Tamponit lapsilla

Äiskä2

Hei

Meillä on tämmöinen ongelma että tytär, 13v, harrastaa kilpauintia ja kuukautisten aikana harkat jää väliin koska siteitä ei hänen mukaan vaan voi käyttää uikkareissa kun voi näkyä.

Mietin että tamponin käyttö vois ratkaista tämän ongelman mutta en tiedä miten se sitte soveltuu tuon ikäiselle tytölle. Soitin asiasta terveyskeskukseen ja sieltä juntti mieshoitaja vastasi tyyliin että "kait se toimii pikkutytöillekkin samoin kun vanhemmilleki mutta paikat saattaa hajota kun se kastuessa laajenee".

Itse miellän nuo pötkylät vanhemmille tytöille jotka ei ole enää neitsyitä mutta onko teillä tietoa tai kokemusta tamponin käytöstä tuon ikäisenä? Ja onko siitä sitten mielestänne haittaa jos tytöllä jo paikat sitten vähän muuttuiskin tämän takia kun kuitenkin auttaisi paljon tässä hänelle tärkeässä harrastukessa? Joku pitkätukkajuippi me paikat kuitenki kohta rikkoo.

21

4984

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tottakai sopii..

      Itselläni menkat alkoi 13-vuotiaana enkä siteitä ole käyttänyt koskaan kuukautisten aikana. Muutama vuosi sitten vaihdoin kuukuppiin.

      "kait se toimii pikkutytöillekkin samoin kun vanhemmilleki mutta paikat saattaa hajota kun se kastuessa laajenee"
      What?!? Ihan samalla tavallahan se emätin joustaa kuin aikuisellakin.. eikä se nyt niin paljoa kuukautisvuodosta kastu, vai kuvitteliko mieshoitsu että sinne emättimeen virtaa vettä uidessa? Hah..

    • urheileva tyttö 16

      Itse aloin käyttä tamppooneja 14 vuotiaana urheiluharrastuksen yhteydessä.
      Täältä löydät valmiita vastauksia, ja voit toki esittää omiakin kysymyksiä sinun ja tyttäresi mieltä askarruttaviin kysymyksiin:
      http://www.tampax.fi/tamponi-kysymyksia/

    • --------------------

      Ihan samalla tavalla voi käyttää kuin siteitäkin. Ei ne paikat siitä mihinkään muutu. Itse asiassa olisi parempikin, jos jättäisi siteet pois, kun ovat tosi epämukavia ja hankalia käyttää.

      Itse aloitin tamponien käytön 13-vuotiaana, kun menkat alkoivat. Myöhemmin siirryin kuukuppiin, joka on tamponiakin käytännöllisempi.

    • Naikkonen_20

      Tottakai voi käyttää. Ja toisaalta olen kuullut, että tamponin käytöstä on etua ensimmäistä yhdyntää ajatellen, vaikka siihen tietenkin on varmasti vielä aikaa. Muistan vain, että kun ensimmäisen kerran laitoin itselleni tamponin, niin sattui aivan ***tanasti, eikä tennyt, miten päin olisi ollut, mutta kyllä se siitä sitten, kun niitä tottui käyttämään, pitää vaan muistaa työntää se tarpeeksi syvälle.:)

    • niitä..

      Siksihän niitä on eri kokoisia, että ne sovelutvat kaikille.
      Asettimella varustetusta ehkä kannattaa aloittaa, tavallisen tunkeminen voi olla panikkia aiheuttavaa.

      • Itseasiassa

        Erikokoisia tamponeita on eri vuotopäiville! Isoja silloin ku vuoto on runsasta ja pieni esim. viimeisinä vuoto päivinä kun vuoto on niukkaa.. Ei ne todellakaan ole erikokoisia siksi että jollakin olisi pienempi/isompi värkki kuin toisella :D


    • fdhsdfhdghdg

      "..koska siteitä ei hänen mukaan vaan voi käyttää uikkareissa kun voi näkyä."

      voi olla että imasis myös aika kivasti vettä ku altaaseen molskauttas siteen kera.

