naposteli liisankukkaa, mutta siinä on rikottuna vähän paha haju ja ilmeisesti makukin, koska sen jälkeen niihin ei koskettu. Tuskin se myrkyllinen on, maistuu vain pahalle ja värjää vähäsen punaiseksi. Liisankukan etuna on, että se kasvaa nopeasti, ei kerää pölyä ja on vähintään yhtä helppo lisätä kuin rönsylilja. Parhaiten se viihtyy amppelissa ikkunan edessä, kun tykkää paljosta valosta. Muistaakseni sekin on jossain huoneilmaa puhdistavien kasvien listalla.

Kokemukseni mukaan kumpikaan näistä kasveista ei kuitenkaan syö kissankarvoja. ;-) Siinä olisi kasvinjalostajilla vielä tehtävä täyttämättä... ;-DDD

• onneton opiskelija

vastauksesta. Olin lukenutkin että rönsylilja on helppo ja sopiva kuvaukseet, mutta en tiennyt sen myrkyttömyydestä. Kiitos :)

• onneton opiskelija
        O-mukulakiurunkannus kirjoitti:

Rönsylilja minullekin tuli ekana mieleen. Näistä kahdesta väriversiosta se kokonaan vihreä on parempi kasvamaan ja tekemään rönsyjä, joista sitä sitten on helppo lisätä vaikka koko huusholli täyteen. Ainakin minulla kokovihreä on ollut parempi kasvamaan. Rönsyliljan ikävä puoli on, että siihen tulee aika helposti vihannespunkkeja, jolloin se lakkaa kasvamasta ja alkaa näyttää huonokuntoiselta. Jos näin käy, voi kasvit hävittää ja ottaa vain muutamasta rönsystä pistokkaan, pestä ne huolellisesti ja juurruttaa.

Toinen aika hyvä pärjäämään on liisankukka. Siihen ei vihannespunkkikaan iske. Meillä Mirri kerran naposteli liisankukkaa, mutta siinä on rikottuna vähän paha haju ja ilmeisesti makukin, koska sen jälkeen niihin ei koskettu. Tuskin se myrkyllinen on, maistuu vain pahalle ja värjää vähäsen punaiseksi. Liisankukan etuna on, että se kasvaa nopeasti, ei kerää pölyä ja on vähintään yhtä helppo lisätä kuin rönsylilja. Parhaiten se viihtyy amppelissa ikkunan edessä, kun tykkää paljosta valosta. Muistaakseni sekin on jossain huoneilmaa puhdistavien kasvien listalla.

Kokemukseni mukaan kumpikaan näistä kasveista ei kuitenkaan syö kissankarvoja. ;-) Siinä olisi kasvinjalostajilla vielä tehtävä täyttämättä... ;-DDD

vastauksesta sullekkin :) Pitää bongata mistä saisi rönsyliljoja ja liisankukkia :)

• onneton opiskelija

jos hommaisin tuollaisen rönsyliljan ja liisankukan niin mikä sopisi vielä kaveriksi? Mieluiten joku jonka voi jättää lattialle, kun ei oikein ole kauheasti ripustustilaa asuntolassa jonne ei uskalla ilman lupaa nauloja naputella :)

• O-mukulakiurunkannus

Traakkipuut ovat kuulemma helppoja ja niitä onkin paljon kaikenmaailman julkisissa tiloissa. Eivät ehkä hirveästi itke valonkaan perään, kunhan nyt ei ihan pimeään joudu. Myös klassinen fiikus on hyvä. Kun sillä on otolliset olosuhteet ja sitä ravitaan riittävästi, se kasvaa melko nopeasti komeaksi. Ehkäpä voit asetella ikkunan eteen jonkin pienen yöpöydän tapaisen esineen, jolloin lattialle aikomasi kasvi ylettyisi jo ennen isoksi kasvamistaankin saamaan ikkunasta valoa. Saahan kasveja kukkakaupoista jo valmiiksi isoinakin, mutta mikäli minä opiskelijan budjettia tunnen, niiden hinta harvoin sopii sen menosarakkeeseen.

Monilla meistä opiskelijoiden vanhemmista kyllä on kotonamme isoksi kasvaneita kasveja, joista ihan hyvin raaskimme luopua tietäessämme, että ne pääsevät hyvään kotiin. Meilläkin pari fiikusta, ei jättikokoisia, mutta ihan hyviä. Voit laittaa opiskelukavereiden keskuudessa huhun kiertämään, että jos joku haluaa luopua jostakin kasvistaan. Yleensä kotiin tuleva uusi kasvi kannattaa laittaa joksikin aikaa karanteeniin ja tarkkailla sitä siltä varalta, että siinä on ötököitä, ennen kuin päästää sen muiden kasvien seuraan.

