Syyskuun 29 päivä 1972. Eastern airlinesin lento 401 oli jättänyt tunteja sitten New yorkin kylmyyden taakseen, kone valmistautui laskeutumaan Miamiin Floridaan. Koneessa oli 163 matkustajaa ja 13 miehistön jäsentä.
Koneen kapteenina toimi 55-vuotias kapteeni Robert Loft, Eastern airlinesin veteraanikapteeni. Kone valmistautui finaaliin, kun koneen perämies Stockstill huomasi, että yksi kolmesta laskutelinevalosta ei syttynytkään vihreäksi. Etulaskuteline saattoi olla hajonnut, tai sen osoitinlamppu oli palanut. Kapteeni Loft työskernteli radion kanssa ilmoittaen lennonjohdolle, että koneessa saattoi olla ongelma ja se joutuisi kiertämään kentän varmuuden vuoksi. Loft komensi lentoinsinööri Don Repon alas ohjaamon alla olevaan tilaan katsomaan oliko etulaskuteline lukkiutunut vai ei. Seuraavina hetkinä Lockheed Tristaria lensi autopilotti koko miehistön työskennellessä vain yhden ongelman parissa. 5 dollarin arvoinen valo vei kolmen miehen jakamattoman huomion.
Kukaan ohjaamossa ei huomannut, että autopilotti oli itse asiassa kytkeytynyt pois toiminnasta. Massiivinen lentokone menetti kenenkään huomaamatta korkeutta. Kapteeni Loft huomasi koneensa tilan samalla sekunnilla kun se osui maahan Evergladesin suolla. Kone otti kontaktin maahan vaaka-asennossa, mutta yli 250 solmun tuntinopeudella.
Kone jyräsi tiensä läpi pitkän heinikon, räjähti ja hajosi kappaleiksi mennessään. 101 ihmistä kuoli, 77 jäi eloon, joista kaksi kuoli myöhemmin sairaalassa. Kuolleiden joukossa olivat lopulta myös kapteeni Loft ja lentomekaanikko Don Repo.
Onnettomuus itsessään oli ohi, mutta eläville todellinen kauhu oli vasta alkamassa. Eastern airlines käytti tuhoutuneen koneen osia muissa saman tyypin lentokoneissaan varaosina. Pian kauhistunut lentoemäntä pudotti tavaransa lattialle kirkuen pelosta. Kuollut lentomekaanikko Don Repo oli palannut haudan takaa varoittamaan uunin toimintahäiriöstä koneessa. Myös kapteeni Robert Loft ilmaantui useita kertoja eri lennoilla Eastern Airlinesin Lockheed Tristarilla. Kerran kapteeni istui perämiehen paikalla aivan yllättäen, kääntyi katsomaan koneen lentoinsinööriä ja totesi ääneen "emme anna enää koskaan Tristarin syöksyä alas."
Kuolleiden ilmailijoiden haamut varoittivat vioista Easternin koneissa monta kertaa, ennen kuin Eastern Airlines lopulta poisti tuhoutuneen lentokoneen osat muista laivastonsa lentokoneista.
Tapaus on maailman parhaiten dokumentoitu todiste siitä, että elämää voi olla kuoleman jälkeen. Lennon 401 tuho vainosi kuolleita miehistön jäseniä niin pahoin, että he palasivat haudan takaa suojelemaan lentomatkustajia yhtiön muissa koneissa. Vasta Eastern airlinesin työntekijöiden vapaaehtoinen spiritismi-istunto sai kuolleen miehistön vakuuttuneeksi siitä, että oli aika jatkaa eteenpäin ja jättää elävät rauhaan.
Eastern poisti ne osat koneistaan, jotka toivat haamut mukanaan lentokoneisiin.
