Olenko lankeemassa

Rauhaa vaan

Kun olen jo eläkeikäinen ja yksinäisyys vaivaa, olen nimittäin vakavasti harkinnut tv hankkimista, jossa on kanava-valitsin ja sulkunappula. 50v ilman tv, tä saa riittää.
Hyvää on ajankohtais-ohjelmat, uutiset ym. Huonon ohjeman katselu tuottaa vaikeuksia, eli sisäinen esto on.
Mikä siitä tv,stä tekee nykymaailmassa niin synnillisen? kun vertaa internettiin, tällä apparaatilla ne synnintekomahdollisuudet on moninkertaiset.
Kuinka el,llä monella on tv jo nyt? luulen että puolella.

27

257

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllähän tv kielto on ollut virallisessa ympäristössä melko tiukka ja jopa hyvin poissulkeva.
      Varmasti varjeltuu monelta houkutukselta, kun sitä ei ole. Minulle on kuitenkin tullut mieleen, että kiellossa on taustalla myös toinen syy.

      Ensinnäkin ei näe ihmiskunnan hätää eikä siksi tarvitse ottaa kukkarollaan osaa siihen. Joku viisas sanoi, että ihmisen kukkaro tulee viimeksi uskoon. Saa autuaasti kellahtaa unelmavuoteeseen, kun toisaalla on ihmisiä, joilla ei ole leipää, ei kunnon asuntoa, ei vaatteita, ei puhdasta vettä. Mutavyöry hautaa satoja asumuksia. Toiset vie tulva. Toisaalla kuivuus vie elämisen mahdollisuuden.

      Kolmas asia on hengelliset kanavat, josta voisi saada vertailukelpoista aineistoa saarnojen rinnalle. Ainoan oikean totuuden pitäisi aina jäädä voittajaksi, mutta mahtaako olla pienehkö epäilys.

      Vehkeen hankkimista en suosittele kenellekkään, mutta en ainakaan jyrkästi voi kieltääkkään. Joku on joskus ikäänkuin lupaa kysellyt ja kertonut mitä sieltä sitten katsoisi. Olen sanonut, että jos sitä käytät niinkuin olet sanonut, en näe syytä kieltää. Jokainen on itse vastuussa sen käytöstä, kukaan toinen ei voi vastata toisen puolesta.

      • ei ole enää

        Tv ei pystynyt tarjoamaan elämää. Se vei sen pois. Itse olin aika heikko sulkemaan sitä vaan saatoin tapitella mitä vaan. Ihmisessä oleva uteliaisuus teettää sen.
        TV vei ajan ja toiminnan. Se passivoi ja vie ihmisen apaattiseen olotilaan.

        TV:m järkevyyttä voi miettiä siten esim. että kun ihmiselle on annettu elämä, niin annatko sitä pois muille, muiden esityksille, elämäntarinoille ja aivopesulle.

        Itse laitoin tv:n pois jo useita vuosia sitten, kun kyllästyin lopulta niihin " kiintiö homoihin" joita tungettiin joka ohjelmaan ( jokin yhteiskunnallinen homo-ohjelma luultavasti, että niitä piti olla joka ohjelmassa ( aivopesua tai sen yritystä)).
        Ohjelmat oli surkeita ja kaikki muu elämä alkoi jäämään ko. ajalta pois.
        Ei ollut omaa elämää vaan median esittämää elämää, heidän valintojensa mukaista tyylillisesti ja sisällöllisesti olen pitkään ajatellut, että sillä ohjataan ihmistä. Onkohan tv-ohjelmien tason suunnittelussa jokin psykologinen osasto, jotka ohjaavat ohjelmia ja sisältöjä " ylempää" tulevien ohjeiden mukaan? Siltä ainakin alkoi tuntumaan. Sen verran sontaa sonnan päälle.
        Luonto-ohjelmia katsoessani aina tukahduin siihen, kun sieltä aivopestiin että joku eläin oli xxx miljoonaa vuotta vanha ( aina Raamatun tiedon vastaisia esityksiä, joita esitetään, kun ne olisivat tosia).

        Kaikkiaan olen ollut onnellinen ja saanut elämäni takasin, kun luovuin tv:stä.

        TV on ihmeellinen laitos, sillä se kodeissa saa sen parhaan paikan , eli olohuoneen keskeisin paikka.
        Se on joka-iltainen kyttäyksen kohde. Ainakin uutiset piti aina katsoa.

        Huomasin, että olin onnellisempi, kun en tiennyt kaikkea maailman tuskaa ja vääryyttä ( mikä tuntui olevan uutistenkin ykkös asia).

        Tajusin, että elämä on aina ollut eripuolilla maailmaa erilaisia ongelmia ja emme voi niihin juurikaan vaikuttaa. Rahaa niihin kyllä kerätään, se on selvä. Usein se raha kuitenkin jää matkalle, eikä tavoita kohdettaan.
        Raha tavoittaa kohteensa paremmin, kun katsot vaikka kaupassa jonkun ihmisen joka oikeasti on heikoissa varoissa. Anna hänelle 100 euroa !
        Se menee oikein silloin kun autamme lähimmäistämme, siinä ihan vieressä.
        Rukoushuoneellekin voi lahjoittaa rahaa lähetystyöhön jne.

        TV on minun kokemuksessani laitos, joka orjuuttaa katsojaansa, ohjaa katsojan ajatuksia, valtaa elämän ja vie omasi.

        Mitä muut ajattelivat tv:stäni ?
        Minulle se taas oli yhdentekevää, sillä ei ne muut minua kuitenkaan taivaaseen vie.
        Tosin, hyviä ystäviä puhui asiasta , joskin usein olin enemmän kiusaantunut kun mielissäni tuomitsevasta sävystä. En yleensäkään tee syntiä tai ole tekemättä muiden takia. Itseäni pilaan jos jotakin pilaan.
        Itse joudun vstaamaan Jumalan edessä asioistani.
        Muut eivät vastaa minusta oletettavasti.


