Kertokaas kuulumisia ja näkymiä.
Mikonpv.seurat JNS:ssa
41
891
Vastaukset
- teuta
olin päivällä vanhan saarnaajan perunapellolla , ja siksi en päiväälä ehtinyt sanan ääreen .
eipä mitään ei tämä saarnaaja ollut kotona hän oli hautajaisissa tampereella , no se siitä.
Tänään puhuu HP. minusta teksti on Room. 6 ja hän antoi tulla kasteesta hyvää asiaa ja tietenkin
saarna on vielä kesken , kirjoitan sit lisää .- teuta
Sillä PL o0li lukenut jo kappaleen matkaa avasin puhelun vasta silloin .
Mutta se ainakin selvisi kuka humenna saarnaa päivällä se on PL.
Joo kyllä se oli Room. 6 :1-14.
1-2 Armo ei anna vapautta syntielämään ,vaan vaopauttaa siitä , tehden sen vastenmieliseksi , tätä
merkitsee "kuolema pois synnistä ", uudestisyntyminen vie näet uuteen elämään, jossa synti ei hallitse uskoon tullutta , koska hän elää Kristuksessa ja Kristus hänessä Kuolema synnistä on kuitenkin JATKUVAA lihan/turmeltuneen luonnon kuolettamista Henghen avulla. ei omilla ponnistuksilla. - teuta
teuta kirjoitti:
Sillä PL o0li lukenut jo kappaleen matkaa avasin puhelun vasta silloin .
Mutta se ainakin selvisi kuka humenna saarnaa päivällä se on PL.
Joo kyllä se oli Room. 6 :1-14.
1-2 Armo ei anna vapautta syntielämään ,vaan vaopauttaa siitä , tehden sen vastenmieliseksi , tätä
merkitsee "kuolema pois synnistä ", uudestisyntyminen vie näet uuteen elämään, jossa synti ei hallitse uskoon tullutta , koska hän elää Kristuksessa ja Kristus hänessä Kuolema synnistä on kuitenkin JATKUVAA lihan/turmeltuneen luonnon kuolettamista Henghen avulla. ei omilla ponnistuksilla.6:3-5. Kaste: asettaa ihmisen Kristuksen kuolemaan kautta valmistetun armon turviin, siihen turvaamaan .
jotta sen tarkoitus ja merkitys toteutuisi kastetun on myös kastettava yhteen Kristuksen kanssa omakohtaisen
parannuksen ja evankeliumin uskomisen kautta , niin että "vedestä syntymiseen " liittyy myös "Hengestä syntyminen " Oksastaminen tämän vertauskuvana . - luggar
teuta kirjoitti:
6:3-5. Kaste: asettaa ihmisen Kristuksen kuolemaan kautta valmistetun armon turviin, siihen turvaamaan .
jotta sen tarkoitus ja merkitys toteutuisi kastetun on myös kastettava yhteen Kristuksen kanssa omakohtaisen
parannuksen ja evankeliumin uskomisen kautta , niin että "vedestä syntymiseen " liittyy myös "Hengestä syntyminen " Oksastaminen tämän vertauskuvana .noilla pstyy tekemään vaikka makkarasoppaa,,
- teuta
luggar kirjoitti:
noilla pstyy tekemään vaikka makkarasoppaa,,
Vielä sanaakaan , tulee mieleen että nälkäiselle , Makkarasoppakin on hyvä ja ravitsevaa
kun herne keitto (jota tuhlaaja pojalle ei kankään antanut) oli vain rapaa siolle. - teuta
teuta kirjoitti:
6:3-5. Kaste: asettaa ihmisen Kristuksen kuolemaan kautta valmistetun armon turviin, siihen turvaamaan .
jotta sen tarkoitus ja merkitys toteutuisi kastetun on myös kastettava yhteen Kristuksen kanssa omakohtaisen
parannuksen ja evankeliumin uskomisen kautta , niin että "vedestä syntymiseen " liittyy myös "Hengestä syntyminen " Oksastaminen tämän vertauskuvana .Kristus kuoli ristillä kaikkien ihmisten sijassa/puolesta . Hänen kuolemassaan on kaikkien ihmisten synnin tähden ansaitsema kuolema kuoltu kaikki ovat tässä merkityksessä kuolleet Kristuksen kanssa . " Yksi on kuollut kaikkien edestä . siis myös kaikki ovat kuolleet, ks. 2 Kor .5:14.
Epä uskoissa ihmisessä on vain "vanha ihminen" .Uskovassa on sekä vanha että uusi ihminen , so. syntiin taipuva luionto , (Synnin ruumis) ja sydämessä asuva Pyhän Hengen vaikuttama Rakkaus Jumalaan
ja Kristukseen sekä siitä johtuva halu karttaa syntiä ja elää Jumalan tahdon mukaan ,
Kristuksen ristinkuolema on valmistanut Häneen uskoville anteeksiantamuksen ja vanhurskautuksen .
samalla se merkitsee jatkuvaa kuolemaa synnille ja "synnin ruumiin " eli " lihan " ristiinnaulitsemiseen .