Lentäjien aaveet eivät koskaan enää vaivanneet muita lentokoneita, mutta haamuista jäi konkreettinen todiste yhden Eastern airlinesin koneen mustaan laatikkoon, joka tallentaa myös ohjaamokeskustelut. Kapteeni Loftin ääni lupaa suojella muita koneita tuholta nauhalla, jonka aitoutta ei voida kiistää.
merkittävin kummituskertomus
10
3959
Vastaukset
- L-1011 perämies
Turma tapahtui joulukuussa 1972, ei syyskuussa. Muuten kuvailet tapahtumat aika oikein. Lennolla menetetyn korkeuden huomasi ensimmäisenä perämies Stockstill, joka hämmentyneenä ilmoitti havaintonsa Loftille. Loft yritti saadaa koneen nousemaan, mutta jumbojetti reagoi hitaasti, eikä konetta enää ehditty pelastaa iskeytymästä maahan.
Suurin osa 401:n osista menivät L-1011 #318, joka oli yksi Easternin monista TriStareista. Lennon 401 kone oli TriStar #310, joka turmassa tuhoutui korjaukelvottomaksi.
Infrapuna-uuniin liittyvä tapaus, joka siis dokumentoitiin juuri koneessa #318, meni niin, että emäntä ilmoitti sisäpuhelimella ylös mekaanikolle uunin toimintahäiriöstä. Hetkeä myöhemmin mekaanikko tuli hissillä alas koneen keittiöön korjaamaan vikaa. Vika saatiin kuntoon. Ei siinä muuta kuin että vähän myöhemmin alas keittiöön tuli kyseisen lennon oikea mekaanikko, jolle emäntä oli iloittanut viasta. Kumpikin oli täysin ymmällään. Ensimmäinen vian korjannut mekaanikko oli ollut Don Repo...
Tämä emäntä, kuten monet muut henkimaailman ilmestykset kohdanneet ihmiset, niin Easternin henkilökunnasta kuin matkustajatkin tunnistivat aaveet Loftiksi ja Repoksi myöhemmin valokuvien perusteella. He eivät tunteneet heitä henkilökohtaisesti.
Aavenäkyjä ja muita teknisiä selittämättömiksi jääneitä asioita dokumentoitiin kymmeniä Easternillä vuosina 73-74. Yksi tapaus oli sellainen, että emännät olivat toistamiseen laskeneet matkustajamäärän ennen lentoon lähtöä ja todenneet ihmisiä olevan yksi liikaa. Ylimääräinen "matkustaja" oli pukeutunut Easternin univormuun mutta kieltäytyi sanomasta sanaakaan. Emäntä haki kapteenin paikalle joka välittömästi kolleegansa Loftiksi. Samassa silmänräpäyksessä tämä katosi useiden silminnäkijöiden edessä.
Totta tai ei, niin tosiasia on, että tämä "kummitus" sai aikaan sen, että kyseinen lento jouduttiin lykkäämään useilla tunneilla. Virallisen raportin mukaan syynä olivat "tekniset" ongelmat. NTSB totesi myös, että kyseisen lentokoneen lokikirja oli selittämättömistä syistä vaihdettu uuteen. Eastern vaikeni koko tapauksesta.- ketjun aloittaja
Lockheed Tristar-tyypin koneita on vielä jonkinverran liikenteessä, vaikkakin suuret lentoyhtiöt ovat siitä jo luopuneet. Kummitusteoriaa olisi periaatteessa hyvin helppoa testata varustamalla joku vielä lentokelpoisista Tristar-koneista Easternin lennon 401 jäämistön osilla ja kokeilemalla sitten josko kummitukset ilmestyisivät jälleen koneeseen. Tietenkin koelennon aikana tristarin pitäisi lentää mukanaan ainoastaan ehdottoman pakollinen ohjaamomiehistö ja kuvaajat siltä varalta, että jotakin todella sattuisi koelennolla. Ei matkustajia koneeseen varmuuden vuoksi. Lisäksi koelentosarja pitäisi suorittaa kaukana asutuilta alueilta lähinnä valtameren yllä tai aavikon yläpuolella siltä varalta, jos kummituksen ilmaantuminen saisi aikaan koneen sisällä kaaoksen. Hylky putoaisi sitten taivaalta turvallisesti kaukana asutuksesta.