      • teuta
        ei ole enää kirjoitti:

        Tv ei pystynyt tarjoamaan elämää. Se vei sen pois. Itse olin aika heikko sulkemaan sitä vaan saatoin tapitella mitä vaan. Ihmisessä oleva uteliaisuus teettää sen.
        TV vei ajan ja toiminnan. Se passivoi ja vie ihmisen apaattiseen olotilaan.

        TV:m järkevyyttä voi miettiä siten esim. että kun ihmiselle on annettu elämä, niin annatko sitä pois muille, muiden esityksille, elämäntarinoille ja aivopesulle.

        Itse laitoin tv:n pois jo useita vuosia sitten, kun kyllästyin lopulta niihin " kiintiö homoihin" joita tungettiin joka ohjelmaan ( jokin yhteiskunnallinen homo-ohjelma luultavasti, että niitä piti olla joka ohjelmassa ( aivopesua tai sen yritystä)).
        Ohjelmat oli surkeita ja kaikki muu elämä alkoi jäämään ko. ajalta pois.
        Ei ollut omaa elämää vaan median esittämää elämää, heidän valintojensa mukaista tyylillisesti ja sisällöllisesti olen pitkään ajatellut, että sillä ohjataan ihmistä. Onkohan tv-ohjelmien tason suunnittelussa jokin psykologinen osasto, jotka ohjaavat ohjelmia ja sisältöjä " ylempää" tulevien ohjeiden mukaan? Siltä ainakin alkoi tuntumaan. Sen verran sontaa sonnan päälle.
        Luonto-ohjelmia katsoessani aina tukahduin siihen, kun sieltä aivopestiin että joku eläin oli xxx miljoonaa vuotta vanha ( aina Raamatun tiedon vastaisia esityksiä, joita esitetään, kun ne olisivat tosia).

        Kaikkiaan olen ollut onnellinen ja saanut elämäni takasin, kun luovuin tv:stä.

        TV on ihmeellinen laitos, sillä se kodeissa saa sen parhaan paikan , eli olohuoneen keskeisin paikka.
        Se on joka-iltainen kyttäyksen kohde. Ainakin uutiset piti aina katsoa.

        Huomasin, että olin onnellisempi, kun en tiennyt kaikkea maailman tuskaa ja vääryyttä ( mikä tuntui olevan uutistenkin ykkös asia).

        Tajusin, että elämä on aina ollut eripuolilla maailmaa erilaisia ongelmia ja emme voi niihin juurikaan vaikuttaa. Rahaa niihin kyllä kerätään, se on selvä. Usein se raha kuitenkin jää matkalle, eikä tavoita kohdettaan.
        Raha tavoittaa kohteensa paremmin, kun katsot vaikka kaupassa jonkun ihmisen joka oikeasti on heikoissa varoissa. Anna hänelle 100 euroa !
        Se menee oikein silloin kun autamme lähimmäistämme, siinä ihan vieressä.
        Rukoushuoneellekin voi lahjoittaa rahaa lähetystyöhön jne.

        TV on minun kokemuksessani laitos, joka orjuuttaa katsojaansa, ohjaa katsojan ajatuksia, valtaa elämän ja vie omasi.

        Mitä muut ajattelivat tv:stäni ?
        Minulle se taas oli yhdentekevää, sillä ei ne muut minua kuitenkaan taivaaseen vie.
        Tosin, hyviä ystäviä puhui asiasta , joskin usein olin enemmän kiusaantunut kun mielissäni tuomitsevasta sävystä. En yleensäkään tee syntiä tai ole tekemättä muiden takia. Itseäni pilaan jos jotakin pilaan.
        Itse joudun vstaamaan Jumalan edessä asioistani.
        Muut eivät vastaa minusta oletettavasti.

        Ja olen monessa samaa mieltä , ostin ensimmäisen tv. 1977 annoin nykyisen littanan pojalle 2008
        tässä ennen joulua ,, olen sen ikäinen että muistan hyvin kun -56 helmikuussa tuli kyläämme eka
        tv. näytös , se muutti meidän poikasten elon kerralla , aina piti kirtää kenen luona näki Rintintin
        No minun piti puhua siitä , kun saarnaajat saivat asioista selvää , niistä puhuttiin kuivauskaappina
        kyllä se ,tv onkin Hengellisen elämän kuivaus kaappi , se täytyy todeta , toiset puhuivat sittenmin
        että tv, on koti teatteri ym. Mutta nykyään sanotaan jo että ei se kone ole synti vaan ohjelmat.
        Se onkin sitten jokaisen oma taistelu mistä poikki .

        Netti on monen mielestä pahempi ,, minusta se ei ole sitä , kunhan ei opettelekaan niitä pahoja
        tietenkin tämä meni itsekehuksi , mutta minä olen nyt 4 vuotta ollut netissä , en osaa kuin EL:n
        palstalle tulon ,,siitä sitten VL:n ja se on kaikki .


      • ei, oo,,

        Telkusta tulee loistavia ohjelmia ja informaatiota, mutta myös pash,,aa. Synnin teille pääsee autollakin, netissä, jalkaisin ja ajatuksissa.

        Tv sivistää, avartaa ja tuo seuraa. Pahentaa jos on väärä mieli, nappula -stop on.

        Tv tuo elämääsi suuremmat ympyrät, kun koko maailma tulee kotiisi, hädät ja tuskat, ilot ja ihmeet--
        Maailma on muuakin kuin korpikylän kauppaauto ja kiireiset ystävät jotka kieltäytyvät kyläänkutsuistasi vuodesta toiseen, hehkä eivät ehdi kun telkusta tulee kiinnostavampaa ohjelmat.
        Yleisradion-tv ongelmana on että sen täytyy olla tasapuolinen ja lähettää ohjelmia kaikille kohderymille, mummoista nuorisoon, jne,, mutta kaikkea ei ole pakko katsoa, jollei tahdo?