6:12-14. Synnistä lakkaamiseen , pyhitys, hyvänhedelmän kantaminen ja Jumalan palvelijana toimiminen
on toisaalta Jumalan Armon ja Hengen vaikutusta ja toisaalta kilvoituksen asia . Sen ydin on on sydämen halusta oleva kuuliaisuus "sille opin muodolle "eli Raamatun opetukselle, joiden johdossa kristitty on kutsuttu elämään . Tämä vaatii kilvoitusta . Uskovan on "pyrittävä pyhitykseen " seurakunnassa , yhdessä , toisten uskovien kanssa. Pyhitys ja hedelmän kantaminen ovat täten samalla kertaa armon / Hengen vaikutus ja
Tehtävä/ velvollisuus. - 1Usko
tuon saarnan. Olisikohan kyseisen saarnamiehen syytä tarkentaa käsitystään kasteesta ja yleisemminkin sakramenteista. On vaarallista, jos kaste esitetään katolisen näkemyksen mukaisessa harhassa, eli sakramenteille annetaan vanhurskauttava voima.Tätä käsitystä lähenteli saarnan esitys kasteesta. Lutherhan nimen omaan jyrkästi kielsi tämän katolisena harhaoppina ja julisti, ettei sakramentti meitä vanhurskauta vaan sakramentin usko. Sen tähden hän aina sakramenteista puhuessaan sanoo, että oikea sakramentin nauttiminen vaatii aivan uskovaista sydäntä! Ja sakramentit ovat kristityille annettu juuri vahvistamaan tuota uskoa, että Jumala on meidät vanhurskauttanut eli otolliseksi edessään lukenut ja syntimme anteeksi antanut Pojassansa Hänen armostansa ja vain tästä ilman mitään sakramenttejä. Sakramenttien määrähän on vaihdellut kristikunnassa ja kristillisissä kirkkokunnissa aikain kuluessa suurestikin.Sata vuotta ennen Lutheria oli katolisessa (silloisessa läntisen kristikunnan valtakirkossa) kirkossa n. 30 sakramenttia. Lutherin aikana oli tuo määrä vakiintunut ns. seitsemän sakramentin opiksi, joka katolisessa kirkkokunnassa on nykyäänkin käytäntönä.Tiedämme myös, että kaikista kansoista ja kielistä Jumala täyttää valittujen lukua ns."viattomuuden tilassa" olevista lapsukaisista siinä lunastuksen armossa, minkä Hän on Pojassansa valmistanut. Suuri osa näistä ihmistaimista ei ole tienneet kasteesta mitään ja kuitenkin heidät on autuasten joukkoon luettu. Ja vaikka heillä ei olekaan ollut tekosyntejä ( vain perisynnin osallisuus ), eivät hekään ole autuutta perineet ilman Jumalan lahjoittamaa vanhurskautta.
Olisi hyvä tapa saarnaajalle, ettei ota käsittelyyn sellaisia asioita joita ei itse täysin ymmärrä.Vanha hyvä neuvo edesmenneiltä sananpalvelijoilta oli, että "jos jotakin emme ymmärrä Raamatusta, niin menemme kohteliaasti ohi hattua nostaen". On parempi olla antamatta selitystä kuin että antaa väärä selitys. Luther myönsi erehtymisen olevan inhimillistä, mutta varoittaen sanoi Kristuksen opissa erehtymisen olevan perkeleellistä! - Jeesus auta ihmistä
1Usko kirjoitti:
tuon saarnan. Olisikohan kyseisen saarnamiehen syytä tarkentaa käsitystään kasteesta ja yleisemminkin sakramenteista. On vaarallista, jos kaste esitetään katolisen näkemyksen mukaisessa harhassa, eli sakramenteille annetaan vanhurskauttava voima.Tätä käsitystä lähenteli saarnan esitys kasteesta. Lutherhan nimen omaan jyrkästi kielsi tämän katolisena harhaoppina ja julisti, ettei sakramentti meitä vanhurskauta vaan sakramentin usko. Sen tähden hän aina sakramenteista puhuessaan sanoo, että oikea sakramentin nauttiminen vaatii aivan uskovaista sydäntä! Ja sakramentit ovat kristityille annettu juuri vahvistamaan tuota uskoa, että Jumala on meidät vanhurskauttanut eli otolliseksi edessään lukenut ja syntimme anteeksi antanut Pojassansa Hänen armostansa ja vain tästä ilman mitään sakramenttejä. Sakramenttien määrähän on vaihdellut kristikunnassa ja kristillisissä kirkkokunnissa aikain kuluessa suurestikin.Sata vuotta ennen Lutheria oli katolisessa (silloisessa läntisen kristikunnan valtakirkossa) kirkossa n. 30 sakramenttia. Lutherin aikana oli tuo määrä vakiintunut ns. seitsemän sakramentin opiksi, joka katolisessa kirkkokunnassa on nykyäänkin käytäntönä.Tiedämme myös, että kaikista kansoista ja kielistä Jumala täyttää valittujen lukua ns."viattomuuden tilassa" olevista lapsukaisista siinä lunastuksen armossa, minkä Hän on Pojassansa valmistanut. Suuri osa näistä ihmistaimista ei ole tienneet kasteesta mitään ja kuitenkin heidät on autuasten joukkoon luettu. Ja vaikka heillä ei olekaan ollut tekosyntejä ( vain perisynnin osallisuus ), eivät hekään ole autuutta perineet ilman Jumalan lahjoittamaa vanhurskautta.
Olisi hyvä tapa saarnaajalle, ettei ota käsittelyyn sellaisia asioita joita ei itse täysin ymmärrä.Vanha hyvä neuvo edesmenneiltä sananpalvelijoilta oli, että "jos jotakin emme ymmärrä Raamatusta, niin menemme kohteliaasti ohi hattua nostaen". On parempi olla antamatta selitystä kuin että antaa väärä selitys. Luther myönsi erehtymisen olevan inhimillistä, mutta varoittaen sanoi Kristuksen opissa erehtymisen olevan perkeleellistä!Sinähän puhut kuin umpisokea EPÄUSKOSSA ELÄVÄ IHMINEN!
Etko todellakaan tiennyt, että SAKRAMENTTI ON JEESUS KRISTUS ITSE.
On selvää, ettei ilman uskoa sakramenteilla mitään tee.
Siis: Sinut on aivan turhaan kastettu Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Ja turhaan olet nauttinut Jeesuksen ruumiin ja veren, koska sinulla ei ole oman todistuksesi mukaan uskoauskoa.