- L-1011 perämies
ketjun aloittaja kirjoitti:
Lockheed Tristar-tyypin koneita on vielä jonkinverran liikenteessä, vaikkakin suuret lentoyhtiöt ovat siitä jo luopuneet. Kummitusteoriaa olisi periaatteessa hyvin helppoa testata varustamalla joku vielä lentokelpoisista Tristar-koneista Easternin lennon 401 jäämistön osilla ja kokeilemalla sitten josko kummitukset ilmestyisivät jälleen koneeseen. Tietenkin koelennon aikana tristarin pitäisi lentää mukanaan ainoastaan ehdottoman pakollinen ohjaamomiehistö ja kuvaajat siltä varalta, että jotakin todella sattuisi koelennolla. Ei matkustajia koneeseen varmuuden vuoksi. Lisäksi koelentosarja pitäisi suorittaa kaukana asutuilta alueilta lähinnä valtameren yllä tai aavikon yläpuolella siltä varalta, jos kummituksen ilmaantuminen saisi aikaan koneen sisällä kaaoksen. Hylky putoaisi sitten taivaalta turvallisesti kaukana asutuksesta.
Enää ei Euroopassa L-1011 virallisesti liikennöi kuin Euroatlantic ns. wet-lease sopimuksilla. Luzairin kone vietiin vajaa vuosi sitten aavikolle säilöön. Edessä oleva iso huolto todettiin tulevan niin kalliiksi. Valitettavasti.
Mutta vielä 401:stä: Mistä ensinnäkin luulet löytyvän vanhoja purkuosia vuodelta 1972? toiseksi kenelläkään tuskin on intressiä ruveta niin kalliseen "leikkiin". Kolmanneksi osa Easternin silloisesta henkilökunnasta piti spiritistisiä istuntoja haamujen karkoittamiseksi. Sen jälkeen ei kummitustarinoita tiettävästi ilmoitettu. Hylyn osat purettiin vasta tämän jälkeen, ilmeisesti jonkinlaisena "varmistuksena" ja lopullisena sinettinä koko rumballe. Eiköhän ne osat viety valimoon ja kaatikselle?
La loppukevennyksenä: Huolesi koelentokoneen putomaisesta on turha! Jos nimittäin aave ilmestyisi, niin Don nimenomaan aikanaan imoitti pienellä "piipahdusreissullaan", etteivät he enää ikinä sallisi L-1011 koneen putoavan. - jep jep
L-1011 perämies kirjoitti:
Enää ei Euroopassa L-1011 virallisesti liikennöi kuin Euroatlantic ns. wet-lease sopimuksilla. Luzairin kone vietiin vajaa vuosi sitten aavikolle säilöön. Edessä oleva iso huolto todettiin tulevan niin kalliiksi. Valitettavasti.
Mutta vielä 401:stä: Mistä ensinnäkin luulet löytyvän vanhoja purkuosia vuodelta 1972? toiseksi kenelläkään tuskin on intressiä ruveta niin kalliseen "leikkiin". Kolmanneksi osa Easternin silloisesta henkilökunnasta piti spiritistisiä istuntoja haamujen karkoittamiseksi. Sen jälkeen ei kummitustarinoita tiettävästi ilmoitettu. Hylyn osat purettiin vasta tämän jälkeen, ilmeisesti jonkinlaisena "varmistuksena" ja lopullisena sinettinä koko rumballe. Eiköhän ne osat viety valimoon ja kaatikselle?
La loppukevennyksenä: Huolesi koelentokoneen putomaisesta on turha! Jos nimittäin aave ilmestyisi, niin Don nimenomaan aikanaan imoitti pienellä "piipahdusreissullaan", etteivät he enää ikinä sallisi L-1011 koneen putoavan.Don Repon kommentti "There will never be another crash of L-1011, we won't allow it to happen again" tallentui myös kyseisellä lennolla ohjaamon ääninauhuriin. Tapaus on parhaiten dokumentoitu kummittelutapaus koskaan, sillä matkustajakoneen ääninauhuri tallentaa tarkkaan kaiken ohjaamossa käytävän keskustelun ja äänet. L1011 Tristar ei enää koskaan tuhoutunut lentoturmassa tämän jälkeen.
