Hei, olen poiminut tänä syksynä mustia torvisieniä, suppilovahveroita ja lampaankääpää. Olen paistanut ne pannulla ja sen jälkeen pakastanut. Olen melko kokematon sienistä kokkailija, joten toivoisinkin vinkkejä
mitä noista sienistä voisi valmistaa (ja hyviä ohjeita jos on niin niitä otan mielelläni vastaan). Saako noista hyvää sienisalaattia esim? Kiitos kovasti vastauksista.. :-)
Vinkkejä sieniresepteihin
5
1441
Vastaukset
- Mindeeeee
Ei muuta ku smetanaa ja sipulia joulloon niin tulee tosi hyvä salaatti !! Nami!!
- mindeeee
tarkoitin siis joukkoon. :)
- torvi-musta
salaatti ? no way...
- Sieni ohukas
Suppilovahveroista tulee mahottoman hyvää sienikeittoa.
Netissä on paljon reseptejä erilaisista sieni ruuista.
Tämän alkuperäisen reseptin mukaan tein suppilovahverokeittoa:
http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/12383/Suppilovahverokeitto
1-2 sipulia
1 rkl öljyä
1 litra suppilovahveroita (4dl pakastettuja)
2 rkl vehnäjauhoja
7 dl vettä 2 kasvis liemikuutiota
2 dl kermaa
100 g sulatejuustoa tai tuorejuustoa
yrtti-pippurisekoitusta
yrttisuolaa
tuoretta kirveliä tai persiljaa, silputtuna
- Kuullota sipulputtu kattilassa öljyssä
- Lisää sienet ja kypsennä niitä hetken aikaa
- Sekoita jauhot joukkoon
- Lisää vesi ja murenna mukaan liemikuutiot
- Keitä hiljalleen 10 min
- Lisää kerma ja sulatejuusto
- Keitä edelleen 5 min
- Mausta keitto kypsymisen aikana
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Suppilovahveroita kannattaa paistaa valmiiksi, jos niitä on enemmän ja niitä voi lisätä kastikkeisiin, keittoihin ja myös pakastaa paistettuina.
Tein reseptin ohjeella suppilovahverokeittoa, mutta vähän mukaillen.
Kannattaa ensin laittaa vaan 1 kasvisliemikuutio, jos on sieniä paistaessa lisänyt suolaa sieniin, niin ei tule ainakaan liikaa suolaa ja lopuksi voi lisätä suolaa tai kasvisliemikuutio ja keittää vähän aikaa, että kasvisliemikuutio sulaa.
Kermaa oli sattumalta niin vähän, että laitoin ruokakermaa 1dl ja lisäksi 1dl täysmaitoa.
Sulatejuustoa en laittanut myöskään koko määrää, vaan n.50 grammaa.
Täytyi laittaa sitä, mitä jääkaapissa sattui olemaan eli vähän sinihomesulatejuustoa ja valkosipulisulatejuustoa.
Toisella kerralla oli vain valkosipulisulatejuustoa. Sinihomesulatejuustolla keitto oli parempaa.
Mausteeksi mustapippuria, valkopippuria, kirveliä, rakuunaa
Suppilovahverokeitto oli hyvää, vaikka ei tehnytkän ihan tuon alkuperäisen ohjeen mukaan, mutta alkuperäisen ohjeen mukaan tehtynä on varmaan vielä herkullisempaa. Mielestäni suppikset ja torvisienet ovat parhaita keitoissa, kastikkeissa, muhennoksissa, gratiineissa ja piirakoissa. Perinteistä salaattia en niistä tekisi. Salaattisieniä mielestäni edelleenkin rouskut, joita ei ole ryöpätty ihan mauttomiksi, että pieni kirpeys säilyy.
Lampaankäävävästä suosittelisin tekemään pihvejä, mutta jos ovat jo pilkottuina pakkasessa, ehkä vain pannulla sipulin/kerman kanssa. Kääpä on kovamaltoinen sieni ja tarvitsee kunnon kypsennyksen.
Käävästä saa ihan kivaa pikkelssiä etikka/sokeri/mausteliemeen.
Kaikki sienet käyvät esim. jauhelihan jatkeeksi.
Mustatorvisieni värjää ruuan vähän ikävänharmaaksi. Käy vaikka bearnaisekastikkeen sekaan, kunhan lisää aivan lopuksi.
Toki vielä on sienikautta jäljellä ja voit jatkaa uutta harrastustasi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.62473- 1161658
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361396Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1621236- 1431199
- 521135
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1081095- 571081
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1161076Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46959