Hengellinen tilasi on erittäin vaarallinen, elät itsepetoksessa ja ulkoisessa jumalisuuden kuoressa, jossa ei ole mitään sisältöä Jumalasta.
Rukoile Jumalalta armoa, että saisit tilaisuuden katua syntejäsi ja tehdä parannuksen epäuskosta. - teuta
luggar kirjoitti:
noilla pstyy tekemään vaikka makkarasoppaa,,
Vaan tässä Raamatunkohdassa ei koko kaste asiaa käsitelläkään , vaan sivutaan sitä
Ja varsinaisa kaastekohtaa Matt. 28:19 , Apt. 2: 38 , ja Apt. 19:5.
- teutatess
Tänään pl puhui , Matt. 5:1-12. luettiin 1-16. siinä ei tullut kovin monta uutta asiaa
mutta kerrattiin vahaa , eli vuorisaarnan ,alkuosaa kaikki autuudentuntomerkit .
Köyhyys Hengessä , sekä vanhurskauden nälkä ja jano ovat oman syntisyyden viallisuuden ja
avuttomuuden tuntoa , katuvaa murhetta synneistä sekä anteeksiantamuksen , lahjavanhurskauden ja
Jumalan armoon pääsemiseksi kaipausta , ikävää ja anomista . Nämä eivät vain kääntymyksen aikaan , vaan kristityn koko elämään Jumalan mielen mukainen murhe . Johtaa syntien katuvaan tunnustamiseen ja armon etsimiseen . Näin tekevälle annetaan evankeliumissa Jumalan valkeutta , joka on vanhurskautta ja rauhaa
ja iloa Pyhässä Hengessä , tämä armo tuo lohdutukden , ja ihmisen sielun nälkä ja jano tulee tyydytetyksi.- teutatess
Lapin miehiä , varsinkaan Ruotsinlapin miehiä , Ymmärrättekö sen tarvetta , olisi parempi kehua Jumlaa
sekä Jeesusta , näinkövaan tehdään , Jumala /Jeesus unhottuvat, ja kansa alkaa pitää huonoa , hyvänä.
Jos sinne on laitettava kiitos puheita eikö 1:det /paikkakunta riittäisi . En paremmin sano. - teutatess
teutatess kirjoitti:
Lapin miehiä , varsinkaan Ruotsinlapin miehiä , Ymmärrättekö sen tarvetta , olisi parempi kehua Jumlaa
sekä Jeesusta , näinkövaan tehdään , Jumala /Jeesus unhottuvat, ja kansa alkaa pitää huonoa , hyvänä.
Jos sinne on laitettava kiitos puheita eikö 1:det /paikkakunta riittäisi . En paremmin sano.SP. puhumassa ,ja kyllä vauhti heti muuttui no teksti on Jaakob 1.Luku tämä Jaakob oli Herran veli
Hän Jerusalemin ylipappi hän oli v.44 -62 Hänellä ja Paavalilla oli hyvät välit ja heillä oli samat mielet.
Jaakob lähettää terveiset Israelin kahdelletoista hajallaan asuvalle sukukunnalle , kehoittaa kestävyyteen
kiusauksissa ,, ja ottamaan sävyisyydellä vastaan Jumalan sanan ja tekemään sen mukaan .
1. Jaakob , Jumalan ja Herran Jeesuksen Kristuksen palvelija , lähettää tervehdyken kahdelletoista hajallaan
asuvalle sukuknnalle ,
2. Veljeni , pitäkää pelkkänä ilona , kun joudutte moniaisiin kiusauksiin.
3:10 . Samasta suusta lähtee kiitos ja kirous , näin ei saa olla.
1:3. tietäen , että teidän uskonne kestäväisyys koetuksissa saa aikaan kärsivällisyyttä .
4. ja kärsivällisyys tuottakoon täydellisen teon että te olisitte täydelliset ja eheät ettekä missään puuttuvaiset . - teuta
Ma päivllä on UR. jaka saarnaa
- teuta
teutatess kirjoitti:
SP. puhumassa ,ja kyllä vauhti heti muuttui no teksti on Jaakob 1.Luku tämä Jaakob oli Herran veli
Hän Jerusalemin ylipappi hän oli v.44 -62 Hänellä ja Paavalilla oli hyvät välit ja heillä oli samat mielet.
Jaakob lähettää terveiset Israelin kahdelletoista hajallaan asuvalle sukukunnalle , kehoittaa kestävyyteen
kiusauksissa ,, ja ottamaan sävyisyydellä vastaan Jumalan sanan ja tekemään sen mukaan .
1. Jaakob , Jumalan ja Herran Jeesuksen Kristuksen palvelija , lähettää tervehdyken kahdelletoista hajallaan
asuvalle sukuknnalle ,
2. Veljeni , pitäkää pelkkänä ilona , kun joudutte moniaisiin kiusauksiin.
3:10 . Samasta suusta lähtee kiitos ja kirous , näin ei saa olla.
1:3. tietäen , että teidän uskonne kestäväisyys koetuksissa saa aikaan kärsivällisyyttä .
4. ja kärsivällisyys tuottakoon täydellisen teon että te olisitte täydelliset ja eheät ettekä missään puuttuvaiset .Jakeeata 5. Viisauden Rukoileminen ja etsiminen .
6 .Uskossa Rukoileminen
7-8. Kaksimielisyyden asiintymismoutoja : Henkilö on kahden vaiheilla siinä, Pitääkö Raamatun sanaa todella Jumala sanana , joka on uskottava ja jota on toteltava , vai ainakin osaksi erehtyvänä ihmissanana , jota ei tarvitse ottaa vakavasti .
Hän tuo lapsensa kasteelle , muttei itse halua elää Kristittynä ja kasvattaa lastaan kristillisesti .
Hän yrittää samalla kertaa palvella JUmalaa ja mammonaa , ollen kahden vaiheilla siinä . Kummalle antaa etusijan ja kunmpaa ensisijasesti etsii.
Hän yrittää Rakastaa Jumalaa ja maailmaa , vaikka Raamattu kieltää Rakastamasta maailmaa ja sanoo , että
Maailma on vihollisuutta Jumalaa vastaan .
Hän puhuu Jumalasta ja Hänen sanastaan , muttei tosissaan yritäkkään elää. Sanan mukaan
Hän tuomitsee toisia synneistä ja vääryyksistä , mutta tekee itse tekoja joista toisia moittii ja tuomitsee .
Hän tunnustaa uskoa Kristukseen , mutta elää itsekkäästi omaansa etsien.
Hän tekee sellaista , mistä on omassatunnonnossaan epävarma , onko se oikein tai väärin vaikka sanoo , vaikka sanoo ettäniin tekevä on tuomittu. - kuulevainen
teuta kirjoitti:
Ma päivllä on UR. jaka saarnaa
Hän oli RH. 1.Joh.1
- kuulevainen
kuulevainen kirjoitti:
Hän oli RH. 1.Joh.1
Jatkoa klo 17 !
- Niin että mitä?
kuulevainen kirjoitti:
Jatkoa klo 17 !
RH on jos siellä Purtanen ja Liuksiala ovat? On se kumma kun saarnaajien nimiäkään ei voi mainita!???
Niin että mitä? kirjoitti:
RH on jos siellä Purtanen ja Liuksiala ovat? On se kumma kun saarnaajien nimiäkään ei voi mainita!???
Pyritään siihen että ei käytettäisi nimiä siten että ainakaan laajempi ei tiedä kenestä on kyse... En oikein tykkää tuosta nimikrijainkäytännöstäkään jota Teuta niin kovin viljetee. Jos hänestä itsestään puhuu siten että viittaa henkilöön niin kyllä älähtää mutta saarnaajia saa kyllä mainita.
Olisi parempi että jätettäisiin viittaukset tunnistettaviin yksityishenkilöihin kokonaan pois, ainakin eläviin ja äskettäin kuolleisiin.
Haluaako edellinen kirjoittaja esiintyä omalla nimellään, vai mikä into on saada saarnaajien nimiä pöydälle?- teuta
Eslest kirjoitti:
Pyritään siihen että ei käytettäisi nimiä siten että ainakaan laajempi ei tiedä kenestä on kyse... En oikein tykkää tuosta nimikrijainkäytännöstäkään jota Teuta niin kovin viljetee. Jos hänestä itsestään puhuu siten että viittaa henkilöön niin kyllä älähtää mutta saarnaajia saa kyllä mainita.
Olisi parempi että jätettäisiin viittaukset tunnistettaviin yksityishenkilöihin kokonaan pois, ainakin eläviin ja äskettäin kuolleisiin.
Haluaako edellinen kirjoittaja esiintyä omalla nimellään, vai mikä into on saada saarnaajien nimiä pöydälle?Käyttää nm. se on sentään lukijaa kohtaan ystävällinen , jollakin määritys on oltava selvä .
- Niin että mitä?
Eslest kirjoitti:
Pyritään siihen että ei käytettäisi nimiä siten että ainakaan laajempi ei tiedä kenestä on kyse... En oikein tykkää tuosta nimikrijainkäytännöstäkään jota Teuta niin kovin viljetee. Jos hänestä itsestään puhuu siten että viittaa henkilöön niin kyllä älähtää mutta saarnaajia saa kyllä mainita.
Olisi parempi että jätettäisiin viittaukset tunnistettaviin yksityishenkilöihin kokonaan pois, ainakin eläviin ja äskettäin kuolleisiin.
Haluaako edellinen kirjoittaja esiintyä omalla nimellään, vai mikä into on saada saarnaajien nimiä pöydälle?ei salaile saarnaajien nimiä! Miksi pitää salailla? Pitäähän heidän Jumalan ja seurakunnan edessä olla avoimesti arvioitavina! Outoa salamyhkäisyyttä!
Niin että mitä? kirjoitti:
ei salaile saarnaajien nimiä! Miksi pitää salailla? Pitäähän heidän Jumalan ja seurakunnan edessä olla avoimesti arvioitavina! Outoa salamyhkäisyyttä!
Seurakunnan edessä on hiukkasen eri asia kuin repostella täällä kaiken kansan (siis koko Suomen kansan) edessä ihmisten nimillä asioita. Ei ole reilua.
Siinä olen samaa mieltä, että nimenomaan SEURAKUNNAN EDESSÄ voisi asioita hoitaa hiukan julkisemmin. Nimettömänähän sinäkin täällä esiinnyt, miksi vaadit muilta enemmän?- teuta
Eslest kirjoitti:
Seurakunnan edessä on hiukkasen eri asia kuin repostella täällä kaiken kansan (siis koko Suomen kansan) edessä ihmisten nimillä asioita. Ei ole reilua.
Siinä olen samaa mieltä, että nimenomaan SEURAKUNNAN EDESSÄ voisi asioita hoitaa hiukan julkisemmin. Nimettömänähän sinäkin täällä esiinnyt, miksi vaadit muilta enemmän?Kuinka minä saan lukijan oppimaan kuka puhuu , ellei siitä jotain merkkiä piirusteta .
Jos sitä ei tehdä , on aivan sama kuunnteleeko sitten nettiä väiei , se että onko puheet oikeita
pitää rakennella valtaistuimella sellaisiksi että ne kestää , ja niihin voi vudenkintakaa palata
Siis aivan sama kuin meidän viestit , ne on pidettävä , tai ne on hukkaan tehtyjaä .