Lockheed Tristar on edelleen ollut äärimmäisen luotettava matkustajakonetyyppi ja kenties parhaiten suunniteltu matkustajakone koskaan. Saman aikakauden toinen suuri konetyyppi Douglas DC-10 kärsi teknisistä murheista alusta saakka, eikä ollut missään vaiheessa erityisen turvallinen kone matkustaa. Myöskin Boeing 747 on kärsinyt lastentaudeista ja sille on sattunut tuhoisia lentoturmia. Maailman tuhoisin matkustajakoneturma tapahtui juuri Boeing 747:lle Teneriffalla kun kaksi saman tyypin konetta tuhoutui törmäyksessä kiitoradalla.
Tristar on sitävastoin ollut aivan loppuun saakka hyvin, hyvin turvallinen kone. Easternin turman ansiosta meillä on tänä päivänä maavaroitin, joka varoittaa jos kone tulee 500 jalkaa lähemmäs maan pintaa.
Don Repo ja Bob Loft suojelivat lentojen matkustajia tuholta taivaalla ja pelastivat luultavasti enemmän ihmishenkiä kuin lennon 401 tuhossa menetettiin. - lee kuuu
jep jep kirjoitti:
Don Repon kommentti "There will never be another crash of L-1011, we won't allow it to happen again" tallentui myös kyseisellä lennolla ohjaamon ääninauhuriin. Tapaus on parhaiten dokumentoitu kummittelutapaus koskaan, sillä matkustajakoneen ääninauhuri tallentaa tarkkaan kaiken ohjaamossa käytävän keskustelun ja äänet. L1011 Tristar ei enää koskaan tuhoutunut lentoturmassa tämän jälkeen.
Lockheed Tristar on edelleen ollut äärimmäisen luotettava matkustajakonetyyppi ja kenties parhaiten suunniteltu matkustajakone koskaan. Saman aikakauden toinen suuri konetyyppi Douglas DC-10 kärsi teknisistä murheista alusta saakka, eikä ollut missään vaiheessa erityisen turvallinen kone matkustaa. Myöskin Boeing 747 on kärsinyt lastentaudeista ja sille on sattunut tuhoisia lentoturmia. Maailman tuhoisin matkustajakoneturma tapahtui juuri Boeing 747:lle Teneriffalla kun kaksi saman tyypin konetta tuhoutui törmäyksessä kiitoradalla.
Tristar on sitävastoin ollut aivan loppuun saakka hyvin, hyvin turvallinen kone. Easternin turman ansiosta meillä on tänä päivänä maavaroitin, joka varoittaa jos kone tulee 500 jalkaa lähemmäs maan pintaa.
Don Repo ja Bob Loft suojelivat lentojen matkustajia tuholta taivaalla ja pelastivat luultavasti enemmän ihmishenkiä kuin lennon 401 tuhossa menetettiin.Mistä näitä Don Repon autentisia komentteja voisi kuulla?
- L-1011 perämies
jep jep kirjoitti:
Don Repon kommentti "There will never be another crash of L-1011, we won't allow it to happen again" tallentui myös kyseisellä lennolla ohjaamon ääninauhuriin. Tapaus on parhaiten dokumentoitu kummittelutapaus koskaan, sillä matkustajakoneen ääninauhuri tallentaa tarkkaan kaiken ohjaamossa käytävän keskustelun ja äänet. L1011 Tristar ei enää koskaan tuhoutunut lentoturmassa tämän jälkeen.
Lockheed Tristar on edelleen ollut äärimmäisen luotettava matkustajakonetyyppi ja kenties parhaiten suunniteltu matkustajakone koskaan. Saman aikakauden toinen suuri konetyyppi Douglas DC-10 kärsi teknisistä murheista alusta saakka, eikä ollut missään vaiheessa erityisen turvallinen kone matkustaa. Myöskin Boeing 747 on kärsinyt lastentaudeista ja sille on sattunut tuhoisia lentoturmia. Maailman tuhoisin matkustajakoneturma tapahtui juuri Boeing 747:lle Teneriffalla kun kaksi saman tyypin konetta tuhoutui törmäyksessä kiitoradalla.