      • savon ukko
        teuta kirjoitti:

        Ja olen monessa samaa mieltä , ostin ensimmäisen tv. 1977 annoin nykyisen littanan pojalle 2008
        tässä ennen joulua ,, olen sen ikäinen että muistan hyvin kun -56 helmikuussa tuli kyläämme eka
        tv. näytös , se muutti meidän poikasten elon kerralla , aina piti kirtää kenen luona näki Rintintin
        No minun piti puhua siitä , kun saarnaajat saivat asioista selvää , niistä puhuttiin kuivauskaappina
        kyllä se ,tv onkin Hengellisen elämän kuivaus kaappi , se täytyy todeta , toiset puhuivat sittenmin
        että tv, on koti teatteri ym. Mutta nykyään sanotaan jo että ei se kone ole synti vaan ohjelmat.
        Se onkin sitten jokaisen oma taistelu mistä poikki .

        Netti on monen mielestä pahempi ,, minusta se ei ole sitä , kunhan ei opettelekaan niitä pahoja
        tietenkin tämä meni itsekehuksi , mutta minä olen nyt 4 vuotta ollut netissä , en osaa kuin EL:n
        palstalle tulon ,,siitä sitten VL:n ja se on kaikki .

        muunneltua totuutta. Olet takuulla vilkaissut muuallekkin kuin EL ja Vl palstoille.
        Tulihan sietä televisiostakion muutakin. Ei kai se synti ole jos lukee esimerkiksi päivän lehtiä sieltä.

        Minä näinkin iäkkäänä olen perin utelias netin kurkkija, enkä katso sitä ketään, enkä itseäni loukkaavaksi. Sieltä olen myös kaivanut näitä viestiittämiäni raamatunlauseita.


      • ?
        ei, oo,, kirjoitti:

        Telkusta tulee loistavia ohjelmia ja informaatiota, mutta myös pash,,aa. Synnin teille pääsee autollakin, netissä, jalkaisin ja ajatuksissa.

        Tv sivistää, avartaa ja tuo seuraa. Pahentaa jos on väärä mieli, nappula -stop on.

        Tv tuo elämääsi suuremmat ympyrät, kun koko maailma tulee kotiisi, hädät ja tuskat, ilot ja ihmeet--
        Maailma on muuakin kuin korpikylän kauppaauto ja kiireiset ystävät jotka kieltäytyvät kyläänkutsuistasi vuodesta toiseen, hehkä eivät ehdi kun telkusta tulee kiinnostavampaa ohjelmat.
        Yleisradion-tv ongelmana on että sen täytyy olla tasapuolinen ja lähettää ohjelmia kaikille kohderymille, mummoista nuorisoon, jne,, mutta kaikkea ei ole pakko katsoa, jollei tahdo?

        "Tv sivistää, avartaa ja tuo seuraa. Pahentaa jos on väärä mieli, nappula -stop on."

        Niinhän sitä aikanaan suitsutettiin, että tulee nyt koko kansasta sivistynyttä. Ihmeteltiin, jos joku televisioton onnistui saamaan hyvät arvosanat koulussa - tuli laudatureita roppakaupalla ihan ilman televisiota!

        Sivistys on sitten jotain muuta vissiin. Mutta tämän netin välityksellähän voi katsella kaikkea: uutiset, dokumentit, keskusteluohjelmat (jotka ovat monesti tosi hyviä) niin etten kyllä käsitä, mihin televisiota tarvitaan yleensäkään sellaisenaan? Tässä voi valita ajan, milloin katsoo, ohjelman voi keskeyttää, ei tarvitse katsella loputtomia mainoksia...

        Ja sitten ei tarvitse katsella yhtään mitään eikä edes käyttää nettiä muuta kuin laskunmaksuun, jos niin haluaa. Tässäkin on se nappula!

        Ja kuten joku tuolla mainitsikin, uutisia ainakin tulee katsottua helposti TV:sta. Minä ainakin koin suurena helpotuksena, kun luovuimme televisiosta - koko maailma ei tunkenut olohuoneeseemme kaikkine tuskineen ja loputtomine ongelmineen ja onnettomuuksineen. Niitä uutiset ovat kuitenkin pääasiassa täynnään! Minä en sellaista jaksa - mieluummin menen metsään kävelemään ja katselen luonnon ihmeellisyyttä.

        Lätsä pekka ihmetteli, mikä meihin on menyt, kun ei ole aikaa tavata ystäviä. Kaikki kaipaavat jotain, mutta kaikki sitten istuvat pirtissään ja ovat yksinäisiä. Luulen, että meihin on vain tarttunut tämä nykyajan tauti, jota kiireeksi ja ties miksi nimitetään. Jokaisella on hommaa elämänsä rakentamisessa ja kaiken maallisen puuhaamisessa ja hankkimisessa. Miten siinä ehtisi ystäviä tapailla?

        Muutos on meidän käsissämme. Mitä me haluamme?


      • ?
        savon ukko kirjoitti:

        muunneltua totuutta. Olet takuulla vilkaissut muuallekkin kuin EL ja Vl palstoille.
        Tulihan sietä televisiostakion muutakin. Ei kai se synti ole jos lukee esimerkiksi päivän lehtiä sieltä.

        Minä näinkin iäkkäänä olen perin utelias netin kurkkija, enkä katso sitä ketään, enkä itseäni loukkaavaksi. Sieltä olen myös kaivanut näitä viestiittämiäni raamatunlauseita.

        Minä jo ajattelin, että olet ottanut Ison Kirjan esille ja ruvennut sitä tutkimaan! :(


      • rauha teille
        ? kirjoitti:

        "Tv sivistää, avartaa ja tuo seuraa. Pahentaa jos on väärä mieli, nappula -stop on."

        Niinhän sitä aikanaan suitsutettiin, että tulee nyt koko kansasta sivistynyttä. Ihmeteltiin, jos joku televisioton onnistui saamaan hyvät arvosanat koulussa - tuli laudatureita roppakaupalla ihan ilman televisiota!

        Sivistys on sitten jotain muuta vissiin. Mutta tämän netin välityksellähän voi katsella kaikkea: uutiset, dokumentit, keskusteluohjelmat (jotka ovat monesti tosi hyviä) niin etten kyllä käsitä, mihin televisiota tarvitaan yleensäkään sellaisenaan? Tässä voi valita ajan, milloin katsoo, ohjelman voi keskeyttää, ei tarvitse katsella loputtomia mainoksia...

        Ja sitten ei tarvitse katsella yhtään mitään eikä edes käyttää nettiä muuta kuin laskunmaksuun, jos niin haluaa. Tässäkin on se nappula!

        Ja kuten joku tuolla mainitsikin, uutisia ainakin tulee katsottua helposti TV:sta. Minä ainakin koin suurena helpotuksena, kun luovuimme televisiosta - koko maailma ei tunkenut olohuoneeseemme kaikkine tuskineen ja loputtomine ongelmineen ja onnettomuuksineen. Niitä uutiset ovat kuitenkin pääasiassa täynnään! Minä en sellaista jaksa - mieluummin menen metsään kävelemään ja katselen luonnon ihmeellisyyttä.

        Lätsä pekka ihmetteli, mikä meihin on menyt, kun ei ole aikaa tavata ystäviä. Kaikki kaipaavat jotain, mutta kaikki sitten istuvat pirtissään ja ovat yksinäisiä. Luulen, että meihin on vain tarttunut tämä nykyajan tauti, jota kiireeksi ja ties miksi nimitetään. Jokaisella on hommaa elämänsä rakentamisessa ja kaiken maallisen puuhaamisessa ja hankkimisessa. Miten siinä ehtisi ystäviä tapailla?

        Muutos on meidän käsissämme. Mitä me haluamme?

        Maailma on muuttunut sillä tavalla, meidän suomalaisten osalta tarkoitan, että entistä useammissa perheissä kumpikin vanhemmista on vaativissa hektisissä töissä hankkimassa rahaa perheen tarpeisiin (asuntoon ruokaan kulkuvälineisiin ym). Takki on tyhjä viikonloppusin, varsinkin jos perheessä on vielä kasvuiässä olevia lapsiakin. On aikamoinen homma palvella vieraita, ja monesti käy vielä niin, että vastakutsua ei tule koskaan.
        Nuorempi polvi on selvästi muuttunut tässä asiassa. Perinne katkeaa.

        Syy siihen miksi ei enää niin usein kutsuta kylään, on monesti hyvin luonnollinen, on tarve levätä seuraavan viikon työsuorituksia varten.

        Useimmiten me uskovat emme voi elää jossakin kuplassa, yhteiskunnan vaativien haasteiden ulkopuolella.

        TV ei itsessään kohtuudella käytettynä aseta nykyisiä erityisiä vaamuksia ajankäytölle, koska kiinnostavat ohjelma voi tallentaa digipoksin kovalevylle ja katsella ne sitten kun sopiva aika katselulle löytyy. Itse käytän internettiä kiinnostavien ohjelmien katseluun, voi valita sopivan ajan katselulle, eikä se rajoita kyläilyä jos kyläkutsuja tulisi.

        Yksi tekijä valitettava on selvästi kahtia jakaantunut seurakunta, evankeliset kristityt ja lakihenkiset kristityt eivät saa mitään rakentavaa seuraa toinen toisistaan. Me joilla oli ennen hyvät yhteydet, loppuivat monien osalta ruotsinlapista johdettuun komentotalouteen. Henkilöt joilla ei ole lapinluottamusta, on vähitellen suljettu pois seurakuntayhteydestä. Pelon Jeesus- taudin tarttumisesta uskon olevan tuo erottava tekijä. Jos alkaa tunnustamaan Jeesuksen Herrakseen ja ja uskoo evankeliumin vapauttajaksi synneistään, niin joutuu paitsioon hyvin herkästi. Sellaisia yksilöitä pelätään koska Jeesuksessa kristuksessa puhditettua Jumaan lasta kutsutaan liikkeessä kuollutuskoiseksi ja omavanhurskaaksi. Kristillisyyteen uskovan ja ruotsinlapin erehtymättömyyteen luottavan ei sovi seurustella sellaisten kanssa. Ja vaikka ei itse niin kovin paljon lappiin luottaisikaan, niin siitä ei voi kertoa kenellekään, koska tulee yhteisössä hyljätyksi.


      • Jatkan pienen palasen.
        Yksi kysymyspari pitäisi joskus käsitellä.
        Miten tiukaksi ihmisen elämä pitäisi paaluttaa, että kuuliaisuus tulisi kiistattomasti esille.

        Onko tarkoituskin seuloa seurakuntaa, että uppiniskaiset näkisivät selvemmin ulos johtavan oven.

        Ymmärrän hyvin, että uskovan on hyväksyttävä oman reviirin piirissä olevat reunaehdot. Ei voi olla eduista osallinen, jos velvollisuudet eivät koske.

        Kannattaisi harkita olisiko ihmisillä lupa tehdä myös omia ratkaisuja.

        Yksi esimerkki on tämä tv.
        Toinen yleisempi on avoliitossa eläminen.
        Toki keskinäinen sitoutuminen on tärkeä, mutta ei kai Jumalan sanan siunaus siinä ole haitaksi.
        Kun kristillisen kirkon yksi peruspilari on perhe, jossa on avioliittoon vihityt vanhemmat, miksi pitää rispauttaa seurakuntaa näissä asioissa?


      • teuta
        rauha teille kirjoitti:

        Maailma on muuttunut sillä tavalla, meidän suomalaisten osalta tarkoitan, että entistä useammissa perheissä kumpikin vanhemmista on vaativissa hektisissä töissä hankkimassa rahaa perheen tarpeisiin (asuntoon ruokaan kulkuvälineisiin ym). Takki on tyhjä viikonloppusin, varsinkin jos perheessä on vielä kasvuiässä olevia lapsiakin. On aikamoinen homma palvella vieraita, ja monesti käy vielä niin, että vastakutsua ei tule koskaan.
        Nuorempi polvi on selvästi muuttunut tässä asiassa. Perinne katkeaa.