- teuta
Mutta juuri sama paikka , kuin hesas , ja yhden kun on kuullut , on kuullut kaikki.
- ainokaarina
Tuohan oli aika kattavasti sanottu........
- teuta
ainokaarina kirjoitti:
Tuohan oli aika kattavasti sanottu........
Mutta ei jos se tekee pahaa verta.
- moos.
teuta kirjoitti:
Mutta ei jos se tekee pahaa verta.
Eilen päivällä RH.
Illalla ER. hyvä. - teuta
ainokaarina kirjoitti:
Tuohan oli aika kattavasti sanottu........
Kyllä minä ymmärrän , että saarnatekstit on hankalia , ja valinta ei ole helppo , Siinä eräs
toinenkin valitsi tutun paikan, Matt. 5:1-14 vuorisaanan , sekin oli hesassa toisen tekstinä .
kyllä mahdollisuuksia on mista valita , koska LLL:ä valitsi Lutherin tekstiä , siihen aikaan jo
oli 3-4 vuosikerran saarnateksit , se tarkoittaa sitä että nykyisin on 5 vusikeran tekstit joista
valita ,, edelisen pyhän , tänään , ja tulevan pyhän , se on mahdollista saada 15 saarnatekstiä
valintaan , jolloin ei tarvite ihan samaa ottaa , Joensuussakin kului vain 6 tekstiä. JOTEN
yli puolet sai karsia vielä , tietenkin tunnettus teki asiaa , ja se että näistä seuroista on
tehty valinnat Jellivaaraan ... - tuoretta ruohoa
Aika hauskasti sanottu, "kun yhden selityksen kuulee niin on kuullut kaikki." :-)
Kun Raamattua lukee ja tutkii Pyhän Hengen johdatuksella, niin joka kerta sama Raamatun paikka avaa jotakin uuttaa ravintoa nälkäiselle.
Mielestäni rovasti emeritus Matti Aaltonen sanoi hyvin eräässä Ruukku lehdessä, ettei oikea paimen pidä lampaita koko kesää samalla laitumella, vaan vaihtaa aina laidunta kun ruoho on syöty entiseltä laitumelta loppuun. Jokainen vähänkään maaseudun asioita tunteva tietää mitä tapahtuisi, jos lampaat olisivat koko kesän samalla laitumella, ainoastaan aitoja korotettaisiin, etteivät lampaat vahingossakaan näkisi viereiselle vihreämmälle niitylle. Eläinten laiduntamisessa on vaidettava paikkaa aika usein, että uusi ruoho ruoho kasvaisi poljetun ja syödyn ruohon tilalle.
Ja taas kun ruoho on kasvanut niin paimen laskee lampaat poljetulta ja syödyltä niityltä vihreälle puolelle.
Jos Jumalan sanan saarnaajille laitetaan kuolaimet suuhun ja heille annetaan sapluuna jonka mukaan raamatunpaikat on selitettävä aina samalla tavalla, silloin JUmalan sanan suunnaton rikkaus muuttuu korvasyyhyn mukanaan tuomaksi köyhyydeksi.
Kun rukouksetkin luetaan joka sunnuntai samasta kirjasta ja samoilta kohdilta, on lopputuloksena että seurakunta kuuntelee rukouksia puolinukuksissa rutiinilla, kuin hepo kaulassaan kalkattavaa kelloa. - teuta
tuoretta ruohoa kirjoitti:
Aika hauskasti sanottu, "kun yhden selityksen kuulee niin on kuullut kaikki." :-)
Kun Raamattua lukee ja tutkii Pyhän Hengen johdatuksella, niin joka kerta sama Raamatun paikka avaa jotakin uuttaa ravintoa nälkäiselle.
Mielestäni rovasti emeritus Matti Aaltonen sanoi hyvin eräässä Ruukku lehdessä, ettei oikea paimen pidä lampaita koko kesää samalla laitumella, vaan vaihtaa aina laidunta kun ruoho on syöty entiseltä laitumelta loppuun. Jokainen vähänkään maaseudun asioita tunteva tietää mitä tapahtuisi, jos lampaat olisivat koko kesän samalla laitumella, ainoastaan aitoja korotettaisiin, etteivät lampaat vahingossakaan näkisi viereiselle vihreämmälle niitylle. Eläinten laiduntamisessa on vaidettava paikkaa aika usein, että uusi ruoho ruoho kasvaisi poljetun ja syödyn ruohon tilalle.
Ja taas kun ruoho on kasvanut niin paimen laskee lampaat poljetulta ja syödyltä niityltä vihreälle puolelle.
Jos Jumalan sanan saarnaajille laitetaan kuolaimet suuhun ja heille annetaan sapluuna jonka mukaan raamatunpaikat on selitettävä aina samalla tavalla, silloin JUmalan sanan suunnaton rikkaus muuttuu korvasyyhyn mukanaan tuomaksi köyhyydeksi.
Kun rukouksetkin luetaan joka sunnuntai samasta kirjasta ja samoilta kohdilta, on lopputuloksena että seurakunta kuuntelee rukouksia puolinukuksissa rutiinilla, kuin hepo kaulassaan kalkattavaa kelloa.hivenen poskettoman lausahduksen , mutta osittain se on niin , kuin sanoit tuosta sapluunsta .
Rutsin lapista on sapluuna laitettu medän saarnaajille , se on nimittäin niin ellei he saarnaa
sillä lailla kuin he tahtovat , ei suomalainen saarnaa ruotsissa ja tämä on valitettavaa eikö olekin
valitettavaa , samoin siellä kurmutetaan Norjaa ... - moos.
moos. kirjoitti:
Eilen päivällä RH.