    • ggjhygjhygh

      Itse alotin tamponien käytön 12 vuotiaana ja ihan ehjiä tässä vieläkin ollaan :) Silloin menin ja varastin äidiltäni tamponin enkä tiennt että nissä on kokoeroja ja sieltä kaapista sattui käteen sitten sellainen oikein pitkä ja paksu :/ Oli asettimellinen ja paikoilleen laitto sattui ja pois ottaminen kahta kauheammin, mutta en sen jälkeen kuitenkaan koskaan ole sidettä enää käyttänyt :)

      • yksvaankans

        No eikös tuollaisen itseensä työntäminen sitte avaa paikkoja ja poista mahdollisia esteitä, miten se muuten sattuis? Tuollainen patukka ja asetinhan tekee "miehen työn" noin niiku fyysisessä mielessä että se eka kerta jonkun pitkätukan kans onkin sitte ihan helppo. Eli tavallaan fyysinen neitsyys sit menee tamponille, josko sillä sit mitään väliä on?


      • Voi..
        yksvaankans kirjoitti:

        No eikös tuollaisen itseensä työntäminen sitte avaa paikkoja ja poista mahdollisia esteitä, miten se muuten sattuis? Tuollainen patukka ja asetinhan tekee "miehen työn" noin niiku fyysisessä mielessä että se eka kerta jonkun pitkätukan kans onkin sitte ihan helppo. Eli tavallaan fyysinen neitsyys sit menee tamponille, josko sillä sit mitään väliä on?

        hyvää päivää. Ei siellä nyt mitään esteitä siellä emättimessä ole! Vaikka immenkalvo olisikin (mistä ei itselläni ole koskaan ollut mitään tietoa) niin kyllä se tamponin verran joustaa. Hohhoijaa..


    • Nyt jo aikuinen

      Itse aloin käyttää tamponeja 13-vuotiaana, eikä koskaan ole mitään ongelmaa ollut. Alkuun kannattaa toki valita se kaikkein pienin koko ja harjoitella sen kanssa. Ja kannattaa ainakin alkuun pitää sitä niin kauan, että se on todellakin märkä kokonaan (eli ei käytä silloin kun menkat ovat ihan loppumassa ja vuoto vähäistä), niin se tulee kivuttomasti pois. Nimittäin eniten sen poistaminen sattuu silloin kun se on kuiva.

      Sidettä ei tietenkään voi käyttää uidessa. Ensinnäkin se varmasti näkyy, kun imaisee ensimmäisenä vettä itsensä täyteen ja toisekseen se ei enää ime verta, kun on täynnä jo valmiiksi.

    • nyt enemmän siteitä.

      Ylä-asteen käyminen sidettä käyttäen ei olisi ollut itelle mahdollista, tai siis molemmat oli, sillä ohivuoto olisi ollut traumaattinen kokemus, jota en halunnut!!! Opiskellessani vieraalla paikkakunnalla, olin tuttuni luona yötä ja hänen äitinsä löysi tamppoonin vyötteen ja paheksui minua (oma tytär, kun ei tamppoonia käytä) uskovia kun kaikki oltiin. Ei siinä auttanut sanoa; Tampax vei neitsyyteni." Nyt toivon, että olisin sanonut, tuntui törkeältä, kun aikuiselle nuorelle sanotaan halventavasti tietämättä asiasta mitään. Onneksi oma äitini on kunnioittanut yksityisyyttäni!

      • 14+18

        En kyllä suosittelisi uimista muutenkaan kuukautisten aikana (tulehdusvaara). Ja ei todellakaan pidä mennä terveyssiteen kanssa altaaseen, täytyy ajatella myös kanssaihmisiä. Ihmeellistä ettei äiti tälläistä edes tiedä ja valista lastaan.


    • 6+110

      kyllähän ton ikänen voi käyttää tamponia, mutta en mä tiedä onko se kovin mukavaa.
      olen 14v, ja tamponia muutaman kerran kokeillut käyttää, mut sattuu liikaa.