        Syy siihen miksi ei enää niin usein kutsuta kylään, on monesti hyvin luonnollinen, on tarve levätä seuraavan viikon työsuorituksia varten.

        Useimmiten me uskovat emme voi elää jossakin kuplassa, yhteiskunnan vaativien haasteiden ulkopuolella.

        TV ei itsessään kohtuudella käytettynä aseta nykyisiä erityisiä vaamuksia ajankäytölle, koska kiinnostavat ohjelma voi tallentaa digipoksin kovalevylle ja katsella ne sitten kun sopiva aika katselulle löytyy. Itse käytän internettiä kiinnostavien ohjelmien katseluun, voi valita sopivan ajan katselulle, eikä se rajoita kyläilyä jos kyläkutsuja tulisi.

        Yksi tekijä valitettava on selvästi kahtia jakaantunut seurakunta, evankeliset kristityt ja lakihenkiset kristityt eivät saa mitään rakentavaa seuraa toinen toisistaan. Me joilla oli ennen hyvät yhteydet, loppuivat monien osalta ruotsinlapista johdettuun komentotalouteen. Henkilöt joilla ei ole lapinluottamusta, on vähitellen suljettu pois seurakuntayhteydestä. Pelon Jeesus- taudin tarttumisesta uskon olevan tuo erottava tekijä. Jos alkaa tunnustamaan Jeesuksen Herrakseen ja ja uskoo evankeliumin vapauttajaksi synneistään, niin joutuu paitsioon hyvin herkästi. Sellaisia yksilöitä pelätään koska Jeesuksessa kristuksessa puhditettua Jumaan lasta kutsutaan liikkeessä kuollutuskoiseksi ja omavanhurskaaksi. Kristillisyyteen uskovan ja ruotsinlapin erehtymättömyyteen luottavan ei sovi seurustella sellaisten kanssa. Ja vaikka ei itse niin kovin paljon lappiin luottaisikaan, niin siitä ei voi kertoa kenellekään, koska tulee yhteisössä hyljätyksi.

        PL. ja hän taas kehui kuinka se on hyvä että meillä on Ruotsin vanhimmat , tämän tyyppistä
        kuulee lähes joka viikon loppu jostakin ,.
        olen kanssasi samaa mieltä , se ei lopu ennen , kuin tapahtuu se mitä OS. on sanonut ; että
        vasta silloin kaikki voi muuttua , kun lakihenkiset on mennyt niin pitkälle , että itsehuomaavat
        että paluut ei muuten ole kuin ARMOSTA.


      • teuta
        vihne kirjoitti:

        Jatkan pienen palasen.
        Yksi kysymyspari pitäisi joskus käsitellä.
        Miten tiukaksi ihmisen elämä pitäisi paaluttaa, että kuuliaisuus tulisi kiistattomasti esille.

        Onko tarkoituskin seuloa seurakuntaa, että uppiniskaiset näkisivät selvemmin ulos johtavan oven.

        Ymmärrän hyvin, että uskovan on hyväksyttävä oman reviirin piirissä olevat reunaehdot. Ei voi olla eduista osallinen, jos velvollisuudet eivät koske.

        Kannattaisi harkita olisiko ihmisillä lupa tehdä myös omia ratkaisuja.

        Yksi esimerkki on tämä tv.
        Toinen yleisempi on avoliitossa eläminen.
        Toki keskinäinen sitoutuminen on tärkeä, mutta ei kai Jumalan sanan siunaus siinä ole haitaksi.
        Kun kristillisen kirkon yksi peruspilari on perhe, jossa on avioliittoon vihityt vanhemmat, miksi pitää rispauttaa seurakuntaa näissä asioissa?

        Mutta lue sinä viestini yläpulelta .

        Avioliitossa eläminen , on varmasti parasta , kaikki muu on saatanan aikaan saannosta ,
        olen samaamieltä että tuo peruspilari kirkosta on oikein .. mutta se rispaus on sitä
        saatanan työtä ,,hautaus mailla on paljon kiviä joissa on keskellä pitkä risti tai viiva
        nuo on sitä varten että kummallekin puolelle sitten aikanaan tulee avoparin nimet
        ja muut tiedot ,,miksi ? siksi että kun täällä elämässä on häpeilemättä piilotettu liitto
        Niin sitä sitten yritetään hämätä Jumalaakin kuoltua. SEHÄN JO TUNTEE MEIDÄT KAIKKI
        MAAILMAN ALUSTA. !!!

        Mitä pitäisi sanoa tuosta tv:stä Johan se on myönnetty , että kone ei ole synti..
        mutta OHJELMAT on ,,siis synnilliset ohjelmat .

        Kaikkia asoita ei kukaan ihminen voi määritellä oikeaksi , vaan se pitää antaa
        sellaisille , jotka on saaneet siihen valtuudet , ja heidän on alistuttava seurakunnan
        alle , serakunnalla pitää olla auktoriteetti .


      • tutkikaa raamattua
        rauha teille kirjoitti:

        Maailma on muuttunut sillä tavalla, meidän suomalaisten osalta tarkoitan, että entistä useammissa perheissä kumpikin vanhemmista on vaativissa hektisissä töissä hankkimassa rahaa perheen tarpeisiin (asuntoon ruokaan kulkuvälineisiin ym). Takki on tyhjä viikonloppusin, varsinkin jos perheessä on vielä kasvuiässä olevia lapsiakin. On aikamoinen homma palvella vieraita, ja monesti käy vielä niin, että vastakutsua ei tule koskaan.
        Nuorempi polvi on selvästi muuttunut tässä asiassa. Perinne katkeaa.

        Syy siihen miksi ei enää niin usein kutsuta kylään, on monesti hyvin luonnollinen, on tarve levätä seuraavan viikon työsuorituksia varten.