Illalla ER. hyvä.On ollut tekstinä , 1. Joh 1:1-4. Kirjoittaja todistaa Kristuksen , Elämän , ilmestytymisestä sen perusteella , mitä oli itse havainnut kolmellatärkeämmällä aistilla , kuulolla , näöllä ja kosketusaistilla , Tärkempää kuitenkin oli, että yhdessä muiden kristittyjen kanssa hän oli saanut osallisuuden Kristuksessa ilmestyneeseen
iankaikkiseen elämään . Siitä hän puhui ja julisti tässä kirjeessäänkin " mikä on alusta ollut " ks. Joh 1.1 -3 .
uskon kautta Kristukseen/ Jumalaan syntynyt yhteys synnytti yhteyden myöstoisiin uskoviin , seurakuntiin .
Sana , Jumaluuden toinen persoona , Poika , oli Välittäjänä luomisessa , sillä kaikki on loutu Hänen kauttaan ,, Meillä on vieläkin Tärkeämpää , että Hän on väli mies syntisten pelastuksessa : Hänen ja Hänen
verwensä kautta armoa etsiville on pääsy armonvaltakuntaan ja Jumalan lapseuteen.
5--2.2 Yhteys Jumalaan ja toisten uskovien kanssa on mahdollista vain Hänen sanassaan ilmoitetun armon ja
totuuden valassa . Kun tämä on uskovissa viela vajaavaista, ja heissä on vielä syntiä , ja he tuon tuostakin lankeavat syntiin ajatuksissa , sanoissa ja teoissa , yhteys Jumalan kanssa voi säilyä uudistuvalla syntien katuvalla tunnustamisella /puhdistuksella Jeesuksen veressä. "Jos joku syntiä tekeekin " Se on kysymys yksityisestä synninteosta . 1 Joh. 3. puhuu jatkuvasta synninteosta jakeet 4,6,8,9. - valitettavasti joo
teuta kirjoitti:
hivenen poskettoman lausahduksen , mutta osittain se on niin , kuin sanoit tuosta sapluunsta .
Rutsin lapista on sapluuna laitettu medän saarnaajille , se on nimittäin niin ellei he saarnaa
sillä lailla kuin he tahtovat , ei suomalainen saarnaa ruotsissa ja tämä on valitettavaa eikö olekin
valitettavaa , samoin siellä kurmutetaan Norjaa ...Juuri näin. Jotkut saarnoista ovat, ja jotkut saarnaajista saarnaavat Kristuksen oppia puhtaasti. Uskottavuus menee kuitenkin, jos sama mies julistaa aamulla puhdasta Kristusen oppia, mutta illalla sekoittaa (sirottelee) saarnansa joukkoon hyppösellisen äitiseurakuntaa, "yhteistä" ymmärrystä ja lapinluottamusta.
Tiedän toki hyvin, että "vain me" seurakuntaopin ylläpitämiseksi nämä edellä mainitut toimenpiteet ovat välttämätttömiä. Raamattu kuitenkin todistaa VÄÄJÄÄMÄTTÄ, että JOKAINEN JOKA USKOO Jumalan sanan lupaukset ja kastetaan Kristukseen Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, TULEE KRISTUKSESSA VANHURSKAAKSI. Mikään mahti maailmassa ei voi näitä Jumalan sanan kohtia tehdä tyhjäksi, eivät lestadiolaisetkaan. Ainoastaan itselleen ja rakkeelle yhteisöllemme he tekevät tällaisilla opetuksilla hallaa. - ainokaarina
valitettavasti joo kirjoitti:
Juuri näin. Jotkut saarnoista ovat, ja jotkut saarnaajista saarnaavat Kristuksen oppia puhtaasti. Uskottavuus menee kuitenkin, jos sama mies julistaa aamulla puhdasta Kristusen oppia, mutta illalla sekoittaa (sirottelee) saarnansa joukkoon hyppösellisen äitiseurakuntaa, "yhteistä" ymmärrystä ja lapinluottamusta.
Tiedän toki hyvin, että "vain me" seurakuntaopin ylläpitämiseksi nämä edellä mainitut toimenpiteet ovat välttämätttömiä. Raamattu kuitenkin todistaa VÄÄJÄÄMÄTTÄ, että JOKAINEN JOKA USKOO Jumalan sanan lupaukset ja kastetaan Kristukseen Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, TULEE KRISTUKSESSA VANHURSKAAKSI. Mikään mahti maailmassa ei voi näitä Jumalan sanan kohtia tehdä tyhjäksi, eivät lestadiolaisetkaan. Ainoastaan itselleen ja rakkeelle yhteisöllemme he tekevät tällaisilla opetuksilla hallaa.Olitko kenties paikalla?
- teuta
ainokaarina kirjoitti:
Olitko kenties paikalla?
mutta kysyn tietääkö kukaan Maanantai illan ER. tekstin paiklan .
- ainokaarina
teuta kirjoitti:
mutta kysyn tietääkö kukaan Maanantai illan ER. tekstin paiklan .
1 Tim.6
- teuta
ainokaarina kirjoitti:
1 Tim.6
Kasotaan , mitä siihen sallitaan , jossakin vaiheessa.
- kulukuri
ainokaarina kirjoitti:
Olitko kenties paikalla?
En ollu paikalla mutta muutamat seurat kuuntelin ja sana oli elävää Jumalan sanaa,tietenkin erinlaisin lahjoin saarnattuna,mutta Jumalan valtakunnassa tarvitaan kaikki lahjat jotka Isä on seurakunnalle antanut.
- ainokaarina
kulukuri kirjoitti:
En ollu paikalla mutta muutamat seurat kuuntelin ja sana oli elävää Jumalan sanaa,tietenkin erinlaisin lahjoin saarnattuna,mutta Jumalan valtakunnassa tarvitaan kaikki lahjat jotka Isä on seurakunnalle antanut.