    • minä se vain 89

      mulla menkat alkoi vähän ennen kun täytin 13v ja jo 13v synttärien aikaan aloin tampponin käyttöä opettelee isosiskoje vanavedes. äiti paheksui kyllä, ei kuulemma ois niin pienenä saanu sellasta käyttää, mut siitä lähtien en oo mitään muuta käyttänytkään kuin kuppia tai tampponeja ja nyt jo parikymppinen nainen siis olen.

      Alussa tamponi sattui, varsinkin pois otto, ihan järkyttävästi, laittoki oli hankalaa, mut pari kk pääst suju jo ongelmitta. ois pitäny vaa muistaa rentoutuu, mut tuoho aikaa nyt kaikki on nii uutta ja outoo.... en usko että tamponi muuttaa mitään tai että menettäis neitsyytensä tamppoonille :D
      itse ainakin seksin aloitus (16v); eka kerta sattui ja vuodin vähän vertakin tuolloin, joten ei ainakaan siihen asiaan tampponien käyttö ollu mua vielä 'muokannu'.

      ob:lla on ainakin keltases rasias olevat niin pieniä ja ohuita, pienempiä kuin pikkurilli. koska tamponiahan ei vaikka tarvi pitää kun sen altaassa olo ajan (1-2h?) riittää varmasti 13v:llä tuo pienin koko eli mini (kelt. rasia). eikä normal (sinine rasia) oo myöskään järjetön pökkylä, kuten jotkut tamponeja kuvailivat :D
      Anna tytön rauhassa kokeilla tampponien laittoa ja käyttöä ilman paineita ihan 'kuivalla maalla' ennen harkkoihin menoa.

      ja siis hyvä että tytölläsi on järki päässä, ei siteitä TODELLAKAAN voi käyttää uimassa :D miten olet itse kuukautisten aikaan uinut?? et lainkaan?? side varmasti olisi niin painava vedestä, ettei se käytännössä onnistu lainkaan. Kyllähän tamponikin hieman vettä itseensä imaisee, jos kovasti sammakkouintia tai vesijumppaa harrastaa, ja tän takia voi tehä kyllä kipeetä ottaa pois sitä uinnin jälkeen..... itse ainakin jääny kaukanen mielikuva ekassa uimisesta tampponin kaa, mut toisaalta ei siihen kipuun kuole :)

    • 12vuotiaanaalko

      Heti ku mul alko menkat testasin siteit mut ne oli ällöttävii nii heti samana päivänä vaihoin tamponik ja alko 12v hyvin meni ekallaki kerral

    • Enuskalla

      Hei! Olen 13.v tyttö ja mulla alko kuukautiset pari kuukautta sitten. Käytän siteitä, vaikka en niistä hirveästi tykkää. Kaverini käyttävät tampooneja, mutta itse en ole edes vielä kokeillut sellaista. Tampoonit on kuulemma paljon helpompia ja mukavempia, joten haluisin alkaa käyttää niitä, mutta en vain uskalla kokeilla sellaista. Onko teillä mulle mitään neuvoja? :)

    • Trollallalllallaaa

      Onkohan tuo 17v sitten tehty avaus täysi trolli. Trollaajan täytyy olla mies! Eihän siteitä voi käyttää uidessa.
      "...harkat jää väliin koska siteitä ei hänen mukaan vaan voi käyttää uikkareissa kun voi näkyä."

      Ei se näkyvyys siinä ole ongelma, vaan se että side kastuu ja turpoaa löntsyksi, eikä suojaa mitään ja kk-veri valuskelee altaaseen. :D

    • hyiolkoon

      Vanha aloitus, mutta asia ei vanhene: Älkää hyvät ihmiset menkö uimaan altaaseen kuukautisten aikana. Epähygienistä sekä itsellenne että muille allasta käyttäville.

    • Anonyymi

      Isosiskolla alkoi 9vuotiaana ja käytti heti tampponia vuoden ilman että se kertoi äidille

    • Anonyymi

      Yleensä ei niin nuorille ole tamponit ajateltu edes , eikö siihen jotain muuta ratkaisua voisi löytää , pitää ehkä kysellä aikuisilta uimareista miten he tekivät kun olisivat lapsia

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      156
      2722
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1806
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1550
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe