sopiva karate-tyyli??

mä.

Ajettelin aloittaa karaten, mutta kun en oikein tiedä sopivaa tyyliä.Haluiasin jonkun sellaisen, jossa ei ole potkuja/lyöntejä päähän eikä täyskontaktia, kun en siitä erityisemmin pidä.
Olisi myös mukava jos suunta ei olisi kauhean kilpailupainotteinen. Joten osaisiko kukaan antaa ehdotusta??

14

2512

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tumppu

      ..aikido, on toki ihan toinen laji, mutta siinä ei järjestetä kisoja, potkut ja lyönnit on karsittu lähes kokonaan pois.

      -T

      • mä.

        Siis ei potkuja tai lyöntejä päähän täyskontaktilla....


      • tumppu
        mä. kirjoitti:

        Siis ei potkuja tai lyöntejä päähän täyskontaktilla....

        ...atemit jossain vaiheessa...

        -T


      • aatzi

        kyokushin karate pääset taatusti tunnelmaan!


    • YoYo

      Tietäisikös joku Wadoryu-tyylisuunnasta? Siis opiskelijaliikunnan karatessa tämä. Onko ottelemista ja minkälainen kontakti?

    • flammee

      Yleisesti karatessa tyylistä riippumatta (poislukien kyokushinkai, ashihara ja combat karate, näissä siis enemmälti kontaktia) on käytäntönä että suojia ei käytetä ja kontakti päähän on vähäinen (pyritään pysäyttämään iskut ennen osumaa) eikä muuallekkaan ole täyskontaktia. Tosin joissain seuroissa sitten treenataan kovemmin, täyskontaktilla...

      Karate on vähän sellainen laji että eri seurojen välillä voi olla saman tyylin sisällä isoja eroja, joten on aika hankala mitään sopivaa tyyliä nimetä tällä kertaa.. Itse treenasin aikoinaan wado ryuta ja siinä ei kilpailua koskaan mainittukkaan ja kontaktia päähän ei juuri ollut, pysäytettiin ne iskut.. Karateliiton alaiset wadoryu-seurat (näitä on lähinnä kai Etelä-Suomessa) ovat tosin käsittääkseni enemmän kilpailua painottavia.

      Saattaisi auttaa jos kertoisit paikkakuntasi tai tarjolla olevat karaten tyylisuunnat..

      • Soili

        ...korean karate eli taekwondo.
        Siinä harjoitellaan potkuja ja lyöntejä nykyaikaisin menetelmin. Eikä tule pääkontakteja, ellet itse hakeudu kisoihin (kisoissa on pääkontakti). Suurin osa lajin harrastajista ei kuitenkaan ikinä kisaa, vaan nauttii "pelkän" treenin tuomista hyödyistä.
        Mukaan vaan!


    • raparipa

      Tervehdys. Kaikkeen karateharjoitteluun kuuluu jossain vaiheessa myös tekniikat, joissa kontaktit päähänkin ovat mahdollisia. Monikaan tyylisuunta ei harrasta täyyskontaktia. Ainakaan ilman suojia.

      Kilpakarate taas on oma juttunsa - siinä suuri osa karateen perinteisesti kuuluvista tekniikoista on kilpailussa kielletty.

      Jos valitsisit tyylin, jossa ei oikein panosteta kilpailuun, etsi myös seura jossa perinteistä karatea arvostetaan Funakoshin tyyliin - eli TAHATON kipu harjoittelussa merkitsee väärin harjoittelua. Tuolloin Shotokan -tyylisunta taitaa olla tässä suhteessa paras vaihtoehto.
      Matsiakaan ei juuri vapaammin oteta kuin vasta oranssi/vihreä -tasolla, jolloin tekniikat hallitaan niin, että kiusallisia vahinkoja harjoittelussa ei enää tapahdu.

      Käy tutustumassa eri suuntien treeneihin.

    • Doku

      Taido on karatesta kehitetty (gensei-ryu tyylistä) laji. Hyvin paljon karaten tyylinen. Kisoissa pääkontakti on kielletty, osumat pääasiassa semikontaktina vartaloon (ja jotkut erityisemmät tekniikat käsiin tai jalkoihin).
      Kisaaminen on osa lajia, mutta aina vapaaehtoista.

    • Impertinent

      miten olisi shito-ryu?

      Meillä ei ainakaan ole ollut muuta kuin katakisoja (liikesarja) Ja harkoissa ei olla kovin paljoon otettu kontakteja, tietenkin aina joskus jotain pientä tapahtuu, ite oon harrastanu 2.5 v eikä keneltäkään oo ruvennu vuotaan verta nenästä.

      Kertoisit vaan että missä päin Suomea niin vois kaikki tietää mitä tyylisuuntia siellä on.

      • mä.

        kotkas


      • sfd
        mä. kirjoitti:

        kotkas

        Mitenkäs olisi taido. Osumakohtana takin alue, ei mitään kontaktia päähän, muidenkin osumien on oltava hallittuja. Taidossa kilpailee vain ne ketkä haluavat.

        Taido on kehitelly okinawan karatesta 1950-60-luvuilla. Japanista on mukaan tullut kilpailulajit. Sitä vain ei ole nimetty karateksi.

        Muuten sopivaa karatea ei taida Kotkasta löytyä. Wado-ryu ja shukokai ovat kovemman kontaktin ja pääosuman sallivia tyylejä. Kotkan shukokaista olet varmaan paikallisesta lehdestä kevään aikana lukenutkin.


      • flammee
        sfd kirjoitti:

        Mitenkäs olisi taido. Osumakohtana takin alue, ei mitään kontaktia päähän, muidenkin osumien on oltava hallittuja. Taidossa kilpailee vain ne ketkä haluavat.

        Taido on kehitelly okinawan karatesta 1950-60-luvuilla. Japanista on mukaan tullut kilpailulajit. Sitä vain ei ole nimetty karateksi.

        Muuten sopivaa karatea ei taida Kotkasta löytyä. Wado-ryu ja shukokai ovat kovemman kontaktin ja pääosuman sallivia tyylejä. Kotkan shukokaista olet varmaan paikallisesta lehdestä kevään aikana lukenutkin.

        nimimerkki "mä" taisi tarkentaa jo että ei täyskontaktia _päähän_..

        Suosittelen wadoryuta, monipuolinen tyyli, tekniikoissa luonnollisemmat liikeradat/asennot kuin muissa karatetyyleissä, otteluakin taitaa olla keskimäärin enemmän kuin shukokaissa..


    • Anonyymi

      Okinawan karate tyylit on ainutlaatuisia ja tehokkaita

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      179
      4009
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      115
      2606
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      324
      2214
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      130
      2175
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      49
      1879
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1495
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      107
      1361
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      30
      1332
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1170
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1051
    Aihe