Niinhän se menee,kukin lahjoillaan.
Ottakaa se mikä oikein on ja hyväksi näkyy...... - teuta
ainokaarina kirjoitti:
Niinhän se menee,kukin lahjoillaan.
Ottakaa se mikä oikein on ja hyväksi näkyy......Niin me teemmekin , ottakaa se mikä oikein on ja hyväksi näkyy. Lue teksti omasta Raamatusta .
6:1-2 , Palvelijain /orjien ja isäntiensuhteet , ks. Ef. 6:5-9.
6:3-5. Harhaoppisuus alkoi siitä kun ihminen paratiisissa uskoi "sen vanhan käärmeen " sanaan , että syömällä kielletystä hyvän ja pahan tiedon puusta hän tuli "niinkuin Jumala tietämään hyvän ja pahan " , Tämä merkitsi : kysymyksessä hyvästä ja pahasta , oikeasta ja vääräästä teidän ei enää tarvitse välittää siitä , mitä Jumala sanoo sanassaan , vaan te kykenette Rartkaisemaan sen paremmin itse.
Tämä ylpeä itseviisaus ja itseriittoisuus eli " paisuminen " , jossa ihminen ei välitä Jumalan sanasta eikä alistu sen kuuliaisuuteen , on syntien ja epä raamatullisten harhojen lähde . Mikäli uskovat seuraavat tätä lihansa/turmeltuneen luontonsa taipumusta eivätkä Hengellä kuolleta sitä , he aiheuttavat seurakunnassa riitoja , epäluuloja ja opillisia harhoihin eksymistä , käyttäen niitä kannattajien kokoomiseen ja voiton saamiseen . Tämä on monien lahkojen ja "kuittien " syntyhistoria . Vain pysymällä nöyrästi Jumalan Sanassa nämä harhat vältetään . Ks. Room. 16:17-18, ;1 Kor. 4:6. - teuta
teuta kirjoitti:
Niin me teemmekin , ottakaa se mikä oikein on ja hyväksi näkyy. Lue teksti omasta Raamatusta .
6:1-2 , Palvelijain /orjien ja isäntiensuhteet , ks. Ef. 6:5-9.
6:3-5. Harhaoppisuus alkoi siitä kun ihminen paratiisissa uskoi "sen vanhan käärmeen " sanaan , että syömällä kielletystä hyvän ja pahan tiedon puusta hän tuli "niinkuin Jumala tietämään hyvän ja pahan " , Tämä merkitsi : kysymyksessä hyvästä ja pahasta , oikeasta ja vääräästä teidän ei enää tarvitse välittää siitä , mitä Jumala sanoo sanassaan , vaan te kykenette Rartkaisemaan sen paremmin itse.
Tämä ylpeä itseviisaus ja itseriittoisuus eli " paisuminen " , jossa ihminen ei välitä Jumalan sanasta eikä alistu sen kuuliaisuuteen , on syntien ja epä raamatullisten harhojen lähde . Mikäli uskovat seuraavat tätä lihansa/turmeltuneen luontonsa taipumusta eivätkä Hengellä kuolleta sitä , he aiheuttavat seurakunnassa riitoja , epäluuloja ja opillisia harhoihin eksymistä , käyttäen niitä kannattajien kokoomiseen ja voiton saamiseen . Tämä on monien lahkojen ja "kuittien " syntyhistoria . Vain pysymällä nöyrästi Jumalan Sanassa nämä harhat vältetään . Ks. Room. 16:17-18, ;1 Kor. 4:6.1 Tim. 6:6-8. JUMALAISUUS On elämää osallisuudessa Uskon kautta , Herraan turvaamista ja Hänen sanaansa kuuliaisuudessa elämistä . Tämä on "suuri voitto", elämän todellinen rikkaus ja onni . kun siihen liittyy armon
ja Hengen hedelmänä tyytyväisyys ja kiitollisuus . Tyytymättömyys ja nuriseva mieli tekee elämän köyhäksi , kurjaksi ja onnettomaksi .
9-12. RAHAN HIMO ; MAMMONAN RAKKAUS on suuri vaara uskovienkin elämässä . "parempi on vielä Herran pelossa kuin paljot varat levottomuudessa "(Sanl. 15:16 : Jumalan ihmiasen tulee "paeta" ahneutta ja
"mammonaa" ELI rikkauksiin kiintyminen Rukoilemalla Jumalalta antavaa mieltä ahnehtivan mielen sijaan
ja kokoaamalla hengellisiä/taivaallisillisia aarteitä , Vanhurskautta jumalisuutta . Uskon kilvoitus iankaikkinen
elämään pääemiseksi ja toisten toisten siihen auttamiseksi on kristityn tärkein tehtävä .
ks. sel. Luuk. 16:1-18, Tässä mainitaan mm. Rehellisestikin hankittu maallinen omaisuus on "väärää mammonaa
ei oikeaa todellista". Jumalan antamiin hengellisiin ja taivaalliisiin rikkauksiin verrattuna , ja kun se herkästi
kiinnittää sydämen itseensä ja harhauttaa pois Jumalan tieltä .ks. 1 Tim.6:7-10 , Kun valon lapset Rukoilevat ,
todistavat ja uhraavat varojaan ,vähintään kymmenykset ihmisten auttamiseksi uskoon ja heidän pääsemisekseen "iäisiin majoihin " , siellä on heidän heidän itsensä sinne tullessaan heitä tervetulleeksi
toivottamaksi , niitä joille pelastutuksen evankeliumi on tullut heidän antamiensa varojen avulla. - teuta
teuta kirjoitti:
1 Tim. 6:6-8. JUMALAISUUS On elämää osallisuudessa Uskon kautta , Herraan turvaamista ja Hänen sanaansa kuuliaisuudessa elämistä . Tämä on "suuri voitto", elämän todellinen rikkaus ja onni . kun siihen liittyy armon
ja Hengen hedelmänä tyytyväisyys ja kiitollisuus . Tyytymättömyys ja nuriseva mieli tekee elämän köyhäksi , kurjaksi ja onnettomaksi .