Tulkoon vielä mainituksi rönsyliljasta, että kun meillä vielä oli Mirri, minulla oli kolme rönsyliljaruukkua, joista aina yksi oli kerrallaan Mirrin käytössä ja toiset kaksi toipumassa.

• Tilli-Pilli

Traakkipuut ovat kuulemma helppoja ja niitä onkin paljon kaikenmaailman julkisissa tiloissa. Eivät ehkä hirveästi itke valonkaan perään, kunhan nyt ei ihan pimeään joudu. Myös klassinen fiikus on hyvä. Kun sillä on otolliset olosuhteet ja sitä ravitaan riittävästi, se kasvaa melko nopeasti komeaksi. Ehkäpä voit asetella ikkunan eteen jonkin pienen yöpöydän tapaisen esineen, jolloin lattialle aikomasi kasvi ylettyisi jo ennen isoksi kasvamistaankin saamaan ikkunasta valoa. Saahan kasveja kukkakaupoista jo valmiiksi isoinakin, mutta mikäli minä opiskelijan budjettia tunnen, niiden hinta harvoin sopii sen menosarakkeeseen.

Monilla meistä opiskelijoiden vanhemmista kyllä on kotonamme isoksi kasvaneita kasveja, joista ihan hyvin raaskimme luopua tietäessämme, että ne pääsevät hyvään kotiin. Meilläkin pari fiikusta, ei jättikokoisia, mutta ihan hyviä. Voit laittaa opiskelukavereiden keskuudessa huhun kiertämään, että jos joku haluaa luopua jostakin kasvistaan. Yleensä kotiin tuleva uusi kasvi kannattaa laittaa joksikin aikaa karanteeniin ja tarkkailla sitä siltä varalta, että siinä on ötököitä, ennen kuin päästää sen muiden kasvien seuraan.

Tulkoon vielä mainituksi rönsyliljasta, että kun meillä vielä oli Mirri, minulla oli kolme rönsyliljaruukkua, joista aina yksi oli kerrallaan Mirrin käytössä ja toiset kaksi toipumassa.

Sekä liisankukkaa että rönsyliljaa voi pitää esim. hyllyn päällä siten, että kasvin versot roikkuvat hyllyn reunan yli kuin putous.

• O-mukulakiurunkannus
        Tilli-Pilli kirjoitti:

Sekä liisankukkaa että rönsyliljaa voi pitää esim. hyllyn päällä siten, että kasvin versot roikkuvat hyllyn reunan yli kuin putous.

Joo, totta. On mukavan näköistä, kun kasvi kasvaa hyllyn päältä alaspäin. Se ei kuitenkaan sovi esimerkiksi sellaiseen kirjahyllyyn, mistä kirjoja usein tarvitaan - kokemus puhuu! Lisäksi ruukun pitää silloin olla tarpeeksi iso tai painava, ettei tule koko kasvi turvalleen alas - kokemus puhuu taas. ;-)

• osaamaton opiskelija

Joo, totta. On mukavan näköistä, kun kasvi kasvaa hyllyn päältä alaspäin. Se ei kuitenkaan sovi esimerkiksi sellaiseen kirjahyllyyn, mistä kirjoja usein tarvitaan - kokemus puhuu! Lisäksi ruukun pitää silloin olla tarpeeksi iso tai painava, ettei tule koko kasvi turvalleen alas - kokemus puhuu taas. ;-)

mulla ei kauheesti hyllytilaa oo. Oisko kultapalmu sopiva vai mitä muita vähän isompia kasveja suosittelette?

• Tilli-Pilli
        osaamaton opiskelija kirjoitti:

mulla ei kauheesti hyllytilaa oo. Oisko kultapalmu sopiva vai mitä muita vähän isompia kasveja suosittelette?

Minä suosittelen traakkipuuta ja palmuvehkaa, sillä ovat nättejä ja helppohoitoisia.

• yön prinsessa

ruukun takareunalle kaunis kivi, niin ruukku ei tule alas kukan painosta!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6809
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      1209
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1022
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      881
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      814
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      804
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      774
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      771
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      716
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      713
    Aihe