Tristar on sitävastoin ollut aivan loppuun saakka hyvin, hyvin turvallinen kone. Easternin turman ansiosta meillä on tänä päivänä maavaroitin, joka varoittaa jos kone tulee 500 jalkaa lähemmäs maan pintaa.
Don Repo ja Bob Loft suojelivat lentojen matkustajia tuholta taivaalla ja pelastivat luultavasti enemmän ihmishenkiä kuin lennon 401 tuhossa menetettiin.Jos ajatellaan, että yhtään konetta ei ole pudonnut koneessa olleen vian takia, niin asia voitanen allekirjoittaa, mutta tietyin varauksin. Kyllä joitakin turmia on sattunut 401:n jälkeen ja uhrejakin on tullut. Delta 191 vuonna 1985 johtui rajuista ilmanpaineen vaihteluista, eli koneessa ei ollut mitään vikaa. Sen sijaan Saudia 163 vuonna 1980 joutui tekemään hätälaskun tulipalon takia. Kaikki yli 300 koneessa ollutta menehtyivät kun paineistusta ei saatu pois ja evakuointi viivästyi. Muitakin enemmän tai vähemmän vakavia turmia on ollut, mutta nämä lienevät ne, joissa uhreja on tullut eniten.
Mutta muuten yhdyn täysin rinnoin siihen, että L-1011 TriStar on ilmailuhistorian upeimpia ja kauneimpia luomuksia, edelleen. Se on tilastollisesti yksi turvallisimpia koneita. Monet sen aikaansa edellä olleet innovaatiot ovat tulleet muihin koneisiin myöhemmin. Sen lento-ominaisuudet ovat ensiluokkaiset, sen voin omasta kokemuksesta sanoa. Ääni, jonka valtavat Rolls-Royce Rb211 moottorit kehittävät kerätessään täyden kierrokset on suorastaan hypnoottinen, ainakin näin vanhalle entusiastille. On sääli, että kaupallinen tehokkuus ei suosi sellaista teknologista taidetta, jota tämä kone edustaa. DC-10 tai 747 ovat bukkikamaa sen rinnalla.
401 oli yksi modernin liikenneilmailun merkittävimpiä turmia, jolla on ollut suurin vaikutus ilmailun turavllisuuden kehityksessä. Se oli myös ensimmäinen jumbo-luokan koneen turma. GPWS tuli sen jälkeen, mutta merkittävin vaikutus 401:stä oli koko tapa, jolla ohjaamomiehistöä koulutettiin. Itse asiassa 401 muutti koko käistyksen lentohenkilökunnan tiimityöskentelystä ja tehtävien jaosta. Vaikka asia ja koulutuksen puutteet tiedostettiin melko välittömästi, tarvittiin yksi suuri turma lisää, ennen kuin ryhdyttiin toimiin, ja 401:n todellinen opetus ymmärrettiin. Se oli juuri Teneriffalla sattunut kahden 747 yhteentörmäys, joka on yhä pahin onnettomuus ilmailun historiassa.
Mitä noihin kummitustarinoihin tulee, niin en oikein osaa ottaa kantaa, mutta en sano etteikö se olisi mahdollista. On nimittäin niin monta seikkaa, jotka käytännössä tekevät mahdottomaksi sen, että kyseessä olisi kokonaan keksitty juttu. Ja tapauksista on tehty virallisia raportteja. Silti voi hieman ihmetellä, miksi asia aikanaan painettiin villasella. Ainakin Easternin konkurssin jälkeen eivät enää taloudelliset intressit olis olleet esteenä asian esiin ottamiseksi uudestaan. - lentäjä myös
lee kuuu kirjoitti:
Mistä näitä Don Repon autentisia komentteja voisi kuulla?