9-12. RAHAN HIMO ; MAMMONAN RAKKAUS on suuri vaara uskovienkin elämässä . "parempi on vielä Herran pelossa kuin paljot varat levottomuudessa "(Sanl. 15:16 : Jumalan ihmiasen tulee "paeta" ahneutta ja
"mammonaa" ELI rikkauksiin kiintyminen Rukoilemalla Jumalalta antavaa mieltä ahnehtivan mielen sijaan
ja kokoaamalla hengellisiä/taivaallisillisia aarteitä , Vanhurskautta jumalisuutta . Uskon kilvoitus iankaikkinen
elämään pääemiseksi ja toisten toisten siihen auttamiseksi on kristityn tärkein tehtävä .
ks. sel. Luuk. 16:1-18, Tässä mainitaan mm. Rehellisestikin hankittu maallinen omaisuus on "väärää mammonaa
ei oikeaa todellista". Jumalan antamiin hengellisiin ja taivaalliisiin rikkauksiin verrattuna , ja kun se herkästi
kiinnittää sydämen itseensä ja harhauttaa pois Jumalan tieltä .ks. 1 Tim.6:7-10 , Kun valon lapset Rukoilevat ,
todistavat ja uhraavat varojaan ,vähintään kymmenykset ihmisten auttamiseksi uskoon ja heidän pääsemisekseen "iäisiin majoihin " , siellä on heidän heidän itsensä sinne tullessaan heitä tervetulleeksi
toivottamaksi , niitä joille pelastutuksen evankeliumi on tullut heidän antamiensa varojen avulla.1 Tim. 6: 13.Jumalan edessä , joka kaikki eläväksi tekee , ja Kristuksen Jeesukesn edessä , joka Pontius Pilatuksen edessä todisti , tunnustaen hyvän tunnustuksen , minä kehoitan sinua ,
6:14-15. "PIDÄT KÄSKYN , se on mitä Kristus on käskenyt joko itse tai apostolien kautta , ks. Matt. 28:20 .
6:16. Kuolemattomuus ei tässä merkitse vain tajuisen olemassaolevan jatkumista, Vaan autuasta elämää
Jumalan yhteydessä kirkkauden valtakunnassa . Yksin Kristuksella ,joka on "totinen Jumala ja iankaikkinen elämä "1 Joh. 5:20 on yhdessä Isän ja Hengen kanssa Itsessään kuolemattomuus. Hänen omansa "pukeutuvat" Kuolemattomuuteen Hänen tullellessa , jolloin heidän Ruumiinsa nousee ylös kirkastettuna ylösnousemusruumiina , 1 Kor. 15:52-54. Jumalaa ei kukaan voi nähdä ks. Joh. 1:18. - teuta
teuta kirjoitti:
1 Tim. 6: 13.Jumalan edessä , joka kaikki eläväksi tekee , ja Kristuksen Jeesukesn edessä , joka Pontius Pilatuksen edessä todisti , tunnustaen hyvän tunnustuksen , minä kehoitan sinua ,
6:14-15. "PIDÄT KÄSKYN , se on mitä Kristus on käskenyt joko itse tai apostolien kautta , ks. Matt. 28:20 .
6:16. Kuolemattomuus ei tässä merkitse vain tajuisen olemassaolevan jatkumista, Vaan autuasta elämää
Jumalan yhteydessä kirkkauden valtakunnassa . Yksin Kristuksella ,joka on "totinen Jumala ja iankaikkinen elämä "1 Joh. 5:20 on yhdessä Isän ja Hengen kanssa Itsessään kuolemattomuus. Hänen omansa "pukeutuvat" Kuolemattomuuteen Hänen tullellessa , jolloin heidän Ruumiinsa nousee ylös kirkastettuna ylösnousemusruumiina , 1 Kor. 15:52-54. Jumalaa ei kukaan voi nähdä ks. Joh. 1:18.6:17-19 .LUONNOLLISEN JÄRJEN MUKAAN ihminen KOKOAA ITSELLEEN AARTEEN TULEVAISUUDEN VARALLE
kokoamalla omaisuutta ja säästämällä rahaa . Tämän RAAMATUN SANAN MUKAAN aarteenkokoaminen
tapahtuu antamalla paljon ja tekemällä toisille hyvää , toimimalla näin ennen muuta ihmisten pelastukseksi
synnistä armoon , ANTAMINEN , ks. Luuk. 16:1-12.
20-21 . Juutalaiset kirjanoppineet ajattelivat omistavcansa tiedon , kun tunsivat Mooseksen lakia , sanoen
sitä heikosti tuntevia "kirotuiksi" . Heidän "tietonsa " oli kuitenkin paljolti valhetietoo . Meidän aikanamme
on hyvin moninaisia tiedon nimellä kulkevia valheteitoja . OIKEAA TIETOA . -- IÄSYYDEN KANNALTA --
oN VAIN SILLÄ, JOKA TUNTEE kRISTUKSEN vAPAHTAJANA JA hÄNEN KAUTTAAN jUMALAN isänään .
oLLEN Pyhän Hengen johdossa Jumalan sanan, RAAMATUN , NÖYRÄ OPPILAS , sitä oppinut ja oppiva
sen mukaan elämänsä ojentava .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin5910835Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh174561Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa
Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r333937Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta
kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.4402222Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1142170Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä
Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa2601638FinFamin ryhmät
Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir01421Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!
JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu771230Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I101155- 391116