        Useimmiten me uskovat emme voi elää jossakin kuplassa, yhteiskunnan vaativien haasteiden ulkopuolella.

        TV ei itsessään kohtuudella käytettynä aseta nykyisiä erityisiä vaamuksia ajankäytölle, koska kiinnostavat ohjelma voi tallentaa digipoksin kovalevylle ja katsella ne sitten kun sopiva aika katselulle löytyy. Itse käytän internettiä kiinnostavien ohjelmien katseluun, voi valita sopivan ajan katselulle, eikä se rajoita kyläilyä jos kyläkutsuja tulisi.

        Yksi tekijä valitettava on selvästi kahtia jakaantunut seurakunta, evankeliset kristityt ja lakihenkiset kristityt eivät saa mitään rakentavaa seuraa toinen toisistaan. Me joilla oli ennen hyvät yhteydet, loppuivat monien osalta ruotsinlapista johdettuun komentotalouteen. Henkilöt joilla ei ole lapinluottamusta, on vähitellen suljettu pois seurakuntayhteydestä. Pelon Jeesus- taudin tarttumisesta uskon olevan tuo erottava tekijä. Jos alkaa tunnustamaan Jeesuksen Herrakseen ja ja uskoo evankeliumin vapauttajaksi synneistään, niin joutuu paitsioon hyvin herkästi. Sellaisia yksilöitä pelätään koska Jeesuksessa kristuksessa puhditettua Jumaan lasta kutsutaan liikkeessä kuollutuskoiseksi ja omavanhurskaaksi. Kristillisyyteen uskovan ja ruotsinlapin erehtymättömyyteen luottavan ei sovi seurustella sellaisten kanssa. Ja vaikka ei itse niin kovin paljon lappiin luottaisikaan, niin siitä ei voi kertoa kenellekään, koska tulee yhteisössä hyljätyksi.

        kirjoitat fiksusti, sanoistasi käy selville liikkeentila, LIIKKEEN TILA ON HUONO!


    • lätsä pekka

      Ymmärrän sinua vaikka itselläni ei telkkaria ole. kyllä tietokone minun aikaani vie aika paljon ja kahlitsee ajatukseni, tiedän että nykyään monet hommaavat telkkarin yksinäisyyttään ja vähentyneen kanssakäymisen muiden kristittyjen kanssa. minäkin olen aika vähän enää kristittyjen kanssa tekemisissä vaikka ajatukseni ja haluni on toinen. Olenkin jo pitkän aikaa ihmetellyt mikä meihin on mennyt?? Kun olen keskustellut muiden kanssa niin he kokevat samaa, ei ole aikaa eikä jaksa. monet kaipaavat kanssakäymistä ja spontaania kyläilyä. Olenkin ajatellut että viskaan kännykän, tietokoneen ja mikroaaltouunin pellolle.

      • ?

        Hyvä juttu, mutta miksi mikroaaltouuni?


      • lätsä pekka
        ? kirjoitti:

        Hyvä juttu, mutta miksi mikroaaltouuni?

        mikroaaltouuni tuo levottomuutta. paljon enemmän tuo rauhallisuutta kun lämmittää makaroonilaatikon puuhellassa. korostan, tämä on vasta epäilys. ei varmaa tietoa.


      • teuta
        ? kirjoitti:

        Hyvä juttu, mutta miksi mikroaaltouuni?

        se ei toimi


      • ?
        lätsä pekka kirjoitti:

        mikroaaltouuni tuo levottomuutta. paljon enemmän tuo rauhallisuutta kun lämmittää makaroonilaatikon puuhellassa. korostan, tämä on vasta epäilys. ei varmaa tietoa.

        Kyllä siitä tulee rauhallisuutta, jos laittaa ensin tulen hellaan ja sitten hetkisen odottelee sen lämpenemistä - sitten paistinpannu hellalle ja makaronilaatikko pannulle ja kylläpäs tulee hyvä tuoksut siitä! Paremmalta se maistuukin.

        Mutta laiskuus, se laiskuus, se laitattaa sapuskat mikroon ja hei vain kuinka äkkiä tuleekaan valmista! Mutta annas olla kun tulee pakkaset niin eiköhän hellakin ala lämmetä... :)


    • aameen

      Vai mahdollisesti ohjelmistopohjainen usko?

      Ottamatta kantaa televisioon tai televisiottomuuteen, on tällaisissa tapauksissa aina kysyttävä ensimmäiseksi, onko suhdetta (uskoa) Jeesukseen ollutkaan koskaan? Suhde Jeesukseen on aivan oleellinen, koska ainoastaan hänen kauttaan voi syntyä Jumalan lapseksi. Ainoastaan hänen kauttaan voi olla isä-lapsi suhde Jumalaan.

      Lain alla ihminen voi elää ilman Kristustakin, koko elämänsä ajan hyljätyksi tulemisen pelossa, häpeässä ja syyllisyydessä. Laki on KURITTAJA Kristuksen tykö, että me USKOSTA vanhurskaiksi tulisimme.

      Kun ihminen syntyy uskovaan kotiin, vanhemmat (totta kai) toivovat lapsistaan uskovia. Kasvatun voi olla hyvinkin rankkaa, kieltoihin, käskyhin hyljätyksi tulemisen uhkaan, jopa rangaistuksiin perustuvaa.

      Käskyt, kiellot, tarkat säännöt, jotka isät ja äidit ovat opettaneet saarnaajien avustuksella, ne kyllä tulevat hyvin tutuiksi. Sen sijaan armollinen laupias ja rakastava Jumala, jonka käskyt on JO TÄYTETTY, Jumala jonka ihminen kohtaa Jeesuksessa Kristuksessa, saattaa "kuuliaiselta lapsuuden kristityltä" jäädä lähes- , tai kokonaan tuntemattomaksi.