...mutta vanhaa ääninauhaa ohjaamosta, jossa Don Repo puhuu tuskin on säilytetty koska ko. lennolla ei tapahtunut yhtään vahinkoa. NTSB on kait se instanssi, jossa onnettomuuslentojen mustien laatikoiden nauhat säilytetään. En tosin tiedä säilytetäänkö niitäkään kuinka kauan. Eastern tosin kovin hanakasti poistatti kaikki lokikirjat ja muut materiaalit, joissa oli jotakin kummitteluun viitaavaa. Miksiköhän? Ei savua ilman tulta...
- tristarin ääninauha
lentäjä myös kirjoitti:
...mutta vanhaa ääninauhaa ohjaamosta, jossa Don Repo puhuu tuskin on säilytetty koska ko. lennolla ei tapahtunut yhtään vahinkoa. NTSB on kait se instanssi, jossa onnettomuuslentojen mustien laatikoiden nauhat säilytetään. En tosin tiedä säilytetäänkö niitäkään kuinka kauan. Eastern tosin kovin hanakasti poistatti kaikki lokikirjat ja muut materiaalit, joissa oli jotakin kummitteluun viitaavaa. Miksiköhän? Ei savua ilman tulta...
On niissä mustien laatikoiden nauhoissa joku säilytysaika, vaikka onnettomuutta ei olisi sattunutkaan. Vuosia se säilytysaika on joka tapauksessa. NTSB säilyttää nauhoja, silloin kun kyseessä on onnettomuustapaus.
Tuo Don Repon kommentin sisältävä ääninauhan pätkä saattaa olla digitoituna, eli löytyä ihan You Tubellakin tai jostakin muusta palvelusta minne kerätään todisteita kummittelusta. Onhan kyseessä kuitenkin maailman kuuluisin kummittelutapaus, josta on jopa olemassa todisteet. - lentäjä myös
tristarin ääninauha kirjoitti:
On niissä mustien laatikoiden nauhoissa joku säilytysaika, vaikka onnettomuutta ei olisi sattunutkaan. Vuosia se säilytysaika on joka tapauksessa. NTSB säilyttää nauhoja, silloin kun kyseessä on onnettomuustapaus.
Tuo Don Repon kommentin sisältävä ääninauhan pätkä saattaa olla digitoituna, eli löytyä ihan You Tubellakin tai jostakin muusta palvelusta minne kerätään todisteita kummittelusta. Onhan kyseessä kuitenkin maailman kuuluisin kummittelutapaus, josta on jopa olemassa todisteet.Nämä kummitusjutut kirjattiin kohta 40 vuotta sitten ja ko. yhtiö lopetettiin jo 1991, eli parikymmentä vuotta sitten.
Koska Eastern viimieseen asti kielsi kaikki kummitusjutut, niin tuskin mitään "kummitusnauhaa" on otettu talteen. NTSB voi määrätä lokitietojen perusteella nauhat tutkittavaksi ja säilytettäväksi, mutta ei varmaan kummituksien takia. Jos näin olisi tapahtunut, niin asia olis varmasti tiedossa ja joutunut laajempaan levitykseen. - Rajakaveri
lentäjä myös kirjoitti:
Nämä kummitusjutut kirjattiin kohta 40 vuotta sitten ja ko. yhtiö lopetettiin jo 1991, eli parikymmentä vuotta sitten.
Koska Eastern viimieseen asti kielsi kaikki kummitusjutut, niin tuskin mitään "kummitusnauhaa" on otettu talteen. NTSB voi määrätä lokitietojen perusteella nauhat tutkittavaksi ja säilytettäväksi, mutta ei varmaan kummituksien takia. Jos näin olisi tapahtunut, niin asia olis varmasti tiedossa ja joutunut laajempaan levitykseen.Koko tapahtumaketjusta, onnettomuudesta kummitusten ilmestymiseen ja seurauksiin asti on tehty kirja "The ghost of flight 401", mutta valitettavasti kirjoittaja John G. Fuller on jo kuollut, joten häneltäkään ei enää pysty tietoja saamaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t917284- 353851
- 453450
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402582- 2132496
- 412392
- 1302303
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?292199Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna191913Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..241898