      Valitettavasti hyvin monen rakkaan veljen ja sisaren usko on tasan tarkkaan siinä, että hän tekee ja toimii juuri niin kun häntä on lapsesta asti opetettu tekemään. Opitusta kaavasta poiketessa syntyy suorastaan paniikki, - "nyt minulta meni usko, Jumala on minulle hyvin vihainen ja hylkää minut". Harvempi ihminen huomaa sitä, että hänen omassatunnossaan puhuvat Rakastavan Jumalan sijaan hänen omat vanhempansa ja siihen mennessä seurakunnassa oppimansa tarkat säännöt. Puhun nyt lestadiolaisuudesta ja erityisesti esikoislestadiolaisuudesta joka on minun hengellinen kotini.

      Kun sitten myöhemmällä iällä tutustuu moniin muihin uskoviin, niin heidän elämänsä pohjautuu joka päiväiseen Jumalan sanan lukemiseen ja tutkimiseen Raamatusta, he elävät aktiivisessa rukousyhteydessä Jumalaan joka päivä, aamusta alkaen. He siunaavat ruokansa Jeesuksen nimeen aterialle käydessään. Armolahjat toimivat, ihmisiä paranee sairauksistaan ym ym. He elävät Kristus-keskeistä elämää, säännöt ja liikkeen meineisyyden henkilöt moninaisine kunnioitettuine opetuksineen, eivät hallitse heidän elämäänsä KESKIÖSSÄ, vaan Raamattuun kirjoitettu Jumalan sana ja EÄVÄ HENKILÖKOHTAINE yhteys JUMALAAN hänen sanansa ja rukousten kautta.

      Meillä lestadiolaisilla olisi todella paljon opittavaa muissa seurakunnissa elävistä Jeesuksen opetuslapsista, samoin heitä rikastuttaa lestadiolaiset elämäntavat anteesi pyytäminen ja anteeksi antaminen, selkeä kirkas veren evankeliumi ja ristin kantaminen.

      Oikein on sanottu: "Voimaa ei tule mistään muusta kuin elämän puusta Jeesuksesta Kristuksesta."

      Missä hyvänsä elämäntaisteluissa ja valintojen edessä olettekin rakkaat uskonystävät, pitäkää aina Kristuksesta (Jumalan lupauksista) kiinni kaksin käsin. Jeesuksessa Kristuksessa on koko autuutemme sisältö valmiina ja täytettynä. Jeesuksessa on sinun syntisi sovitettu Jumalan kanssa. Vaikka sinulla olisi kuinka tarkat elämäntavat ja niitä tinkimättä noudattaisi, et sinä niillä pääse taivaaseen kuitenkaan. Usko Jeesukseen pelastaa syntisen. Ja syntisiä olemme kaikki, hursakaiksin ihminen menee helvettiin että kolahtaa ellei hän elä Jeesuksessa Kristuksessa, (siis ellei hän usko Jumalan lupaukseen, joka on täytetty Jeesuksessa kristuksessa).

      Kaikki synnit ja viat on annettu anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä, jos sinä sen uskot, niin sinä olet pelastettu.

      Täällä me elämme todella monenlaisten haasteiden ja valintojen keskellä, monelaisia kuormia on enemmän ja vähemmän, jos Kristus ei ole vielä tänään sinun vapahtajasi ja syntiesi sovittaja, niin rukoile Jeesusta pelastamaan sinut. Jeesus on tie joka taivaaseen vie.

      Kun hän saa olla sinun elämäsi Herra, niin se vaikuttaa myös valintoihisi erilaisissa tilanteissa. Älä koskaan unohda, että meillä on rukouksia kuuleva ELÄVÄ Jumala.

      • asavisio

        mistä puute!


      • aameen
        asavisio kirjoitti:

        mistä puute!

        Me jotka häneen uskomme ja häntä uskossa seuraamme olemme lähettäjämme käskyn mukaisesti kitkastamassa Kristusta täällä.

        Kun sinä et oman todisttuksesi mukaan Kristusta tarvitse Kristuksen puutetta ole, niin voisitko olla sekaantumatta tämän palstan viestikeskusteluun?

        Tuo Jeesuksen omien pilkkaajan tie on hyvin vaarallinen tie, rukoile Jeesukselta parannuksen armoa.


    • anttiantte

      jos ei oo tv:tä niin jää sivistyksestä jälkeen kun ei oikein tv:stä nää lestapedofiilejä jot hanki se töllö noppeest

    • henkilö xx

      Katson sitä jos ehdin, mutta huuhaa jutut ei kiinnosta, paitsi la-ilt esim Uutisvuoto, se on hauska,,.
      *Uutiset- ym informaatiot- urheilukin aivan mahtavaa tarjontaa futiksen mm..
      Jumalanpalvelukset -sorry el-vl -naispappikin usein..

      Internet , siellä laskut maksan ja haen tietoa se on nerokas laite.
      Mutta heikko kun olen niin olen joskus käynyt sivuilla missä näytetään tervettä ja sairastakin pornoa, sen alan senssipalstat vapaana kaikille, hyi, hyi.
      Googleta sex- tai porn ja suit sait on tuhansia sivuja edessäsi alan tuotetta.

      Internet on tuhonnut monen avioliiton yllämainituista syistä. Siellä todellinen vaara vaanii. Varsinkin lapsilla valvomatta. Asenna sivuestot koneeseen,.

    • uskon hedelmät

      Usko ei ole kiinni kravatista tai huivista!!, tai välineistä. Omavanhurskaat väittää niin!! Mutta se on kiinni uskosta jeesukseen, mielestä ja armosta.

    • lggar

      Täällä jotkut sanovat etteivät sen takia ota tv,tä, kun eivät halua kuulla maailman uuutisia väkivallasta, köyhyydestä,onnettomuuksista ym. Eli haluvat elää valheellisessa maailmassa ja välinpitämättöminä kun ihmiset kärsii. Tämä on vastoin Jeesuksen opetusta!! ???

      • ?

        Ei ole kysymys siitä, etteikö haluaisi tietää, mutta miksi koko maailman pitäisi tunkea minun olohuoneeseeni? Voin aivan hyvin lukea uutisia sanomalehdistä eivätkä ne siellä tule niin elävinä eteeni. Ei ole kysymys todellakaan valheellisesta maailmankuvasta vaan siitä, että kaikki loputon kurjuus ja väkivalta masentaa ja itse asiassa se turruttaa - kohta mikään ei ole yhtään mitään eikä tunnu miltään!

        Niinhän käy väkivallan kanssa muutenkin - mitä enemmän sitä katselet sitä enemmän sitä siedät. Mitä vähemmän sitä näet sen kauheammalta se tuntuu! Vai onko asia mielestäsi toisin?

        Mun kokemukseni on ainakin tämä - tunnen lamaantuvani, jos näen vain kauheuksia loputtomasti joka puolella. Jos taas voin rauhassa lukien tutustua erilaisiin maailman tilanteisiin, voin osallistua esimerkiksi avustusjärjestöjen toimintaan mahdollisuuksien mukaan. Mutta jos vyöry on jokapäiväinen - minusta tuntuu, että miksi tekisin mitään? Mitä muka voisin tehdä? Mitä sillä muka olisi merkitystä?

        Ei kukaan yksittäinen ihminen voi olla joka paikassa ja joka hädässä auttamassa.


      • tv-lupatarkkaaja
        ? kirjoitti:

        Ei ole kysymys siitä, etteikö haluaisi tietää, mutta miksi koko maailman pitäisi tunkea minun olohuoneeseeni? Voin aivan hyvin lukea uutisia sanomalehdistä eivätkä ne siellä tule niin elävinä eteeni. Ei ole kysymys todellakaan valheellisesta maailmankuvasta vaan siitä, että kaikki loputon kurjuus ja väkivalta masentaa ja itse asiassa se turruttaa - kohta mikään ei ole yhtään mitään eikä tunnu miltään!

        Niinhän käy väkivallan kanssa muutenkin - mitä enemmän sitä katselet sitä enemmän sitä siedät. Mitä vähemmän sitä näet sen kauheammalta se tuntuu! Vai onko asia mielestäsi toisin?

        Mun kokemukseni on ainakin tämä - tunnen lamaantuvani, jos näen vain kauheuksia loputtomasti joka puolella. Jos taas voin rauhassa lukien tutustua erilaisiin maailman tilanteisiin, voin osallistua esimerkiksi avustusjärjestöjen toimintaan mahdollisuuksien mukaan. Mutta jos vyöry on jokapäiväinen - minusta tuntuu, että miksi tekisin mitään? Mitä muka voisin tehdä? Mitä sillä muka olisi merkitystä?

        Ei kukaan yksittäinen ihminen voi olla joka paikassa ja joka hädässä auttamassa.

        ________Täällä jotkut sanovat etteivät sen takia ota tv,tä, kun eivät halua kuulla maailman uuutisia väkivallasta, köyhyydestä,onnettomuuksista ym. Eli haluvat elää valheellisessa maailmassa ja välinpitämättöminä kun ihmiset kärsii. Tämä on vastoin Jeesuksen opetusta!! ??? ::::::::::::::::::::::::

        Hyvä jos et sulje itseäsi valhemaailmaan vakaumuksesi takia, on aivan sama mistä uutisesi ammennat, voit tiedon ottaa vaikka korva seinässä naapurin tv,stä asia ok.


      • teuta
        tv-lupatarkkaaja kirjoitti:

        ________Täällä jotkut sanovat etteivät sen takia ota tv,tä, kun eivät halua kuulla maailman uuutisia väkivallasta, köyhyydestä,onnettomuuksista ym. Eli haluvat elää valheellisessa maailmassa ja välinpitämättöminä kun ihmiset kärsii. Tämä on vastoin Jeesuksen opetusta!! ??? ::::::::::::::::::::::::

        Hyvä jos et sulje itseäsi valhemaailmaan vakaumuksesi takia, on aivan sama mistä uutisesi ammennat, voit tiedon ottaa vaikka korva seinässä naapurin tv,stä asia ok.

        Että tv- lupa pitää jo olla , ennen kauppaan menoa , niinhän ase ostossakin on osto lupa aseelle.
        jos tv- lupaa ei ole se on suurempi synti kuin tv. Sillä se on rikos


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      14
      2224
    2. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      109
      1993
    3. Naisten pitäisi lähestyä miehiä enemmän.

      Milloin viimeksi lähestyit miestä ja pyysit kahville tai treffeille?
      Sinkut
      146
      1801
    4. Jos Harris saa naiset liikkeelle,niin kenties.....

      Myöskin Nikki Haleyn tukijat lupasivat Harrikselle tukensa.Harris vain 2-3% jäljessä vaikka ei ole edes viellä ehdokas.
      Maailman menoa
      166
      1344
    5. Luulin olevani ainoa... Mutta jättääkö muutkin tosiaan lääkärikäynnit sivuun?

      Lueskelin netistä uutisia ja iltalehdessä oli juttua, että ihmiset eivät hakeudu hoitoihin. Luulin olevani ainoa, joka t
      Maailman menoa
      106
      1322
    6. Joonas Rask viettänyt omasta

      mielestään kivaa iltaa hyvässä hengessä.. https://www.is.fi/sm-liiga/art-2000010582941.html
      Maailman menoa
      2
      1281
    7. Olit kiinnostunut mutta

      varovaisesti. Elämä koetellut sua mies? 😔
      Ikävä
      76
      1124
    8. Yksi syy miksi kaipaan sua

      On se että luulen sun ymmärtävän mua hyvin. Ollaan jokseenkin samanlaisia vaikka hyvin erilaisia.
      Ikävä
      66
      970
    9. Olet hyvin

      rakastettava ja kaipaan sinua.
      Ikävä
      42
      916
    10. No oletko miten paljon miettinyt

      Sitä että mentäiskö me naimisiin? Mieheltä
      Ikävä
      68
      888
    Aihe